PDA

View Full Version : الحساب الاسلامي وهم أم حقيقه

Pages : [1] 2 3 4

escape366
12-14-2013, 18:46
السلام عليكم اريد ان اتير مايسمى حساب اسلامي في الفوركس صراحه لا اساس له من الصحه وهو مجرد استهزاء بمبادنا الاسلاميه
لان ما تضن انه حساب خالي من الفوايد الربويه يقوم البروكر ببساطه بتعطيل خانه السواب في حسابك لتضهر لك داءما 00.00 لكن عوض دلك تضهر له هو ههههه ما يدفعه عن صفقات البيع يعوضه مما تكسبه صفقات الشراء عندك من فواءد ربويه في الاخير الرافعه كانت فاسده وانحسبت عليها فوايد
سؤال يطرح نفسه هل هناك فعلا بروكر يغلق الصفقات ويعيد فتحها...معادله صعبة هل تعرف معنى ان يدفع عنها سبريد اضافي كل يوم....مارأيك ادا فتحت صفقه لسنه كامله !!!
الحل الدي اجده منصف ان يقوم العميل باغلاق عقوده بنفسه واعاده فتحها بنفسه هكدا يخرج من كل هدا اللبس والله اعلم
اما ما يعرف بالحساب الاسلامي فانت بالمصري كدا كدا دافع الفوايد لكن بطريقه غير مباشره ومضللة لك
هنا سؤال اعيده مره اخرى هل هناك فعلا حساب اسلامي بالمعنى الحقيقي....شف
ت بحت للدكتور محمد القري استاد في الاقتصاد الاسلامي ومستشر سابق لمجموعه من المصارف (الابناك) الاسلاميه
استعرض الرأي المحرم للرافعه والرأي الدي يبيحها في حاله واحد في ضفوف العلماء استعرض الخلاف بالتفصيل
والرأي الدي يجيز الرافعه اجازها في حاله فتح الصفقات واغلاقها في نفس اليوم يعني تجنب السواب المحتسب عن التبييت... الحاله الواحده التي دكرت لم تشمل ما يسمى ب الحساب الاسلامي !!!!!!!!!!!!!!!!!1
الخلاصه هنا
8955

Johnson Dwayn
02-19-2014, 00:48
قال تعالى: {وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ} [آل عمران:133] ، الله يدعونا إلى أن نسارع إلى أسباب المغفرة وأسباب الجنة، وهي التوبة الصادقة، والأعمال الصالحة، ثم يبين أن الجنة أعدت للمتقين، كما أن النار أعدت للكافرين، فالجنة أعدها الله للمتقين.

dont
02-19-2014, 01:18
هى ليست واهم بل هى حقيقىة حي ان الحساب الاسلامى يكون خالى من الفائدة
والحساب الاسمى متوافر فى انستا ويجب ان نطلب بان يكون الحساب خاى من الفائدة

Abo Hamdy
02-19-2014, 01:29
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
الفرق بين الحساب الاسلامي والغير هي الفوائد وطبععا الفوائد
معروف انها ربا لانها بتتخصم وبتتضاف ولو فكرت بدماغك اكتر هتلاقي ان حتي لو مش اسلامي
انت هتختار حساب بدون فوائد عشان ميتخصمش منك

poop4
02-19-2014, 03:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
لا اعرف ولكن انا لا تاخذ منى فوائد على حسابى
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

zinga6
02-19-2014, 13:47
سوف مستوى التشبع في البيع في سوق هابطة التحول وصولا الى 20، ثم مستوى المقاومة في سوق هابطة يجب أيضا
التحول.
تحديد نطاق rsi

gr53
02-19-2014, 14:46
أخي كلامك غير واضح هل تقصد أن هناك من يتحكم في صفقاتي دون علمي ليحسب علي اسبريد زائد أم ماذا
فما نعلمه جميعا أن الحساب الإسلامي خال من السواب أرجو منك التوضيح أكثر

salimned
02-19-2014, 16:15
السلام عليكم
اخي لا توجد هناك فوائد في الحساب الاسلامي و المبلغ
الدي ينقص منك هو عمولة الشركة التي تاخدها عند
اجرائك لصفقتك و الحساب العادي فيه فائدة عند تبييت الصفقات
موفق اخي.

