PDA

View Full Version : استفسار هام رجاءا

Pages : [1] 2 3 4

Ahmed_Atiah
12-13-2013, 02:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لي استفسار ويا ريت اي احد من المشرفين على القسم او الاعضاء اصحاب الخبرة العالية ان يفيدوني في استفساري ولكم كلكم جزيل الشكر والاحترام
انا مبتدئ من كام يوم بس وفتحت حساب تجريبي في موقع انستا فوركس واخذت مبلغ ابتدائي لفتح تداولي علية 3000 دولار وبعدين قمت بالتادول في العملات وما كنت مصدق نفسي اني ربحت من هذا التداول مبلغ 716 دولار ربح فقط من اصل ال 3000 دولار المهم قولت في نفسي اشوف في اية تاني غير العملات لقيت ان فية ذهب قولت نعمل تداول علية كنوع من التجربة وهنا كانت الفادحة والطامة الكبري لقد خسرت في يوم مبلغ 2000 دولار تقريبا فكنت مذهول جدا من هذا الفرق الشاسع بين الربح والخسارة
السؤال هنا حتي لا اطيل عليكم يا اخوتي لماذا هذا الفرق الشاسع بين الربح والخسارة وايضا هل للذهب مبدا معين في التداول اي انه مثله مثل العملات
ولكم جزيل الشكر والاحترام

doola2020
03-17-2014, 03:03
أخي دخولك ده كان بالصدفة يعني انت مدخلتش علي أساس تحليلات فالمكسب جه بالصدفة لكن ان دخلت بحساب حقيقي صدقني هتخسر ولو كسبت مرة مش هتكسب التانية

salimned
03-18-2014, 18:16
السلام عليكم مبروك عليك اخي الارباح التي حققتها و لكني انصحك ان تفتح
حساب ديمو برصيد على قدر الحقيقي الدي عندك كي تستطيع العمل باحسن الظروف.

Ahmed2020eg
03-18-2014, 18:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي هذا لان الذهب حركته سريعه جدا و التداول عليه يكون خطيره جدا و بالتوفيق ليك ان شاء الله

sofien 003
03-18-2014, 18:45
اخي العزيز اول نصيحة لك ولكل شخص
عاوز ينجح في مجال الفوركس لازم يدي
الجانب التعليمي حقه الكامل بمعني يجب ان
يأخذ وقته الكافي في التعلم وفهم اللأمور علي اسسها
الصحيحة حتي يقدر يداول صح ويتعامل بحرفية
مع الصفقات الي بيفتحها.

marouansat
03-18-2014, 18:48
يا أخي أنت دخلت بالصدفة يعني كما أنك تقمر لم تعتمد على شيئ في تداولك لكن أنصحك بالتعلم لأنك لن تكسبا مجددا مرتا أخرى و تبقى دائما في خسارة

Asma Atika
03-18-2014, 22:04
الفوركس ليس لعبة ورق او زهرة نرد نرميها وننتظر.
لذا فان سلمت الجرة في الحساب التجريبي فقد لاتسلم في الحساب الحقيقي خاصة وان المتاجرة لم تتم على اساس خبرة.
اما في ما يخص التداول بالذهب فله حسابات اخرى كما ان العلماء قد حرموا التداول به والله اعلم.

kaa
03-18-2014, 23:02
ان حتى االان مبتدئ فى الفوركس وانت تحتاج اى خبرة كبيرة جدا فى الفوركس
ولذلك يجب انك تتعلم الفوركس تى تحصل على اكب قد من الخبرة وتسطيع ان تربح

ahmad lord
03-18-2014, 23:18
اخى الفاضل اى عضو فى هذه الشركه ان كان مستواه اى مستوى لان اكيد عمر مستواه ما هيوصل 100فى المائه لان هذا نادرا ما يحصل

a7med84
03-18-2014, 23:42
اخى الكريم عليك ان تتبع تحليل فنى عن طريق استرتيجيه

وهنا فى المنتدى فى قسم للاستراتيجيات هتستفاد منه كتير لو دخلت عليه

وبالتوفيق

Abo Hamdy
03-18-2014, 23:52
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
اي مبتدئ انصحه بالقسم التعليمي
هناك هتتعلم بسرعة وهتعرف ايه الفوركس
ومتكتفيش ابدا باللي انت عارفه

manforex2
03-19-2014, 19:56
السلام عليكم
اخى الحبيب يجب ان تعلم ان العيب ليس فى الذهب
او اى سلعة اخرى وانما االعيب فى ادارة راس المال
وقلة العلم والتسرع فى التداول قبل التعلم

coop_lemima
03-19-2014, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم أنا تقريبا متأكد أنك حين ربحت مبلغ 716 دولار كان ذلك "حظ مبتدئ" كما يُقال له
حيث إنك لو كنت حللت السوق قبل الدخول إليه وحققت هذا الربح ما استغربت حين حصلت على هذه الأرباح لأن ذلك سيكون طبيعي
أما فيما يتعلق بالذهب فتحركاته قوية صعودا ونزولا والمتاجرة فيه صعبة جدا، من الممكن أن تربح فيها الكثير وتخسر فيها الكثير الكثير لا قدر الله.
أتمنى أن يكون هذا درس لك ولنا جميع نحن المبتدئين
وأتمنى التوفيق للجميع

لي استفسار ويا ريت اي احد من المشرفين على القسم او الاعضاء اصحاب الخبرة العالية ان يفيدوني في استفساري ولكم كلكم جزيل الشكر والاحترام
انا مبتدئ من كام يوم بس وفتحت حساب تجريبي في موقع انستا فوركس واخذت مبلغ ابتدائي لفتح تداولي علية 3000 دولار وبعدين قمت بالتادول في العملات وما كنت مصدق نفسي اني ربحت من هذا التداول مبلغ 716 دولار ربح فقط من اصل ال 3000 دولار المهم قولت في نفسي اشوف في اية تاني غير العملات لقيت ان فية ذهب قولت نعمل تداول علية كنوع من التجربة وهنا كانت الفادحة والطامة الكبري لقد خسرت في يوم مبلغ 2000 دولار تقريبا فكنت مذهول جدا من هذا الفرق الشاسع بين الربح والخسارة
السؤال هنا حتي لا اطيل عليكم يا اخوتي لماذا هذا الفرق الشاسع بين الربح والخسارة وايضا هل للذهب مبدا معين في التداول اي انه مثله مثل العملات

gehad87
03-19-2014, 20:07
النصيحه هنا ان في حضرتك تحذير من التداول على الذهب ثم ممكن اسالك على اي اساس تداولت على الذهب
المفروض انك هتدخل السوق على اساس علم ودراية وتحليلات فنيه
مش خطه عشوائية زي ما عملت
ولعلك اتعلمت الدرس
انك لازم تتعلم الاول
ربنا معاك

ilyes chaieb
03-19-2014, 20:11
طبعا فيه فرق بين العملات و معدن الذهب
الذهب بكل بساطة الاسبريد بتاعو عالي هذه ناحية و من
ناحية اخرى تحرك لاسعار بكون بشكل كبير مما يتيح لك اما ربح كبير او خسارة كبيرة
لذلك بما انك مازلت مبتدء عليك بالتدرب على العملات اولا
تقبل مرورى

........................
..................
........

gr53
03-22-2014, 08:50

الفارق الشاسع بين الربح و الخسارة سببه دخولك السوق بالصدفة كما فهمت من كلامك و هذا خطأكبير فالتداول واحد لكن لكل منهما مخاطره التي يجب أن تتعرف عليها
فعليك أن تتوقف عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة و نصيحة لك أخي ابتعد عن الذهب و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات

احمدل سالم 22
03-22-2014, 10:02
لابد من انك اخترت لوت كبير للذهب
ولكن المعروف ان الذهب الخسارة فيه او الربح
يكون كبير جدا لان النقاط فيه تكون كبيرة ويرتفع السعر
بشكل شاسع او ينخفض كذلك بعكس العملات التي التذبذب فيها
بسيط

ebram
03-22-2014, 10:31
اخي الكريم انت من الواضح انك بتشتغل بالعشوائيه الرهييبه
لانك ازاي في يوم تربح اكتر من 30% من حسابك
وتخسر 60% لمجرد فتح صفقتين علي العملات والدهب
ده عباره عن عبث
انت امام سوق له مقومات وابعاد كبيره انت لسه بتحاول تكتشفها
لازم تتعلم علشان تقدر تحدد انت ممكن تربح ازاي

lema
03-22-2014, 10:53
طبعا العمل على الذهب لازم تعرف اة بيحتاج راس مال كبير جدا لذا يجب ان تكون حريص وانت تتعامل معه
كما انة يجب ان تعلم ايضا ان التعامل معه حرام شرعا

samirania
03-23-2014, 01:02
ان الفارق الشاسع بين الربح و الخـسارة سببه دخولك السوق بالصدفة كما فهمت من كلاـمك و هذا خطأكبير فالتداول واحد لكن لكل منهما مخاطره التي يجب أن تتعرف عليها
فعليك أن تتوقف عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصـــحيحة و نصيحة لك أخي ابتعد عن الذهب و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات....،،

Ahmed2020eg
03-23-2014, 12:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اولا نعم اخي هذا يحدث دائما فالتداول دون خبره بهذه الطريقه يجعلك خاسرا حتي و لو ربحت قبلها

