PDA

View Full Version : كيف ترسم ترند قوى

Pages : [1] 2

Smart
04-27-2012, 05:31
السلام عليكم ورحمة الله

رسم الترند من اهم الادوات التى يعتمد عليها المتاجر بل واكثرها قوى
لذلك اردت ان افتح هذا الموضوع لاشرح كيفيه رسم الترند الصحيح ولتسهيل الامر على المبتدئين
اولا يوجد عده شروط يجب ان تتوافر فى الترند لكى يعتمد عليه
اولا... يجب ان يكون الترند على الاقل ثلاثى الارتكاز على الاقل
كلما كثرت ارتكزات الترند كان اقوى وافضل وبعتمد عليه
مثال كما فى الصوره الاتيه
http://www8.0zz0.com/2012/04/27/02/224227854.png (http://www.0zz0.com)

سؤال هام الان (هل يمكن الاعتماد على الترند ثنائى الارتكاز) .. نعم يمكن
ولكن ليس بالصوره القويه مثل الترند ثلاثى الارتكاز

ثانيا ... يجب ان لا يكون الترند حاد (بمعنى ان يكون مائل بصوره طبيعيه) وسف اقوم بوضع شارت للايضاح
كما هو اضح الان
http://www8.0zz0.com/2012/04/27/02/777568741.png (http://www.0zz0.com)
الترند ثلاثى الارتكاز ولكن حاد وهذا يضعف منه كثيرا

ولكن ليس بالصوره القويه مثل الترند المعتدل

ثالثا ...من الافضل ان تكون الارتكزات متباعده وليست متقاربه
فهذا سوف يعطى قوه اكثر لترند الذى تتاجر عليه

رابعا... كلما كبر الفريم المستخدم كلما كان الترند اقوى ويعتمد عليه

خامسا ... من الافضل رسم الترند على زيول الشموع وليس على اغلاقاتها
.................................
اى سؤال بخصوص الترند انا فى الخدمة
بالتوفيق

hemaabdo
04-27-2012, 08:42
طيب حضرتك لو انا عندى عده مقاومات او دعوم وللاسف رسم خط الترند مش هيقدر اوصل بيهم
فى الحاله دى اوصل بالترندات القريبه واعتبر الاخير كسر للترند ام ماذا ياريت لو حضرتك تجاوبنى على السؤال ده لانه بيحصل معايا كتير وبيكون السبب فى الخطأ فى رسم الترند

silverfox
04-27-2012, 09:29
اعتقد شخصيا ان الترند يصبح قوى كلما زادت المدة
يعنى الترند الشهرى اقوى من الاسبوعى والاسبوعى اقوى من اليومى
هذا هوا فكرة الترند بالنسبه لى

Smart
04-27-2012, 12:10
طيب حضرتك لو انا عندى عده مقاومات او دعوم وللاسف رسم خط الترند مش هيقدر اوصل بيهم
فى الحاله دى اوصل بالترندات القريبه واعتبر الاخير كسر للترند ام ماذا ياريت لو حضرتك تجاوبنى على السؤال ده لانه بيحصل معايا كتير وبيكون السبب فى الخطأ فى رسم الترند

اهلا اخى
ياريت توضح قصدك بالشارت لانى مش فاهم تقصد ايه

نعم وهذا ماذكرته فى الشرط رقم 4

alaaght
04-27-2012, 16:19

نعم صديقي اتفق معك ان الفريم الشهري افضل من الاسبوعي واليومي وفريم الساعة وايضا كلما زادت حلقات الدعوم والمقاومة كان الترند اقوي سواء كان هابط او صاعد واذا تم كسر له فهذا جيد لانه بعدها يمكننا اتنبؤ اذا ماكان هذا لكسر صادق ام كاذب ويمكننا التحليل علي اساسه وفتح امر جديد

elking
04-27-2012, 17:38
مشكور جدا اخى الكريم ولكننى عندما افتح الشارت وارسم الترند لا اجد احيانا الى ارتكازين فقط فما العمل؟؟ هل اتوقف عن رسم الترند فى هذا الوقت ام ارسمه على ارتكازين فقط وهل سيكون عندئذ قوى؟ وشكرا

tervarto
04-27-2012, 21:16

طبعا الترند العام لية قمتو خصوصا على أزواج الدولار , مش زى المجنون مثلا , لكن الترند على فريمات كبيرة زى الشهرى و الويكلى , دة لو انت بتعتمد على أستراتيجية باهداف طويلة الأمد ,اما لو بتخش دايلى , يبقى خليك فى الترندات اللى ممكن ترسمها على فريم الدايلى أو الساعة , لأن هدف صغير 40-50 نقطة كحد أقصى

Smart
04-27-2012, 21:17
مشكور جدا اخى الكريم ولكننى عندما افتح الشارت وارسم الترند لا اجد احيانا الى ارتكازين فقط فما العمل؟؟ هل اتوقف عن رسم الترند فى هذا الوقت ام ارسمه على ارتكازين فقط وهل سيكون عندئذ قوى؟ وشكرا

يمكنك الاعتماد على ترند ثنائى الارتكاز اذا كان يدعم صفقتك عوامل اخرى (دعم او مقاومه- متسوط حسابى مثل موفينج 200 -قمه او قاع -او اى مؤشر انت مجربه وواثق فيه) بس كده
ولكن انا اتحدث عن خواص الترند القوى فاذا كان يوجد ترند ثلاثى الارتكاز على الاقل فهو الاقوى ويعتمد عليه افضل

kingman
05-01-2012, 16:57
ثانيا ... يجب ان لا يكون الترند حاد (بمعنى ان يكون مائل بصوره طبيعيه) وسف اقوم بوضع شارت للايضاح
كما هو اضح الان

حبيت اركز على هذه النقطة لان فعلا الكثيرين يقعوا فيها وهو رسم ترند بزاوية حادة ومثل هذه النوع من الترند مش بيبقى صحيح وبيتم كسره بسهولة جدا ومن الخطأ الأعتماد عليه والأعتماد على النقطة الواقعة عليه
وكمان فيه ناس بترسم الترند بالعافية وده برده خطا اذا الترند مكانش راسم نفسه فمن الأفضل عدم رسمه حتى لاتعتمد عليه ويكون ترند غير صحيح
وشكرا على الموضوع المميز المدعوم بالصور

Smart
05-02-2012, 02:02
حبيت اركز على هذه النقطة لان فعلا الكثيرين يقعوا فيها وهو رسم ترند بزاوية حادة ومثل هذه النوع من الترند مش بيبقى صحيح وبيتم كسره بسهولة جدا ومن الخطأ الأعتماد عليه والأعتماد على النقطة الواقعة عليه
وكمان فيه ناس بترسم الترند بالعافية وده برده خطا اذا الترند مكانش راسم نفسه فمن الأفضل عدم رسمه حتى لاتعتمد عليه ويكون ترند غير صحيح

نعم صدقت
مش كل المتاجرين وخصوصا المبتدئين يعرفون هذه المعلومه
ولذلك اردت توضيحها
بارك الله فيك

naoual
05-02-2012, 12:18
معلومات قيمة اخي الكريم و تجدر الاشارة الى ان الاعتماد على كسر الترند لوحده في المتاجرة غير كافي بل يجب ان
عامل مساند للاستراتيجية المتبعة

و كما ذكر الاخوان الترند كلما كبر الفريم كلما كان اكثر صدقا و الفريمات الصغيرة غالبا ما يكون الترند فيها غير واضح المعالم

Smart
05-02-2012, 20:22
معلومات قيمة اخي الكريم و تجدر الاشارة الى ان الاعتماد على كسر الترند لوحده في المتاجرة غير كافي بل يجب ان
عامل مساند للاستراتيجية المتبعة

و كما ذكر الاخوان الترند كلما كبر الفريم كلما كان اكثر صدقا و الفريمات الصغيرة غالبا ما يكون الترند فيها غير واضح المعالم

الترندات من اقوى العوامل التى يمكن الاعتماد عليها لوحدها
لانها عكس المؤشرات التى تعطى غالبا اشارات زائفه
وبالفعل يوجد الكثير من المضاربين الذين يتبعون التحليل البسيط
الذى يعتمد على الترندات والدعوم والمقاومات والنمازج فقط
نورت الموضوع اخى بارك الله فيك

kingman
05-02-2012, 21:24

من افضل النقاط اللى ممكن تلاقيه فى السوق عندما يلقتى ترند مع نقاومة او دعم بتبقى نقطة قوية جدا فى المتاجرة
والترند عموما بيعتبر نقاط مقاومة متحركة او دعوم يعتمد عليه فى المتاجرة سواء اتداد او كسر
وانا عن نفسى لااحب الأعتماد كثيرين على المؤشرات الفنية واحب الكلاسيكى مع الأساسى

كريم
05-02-2012, 22:54
أنا معظم تحليلي الفني بيكون على الترند و هو اهم عامل في التحليل الفني و هو حقيقي و ارسم الترندات باستمرار لأنها اذا اخترقت ينعكس السعر و يؤخذ بسعر الاغلاق اذا اخترق الترند

tervarto
05-02-2012, 23:06

انا أختلف معك أخى الكريم , الأعتماد على معطى واحد بس مش كفاية , حتى لو ترند , و ليس التقليل من اهميتة , بس للتأكيد فقط , يمكن دمجة مع موفينجات أو مستوى فيبوناتشى أو خط دعوم أو مقومات هايكون أفضل بكتير من الأعتماد علية لوحدة

Smart
05-03-2012, 00:38
من افضل النقاط اللى ممكن تلاقيه فى السوق عندما يلقتى ترند مع نقاومة او دعم بتبقى نقطة قوية جدا فى المتاجرة
والترند عموما بيعتبر نقاط مقاومة متحركة او دعوم يعتمد عليه فى المتاجرة سواء اتداد او كسر
وانا عن نفسى لااحب الأعتماد كثيرين على المؤشرات الفنية واحب الكلاسيكى مع الأساسى

اكيد طبعا تكون نقطه قويه جدا سواء للبيع او الشراء
وخصوصا اذا كانت مع الاتجاه العام
نفس الشىء هنا لا افضل الاعتماد على المؤشرات وبكن يمكن الاعتماد عليها كعامل مساعد فقط

أنا معظم تحليلي الفني بيكون على الترند و هو اهم عامل في التحليل الفني و هو حقيقي و ارسم الترندات باستمرار لأنها اذا اخترقت ينعكس السعر و يؤخذ بسعر الاغلاق اذا اخترق الترند