zakaria11
02-19-2014, 16:18
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم
ورحمة الله و بركاته
شكر أخي الكريم
اذن يآخي توجد هناك فوائد
في الحساب الاسلامي
بالتوفيق للجميع

ahmedsoliman
02-19-2014, 16:39
بص يااخي الكريم اولا اتفق معك ان هناك فوائد غير مباشره على الحسابات الاسلاميه ... لكن لابد ان تعلم شيئا وانها ليست بالحرام فمثلا
اذا اودعت مبلغا ما من المال ف بنك اسلامي وعند سحبه بعد سنه مثلا ستجد ان هناك فوائد ولكنها ليست كبيره كتلك التي ف البنوك العاديه .. اتمنى ان تكون وجهة نظري واضحه ..
وبعدين حاجه تانيه احنا علشان نتجنب ده خالص لازم نتاجر ع فريم ساعه او اقل والصفقه تنتهي ف نفس اليوم .. وبالتوفيق دوما

the best
02-20-2014, 05:36
خاصية فريدة أخرى لسوق فوركس هي أن سوق مباشرة "فوق المنضدة"، بمعنى أنه لا يوجد تبادر مركزي (مثل سوق الأسهم) تتم فيه المعاملات. بدلاً من ذلك، تتم معاملات الدرجة الأولى في "سوق البنوك الداخلية"، و الذي هو عبارة عن تشكيلة من أكبر البنوك المركزية المالية في العالم،

fatma abdelhay
02-20-2014, 06:11
السلام عليكم
يعنى ايه حضرتك وهم دى اكيد الحساب الاسلامى حقيقى طبعا لانه مافيهوش فوايد
يعنى الشركه بتاخد الاسبريد بتاعها مش اتكتر من كدا ولو صفقتك اتفتحت يومين مش هياخدو حاجه
تقبل مرووورى :)

loka
02-20-2014, 06:15
مما لا شك فيه ان المسلمين يحبو التجارة فى الحساب الاسلامى بعيدا عن الفوائد التى هى حرام بالنسبة لنا ويجب علينا التجارة فى الفوركس و الوصول الى ربح حلال بعيد عن المخاطرة فى ارباح حرام

saro123
02-20-2014, 07:01
لا مين قال ان الحساب الاسلامى وهو الحساب الاسلامى فعلا خالى من اى فوائد زى الاسواب فهو حساب اسلامى
وطبعا الشركة بتشد الفئات الاسلامية اليها علشان تقدر تحقق نجاح كبير

houdabluegolden
02-20-2014, 07:29
أنا لا اتفق مع حضرتك لاني اعتقد ان الحساب الاسلامي في الفوركس بيكون خالي من الفوائد الربوية للتبييت على الصفقات
وبالتالي مبيبقاش في حرمانية لان الحاجة الوحيدة الحرام في الفوركس هي الفوائد على التبييت وكذلك تجارة الذهب لذلك فهو حساب اسلامي

the best
02-20-2014, 13:55
و بالتالي يمكنك أن ترى بنفسك كيف يكون الربح أو الخسارة. و مع إستمرارك بهذا الحساب التجريبي يمكنك ترى بنفسك كيف تقوم بتكوين الإختيارات بناءاً فقط على ما تعرفه

forex90
02-20-2014, 13:59
والله الموضوع دة كنت عامل زية لكن المكشرفغ منزلهوش وكان فية اثبات ان الحسبات الاسلامية وهمية وممكن تتاكد من دة من خلال تصفحة فى جوجل اكتب كلمة الحساب الاسلام وهم ام حقيقة وهتلاقى موضع زى عنوانك كدة لكن الاصلى والحسبات الاسلانمية يتحملها عنك الشركة وكدة انت مشترك معاهم فى الوزر

mohammad osman
02-20-2014, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....
انا في رأيي أن الحسابات التي يطلق عليها اسلامية يكون الظاهر فيها أنها بدون فائدة وهذا ما يعنيني أن أكون نيتي سليمة واطلب أن يكون الحساب بدون فوايد تبييب وهذا ما أجده ...
أما أن يكون هناك تلاعب بدون علمي واساليب أنا غير مسئول عنها فالإثم لا يكون علي والله أعلي وأعلم

harimeche
02-26-2014, 23:25
الســـــــــلام عيكم ورحمة الله

هدا كلام لا صحت له . أتبتت لنا

دلك يا صديقي وحتى لو كان دلك

دنوبنا تبقى عليهم

تحياتي/ وبالتوفيق

gr53
02-28-2014, 23:31
أخي الكريم الحساب الإسلامي حساب خال من الفوائد التي تحسب على تبييت الصفقات
و لا أدري كيف تقول بعكس ذلك لو عندك إثبات على كلامك وضحه

oneman
02-28-2014, 23:59
هَل جَزَاءُ الإِحسَانِ إِلاَّ الإِحسَانُ (قرآن كريم الرحمن60).........هَل يَستَوِي الَّذِينَ يَعلَمُونَ وَالَّذِينَ لاَ يَعلَمُونَ (قرآن كريم الزمر9........هي الدنيا تُحَبُّ ولا تُحابِي
وإذا أتتك مذمتي من ناقص فهي الشهادة لي بأني كامل......وإذا القلوب استرسلت في غَيِّها كانت بَلِيَّتُهَا على الأجسام........وأغيظ من عاداك من لا تُشَاكِلُ........والفقر ذل عليه باب مفتاحه العجز والتواني

bono
03-01-2014, 00:02
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
اخى الكريم شكرا اخى الكريم على موضوعك الهام والمفيد و نرجو منك المزيد ان شاء الله
اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله

Feelo
03-01-2014, 00:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اعضاء المنتدى فوركس العرب اهلا وسهلا بكم
والله اخى الكريم اعمل على الحساب الاسلامى وموثوق فيه واتعامل معه بكل جد
والله الموفق والمستعان .. وان شاء الله بالتوفيق والنجاح للجميع

poop1
03-01-2014, 00:44
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
ازاى يعنى ارجو التوضيح اكثر
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

maha elsayed
03-01-2014, 01:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بلحساب الاسلامى حقيقه يا اخى
والشركه لم تاخد منك اى عمولات فى حاله فتح حساب اسلامى

waelmma
03-01-2014, 12:47
:woo::ok::o:bravo:فيه احتمال فعلا ان يكون هناك تلاعب فى موضوع الحسابات الاسلامية
على كلا ربنا يستر وبرضه هنخلينا فى الحسابات الاسلامية سواء كانت صادقة او فيها لعب

yopibianco
03-01-2014, 14:23
احتمال فعلا ان يكون هناك تلاعب فى موضوع الحسابات الاسلامية على كلا ربنا يستر
حقيقه يا اخى والشركه لم تاخد منك اى عمولات فى حاله فتح حساب اسلامى

nihed trabelsi
03-01-2014, 15:17
أخي الكريم بارك الله فيك على هذا الطوضيح اذ ان الشركات لا تحرص على عمل حساب اسلامي بقدر ما تحرص على اقناعك بأن الحساب اسلامي و لكن لنخرج من الاشكال علينا التثبّت بأنفسنا

latraaa
03-01-2014, 19:25
مشكور اخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الفركة و على الشرح و لكن أرى أن الموضوع يحتاج إلى الكثير من التفصيل و الشرح الوافي و الدي لابد من العمل عليه و المقابلة بالنقاش و التحليل القيم، مشكور مرة أخرى

waelmma
03-01-2014, 19:41
:(:(:)) انا منكرش اخى العزيز انه ممكن يكون هناك شبهة تلاعب فى موضوع
الحساب الاسلامى لكن لازم يكون اشتراكى اسلامى برضه اخى الكريم تجنبا للشبهات

moto1
03-05-2014, 22:21
استهزاء بمبادنا الاسلاميه
لان ما تضن انه حساب خالي من الفوايد الربويه يقوم البروكر ببساطه بتعطيل خانه السواب في حسابك لتضهر لك داءما 00.00 لكن عوض دلك تضهر له هو ههههه ما يدفعه عن صفقات البيع يعوضه مما تكسبه صفقات الشراء عندك من فواءد ربويه في الاخير الرافعه كانت فاسده وانحسبت عليها فوايد
سؤال يطرح نفسه هل هناك فعلا بروكر يغلق الصفقات ويعيد فتحها...معادله صعبة هل تعرف معنى ان يدفع عنها سبريد اضافي كل يوم....مارأيك ادا فتحت صفقه لسنه كامله هى ليست واهم بل هى حقيقىة حي ان الحساب الاسلامى يكون خالى من الفائدة

hatem27
03-05-2014, 22:22
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى ...

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

لك منـــــــ إجمل تحية ــــــــــى

Moha New
03-05-2014, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سوف مستوى التشبع في البيع في سوق هابطة التحول وصولا الى 20، ثم مستوى المقاومة في سوق هابطة يجب أيضا
التحول.

ahmedibrahim258259
03-05-2014, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا كنت قريت موضوع مشابه لده من فترة وبصراحة بدأت اراقب الصفقات واشوف في زيادة على الصفقات او خصم لو حتى سنتان لاتذكر ومن خلال مراقبتي لصفقاتي لقيت المكسب بتاعي بالمللي لم بنقص شيء وايضا الخسارة بالظبط بمعنى انا فتحت صفقة ب10 سنت النقطة وكسبت خمس نقط بلاقي حسابي زاد 50 سنت بالظبط من غير نقصان ونفس الموضوع في الخسارة
تقبل مروري

