PDA

View Full Version : الفوركس وأسوأ حاجه فيه

Maro3030
12-13-2019, 21:00
اي اكتر حاجه سيءه واجهتك اثناء التداول أو أثناء تعلم الفوركس أي المرحله الصعبه اللي بتواجهكم وبتجعلكم تفكروا لحظه تتركوا الفوركس

mohammedbash
12-14-2019, 03:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اصعب الامور التي واجهتني في الفوركس هي عدم الالتزام با اوقات محددة من اجل اقتناص الفرص المناسبة وايضا عند فتح الشارات وتجد ان هناك فرص غابت عنك تكون برضوا شيء صعب بالنسبة لي اضافة الي اكثر شيء الاخطاء التي ممكن ان تودي بحسابك الي المرجنة وهدا من الاخطاء التي واجهتها وتسببت لي با اضرار كبيرة في حسابي

Ahmed Mansour
12-14-2019, 06:37
بص كل واحد طبعا هايقول مشكلته او ايه الصعوبات اللى بتقبله فى المجال دا سواء قدر يتغلب على الصعوبات دى ولا لسه معاه لحد دلوقتى بس انا شايف ان مهما اختلفات الصعوبات دى كلها هتلاقيها متعلقه بالعامل النفسى اللى بيخاف ويخرج بسرعه من الصفقات سواء على ربح بسيط جدا ويبص يلاقى الصفقات راحت للاهداف اللى كان محددها او انك بتخرج بسرعه من الصفقه اول ماتبص تلاقيها بقا محققه 5ولا10 نقط خساره وفى الغالب برضوه بعد الخروج تلاقى الصفقه رجعت للاتجاه الطبيعى وبدل ماخرجت على خساره كنت هاتخرج على ربح ولا مشكله تانيه ودى تعتبر كارثه فكره الطمع مع كل صفقه بتكون عايز انك تكسب اكبر قدر ممكن من الارباح او مشكله برضوه هى ان مع كل صفقه بتجرب استراتيجيه جديده ماهو دا برضوه متعلقه بالعامل النفسى انته مش واثق فى الاستراتيجيه اللى معاك ومش واثق فى نفسك قبل الاستراتيجيه اصلا او المشكله اللى تقريبا عندنا كلنا هى فكره التداول كتير فى اليوم يعنى ممكن فى اليوم افتح 10صفقات وممكن ل10صفقات دلوقتى يكونو على نفس الزوج وفى نفس اتجاه الصفقه الغلط اصلا اللى مخسرانى اعتقد دى حصلت لينا كلنا