PDA

View Full Version : التداول بالاحاسيس و دون استراتيجية

rayeswahbi2
12-14-2019, 17:59
السلام عليكم اخواني قد يكون العنوان غريب و يثير الانتقادات لكن هذا العنوان يعكس تجربتي في المجال فمنذ ان دخلت عالم الفوركس كنت في البداية اتداول بالاحساس يعني اراقب الاسعار و الحركات و ادخل بيع او شراء بالاحساس فقط و كان الحساب يستمر معي شهر و نصف الى شهرين و احقق الضعف ثم اخسره بسبب الطمع و زيادة اللوتات

ثم انتقلت الى مرحلة التحليل و متابعة التوصيات و الاستراتيجيات و كنت في خسارة مستمرة رغم اللوتات الصغيرة و طمعا في تحقيق 30 بالمئة

ثم رجعت الى التداول بالاحاسيس و لكن هذه المرة بلوت ثابت و بدون طمع و فعلا الارباح تجي صغيرة

هل هناك منكم من يستخدم هذه الطريقة ام انا فقط ؟
و هل نجحت معك ؟ و هل تؤيد ام تعارض ؟

Ahmed Mansour
12-14-2019, 20:05
اخطر حاجه فكره انى اشتغل بناءا على الشعور والعاطفه والاحساس والكلام دا اصل احنا هنا مش داخلين نحب احنا داخلين فى سوق عملاق كله قروش واحنا نحاول على اد مانقدر نخرج من بين القروش دى بربح بسيط وفى بعض الاوقات بيكون الربح هو انك تخرج بدون خساره اصلا وبعدين فكره انى اشتغل بالاحساس دا متعلق بالعامل النفسى اللى هو يعتبر اخطر شئ موجود فى الفوركس يعنى عامل نفسى تمام هاتقدر تشتغل وتستمر وتنجح عندك مشكله فى العامل النفسى تعلق بقا بالاحساس والشعور ولا الطمع والجشع والخوف والخروج بسرعه من صفقاتك كل دى تعتبر كوارث هاتخسرك وهاتفضل تخسر بسببها فانته دلوقتى عايزنى اشتغل بالخساره من الاساس

rayeswahbi2
12-15-2019, 13:30
اخطر حاجه فكره انى اشتغل بناءا على الشعور والعاطفه والاحساس والكلام دا اصل احنا هنا مش داخلين نحب احنا داخلين فى سوق عملاق كله قروش واحنا نحاول على اد مانقدر نخرج من بين القروش دى بربح بسيط وفى بعض الاوقات بيكون الربح هو انك تخرج بدون خساره اصلا وبعدين فكره انى اشتغل بالاحساس دا متعلق بالعامل النفسى اللى هو يعتبر اخطر شئ موجود فى الفوركس يعنى عامل نفسى تمام هاتقدر تشتغل وتستمر وتنجح عندك مشكله فى العامل النفسى تعلق بقا بالاحساس والشعور ولا الطمع والجشع والخوف والخروج بسرعه من صفقاتك كل دى تعتبر كوارث هاتخسرك وهاتفضل تخسر بسببها فانته دلوقتى عايزنى اشتغل بالخساره من الاساس
عفوا أخي لكنك فهمت الموضوع بالخطأ أنا قلت التداول و توقع السعر عن طريق الاحساس يعني انك تراقب الحركات ثم عن طريق الحاسة تتوقع الصعود او الهبوط أما بخصوص النفسية و العواطف و الجشع و الخوف فهذا موضوع أخر فمثلا أنا اراقب السعر و ارى الحركات جيدا اتوقع صعود ادخل شراء بأقل لوت و اصبر على السعر و لا استعجل و اغلق الصفقة لأن نفسيتي و الحمد لله جيدة و انا صبور و مكسبي قليل و الحمد لله