PDA

View Full Version : اللجين يبدأ باستعادة تعافيه – تحليل صباحي – 17-12-2019

amer28
12-17-2019, 13:29
عاود سهم اللجين (2170) الارتفاع في آخر جلساته، ليهاجم السهم من جديد مستوى المقاومة 27.82، هذا المستوى الذي يمثل نسبة 61.8% من مستويات فيبوناتشي التصحيحية للموجة الصاعدة على المدى البعيد (من 17.18 إلى 34.4)، مصحوباً في ذلك بارتفاع ملحوظ في أحجام التداول، محققاً أرباحاً بلغت نسبتها 2.77% بما يعادل 0.75 نقطة، مدعوماً بتداولاته أعلى متوسطه المتحرك البسيط لفترة 50 يوماً، أمام بدء توارد الإشارات السلبية بمؤشرات القوة النسبية، في محاولة منه لتصريف تشبعه الشرائي بها.

لهذا نحن نتوقع المزيد من الارتفاع للسهم خلال تداولاته القادمة، خاصة في حالة اختراقه للمقاومة 27.82، ليستهدف بعدها مستوى المقاومة التالي من تلك المتتالية التصحيحية لفيبوناتشي عند 30.71 الذي يمثل نسبة 78.6% منها.

نطاق التداول المتوقع لهذا اليوم ما بين مستوى الدعم 26.70 ومستوى المقاومة 29.20.

mamin
12-20-2019, 19:29
مشكور اخي الكريم على التحليل المتميز من طرف خاصة ان هذه التحليلات تلعب دور كبير في مساعدة التاجر على فهم السوق وتحركه

Ahmed Mansour
12-22-2019, 03:58
بص ياغالى نصيحه منى ليك طبعا انته حر تشتغل زى ما انته عايز فى المنتدى ماحدش يقدر يقول حاجه لكن احنا هنا بنشتغل علشان نفيد بعض بالمهم موضوع زى دا مثلا يعنى اولا دا موضوع متعلق بالاسهم اللى هو مش مجال شغلانه اصلا يعنى لو افترضنا ان موضوعك دا تمام وفعلا السهم هايحصل عليه ارتفاعات الفتره اللى جاى برضوه انا كدا استفدت ايه تفتكر يعنى هاروح اشتغل على السهم اللى هو فين اصلا اكيد يعنى مش هاخرج من سوق العملات واروح اشتغل فى بورصه الاسهم دا لو نفع يعنى علشان ادخل فى السهم دا فالافضل ليك ولينا كاعضاء انك تهتم باللى موجود فى سوق الفوركس