تمام ياكيمو
ربنا يوفقك حبيبى

انا أختلف معك أخى الكريم , الأعتماد على معطى واحد بس مش كفاية , حتى لو ترند , و ليس التقليل من اهميتة , بس للتأكيد فقط , يمكن دمجة مع موفينجات أو مستوى فيبوناتشى أو خط دعوم أو مقومات هايكون أفضل بكتير من الأعتماد علية لوحدة

الحقيقه مافيش اختلاف
اكيد دمج عده معطيات معطيات افضل
انا فقط اوضح اهميه الترند وكما ذكرت
سوجد دعوم ومقومات ونمازج الخ
بالتوفيق لك اخى

fatah
05-03-2012, 00:59
السلام عليكم
مشكور على المعلومات
لكن انا عندي بعض الاسئلة واتمنى الاجابة

هل يمكن الاعتماد على الترند ثنائي في فتح صفقة ؟
وهل تكون صائبة ام لا؟
+
هل يمكن ان يكون ترند رباعي ارتكاز ؟

تحياتي

Smart
05-03-2012, 02:04
السلام عليكم
مشكور على المعلومات
لكن انا عندي بعض الاسئلة واتمنى الاجابة

هل يمكن الاعتماد على الترند ثنائي في فتح صفقة ؟
وهل تكون صائبة ام لا؟
+
هل يمكن ان يكون ترند رباعي ارتكاز ؟

تحياتي

بالنسبه لسؤال الاول
نعم يمكنك الاعتماد عليه ولكن يفضل ان يدعم تحليلك عوامل اخرى
سواء دعم او مقاومه قويه او احد المؤشرات التى تعتمدها فى تحليلك
انما بخصوص السؤال الثانى
نعم كلما كثرت عدد الارتكزات كلما كان الترند اقوى
وبعتمد عليه بشكل كبير

ronny
05-03-2012, 03:19
حسب وجهة نظري الترند يختلف بأختلاف الأزواج ايضا

منذ فترة الاحظ سلوك زوج الباوند واجدة يخترق الترند ثم يعاود الصعود مجدااا الحالة دي لاحظتها ما يقرب من 10 مرات في شهر واحد وبالأمانه انا استفدت جداا من هذه الملاحظة لاني كنت بنتظرة يكسر ويرجع علشان امشي معاه في اتجاهه المعاكس لاكني لا انصح احد بأخذ كلامي كطريقة لان هذه الطريقة تعتمد علي الملاحظة المستمرة وهي متغيرة كاي شئ في الفوركس بمعني انا اثق انها لن تستمر في كل الظروف وكل الأوقات

magic777
05-03-2012, 16:58
طريقه الاعتماد على الترندات في المتاجره طريقه جيده ولكن احيانا نلاحظ ان الزوج يكسر الترند ويغلق تحته وندخل في اتجاه الكسر
ولكن يرجع تاني له ويسير في اتجاه عكس الكسر السابق فكيف نميز بين الكسر الحقيقي والكسر المزيف وكيف نحسب الهدف للصفقه

alskndry
05-03-2012, 19:49
اعتقد ان الترند من اقوى المؤشرات التى يعتمد عليها المتاجرين

وانا بشكل اساسى اعتمد عليه بصورة كليه بجانب مؤشر التشبع الشرائى والبيعى

وبالفعل يجب ان يكون الترند بشكل طبيعى وليس حادا

kingman
05-03-2012, 21:37

وايضا فىه بعض المتاجرين يعتمدون على الترند بمعنى اتجاه السوق ولايعنيهم رسم الترند بالطريقة الفنية كثيرا بمعنى السوق رايح عل فين هبوط ام صعود وبناءا عليه بيتم الدخول من دعم او مقاومة
وده بتفيد جدا وخصوصا ممن يعتمدون على الأساسى
وانا ذات نفسى بفضلها لكن الأساسى مشكلته ان الواحد ليس دائما بيبقى ملم بكل الأحداث وبيحتاج خبرة ةاكتر فى تحديد اتجاه العملة

Smart
05-03-2012, 22:03

منذ فترة الاحظ سلوك زوج الباوند واجدة يخترق الترند ثم يعاود الصعود مجدااا الحالة دي لاحظتها ما يقرب من 10 مرات في شهر واحد وبالأمانه انا استفدت جداا من هذه الملاحظة لاني كنت بنتظرة يكسر ويرجع علشان امشي معاه في اتجاهه المعاكس لاكني لا انصح احد بأخذ كلامي كطريقة لان هذه الطريقة تعتمد علي الملاحظة المستمرة وهي متغيرة كاي شئ في الفوركس بمعني انا اثق انها لن تستمر في كل الظروف وكل الأوقات

ا

طريقه الاعتماد على الترندات في المتاجره طريقه جيده ولكن احيانا نلاحظ ان الزوج يكسر الترند ويغلق تحته وندخل في اتجاه الكسر
ولكن يرجع تاني له ويسير في اتجاه عكس الكسر السابق فكيف نميز بين الكسر الحقيقي والكسر المزيف وكيف نحسب الهدف للصفقه

حيانا السوق لا يحترم اى تحليل
اما بخصوص الباوند انا اراه اكثر الازواج احتراما لتحليل ولكن كما تعلمون احيانا يمرض الكلاسيكى ولكن لا يموت
وكله يعتمد على حاله السوق ومايتضمنه الاسبوع من اخبار

اكيد اخى
بالتوفيق لك ونورت الموضوع

memostar3
05-04-2012, 02:35
الترند هو اساس تجاره الفوركس
لان اغلبنا انتراداى تريدنج
مش مستثمرين
ف عليه يجب ان نبقى مع الترند حتى نربح على المدى القصير
وهكذا

شكرا ياباشا على الموضوع الاكثر من رائع
تحياتى ليك ياغالى

aboualy
05-06-2012, 13:47
مش مستثمرين
وهكذا

تحياتى ليك ياغالى

اتفق معك اخى العزيز فعلا الترند هو اساس المتاجرة فى الفوركس وهو ليس مؤشر يمكن الاستغناء عنه او استبداله بمؤشر اخر
ولكن ايضا اعتقد انه لا يصح الاعتماد عليه وحده ويجب ان تكون الصفقة مدعمة باشارة اخرى وليس الدخول فى اتجاه الترند فقط ومن اى نقطة

dark dollar
05-06-2012, 14:35
لذلك اردت ان افتح هذا الموضوع لاشرح كيفيه رسم الترند الصحيح ولتسهيل الامر على المبتدئين

معلومه جديده بالنسبه ليا ومتشكر ياريس

Smart
05-06-2012, 15:41
مش مستثمرين
وهكذا

تحياتى ليك ياغالى

اهلا اخى
ايضا المستثمرين (سوينج) يعتمدون على الترند بشكل اساسى
ليس فقط الانتراداى...ولكنهم يعتمدون على الترندات الكبيره (الفريمات الكبيره) فقط
بالتوفيق

اتفق معك اخى العزيز فعلا الترند هو اساس المتاجرة فى الفوركس وهو ليس مؤشر يمكن الاستغناء عنه او استبداله بمؤشر اخر
ولكن ايضا اعتقد انه لا يصح الاعتماد عليه وحده ويجب ان تكون الصفقة مدعمة باشارة اخرى وليس الدخول فى اتجاه الترند فقط ومن اى نقطة
نعم يجب اختيار نقطه جيده لدخول
بالتوفيق

معلومه جديده بالنسبه ليا ومتشكر ياريس

نورت الموضوع

kingman
05-06-2012, 16:28
اهلا اخى
ايضا المستثمرين (سوينج) يعتمدون على الترند بشكل اساسى
ليس فقط الانتراداى...ولكنهم يعتمدون على الترندات الكبيره (الفريمات الكبيره) فقط
بالتوفيق

تجار السوينج المفروض انهم اكثر ناس يلتزمون بالترند لأن صفقاتهم بكون لو طويل ويجب ان يحدد الترند قبل دخوله حتى لاتكون نهاية الصفقة خسارة بعكس تجار الأنترداى ممكن يدخل عكس الترند فى بعض صفقاته متوقع التصحيح وممكن تكون صفقاته عكس ومع الترند ناجحة

Smart
05-10-2012, 17:19
تجار السوينج المفروض انهم اكثر ناس يلتزمون بالترند لأن صفقاتهم بكون لو طويل ويجب ان يحدد الترند قبل دخوله حتى لاتكون نهاية الصفقة خسارة بعكس تجار الأنترداى ممكن يدخل عكس الترند فى بعض صفقاته متوقع التصحيح وممكن تكون صفقاته عكس ومع الترند ناجحة

اكيد طبعا اخى
هذا ماقصدته بالضبط على العموم الترند هو صديق المضارب مهما كان نوع متاجرته
حتى الاسكالبر يعتمدون على الترندات فى خطف بضعه نقاط سريعه
خلاصه القول الترند هو اساس التحليل

wolfkamikaz
05-10-2012, 17:51
هذا اهم شيء في التحليل اذا رشمت ترند صحيح فتأكد انك في طريق النجاح خاصة اذا كان له اكثر من 3 نقاط ارتكاز فاعلم انه قوي و خاصة اذا كان على فريم كبير كال4 ساعات او الديلي

magic777
05-11-2012, 18:11

من وجهه نظري ارى ان الاعتماد على الترند في المتاجره ليس مقصورا على الفريمات الكبيره ولا الصفقات السوينج
لان الطريقه نفسها تصلح ايضا للفريمات الصغيره ولكن الاختلاف هنا هيكون في الهدف
هدف اصغر طبعا عن الفريمات الكبيره ولكن الميزه هنا هتكون في كثره الصفقات اللي تقدر تفتحها وكمان في توقيت تحقيق الهدف هيكون اقصر يعني ممكن في نفس اليوم او اليوم التاني يتحقق الهدف ولكن طبعا الطريقه دي تحتاج الى تفرغ ومتابعه

kingman
05-11-2012, 18:31
من وجهه نظري ارى ان الاعتماد على الترند في المتاجره ليس مقصورا على الفريمات الكبيره ولا الصفقات السوينج
لان الطريقه نفسها تصلح ايضا للفريمات الصغيره ولكن الاختلاف هنا هيكون في الهدف
هدف اصغر طبعا عن الفريمات الكبيره ولكن الميزه هنا هتكون في كثره الصفقات اللي تقدر تفتحها وكمان في توقيت تحقيق الهدف هيكون اقصر يعني ممكن في نفس اليوم او اليوم التاني يتحقق الهدف ولكن طبعا الطريقه دي تحتاج الى تفرغ ومتابعه
اكيد ان معظم ادوات التلحيل الفنى تصلح لجميع الفريمات لكن المهم النتيجة من فايدتها ونسبة نجاحها مع اى فريم
وكلام حضرتك صحيح لكن الطثير يفضل الترند على الفريمات الكبيرة لقوتها وثباتها اكثر من الففريمات الصعيرة وكتير ممكن سكون الترند على الفريم الصغير معاكس للترند العام..والمهم هنا هو قناعة المتاجر بطريقته

