PDA

View Full Version : الفوركس حرام ؟؟

Pages : [1] 2 3

MFO100
12-13-2013, 20:56
ممكن احد خبراء الفوركس اللى مر عليهم اكثر من 3 سنوات فى مجال الفوركس يقولى هل سأل احد المشايخ ان الفوركس حلال ولا حرام ؟ لأنى انا تعقدت من المشاريع اللى ببدأ فيها واتعمق وفى النهايه الاقى واحد يقولى لالا يا اخى حرام :( افيدونى بارك الله لكم

Heisenberg
02-27-2014, 13:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا غالي عليك البحث و الاجابة بنفسك عن هخذا السؤال
فلا احد سيجيك و يتحمل وزرك ان كان حرام
ابحث و ان شاء الله تقتنع انو حلال
تحياتي

zinga7
02-28-2014, 21:37
وأعرب عن تقديره، مثل 104.5. عندما يصل السوق 104.5، سوف موقفكم تلقائيا
أن تكون مغلقة، مما أدى إلى ربح 50 نقطة.

Feelo
02-28-2014, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم
الفتوى كثرت فى هذا المجال ولكن انا اعتقد ان التداول على السلع والدهب والفضه هو اللى حرام والله اعلم
مع خالص التوفيق والنجاح .. والله الموفق والمستعان

mgw
02-28-2014, 21:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
انا مش بقالى شهرين اصلا بس اعتقد انه لحد
دلوقتى مفيش فتوى صريحه بتحريم الفوركس

bono
02-28-2014, 22:21
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
اخى الكريم يوجد حسابات اسلاميه فى الفوركس و دى مش حرام على حدعلمى ان الحرام هو التداول على الذهب و الفضه
اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

maha elsayed
02-28-2014, 22:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخى مش حرام ودار الافتاء قالت
انه مش حرام لاننا بنتعب فيه اوى عموما تقبل مرورى

moto1
03-01-2014, 00:38
ممكن احد خبراء الفوركس اللى مر عليهم اكثر من 3 سنوات فى مجال الفوركس يقولى هل سأل احد المشايخ ان الفوركس حلال ولا حرام ؟ لأنى انا تعقدت من المشاريع اللى ببدأ فيها واتعمق وفى النهايه الاقى واحد يقولى لالا يا اخى حرام افيدونى بارك الله لكم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحياتي

gr53
03-09-2014, 23:40
كثر الحديث في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه
عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال جوجل لتعرف الرد على سؤالك

zinga7
03-11-2014, 17:51
ومن بين المشاركين في الفوركس البنوك المركزية والشركات والمستثمرين الأفراد والمضاربين، و
صناديق التحوط. مع ظهور منصات التداول الإلكترونية، والمستثمرين ذاتيين وأصغر

doola2020
03-17-2014, 02:59
ولو حد قالك حرام يعني هتبتعد عنه في ناس بتقول حرام وناس بتقول حلال ولكن أنا مع الرأي اللي بيقول حرام لانه عامل زي القمار بالظبط

salimned
03-18-2014, 06:36
السلام عليكم اخي توجد العديد من الفتاوي التي صدرت في مجال الفوركس و هي توجز
العمل في الحسابات الاسلامية الخالية من الفوائد طبعا باستثناء الاسهم و المعادن.

sendrela
03-18-2014, 07:10
بصراحه لا استطيع ان افتى بمشروعيه الفوركس اطلاقا ولكنى قرأت ان فوائد التبييت هى من فيها شبهه

بالاضافه للذهب والفضه او المعادن بشكل عام ..وبأذن الله يكون الحساب الاسلامى مبتعدا عن اى شبهه

تحيتى

loka
03-18-2014, 07:23
انا لا اعتقد ان التجارة فى الفوركس حرام لان اى تاجر يشارك فى ربح او خسارة ومن ثم اعتقد ان التجارة فى الفوركس ليست حراما و على اى تاجر ان يحاول الوصول الى الهدف الذى يسعى الى الوصول اليه

waelmma
03-18-2014, 07:25
:(;);) شكرا لك اخى العزيز وجزاك الله خيرا وبارك الله فيك والفوركس مش حرام بفتوى علماء الدين
لكن المتاجرة فى المعادن هى المحرمة وجزاك الله خيرا :o:(

sara ali
03-18-2014, 09:31

naoual
03-18-2014, 09:37
اخي الكريم من اين لشيوخنا ان يعرفوا الفوركس القليل فقط من افتى فيه و الغلبية من هذا القليل يقول حلال

ladharimohamed
03-18-2014, 09:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...
أخي هذا موضوع معقد جدا و ليس له اجابة بنعم أو لا و بعد بحثي الشخصي وجدت من حرمه و من حلله بشروط و العلم عند الله ...
ابحث و ان شاء الله تقتنع انو حلال ...
تقبل مروري .

محمد السيد محمد
03-18-2014, 11:37
ايش معنى احد خبراء الفوركس اللى مر عليهم اكثر من 3 سنوات فى مجال الفوركس
ما ينفعش واحد مر عليه سنتين ونص طيب ؟؟ والا المشايخ من 3 سنين كان عندهم ضمير والوقتي عشان بعد الثورة
اتغير الحال ؟؟!!!!

zing
03-18-2014, 14:49
قارن هذا إلى نيويورك للأوراق المالية، التي لديها حجم التداول اليومي من نحو
70 مليار دولار وأنه من الواضح جدا كيف أن سوق الفوركس هو بالتأكيد أكبر
الأسواق المالية في العالم.

a7med84
03-18-2014, 14:54
ممكن تسال شيوخ فىالموضوع بس ه هيرد عليك ازاى وهو ما يعرفش الفوركس

والفوركس اكبر من انك تشرحه فى قاعده لابد من دراسته من الشيوخ

abdotitim
03-18-2014, 14:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع يهم الجميع شكرا لك
مشكور على الطرح اخي لحد الان لا توجد فتاوى تحرم الفوركس فقط يشتبه فقط في الذهب

azeddi
03-18-2014, 14:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
انا اظن انه ليس حرام لانك تبدل الجهد و تعمل فيه بشكل جدي لا اظن انه حرام

---------- Post added at 11:57 AM ---------- Previous post was at 11:56 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم اما بعد
على كل موضوعك ممتاز ورائع و نتمنى المزيد من التالق للجميع

voxaln
03-18-2014, 15:02
السلام عليكم
موضوع مفيد اخي الكريم وانا كنت بدي اسئل نفس السؤال وجزاك الله خيرا على هذا الموضو المفيد
وشكرا

sabirdaba
03-18-2014, 23:35
أخي انا من وجهة نظري الموضوع غير حرام ان كنت تعمل على الحساب الاسلامي من يحرم يجد ان السبب هو الرافعة لكن ان لا اجد ان الشركة تعطيني عليها اي قرض بل انا اتاجر بأموالي الرافعة فقط تحدد حجم الهماش الذي سيخضم على الصفقات

baderkhazma
03-18-2014, 23:38
اخي العزيز لا تاتو على الفكر العربي كل شئ حرام هناك حلال وهناك حرام ولكن بالعمل خصيصا في الفوركس اذ كانت الاستثمارات في اشياء اسلامية مثل الحسابات الاسلامية سوف تكون حلال

Ahmed2020eg
03-18-2014, 23:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي العزيز اظن ان الفوركس حلال و لقد صدرت فتوي بخصوص الفوركس تؤكد انه حلال بخلاف تبييت الصفقات

abdul_ziiiz
03-18-2014, 23:53
انا لا اعتقد هذا لان الفوركس عبارة عن عملتين مختلفتين لو كانت من نفس العملة فهي ربا لكن لاتعتبر اجابتي فتوى
واشكر لك حرصك على مطعمك ومشربك موفق

Abo Hamdy
03-19-2014, 00:00
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
في ناس بتقول الفوركس حلال
وناس بتقول حرام وناس مش عارفة
بس هو الامر مشكوك فيه وانا بشك فيه شوية
يعني شوف انت مايل لايه واعمله

abdelaziz 10
03-25-2014, 23:03
حكم الفوركس الشرعي من اختصاص علماء الدين ولا يمكن ابدا اننا نفتي في الامر لجهلنا الكبير امور الدين
بالتالي لازم في رايي يعقد العلماء المسلمون اجتماعا جديا يناقشةن خلاله الامر ويفيدونا بفتوى جد دقيقة

احمدل سالم 22
03-27-2014, 19:40
الحقيقة ان هناك تضارب
كبير في الاراء في هذا الموضوع
لكن ما اعرفه ان هناك شروط لابد من توفرها
واذا كانت متوفرة مثل عدم وجود الفائدة وغيره
عندها ان ليس حرام والله اعلم

owtinod
03-27-2014, 19:51
السلام عليكم و رحمة الله اخي هذا السؤال كثيرا ما يطرح و في كل مرة تجد اجابة مختلفة.. انصحك بمزيد آلبحث في هذا الامر
و ستجد اجابة مقنة ان شاء الله.. فقط عليك ان لا ستهن بهذا الموضوع..