Asma Atika
03-23-2014, 12:54
الفرق شاسع بين تجارة الذهب وتداول العملات.
وحسب ما اظن فان تتداول الذهب حرام و الله اعلم.

ahmedibrahim258259
03-23-2014, 16:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ممكن اقولك ليه الفرق الشاسع ده لانك اصلا فتحت صفقاتك من غير تحليل ولا درايه انت عملتها عملية قمار فصابت معاك في الاولى ولكن خابت في الثانية وكان ممكن تعكس معاك يعني ممكن تكسب 2000 دولار وتخسر 716 دولار ماهي عملية مقامرة وخلاص انا انصحك انك تتدرب كثيرا وموش تفتح اي صفقة الا وانت عامل ليها تحليل سليم وتعرف ازاي تخرج من الصفقة بمكسب اول اقل الخساير لو السعر عكس عليك لانه خلي بالك ان لازم يكون في خسارة بس لما تكون عارف في المجال ودارسه كويس هاتعرف تتطلع باقل الخساير
تقبل مروري

loubhan
03-23-2014, 17:29
السلام عليكم موضوع مهم نعم وبادره طيبة منك لكي يستفيد الجميع
مشكوور نعم اخي الفوركس نعم لا يجب المغامره والدخول في الذهب لان لديه سبريد كببير

forex90
03-25-2014, 14:19
طبعا لا يمكن ان تدخل فى الصفقات كدة سريعا يجب عليك ان تتعلم ولا تتاجر عشوئيا
ولو كسبت مرة مش هتكسب المرة اللى بعدها والا سوف تتمرجن وتبعتبر نفسك زى اللى بيلبع قمار

wentwor
03-25-2014, 14:40
السلام عليكم و رحمة الله اولا امتاجرة بالذهب يحتاج راس مال كبير و هو محرم شرعا وينطبق عليه نفس
التحليل للعملات و المرجو ابتعاد عن التداول بالسلع

creatorman1978
03-25-2014, 14:44
ليس الفارق بين الربح والخسارة او بين عملة وسلعة بل الفارق بين قرارك هنا وقراراك هنا فمن الممكن ان تستعجل وتغلق هذه وان تترك هذه فترة وايضا قرارك فى حجم اللوت اللى دخلت به الصفقة ... اتمنى ان اكون وضحت لك الصورة

mohamed bnali
03-25-2014, 14:55
عزيزي المحترم هل وعيت ما قلت قلت انك فتحت حسابا تجريبي ووضعن مبلغا من المال
الحساب التجريبيي لا توضع فيه اموال انه حساب افتراضي واموال افتراضية
اما وضع المال يكون بحساب حقيقي واموال حقيقية
الربح لك والخسارة عليك وهدا ما فعلته
واني حسب تجربتي لا احسب الا انك وضعت الحساب بالصدفة وخرجت عن التجارة في العمولات الاجنبية
الاى التجارة في البورصة على اسهم الدهب
فانت ربحت بالصدفة وخسرت بالصدفة ولم تعرف الطريق الصحيح
انصحك الا تعمل عملا الا بعد التحقق منه ولا تغامر بحساب حقيقي الا بعد ان تتداول على حساب تجريبي
حتى تنال المعرفة والخبرة والتجربة
فالمعرفة هي الاساس وتق بنفسك وبعملك وبخبرتك وبتجربتك وابدا من جديد وستكون من الرابحين انشاء الله
وتقبل عون من الله

harimeche
03-25-2014, 18:15
الســــلام عليكم ورحمة الله

ولمـــادا يا صديقي هدا الدخول العشوائي

لازم تتعلم أولا قبل أن تدخل على هدا العالم

الدي أصفه بالمضلم لا تبخل على نفسك بالعلم

forexman55555
04-03-2014, 21:38
ليس هناك مشكلة ان تخسر فى الحساب التجريبى لان الحساب التجريبى
مصنوع خصيصا لكى تخسر فيه و تتعلم خسائرك و هذا شئ سيجنبك الخسارة فى الحساب الحقيقى

saad197920
04-09-2014, 01:11
يا اخى الفاضل لا يوجد فرق شاسع بين الربح والخسارة كما تقول وانما انت الذى تصنع هذا الفرق بتداولك ومجهودك
وعملك وان التداول على الذهب له اصول وعلم مختلفة عن المضاربة بالعملات يجب ان تتعلمه جيدا ....

rayeswahbi2
04-09-2014, 01:14
أخي أنت مبتدئ و لكن كيف دخلت في الصفقة هل قمت بأي تحليل أم أنك فتحت صفقة عشوائيا
لأن الفوركس ليس بهذه البساطة

SHADOW
04-09-2014, 01:29
السلام عليكمورحمة الله وبركاته بصراحة انا لا اعرف الكثير عن الذهب يا اخى ولكن على كل حال انا انصحك بالتعلم اكثر وثق عند اذا انه يمكنك ان تربح

gr53
04-09-2014, 03:04
الفارق الشاسع بين الربح و الخسارة سببه دخولك السوق بالصدفة كما فهمت من كلامك و هذا خطأ كبير فالتداول واحد لكن لكل منهما مخاطره التي يجب أن تتعرف عليها
فعليك أن تتوقف عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة و نصيحة لك أخي ابتعد عن الذهب و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات

ahmed212
04-09-2014, 03:10
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله ابتعد عن التدول فى الذهب اخى الحبيب لما فية من شبهة حرمة بارك الله فيك

sabirdaba
04-09-2014, 12:05
نعم اخي الكريملا تندهش الارباح في هذا السوق عالية كما هي الخسائر والامر هو يرجع الى اللوت الذي انت تعمل به ويجب ان تكون حاطط لوت جد مناسب لرأس المال اما بالنسبة للذهب فطريقة المتاجرة عليه فيها بعض الاختلاف عن العملات وحركته جد قوية بالمقارنة بالعملات

mohyedal
04-09-2014, 12:08
التداول في الذهب ليس هو التداول في العملات
خصوصا من وجهة نظر شرعية فالتداول في
الذهب لا تتوفر فيه الشروط الشرعية للتجارة
على عكس الفوركس

Mohamed Morsy
04-14-2014, 14:50
ليس الفارق بين الربح والخسارة او بين عملة وسلعة بل الفارق بين قرارك هنا وكان على هذا وقراراك هنا فمن الممكن ان تستعجل وتغلق هذه وان تترك هذه فترة وايضا قرارك فى حجم اللوت اللى دخلت به الصفقة . اتمنى ان اكون ان وضحت لك الصورة.

latraaa
04-14-2014, 18:34
يا اخي الكريم صافي الربح لديك هو كل مازاد ع قيمة رأس المال، و هي عملية بسيطة يمكنك أ تقوم بها في المنزل و لوحدك، قم بطرح قيمة رأس المال لديك م الرصيد الجديد من بعد التداول و من ثم قم اظر إلى التيجة، إن كانت موحبة فهي ربح و العكس

ashrafko
04-14-2014, 18:55
اخى الكريم لابد من اختيار افضل النقاط التى تحقق لك الربح من خلال التحليل الجيد واختيار افضل وقت لدخول الصفقة والخروج منها

Asma Atika
04-14-2014, 20:37
الفوركس ليس بهذه البساطة انه علم على كل راغب بدخوله اتقناه
اما فيما يخص الذهب فلقد سمعت و قرات ان المتاجرة به حرام و الله اعلم.

eletrebi
04-14-2014, 20:57
اولا احنا كلنا مبدئيا متفقين ان الى انت كسبتو والى انت خسرتة دا بالصدفة
والفرق الكبيرة دا يرجع لاسباب كتير
منها انك دخلت فى الذهب بجم عقد اكبر من دخولك فى الزوج الاخر
او ان كانت هناك اخبار اثرت تاثيرا قويا على الذهب مما جعلتة يتحرك فى اتجاة عكس دخولك الصفقة وكان التاثير كبيرا

soooonor
04-14-2014, 21:02

شوف يا استاذ احمد ..اذا حضرتك لسة مبتدئ من كام يوم بس و جربت التداول على الديمو ...يبقى كسبت و خسرت اعتمادا على الجظ ...و مفيش اى اخطاء او نقاط قوة فى اداءك نتكلم عنهم