Hamad
05-13-2012, 18:56
دائما يكون هناك عدة ترندات على الزوج كل منها يمثل فترة معينة في حياة السعر لذلك يكون هناك ترند عام ونرسمة على الفريمــات الكبيرة واننا عندما نرسم خط الترند يكون الاصل احترامة من قبل السعر وكلما كان الترند اقوى زاد السعر من احترامه لهذا الترند بداية الترندات القوية لا يتم كسرها الا بمحرك قوي يفوق قوتها وهذة المحركات تكون اما باحداث اقتصادية او سياسية

pengo
05-13-2012, 21:19
مشكور جدا علي المعلومات الرائعه
وعندي سوال
اذا رسمت ترند ويمكنني رسمه ويمر مثلا ب3 ارتكازات ولكنه سيمر من خلال
ذيل احد الشموع هل يمكنني ذلك؟؟

tervarto
05-13-2012, 21:45
وعندي سوال
بعض المحللين يقولون ان رسم الترند يكون على زيل الشموع , و البعض الأخر يقول انة يجب رسم الترند على الأغلاقات و ليس الزيول , ولكن اخى بالنسبة لسؤالك , فانة يمكنك رسم ترند و فى احدى الشموع يقطع الزيل , المهم انة يكون مرتكز على أكثر من أرتكازين , وان لا يكون القطع بعدد كبير من النقاط

Smart
05-14-2012, 02:02
هذا اهم شيء في التحليل اذا رشمت ترند صحيح فتأكد انك في طريق النجاح خاصة اذا كان له اكثر من 3 نقاط ارتكاز فاعلم انه قوي و خاصة اذا كان على فريم كبير كال4 ساعات او الديلي

تمام الله ينور عليك

دائما يكون هناك عدة ترندات على الزوج كل منها يمثل فترة معينة في حياة السعر لذلك يكون هناك ترند عام ونرسمة على الفريمــات الكبيرة واننا عندما نرسم خط الترند يكون الاصل احترامة من قبل السعر وكلما كان الترند اقوى زاد السعر من احترامه لهذا الترند بداية الترندات القوية لا يتم كسرها الا بمحرك قوي يفوق قوتها وهذة المحركات تكون اما باحداث اقتصادية او سياسية

تمام
بارك الله فيك

وعندي سوال

اهم شىء لا يقطعه جسم شمعه
طالما الشمعه اغلقت من غير ماتكسر الترند يبقى تمام

Desperate
05-14-2012, 05:56
انا مبتدئ فى مجال الفوركس ودائما كانت تواجهنى مشكلات مع الترندات ولكنك اوضحت لى الفكره ولدى سؤال بسيط
احيانا عندما ارسم الترند يتغير المكان الذى ضغطت بالماوس عليه ملى متر او اقل
اى يبعد الخط المرسوم عن المكان المطلوب
لماذا؟

Mohamed90
05-14-2012, 12:40
انا مبتدئ فى مجال الفوركس ودائما كانت تواجهنى مشكلات مع الترندات ولكنك اوضحت لى الفكره ولدى سؤال بسيط
لماذا؟
اعتقد انه بالسبب اختيارك له يجب ازالة اختياره لكي لايتحرك مع الموس و يمكن ايضا تغير في الفريم يغير لك مكانه حسب علمي تحياتي لك و شكرا للاخ صاحب الموضوع والترند يبقى من اهم الطرق للتداول

tutaaaaa
05-14-2012, 16:21
اللي فهمتهان لو تقاطع معه زيل شمعة نازل حيكون الرسم غلط
حتى لو كان تتوفر فيه كل الشروط الباقية والارتكازات

طيب ولو كان السوق هابط نفس الشي
يعني نرسم الترند الهابط بنفس الطريقة؟

tutaaaaa
05-14-2012, 16:24
اهم شىء لا يقطعه جسم شمعه
طالما الشمعه اغلقت من غير ماتكسر الترند يبقى تمام

اوك تمام وصلت الفكرة
يعني الجسم يكسر الترند
لكن الزيل عادي

شكرا على الموضوع المهم والمبسط
ان شالله الكل يستفاد
تحياتي

tutaaaaa
05-14-2012, 16:25
لماذا؟

ممكن تعمل دبل كلك على الترند وتعدل عليه
انا ايضا كنت اضطر امسح واعمل واحد تاني
لكني بالصدفة عرفت ك

Smart
05-14-2012, 18:10
لماذا؟
حاول لما ترسم الترند تكبر الشارت
وهتقدر ترسمه كويس

اللي فهمتهان لو تقاطع معه زيل شمعة نازل حيكون الرسم غلط
حتى لو كان تتوفر فيه كل الشروط الباقية والارتكازات

طيب ولو كان السوق هابط نفس الشي
يعني نرسم الترند الهابط بنفس الطريقة؟

تمام ترسم الترند الهابط بنفس الطريقه
انا عايز تفاعل ان شاء الله
ارسم الترند وارفعه وانا حقولك صح ولا غلط

mody2989
05-19-2012, 19:00
الترند لما بيكون علي فريمات كبيرة بيكون اصدق وبيكون اصعب في كسره وتوجد طريقتين لرسم الترند
كل الناس عارفة الطريقة المعروفة زي اللي موجوده فوق
الطريقة التانية بقي هي طريقة ديمارك وبيكون الرسم من اليمين الي الشمال

Smart
05-19-2012, 19:38
الترند لما بيكون علي فريمات كبيرة بيكون اصدق وبيكون اصعب في كسره وتوجد طريقتين لرسم الترند
كل الناس عارفة الطريقة المعروفة زي اللي موجوده فوق
الطريقة التانية بقي هي طريقة ديمارك وبيكون الرسم من اليمين الي الشمال

تمام اخى
ياريتك تشرح لنا كيفيه رسم الترند بطريقه ديمارك
ويكون فى موضوع منفرد عشان الكل يستفيد ان شاء الله

sheep192
05-19-2012, 22:50
مشكور جدا اخى الكريم
انا استفدت كتير من موضوعك هذا شكرا شكرا شكرا
تقبل تحياتي ومروري
وشكرا

Smart
05-20-2012, 04:18
مشكور جدا اخى الكريم
انا استفدت كتير من موضوعك هذا شكرا شكرا شكرا
تقبل تحياتي ومروري
وشكرا

تحت امرك فى اى وقت
وان شاء الله يمكنك الممارسه على كيفيه رسم الترند فى هذا الموضوع وسوف اصحح لك اى خطاء
بالتوفيق

Hamad
05-20-2012, 14:26
الترند القوي طويل المدى على الويكلي أوالديلي ، أو قد يكون مجرد قمة وقاع على شارت الساعة مثلا ، ولكن كلما كبر الترند كلما كان تأثير الخطوط أقوى ليس كل ترند صحيح, فقط ترند واحد فالترند الصحيح هو الترند الصادق

عزبز 18
05-20-2012, 14:57
نعم الترند هو الاهم في دخول الصفقات انا اعتمد علي الترند ثلاثي الارتكاز
للدخول في الصفقة واستعمال هدف كبير و فريم ساعة او اربع ساعات

aboualy
05-20-2012, 15:40
الترند القوي طويل المدى على الويكلي أوالديلي ، أو قد يكون مجرد قمة وقاع على شارت الساعة مثلا ، ولكن كلما كبر الترند كلما كان تأثير الخطوط أقوى ليس كل ترند صحيح, فقط ترند واحد فالترند الصحيح هو الترند الصادق

اعتقد اخى العزيز ان علامات قوة الترند بتكون اما زايادة عدد مرات ارتداد السعر منه او او حسب طول الترند فكلما كان الترند طويلا كان اقوى او درجة ميل الترند فيجب ان لا يكون زاوية الميل كبيرة

tutaaaaa
05-21-2012, 02:58
تمام ترسم الترند الهابط بنفس الطريقه
انا عايز تفاعل ان شاء الله
ارسم الترند وارفعه وانا حقولك صح ولا غلط

شكرا للاهتمام

magic777
05-21-2012, 17:25

اعتقد من وجهه نظري ان لكل ترند قوه ما حتى على الفريمات الصغيره
ولكن الاختلاف فقط في مدى هذه القوه
فمثلا على الفريمات الصغيره ممكن الترند يجعل السعر يرتد منه ولكن بنقاط قليله حسب الفريم المستخدم
ولكن على الفريمات الكبيره يستطيع الترند رد السعر نقاط كثيره
فالاختلاف الحقيقي هنا في الاهداف ولكن آليه العمل واحده في كل الفريمات

kingman
05-21-2012, 18:40
اعتقد من وجهه نظري ان لكل ترند قوه ما حتى على الفريمات الصغيره
ولكن الاختلاف فقط في مدى هذه القوه
فمثلا على الفريمات الصغيره ممكن الترند يجعل السعر يرتد منه ولكن بنقاط قليله حسب الفريم المستخدم
ولكن على الفريمات الكبيره يستطيع الترند رد السعر نقاط كثيره
فالاختلاف الحقيقي هنا في الاهداف ولكن آليه العمل واحده في كل الفريمات
متفق معاك فى هذا الكلام المبادء واحدة على اى شارت لكن لكل شارت قوته والطريقة التى نعتمد بيها عليه وفيه كثيرين يعتمدون بالترند على الفريمات الصغيرة فى تحصيل نقاط صغيرة كأسكالبنج سواء خمسة نقط ولا عشرة المهم ان يجيد الشخص التعامل مع الترند على هذا الشارت لأنه يسهولة يستطيع السعر كسرها والأستوب دائما هو الحامى بأذن الله

ahmed
05-21-2012, 21:17
شرح بسيط وجميل مشكور اخى
احب ان اضيف شئ عن زاويه ميل الترند فهى مهم جدا بل هى الاساس فى اعتماد الترند من عدمه وزاويه 45 هى افضل زاويه ميل للترند المثالى واضيف على زالك من الزاويه315 يعتمد الترند بقوة ايضا اقل من هذة الزاويه يعتبر مائل للمسطح ولا يعتد به
وتحياتى للجميع

mody2989
05-22-2012, 00:44
فيه كذا طريقة لرسم الترند 90 % من الناس عارفة الطريقة العادية انها نرسم من الشمال الي اليمين يعني توصيل الققم ببعض او توصيل القيعان ببعض ايا كان الترند صاعد او هابط
فيه واحد اسمه ديمارك عمل طريقة جديده انه رسمه من اليمين للشمال وعمل استراتيجية وهي استراتيجية ناجحة جدا