trader101
03-27-2014, 20:00
الفوركس ليس حرام حسب اغلب الفتاوي التي صدرت لكن هاك جانب فه شبهة متلا عمولة المبيت التي اعتبرها البعض حرام لكن بفضل الله فشركات الوساطة الان تقوم بوضع حسابات اسلامية

awa
03-27-2014, 20:10
يوجد ناس قليلة جدا تقول ان الفوركس حرام لكن الغالبية يقولوا ان الفوركس
حلال و لكن عمولة التبييت او السواب حرام و لابد من تجنبها

bombasasa
03-27-2014, 20:49
طبعا لازم كل واحد يدخل الفوركس لازم يكون مقتنع تماما انة مش حراام لانة لو شك في ذلك
فنصيحتي لة ان يترك الفوركس ولا يضع نفسة في الحيرة

walid08
03-27-2014, 20:51
السلام عليكم
والله يا اخي استعمل عقلك فقط يا اخي
اما عن المشايخ و الفتاوي فكل واحد يصدر فتوى حسب مقاسه لذلك عليك ان تفكر فقط و تعرف كيف تقرأها

abdelmoumin
03-27-2014, 20:53
السلام عليكم
يا اخي انا احد الناس الذي مازال الشك يساورهم في ذلك و انا اظن انك وحدك ابحث في الموضوع و اقتنع بنفسك

saro123
03-27-2014, 20:57
لابد لاى شخص ان يكون مقتنع تماما ان الفوركس حلال ويعمل بة عن قناعه بعد ان يطمئن قلبة الى ذلك وبالتالى
تستطيع العمل بة براحة تامة ودا طبعا امر مطلوب

baite
03-27-2014, 21:01
لسلام عليكم ورحمه الله وبركته
نعم اهي فهذا الامر كثر حوله الكلام والجدال وهناك الكثير من الفتوى بعضها تحرم وبعضها تجيو التداول والله اعلم بالاصح
تقبل مروري والنجاح للجميع

anassdr2
03-27-2014, 21:08
السلام عليكم اخي توجد العديد من الفتاوي التي صدرت في مجال الفوركس و هي توجز العمل في الحسابات الاسلامية الخالية من الفوائد طبعا باستثناء الاسهم و المعادن.

soooonor
03-27-2014, 21:09
الانترنت مفتوح للجميع للبحث عن مشروعية الفوركس ..ابحث بنفسك و ادرس كل الفتاوى بتأنى و خذ قرارك

و لتعلم ان كل شركات الوساطة اصبحت توفر حسابات اسلامية لعملائها من المسلمين و العرب و الذين يخافون من عمولات التبييت لأنها المشكلة الاساسية فى الفوركس بالنسبة لنا

merengue
03-27-2014, 21:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي النبي المختار . انا لم اسمع كبار المشايخ يقولون حلال ام حرام

houdabluegolden
03-27-2014, 23:30
يا اخي انا من وجهة نظري ان الفوركس مثله مثل اي تجارة اخرى يعني مش حرام هو مجرد شراء شيء مقابل شيء اخر
وفي هذه الحالة بيكون هذا الشيء هو عملة اما شركات الوساطة في مجرد وسيط بينك وبين البنك لكن اعتقد ان تبييت الصفقات حرام

malak558
03-28-2014, 00:03
الموضوع دا ناس كتير جدا اتكلمت فيه فى شيوخ
قالو انه حرام وفى شيوخ تانيه قالت لا انه مش حرام ولا
حاجه بس عشان تكون عارف اقرا انت بنفسك اسباب الشيوخ
اللى قالو عليه حرام واسباب الشيوخ اللى قالو عليه حلال وانت بقى
استفتى قلبك

AHMEDALAA
03-28-2014, 00:05
التداول على العملات حلال وفى اكثر من مصدر على
النت بيوضح ده اما التداول على السلع هو اللى
حرام لانك لا تملك السلعة فى ايدك عشان
تبيعها لذلك خليك فى تداول على العملات فقط

houssem1996
03-28-2014, 00:07
السلام عليكم
أخي من هذه أن أطمنك تماما أنه ليس هناك أي داعي للقلق فالفوركس
حلال 100 بالمئة و هذا بشهادة الكثير من الفتاوى و الشيوخ التي سألت.

maged mag
03-28-2014, 00:16
الســــلام عليكــــــم ورحمـــــة الله وبـــركــاتـــه
والله اخى لا استطيع الرد الجازم على هذا السؤال
لانى لا استطيع ان افتى فيما ليس لى فيه
لابد من سؤال متخصص فى الفتوى ويكون مصدر ثقة حتى تتقى الوقوع فى الخطأ
تمنياتى لك بالتوفيق

Heisenberg
03-29-2014, 14:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا غالي عليك البحث و الاجابة بنفسك عن هذا السؤال
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

عبد الحكيم
03-29-2014, 14:33
انا لسيت فقيها في مجال الفقه والمعاملات الاسلامية ي اأخي الفاضل كل ما اعرفه هو انه يتوجب عليك البحث عن طريف الذي تراه منا سبا من أجل البحث عن طرق الحلال

abdelhak redouane
03-29-2014, 14:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم على هذا السؤال ولكني ارى ان تستعلم من طرف مختصيين لهم دراية كافية بالمعاملات التي تتم في سوق الفوركس حتى يبصروك بالحكم الشرعي للتعامل في هذه الشركة ارجو ان يفيدة الخبراء الفنيين في هذا المجال
بالتوفيق للجيمع

malak558
03-29-2014, 15:07
حكايه ان الفوركس دا حرام فى شيوخ كتيير اتكلمو
فى الموضوع دا فى اللى قال ان الفوركس حلال وفى اللى
قال ان الفوركس حرام عموما انصحك بأنك تقرا اسباب اللشيوخ اللى
قالو حرام وكمان اسباب اللى قالو عليه حلال وتستفتى قلبيك وانت بقى اللى تستعين
بالله وتستفتى قلبك

gr53
04-07-2014, 07:55
كثر الحديث في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه
عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال جوجل عن آراء العلماء و استفت قلبك

latraaa
04-07-2014, 14:20
و الله يا أخي الكريم، أقولها و بكل صراحة، لقد تم اصدار العديد من الفتاوى من الطرفين و هناك من حلل و هناك من حرم و لكن لم توجد لحد الآن أي نقطة أو فتوى فاصلة بين الأمرين، أتمنى ان يكون هناك أمر فاصل بينهما

creatorman1978
04-07-2014, 14:23
اخى الفوركس ليس حرام .... سيكون حرام فى حالة ان اعتمدت علية كمقامرة وحظ بدون الاعتماد على التحليل واساانيد منطقية للدخول وايضا لو كان حسابك غير اسلامى فسوف يحتسب عليك فوائد تبييت .... اما غير ذلك فلا مجال وكل من يقول غير ذلك فهو يفتى بدون فهم

Mohamed Morsy
04-12-2014, 16:06
انا من وجهة نظري ان الفوركس مثله مثل اي تجارة اخرى يعني مش حرام وممكن يكون نفسه هو مجرد شراء شيء مقابل شيء اخر
وفي هذه الحالة بيكون هذا الشيء هو عملة اما شركات الوساطة على في مجرد وسيط بينك وبين البنك لكن اعتقد ان تبييت الصفقات حرام..

mohyedal
04-12-2014, 16:09
من اجل معرفة حل هذه المشكلة من المستحسن
الرجوع الى قاله المجمع العلمي للازهر و هو
منشور في احدى صفحات هذا المنتدى فما على
السائل الا البحيث عن تلك الصفحة

abdelmoumin
04-12-2014, 16:19
السلام عليكم
يا اخي الفوركس ليس حرام و الدليل في فتوة فهي مشهورة و لهذا ابحث اكثر و استنتج وحدك ذلك و اقتنع بنفسك

menoer1248
04-12-2014, 16:47
لقد كان فيما مضى حراما بسبب مشكل واحد وهو ان الحسابات الاسلامي لم تكن متوفرة اذ كان المتداول قبل يتعامل بالربى من خلال التداول اذ كانت الصفقات تاخذ عليها عمولة التبييت وهذا مقابل تلك الصفقة التي تعتبر بمثابة سلفة وتاخذ عليها الشركة تلك العمولة
اما الان فكلب المعاملات فيي الحسابات الاسلامية خالية من اي اشكال التعالمل الربوي لذا كن مطمئنا اخي ولا تترك غيرك يشكك في ذلك فهم كثر
اعملاخي فهي تجارة توفرت فيها شروط البيع والشراء

SheShe
04-19-2014, 18:28
اخي الغالي انا لسيت فقيها في مجال الفقه والمعاملات الاسلامية ي اأخي الفاضل كل ما اعرفه هو
انه يتوجب عليك البحث عن طريف الذي تراه ومن ان يكون منا سبا من أجل البحث عن طرق الحلال
تقبل مروري ...

mgw
04-19-2014, 18:38
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز
لحد اللحظه اللى بكتبلك فيها الرد ده مظهرشى
فتوى صريحه بتحريم الفوركس يا اخى والله اعلم

hobmed
04-19-2014, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم
الفتوى كثرت فى هذا المجال ولكن انا اعتقد ان التداول على السلع والدهب والفضه هو اللى حرام والله اعلم

loubhan
04-19-2014, 21:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم جدا ومفييد للاغلبيه
مشكوور على الطرح اخي نعم انا ليست لدي درايه في هدا المجال والله ونرجوا الخبار ان يتدخلوا

tarikix
04-19-2014, 21:57
هذا الموضوع هو حديث الساعة، هل الفوركس حرام؟ هل المال المكتسب من التداول في العملات حرام؟؟
و هناك مواضيع اخرى لها علاقة بهذا الموضوع أيضا و هي الاموال المكتسبة من النت من غير الفوركس
الله اعلم فهناك الكثيير من الشيوخ يقولون انه حرام و هناك من يقول أنه حلال. كل ما علينا هو الاستغفار لربنا من قلة علمنا

