PDA

View Full Version : الفرق ببن راس المال الكبير و الصغير

borisforex
12-12-2019, 18:33
عادةً ما أتداول مع هدف يومي محدد بنسبة 1٪ و تحقيق حوالي 20٪ شهريًا ، لذا بسبب التزامي مع هذه النسبة المئوية ، تزيد أرباحي عن طريق زيادة راس المال لأن التداول بمبلغ 100 دولار يمكن أن يجلب لي حوالي 20 دولارًا شهريًا ولكن التداول برصيد 1000 دولار يمكن أن يحقق حوالي 200 دولار شهريًا مع إدارة مخاطر منخفضة جدًا ، لذا لا يوجد فرق بين التداول براسمال مرتفع أو راسمال منخفض لأن لدي هدف يومي واحد أعمل لتحقيقه وآمل أن أزيد رصيد ميزانيتي خطوة بخطوة لزيادة أرباحي لأنني لا أحب زيادة نسبة المخاطرة ولكني أفضل زيادة الرصيد الذي لدي في حسابي لتحقيق أرباح أكبر بدلاً من زيادة مستوى المخاطرة ، وبالتالي فإن الالتزام بهدفي اليومي يحميني عادة من الخسائر الكبيرة ويمكنني من تعويض أي خسائر دون أي مشاكل.

Ahmed Mansour
12-12-2019, 19:21
بص مهما كان حجم راس المال اللى هاتشتغل بيه الدولار زى الاف دولار الفكره بقا فى ايه فى انك تشتغل باداره راس مال صارمه يعنى انته ليك مثلا فى الشهر من 10الى20% من راس مالك ودى نسبه كبيره جدا ولو قدرتتحققها تبقى يعنى محترف فى سوق كبير زى الفوركس كدا بس هو دا الشغل لكن مش معنى انى هاشتغل ب100% يبقى برحتى بقا وادخل صفقات فول مارجن او العكس انه علشان راس مال صغير اشتغل سنتات ولو حسابى 1000$ اشتغل برضوه برحتى فا الفكره مش فكره مبلغ كبير ولا صغير انته ليك نسبه معينه من راس مالك مهما كان بقا الاساس اللى هاشتغل بيه من راس المال

zizoo
12-12-2019, 19:43
هي الفكرة مش في حجم رأس المال ، الفكرة في إدارة رأس المال وبشكل صارم ، ومع ذلك لما يكون رأس المال كبير ده بيديك اريحية في التداول الي حد ما، ولكن ممكن يكون ليه أثر سيء لو خسرته

skylol
12-12-2019, 20:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ----- اهلا وسهل بكم في قسم نقاش مباشر حول التداول

اخي الغالي بخصوص موضوعك عن راس المال فانه سواء كان راس المال كبير او صغير وكان المتداول لا يعرف كيف يتداول فان المتداول سوف يخسر سواء كان راس المال صغير او كبير لان الاساس يكون في المتداول نفسه ويجب على المتداول عدم دخول مجال الفوركس الا بعد ان يتعلم ويصبح متمكن في الفوركس فلو وصل المتداول الى مرحلة التمكن فان المتداول سوف يستطيع ان يتداول على اقل مبلغ ويحقق ارباح مما كان المبلغ حتى لو كان المبلغ 100 دولار لان هناك متداولين حققوا ارباح طيبة من ايداعات صغير وانا اعرف متداولين حققوا ذلك وبالتوفيق للجميع