Smart
05-22-2012, 07:47

شكرا للاهتمام

تمام برافو عليك

شرح بسيط وجميل مشكور اخى
احب ان اضيف شئ عن زاويه ميل الترند فهى مهم جدا بل هى الاساس فى اعتماد الترند من عدمه وزاويه 45 هى افضل زاويه ميل للترند المثالى واضيف على زالك من الزاويه315 يعتمد الترند بقوة ايضا اقل من هذة الزاويه يعتبر مائل للمسطح ولا يعتد به
وتحياتى للجميع

نعم لذلك قلنا يجب الا تكون الزاويه حاده ليكون ترند قوى
بارك الله فيك اخى

magic777
05-22-2012, 16:56
شرح بسيط وجميل مشكور اخى
وتحياتى للجميع

صراحه برافوا
اضافه جيده فعلا ولكن طرق قياس الزاويه صعبه على شارت المتياتريد
وعلشان كده مبنقدرش نقيس زوايه الميل بدقه
فصعب نحكم على الترند بهذه الطريقه رغم قوتها

kingman
05-22-2012, 21:58
صراحه برافوا
اضافه جيده فعلا ولكن طرق قياس الزاويه صعبه على شارت المتياتريد
وعلشان كده مبنقدرش نقيس زوايه الميل بدقه
فصعب نحكم على الترند بهذه الطريقه رغم قوتها
مش المقصود فى رسم الترند ان الواحد يقيس بالمعنى الحرفى للقياس الزاوية وانما بمجرد تحديدها بالنظر فالترند شديد الأنحدار او الأرتفاع بيبقى واضح جدا للعين وبيبقى طبيعى ان الواحد مايعتمدش عليه كاترند فنى فهذا الترند بيبقى غالبا معتمد على شموع مفردة وليس قمم او قيعان واضحة وكسره سهل فى كلا الأتجاهين

ramid
05-22-2012, 23:09
مثل هاته المعلومات القيمة ضرورية وضبطها يساعد كثيرا في فهم اتجاه سوق العملة وهو الامر الدي سيساعد المتداولين المعتمدين عليه بشكل صحيح من تتع السوق بشكل سليم والتنبؤ مع هامش خطأ أقل من الاخرين

Smart
05-28-2012, 13:58
مثل هاته المعلومات القيمة ضرورية وضبطها يساعد كثيرا في فهم اتجاه سوق العملة وهو الامر الدي سيساعد المتداولين المعتمدين عليه بشكل صحيح من تتع السوق بشكل سليم والتنبؤ مع هامش خطأ أقل من الاخرين

الترند من اهم العوامل التى تساعد على معرفه اتجاه الزوج على المدى القصير والبعيد
لذلك معرفه شروط قوته لازمه لكى تتأكد من ان صفقتك فى الاتجاه الصحيح
نورت الموضوع

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 15:04
احب اوضح شئ

ياريت ياجماعه اللى يرسم الترند يرسمه بزاوية 45 تقريباً

ولابد ان يرتكز على 3 محاور او 3 نقاط قويه

DZforex
05-28-2012, 23:15
ممكن اخي سمارت تشرح لي اهمية الترند و ماهو دوره
ولماذا استعمل الترند و شكرا على كل شيء

jans
05-28-2012, 23:59
ما هو اقل فريم يمكن رسم الترند عليه

Smart
05-29-2012, 02:16
ممكن اخي سمارت تشرح لي اهمية الترند و ماهو دوره
ولماذا استعمل الترند و شكرا على كل شيء

اهلا اخى
الترند من اهم وسائل تحديد الاتجاه لاى عمله سواء كانت بالهبوط او الصعود
الم تسمع النصيحه التى يجب علينا جميعا اتباعها
trend is your friend
جميعا علينا اتباع الترند حتى يمكننا تحقيق ارباح دون مخاطره عاليه
والترندات تعمل ايضا كخطوط دعم ومقاومه يمكننا ان نبنى عليها مراكز البيع والشراء
وكما ذكرت هى اهم وسائل المتاجره

جميع الفريمات تصلح
ولكن تختلف من حيث القوه والهدف
كمثال الاسكالبرز يستخدمون الترندات على فريمات ال 5 دقائق ولكن اهدافهم كبيره
ويختلف الفريم حسب نوع مضاربتك فاذا كنت متاجر سوينجى يمكنك استخدام الفريمات الكبيره مثل الشهر والاسبوع واليوم
ولو انت انتراداى يمكنك استخدام فرين اليوم وال 4 ساعات والساعه
اى سؤال تانى تحت امرك

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 12:07

كل لما كان الفريم اكبر

كلما زاد صحة وقوة تحليلك

عود نفسك اشتغل على 4 ساعات فصاعداً

وافضل شئ انظر على جميع الفريمات واربطهم ببعض حتى يتضح لك الاتجاه بشكل واضح وصريح

magic777
05-29-2012, 16:29

الفريمات كلها تصلح حتى فريم الدقيقه
لكن انصحك كمبتدأ لا تعمل على فريمات اقل من الساعه حاليا
لانها بتكون كثيره التذبذب وهتتلغبط معاها
اتعلم على الفريمات الكبيره اولا حتى تستوعب الطريقه وبعدين جرب نفسك على الفريمات الصغيره
الاختلاف هنا هيكون في الاهداف بس مش اكتر

KOGI
06-25-2012, 06:54
يعنى الترند الشهرى اقوى مالاسبوعى والاسبوعى اقوى من اليومى وهكذا

assidi saber
06-25-2012, 10:59
انا حسب ما اعلم ان الترند تزدد قوته على حسب المدة فليس كما الترند الاسبوعي كاليومي

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 12:18
انا حسب ما اعلم ان الترند تزدد قوته على حسب المدة فليس كما الترند الاسبوعي كاليومي

صح اكيد كل لما كبر الفريم زاد قوة الترند ووضح الاتجاه امامنا

zikooo014
06-25-2012, 14:16
اكيد كل ما الارتكاذات تزيد علي التريند بيبقي قوي
و برضو كل ما الفريم بيكون كبير كل ما يكون اصدق
و مشكوووور علي الشرح الوافي و اللي عاجبني في شرحك انه بالصور

nada
07-05-2012, 01:40
رسم الترند الصحيح نة يعتمد على اكثر من دعمين فكل لم يزيد الدعم لترند كل ما ذاد مصدقيتوا وقوه
وشكرا لاستاذ سمرت

onbtavptbav
07-05-2012, 12:20

Smart
07-05-2012, 13:08
رسم الترند الصحيح نة يعتمد على اكثر من دعمين فكل لم يزيد الدعم لترند كل ما ذاد مصدقيتوا وقوه
وشكرا لاستاذ سمرت

لا شكر على واجب

بالفعل الترند من اقوى ادوات التحليل ولا غنى عنه

halwaniptba
07-05-2012, 13:55
مش مستثمرين

magic777
07-05-2012, 16:24
مش مستثمرين
العمل بالترندات هنا بيصلح مع كل المتاجريين اخي سواء بيتاجروا سونجيات او انترداي او حتى سكالبنج
لانه اساس من اساسيات الفوركس
بس علشان تفضل مع الترند زي ما بنقول لازم تفتح صفقاتك دائما مع الترند الاكبر
يعني لو الترند على الاربع ساعات صاعد وانت بتشتغل على الربع ساعه حاول تدخل كل صفقاتك شراء

thugalive
07-06-2012, 02:58
بالنسبة لي لدي معلومات بسيطة عن التحليل الفني وأعتبر نفسي مبتدئ في عالم الفوركس وأتعلم من خلال هذا المنتدي بمتابعة المحللين الفنين وكذلك أتابع بعض الدروس التي كتبت عن التحليل الفني أو عن بعض المؤشرات الفنية ولكن لم أعرف أوأكتشف كيف أرسم الترند الصاعد أو الهابط لمسار السهم

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 06:57
الترند من اهم الادوات التى يعتمد
عليها المتاجر بسوق الفوركس
ودي معلومات مهمة اوي
للمبتدئ بهذا العمل

derfcase
07-06-2012, 07:20
و لكن اخي الكريم
Smart
ايهما افضل خط الترند الذي يتم رسمه يدويا - ام موجة الزيجزاج التي يتم وضعها بواسطة مؤشر الزيجزاج الشهير ؟

shady hamza
07-06-2012, 14:51
الذى يعتمد على الترندات والدعوم والمقاومات

تامر
07-06-2012, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله

كما هو اضح الان

بالتوفيق

الترند هو تحديد اتجاه العملة برسم خط يمتد على اسعار العملة المنخفضة والمرتفعة وتلامس هذه النقاط الخط.
والترند يحدد للمتداولين والمستثمرين النظرة المستقبليه لاتجاه للعملة سواأ كانت تصاعدية ام تنازلية، غالبا يتم تحديد الترند على الازمنه الكبيرة الاربع ساعات والديلي والويكلي لانها تكون اصدق في تحديد اتجاه العملة العام. ويكون الترند اكثر دقة عندما يلامس اكثر من نقطتين على خط واحد وهذه النقاط تشير إلى قوة وضعف الترند بحيث انه كل مازادت النقاط كان الترند اكثر صلابه والعكس صحيح. . .