عدي
04-19-2014, 22:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي الكريم يوجد فتاوي كثيره بأن الفوركس حلال ما عدا التجاره في الذهب و الفضه

chomehdi
05-04-2014, 15:58
السلام عليكم عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته أخي الكريم موضوع مهم ومميز
فعلا مميز تحياتي على الإفادة جزاك الله خيرا الله المعين للجميع إنشاء الله

forexman3
05-04-2014, 17:12
شوف ياغالى
بالنسبة للتداول بنظام الهامش الفوركس صدر فيهاكثر من فتوى
بجواز التداول بنظام الهامش وان كانت هناك فتاوى اخرى
بعدم الجواز وكل واحد يرى ما يناسبه

ahmed morsy
05-08-2014, 02:43
انا من وجهة نظري ان الفوركس مثله مثل اي تجـارة اخرى يعني مش حرام
هو مجرد شراء شيء مقابل شيء اخر وفي هذه الـحالة بيكون هذا الشيء هو
عملة اما شركات الوساطة في مجرد وسيـط بينك وبين البـنك لكن اعتـقد ان
تبييت الصفقات حرام
تقبل مروري

mohammed aburekbah
05-08-2014, 02:46
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخي الكريم على هذا السؤال
والله ماحنا عارفين نعمل ايه فين حتلاقى المفتى اللى حيعرف الفوركس والحاجات دى لحتى يفتى
كلهم بيشتغلو سياسة دلوقتى مش فاضين للحاجات دي.

gr53
05-08-2014, 05:59
عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال جوجل لتطلع على العديد من الفتاوى و استفت قلبك

MOHAMMED EN NADOURI
05-08-2014, 11:04
وهناك حقيقة يجب أن تعلمها جيداً :
وهي أن الاستثمار في المضاربة على أسعار العملات يعتبر واحداً من أخطر أشكال الاستثمار على الاطلاق .
فهناك احتمال أن تربح عش ا رت أضعاف المبلغ الذي ستعمل به .. نعم هذا ممكن .
وهناك احتمال أن تخسر كل المبلغ الذي ستعمل به .. نعم هذا ممكن أيضاً .
بماذا تتمثل المخاطرة في المضاربة على أسعار العملات ؟
نستطيع أن نلخص الإجابة بجملة واحدة ..
بالتذبذب الشديد High volatility
فأسعار العملات تتغير بشكل مستمر وتتقلب الأسعار طوال الوقت وهي شديدة التأثر بالمتغي ا رت الاقتصادية والسياسية وبشكل غير
متوقع أحيانا .

abdelaziz 10
05-09-2014, 22:00
في الواقع يا اخي فعلا لابذ وان يكون المفتي في الموضوع عارف اصلا الفوركس وماذا يعني الى جانب الفقه وعلو الدين
بالتالي لا يمكن اننا نحكم على سوق نحن اصلا لا نفهم كيف تدور المعاملات المالية فيه وعلى اي اساس يتداول فيه
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخي الكريم على هذا السؤال
والله ماحنا عارفين نعمل ايه فين حتلاقى المفتى اللى حيعرف الفوركس والحاجات دى لحتى يفتى
كلهم بيشتغلو سياسة دلوقتى مش فاضين للحاجات دي.

ssesko42
05-11-2014, 06:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع يهم الجميع شـكرا لك مشكور على الطرح
اخي لحد الان لا توجد فتاوى تحرم الفوركس فقط يشـتبه فقط في الذهب

sara ali
05-11-2014, 07:02
اخي انا محتاره زيك
بس لقبت الحلا ولقيت الحرام
وانا سااخذ بالايسر ان شاء الله
وربنا يسترها علينا ويوفقنا جميعا فيما يحبه ويرضاه

LAVAL
05-11-2014, 10:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد :::
انا لست مفتى لارد عليك يا صديقى ولكن هناك من يقول حرام وهناك من يقول حلال ولهذا انصحك بسؤال بعض الشيوخ فى هذا الاختلاف وايضا البحث فى جوجل لتصل الى قناعة بما ستفعل

atbill
05-11-2014, 10:47
السلام عليكم، لا يا أخي ان كان حسابك اسلامي لا تخاف من الحرام فيه،
لأن طبيعة حسابك تحميمك من الحرام و ما شابهه..بالتوفيق

عاشق الفوركس
05-11-2014, 10:52
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم هذا هو الامرالمحير يارت من المشايخ يتحدو ويخرجو لنا بفتوى جامعة حول مشروعية الفوركس ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

INTHENAMEOFALLA
05-11-2014, 12:29
ممكن احد خبراء الفوركس اللى مر عليهم اكثر من 3 سنوات فى مجال الفوركس يقولى هل سأل احد المشايخ ان الفوركس حلال ولا حرام ؟ لأنى انا تعقدت من المشاريع اللى ببدأ فيها واتعمق وفى النهايه الاقى واحد يقولى لالا يا اخى حرام :( افيدونى بارك الله لكم

الحلال والحرام ده يتكلم فيه مفتى رسمى معتمد من اى دولة عربية اسلامية ومش ينفع نسأل فيه اعضاء المنتدى ولا حتى الخبراء هنا ولو حتى مر عليهم 30 سنة فى مجال الفوركس

tamriayoub
05-11-2014, 12:51
أنا أيظا محتار مثلك اسأل مجرب و لا تسأل طبيب إسأل أهل الخبرة الاعضاء الذين مرو أكثر من 3 سنوات أو أكثر
وشكرا

soula
05-11-2014, 13:07
بسم الله الرحمن الرحيم
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله
تقبل مرورى

sabirdaba
05-12-2014, 14:32
اخي انا ليا اربع سنوات وحقيقي عمري ما سألت اي شيخ عن الامر لان الناس اصلا لا علم لها بمجال اسمه فوركس لهذا فأنا لم اسأل لكن طبعا انا ارى ان المجال ليس حرام مادام اننا اولا نتاجر فقط بالبونص ولم نصل لدرجة الامتاجرة المحترفة يعني اولا نحن لم نصل لدرجة متاجرين

gr53
05-17-2014, 13:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع يهم الجميع شـكرا لك مشكور على الطرح
اخي لحد الان لا توجد فتاوى تحرم الفوركس فقط يشـتبه فقط في الذهب

بالفعل لا توجد فتاوى نهائية عن الفوركس لكن أغلب الآراء افتت بأن المتاجرة على العملات حلال فالبنوك الإلكترونية سهلت عملية التداول و المال بين البائع و المشتري يصل سريعا
الخلاف كله في المعادن و السلع و الأغلب اتفقوا على أن التداول عليها حرام

samibms
05-17-2014, 13:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي الكريم ا يمكن الاخذ بارائنا و المفضل الرجوع الى الشيوخ و اصحاب العلم الديني
مع انهم قد اختلفة ارائهم في هذا المجال
تحياتي لك و بالتوفيق

بوهضار
05-17-2014, 14:13
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
احنى مش حنقدر نحدد في ما اذا كان الفوركس حلال ام حرام للانه حتى كبار العلماء اختلفو في الامر

mohamed bnali
05-17-2014, 14:41
عزيزي المحترم تكتثر الكلام عن الفركس ونصب قوم انفسهم على منابر التحليلي والتحريم وحتى انهم لم يجدو شغلا الا ان يحللوا ويحرموا
حتى انهم حروما زينة الدنيا وحلالها ودعو الى الزهد والتخلي عن الحياة ولكن هناك فتاوي لبعضا لمشايخ العارفين حللو التجارة كيفما كانت شرط ال تكتسي ربى ولا تبييت في الفركس فيه حسابات في بعض شركات الوساطة خالية من ا لاربى والتبييت فهي حلال والتجارة حلال قال النبي (علموا اولادكم التجارة)
وتقبلوا مروري

karam22
05-17-2014, 14:45
اعتقد ان العمل الشاق والحسابات الاسلامية التي تفتح من قبف الشركات وبعد تاكيد الهوية
وباكثر من فتوي تتماشي مع الاوضاع الحياتية الان ان العمل في الفوركس حلال ان شاء الله

ynwa1892
05-17-2014, 14:52
السلام عليكم اخي الكريم
على حد علمي اعرف ان التجارة في المعادن كالفضة والذهب هي المحرمة اما التجارة في العملات حلال
وفقك الله اخي الكريم

karim essahili
05-17-2014, 14:58
السلام عليكم وحمة الله وبركاته
اخي لا اعتقد ان فوركس حرام يمكن ان تعتبره كا اي تجارة
يمكن الربح يمكن الخسارة كا اي تجارة اخرى يمكن البحت في الموضع وسوف تجد اجوبة كثيرة
شكرا على طرح هدا الموضوع

faycal.afdhal
05-17-2014, 15:04
اخي االكريم اتمنى ان لا نفتى و نقول هذا حرام و هذا حلال هناك علماء و مشاييخ هم اهل المعرفة بهذا الموضوع
و هناك حسابات اسلامية كما يقولون و الله اعلم اخي

