PDA

View Full Version : النقطة أو الـ pip

Maro3030
12-16-2019, 04:07
ولـ تداول الفوركس بإحتراف، يجب أن تعرف أن النقطة هو المقياس الذي تتحرك به الأسعار صعودا وهبوطا، وبالتالى تتمكن من حساب الأرباح والخسائر بناء عليها.

النقطة تمثل الرقم العشري الرابع فى المنصات سواء كانت المنصة رباعية أو خماسية، حيث أن الرقم الرابع دوما هو مقياس ال pip أو النقطة، سواء فى سعر البيع أو الشراء .

هذه القاعدة عامة لكل الأزواج، ألا أزواج الين الياباني، حيث أن الرقم الثاني عقب العلامة العشرية هو الذى يرمز للنقطة.

مثال، إذا نظرنا لزوج اليورو/دولار نجد السعر 1.1190 ولكن بعد مرور الوقت إرتفاع السعر ليصبح 1.1210 ، لكي تحسب تحرك السعر للأعلى سوف يكون كالآتى : 1210 – 1190 = 20 بيب أي أن السعر تحرك 20 نقطة.

Eman eltaib
12-16-2019, 04:20
معلومة مفيده حقا موضوع في غاية الاهميه لكل متداول الفوركس
وخصوصا للمبتدئين فالكل لابد لهم معرفةالنقطة المقياس التي تتحرك به الاسعار
مجهود مشكور عليه وفي انتظار المزيد من الموضوعات الهامه
تمنياتي بالتوفيق
تحياتي

Ahmed Mansour
12-16-2019, 07:11
كلام مظبوط ان شغلنا هنا فى الفوركس بيكون من خلال النقاط يعنى مافيش حد يقول انا رحت 10$اصل ربحت المبلغ دا انا ارف منه يعنى كسبت كام نقطه ممكن تكون نقطه واحده وممكن تكون عشر نقط وممكن تكون مائه نقطه لكن احنا هنا بنتكلم بالنقاط انا دخل صفقه وكسبت منها 50نقطه مثلا وكل واحد حر بقا على حسب حجم الصفقه اللى هو داخلها صحيح مش شرط النقطه تكون واحد صحيح بس دا مابيحصلش كتير ومش فى كل الازواج يعنى ممكن النقطه تكون بتعتبر عن 8من عشره يعنى يعنى انا كسبت نقطه بس مش كسبت عشره سنت دنا كسبت 8سنت بس عادى بتحصل فى بعض الازواج بتكون قيمه النقطه فى الزواج دا كدا