Smart
07-06-2012, 17:55
و لكن اخي الكريم
Smart
ايهما افضل خط الترند الذي يتم رسمه يدويا - ام موجة الزيجزاج التي يتم وضعها بواسطة مؤشر الزيجزاج الشهير ؟

اهلا اخى
شخصيا افضل رسم الترند يدويا دون استخدام اى مؤشرات

waleed adel
07-07-2012, 02:30
اهلا اخى
شخصيا افضل رسم الترند يدويا دون استخدام اى مؤشرات

ممكن نستخدم الزجزاج كتحديد للقمم والقيعان لتحديد النقط التى سنضع عليها الترند وهذا اسهل
اكيد للمبتداين

magic777
07-10-2012, 20:49
ممكن نستخدم الزجزاج كتحديد للقمم والقيعان لتحديد النقط التى سنضع عليها الترند وهذا اسهل
اكيد للمبتداين
هيا طريقه سهله فعلا للمبتدأين خاصه وان لسه عنيهم مأخدتش على حركه العملات والشموع والكلام ده
فأكيد مؤشر الزجزاج هنا هيساعدهم كتير في تحديد قمم وقيعان يرسموا عليها الترندات
في البدايه

ehab
07-10-2012, 22:16
مشكور اخى الكريم ولو فية فيديو يوضح الكلام ده يبئا ياريت لانى
جديد فى الفوركس وارجو المساعده للتدرب على العمليات عملى وليس نظرى

mohamed yossef
07-21-2012, 03:37
تسلم اخى سمارت موضوع بسيط وجميل
ولكن هام جدا للمتاجرة على الكسر واثبات قوة التحليل الكلاسيكى

hesham1046
07-21-2012, 04:23
لترند هو اساس تجاره الفوركس
مش مستثمرين
وهكذا

تحياتى ليك ياغالى

spiderxp
07-21-2012, 18:53
شرح جميل جدا منك ياباشا تسلم بصراحة الله ينور عليك

dodovedo
07-21-2012, 19:11
اخى الكريم
معلومات ولا اروع عن الترندات
وهتفيد ناس كتير جداجدا
تقبل احترامى

tarek22
07-22-2012, 03:16
شكرا على المعلومة الجميلة شكر لك
افضل طريق مع الترند هى اضرب واهرب

khaledforex
07-22-2012, 03:24
الوافى رحمة الله حدد فترة 10 ايام للترند ليكون ترند قوى
لكن يجب الأخذ فى الاعتبار وانت تبحث عن الترند ان يكون الترند واضحا امامك لا يحتاج منك لتحديدة اى تعب او مشقة
واضح جدا ولا تحاول اجبار الشارت على افراز ترند
عندما تجد ذلك الترند الواضح بشروط الاخ صاحب الموضوع تكون حصلت على ترند يمكنك ان تعتمد علية

HARRY POTTEER
07-22-2012, 04:29
السلام عليكم ورحمة الله

كما هو اضح الان

بالتوفيق

مشكور على البادرة المتازة
نوررت
محتاجين مبادرات من هدا الشكل

رمضان مبروك عليكم يا رب

bodda.2011
07-22-2012, 06:14
شكرا اخى الكريم على الموضوع التعليمى الشيق والممتاز
جعله الله فى ميزان حسناتك بارك الله فيك

derfcase
07-22-2012, 10:21
اكيد للمبتداين

استخدمه اخي الكريم
waleed adel
كمؤشر ممتاز لتحديد القمم او القيعان - و لكن لن يصلح استخدامه كترند
نظرا لان الترند يسير باتجاه نقاط السعر في قناة معينة - سواء كانت هذه القناة صاعدة او هابطة
حيث ان الترند لا يربط اطلاقا بين قمة و قاع

ahmed
07-22-2012, 12:49
استخدمه اخي الكريم
waleed adel
كمؤشر ممتاز لتحديد القمم او القيعان - و لكن لن يصلح استخدامه كترند
نظرا لان الترند يسير باتجاه نقاط السعر في قناة معينة - سواء كانت هذه القناة صاعدة او هابطة
حيث ان الترند لا يربط اطلاقا بين قمة و قاع

اخى الكريم هو يقصد من استخدام الزجزاج ان تعتمد على رسم الزجزاج للقمم والقيعان
بمعنى انك تستخدم قيعان الزجزاج لرسم الترند الصاعد
وقمم الزجزاج لرسم الترند الهابط

dent
07-22-2012, 14:18
موجود جميل اخى سمارت خصوصا للمبتدئين كنت اريد ان اضيف شىء انه
عند كسر الترند يفضال ان تدخل مع اعاده اختباره فهذا مهم جدا

msh3egy
07-25-2012, 18:26

sharkawy
07-25-2012, 18:50
شكرا ليك يا اخي علي الشرح الممتاز لواحده من اهم ادوات الفوركس

جزاك الله كل خير وبالتوفيق ان شاء الله

dollyabdallah
07-26-2012, 05:08

derfcase
07-26-2012, 06:32
اخى الكريم هو يقصد من استخدام الزجزاج ان تعتمد على رسم الزجزاج للقمم والقيعان
بمعنى انك تستخدم قيعان الزجزاج لرسم الترند الصاعد
وقمم الزجزاج لرسم الترند الهابط

نعم اخي الكريم
ahmed
و لكن هذا الامر غير ممكن - لان خط الترند يختلف تماما عن خط الزيجزاج الذي يربط بين قمم السعر و قيعانها مباشرة
بينما خط الترند يسير اعلي او اسفل السعر بصورة مستقيمة دون التقاء اطلاقا بين قمة السعر و قاعه

MixMax
07-26-2012, 21:16
التردد ليس مثل الشمووع ؟؟ اسف على سؤالي ولكن انا مبتدا
بارك الله فيك ياغالي دمت بود

MrSniper
07-27-2012, 03:13
مشكور أستاد Smart فعلا أفدتني بتصاميمك و شرحك المميز
ننتظر منك مواضيع و شروحات أخرى

abdallah elbaz
07-27-2012, 23:41
الفريم الشهري افضل من الاسبوعي واليومي وفريم الساعة
ايضا كلما زادت حلقات الدعوم والمقاومة كان الترند اقوي

kero
07-27-2012, 23:53
شكرا ليك اخى سمارت على ايضاح هذه النقطة وكيفية رسم الترند بصورة صحيحة
وطبعا الترند كلمت كان على فريم اكبر كلما كان اقوى بكتير ومن الصعب كسره .تحياتى ليك

EngAhmed
07-29-2012, 15:49

وانا متفق معاك كلما كان الفريم اكبر كان الترند اقوى واقوى وعموما بجد موضوع جميل ومتكامل واول مرة اعرف ان لو الترند حاد يبقى ضعيف:accute:

medmedooo
07-29-2012, 18:51
هذه تفيد المبتدئين جدا شكرا لك اخي الكريم علي الموضوع اكثر من راائع
تحياتي لك اخي الكريم

medmedooo

السلام عليكم

medhat
07-29-2012, 18:56
حاولت كتير ارسم الترند واشتغل عليه لكن مش عارف ليه كل مارسم ترند يتكسر
والعمله تعكس اتجاهها لو كان صاد تنزل ولو نازل تصعد المؤشرات احسن
فى التحليل

nrgslawi
07-29-2012, 21:20
شكرا لك يا مشرفنا الغالي على الطريقة
فهي من ابسط الطرق لمعرفة منحى السوق

dollyabdallah
07-29-2012, 22:23

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 22:42
حاولت كتير ارسم الترند واشتغل عليه لكن مش عارف ليه كل مارسم ترند يتكسر
والعمله تعكس اتجاهها لو كان صاد تنزل ولو نازل تصعد المؤشرات احسن
فى التحليل

ممكن ترسم يا اخى الترند وترفع لنا رسمك فى الورشة الخاصه بالتحليل على الشارت

منتظرك

spectra4
08-06-2012, 15:22
جزاك الله خيرا على هذا الشرح الرائع لبمدعوم بالصور
واستفدت منه كتير الحمد لله

hichemdz
08-06-2012, 18:32
جزاك الله خيرا على الشرح المميز

بالفعل يجب دائما السير مع اتجاه الترند وعدم معاندته
بالتوفيق ان شاء الله .

massary
08-06-2012, 18:34
لو سمحت انا كنت عايز اسال ايه فايدة الترند فى المتاجرة .....يعنى استفيد بيه فى البيع والشراء ازاى ؟؟
وهل استخدام الترند شرط اساسى من الشروط الواجبة لعمل صفقة جيدة وارجو الافادة

aboualy
08-06-2012, 18:43
لو سمحت انا كنت عايز اسال ايه فايدة الترند فى المتاجرة .....يعنى استفيد بيه فى البيع والشراء ازاى ؟؟
وهل استخدام الترند شرط اساسى من الشروط الواجبة لعمل صفقة جيدة وارجو الافادة

نعم اخى العزيز الترند هو من اهم الادوات فى التحليل الفنى واستخدام الترند فى التجارة مهم جدا فانت يجب ان تكون صفقاتك فى اتجاه الترند يعنى اذا كانت العملة عمله ترند هابط يبقى انت تفكر فى البيع ولكن البيع يكون من عند مستويات المقاومة
واذا كانت العملة عمله ترند صاعد يبقى انت تفكر فى الشراء ولكن ايضا الشراء يكون من عند مستويات الدعم

thehulk3
08-07-2012, 13:13
يجب التعامل مع اي معلومة جديدة علي انها شيئ غير معروف يجب تجربتة قبل العمل به فرسم الترند عند الموبتدئين صعب واحيانا بيكون رسمة خطا علشان كده لازم يجربوا علي التجريبي لحد ما يحترف رسمة واللعمل به

MohamedAdel
08-08-2012, 10:35
فى الحاله دى اوصل بالترندات القريبه واعتبر الاخير كسر للترند ام ماذا ياريت لو حضرتك تجاوبنى على السؤال ده لانه بيحصل معايا كتير؟ والأجابات السابقة مش فاهمها كويس؟

aggg
08-08-2012, 16:05
طبعا اؤيد هذا الكلامى العلمى المنهجى
الترند اول مراحل الاستراتيجيات
اذا انت بتعرف ترسم ترند او تفهم معنى الترند يبقى بتعرف اين الاتجاة هل صاعد ام هابط وعلية تحدد انت حتشترى ولا تبيع
ثم تأتى اختبارية مدى قوة هذا الترند اى مصداقيتة من خلال مدتة الزمنية

osama00971
08-08-2012, 16:45
رائع ارسم الترند على فريم كبير
وعلى ثلاثة ارتكازات فصاعدا

roukhou
08-11-2012, 08:43
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

mora warda
08-11-2012, 12:34
اعتقد شخصيا ان الترند يصبح قوى كلما زادت المدة كلما كبر الفريم المستخدم كلما كان الترند اقوى ويعتمد عليه