الربح من الفوركس
05-17-2014, 15:34
اخى الحبيب اعتقد ان الفوركس تجارة مثل اى تجارة ولكن لابد من التداول من خلال حساب اسلامى خالى من الفوائد وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

zezo-89
05-23-2014, 10:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فيه فى شيوخ قالو انه حرام وفى شيوخ تانيه قالت لا انه مش حرام ولا
حاجه بس عشان تكون عارف اقرا انت بنفسك اسباب الشيوخ
اللى قالو عليه حرام واسباب الشيوخ اللى قالو عليه حلال وانت بقى
استفتى قلبك
تمنياتي بالتوفيق للجميع

anamoody
05-24-2014, 17:59
اخى الكريم كثيرا ما طرح هذا السؤال و كانت الاجوبة مقنعة جدا من رجال الدين او المتداولين
و اقروا ان التداول على العملة فقط حلالا بعكس السلع الاخرى و ابحث عن ذلك و ستجد ما تريد
تقبل مرورى

ilyes chaieb
05-24-2014, 18:02
لا استطيع ان افتى في شرعية الفوركس
يمكنك البحث في قوقل , و يا ريت لو وصلت لشيئ تفيدنا به
و جزاك الله كل خير
---------------------

maasofiane
05-28-2014, 14:38
ومن بين المشاركين في الفوركس البنوك المركزية والشركات والمستثمرين
الأفراد والمضاربين، و صناديق التحوط. مع ظهور منصات التداول الإلكترونية
والمستثمرين ذاتيين وأصغر

aadd
05-28-2014, 14:48
اخي العزيز
انا برئي تجارة الفوركس هي تجارة مثل اي تجارة لانك تشتري فيها وتبيع
الفرق بينها وبين المكاتب الصرافة انها مكاتب الصرافة محدوده التداول اما
سوق الفوركس وهو واسع وراس مال عالي

sallah
05-28-2014, 14:54
الصلاة و السلام على أشرف المرسليـن ...
الحمد لله وحده نحمده و نشكره و نستعينه و نستغفره و نعود بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا ...
...من يهده الله فلا مظل له و من يظلل فلن تجد له ولياً مرشدا ...
...و أشهد ألا إلاه إلا الله وحده لا شريك له و أن محمداً عبده و رسوله صلى الله عليه و سلم ...
... و على آله و صحبه أجمعين و من تبعهم بإحسان إلى يوم الدين ...
...ربنا لا علم لنا إلا ما علمتنا إنك أنت العليم الخبير ...
...ربنا لا فهم لنا إلا ما فهمتنا إنك أنت الجواد الكريم ...
...رب اشرح لي صدري و يسر لي أمري و احلل عقدة من لساني يفقهوا قولي ...
...أما بعد ...
...فإن أصدق الحديث كتاب الله تعالى و خير الهدي هديُ سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم ...
...و شر الأمور محدثاتها و كل محدثة بدعة و كل بدعة ضلالة و كل ضلالة في النار ...
... فاللهم أجرنا و قنا عذابها برحمتك يا أرحم الراحمين...
..أما بعد..

ya7oo43
05-28-2014, 15:07
السلام عليكم
والله يا اخي لا يمكنني ان افتي عليك بشرعية او تحريم الفوركس
انا قول لك فقط انت فكر بعقلك فقط و سترى بنفسك ان كان حلال ام حرام هذا كل شيئ

Ammar Tayeb abdelkader
05-28-2014, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يا اخي انا من وجهة نظري ان الفوركس مثله مثل اي تجارة اخرى يعني مش حرام
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري تحياتي

midouknight
05-28-2014, 15:18
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته
أضن أخي والله أعلم أن التداول على المعادن هو حرام شرعاً

salmawar
05-28-2014, 20:13
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
اخي معرفت ما اذا كان الفوركس حلال او حرام لاتحتاج الى خبرة في الفوركس بل تحتاج الى خبرة وفقه في الدين

el andaloussi
05-29-2014, 19:25
أخي الكريم سلام الله عليكم ورحمته تعالى وبركاته أنــــا يا أخي أعتقد أنهــا تجارة عادية جداً كباقي التجارات أي أنك لا تقبض فوائد ولا تعطي أخرى فما الحرام إذا والله أعلم

mahmoudexr
05-29-2014, 19:28
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكمانه ورحمة الله تعالى وبركاته
انه حلاال اخي الكريم اتظن ان كل هذا المتاجرون يتجمعون عاى حرام
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

doaa sary
05-30-2014, 00:40
سمعت كتير كلمة الفوركس ربا
الفوركس قمااار
الفوركس حرام
معرفش الناس دى لية بتفتى هما شيوخ والدهب حرام مع ان انا بفضلة وبدخل علية
اسئل شيخ واعمل بكلامو وان شاء الله حلاااال

abo heba
05-30-2014, 01:00
اهلا بك
بالفعل لقد سالت العديد من الشيوخ وكان الرد ان الفوركس حرام لفوائد التبييت او عده اسباب لا توجد والحمد لله فى التداول
بالنظام الاسلامى واعتقد اننى تاكدت من متداولين قدماء فى الفوركس

waleed hassona
05-30-2014, 10:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا الكرام بمنتدانا الجميل اخى الكريم ما دمت فاتح
الحساب اسلامى بهذا لا يوجد به فوائد وهى المحرمه والله اعلم

ebram
05-30-2014, 11:23

انا خلاص من بعد الموضوع ده متكرر عايز اكتب علي المنتدي من بره الي بيشكك في حرمانيه السوق والتعامل معاه لا يفتح المنتدي
علشان كل عضو جديد يدخل الي هذا المنتدي لازم يسئال
ايوا من حئق تسال طبعا مفيش كلام
لكن لو كان حرام مكنتش هتلاقي الععدد ده بسيشتغل فيه

hasan300
05-30-2014, 11:30
والله مش عارف بس لو اكتشفت انه حرام انا لن استمر فى التجارة فى الفوركس فى المستقبل و لانى لا احب الحرام و التجارة فيه مربحه و هى تعتبر تجارة حقيقية مثل اى تجارة اخرى فى الدنيا و يجب الاستمرار فيها

عاشق الفوركس
05-30-2014, 11:37
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،لسنا نحن من نقرر ان الفوركس حلال او حرام الشيوخ الى حد الان ما زالو يتنقاضون في هذا الامر ولم يخرجو بفتوى جامعة حولة ،بالتوفيق لك ,اخي الفاضل ,ولكل الاخوة الكرام

8150017
05-30-2014, 11:40
السلام عليكم اخى : صعب جدا ان حد يقولك اذا كان الفوركس حرام او حلال والله انا نفسى زيك متلخبط ، حضرتك قبل ماتشتغل فيها اذهب الى دار الافتاء او اى امام فى الجوامع الكبيره والمعروفه بعلمائها واساله وياريت تفيدنا ، الفوركس عملية البيع والشراء نفسها لا يحرمها اى مفتى ولكن التحريم فى الرافعه الماليه ، تاكد ورد علينا

memoxmax
05-30-2014, 12:01
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا انا بشكر منتدى فوركس العرب على مجهوداتة فى توصيل علم الفوركس للمبتدئين مثلىواشكر اعضاء المنتدى على المشاركة فى توصيل هذا العلم
اما بخصوص موضوعك فارجو الافاده من زوى الخبرة والله الموفق tj

gr53
06-11-2014, 16:15
لا توجد فتاوى نهائية عن الفوركس لكن أغلب الآراء افتت بأن المتاجرة على العملات حلال
فالبنوك الإلكترونية سهلت عملية التداول و المال بين البائع و المشتري لكن الحرمانية كانت على المعادن و السلع

RomanyMoreed
07-12-2014, 21:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شوف حضرتك المواضيع كتير عن اذا كان الفوركس حلال ام حرام هتلاقي فتاوي كتير هنا في المنتدي

بالتوفيق

rayeswahbi2
07-12-2014, 21:30
اخي من الافضل ان تذهب بنفسك عند احد المشايخ الذين يفقهون جيدا في مجال الاقتصاد و لا تذهب عند شيخ لا يعرف المعاملات الاقتصادية

Yopi
07-12-2014, 21:43
السلام عليكم ورحمة الله اخي عليك ان يجتنب عدة اشياء و هي اولا
ان يكون حسابك اسلامي و تجتنب تبييت الصفقات و ان تتجنب التجارة على المعادن ورمضان كريم

eslamsallam
07-13-2014, 01:46
.. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم

