PDA

View Full Version : يا جماعه لازم ومهم وضروري أن نهتم بالتوقيت

Maro3030
12-15-2019, 02:15
من أهم المهارات التي يجب أن تكتسبها لتصبح متداول ناجح. اشتري في وقت مبكر جداً وسوف تخسر مع أي حركة هابطة وبيع في وقت مبكر جداً وسوف تخسر مع أي حركة صاعدة. بمجرد فهم مايخبرنا به الڨوليوم ونتعرف علي الإختبار وڨوليوم الإمتصاص والأب ثرست والنو ديماند سيصبح توقيت دخولنا دقيق جداً.
عندما تقرر البيع حاول بقدر الإمكان أن تبيع مع بار صاعد (نو ديماند, أب ثرست, بار صاعد بڨوليوم ألترا يأتي بعده بار في نفس المستوي أو هابط) مع وجود خلفية ضعف مثل ترند هابط أو قمم أقل أو بار صاعد بڨوليوم عالي بدون حركة لأعلي.
ينصح توم مرة أخري بكتابة خطة التداول قبل التداول. فلو ظهر ضعف في السوق ادرس هذا الضعف وخطط للدخول فربما تكون الإشارات واضحة جداً ولكنك لم تخطط جيداً. وبمجرد كتابة الخطة إلتزم بها.
حاول التداول في الأسواق النشطة. ولا تفكر في شراء سوق لأن سعره رخيص ولكن تشتري لأنك تري أن السوق قوي وتتوقع صعوده.

Eman eltaib
12-15-2019, 03:49
معلومه مفيده ومجهود مشكور عليه واتفق معك تمام فعامل الوقت مهم جدا ولابد لاي متداول ان يأخذ في الاعتبار عامل التوقيت
تمنياتنا بالتوفيق وفي انتظار المزيد من الموضوعات الهامه والمعلومات القيمه
تحياتي

Ahmed Mansour
12-15-2019, 07:48
انا مش فاهم ايه علاقه التوقيت بالشغل هو انا هاشتغل عن طريق انى هانجم مثلا يعنى هاسحر مثلا واشوف ان الشعر هايهبط فالحق ابيع من بدرى مثلا هو المفروض مش انا شغال باستراتيجيه والاستراتيجيه دى هى اللى بتقولى اشترى ولا ابيع ولا انا هاسيب كل حاجه واشغل بالسحر وبعدين فولي ايه دا اللى هاعتمد عليه فى شغلى خلاص بقيت واثق ان المؤشر اللى هاشتغل بيه المتعلق بالفوليم هو اساس شغلك دا اى مؤشر موجود فاشل وبيعيد رسم نفسه مهما كان اشتغل بالاستراتيجيه اللى انته ادربت عليها ولو مش عندك استراتيجيه اوعى تشتغل بشكل عشوائى وتجرب فى كل صفقه طريقه والافضل انك اتنشرش حاجه من دى علشان بدل ماتفيد غيرك هاتبقى مضر كدا لغيرك خصوصا لوماعندوش خبره وهايثق فى اى عضو ويمشى ورى كلامه هاتكون سبب فى خسرته فاتقى الله وانشر اللى يفيد الناس وانا اشك اذا كنت جربت الكلام دا على تداولاتك انته شخصيا وحققت ارباح منها علشان كدا قولت تفيد الناس بيها

amer28
12-15-2019, 13:04
السلام عليكم ورحمة الله مشكور على الموضوع الجيد الذي طرحته خاصة ان التعلم الجيد في الفوركس هو اساس نجاح التاجر لابد من كسب الخبرة أولا

Abdallahmohmed
12-15-2019, 14:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مجهود رائع لموضوع شيق ومهم وشرح مبسط
في انتظار المزيد من الافكار الهادفة لتعم الفائدة على الجميع وبالتوفيق لك ولجميع الاعضاء الكرام