Moselhy
08-11-2012, 13:46
يعنى الترند الشهرى اقوى من الاسبوعى والاسبوعى اقوى من اليومى واليومى اقوى من الساعه هذه هى حاله الترند

dodovedo
08-11-2012, 14:24
اخى الكريم
شرح ولا اروع
وفعلا كل ما زاده االدعوم والمقاومات كل
ما زاده قوه الترند
تقبل احترامى

hend
08-11-2012, 15:10
شكرا اخى الكريم على الشرح الوفى ده بجد حاجة كويسة ودى بتزود رصيدك
من حب للاعضاء وتقبل مرورى وزيد من الشروحات الجيدة

fxfx
08-11-2012, 19:39
نعم فالفريم الدايلي افضل من ال4 ساعات وال 4 ساعات افضل من الساعة فكلما زاد الفريم اكتسب ثقة اكثر في التحليل ولكن يجب الربط بينهم اي لا يتم التحليل علي فريم واحد فقط فربما يكون فيه ترند صاعد في الفريم الشهري فندخل شراء فيصحح سعر فيتم الخسارة لذا يجب الربط بين الفريمات ومتابعة اغلبهم

master_egypt
08-11-2012, 23:29
ما اهى افضل طريقه اخى اقدر احدد بيها الترند صاعد ام هابط لا عمله بدون اى تعقيد

لانى شفت طرق كتير جدا واغلبها كله معقد ومحتاج الى تبسيط كتير لاى مبتدئ

elgohary
08-13-2012, 05:35
اضافة الاب تريند يرسم من القيعان و الداون ترند يرسم من القمم

موضوعك مميز جدا

محب الصحابه
08-13-2012, 05:54
مع ارتفاع الفريم المستخدم كلما كان الترند اقوى ويعتمد عليه

aminewactop
08-25-2012, 14:22

hossam hossam
08-28-2012, 00:09
شكرا لك ياباشا علي الشرح الوافي والكافي في موضوع رسم الترند وكافيه انك فهمتنا ان الترند لزم يبقه
ثلاثي الارتكاز ورسمه يبقه افضل من ثنائي الارتكاز

nany1980
08-28-2012, 14:06
انا بحس ان
الترند الشهرى اقوى من الاسبوعى والاسبوعى اقوى من اليومى

dlehich
08-28-2012, 23:01
و الله غيرت الكثير من المفاهيم الخاطئة الي كانت عندي مشكور و خاصة في ما يخص الترند الحاد

peter
08-29-2012, 03:31
انا لاحظت انك واخد فترات كبيره في رسم الترند
ما هي اقل فتره ممكن احدد فيها ترند قوي و صحيح
علشان انت ابتديت يوم 9*1 و انتهيت يوم 18*4
هل ده معناه اني مش هينفع اعمل ترند قوي غير بعد 3 شهور

Looser
08-30-2012, 11:41
الترند:هو محصلة حركة الزوج او السهم في فترة معينة

نعلم ان حركة اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط,
وينطبق هذا على اي فريم او حقبة زمنية نجري لها ملاحظة سواء دقيقة او حتى سنة
فتكون الحركة عبارة عن صعود ثم هبوط ثم صعود ولكن محصة هذة الحركات هي التي
تعبر عن حركة الزوج.

اذا فتجت الشارت على فريم الخمس دقائق راقب اي شمعة من بداية افتتاحها الى الاغلاق
ماذا ستلاحظ؟
ستلاحظ حركة متذبذبة احيانا الى الاعلى واحيانا الى الاسفل
ولكن عند اغلاق الشمعة سيكون لديك احد هذة الاشكال:
شمعة صاعدة لها ذيلان او ذيل واحد
او شمعة هابطة ولها ذيل او ذيلان
او شمعة ليس لها اتجاه اغلقت على نفس ما فتحت عليه ولها ذيل او ذيلان

ان حركة الزوج في هذة الخمس دقائق تشابة كثيرا حركتة في اي شمعة في اي فريم اخر
حتى ولو كان لدينا فريم سنوي.

amr beni ata
09-02-2012, 00:12
جزاك الله الف خير
شرح فعلا مميز ورائع
استفت منة كثيرا فالترند يجب مرعاتة عند المتاجرة
تحياتى لك !!

ash988246
09-23-2012, 19:10
أضف على ذلك كلما كان الترند تم رسمه على فريم أكبر كلما كان أقوى فالترند على اليوم أقوى بكثير من الترند على الساعة وإذا تم كسره على اليومي ربما ينزل مئات النقاط ولكن على الساعة كسره يعطي نقاط أقل .

simo512
09-26-2012, 03:16

nabil9
09-26-2012, 03:21
تسلم ايدك يا نجم مجهود عشره على عشره
واستفدنا والله من كلامك الجميل ده ونتمنى من الجميع ان تكون المواضيع بسيطه لتناشد كل الاعمار

abd123
10-17-2012, 02:06
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد
وشكرا للمارين على الموضوع وبكل تأكيد الموضوع هو موضوع الجميع

harimeche
10-17-2012, 02:46
السلام عليكم ورحمة الله

بارك الله فيك اخي

شرح مميز وفي القمة

بالتوفيق

ososbahar
10-17-2012, 14:16
السلام عليكم
شكرا اخي علي هذا المجهود
فعلا هذه افضل طريقه لرسم الترند

keko
10-17-2012, 14:44
فعلا جزاك الله كل خير لان فعلا كثيرا منا يقع فى اخطاء عند رسم الترند ولكن بفضل توضيح وكمان بالصور
والرسم البانى اتضحت لى اشياء كنت دائما اتجاهلها فالف شكر لك يا اخى على مجهودك وتوضيحك لرسم الترند

themystery
10-17-2012, 21:34
انا بحب التحليل الكلاسيكي جدا
تحيالتي ليك ع موضوع الترند و اتمني ان الناس كلها تكون استفادت
بالتوفيق و تحياتي

mohamedemara
10-18-2012, 00:29
حقا علينا ان نتعلم جيدا كيف نقوم برسم الترند
حتى نستطيع ان نحدد الاتجاه الصحيح بكل سهوله

moisaid
10-18-2012, 11:29
أهلا ياباشا
تسلم من كل سوء
موضوع جميل
و الترندات هي أساس المتاجرة
ان شاء الله الكل يستفيد
بالتوفيق

lovemoon
10-18-2012, 11:47
عندي سؤال بالنسبة لأفضل زوايا الترند
المفروض ان افضل زاوية هي ما بين 45 الي 55
طيب دلوقتي المفروض ان 45 دي اقل من زاوية 90
يعني المفروض تكون زاوية حادة النقطة دي مش قادر استوعبها

basmomma
10-18-2012, 13:24
تمام انا فهمت طريقه الرسم والشروط وكل حاجه بس مش عارفه ممكن استفيد من الترند دا ازاى ممكن توضحلى عشان انا لسه مبتدأه

ptczalat
10-20-2012, 13:57
معلومات قيمة جدا جدا ومفيدة لكل الناس الي بتحاول تتعلم المتاجرة في
سوق العملات الفوركس لكن ياريت نبتدي في التحليل افني من البداية
علشان الناس تقدر تعرف كل ما يخص التحليل الفني

jamalsale
10-20-2012, 15:24
الترندات من اهم مؤشرات التي يعتمد عليها الخبراء
و الترند التلاتي قوي و التنائي قوي ادا اضفنا اليه مؤشرات اخرا تاكده

noureen
10-21-2012, 11:24
السلام عليكم ورحمة الله

كما هو اضح الان

بالتوفيق

شكرا لك اخى شرح ولا اروع
جزاك الله خيرا
تقبل احترامى

Shawky Farag
10-21-2012, 13:25
عزيزي
تحياتي
جزاك الله خيرا
فقد أوجزت ووفيت
بكلمات قليلة شرحت درسا طويلا
إستمر ياعزيزي في أطروحاتك المفيدة
تحياتي

ameer
10-21-2012, 13:27
الترند القوي يرسم كلما كان القوت كبير لم ينكسر فهو ترند مظمون للتجارة فية هذا هو يسمى الترند القوي

willy
10-22-2012, 06:09
شرح رهيب بارك الله فيك وانا بعتمد في تحديد الترند الحالي على فريم الديلي اما الترند العام فهو يمتد الى سنين

forex.masr
10-22-2012, 08:53
والله يا باشا انا اساسا مش بعرف اظبط الترند عشان ارسمه وشكرا يا باشا
بس بجد انا سمعت فعلا انه لازم يكون ثلاثى الارتكاز وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع الرائع

raees
10-22-2012, 17:24

منذ فترة الاحظ سلوك زوج الباوند واجدة يخترق الترند ثم يعاود الصعود مجدااا الحالة دي لاحظتها ما يقرب من 10 مرات في شهر واحد وبالأمانه انا استفدت جداا من هذه الملاحظة لاني كنت بنتظرة يكسر ويرجع علشان امشي معاه في اتجاهه المعاكس لاكني لا انصح احد بأخذ كلامي كطريقة لان هذه الطريقة تعتمد علي الملاحظة المستمرة وهي متغيرة

صدقيني انفع
10-22-2012, 23:46
انا عندى عده مقاومات او دعوم وللاسف رسم خط الترند مش هيقدر اوصل بيهم
فى الحاله دى اوصل بالترندات القريبه واعتبر الاخير كسر للترند ام ماذا ياريت لو حضرتك تجاوبنى على السؤال ده

brahim
10-23-2012, 01:22
السلام عليكم و رحمة الله
توضيحك هدا جديد علينا مسالة الترند بزاوية حادة
وانا اشكرك على هدا التوضيح

cash maker
10-23-2012, 17:52
شكرا على هذه الافادة انا شخصيا لم اكن اعرف بعض التفاصيل الخاصة بالترند
وان شاء الله سوف اتجنب رسم ترندات غير صحيحة وانتبه للشارت البيانى .