بشير حمدان
07-13-2014, 01:48
السلام عليكم
انا لسه النهارده مشارك تقريبا فى نفس الموضوع .
الموضوع خلافى بين العلماء ووعد وجود نص قطعى الثبوت قطعى الدلاله بالتحريم جاز فيه الاختلاف بين العلماء وعلى المرء ان يستفتى نفسه . حضرتك شيفه ايه ؟

amermazzen
07-13-2014, 15:31
السلام عليكم ورحمة الله كثر الحديث في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه أنصحك أخي البحث في محرك القوقل استسر أهل الشورة وخذ النصيحة مباشرة أرجوا ان تجد الجواب المقنع لك الاتوفيق للجميع

keraunos3
07-13-2014, 15:34
السلام عليك أخي
عليك سؤال أحد الشيوخ الكبار

mounim1994
07-14-2014, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي فكرة ولكن اظن انه حلال و الله اعلم

afillane
07-14-2014, 15:45
على حسب ما اعرف وما قراته لاحد الشيوخ ومنهم الشبيلي ان الفوركس ليس حراما لكن بعدة شروط
ممكن ترجع لكتاب الدكتور علي الشبيلي حول الموضوع

ramdani
07-14-2014, 16:23
السلام عليكم اخي الكريم بالنسبة لشرعية الفوركس أن المتاجرة فيما يعرف بنظام الفوركس تكتنفه محاذير شرعية، وعلى رأس هذه المحاذير ما يسمى بنظام المارجن، والذي هو في حقيقته قرض جر نفعاً، ومن المحاذير كذلك ما يعرف بتبييت الصفقة

maha elsayed
07-14-2014, 16:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخى الفوركشس مش حرام
الفوركس عاوز تعليم وخبره كفائه حتى لا نخسر اموالنا يا اخى عموما تقبل تحياتى

maao2008
07-20-2014, 01:31
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحياتي

payza
07-20-2014, 15:13
هو ما دام ليس فيه فوايد علي اي صفقة يا اخي الكريم يبقي حلال ان شاء الله
مع انا نش بفتي وما زالت لم تصدر فتوي من االوهر بتحريمه

mohamed15989
07-20-2014, 15:19
موضوع ان الفوركس حرام او حلال دا شئ يعلمه الله و انا اعتقد انه حلال بس لازم نتأكد من الموضوع دا و انا متأكد ان الحساب اللى بفايدة يعتبر حرام فى التجارة على العملات بشكلقاطع

BOULBOUL2
07-20-2014, 16:18
بس هو الامر مشكوك فيه وانا بشك فيه شوية
يعني شوف انت مايل لايه واعمله

abdelaziz 10
07-22-2014, 22:14
ممكن الفوركس يا اخي يكون سوق التداول كبير وطبعا هذا يجعل البهات الشرعية حوله كثير
انما اظن انه مادام الحساب اسلامي ولا وجود للربا فربما والله اعلم الفوركس حلال

عدي
07-23-2014, 00:21
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

ahdtoaa
07-23-2014, 00:22
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة ما التوفيق الا من عند الله دائما وابدا

Mohamd-95
07-23-2014, 01:36
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

ahdtoaa
07-23-2014, 01:38
بسم الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى
لا طبعا انت تقدر تتاجر بس طبعا الفوركس ليس عمل عشوائى ولكن يتحكم به كتير من طرق
المتاجره او الاستراجيات وفيها نستخدم ادوات ت ذى المؤشرات او التحليل فنى وخبرى واساس

---------- Post added at 12:38 AM ---------- Previous post was at 12:37 AM ----------

سم الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى
لا طبعا انت تقدر تتاجر بس طبعا الفوركس ليس عمل عشوائى ولكن يتحكم به كتير من طرق
المتاجره او الاستراجيات وفيها نستخدم ادوات ت ذى المؤشرات او التحليل فنى وخبرى واساس

صلاح2014
07-23-2014, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى بسم الله
الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجعين
ورمضان كريم واعاده الله علينا بكل خير اخى الكريم وشكرا على هدا الموضوع
هدا الموضوع اخى طرح اكتير اكتير اسال ونتى تعالى نزل منشور وقول شو صر معك
تقبل تحياتى والى اللقاء واتمنى لك التوفيق
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

moroti
07-23-2014, 02:07
السلام عليكم
ممكن تسال شيوخ فىالموضوع بس
ه هيرد عليك ازاى وهو ما يعرفش الفوركس
والفوركس اكبر من انك تشرحه فى
قاعده لابد من دراسته من الشيوخ
بالتوفيق للجميع
سلام

Tripelx1990
07-24-2014, 13:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أخي انا من وجهة نظري مش حرام لأنه مجر بيع وشراء يعني تشتري عملة لما يصعد ثمنا تبعها هذا رأيي والله أعلم
بالتوفيق للجميع

afillane
07-24-2014, 14:10
السلام عليكم ورحمة الله ان كانت لك خبرة 3 سنوات واصبحت محترف وحققت منه الكثير فلا تسال بعدها احد
اعتقد ان السؤال عن الامر يكون قبل البدء وليس بعد الوصول

Rajawi Gb
07-24-2014, 14:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .
لا يا اخي ليس حرام ، على حد معرفتي فإن الذهب و الفضة حرام التداول فيهم
و لله أعلم , تقبل مرورى

maha elsayed
07-24-2014, 15:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته . لا يا اخى الفوركس مش
حرام بس عاوز خبره وكفائه يا اخى عموما تقبل تحياتى يا اخى يا رييييييييييييييييييييييت

rafik23
07-24-2014, 15:35
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

Mohamd-95
07-24-2014, 16:04
بارك الله فيك اخي الكريم

Riad48
07-24-2014, 16:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اسأل امام

abdelhalim
07-24-2014, 16:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
أظن التداول على الدهب حرام و الله اعلم

mohamed elsliny
07-24-2014, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سيدى اختلف العلماء واختلافهم رحمة ولكن تجنبا للشبهة فهناك الحسابات الاسلامية وهى بلا فوائداى تنفى شبهة الربا والله ورسوله اعلم

coop_lemima
07-24-2014, 16:28
باسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على خير المرسلين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم
وعلى آله وصحبه ومن استن بسنته أجمعين إلى يوم يبعثون

أعتقد أخي الكريم أن عددا كبيرا من الفقهاء أحل تجارة الفوركس شريطة امتثال الشركة التي تتعامل معها لعدد من الشروط الشرعية، كعدم احتساب رسوم لتبييت الصفقات ...
وعدد كبير من هذه الشركات أصبحت تقترح على عملائها حسابات إسلامية خالية من الفوائد الربوية
كما أن عددا كبيرا من العملاء ورغم كونهم غير مسلمين أصبحوا يفضلون هذا النوع من الحسابات

والله وحده أعلم وادرى
أدعو الله العلي القدير بالرزق الوفير للجميع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mayssakira
07-24-2014, 16:36
هو في الحقيقة لازم تسئل إمام بس حسب رأى هذه متاجرة مثل تجارة السيارات السلع وفي الفوركس نتاجر في العملات

kairo14
07-24-2014, 16:39
بارك الله فيك اخي الكريم

masry92
07-24-2014, 16:40

midouknight
07-24-2014, 16:41
أهلاً بك أخي الغالي معنا
أضن أخي الاشتغال على المعادن حرام شرعاً

عدي
07-24-2014, 19:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.. موضوع مفيد اخي و جميل بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق ان شاء الله

abdelaziz 10
07-26-2014, 03:28
في الحقيقة يا اخي قرات العديد من المواضيع بعضها يفيد حرمانية الفوركس وبعضها العكس
بالتالي انا شخصيا لم اعد اعرف اتبع مين بالضبط والاهم ان حسابي اسلامي والله اعلم

nabil f
07-26-2014, 03:35
سوق الفوركس هو سوق المضاربة وانا براي المضاربة مو حرام في الشريعة الاسلامية ونجد في الحسابات حساب اسلامي ودا على ماعتقد باب التحليل والشئ الحرام ماراح نجده في الحساب الاسلامي والله واعلم
وانت شوف الي تريحك وتريح ضميرك
شكراا

ANIS OUERFELLI
07-26-2014, 04:10
السلام عليكم
هناك من يقول حرآآم ولكن لا اوافقه الراي فهي
تجارة والتجارة ليست محرمة و انت لا تسرق
تاجر والله معك
و السلام

gr53
08-03-2014, 01:12
لا توجد فتاوى نهائية عن الفوركس لكن أغلب الآراء افتت بأن المتاجرة على العملات حلال
فالبنوك الإلكترونية سهلت عملية التداول و المال بين البائع و المشتري يصل خلال ساعات قليلة

nassr15
08-03-2014, 01:50
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع ده أتكرر أوي وجوابنه كثير ولو عايز تبحث في المواقع الأسلاميه زي أسلام ويب علشان تطمن هيكون أحسن لك

ayoubmlk
08-03-2014, 01:56
اخى الكريم الفوركس حلال ما دمت فاتح الحساب اسلامى
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

wadoux
08-03-2014, 02:02
أنا لم يمر علي أكثر من ثلاث سنوات في الفرق

حتى ثلاث أشهر وقد سألت المفتي والمشايخ والعلماء عن حرمته قبل الدخول

يمكنك المتاجرة صديقي لا تخف

gr53
08-16-2014, 01:41
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع ده أتكرر أوي وجوابنه كثير ولو عايز تبحث في المواقع الأسلاميه زي أسلام ويب علشان تطمن هيكون أحسن لك

