PDA

View Full Version : نصائح تجارة الفوركس 9

aymansaleh
12-05-2019, 15:08
الخروج من التداولات –
إذا قمت بفتح مركز تداول ولم يسر في الاتجاه الصحيح لك , اخرج منه .
لا تفاقم خطأك بالبقاء في هذا الوضع متمنيا ان يحدث انعكاس للترند .
إذا كنت في تجارة رابحة . لا تحدث نفسك كثيرا بالخروج منها لأنك شعرت بالممل أو للتخلص من الضغط النفسي ؛
هذا الضغط هو جزء طبيعي من التداول لهذا تعود عليه .

Maro3030
12-16-2019, 03:15
للأسف في ناس تدخل الصفقه واذا عكست لا تخرج وكأنها واخده الصفقه علي نظام شخصي او واثق في السوق انه هيج معاها الناس دي بتتعامل بتداول ب العاطفه يعني النظام ده لا ينفع ابدا في التعامل مع الفوركس للأسف ما ب يصدقون إلا لما يقعوا في خساره

mohammedbash
12-16-2019, 03:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
لهدا يجب على المتداولين المبتدئين ان يعو جيدا لمناطق الدخول القوية وعدم الصبر على الخسائر في حالة انعكاس الصفقة عليهم وبدالك يتم وضع امر الحد من الخسارة الاستوب لوز لحماية الحساب ففي مثال بسيط ما حد في اخر جلستان في الاسواق من تصريحات كبيرة من كبار السياسين في الدول ادى الي تحرك الاسعار صعودا وهبوطا وبالتالي هناك من تعرض للخسارة الكبيرة وفقدان حسابة بسبب المرجنة بالواضح اصبح حساب التداول به زيرو وبالتالي على المتداول ان يعرف من اين يدخل في الصفقة ومن اين يخرج واين يضع الاستوب لوز لحماية حسابة

Ahmed Mansour
12-16-2019, 07:04
وهو انا اعرف منين يعنى انى دخلت فى الاتجاه الغلط غير لما الصفقه تضرب الاستوب اللى انا حددته يعنى لو الصفقه عكست عليا مثلا 10نقط اخرج اقول انا كدا غلط والاتجاه دا مش صحيح واكيد هاخسر كام صفقه دخلناها وكانت خلاص هاتضرب الاستوب وبعد كدا رجعت وحققت ارباح طالما انا دخلت صفقه بناءا على الاستراتيجيه اللى بشتغل بيها وحددت بروفيت واستوب خلاص انا كدا موضوعى انتهئ بالصفقه دى مابصش عليها غير وهى محققه البروفيت او ضربه الاستوب لكن من نفسى كدا وبالاحساس والشعور اقول ايه دا ددى غلط والحق اخرج طيب كنت دخلت ليه اصلا من الاول كنت مستنى الكام نقطه دول يفكرونى انها غلط واجرى اخرج من الصفقه