Cayote
10-23-2012, 20:11
السلام عليكم
شرح جميل اخى
بارك الله فيك على المعلومات القيمة

mansawy
10-23-2012, 23:41

لا يعنى ان الترند الحاد يكون خاطىء او ان المنفرج يكون خاطىء

لكن هناك خصائص خاصة بكل ترند على حده
- الدرجة القياسية للترند تكون عند ميل 45 درجه
فكلما زادت حدة الترند يعنى ان السعر يتحرك بسرعة اكبر فى الارتفاع او الانخفاض
وكلما زاد الانفراج يعنى بطىء السعر فى الحركة فى اتجاه معين

ا
لترند الحاد سهل الكسر لكنه يمثل نقطة ارتكاز قوية لكثير من الاستراتيجيات ، لان اشارات كسرة وتأكد كسره سهل مراقبتها

ميل الترند يحدد كيفية التعامل معه

محمد النادى
10-24-2012, 13:42
ان الترند من أهم الادوات التى يعتمد عليها التاجر وأهمها الترند المعتدل لأنه من أقوى الترندات وأوضحها وان الترند كلما زادت مدته أصبحت له فاعليه أقوى
ان الترند يصبح قوى كلما زادت المدة

saleem7744
10-24-2012, 16:45
جزاك الله خيرا على هذا الشرح الرائع لبمدعوم بالصور
واستفدت منه كتير الحمد لله

ahmed sleem
10-25-2012, 19:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحه موضوع مهم وممتع انا مسبتش في حرف ومتعوب عليه
جزاك الله كل خير

tarek22
11-17-2012, 16:13
والله فعلا موضوع ممتاز جدا جدا جدا وهو ده اهم شئ فى التحليل الفنى بالتاكيد موضوع رسم الترند وفى كتير ناس مش بتعرف ترسمه انا معاكوا يارجالة فى الورشة

kingmos4
11-18-2012, 09:50
شكرا اخى الكريم على المشاركة المهمة
فكثير منا لا يجيد رسم الترند والتعامل معه
رغم انه من اهم الادوات واول مايتعلمه المتداول هو رسم الترند
كما انه يوجد استراتيجيات تعتمد على الترند المكسور

azifek
11-26-2012, 23:22
شكرا لك أخي الكريم على توضيحك لكيفية رسم الترند بشكل ملائم
أتمنى أن يساعدنا ذلك في رسم ترند قوي و تحقيق من خلال إستغلاله نقاط جيدة

أمير الحياة
11-29-2012, 12:00
الترند مهم جداااااا فعلاص وعجبني قوي شرحك له فهمت منه حاجات كويسه اشكرك

moisaid
11-29-2012, 12:11
أهلا اخي الكريم
شرح جميل و سلس
و ترندات قوية
نعم لابد للترند من ارتكازات أقل شيء اثنين و ان كان ثلاثة يزيد من قوة الترند
لكن لابد أن يكون مليان الترند في زاوية أكثرها 45 درجة لأنه كلما كان الترند حاد الا و ضعفت قوته
بالتوفيق للجميع و شكرا لك أخي

radoinehajhouji
11-30-2012, 01:52
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

tota
01-05-2013, 16:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لحضرتك على الموضيع الجميل ده
وشكرا لكل اللى شاركوا وافادونا بخبراتهم القيمة
ويارب حقق كل احلمنا

ayman.shosha
01-05-2013, 20:20
شكرا لك اخى العزيز على المعلومة الواضحة
والمقننة
واؤكد على كلامك بمقولة
الترند صديق المتاجر

شكرا لك وتقبل مرورى

prince of dark
01-06-2013, 00:33
والله العظيم اخى الكريم موضوع جامد بس ناقصه شويه شرح ويارب كلنا ربنا يوفقنا فى حياتنا وفى الفوركس وبجد ربنا معانا

buxgaineregy
02-10-2013, 12:12
والله انت عضو مميز موضوع مهم جدا انا عن نفسي بالرغم من اني عرفة
لكن اسلوبك خلاني استفيد كاني اول مرة بشوف المعلومة فعلا موضوع رائع
وننتظر المزيد يا اخي الحبيب

kebaierkhaled
02-17-2013, 12:22
السلام عليكم
المدة الزمنية و زاوية الترند و عدد الارتكزات للترند
هي من اهم العوامل التي تبين مدى قوته
كل ما كانت المدة الزمنية اطول و الزاوية قريبة من 45 درجو ز عدد الارتكزات 3 فما فوق
كان ترند اقوى

rego
02-17-2013, 12:26
السلام عليكم ورحمة الله

كما هو اضح الان

بالتوفيق

مشكور جدا ي ريسنا ع الرح الوافي دا
واكيد حيفيد المبتدئين اللي زي حلاتي

emam
02-17-2013, 13:12
فى السوق عندما يلقتى ترند مع نقاومة او دعم بتبقى نقطة قوية جدا فى المتاجرة

dodovedo
02-17-2013, 15:04
فنان يابو حميد والله
مشكور جدا على الموضوع الجميل
وياريت الكل يستفاد منه

haze5m
02-17-2013, 15:52
انا اعتقد ان هذا شرح مفيد
ووجيد لكن من يريد تعلم رسم الترند

zinamalqa
02-17-2013, 16:44
نعم الترند من اهم الادوات للتحليل

وانا في بدايتي لم اكن اعتمد عليه

الا لما عرفت قيمته

haitham
02-17-2013, 16:55
شكرا جزيلا اخى الكريم على هذا الشرح الوافى والذى اشتمل على الصور والتفاصيل وجزاك الله عنا خير الجزاء وشكرا

alif
02-17-2013, 17:24
ان افتح هذا الموضوع لاشرح كيفيه رسم الترند الصحيح ولتسهيل الامر على المبتدئين

دينا اسماعيل
02-17-2013, 19:33
خط الترند المرتكز على 3 شمعات صادق جدا

خط الترند المرتكز على شمعتين ايضا جيد ولكن ليس بقوة ارتكاز 3 شمعات او اكثر

ولكن ممكن تخلى المرتكز على شمعتين فقط يكون صادق وقوى

ان تكون شمعة ارتكاز خط الترند اعلى من شمعتين سابقتين واعلى من شمعتين بعدها
والعكس فى الترند الصاعد

COM
02-17-2013, 21:39
شكرا اخي الكريم على الشرح العضيم واستفدت من الشرح هذا

Ahmed Shokeir
02-18-2013, 18:58
اتمنى منكم الافادة كيف ترسمون كيف يقوم شخص بعمل استراتيجية بمفردة والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

mostafaabdelgawad
02-19-2013, 02:15
الله عليك اخ سمارت وعلى الموضوعات القديمة اللي الواحد بيلاقيها
فعلا طريقة مبسطة ورائعة للرسم واحب اضيف بضرورة تعديل رسم الترند في حالة الكسر الكاذب

sabel
02-19-2013, 05:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا اخي على المعلومة والمعلومة دي حتنفع المبتدئين

norhan ahmed
02-19-2013, 06:04
موضوع قوي بصراحة
اشكرك لسهولة الشرح واتمنى المزيد

دينا اسماعيل
02-19-2013, 07:15
الترند لكل زوج ولكل فريم

ويكون الترند لا حاد ولا قاطع للشموع إنما يرسم على ذيول الشموع العلوية أو السفلية حسب الصعود أو الهبوط

ولابد من الإرتكاز على شمعتين فأكثر

ess_ess
02-19-2013, 11:09
السلام عليكم ورحمة الله

كما هو اضح الان

بالتوفيق

جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذا الشرح الرائع للترند وكيفية رسمة وفى انتظار المزيد من الموضوعات الهامة والمفيدة

jallouli
02-26-2013, 03:54
الترند هو اهم اداة من ادوات التحليل الفنى والرسم الصحيح له يضمن نجاح الصفقات بنسبة كبيرة جدا ولذلك لابد ان نتقن جميعا الطريقة الصحيحة لرسم الترند

khaledadll
02-28-2013, 17:57
كما قال احد الاخوه الترند اهم شئ فى التحليل وجزاه الله خيرا
وبارك الله فيه

شيمي
02-28-2013, 18:13
هو أكيد التحليل الإحصائي لكل حاجة بيكون مفيد وهام جدا ولكن السؤال الهام بقى... هو ايه وجه الاستفادة من عملية رسم الترند نفسه؟ بمعنى انا دلوقت داخل مثلا اضارب أو اقوم بعملية تجارية يبقى ليه هفتح برنامج كذا وارسم فيه ولا هو عملية الرسم دي بتكون مبنية على الأداء أثناء المتاجرة ؟؟ أرجو الرد للأهمية

سهر
02-28-2013, 18:21
السلام عليكم
جيدا جدا موضوعك والرسم واضح شكرلك
جزاك الله خيرا

google
03-23-2013, 14:03
مش مستثمرين
وهكذا

تحياتى ليك ياغالى

sifou
03-25-2013, 22:23
السلام عليك و رحمة الله و بركته شكرا على المعلومة و النصيحة
و بالتوفيق

simo_akon
03-25-2013, 23:44
شكرا لك اخي الكريم على الشرح الجيد والمفيد

doha shreef
03-25-2013, 23:55
مجهود رائع ومميز مشكور
جزاك الله خيرا

juliano
03-26-2013, 15:32
رسم الترند لابد وان يكون بدقة كبيرة ويجب ان يكونو واضحا بدرجة كبيرة حيث انة بالفعل يرسم نفسة
يعنى مش محتاج مجهود كبير انك تكتشفة والاهم ان يكون الترند على الفريمات الكبيرة حتى يكون اقرب الى الصواب

forex.mad
03-26-2013, 16:35
بجد يا باشا شرح ولا اروع وبجد الموضوع ده لو يثبت يبقى زى الفل اوى اوى وبجد تسلم الايادى وتقبل مرورى يا اخى الكريم وبجد ربنا يوفقك يا باشا

abdousrk
03-26-2013, 16:40
مشكور اخ سمارت على توضيح رسم الترند
وهو سهل جدا لرسم وفي متناول الجميع
ولكن يفضل ان يكون في فريم كبير مثل الساعة والاربع ساعات
وكل شيء واضح ما خليت ولا استفسار في ذهني .. تحياتي

Fatma
03-26-2013, 17:04
انة شرح جيد ومفيد للغاية
ونتمني المزيد من هذة المعلومات

adam19
03-26-2013, 17:41
السلام عليكم ...
الحقيقة الموضوع أفادني كثيرا لأني مبتدأ في الموضوع.بوركتم

doha shreef
03-26-2013, 17:51
موضوع جميل لانه مدعم بالرسم وشرح مفصل ومجهود رائع
مشكور على التواصل

hamouni
03-26-2013, 18:16
السلام عليكم ورحمة الله
انا اعتقد ان الترند يصبح قوى كلما زادت المدة
كالشهري قوي من الاسبوعي وكدلك مع اليومي

moh333
03-26-2013, 18:20
ربما حسب الاستراتيجية التي تتبعها
أنا شخصيا لا أجد إشكالا في ذلك

med1304sk
03-26-2013, 18:42
بارك الله فيك

ميوية حسن
03-31-2013, 04:40
الترند هو تحديد اتجاه العملة برسم خط يمتد على اسعار العملة المنخفضة والمرتفعة وتلامس هذه النقاط الخط.
والترند يحدد للمتداولين النظرة المستقبليه لاتجاه للعملة سواءا كانت تصاعدية ام تنازلية
غالبا يتم تحديد الترند على الازمنه الكبيرة الاربع

maged mohamed
03-31-2013, 07:13
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على الشرخ افادكم الله برجاء المزيد

elbaioumy
03-31-2013, 07:18
يعتمد على التحليل بشكل كلي

bourhan25
03-31-2013, 08:12
السلام عليكم اخي والله موضوع رائع جداااا انا الان عرفت اهم شروط لرسم ترند
قوي ويمكن الاعتماد عليه مشكور على المجهود ...تحياتي

dzkabyle
03-31-2013, 15:08
السلام عليكم
هذا اهم شيء في التحليل اذا رشمت ترند صحيح فتأكد انك في طريق النجاح خاصة
اذا كان له اكثر من 3 نقاط ارتكاز فاعلم انه قوي و خاصة اذا كان على فريم كبير كال4 ساعات او الديلي

