PDA

View Full Version : نصائح تجارة الفوركس 19

aymansaleh
12-05-2019, 15:18
الحسم –
بمجرد ان تقرر وضع أمر تداول , تمسك به ودعه يأخذ مساره .
هذا يعني انه إذا كانت نقطة وقف الخسارة قريبة من ملامستها , دع السعر يلامسها .
إذا قمت بتحريك حد الوقف في منتصف فترة التداول , فانك علي الأرجح سوف تعاني من تحركات عكسية أكثر سوءا .
حسمك يجب ان يظهر نفسه حين تعترف انك أخطئت , لذا ابقي بعيدا عن هذه النقطة .

تقاطع خطوط الموفينج قصيرة المدى –
هذه واحدة من اخطر سيناريوهات التداول للمتداولين غير المحترفين .
حين تقطع خطوط الموفينج قصيرة نظريتها طويلة المدى علي احد الأطر الزمنية الصغيرة فان هذا لا يعني بالضرورة أية إشارات صعودية أو هبوطية لهذا لا تقع في فخ الاعتقاد بهذا الأمر .

Maro3030
12-16-2019, 02:50
للأسف بعد الدخول للصفقه وان كانت عكس المسار ما ب نقتنع انا خطأ إلا لما نكون حققت خسائر كتير بنحط علي أمل أن الصفقه تعوض نفسها لازم نعترف أننا علي خطأ لأنه ده هيفيد نا نطلع خطوه لقدام وحسم الصفقات علشان نربح

Ahmed Mansour
12-16-2019, 08:25
اعتقد الموضوع دا مناقض لموضوع برضوه كان بخصوص نصائح الفوركس انه لو لاقيت نفسك دخلت غلط اخروج برسعه علشان الخساره ماتزدتش وكدا ودلوقتى حضرتك بتتكلم عن الحسم ان الصفقه حتى لو غلط وهاتروح تضرب الاستوب سبها طالما انته دخلت فى الاساس بناءا على استراتيجيه وحددت الهدف والاستوب يبقى خلاص كدا الموضوع خلص طيب دلوقتى انا اعمل ايه اخرج بسرعه لو لاقت الصفقه غلط وهاتخسر ولا اسيبها وخلاص طالما انا واضع استوب ومافيش داعى للخروج والقلق حضرتك انته دلوقتى شتت الواحد هو انا لو عليا انا عارف انا بعمل ايه كويس من غير حاجه لكن انا بتكلم عن متداول ولا عضو جديد وقرا الموضوعين يعمل ايه يروح فين ورى اى موضوع والموضوعين عكس بعض