PDA

View Full Version : الاسواق المالية

abdelawal abdelrahman
12-13-2019, 15:25
هو المكان الذي يتم فيه تبادل الأصول المالية، أدى ظهور أنظمة التداول الإلكترونية إلى اختفاء البعد الإنساني من الأسواق المالية، فلم يعد المتداولون يلتقون وجهًا لوجه، ولم تعد القاعات تضج بصراخ الأسعار داخل قاعة التداول، فمن خلال أنظمة التداول الإلكتروني أصبحت الأسعار تُعرض عبر شاشات الحاسوب وأصبحت عمليات البيع والشراء تتم من خلال أجهزة الحاسوب وأصبح السَوق افتراضيًا، ابتداءً من عام 1970 أصبحت المضاربة تزداد في الأسواق المالية[١]، وسيشرح هذا المقال التحليل الفني للأسواق المالية وأنواعه.

Ahmed Mansour
12-14-2019, 08:56
هو يعنى التداول قبل كدا كان بيتم عن طريق الايد يعنى انا اروح مثلا السوق واقول معايا اسهم والتاني يقول معايا فلوس واديله الاسهم وهو يدينى الفلوس ونسلم على بعض ونمشى كان فى كدا فى الاول اصلى انا ماعرفش اللى انا اعرفه هو انه علطول فى شركات السمسره والناس بتشتغل من خلالها فى اجهزه كمبيوتر بقا والتداول بيتم بشكل الكترونى ولا بتروح للشركه اللى انته متعاقد فيها دى وهى تعملك اللى انته عايزه مش هاتفرق لكن فكرت الناس تتجمع وتشوف بعضها ويبتدلوا ماعتقدش ان دا كان موجود قبل كدا احنا كدا رجعنا لزمن المقايده معايا اسهم تاخدها وتدينى اسهم غيرها او تدين حاجه كدا اسمها الفلوس اشترى بيها اسهم اللى انا عايزه تفتكر دا كان موجود قبل كدا

mamin
12-14-2019, 13:50
السلام عليكم مشكور اخي الكريم على التحليلات الرائعة التي قدمتها لنا فهي تعطي للتاجر نظرة ايجابية عن كيفية تحرك السوق لذا يجب فهم التحليلات والعمل بها.تحياتي