الجزائري
04-05-2013, 16:15
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

بارك الله فيك اخي فعلا ادفدتنا بموضوعك

latraaa
04-05-2013, 16:17
صدقت أخي، بارك الله فيك على الموضوع القيم، نتمنى أن نراك في مواضيع أخرى أقوى إن شاء الله، بالتوفيق

assemhassan
04-05-2013, 19:03
ممتازالله ينور عليك بس هل الواحد ممكن تعتمد على الترند بس فى المتاجره

ibrahiem2012
04-05-2013, 19:51
شكرا علي الشرح الوافي والمصور بطريقه ممتازه لتعريف كيف يمكن رسم
الترندات التي هي من اهم ركائز التحليل الفني

bondaa
04-05-2013, 20:18
موضوع مهم جدا وفعلا كتير ممنا ميعرفش يرسم التريند بس من فضلك يعنى اية ( زيول الشموع وليس على اغلاقاتها ) ممكن توضيح لهذة الجملة

الناصرمراد
04-05-2013, 21:47
شكرا اخي على هذا الشرح الرائع و ننتظر منك المزيد من المواضيع و خصوصا في شرح كيفية
اختيار نقطة الدخول بخصوص الترند هو من اهم وسائل التحليل الفني و يجب رسمه بكيفية صحيحة
فهو الذي سيساعدنا على النجاح في الصفقات

zeze mohamed
04-05-2013, 22:20
متشكرة اوى على هذا الشرح المميز لرسم الترند معلومات جديدة عليا استفدت منها كتير لانى لسة مبتدئة بارك الله فيك

remo timo
04-07-2013, 11:41
السلام عليكم ورحمه الله
شكرا علي المجود المبذول في تعليمنا كيفية رسم الترند فأنا مبتدئة وسوف يفيدني هذا الموضوع جدا فيما بعد لكن وجب عليا الشكر .

BiBo
04-08-2013, 23:48
بارك الله فيك استاذي سمارت
على هي الشرح بخصوص الترند
تحياتي

majed
04-08-2013, 23:56
حتى يكون قويا لا بد من ثلاثة دعوم او ثلاثة مقاومات ..والفريم الشهري افضل من الاسبوعي واليومي وفريم الساعة وايضا كلما زادت حلقات الدعوم والمقاومة كان الترند اقوي
وكلما تقاطعت الترندات على الفريمات المختلفة كلما كان اثبت

abdelkarim1996
04-08-2013, 23:59
السلام عليكم
أعتقد أن الترند من أهم الخطوات
التي تعلم أسرار الفوركس وكل مايخفيه

canforex68
04-09-2013, 00:05
الترند هو الاساس في التداول الصحيح
و لرسم ترند قوي فيجب ان يكون يمر من قمتين او دعمين متباعدين اكثر

bondaa
05-03-2013, 23:21
شكرا على هذا الشرح بس انا لسة فى البداية اكيد هحفظ هذا الموضوع حتى استفيد منة عند دخول صفقاتى جزاك الله خيرا

شوشو454
05-04-2013, 04:26
السلام عليكم ورحمة الله طبعا الرسم ترند قوى دا عايز دماغ صاحيه وشغال والصور السابقه المعروضه فى غاية الاهميه
كمان برده نقدر نرسم على الشارت مربعا ومنحنيات وظلال بطريقه سهله برده من خلال الرسام فى وندز سفن بسيط وسهل عن تجربه

ecccco
05-04-2013, 17:47
السلام عليكم اخى بجد بشكرك اخى الفاضل على شرح الترند الرائع هذا وبالتوفيق
وتحياتى لك اخى الفاضل

mimo3050
05-15-2013, 04:01
لازم الواحد يبقى راسم ترند ثلاثى لانه اقوى و احسن من الثنائى بكتير جدا

3amr
05-17-2013, 18:29
شرح ممتاز جداً وبارك الله فيكم جميعاً وانتا بجد عرفتني حاجات لولاك مكنتش هعرفها

شكراً يا آخي العزيز

adell
05-19-2013, 12:30
الترنيد من عوامل التى تودى الى فهم السوق بصورة جيدة
ومن ثم تحقيق ربح هائل وهو من الطرق المستخدمة لدى التجار الذين يملكون خبرة كافية

hearts prince
05-19-2013, 14:43
شكرا يا غالى على الشرح غالجميل المدعوم بالصور واتمنى ليك كل توفيق وخير

day44.ah
05-19-2013, 14:51
شرح رااائع و مفيد جدا اخي الفاضل مشكور على هدا الشرح و لكن اخي بالنسبة للترند المائل لا ياجب ان تتعدى زاويته 45 درجة لكي لا يكون معرض للكسر بسهولة
تحياتي لك اخي الفاضل و تقبل مروري

mmxxmm2
05-19-2013, 15:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شكرا لك على الشرح السهل الممتنع الايام دى

كل الناس بدور على استراتجية طب ليه ما الدنيا حلو مع الترند

ahmedhawash
05-19-2013, 16:03
السلام عليكم ورحمه الله

موضوع هايل وهام جدا لمعرفه قوه الترند وكيفيه رسمه

الترند القوى اللى بيكون مرتكز على اكتر من 3 نقاط وتزداد قوته مع تباعد نقاط الارتكاز

simo_akon
05-20-2013, 03:09
شكرا لك اخي الكريم علىالموضوع وعلى التوضيح....وبالفعل مثلما قال البعض الترند بيحتاج ينرسم على فريم اكبر حتىيكون دو مصدقية اكبر

ست البنات
05-20-2013, 03:24
ماشاء الله شرح كافى ووافى
نفع الله بك
مشكووور على الموضوع
تقبل مرورى

adell
05-20-2013, 06:46
حتى نتاكد من اتجاه الترنيد سواء صاعد ام هابط
لابد ان يكون فيه عددة شمعات تاكدية

yacrao
05-20-2013, 12:27
شكرا اخي الكريم على الموضوع المميز
عندي ثلاث نقاط لتحديد قوة ترند
1/ ان كون في فريم كبير
2/ ان تكون الزوية قريبة ل 45 درجة
3/ ان تكون الارتدادات كثييرة

dalirap
05-20-2013, 15:46
مشكور جدا أخي على هذا الموضوع
الذي تشرح فيه كيفيت رسم الترند الصحيح
والإعتماد على الترند القوي
وكما يقولون الترند صديقك

moh133
05-20-2013, 15:47
فعلا احسنت
لما يكون خط الترند مبني على 3 نقط كده بيكون ترند قوي إن شاء الله
وكلمة زاد عدد النقط كل ماكان أحسن

omr sherif
05-20-2013, 16:05
شكرا على المعلومات الجيده اخى الفاضل
ولكن لماذا الارتكاز على زيول الشموع وليس على اغلاقها
اليست تؤدى نفس الهدف ... ارجو الافاده

fares2alex
05-20-2013, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اشكرك اخي الغالي على هذا الطرح الرائع خقيقي انا استفدت كتير بس سؤال انا استخدم الترند ده على اي فريم ممكن على فريم الساعة ؟؟

اتمنى التوفيق للجميع

drirez1992
05-20-2013, 18:14
السلام عليكم
انا لست مؤهل ب الخبرة الكافية لالجابة لاكن س اكتفي ب القرائة لاستفيد
و هادا الموضوع من اساسيات التداول على ما اضن

amerelhoozn
05-29-2013, 16:44
لما بعمل الترند لازم الاقي فيه كر
وانا مش بعرف افرق بين الكسر الوهمي والكسر الحقيقي
وفجاة بلاقي السعر كسر كسر كبير وابقي مش عامل حسابه

taoufik bajjou
05-31-2013, 23:19
السلام عليكم أستادنا الغالي و مدرينا الكبير شكرا لك لعى الموضوع و ع اتوضيح
كنت أتمنى أن أسادف موضوع أثناء تعلمي الفوركس لأنه واضح جدا و بطريقة رائعة في ميزان حسناتك

A.H.M.E.D
05-31-2013, 23:22
شكرا لك علي شرجك ودائما ما يحدد الترند الصحيح هو
الدعم والمقاومه لانها تؤثر في السعر فتدفعه في اتجاه حسب نوع المقاومه او الدعم

nourgunners
05-31-2013, 23:22
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا اخي الكريم وجازاك الله خيرا على هذا الموضوع الرائع
بالتوفيق للجميع

melad
06-01-2013, 00:13
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , شكرا جدا استاذنا الغالى على الشرح الجميل و التنسيق الهايل للموضوع , و احب اركز على نقطهه الترند صاحب الإرتكازين فهو فعال و لكن بشروط معينه و انا اتكلم هنا عن القنوات السعريه لخاصه بالتصحيحات فى موجات إليوت

karimo
06-01-2013, 18:59
بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع الشيق فالترند هو اساس معرفة اتجاه السوق و لكن ليس بالامر الكبير ان تتاكد من قوته لان هناك مؤشرات تغنينا عن دقته

mahmoudosman
06-01-2013, 20:10
شكرا ليك على اهمية موضوعك
وديما فى تقدم في شرحك وافادتنا بهذة المعلومات
بالتوفيق ان شاء الله

icomex2
06-01-2013, 23:49
الترند القوي فهو الذي يكون على الفريم القوي
يعني انه يكون على الفريم الاسبوعي و الشهري

mahmoudosman
06-02-2013, 01:21
تسلم ايدك والله على الشرح المميز ده وعلى حسب علمى على ما قرات فى المنتدى ان كل لما المده تكبر الترند يصبح اقوى
جزاك الله خيرا

hearts prince
06-02-2013, 19:15
شكرا اخى الغالى للشرح المبسط لرسم التريند لان كثيرا من المبتدئين لا يعلمون كيفية رسمه
بالتوفيق ان شاء الله

issam rafraf
06-02-2013, 19:44

مشكور على التوضيح . لكن هل الترند يمكن أن يكون نزل في حالة أخرى ؟

أرجو أن تمدنا بامثلة أخرى