PDA

View Full Version : متى نشتري في الإتجاه الهابط ونبيع في الإتجاه الصاعد

A7medabda
12-18-2019, 14:05
كيف يمكنك ان تحدد نقاط صحيحة للدخول شراء في اتجاه هابط والدخول بيع في اتجاه صاعد ، من الافضل طبعا عدم معاكسة اتجاه الترند ولكن هذه هي القاعدة الأساسية ولكل قواعد يوجد أسس لعكس الاتجاه والدخول عكس التيار.
ل

https://www.youtube.com/watch?v=LAMV17Gk6Ns

seifeddine164
12-18-2019, 14:33
مثلثات تنازلي مع خطين اتجاهيين رسمهما على الرسم البياني لسعر الضمان أو المؤشر، كخط مقاومة يتبع سلسلة من القمم الهبوطية وآخر يمثل مستوى دعم أفقي ثابت تحتها. ويشير ظهور مثلث تنازلي إلى أن الطلب على الأمن يتضاءل وتهدد الأسعار بالانفجار تحت

Ahmededres
12-18-2019, 16:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخى الكريم حياك الله هذا موضوع اكثر من رائع حيث اننى من المبتدئين وارى ان ابسط طريقة لاستيعابى للفوركس هى الفيديوهات وقد ذهبت الى اليوتيوب ولكننى لم اجد مجموعه متكامله من الفيديوهات اما هنا فقد وجدت ضالتى الان فى هذه المجموعه من الفيديوهات والتحليلات والشروحات

Maro3030
12-19-2019, 17:42
مشكور اخي علي الفيديو وعلي الشرح المميز هذا و بالتوفيق لك وكل أعضاء الجروب ومشكور علي موضوع

ashrafshaqwer
12-20-2019, 22:19
شرحك رائع اخي الكريم لقد استفدت من هذا الفيديو كثيرا واتمني منك المزيد من الفيديوهات التي تفيد منتدي فوركس العرب.

Hassan Owen10
12-21-2019, 01:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكراً لك جزيلاً على هذا الفيديو الرائع و المميز و المفيد في تحديد نقاط الدخول و الخروج من الصفقات و ان هذا الفيديو عو من الفيديوهات المفيد بالفعل في مجال الفوركس حيث انه يكون مفيد ايضا المتداول المبتدئ و المتداول المحترف ايضا و انا انصح المتداولين بمشاهدة هذة الفيديو .

Ahmed Mansour
12-21-2019, 07:08
هو درس كويس بس الحقيقه الدرس دا مش لكل المتداولين يعنى اللى يقدر يدخل عكس الاتجاه ويدخل فى التصحيات بدقه دا يبقى متداول محترف بمعنى الكلمه واعتقد احنا بعيد اوى عن الستوى دا وخلينى اتكلم عن نفسى طبعا فى الموضوع دا ان مستواى فى السوق مايخلنيش ابدا اقدر ادخل عكس الاتجاه دا موضوع صعب اوى صحيح بتستخدم ترندات وقنوات سعريه ودى شغله محترم جدا لكن الشغل الحقيقه والافضل واللى هو ممكن يكون اضمن من الشغل عكس الاتجاه هو انى اشتغل مع الاتجاه الاتجاه هو الصديق الوفى ليك فى السوق ودا معروف لكن عكس الاتجاه محتاج يعنى قدرات خاصه الحقيقه لا تتوفر فيا فى الوقت الحالى