فعلا أخي الموضوع تكرر كثيرا و نال ما يكفيه من مناقشة و لم يعد هناك ما يقال فيه
فالمواقع التي تتحدث عن مشروعية الفوركس متعددة و في النهاية يستفتي قلبه

ilyes chaieb
08-16-2014, 05:55
السلام عليكم و رحمة الله
و ليه يعنا الذين مر عليهم 3 سنوات ما انت ممكن من او يوم تسأل عن هذا
و على العموم حسب ما اعرفه و الله اغلم تجارة الفوركس من غير هامش و على العملات حلال
غير ذلك خرام و الله اعلم ..
بالتوفيق و الارباح للجميع ان شاء الله

ahora
08-24-2014, 11:13
اخي الكريم يمكنك ان تختار الحساب الاسلامي الذي لا يوجد فيه فوائد للتداول به
كما عليك ان تبحث على راي شرعي في المواقع المختصة بالدين.

cian s
08-24-2014, 11:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لا اعلم ولم اسال احد من قبل ولكنى اعتقد انه حلال لانه تجاره عاديه ليس فيه ربا او فوائد

فوركسوريا
08-24-2014, 11:38
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى بسم الله
الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجعين اخى الكريم وشكرا على هدا الموضوع
هدا الموضوع اخى طرح اكتير اكتير اسال ونتى تعالى نزل منشور وقول شو صر معك
تقبل تحياتى والى اللقاء واتمنى لك التوفيق
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

aysamiman
08-24-2014, 11:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يا اخى مش حرام ودار الافتاء قالت
انه مش حرام لاننا بنتعب فيه اوى عموما تقبل مرورى

zinga11
08-25-2014, 17:49
تقنيات التداول المحددة والاستعداد للتعلم من الأخطاء.
التعامل مع القضايا الأساسية الأولى
ويمكن تحقيق هذا الهدف من الأرباح في تداول العقود الآجلة من خلال العديد من الطرق - التداول على المدى الطويل، القصير

abdelaziz 10
08-28-2014, 20:20
الفوركس حرام لدى البعض والفوركس حلال لدى البعض فعلا بدات احتار في هذا الامر
ارجو من الاخوة الكرام انهم لا يحطوا اي موضوع من هذا القبيبل الا بعد التاكد منه

bimbo
08-28-2014, 20:22
بسم الله وصلاة وسلام على رسول الله
الفوركس فيه الحلال و فيه الحرام
اول شيء ماهو الحرام فيه ...نظام التبييت اي الربا و التعامل بالمعادن و البترول
الحلال فيه......العملات
سلامووو

OLSOPIDRO
08-28-2014, 20:30
بلاش تكرار علشان نستفيد كلنا عوزين مواضيع جديده كثر الحديث في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه
عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال جوجل لتعرف الرد على سؤالك والسلام ختام

aymen done
08-28-2014, 20:37
و الله انو كلمة حلال و حرام كثرت في هدا الوقت فادا دخل احد في احد المجالات و نجح يقول هدا حلال و ان لم ينجح يقول هدا حرام ?????? يعني لهده الدرجة وصلت بالناس كلمت حلال و حرام فيا اخوتي اتبعوا الحدس صحيح انوا لازم يعرف الواحد يفرق بين الحلال و الحرام و المحرمات معروفة بس كل واحد فينا بيعرف البعض منها مو كلها لازم انوا ما بنكون الفوروكس بنضيع بيه صلواتنا و بنعصي بيه ربنا و بنبعد بيه عن اهلنا ادا ما صار هدا الشيء فهو من المؤكد النو مو حرام و الله وحده اعلم بهده الاشياء

dahel yassine
08-28-2014, 20:41
السلام عليكم
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد؛
فالشرط في تجارة العملة أن تكون يدًا بيد؛ لقول النبي -صلى الله عليه وسلم-: (لا تَبِيعُوا الذَّهَبَ بِالذَّهَبِ إِلا مِثْلا بِمِثْلٍ وَلا تُشِفُّوا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ وَلا تَبِيعُوا الْوَرِقَ بِالْوَرِقِ إِلا مِثْلا بِمِثْلٍ وَلا تُشِفُّوا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ وَلا تَبِيعُوا مِنْهَا غَائِبًا بِنَاجِزٍ) (متفق عليه)، والتجارة في العملة عبر الإنترنت لا يتحقق فيها ذلك؛ فلا تجوز.

marouansat
08-28-2014, 20:49
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

fosat
08-28-2014, 22:51
تحياتي

sharshabil
08-28-2014, 23:41
الفتاوى ما شلء اللعه في زمننا كتيرة ز كنيروة للغاية
و اي شبؤ حرام و الذي هو حرام يحللونه الافض لن تعرف ما ه الفوركس و تفني قلبك و فطرتك

lakamora221
08-31-2014, 12:20
أخي الكريم أظن أنوا فيه عدة فتاوي تبيح الفوركس
و الله أعلم
أرجوا أن أكون قد أفدتك و أرجوا أن تتقبل ردي المتواضع هدا وشكرا

downlaod1
09-06-2014, 20:34
مع خالص التوفيق والنجاح

aymen done
09-06-2014, 21:22
اختلف الكثير في هدا الموضوع و الكثير من الاراء لكن علينا ان نعرف ان نفرق بين الحلال و الحرام ليس كل شيئ لم نتقنه او لم نعرف الوصول اليه بيكون حرام و الاشياء الحرام في الفوروكس بتكون ادا قصرت في صلاتك او زادت الفائدة في مالك الدي تكسبه

majid1996
09-06-2014, 21:29
ممكن احد خبراء الفوركس اللى مر عليهم اكثر من 3 سنوات فى مجال الفوركس يقولى هل سأل احد المشايخ ان الفوركس حلال ولا حرام

AMLAK
09-14-2014, 20:52
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخي الكريم انا من وجهة نظري الموضوع غير
حرام ان كنت تعمل على الحساب الاسلامي من يحرم يجد ان السبب هو الرافعة لكن ان لا اجد ان الشركة تعطيني عليها اي قرض بل انا اتاجر
بأموالي الرافعة فقط تحدد حجم الهماش الذي سيخضم على الصفقات بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

Mazek
09-14-2014, 21:13
حبيبي الفوركس ليست حرام اذا فتحت حساب اسلام خالي من الفائده او ما يسمي عملية التبيت.

haffoudhi
09-14-2014, 21:34
الامر والله في عاية الاهمية والخطوره والضبابيه اهميته في كسب العيش من ورائه اذا تعلمه العضو جيدا خطيرا من الناحية الشرعية اذا تأكد انه حرام ضبابي لانه لم يتضح امره لحد الان بصورة قطعية نظرا لتضارب الفتاوي والله اعلم

ihabblida
09-14-2014, 22:43
أخي الكريم ابحث في الأنترنت وراح
تجد عدة فتاوي تبيح الفوركس
أرجوا ا ،اكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا

adamdz
09-15-2014, 18:13
شوف حضرتك المواضيع كتير عن اذا كان الفوركس حلال ام حرام هتلاقي فتاوي كتير هنا في المنتدي
انا مازلت جديد في الميدان و ليست لي اي فكرة ولكن اظن انه حلال و الله اعلم

msamir2013
09-15-2014, 20:05
اخى الكريم انا علشان مش اهل فتوى وعلشان اجيب حضرتك على التساؤل اللى حضرتك طرحتة

ان هناك العديد من التضارب فى الفتاوى الصادرة بشان التجارة على العملات على عكس الفتاوى الصادرة بشان التداول على المعادن والسلع

قكل شخص مقتنع بفتوى بيتداول بناء عليها لذلك انصحك انك تذهب لاحد العلماء وتسئله هذا السؤال قبل التداول

midooo258261
09-15-2014, 20:24
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم الفوركس حلال لو الحساب اسلامي بناء على فتاوي كثير من الفقهاء
تقبل ودي واحترامي

Lobna Mohamed
09-15-2014, 21:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا الكرام بمنتدانا الجميل اخى الكريم ما دمت فاتح
الحساب اسلامى بهذا لا يوجد به فوائد وهى المحرمه والله اعلم

mohamedsaber
09-15-2014, 22:00
الموضوع مكرر اخي اكثر من مرة ، بالطبع لم ادرس التشريع كي اقول ان الفوركس حرام ام حلال
لكن استمعت لاكثر من فتوي (من جهات غير تشريعية ) منهم من قال ان الفوركس حرام والاخر قال حلال
اغلبهم لا يعرفون شيء عن الفوركس لذلك كن حريص واستمع للجهات التي لها حق الفتوي فقط
تقبل مروري اخي

ramdani
09-15-2014, 22:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم هناك خلاف في الفوركس هل هو حلال ولا حرام لكن المعظم حلله

Amrtaha
09-15-2014, 22:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركااته
انا سمعت فى الشق دا عدد من الاقوال والفتاوى والمتضااربه
هناك من يقول انه حرام ولا يجوز العمل به وهناك من يبيحه ويحلل استخدامه انا بصراحه محدش اقنعنى برايه علشان كده مشيت ورا دماغى

أسماء نعناع
09-15-2014, 22:09
قرات كثير من الفتاوى لا تجيز العمل في الفوركس ولكنى شخصيا اود انا اسمعها من احد مشايخ الازهر ولكن منتظر بعض النقاط عشان اقدر اشرجاهله صح ان شاء الله

abdulrazzaqq marwann
09-15-2014, 23:04
ابحث بنفسك اخي الكريم
دع ما يريبك الى ما لا يريبك

