PDA

View Full Version : نصائح تجارة الفوركس 18

aymansaleh
12-05-2019, 15:17
التجارة لأسباب خاطئة –
لا تتداول إذا كنت تشعر بالممل أو غير متأكد أو كردة فعل علي موقف ما .
السبب في شعورك بالملل غالبا سيعود في المقام الأول إلي عدم وجود تجارة للقيام بها .
إذا كنت غير متأكدا فغالبا هذا الأمر يعود الى انك لا ترى تجارة تقوم بها , لهذا لا تصنع واحدة من عندك.

تجارة زن ,
حتى إذا كنت فتحت مركز تداول في الأسواق , يجب ان تحاول التفكير فيما لو لم تكن أخذت هذه الخطوة .
هذا المستوى من الفرز يعد جوهريا إذا أرت الحفاظ علي صفاء ذهنك وتجنب الرضوخ إلي النبضات العاطفية والتي تزيد من احتمالية تكبدك الخسائر .
لتحقيق هذا , يجب ان تحرص علي تبني نظرة هادئة ومريحة .
تداول لفترات قصيرة لا تتجاوز بضعة ساعات في المرة الواحدة واقبل نتائج التجارة بمجرد ان تقوم بها , فقد خرجت من يدك .

Maro3030
12-16-2019, 02:53
فعلا الملل ممكن أن يودي بك لتفتح صفقه فقط من باب الملل يعني انت كأنك بدور عل شي مسلي لا اكتر وأيضا انا بلقي الإفراط في التداول حاجه سيءه أيضا الاتنين في مقام واحد بيوءدوا الي الخساره

Ahmed Mansour
12-16-2019, 08:04
فكره الملل فى السوق دا اعتقد مش موجوده الا اذا كان الشخص نفسه هو اللى عنده مشكله فى شغله او بيته فالافضل فعلا انه مايفتحش المنصه خالص غير لما يهدى ويرجع لحالته الطبيعيه لكن فكره انى اكون انا نفسيا مافيش عندى مشكله ل ملل ولا اكتئاب مثلا والسوق هو اللى عنده المشكله دى ماعتقدش هو ممكن زوج ولا اتنين تكون الحركه فيهم شبه متوقف ماشى لكن مع العناصر الكتيره اوى اللى موجوده فى السوق من ازواج عملات وسلع ومؤشرات واسهم شركات عالميه ماعتقدش كل كدا هايتصاب بالملل مرا واحده كدا صعب شويه تحصل فى السوق ومع كل العناصر دا مرا واحده

Ahmededres
12-26-2019, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم حياك الله هذا موضوع اكثر من رائع حيث اننى من المبتدئين وارى ان ابسط طريقة لاستيعابى للفوركس هى الفيديوهات وقد ذهبت الى اليوتيوب ولكننى لم اجد مجموعه متكامله من الفيديوهات اما هنا فقد وجدت ضالتى الان فى هذه المجموعه من الفيديوهات والتحليلات والشروحات نصائح مفيدة جدا
فعلا الملل ممكن أن يودي بك لتفتح صفقه فقط من باب الملل