الفوركس علم يحتاج الى دراسة و فهم

INTHENAMEOFALLA
04-14-2014, 21:03
الذهب ليس مثل العملات لان الاسبريد الخاص به 60 نقطة تقريبا لذلك يجب عند الدخول على المنصة وعمل صفقات ان تلاحظ الهامش المتوفر فى الرصيد
ونعم يختلف التعامل بالعملات والذهب

forex.slayer
04-16-2014, 18:23
والله يا اخى الكريم انت عملت كده بالحظ يا اخى الكريم وكمان من غير اى اداره راس مال لان فعلا ازاى تكسب المبلغ ده بالمبلغ دا فى صفقه واحده بى

molto
04-17-2014, 21:04
مشكور جدا يا اخى الكريم بس والله انا عن نفسى مش عارف ايه هو المضوع دا يا غالى عشان كده الواحد لازم يبقى فاهم هو عايز

mahmoud.ameer
04-17-2014, 21:04
السلام عليكم ورحمة الله بارك الله فيك اخي وشكرا الك مشكور

mgw
04-17-2014, 21:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انا مش بتتداول على الذهب علشان فى ناس بقول انه
حرام كمان حركته سريعه وبيمرجن بسرعه

hobmed
04-18-2014, 00:06
حساب ديمو برصيد على قدر الحقيقي الدي عندك كي تستطيع العمل باحسن الظروف

abo heba
04-18-2014, 02:15
عليكم السلام
من اصعب التداولات فى الفوركس هو التداول فى الذهب ولابد من وجود اكثر من خبره فى الفوركس لتستطيع
ان تقوم بالتداول على الذهب بكل سهوله وامان

mdmd
04-18-2014, 02:45
ولو كسبت مرة مش هتكسب المرة اللى بعدها والا سوف تتمرجن وتبعتبر نفسك زى اللى بيلبع قمار

forexman3
04-18-2014, 20:33
شوف ياغالى
حضرتك طبعا فرحت بالربح الذى حصلته وقلت انه العملية
مزهزه والطريق اخضر وهذا من اكبر الاخطاء وطبعا شفت
النتيجة والخسارة الكبيرة لذلك يجب ان تتعلم اولا قبل ان تتداول

maghribia
04-18-2014, 20:37
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
هو فعلا هناك فروقات كبيرة بين الازواج و المعادنف يالرحب
و هذا ما نلاحظه لما يكون الربح ف يالذهب فالرربح فيه يكون كبيرا

تقبل احتراماتيى

جمال محمدين
04-18-2014, 20:39
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
لان الدهب بيتحرك في ثانية 40 نقطة يعني ممكن ف ساعة يخسرك كل حسابك

hobmed
04-18-2014, 23:46

doaa sary
04-19-2014, 00:31
اخى الكريم
التداول مع السلع يجب ان تكون حذر
الدهب النقطة فية بدولار
لو السعر الان كا مثال 1290
وطلع نقطة ليصل 1291
يعنى دة تدخل فية بسنت اكتر من كدا هتضيع

saddem
04-25-2014, 18:11
في الحساب التجريبي فقد لاتسلم في الحساب الحقيقي خاصة وان المتاجرة لم تتم على اساس خبرة.
اما في ما يخص التداول بالذهب فله حسابات اخرى....

kirozoka
04-25-2014, 20:20
الحلييييييييييييييييييييي ييييييييييييييل الفنييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييي
هو أهم حاجة في الفوركس علس الإطلاق هو إلي حيخليك تكسب او تخسر علشان كده أنت خسرت في صفقة الدهب
علشان أنت ما حللت الشارت كويس وما شفته حيروح فين
كل دا محتاج تتعلم فوركس الأول قبل أي حاجة تاني

dragonx
04-25-2014, 20:24
اخي العزيز لا تبدأ بمبلغ 3000 دولار لانك لا تستطيع ان تضعهم في الحساب الخقيقي تداول بالديمو كما لو انك على الحساب الحقيقي

لان الربح = ويوازي راس المال وامر بديهي 3000 ولار يحقق ربح 500 او اكثر من الدولارات مع قليل من الخبرة ولكن هذا الربح لا يكون مع المبلغ الضغير من راس المال

اما بالنسبة للذهب نفس الشيء وانصحك بالابتعاد عنه بسبب تغيير في سعر غرام الدهب والدولار بشكل مخيف بين لحظة واخرى

karam22
04-25-2014, 20:35
تداول الذهب اصلا يحتتاج ال تروي في دخول الصفقات
وانت تكون النسب نختلفة بين دخولك صفقة عملات وبين الذهب
لان فارق الاسبريد بينهم كبير جدا والحركة تساوي ارباح كبيرة وخسارة كبيرة ايضا .................................

kaka22
04-25-2014, 20:58
واضح انك داخل بحجم لوت كبير جدا
حجم الخسارة والربح يعتمد على قيمة العقد
طبعا انصحك ان لا تكرر ما فعلته على حساب حقيقي
العقود كبيرة الحجم خطيرة جدا
بالاضافة ان التداول على الذهب محرم لان المصطفى صلى الله علية وسلم
اشتراط التقابض في الذهب والفضة
طبعا انا انبهك اذا الامر يهمك

forexmania
04-25-2014, 21:12
ربما ان السبب وراء خسارتك مبلغ 2000 دولار في يوم واحد هو انك قمت بالدخول في عقود كبيرة نوها ما + مبلغ الاسبريد يكون جد مرتفع ولهذا انصحك بالتداول على العملات ما دامت خبرتك محدودة في الفوركس

ssnsafi
04-25-2014, 21:20
نصيحة لوجه الله ابتعد عن المتاجرة بالذهب لأنها حرام شرعا فالفقهاء حللوا متاجرة العملات المعروفة بالفوركس ولكنهم حرموا متاجرة بالذهب والفضة والسلع بشكل عام والمعادن لهذا ابتعد عنها و اكتفي بتجارة العملات تعلمها جيدا ولا يغرك ما حققته من ارباح في البداية فهذا ما اسميه حظ المبتدئ ولو جربت في الحقيقي لعرفت ماهي صعوبة الفوركس وانه بحاجة لدراسة وتعلم

baite
04-25-2014, 21:41
اخي هذا مثال ولا يعني التعميم واظن انك تدخل الى الصفقات ذون ذراسة للسوق او تحليله
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

anamoody
04-27-2014, 02:14
اخى الكريم اولا التداول على العملات يسهل لكثرة المتداولين عليهم بعكس السلع الاخرى و خاصة الذهب لان الذهب
معدن نفيس يحتاج لرأس مال كبير للتداول و اى خطوة خاطئة يكبدك اكبر خسائر يمكن ان تراها فى حياتك
ولكنى لا افضل التداول على السلع لان به شبه من الحرمانية

ahmed kabo
04-27-2014, 16:39
والله اخى لكريم انا لاافقة عن الذهب شىء ولاكن عندى ليك نصيحة اما تخش تجريبى حاول تدرج المبلغ اللى هتخش بية فى الحقيقة ويبقى زية بالظبط بالتوفيق للجميع

kachary
04-27-2014, 16:44
اخي الكريم ليس هناك شيئ اسمه فرق بين الربح والخسارة اضافة الى ان الدهب مختلف كتيرا عن العملات
لانه يتحرك بقيمة كبيرة جدا اما العملات فتجدها تتحرك بقيمة صغيرة وبطيئة جدا

gr53
05-04-2014, 22:45
الفارق الشاسع بين الربح و الخسارة سببه دخولك السوق بالصدفة كما فهمت من كلامك و هذا خطأ كبير فالتداول واحد لكن لكل منهما مخاطره التي يجب أن تتعرف عليها

godfather
05-04-2014, 23:15
السلام عليكم انا كنت عارف ان التداول على الذهب شئ مخيف جدا لان
الخسارة فيه صعبة و محتاج حد خبير جدا علشان يكون قادر يكسب من الذهب

gr53
05-27-2014, 08:26
عليك أن تتوقف عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة
و نصيحة لك أخي ابتعد عن الذهب و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات

Egyduke
05-27-2014, 09:13
الســـــــلام عليكم ورحمة الله :)
اخى العزيز... معنى كلامك هذا انك غير مهتم بالتحاليل والاخبار والتقاري الاقتصادية التى تصدر دوما كل يوم!!!
لك ان تعلم ان تلك الاخبار لها التأثير الكبير على حركة الاسعار!! فاحذر
مشكووور وتقبل مرورى

محمد مؤمن
05-27-2014, 09:16
للأسف فأنت قد وقعت في خطأ كبير حيث أنك قمت بالتداول بدون خبرة سابقة ورغم تحقيقك لربح كبير في الصفقة الأولى لك
فإن ذلك كان يعتمد على الحظ ولذلك كانت الخسارة الفادحة التي حدثت لك في الصفقة الثانية وهي 2000 دولار

الربح من الفوركس
05-27-2014, 09:28
اخى الحبيب انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة والتدرب على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

xdorex
05-27-2014, 15:28
مرحبا الدهب يكون فيه السبريد كبير جدا ويتحرك بشكل كبير جدا لو كان الدهب راح معاك في الاتجاه الصحيح كنت ستربح الكتير
عندها ستدهل اكتر ولكن العملات تبقى اهم شيء في سوق الفوركس

midouknight
05-27-2014, 15:33
أهلاً بك أخي الغالي
أخي الذهب معروف بحركته السريعة وبنسبة السيولة فيه وجب الحذر ووجب إتباع إستراتيجية واضحة

payza
05-29-2014, 15:28
والله شوف يا غالي
الربح والخسارة او بين عملة وسلعة بل الفارق بين قرارك هنا وقراراك هنا فمن الممكن ان تستعجل وتغلق هذه وان تترك هذه فترة:bravo::bravo::bravo::bravo::bravo:

------------------------------------------------------------------------------------------

rojan22
05-29-2014, 15:33
السلام علیکم، التجار*ه بالذهب لیس کالمداوله بالعملات،
یتطلب مهارات تجاریه عالیه نسبة الربح و الخساره فیها کبیره جدا، بالتوفیق

haroun43
05-29-2014, 15:42
اخي التداول على العملات يختلف قليلا عن الدهب اي يجب ان تحلل وترى
انت ربحت 700دولار وخسرت 2000 دولار ممكن كان يحدث العكس اعتقد ان هدا راجع الى توقعاتك

Jo.Cena
05-29-2014, 15:45
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
الذهب مثل العملات لكن بسبب قوته تكون الخسارة والمكسب فيه بنسبة كبيرة خصوصا ان العمولة للتداول علي الذهب الي حد ما كبيرة