بيهوززز
09-17-2014, 20:58
تحية طيبة اخوتي بالمنتدى..
تحياتي

mohamed.atef
09-30-2014, 14:08
عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال جوجل لتعرف الرد على سؤالك

mystery
10-05-2014, 18:50
انت امام خيارين الان حلال ام حرام
اذن ما رايك انت في رايك ؟
اذا وجدته حرام اغرب عن الفوركس من الان
اذا حلال استمر معنا و هذا ما انا اهواه

محمود مرعى
10-05-2014, 19:33

والله يا اخى الموضوع مش سنة او اتنين ولا حتى بطول المدة ولا الخبرة ولكن كل ما فى الموضوع انى سمعت احد المشايخ وهو يؤكد ان الفوركس حلال شرعا
لكن مش كل حاجة فى الفوركس بمعنى ان تجارة الذهب والسلع حرام شرعا لانك لم تمتلك الشئ اللى انت اشتريته انما ازواج العملات حلال شرعا

mohammed hussien
10-06-2014, 10:35

mohyedal
10-06-2014, 10:43
البلدان التي تصدر فيها الفتاوي التي تحرم الفوركس
هكذا تقوم هي نفسها بنشراعلانات اشهارية للفوركس
في مواقع لها فما هذه المواقف التي تستدعي شيئا من
التوضيح

محمد طايع
10-06-2014, 10:48
بس هو الامر مشكوك فيه وانا بشك فيه شوية والافضل تستفتي شيخ كبير ليه درايه بالاقتصاد

payza
10-06-2014, 14:38
والله معرفش الناس دى لية بتفتى هما شيوخ والدهب حرام مع ان انا بفضلة وبدخل علية
اسئل شيخ واعمل بكلامو وان شاء الله حلاااال وبالتوفيق......

forexii
10-16-2014, 17:15
في الحقيقة اخي انا قبل ان ادخل الفوركس اول شيئ كنت ابحث عن فتاوي دينية بشان
التاكد من شرعية الفوركس و حسب قراءتي وجدت انه ليس حرام و الله اعلم

algeria
10-17-2014, 21:36
أخي الكريم انا قرأت عدة فتاوي تفيد بأن الفوركس
حلال و الله أعلم
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

ranou
10-18-2014, 15:40
تحياتي

kalepsso
10-18-2014, 17:48
ممكن احد خبراء الفوركس اللى مر عليهم اكثر من 3 سنوات فى مجال الفوركس يقولى هل سأل احد المشايخ ان الفوركس حلال ولا حرام ؟ لأنى انا تعقدت من المشاريع اللى ببدأ فيها واتعمق وفى النهايه الاقى واحد يقولى لالا يا اخى حرام افيدونى بارك الله لكم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحياتي

aymen done
10-18-2014, 20:59
اخي الكريم اختلفت الاراء في ان الفوروكس حلال ام حرام لكن
لازم الواحد يكون عارف يفرق بين الحلال و الحرام فالفوروكس
حسب رايي و حسب الفاتاوي التي شاهدتها هو ليس حرام
و في الاخير الله وحده اعلم

AMLAK
10-22-2014, 19:01
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم كثر الحديث في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال جوجل لتعرف الرد على سؤالك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

gehad87
10-22-2014, 23:12
بص ااخي العزيز في حالتين انت لازم تبعد عنهم في التداول بالفوركس
اولها الابتعاد عن الحسابات الغير اسلامية
لازم حسابك يكون اسلامي وما تشتغلش على الذهب والفضة
تبعد عنهم

AMLAK
10-26-2014, 12:32
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم كثر الحديث
في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال
جوجل لتعرف الرد على سؤالك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

سولا العسولة
10-26-2014, 12:42
لا الفوركس مش حرام حنفترض انك روحت البنك تحول الدولار لجنيه واخدتة ب 7 و 40 قرش مثلا وتانى يوم الدولار نزل وروحت لقيه ب 7 بس يبقى انت لو بعت الدولار اللى معاك حتكسب 40 قرش ودة اللى بيحصل فى الفوركس بالظبط

adel0
10-26-2014, 12:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد التحيه اريد ان اشكرك علي ثقتك الكبيره لكي تسالنا عن حرمانيه الفوركس انا لا اري انه حرام شرعا ولكنني اويد الحكومه علي منعه قانونا حتي لا تتم في مص المصايب بسببه

محمد ميدو
10-26-2014, 12:47
سؤال مكرر كل شوية اقرأ مثل هذا الموضوع اخى ان كنت ترى انه حرام خلاص بلاش تتداول ولو لا يبقى تداول عادى مفيش مشاكل
بالتوفيق ان شاء الله اخى الكريم

mayali
10-26-2014, 12:49
السلام عليكم
بصراحه يا اخى انا قريت موضوعات كتير هنا بخصوص ان كان حرام و لا لا
و كانت كلها بتنفى حرمانية التجارف فى الفوركس
و لا اجد من وجهة نظرى الشخصية ما يحرمها فهى تجاره زى اى تجاره
و الله اعلم
اتمنالك اتلوفيق و النجاح تقبل مرورى

dalirap
10-26-2014, 13:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
حسب معلومات الفوركس حلال ولا توجد فتوى تقول أنه حرام

aymen done
10-26-2014, 17:00
هو اخي الكريم لو اتبعنا كل الناس الي بتحلل و تحرم سندخل في متاهات و في
علم الغيب لكن لو اتبعنا ما تعلمناه و ما كرنا عليه و علمنا اهالينا فبالطبع سنستطيع
التفريق بين الحلال و الحرام و هناك كمية كبيرة من الفتاوي تحلل الفوروكس و الله اعلم

maha forex
10-27-2014, 00:54
الســـلام عليــــكم ورحـــمه الله وبركاتــه ....... شكرا يا اخى ع طرح موضوع الاكتر من رائع
والمفيد والمهم لاى عضو يا ااااخىة ووهووو الفقوركس حرم او حلال يا اخى

AMLAK
10-27-2014, 12:38
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم كثر الحديث
في هذا الموضوع و هناك الكثير من الموضوعات بالمنتدى عنه و تم الرد عليه عليك بالبحث في المنتدى أو من خلال
جوجل لتعرف الرد على سؤالك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

walmp01
10-28-2014, 00:26
حكايه ان الفوركس دا حرام فى شيوخ كتيير اتكلمو
فى الموضوع دا فى اللى قال ان الفوركس حلال وفى اللى
قال ان الفوركس حرام عموما انصحك بأنك تقرا اسباب اللشيوخ اللى
قالو حرام وكمان اسباب اللى قالو عليه حلال وتستفتى قلبيك وانت بقى اللى تستعين
بالله وتستفتى قلبك

forexabdo2014
10-31-2014, 05:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

Murad
11-01-2014, 01:36
بص يا اخي الحبيب انا شخصيا بعت ايميل لدار الافتاء المصرية وكان ردهم ان الفوركس حلال حلال حلال ولو حضرتك شاكك ممكن تبعتلهم ايميل وهيردو على كل حاجة شاكك فيها باذن الله لا تقلق :ok:

DABDOUB
11-01-2014, 17:03
اخى الكريم كثيرا ما طرح هذا السؤال و كانت الاجوبة مقنعة جدا من رجال الدين او المتداولين
و اقروا ان التداول على العملة فقط حلالا بعكس السلع الاخرى و ابحث عن ذلك و ستجد ما تريد
تقبل مرورى

mohyedal
11-01-2014, 17:07
على العموم هناك خلاف بين الفقهاء في تحليل
او تحريم الفوركس و في انتظار ان يتفق هؤلاء
الفقهاء ما على الانسان الا يمارس الفوركس
كما شاء

noureldin777
11-07-2014, 10:38
الفوركس في شركه انيستا فوركس فيه حسابات اسلاميه
وبياخدوا منه السبيرد فقط بدون فائده حسب ما فهمت
والتداول علي العملات حسب ما فهمت انه حلال
بالتوفيق

magedaly
11-07-2014, 10:45
اعتقد من وجهه نظرى ان الفوركس ليس حرام وذلك نظرا لانه يعتمد على العلم والمعرفه وكذلك لا يعتمد على الحظ
وكذلك يوجد المكسب والخساره فى ذلك المجال وعلى ذلك اعتقد انه ليس فيه اى شبهه حرمانيه

benchou-ahfd
11-07-2014, 11:06
الحقيقة ان لا احد سيفك عقدتك سواك لانك تتاجر و انت غير مقتنع و كلما سالت احدا اجابك بانه حرام فقط هل الذي يقول لك حرام يقدم لك ما يشفي غليلك على انه حرام ام كلام و فقط كما اعتدنا ان نسمعه في كل المجالات انس يفتون بغير علم هذا حلال و هذا حرام

nassar.ali
11-07-2014, 11:11
اخى الكريم اعتقد على راى الشخصى ان تجارة الفوركس ليس جميعها حرام لان ليس كل شركات الفوركس نصابه يجب عليك ان تتعامل وتتاكد من الشركه التى تتعامل انها مؤمنه من منظمه التى تحمى حسابات العملاء

waleed hassona
11-08-2014, 12:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام اخى الكريم لا احد يتحمل وزرك ان كان حرام

