PDA

View Full Version : نصائح تجارة الفوركس 14

aymansaleh
12-05-2019, 15:13
التركيز –
تخيل الأرباح المحتملة ثم " إنفاقهم " قبل تحقيقهم فعليا ليس أمرا جيدا .
اجعل تركيزك منصبا علي المراكز الحالية وقم بوضع نقاط وقف خسارة معقولة في الوقت الذي تقوم فيه بالتداول .
ثم استرح وتمتع بالرحلة التي لم تعد لديك سيطرة حقيقة عليها من الان لان السوق سوف يفعل كل ما يريد فعله .

لا تثق بالحسابات التجريبية –
التداولات التجريبية غالبا ما تؤدي إلي ان يتعلم المتداولون عادات سيئة .
هذه العادات السيئة قد تكون خطيرة في المدى الطويل لهذا ابتعد عنها لأنك بكل بساطة تلعب بأموال افتراضية ,
بمجرد ان تتعرف علي كيفية عمل نظام وسيطك ,
ابدأ التجارة بكميات صغيرة وفقط خذ المخاطرة التي يمكنك تحملها في الخسارة أو الربح .

Maro3030
12-16-2019, 03:04
فعلا التخيل ووضع خطط مستقبليه لأرباب لسه ما اتحققت هيزيد الرغبه عندك في تحقيق ربح كبير لتحقيق أحلامك وده لو فشلت في تحقيقه هيسبب عندك خيبة أمل هتعبك تتداول عشوائي بغرض جمع أكبر قدر من المال فقط وبالتوفيق لك ونصائح مهمة جداا ومشكور

Ahmed Mansour
12-16-2019, 07:23
فعلا انا اتفق معاك جدا فى موضوع التركيز دا ساعات الواحد بيفتح الشارت وبيكون عايز يشوف اللى هو عايزه يعنى انا عايز ادخل شراء على الزوج دا يبقى افضل ادور على اى حاجه فى الشارت علشان تخلينى ادخل شراء مع انى مؤشرات البيع بتكون واضحه اوى بس انا فاقد التركيز تمام وعايز اعمل كدا وخلاص طبعا النتيجه صفر فى الاخر بالنسبه بقا للحسابات التجريبى يعتبر اكتر شئ بكره واتاكدت انه كان سبب خسرتى فترات كبيره هو استخدامى للحسابات التجريبيه دى فى البدايه فصلتنى تماما عن السوق الحقيقى وعن الضغط النفسى والعصبى اللى الواحد بيشتغل بيهم ودايما انصحى اى متداول جديد انه يبعد تمام عن الحساب التجريبى ويشتغل بحساب صغير جدا يدرب فيه زى ماهو عايز