8150017
05-29-2014, 15:48
السلام عليكم اخ احمد : واضح ان نجاحك فى الكسب جاء عن طريق الصدفه ، التجاره الحقيقيه مافيش فيها الكلام دا ، حضرتك علشان على الديمو واخترت راس مال عالى مبهور بمكسبك ، حاول تتعمق اولا فى التعلم والقراءه وسيبك من خسارتك فى الدهب او اى حاجه تانيه

afillane
05-29-2014, 15:55
اولا الذهب اسبريده غال ومرتفع جدا في كل المنصات وليس في انستا وحدها ولدى احذرك بالتداول به ان لم تكن لك خبرة كبيرة

forex forex1
05-29-2014, 15:57
:o:o السلام عليكم
اخى الكريم العقود كبيرة الحجم خطيرة جدا
بالاضافة ان التداول على الذهب محرم لان المصطفى صلى الله علية وسلم
اشتراط التقابض في الذهب والفضة تقبل مرورى واحظر من العقود الكبيره :)

ebram
05-29-2014, 16:11
السلام علیکم، التجار*ه بالذهب لیس کالمداوله بالعملات،
یتطلب مهارات تجاریه عالیه نسبة الربح و الخساره فیها کبیره جدا، بالتوفیق

الشغلفي الدهب لازم يكون عندك الاتي
1- راس مال كبير
2- متابعه مستمره للاسعار في العالم وكمان الوضاع الاقتصاديه والاوضاع السياسه
3- لا يمكن ان ادخل صفقه في الدهب وانا لم اضع استوب لوز

el andaloussi
05-30-2014, 19:52
أخي الكريم الذهب معروف عنه أنه دو تحركت سريعة ولذالك يجب
أن تكون دو خبرة كي تتاجر على الذهب لا بأس في خسائرك فهي في الديمو وأنت تستفيد منهــا

amal.m500
06-08-2014, 23:24
اخي الفاضل . بتمنالك كل خير اي مبتدئ انصحه بالقسم التعليمي هناك هتتعلم
بسرعة وهتعرف ايه الفوركس ومتـكتفيش ابدا باللي انت عارفه

maao2008
06-08-2014, 23:27
مع الصفقات الي بيفتحها.

WASEM DALLOUL
06-09-2014, 00:43
السلام عليكم
انا بصراحة يا أخي الكريم لا أتداول على الذهب لأن التداول عليه فيه شك ديني وأكتفي فقط بالتداول على العملات
وشكرا

GM.LAVAL
06-09-2014, 06:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا اخوانى الكرام .
بصراحة اخى الكريم انا لست من عشاق التجارة على الهذهب وانصحك بالابتعاد عنه لانه محرم والله اعلم وهذا ما سمعته فقط والله اعلم فى النهاية وخطر ايضا فى التجارة

ehab_salah
06-15-2014, 11:58
اخي الفاضل ... ليس هناك مشكلة ان تخسر فى الحساب التجريبى
لأن الحساب التجريبى مصنوع خصيصا لكى تخسر فيه وتتعلم خسائرك
وهذا شئ سيجنبك الخسارة فى الحساب الحقيقى
...
تحياتي

RomanyMoreed
06-26-2014, 22:09

اقول لحضرتك لان الذهب اطار الحركة بتاعته اكبر من ازواج العملات يعني الدهب ممكن يتحرك 3000 نقطه في اليوم اما العملات 100 او 150 بالكتير

maghribia
06-26-2014, 22:10
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
من الافضل لكو لكل متداول ف يالفوركس ان
لا يتداولعلى الذهب لانه خطير للغاية فغي الفوركس

تقبل احتراماتيى

ahmedhathout
06-26-2014, 22:13
اكيد حضرتك اللوت اللي دخلت بيه في الصفقه التانيه كان مضاعف علشان
كده الخساره كانت كبيره قوي ثانيا انت ممكن تكون بتخش صفقات عشوائي مفروض تاخد الديمو بجديه شويه

صلاح2014
06-26-2014, 23:40
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد افضل الخلق
واسعد الله اوقاتك والسلام لك وللجميع
اخى اولا اهلا بك فى المنتدى اخى انا لا اعرف شيئ بخصوص الدهب ولا اعرف عن شيئ اخى اتمنى من
اصحاب الخبراااااا ان يفيدوك
موضوع رائع والمعلومات اخى جيد
وتحياتى والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

محمد المتيم
06-27-2014, 00:11
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته

بالنسبه يا اخي الفاضل المكسب اكيد موجد والخساره موجوده بس انت دخلت وحظك كسبك وفي نفس الوقت خسرت سبحان الله

دا دليل انه لازم تدير بالك

ودمت بود

mazn
06-27-2014, 09:44
السلام عليكم ورحمة الله
الفرق شاسع بين تجارة الذهب وتداول العملات.
وحسب ما اظن فان تتداول الذهب حرام و الله اعلم

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

malak_maloka
06-27-2014, 12:12
الدهب يا اخي اعتقد ان النقطه فيه عاليه جدا ولازم يكون حسابك كبير للغايه
ورغم ذلك انا الاحظ الابتعاد الكثير عنه بسبب انه حرام فانت ليه تجرب الدهب كنت استمر في تجاره العملات المعروفه

بشير حمدان
06-27-2014, 12:17
السلام عليكم
اخى حضرتك فى بدايه المشوار ويا ما لسه هتشوف ومفيش نسبه محدد بين المكسب والخساره كله معتمد على حركه السوق . لكن الحسابات التجريبيه غير دقيقه بالشكل الكافى

BILALBEN
06-27-2014, 14:17
لمـــادا يا صديقي هدا الدخول العشوائي

waleed hassona
06-28-2014, 21:10
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام وكل عام وانتم بخير جميعا ----اخي الكريم
التجاره على الذهب لها متداولينها اصحاب رؤوس الاموال الكبيرة لانها خطر جدا

ansaldo
06-29-2014, 20:44
اولا امتاجرة بالذهب يحتاج راس مال كبير و هو محرم شرعا وينطبق عليه نفس
التحليل للعملات و المرجو ابتعاد عن التداول بالسلع

gr53
07-23-2014, 04:08
عليك أن تتوقف عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة

mounim1994
07-24-2014, 06:55
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع

asafiforex
07-29-2014, 02:43
مع الصفقات الي بيفتحها.

abokarem
07-29-2014, 03:09
عليكم السلام
للاسف التداول فى الذهب ليس كالعملات ويحتاج لخبره كبيره فى التداول ولا يمكنك ان تتداول عليه وانت مبتدىء فهناك من هم خبراء
ويخسرون عند التداول على الذهب لان تحركاته عنيفه وممكن توصلك للمارجن كول بسهوله

ansaldo
07-29-2014, 20:46
انت ربحت بالصدفة وخسرت بالصدفة ولم تعرف الطريق الصحيح
انصحك الا تعمل عملا الا بعد التحقق منه ولا تغامر بحساب حقيقي الا بعد ان تتداول على حساب تجريبي
حتى تنال المعرفة والخبرة والتجربة
فالمعرفة هي الاساس وتق بنفسك وبعملك وبخبرتك وبتجربتك وابدا من جديد وستكون من الرابحين انشاء الله

dalito
07-29-2014, 21:11
السﻻم عليكم
اخي الكريم تحركات الذهب قوية جدا مقارنة بالفوركس فهي قد تصل الى حدود 2000 نقطة في اليوم
في حين ان زوج الكيبل تكون حوالي 100 تقطة في اليوم
لذلك عليك ان تكون اكثر حذر في الذهب
وان تدخل بلوت اصغر
وبالتوفيق وتقبل مروري

sharshabil
07-31-2014, 22:15
انت اكي فتحت نفس الوت على اذهب كما على العملة
و الذهب هو غالي التمن يعني ضروري على الاقل ان تفتح عشر يعني اذا كنت دخلت فبي الازواج ب1 لوت في الذهب ادخل ب 0.1

ayoubbouziki
08-03-2014, 20:12
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا لك اخي الفاضل على الطرح

عليك ان تتبع تحليل فنى عن طريق استرتيجيه

جزاك الله خيراً وشكر
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ahmedelka
08-03-2014, 20:35
السلام عليكم
شكرا لك على هده الجرءة و الشجاعة
اكيد من كلامك انت ليس خبرة كافية و دراية بهدا السوق
فمن الواجب كما قال جميع الاخوة ان تدرس اسلسيات هدا السوق
وتتعلم التحليل الفني والاسلسي وهكدا تدخل مسلح بالعلم
الضروري لخوض هده المعركة
وشكرا

gr53
08-18-2014, 03:53
توقف عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة
و نصيحة لك ابتعد عن الذهب و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات فالمعادن مخاطرها عالية كما أنها محرمة في الفوركس

md5diablo
08-18-2014, 04:30
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الكريم لا يمكنك التعويل على الحظ في تعاملتك و صفقاتك
هناك تحليل للسوق يجب ان تدركه جيدا

ilyes chaieb
08-18-2014, 04:55
و عليكم السلام و رجمة الله
في الحقيقة يوجد فرق بين المعادن مثل الذهب و الفضة و بين العملات
اولا من ناحية سرحة تحرك الشارت الذهب ستجده يتحرك بقاط كبيرة
زد على ذلك الاسبريد كبير جدا
اما العملات فهلى معروفة بالاسبريد المنخفض و الحركة العادية للشارت
تقبل مرورى

