PDA

View Full Version : الفوركس وسيلة صعبة للعيش هذا صحيح؟

one12
12-14-2019, 03:19
الفوركس هو عمل صعب للغاية بالنسبة لجميع مبتدئ ولكن إذا كنت ترغب في تطوير حياتك المهنية مع تداول العملات الأجنبية فأنت بحاجة إلى معرفة المزيد عن التداول. وبعد التعلم الجيد تحتاج إلى إصلاح استراتيجيات التداول الخاصة بك. ولكن لا تجعل الأمر معقدا. دائما إصلاح استراتيجيات التداول الخاصة بك في غاية البساطة. ثم فقط سوف تكون قادرة على الحصول على أرباح جيدة.

Ahmed Mansour
12-14-2019, 08:41
هو الفوركس مش صعب دا يعتبر مستحيل بس هو مش النجاح فيه اللى صعب لا النجاح سهله وممكن تكسب مرا واتنين لكن علشان تستمر وتسيطر على نفسك من الطمع والجشع اللى بتلاقيهم تقريبا عن كل المتداولين اوى مايلاقى نفسه بداء يكسب يقولك خلاص انا كسبت مثلا 10$ فى صفقه يبقى الصفقه اللى جايب اكسب 20$ بقا واللى بعدها اكسب 50$ بقا وهكذا وطبعا فى الاخر لا بتكسب 10 ولا 50 ولا اى شئ دا انته بتخسر الكام دولا اللى كسبتهم فى الاول هى دى الصعوبه فعلا انى اكسب واستمر فى تحصيل الارباح بشكل دورى على حسب بقا عايز تحصل ارباحك كل اسبوع كل شهر حسب المده اللى تختارها انته بس الصعوبه انك توصل للمرحله دى فى الفوركس لكن احنا بنكسب مرا ونحصل على ارباح وفى المقابل بنتمرجن 10 مرات

Eman eltaib
12-14-2019, 10:50
الفوركس ليس صعب ولكنه يحمل مفاجأت واسرار ولابد من فهمه جيدا ودراسته باستمرار ودراسة متغيراته كي نستطيع ادراة راس المال بشكل جيد وباتباع استراتيجية نستطيع عن طريقها ان نربح
اهم شى الصبر والتعلم والاصرار وعدم الجشع ولكن الطموح مطلوب طبعا والامل
تمنياتي بالتوفيق وفي انتظار المزيد
تحياتي

Eslam Mohammed Helal
12-14-2019, 10:58
فى وجهه نظري احتراف التداوف رحله فرديه بيتعرض فيها المتداول طول الطريق لاخطار وبييذل مجهود ويتعب
لكن اللى بيصمد لاخر الطريق بيلاقي ثمرة عمله

moisaid
12-14-2019, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا بك يا طيب
سوق تجارة العملات صعب على من لا يريد أن يتعلم صعب على من يعمل بالنسخ و اللصق صعب على من لا يرى في نفسه تاجر
و عليه سوق تجارة العملات ليس بصعب و لا بالسهل و انما هو مجال يسير حسب فهم و علم و تطور
و من لا يعمل بفهم و علم فلا مكان له في مجال تجارة العملات
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد

محمد جزيري
12-14-2019, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي الكريم وبادئ الامر كلمة صعب هاذه تحمل في معانيها ان الامر مستحيل وهاذا ليس صحيحا بل بالعكس فبمقدور اي شخص ان يخوض تجربه التداول ومن غير تعقيد الامور حتى المعرفة المفرطه يمكن تجنبها فيكفي الالتزام بقاعدة تداولاتيه ولا اقول استراتيجيه شريطة الالتزام بها ومحاولة تطويرها بما يتماشى مع القدرة المعرفيه لكل شخص وهل تعلم ياسيدي اين الصعوبة في التداول ؟فالصعوبة ليس في انك كيف تحترف وانما كيف تحافظ على هاذ الاحتراف ولسنا هنا في صدد الحديث عن الامور اللتي يعرفها الكل من ضبط النفس والالتزام وعدم التسرع وغيرها من الامور اللتي اراها بديهيه ومعروفة عند الكل اما غير ذالك فالتداول ليس بالعلم لنستصعبه وانما هو فرضيه بنيت على التوقع وختاما تقبل مني كل الاحترام والتقدير

3omda00723
12-14-2019, 15:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الفوركس ليس صعب ولكن ادراره المال هى الصعب فى الفوركس

بالتوفيق

ashrafshaqwer
12-14-2019, 23:05
الفوركس احيانا صعب جدا بس لابد من التغلم والالتزام بادارة راس المال والاستوب لوز وان تكون واثق من نفسك وتكون صبور سوف تنجح وتربح باذن الله مفيش حاجه صعبه الا لو انت ما التزمتش في هذا المجال