sharshabil
11-08-2014, 18:51
الانترنت مفتوح للجميع للبحث عن مشروعية الفوركس ..ابحث بنفسك و ادرس كل الفتاوى بتأنى و خذ قرارك
و لتعلم ان كل شركات الوساطة اصبحت توفر حسابات اسلامية لعملائها من المسلمين و العرب و الذين يخافون من عمولات
التبييت لأنها المشكلة الاساسية فى الفوركس بالنسبة لنا

dellos
11-08-2014, 18:53
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز انا قبل الخوض في هدا المجال قم بقراءة عدة فتاوي لشيوخ عن حكم تجارة الفوركس والحمد لله وجدتها
ايجابية

maha mass
11-08-2014, 23:32
الســــــــــلام عل ـــيكم ورحـــمه الله وبركاته ....... شكرا يا اخى على طرح الموضوع
الاكتر من رائع والمفيج عن لا يا اخى الفوركس على ما اعتقد انه مش حراااام

belhadj
11-09-2014, 01:16
ممتاز جدا أخي الكريم على موضوعك الشيق والرائع هذا كما ننتظر منك الجد يد أخي العزيز كما في وجهة نضري أن هده الموضوعات تفيد جميع الأعضاء وبلخصوص الأعضاء الجدد

sheka10
11-09-2014, 01:19
السلام عليكم
اخى الفاضل انا اعتقد ان الفوركس ليس حرام و لكن المراهنه و القمار حرام 100%
و اتمتى التوفيق للجميع

titou2378
11-09-2014, 01:23
بسم الله الرحمن الرحيم
يا اخي الكريم لا احد يستطيع يحكم على شيء مثل هذا ابحث واسأل وقول لنا هل حلال ام حرام
موفق

al.hany
11-09-2014, 01:50
اعتقد ان الفوركس مفيهوش اى نوع من انواع الحرام وان كل مكسب فيه بيبقا مكسب حلال بنسه 100 % وان دا نوع من انواع التجاره الى فيه نوع من انواع المسكب والخساره وليس حرام شراعا كما يظن البعض ف بالتوفيق ليك انشاء الله

allh
11-09-2014, 02:05
اعتقد ان الموضوع زاد بطريقه كبيره اوى ان الفوركس دا فعلا حرانم وانا بفكر الايام الى جايا لو ثبت الموضوع دا اقفل الحساب ومش هكمل فى مجال الفوركس ف لا خير فى عمل حرام ف بالتوفيق ليك انشاء الهل وربنا يكب لين الخير

kimo.san
11-09-2014, 03:37
هناك الكثير من الاقوايل الى بتقول ان الفوركس حرام وهذا فيه نوع من انواع الشك وانا قد اهججر الفوركس قريبا لم تكرر من انه حرام شرعا ف نحن ى غنى عنه وان الكثير يوقل انه حرام شرعا علينا التاكد منه بصوره وااااااضحه

ahmed mahmoud abdelhady
11-09-2014, 04:54
التجاره مش حراام والتداول الموقعي ليس له تدخل فى الحلال والحرام
والله ولى التوفيق
تقبل مروري

---------- Post added at 12:49 AM ---------- Previous post was at 12:44 AM ----------

التجاره مش حراام والتداول الموقعي ليس له تدخل فى الحلال والحرام
والله ولى التوفيق
تقبل مروري

---------- Post added at 01:54 AM ---------- Previous post was at 12:49 AM ----------

ليس بمثابه الحرام
ابدأ واستعن بالله
والله اعلم
تقبل مروري

alikimo
11-09-2014, 05:14
اعتقد اخى الكريم انا لم يمر على ب 3 سنوات الى اقدر افيدك فيها وهو مش لازم يبقا بالمده هو ممكن يكون واحد عدى شهر ويقدر يفيدك بشكل كبير اىو وانشاء الله الفوركس مش حرام وعلى حسب معلوماتى البسيطه

eslam22
11-09-2014, 05:30
اعتقد هذا ف يوج الكثير من الناس الى هى هتقدر توضح المعلومات دى بسهوله اوى وان فعلا قريت حسيت ان الموضوع وراه شبه فعلا ف انا خائف هذه الايام وخايف ابعد عن الفوركس كمان ومش عارف اعمل ايه

ahmed1a
11-09-2014, 06:19
مع احترامى لاراء جميع الاخوة الاعضاء ولكن الوحيد الذي سيعطى لك رد مناسب لسؤالك هم علماء الدين وليس الاعضاء اللى عندهم خبرة لانك حتسمع الكثير من الاقاويل هناك من سيقول لك حلال وهناك من سيقول لك حرام وهم لا يعرفون شىء اساسا

al.ho2
11-09-2014, 06:31
اعتقد ان اى فتوى تطلع من اى عضو هى غير ججائزه لاننا لسنا محلل ين دينين او شيوخ علشان نقدر نوصل حاجه زى دى ونقدر ان احنا نشيل زنبها سواء او كدا او كدا ولازن طبعا نعرف ان دا مهم جدا وعلى الكل انه يخاد باله

breakss08
11-11-2014, 18:54
بالنسبة للتداول بنظام الهامش الفوركس صدر فيهاكثر من فتوى
بجواز التداول بنظام الهامش وان كانت هناك فتاوى اخرى
بعدم الجواز وكل واحد يرى ما يناسبه

aber
11-11-2014, 21:06
كثيرا ما طرح هذا السؤال و كانت الاجوبة مقنعة جدا من رجال الدين او المتداولين و اقروا ان التداول على العملة فقط حلالا بعكس السلع الاخرى و ابحث عن ذلك و ستجد ما تريد تقبل مرورى

Tro
11-12-2014, 10:17
اشمعني 3 سنوات الموضوع مش محتاج واحد مر عليه وقت معين
اللي متعرف والله اعلم ان تداول العملات هو اللي حلال ولكن التداول علي المعادن و ما شبه
حرام و الافضل انك تروح لشيخ معروف و تثق في رائيه و تشرح له الفوركس
وهو هيفيدك بالاجابه بإذن الله تعالي
تحياتي

sayd665
11-12-2014, 10:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. اخى الكريم لقد سألت احد علماء الدين قبل الدخول الى عالم الفوركس و أكد لى ان الفوركس ليس حرام شرعا غير بعض الاقسام مثل المداوله بالمعادن دة غير انه يوجد حساب اسلامى لا ياخذ فوائد نهائيا

zeko220
11-12-2014, 11:00
انا لا اعرفوا مش حرا م بس لازم تسال متخصص عشان انا ما اخد زنبك انا قريت كدة فى النت وممكن تتعرف على الاجابة من خلال النت وتعرف راي المشايخ بسهولة جدا وربنا يوفق الجميع للصالح

ahmed22as
11-12-2014, 11:11
لا يا اخى لقد سالت احدى علماء الفقه ان الفوركس حلال ام حرام فقال لى انه حلال ولكن المتاجرة بالذهب هو الذى يعتبر حراما فعليا فابعد عن المتاجرة بالذهب كما سمعت ولكن انت لابد ان تسال حتى لا اكون ضار لك واتحمل وزر لم اريد تحمله والله الموفق

soso11as
11-12-2014, 11:18
السلام عليكم فوركس حرام ليه فوركس هو سوق تبادل العملات الاجنبية تجارة زى اى تجارة اخر صعود السعر او هبوط السعر بيع او شراء عملة قصده عملة المشكلة ان معظم الناس ميعرفوش عن علم فوركس شى

sasa11
11-16-2014, 15:12

ali 9
11-16-2014, 15:12
اخي الكريم ا يمكن الاخذ بارائنا و المفضل الرجوع الى الشيوخ و اصحاب العلم الديني
مع انهم قد اختلفة ارائهم في هذا المجال
تحياتي لك و بالتوفيق

ibrahim forex
11-16-2014, 17:04
بسم الله الرحمن الرحيم
ومن بين المشاركين في الفوركس البنوك المركزية والشركات والمستثمرين الأفراد والمضاربين، و
تقبل مرورى

mooor
11-16-2014, 18:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
سوف تسأل الكثير من الشيوخ و لن يجمعوا علي ان البورصة حرام ام حلال لان النسبة 50 ال 50 بالمئة
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

chouaib1
11-16-2014, 18:15
السلام عليكم فوركس حرام ليه فوركس هو سوق تبادل العملات الاجنبية تجارة زى اى تجارة اخر صعود السعر او هبوط السعر بيع او شراء عملة قصده عملة المشكلة ان معظم الناس ميعرفوش عن علم فوركس شى

downlaod4
11-16-2014, 18:15

teto88as
11-16-2014, 18:19
السلامو عليكو انا اشكرك لانك فتح موضوع مهم وانا كنت حاكتبه لاكنك سبقتني وانا اريد اقولك في موضوعك انا الفوركس ليس حرام ولكن اذا خرجت احد المشايخ وقالت انه حرام انا سابتعد عن الفوركس فورا

abdofchcle
11-16-2014, 19:21
السلام عليكم و رحمة الله و تعالى و بركاته اخي الفوركس امن حيت التدوال بالعملات فقط اما التداول بالسلع الاخرى محرم شرعيا و شكراا على الموضوع الدي فتحته للمناقشة

may0
11-17-2014, 15:27
بالفعل لقد سالت العديد من الشيوخ وكان الرد ان الفوركس حرام لفوائد التبييت او عده اسباب لا توجد والحمد لله فى التداول
بالنظام الاسلامى واعتقد اننى تاكدت من متداولين قدماء فى الفوركس