AMLAK
08-29-2014, 12:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع ان حتى االان
مبتدئ فى الفوركس وانت تحتاج اى خبرة كبيرة جدا فى الفوركس ولذلك يجب انك تتعلم الفوركس تى تحصل على اكب
قد من الخبرة وتسطيع ان تربح بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

brayek011
08-29-2014, 12:52
ممكن اقولك ليه الفرق الشاسع ده لانك اصلا فتحت صفقاتك من غير تحليل ولا درايه انت عملتها عملية قمار فصابت معاك في الاولى ولكن خابت في الثانية وكان ممكن تعكس معاك يعني ممكن تكسب 2000 دولار وتخسر 716 دولار ماهي عملية مقامرة !!!!!!

lakamora221
09-01-2014, 00:25
أخي الكريم سبب حدوث هدا المشكلهو أنك لاتعتمد
على أدارة ر أس المال
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا و ننتظر جديدك

eragon
09-01-2014, 00:35
وعليكم الســـلام ورحمــة الله وبركاتـــــــــه
الحقيقه انا لا اتداول علي الذهب نهائيا لاسباب خاص وليس لانه مختلف عن العملات , ولكن الخساره اللي حضرتك اتعرضتلها دي بسبب ان حضرتك مكانش عندك استراتيجية عمل ناجحه وتركت الخساره حتي وصلت الي 2000 دولار ..

a7md.3li
09-01-2014, 00:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اولا نعم اخي هذا يحدث دائما فالتداول دون خبره بهذه الطريقه يجعلك خاسرا حتي و لو ربحت قبلها

downlaod1
09-06-2014, 20:03

Ahmed2020eg
09-06-2014, 23:46
لذا فان سلمت الجرة في الحساب التجريبي فقد لاتسلم في الحساب الحقيقي خاصة وان المتاجرة لم تتم على اساس خبرة.
اما في ما يخص التداول بالذهب فله حسابات اخرى كما ان العلماء قد حرموا التداول به والله اعلم.

أسماء نعناع
09-08-2014, 18:49
واضح ان حضرت مبتدأ لسه ياريت الاول ما تدخل صفقات الا وانته متاكد منها وتدرب كثيرا على الديمو واتخذ استراتيجية لنفسك في التداول حتى تنجح

amermazzen
09-14-2014, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم اول نصيحة لك ولكل شخص عاوز ينجح في مجال الفوركس لازم يدي الجانب التعليمي حقه الكامل خاصة عن طريق التعلم على الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في كسب الخبرة الكافية التي تساعد في المتاجرة الحقيقية.

ihabblida
09-14-2014, 12:40
أخي الكريم هدا الفرق الشاسع
بين الربح و الخسارة لأنك لا تعتمد على أدارة راس المال
أرجوا أ ،اكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا

magic777
09-14-2014, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم اول نصيحة لك ولكل شخص عاوز ينجح في مجال الفوركس لازم يدي الجانب التعليمي حقه الكامل خاصة عن طريق التعلم على الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التاجر في كسب الخبرة الكافية التي تساعد في المتاجرة الحقيقية.

اكيد ده الاساس هنا وكل لما تكون خبره المتاجر كبيره في السوق كل لما يقدر يتعلم كويس ويفهم السوق كويس ويصل لما يريد انما العمل بدون خبره او بخبره
ضعيفه هنا مش هيحقق حاجه غير الخسائر المتواليه

mohamedsaber
09-14-2014, 16:33
الذهب معروف باني سريع ونشيط طوال الوقت وعند المتاجرة عليه يجب فتح صفقات بلوت صغير
اعتقد ان الفرق الشاسع بين الربح والخسارة هو استخدام لوت كبير وعدم تحديد حجم الربح او الخسارة (تجارة عشوائية )
لكن علي الحقيقي سوف تلتزم بفتح صفقات بلوت مناسب وتستخدم التيك بروفيت والستوب لوز
تقبل مروري اخي

AMLAK
09-18-2014, 14:24
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم عليك أن تتوقف
عن المتاجرة و افتح حساب تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة و نصيحة لك أخي ابتعد عن الذهب
و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

awa
09-23-2014, 19:08
هو الذهب طول عمره كدة اما يخسرك كتير جدا و اما يكسبك كتير جدا
و لذلك انا بشوف انه غير صالح للمبتدئين خالص

AMLAK
09-26-2014, 14:44
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الفوركس ليس لعبة ورق او زهرة نرد نرميها وننتظر لذا فان سلمت الجرة في الحساب التجريبي فقد لاتسلم في الحساب الحقيقي خاصة وان المتاجرة لم تتم على اساس خبرة اما في ما يخص التداول بالذهب فله حسابات اخرى كما ان العلماء قد حرموا التداول به والله اعلم بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ahora
09-30-2014, 18:44
الذهب يحتاج الى راس مال كبير لانه ارباحه عادة ما تكون كبيرة مثل الخسائر
عليك بالحذر عندما تتداول على المعادن لان حسابك يمكن ان يتمرجن بسهولة

ynwa1892
10-01-2014, 13:21
السلام اخي اولا يجب ان تتبع التحليل الفني والاساسي لكي تبتعد عن الخسارة ثانيا التجارة في الذهب محرمة ويجب الابتعاد عليها
وفقك الله

w3ad
10-01-2014, 18:30

محمود مرعى
10-01-2014, 19:47

انا اقول لحضرتك يا استاذ احمد حضرتك عملت ايه كل ما فى الموضوع انك كده بتاجر من غير اى دراية ولا معرفة خاصة باللوت الخاص بالصفقة يعنى هتلاقى كده بتفتح الصفقة
بقيمة اكثر من 1.0 لوت كامل يعنى الحركة كانت بتكون بدولار والفرق الكبير بين الربح والخسارة جت بسبب ان الذهب اصلا حركته قوية جدا مقارنة بالعملات

mohamed saad
10-01-2014, 19:49
اولا اخي الكريم واضح انك لا تزال مبتديء ما تفعله يعد مقامرة وهو حرام شرعا كما ان التداول على الذهب ايضا حرام شرعا فلا يغرك ما ربحته فهذا السوق لا يسير بمبدأ الصدفة او الحظ بل هو يحتاج الى تعليم جيد وتدريب جيد لفترات طويلة ابدأ اولا بمشاهدة فيديوهات تعليمية كثيرة ومعرفة كيف تتداول وكيف تختار زوج مناسب وكيف تحلله وتحدد اماكن الدخول والخروج وفي اي الاوقات تتداول كل هذا مطلوب منك معرفته جيدا ثم بعد ذلك طبق على الديمو فترة طويلة

haleeim
10-05-2014, 12:07

w3ad
10-05-2014, 12:21
يا اخى الفاضل لا يوجد فرق شاسع بين الربح والخسارة كما تقول وانما انت الذى تصنع هذا الفرق بتداولك ومجهودك
وعملك وان التداول على الذهب له اصول وعلم مختلفة عن المضاربة بالعملات يجب ان تتعلمه جيدا

payoneer
10-05-2014, 12:27
بسم الله الرحمن الرحيم
الاموال والذهب هناك فرق بينها وكذلك ان الذهب له سوقه الخاص ونقاطه الخاصه به

mohammed hussien
10-06-2014, 12:19
حساب ديمو برصيد على قدر الحقيقي الدي عندك كي تستطيع العمل باحسن الظروف

lyes1977
10-06-2014, 13:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم طبعا اخي الكريم يوجد فرق كبير جدا بين التداول على العملات والذهب وهذا الفرق يتمثل في الاسبريد المرتفع جدا بالنسبة لمعدن الذهب وكذلك التحرك الكبير والنشيط جدا للذهب على حساب العملات والسلع الاخرى ، شكرا جزيلا اخي على الموضوع الجميل والمميز وبالتوفيق

vaaas
10-12-2014, 01:21
أخي الكريم أنا تقريبا متأكد أنك حين ربحت مبلغ 716 دولار كان ذلك "حظ مبتدئ" كما يُقال له
حيث إنك لو كنت حللت السوق قبل الدخول إليه وحققت هذا الربح ما استغربت حين حصلت على هذه الأرباح لأن ذلك سيكون طبيعي
أما فيما يتعلق بالذهب فتحركاته قوية صعودا ونزولا والمتاجرة فيه صعبة جدا، من الممكن أن تربح فيها الكثير وتخسر فيها الكثير الكثير لا قدر الله.
أتمنى أن يكون هذا درس لك ولنا جميع نحن المبتدئين
وأتمنى التوفيق للجميع

AMLAK
10-17-2014, 18:03
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الفوركس ليس لعبة ورق او زهرة نرد نرميها وننتظر لذا فان سلمت الجرة في الحساب التجريبي فقد لاتسلم في الحساب الحقيقي خاصة وان المتاجرة لم تتم على اساس خبرة اما في ما يخص التداول بالذهب فله حسابات اخرى كما ان العلماء قد حرموا التداول به والله اعلم بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

مصطفى حمدان
10-20-2014, 20:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته هذا اخى الفاضل مبدا العمل فى الفوركس فمن الممكن ان تحقق ارباح على مدار الاسبوع وعند الدخول متسرعا فى صفقة تجد نفسك قد خسرت حسابك كله من راس مال وارباح اسبوع كامل من العمل والتعب

محمود مرعى
10-20-2014, 20:26

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته والاستفسار بتاعك مردود عليه ان شاء الله وفى الحقيقة هو ده الفوركس وبيعمل اكثر من كده كمان ولكن الذهول اللى حضرتك فيه ده كنا
كلنا فيه من قبلك لاننا اتعرفنا على الفوركس كده برده وانا اقولك على الربح الكبير حصل ازاى وكذلك الخسارة المفزعة دى والسبب الرئيسى من الخسارة هو انك قمت
باختيار حجم لوت كبير جدا وده طبعا خطأ ابقى خلى الحجم 0.1 لوت وربنا يوفقك

Ahmed2020eg
10-20-2014, 22:34
أخي دخولك ده كان بالصدفة يعني انت مدخلتش علي أساس تحليلات فالمكسب جه بالصدفة لكن ان دخلت بحساب حقيقي صدقني هتخسر ولو كسبت مرة مش هتكسب التانية

antonioforex
10-20-2014, 23:02
السلام عليكم
بالنسبة لي اخي انا لا اتداول على الدهب و افضل العملات احسن لان تحليلها بسيط
بالنسبة الي و اتمنى لك النجاح في عملك.

abdelhak redouane
11-22-2014, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار المقدم ان التاجارة في سوق الفوركس لا تقتصر فقط على العملات فهناك المعادن كالذهب والفضة والنفط والسلع الاخرى كاقهوة والسكر وغيرها من السلع الموجودة بسوق الفوركس
بالتوفيق للجميع

magic777
11-22-2014, 22:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار المقدم ان التاجارة في سوق الفوركس لا تقتصر فقط على العملات فهناك المعادن كالذهب والفضة والنفط والسلع الاخرى كاقهوة والسكر وغيرها من السلع الموجودة بسوق الفوركس
بالتوفيق للجميع

المعادن مهمه طبعا للتحليل وليس للعمل عليها الا للي معاه راس مال كبير انما الي مش معاه يبقى الافضل له انه يعمل على العملات العاديه حتى
يكستسب خبره ورصيد كبير

bibou
11-28-2014, 10:29
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته والاستفسار بتاعك مردود عليه ان شاء الله وفى الحقيقة هو ده الفوركس وبيعمل اكثر من كده كمان ولكن الذهول اللى حضرتك فيه ده كنا
كلنا فيه من قبلك لاننا اتعرفنا على الفوركس كده برده وانا اقولك على الربح الكبير حصل ازاى وكذلك الخسارة المفزعة دى والسبب الرئيسى من الخسارة هو انك قمت
باختيار حجم لوت كبير جدا وده طبعا خطأ ابقى خلى الحجم 0.1 لوت وربنا يوفقك

BILALOU4
11-29-2014, 17:59
يمكن ان تدخل فى الصفقات كدة سريعا يجب عليك ان تتعلم ولا تتاجر عشوئيا

omar223
11-29-2014, 21:12

ايمان الباز
12-05-2014, 16:10
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
مش هعرف اجوبك علي استفسارك لاني مبتدئه
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

Jaouad Aafir
12-05-2014, 17:13
اخي الكريم لقد فتحت صفقة بشكل عشوائي في المرة الاولى فكان هناك ربح فقط راجع الى الحظ لذلك يجب ان ان تكزن لديك خبرة وتحليل اولي للسوق قبل الدخول في صفقة

samer5s
12-05-2014, 17:28
وعملك وان التداول على الذهب له اصول وعلم مختلفة عن المضاربة بالعملات يجب ان تتعلمه جيدا

ibrahim forex
12-05-2014, 18:24
أخي دخولك ده كان بالصدفة يعني انت مدخلتش علي أساس تحليلات فالمكسب جه
بالصدفة لكن ان دخلت بحساب حقيقي صدقني هتخسر ولو كسبت مرة مش هتكسب التانية

houcinee
12-08-2014, 00:40

adil17
12-10-2014, 10:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع القيم و المفيد و بالفعل استفدنا منك و من الردود عليك و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق

مصطفى الشنديدى
12-10-2014, 10:29
شكر الله لك هذا العمل الطيب
تقبل الله منك وجعل هدا العمل في ميزان حسناتك
لاتبخل علينا من مواضيعك تحياتي

hamada1a
12-10-2014, 14:45
يا اخى الفاضل لا يوجد فرق شاسع بين الربح والخسارة كما تقول وانما انت الذى تصنع هذا الفرق بتداولك ومجهودك وعملك وان التداول على الذهب له اصول وعلم مختلفة عن المضاربة بالعملات يجب ان تتعلمه جيدا

Mohamed Fadhel
12-11-2014, 20:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عليك ان تتبع تحليل فنى عن طريق استرتيجيه
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

SAF@
12-11-2014, 20:56
التداول على الذهب له اصول وعلم مختلفة عن المضاربة بالعملات يجب ان تتعلمه جيدا
وكم اتمنى ان اتقن فن التداول لابدء المضاربه

sendrela
12-11-2014, 20:56
اخى الكريم لا يمكن لاى مبتدأ ان يقفز من التداول بالعملا الى التداول للذهب مره واحده

اولا لان الاسبريد بالذهب مرتفع جدا مقارنه بالعملات واييضا الذهب به تذبذب شديد

ففى وقت الاخبار يتذبذب الهب احيانا 500 نقطه مره واحد وهذا مالا يتحمله الكثير من الحسابات

تحيتى

hicham1991
12-14-2014, 00:13
مع الصفقات الي بيفتحها.

marwafawzy122
12-14-2014, 00:55
شوف يا آخى الفاضل إن الخسارة في الفوركس هي واردة وبشدة ولا يوجد تاجر مهما كانت خبرته لم يتجرع كأس الهزيمة والخسارة وهذا طبيعي في هذا المجال بل يمكن أن نستفيد من الخسارة وذلك بزيادة الخبرة التي نحولها بعد ذلك إلى مكاسب بأذن الله ...

zineb01
12-14-2014, 04:20
طبعا لا يمكن ان تدخل فى الصفقات كدة سريعا يجب عليك ان تتعلم ولا تتاجر عشوئيا ولو كسبت مرة مش هتكسب المرة اللى بعدها والا سوف تتمرجن وتبعتبر نفسك زى اللى بيلبع قمار

belhadjnokia
12-14-2014, 06:02
اول نصيحة لك ولكل شخص
مع الصفقات الي بيفتحها,,,

amir15b
12-14-2014, 08:40
اخى الكريم التداول بالمعادن مثل الذهب فى منتهى الخطورة ويجب ان تكون على خبرة عاليه لتستطيع التداول به وذلك لان تحليلات الصفقه تكون صعبه جدا وغير واضحه الا للخبراء فقط وبالعكس فى سوق تداول العملات فان التحيل الفنى للصفقه سهل جدا ويوضح لك الصفقه جيدا

medo7atef
12-17-2014, 19:44
مع الصفقات الي بيفتحها.
تقبل مروري

Ahmed2020eg
12-18-2014, 23:12

Alymano
12-18-2014, 23:59
لكل شخص
مع الصفقات الي بيفتحها.

sarass11a
12-21-2014, 19:21
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

DANDOUNE
12-23-2014, 04:17
مع الصفقات الي بيفتحها.

ahmed mahmoud abdelhady
12-23-2014, 21:41
السلام عليكم
-
-
تقبل مروري ♠♣

hichamhiya
12-24-2014, 23:21
مع الصفقات الي بيفتحها.

mohamed6199
12-26-2014, 00:32
اخى الكريم عليك ان تتبع تحليل فنى عن طريق استرتيجيه

وبالتوفيق

hpacer
12-26-2014, 00:57
مشكوور نعم اخي الفوركس نعم لا يجب المغامره
والدخول في الذهب لان لديه سبريد كببير.

hananll
12-26-2014, 16:05
من هذا التداول مبلغ 716 دولار ربح فقط من اصل ال 3000 دولار المهم قولت في نفسي اشوف في اية تاني غير العملات لقيت ان فية ذهب قولت نعمل تداول علية كنوع من التجربة وهنا كانت الفادحة والطامة الكبري لقد خسرت في يوم مبلغ 2000 دولار تقريبا فكنت مذهول جدا من هذا الفرق الشاسع بين الربح والخسارة

mesteraden
12-26-2014, 16:39
اخي الكريم انت حاليا في فترة تعليم يعني مافي اي مشكلة ان كنت تخسر على حساب التجريبي لأجل ان تتعلم الفوركس,بالنسبة للخساره الكبيره التي خسرته لتداولك على الذهب فهذا امر طبيعي لأن الذهب حركته سريعه لهذا فأرباحه كبيره وخسائره كبيره,وانصحك ان تتداول على العملات
تقبل مروري

nagwann
12-27-2014, 19:20
موضوع مفيد لكن انا عايزة اقول لك معلومة مهمة
ان تجارة الذهب حرام ابتعد عنه
بالتوفيق لك
تقبل مروري اخي الكريم

sayed55q
12-28-2014, 21:36

samieh
12-29-2014, 07:18
السلام عليكم
ماهو لازم تلاحظ هذا الفرق ليه بقى متاجرة الدهب غير المتاجرة على العملات والفروق فى حاجات كتير
هقولك ابسطها الدهب بيتحرك فى اليوم الاف النقاط والعملات العملة اللى تقول انا اتحركت يبقى مثلا كبيرها
300 نقطة هل لاحظت الفرق بين النقاط ؟ طبعا كبير جدا
انصحك اتعلم على العملات فقط وسيبك من المعادن ولدهب وخلافه لان خسائره كما رأيت
بالتوفيق

bilalqhse
12-30-2014, 12:03
لمـــادا يا صديقي هدا الدخول العشوائي

sabreenss
12-30-2014, 14:36
يا اخى الفاضل لا يوجد فرق شاسع بين الربح والخسارة كما تقول وانما انت الذى تصنع هذا الفرق بتداولك ومجهودك وعملك وان التداول على الذهب له اصول وعلم مختلفة عن المضاربة بالعملات يجب ان تتعلمه جيدا

mayadaxx
12-30-2014, 16:27
اعتقد اخى الكريم ان الاستفسار املهم دالزام نقدر نحقق الكثيرم ن خلاهل اخى الكرمي وان الموضو عالمه مدالزام نقجر نستفيد من خلاله
باتلوفيق لك اخى الكريم
شكرالك

kokou
01-05-2015, 06:01

molaa
01-05-2015, 23:12
السلام عليكم

esshazly
01-07-2015, 07:20
السلام عليكم ... عليك ان تتبع تحليل فنى عن طريق استرتيجيه وهنا فى المنتدى فى قسم للاستراتيجيات هتستفاد منه كتير لو دخلت عليه ... بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي الرائع

Sama20
01-07-2015, 07:28
صبببببببببببببببببببببببب اح الخير
اللهم لاسهل الا ما جعلته سهلا
اللهم يسر لي الخير حيث شئت
اخي الفاضل
انت ربحت بالصدفه
وخسرت بالصدفه
مش علي اساس دراسه ووعي واجتهاد
عليك بالدراسه والتعلم والتدريب
لوقت طويل سوف تعرف كيف تربح
وكيف تبيع وكيف تشتري
وما هو الوقت المناسب لليبع او الشراء
وماهي افضل العملات التي تحقق ربح
كذلك المفاضله بين العملات والذهب في التجارة
وان كانت المتاجرة عليالذهب فيها شبه شرعيه
وكذلك تحتاج الي راس مال كبير للتدوال

yacineoukemoum
01-07-2015, 07:50
مع الصفقات الي بيفتحها.

mohamed9004
01-07-2015, 14:41
السلام عليكم ورحمه الله .. بلاش تجرب اى حاجة كده زى ما عملت جرب مؤشرات وشوف ايه النتائج بس عشان تكون عارف ان النقطة فى الذهب عالية مكسب الذهب كبير جدا وخسارة ايضا قد تؤدى لفقدان الحساب

m7.shagar
01-07-2015, 14:45
السلام عليكم .عليك ان تتبع تحليل فنى عن طريق استرتيجيه

وبالتوفيق
.. ادعو لجميع الاعضاء بالتوفيق في المنتدي الجميل وكحساب التداول

محمد عز الدين عيد خضري
01-07-2015, 17:27
الربح والخسارة بيكون العامل الاساسي المؤثر عليه هو الخبرة وادارة
راس المال ولا تفرق العملات عن المعادن الا في الاسبريد عند بعض العملات الاهم الخبرة والتجربة
تحياتي

ro2a22
01-07-2015, 18:57

kokou
01-11-2015, 23:57

sara..
01-12-2015, 17:30

---------- Post added at 02:30 PM ---------- Previous post was at 12:59 PM ----------

OSAMA AMER
01-12-2015, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام فى مندى فوركس العرب
كنت اود ان افيد فى هذا الامر ولكن ليس لدى الخبرة الكافية لذلك
اتمنى لك التوفيق اخى

moheb12
01-12-2015, 18:31
اخي الكريم الربح والخسارة متفاوتين جدا في سوق الفوركس والخسارة شيء وارد جدا ويجب عدم استعجال اي شيء حتي تستطيع تحقيق حلمك في النهاية ويمكن ان يكون الربح سياتي علي المدي الطويل

معتصم سباعنة
01-12-2015, 18:35
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم نختلف تحركات العملات من عملة إلى اخرى وكذلك يختلف السبريد من عملة إلى اخرى ، فيمكن انه عندنا ربحت كانت العملة التي تعمل عليها قد ارتفعت او هبطت إلى مستوى قليل بينما الذهب قد ارتفع او هبط لمستوى عالي
ولا ننسى فروقات النقاط والسبريد
تقبل مروري

OSAMA AMER
01-12-2015, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخونى الكرام فى مندى فوركس العرب
افضل تجارة فى الفوركس فى العملات بعيدا عن الذهب لأنه سيؤدى خسارتك مبالغ كبيرة

nader
01-12-2015, 19:57
يا اخي كل زوج وكسف ستحرك وعدد النقاط التي بالامكان ان يتحركها يوميا
لكن حجم الربح والخسارة يعتمد بالاساس على حجم الصفقة
ادا تاجرت لوت عالي تربح اكثر او تخسر اكثر هذا كل ما في الامر
بالتوفيق

محمد السيد محمد
01-12-2015, 20:23
ان ما رايته مثال جيد على فهمك ودراستك للفوركس فانت كسبت 700 وربحت 2000
اذن قدرتك على التداول = 7/20 يعني 35% يلزمك تعليم وتدريب كبير حتى تصل الى 50%

saeyd22
01-12-2015, 20:27
اخى الكريم سوق تداول العملات غير سوق تداول المعادن هناك فرق كبير بيهم ومدامت مبتدا فكان عليك ان تسال اولا قبل ان تتداول بمجال الذهب وعليك ان تركز على تجاره معينه لكى تعطى فيها تركيزاكثر تداول العملات سهل جدا وممن ان يكون باى مبلغ وربحه مضمون وخسارته مش كبيره اما تداول المعادن مثل الذهب والفضه الخ فهو سوق العتاوله والمحترفين الكبار ومكسبه مربح جدا ولاكن خسارته تجعلك تشهر افلاسك فعليك التركيز على تجاره معينه والاحتراف فيها اولا قبل التداول بالتوفيق

hunter_world
01-12-2015, 20:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الدهب قوي جدا في حركتو وغالي بس بيفرق كتير عن العملات اخي الكريم وتقبل مروري

shinigami
01-12-2015, 21:17
السلام عليكم ورحمة الله انا ايضا مبتدا لكن الفق هنا هو عدد النقاط وحجم اللوت
زائد حجم المال المسثتمر كل هده العوامل تؤتر على الربح والخسارة

alimidoali
01-12-2015, 22:09
لاحظ الاسبريد وهو الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء النقطه دي مهمه جدا الاسبريد لو لحظت في الذهب عتلاقي 100 نقطه اسبريد ولكن ميزه الذهب انه يتحرك سريعا جدا

hodaoo
01-12-2015, 22:26

mnalmm
01-12-2015, 22:32

mawwalmammo
01-12-2015, 23:11
انت اخي من خلال موضوعك تبن لي انك قد فتحت صفقات كبيرة مما نتج عنه ربح كبيرة ولو كان العكس لتم مرجنت الحساب
لكن اعلم ان لوت الذهب كبير مقارنة مع العملات
عليك ان تجرب الكثير فيه حتى تعلم

hammed
01-23-2015, 22:43

arabien
01-23-2015, 23:00
سلام عليكم ورحمة الله
مايجب علي أخي أن تحدد مدى تذبذب الزوج قبل الشروع في المتاجرة فيه .
الذهب يأخذ سبريت عالي 60 نقطة مع انستا . ويسجل تحرك في اليوم قد يصل حتى
إلى 6000 نقطة .

nnrtnn
01-23-2015, 23:14
هذا مفعول الرافعة المالية أخي الكريم، كما تعرف التداول في سوق الفوركس بالرافعة لها خواطرها
بالتوفيق لكل متداول

samerii
01-23-2015, 23:35
اخى العزيز لاينفع ان ندخل نجرب ونقول ماهذا نبهر مرة وننقهر مرة اخرى
هى مش لعبة وهاسيبها دى تجارة يعنى لابد من معرفة تااااااااااااااااامة والمام بها

---------- Post added at 10:32 PM ---------- Previous post was at 10:30 PM ----------

ايضا الذهب متحرك بسرعة اما العملات ببطى عن الذهب فطبيعى ماحدث
ولكن الصدفة لعبت معاك هذا الدور لانك لم تستخدم التحليل الفنى

---------- Post added at 10:34 PM ---------- Previous post was at 10:32 PM ----------

طالما سالت اخى العزيز اذن انت مهتم وطالما انك مهتم اذن تريد ان تتعلم اصول الفوركس
كن ملم بتجارة الفوركس قبل استخدامها

---------- Post added at 10:35 PM ---------- Previous post was at 10:34 PM ----------

ولاتسمع من يقول كسبت من الفوركس مكسب كبير دون خبرة هذه ممكن تكون مصادفة
لكن هذا المجال بالذات لابد به من تمهل فى الشراء

mida2014
01-23-2015, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انت مازلت جديد في سوق وعليك ان تتعلم بعض الامور المهمة
مثل الستوب لوز وتحديد الاهداف

hamdochi
01-23-2015, 23:53
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه عليك أن تتوقف عن المتاجرة و افتح حساب
تجريبي و تعلم أساسيات الفوركس و أسس التداول الصحيحة و نصيحة لك أخي ابتعد
عن الذهب و غيره من المعادن و اكتفي بالعملات بالتوفيق ان شاء الله

مصراوى
01-24-2015, 00:07
اخى الكريم التداول فى الذهخب يحتاج الى الكثير من الخبرة والادارة الجيدة لراس المال وذلك للتذبذب السريع للذهب والذى يحتاج الى الكثير من الخبرة والتركيز الشديد

Doodysamsom
01-24-2015, 00:07
وعليكم السلام ورحمة الله....
هو دة العادى..... بتكسب وتخسر....
ومش معنى انك كسبت مرة انك هتكسب علطووول....
لازم يكون فى خسارة.....

rajae02
01-24-2015, 03:16

retared10
01-24-2015, 04:33

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
لان الذهب يتحرك في اليوم فقط من 2500 لي 3000 نقطة و هذا بالطبع اكثر بكثييييير جدا من العملات :)
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

sarass11a
01-25-2015, 05:03
نورت اخى الكريم
واكيد طبعا كل مجال يوجد فيه المكسب والخسارة
اهم شئ الخبره والالتزام وعدم الطمع
وبالتوفيق لك وللجميع

azerty
01-25-2015, 05:21
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي المعادن عموما والذهب والفضة والنحاس خصوصا لهم حركات عنيفة في السوق فقد يمدانك بارباح خيالية او خسائر فادحة
اول شئ اغلب المتاجرين يبتعدون عن الذهب لما يشوبه من تحريم ثم للاسبريد المرتفع لكل صفقة
بالتوفيق

al7assen
01-25-2015, 12:34
ربما ان السبب وراء خسارتك مبلغ 2000 دولار في يوم واحد هو انك قمت بالدخول في عقود كبيرة نوها ما + مبلغ الاسبريد يكون جد
مرتفع ولهذا انصحك بالتداول على العملات ما دامت خبرتك محدودة في الفوركس

mahmoudatiya
01-25-2015, 12:34

imank0
01-25-2015, 16:17
ان حتى االان مبتدئ فى الفوركس وانت تحتاج اى خبرة كبيرة جدا فى الفوركس
ولذلك يجب انك تتعلم الفوركس تى تحصل على اكب قد من الخبرة وتسطيع ان تربح

eslam labib
01-25-2015, 16:26
اخي العزيز اول نصيحة لك ولكل شخص عاوز ينجح في مجال الفوركس لازم يدي
الجانب التعليمي حقه الكامل بمعني يجب ان يأخذ وقته الكافي في التعلم وفهم اللأمور علي اسسها
الصحيحة حتي يقدر يداول صح ويتعامل بحرفية مع الصفقات الي بيفتحها
مع تحياتي

monylaser
01-25-2015, 17:40
اخي الكريم حاول بقدر الامكان ان تذاكر وتتعلم جيدا في سوق الفوركس لانه سوق ضخم
حاول بقدر الامكان ان تاخذ خبرة من القسم التعليمي في المنتدى وبعد كده تعمل لك استراتيجية
علشان تبدا تحد من الخسائر مش تربح الله المستعان وشكرا لك

sarass11a
01-25-2015, 18:19
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

dolaxx123
01-29-2015, 15:26
لزام نقدرن قحقق اكلثير خاىك المر باتلوفيق كل تقبل تحياىت لكاخى اكلرمي اتلوفيقك لو تقبلت حياىت لكاخى اكرمي اتلوفيقك لو تقبتل حياىت لكاخى اكلري
م
شكراكل

imank0
01-29-2015, 17:02

scott
01-29-2015, 23:55
مشكوور نعم اخي الفوركس نعم لا يجب المغامره والدخول في الذهب لان لديه سبريد كببير

Mohamed Morsy
01-30-2015, 16:18
أخي الفاضل .. دخولك ده كان بالصدفة يعني انت مدخلتش علي أساس تحليلات فالمكسب بيكون جاء
بالصدفة لكن ان دخلت بحساب حقيقي صدقني هتخسر ولو كسبت مرة مش هتكسب التـانية
تحياتي ...

mostaffaq
01-31-2015, 17:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم تقبل مرورى بالتوفيق فى عالم الفوركس تسلم اخى الكريم

mery20
01-31-2015, 18:25
اخي الفاضل السلام عليكم.ورحمة الله وبركاتة اولا واخيرا بعد توفيق الله عز وجل الفوركس دة عايز اتباع الخطوات الاستراتيجات الصحيحة عشان تكسب خبرة وتكون متمكن ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا

scott
01-31-2015, 22:24

karam
01-31-2015, 22:36
...............................
قيمة العملات تختلف عن القيمة بالنسبة للدولار ويجب الاعتبار لهذه الفارق في القيمة قبل الدخول بلوط كبير بالذهب

محمد ابراهيمم
01-31-2015, 23:28

oumaima
02-01-2015, 00:35
السلام عليكم

scott
02-02-2015, 14:37

against
02-04-2015, 04:19
مشكور اخي الكريم على المجهود الاكثر من رااائع
اتمني الاستفاده للجميع والعمل على اقوي النقااط الهامه
اتمني للجميع الربح
تقبل مروري $☺☺♥♥

ahmed7afifi
02-05-2015, 01:49
الســـلام عـلـيـكـم ورحـــمـه الله وبـركــاته .
اخى الفاضل اشكرك جدا على موضوعك الرائع بل اكثر من ممتاز
لكى نستفيد منه وان نعمل عليه
والموضوع محتاج تفسير للجميع
وان يساعدنا الاعضاء القداما المتميزين بخبراتهم التى من الممكن ان نستفيد منها
وانا لسه عضو جديد هنا فى المنتدى لكن بحاول ان استفاد من الجميع
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الافاضل
وشكرا

nagranelhamy6562
02-05-2015, 01:49
عضو له سؤال او اى استفسار فى قسم للاسئله والاستفسارات

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...Portal-Support

عضو له موضوع عارضه للنقاش وعاوز اراء الاعضاء يضعه فى القسم الخاص به
http://forex-masr.com/forumdisplay.php?56-Traders-Club

عضو محترم عنده كتاب مهم يضعه فى قسم الكتب وده رابط قسم الكتب

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...orex-Education

عضو ايضا عنده استراتيجيه عاوز يفيد بيها غيره يضعها فى قسم الاستراتيجيات وده رابط القسم

http://forex-masr.com/forumdisplay.p...ing-Strategies

عضو عنده مؤشر جميل يتفضل يضعه فى قسم المؤشرات وده الرابط بتاع القسم

kokou
02-08-2015, 19:27

wargita
02-08-2015, 20:10
أخي الفاضل، التداول بالذهب ليس كالتداول بالعملات لأن سعلر الذهب في المتوسط
تكون النقط مرتفعة خلال اليوم وهذا التغيير هو الذي سبب لك الخسارة المفاجئة

kokou
02-10-2015, 00:36

عبدالله محمد111
02-10-2015, 04:30
السلام عليكم شكرا اخي الكريم لطرحك هذل الموضوع وجزاك الله خير عما كتبت
واتمني لك حظا جميلا وهذا وان دل موضوعك فانما يدل علي الافادة وجزاكم الله خير
لست اهلا للخبر وسامحني

ramy230
02-10-2015, 21:19
الفرق بينهم واضح .. النحليل المالى بكون عن طريق دراسة قدرات الشركة ومدى قوتها فى السوق وحالة اسهمها .. ام التحليل الاخبارى بيكون عن طريق متابعة كل جديد وكل حدث او خبر جديد فى السوق

fatimaazgouk
02-10-2015, 21:28
ان حتى االان مبتدئ فى الفوركس
وانت تحتاج اى خبرة كبيرة جدا فى الفوركس
ولذلك يجب انك تتعلم الفوركس تى
تحصل على اكب قد من الخبرة وتسطيع ان تربح...

noureddineb
02-10-2015, 22:00
اعتقد انك دخلت بدون اي مبرر او استراتجية فربحت ثم خسرت هذا الشيئ عادي
اسال الله لي ولكم التوفيق

Infoddine
02-10-2015, 22:05
لا يمكنك التداول من غير فهم اساسيات هذا العلم القائم بذاته و ان كان مكسبك مهم لكن لاتسلم الجرة كل مرة

maachou abdo
02-10-2015, 22:37
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو اخي ان تلتحق بالقسم التعليمي كي تأخد الخبرة الكافية في هدا المجال
كي لا تقدم على اي صفقة خاسرة وتحطم كل معناوياتك

Susanna Ahmed
02-10-2015, 23:24
السلام عليكم ورحمة الله اخى الكريم حضرتك تقريبا ما حدث فهو صدفة بس الى اعرفة ان تداول العملات افضل
لان التداول على الذهب محتاج رصيد عالى لكى يتقبل ارتدارد السعر

shimopopa
02-11-2015, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم
من البداية انا افضل التدرب على اكونت ديمو بمث الحساب الحقيقى وليس بمبالع كبيرة
اتمنى لك التوفيق وان تقبل مرورى

sheka10
02-15-2015, 19:13
أخي الكريم شكرا على النصيحة الرائعة
والله الموفق

محمد حسن 2
02-15-2015, 22:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة و بالتوفيق للجميع
تحياتى لك ولجميع اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
تقبل مرورى