عبد الحكيم
03-05-2014, 23:19
لا يمكن للشركة كبيرة أن تخسر زبائنها من المسلمين لانهم في تزايد ممستمر في تجارة الفوركس والشركات تتهاتف على الدول الاسلامية لكي تضمن حصتها من السوق

forexman3
03-06-2014, 05:39
تسلم ياغالى على هذا الموضوع
ولكن لا اعلم ماصحة هذا الكلام بان الحسابات الاسلامية مجرد
وهم وخداع ارجو ان تاتى بالدليل على ذلك وبالنسبة لغلق الصفقات
وفتحها مرة اخرى سيكون ذلك صعب بالنسبة للصفقات الخاسرة

captainspeedy
03-06-2014, 05:43
مفيش حاجة اصلا اسمها شركات مضاربة اسلامية او بنوك اسلامية لانها نفس معاملات البنوك الاخرى و هى هى الحل هى فى العميل نفسه

abderrahim ziyouni
03-06-2014, 05:53
بصراحة لقد فاجأني موضوع الحساب الإسلامي لأن كل الشركات الربحية الإلكترونية لا تكترت لهذا
الموضوع و أنا أحي فوركس العرب على هذه البادرة الطيبة

ashrafko
03-06-2014, 06:20
لا يمكن للشركة كبيرة أن تخسر زبائنها من المسلمين لانهم في تزايد ممستمر في تجارة الفوركس والشركات تتهاتف على الدول الاسلامية لكي تضمن حصتها من السوق

masry928
03-06-2014, 11:43
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا سمعت ان فيه بعض الشركات تدعى ان لديها حساب اسلامى ولكنه وهم علشان تدفع المسلمين للتسجيل فيها وايداع اموالهم بها ولكن هنا لازم نفكر جيدا وان ندخل الشركات ذات السمعه الطيبه بعيدا عن الكلام الزائف

el andaloussi
03-06-2014, 14:50
أخي الكريم نحن نتوجه نحو حسابات إسلامية هذا أولا ثم
إننا نلاحظ ما ثم إحتسابه من أرباح وسنرى إن كان هناك شيئ من الربى ... والعلم عند الله

yahia tahhan
03-06-2014, 14:54
السلام عليكم أنا أعتقد أنه يوجد حساب اسلامي صحيح بالنسبة ولكن يجب البحث والتدقيق عن مصدر هذه الأموال

norur
03-06-2014, 15:18
السلام عليكم
في حسابنا في الشركة مسجلين على الحساب الاسلامي حتى لاناخد فوائد و لا ياخدون منا الارباح
و لا يوجد من اخد من حسابه الفوائد و هدا المميز بالشركة

عدي
03-06-2014, 15:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اظن ان الحساب الاسلاي كذبه كبيره اخترعها شركات الماركت ميكر حتي يجنو العملاء بكل السبل المتاحه من العرب و بالتوفيق ان شاء الله لجميع الاعضاء الكرام....

menoer1248
03-06-2014, 16:20
كم نحن دائما نحن المسلمين ليس لنا فسحة في الحياة الاقتصادية لفتاوى هؤلاء الذين لايفهمون حتى التعريف بالبيع والشراء ويفتون فيما هو اعظم من ذلك الفوركس ماهو الا سوق فيه البيع والشراء ولا ينطوي على اي اعمال من اعمال الربى واقصد الحساب الاسلامي
فمن اين يحرمون هؤلاء
الرافعة المالية هي قرض من دون فائدة وهو قرض حسن

anamoody
03-06-2014, 16:23
اخى الفاضل الحساب الاسلامى حقيقى ولا تأتى عليه اية ارباح من قبل الفوركس
و هو يحمينا من الربا وكثير من يعمل به ويستطيع ان يؤكد كلامى و يؤيده

sendrela
03-06-2014, 16:25
والله يا اخى الكريم الفوركس حوله بعض الشبهات بعض العلماء اجاز الحساب الاسلامى والبعض لم يجيزها

لكن الانسان يختار الشىء الاسلامى والحساب على من يغش والله اعلم

واتمنى من الله ان لا يكون فى الحساب الاسلامى اى حرمانيه

تحيتى

doola2020
03-17-2014, 02:47
أخي الحسابات الاسلامية كلها وهم ولكن نحن نجعل حساباتنا اسلامية لكي لا يخصم منها نقود هذا كل شيئ من الاخر عشان تبقي فاهم بس

maasofiane
03-17-2014, 02:53
يا اخي لا أظن أنه من حقك ان تشكك في مدى صدق الشركة
لأنها ما تمزح في أمور كهذه و هناك العديد من المشتركين فيه
اسئلهم و شوف رايهم او راسل الشركة

محمود مرعى
03-17-2014, 03:52
السلام عليكم اريد ان اتير مايسمى حساب اسلامي في الفوركس صراحه لا اساس له من الصحه وهو مجرد استهزاء بمبادنا الاسلاميه
سؤال يطرح نفسه هل هناك فعلا بروكر يغلق الصفقات ويعيد فتحها...معادله صعبة هل تعرف معنى ان يدفع عنها سبريد اضافي كل يوم....مارأيك ادا فتحت صفقه لسنه كامله !!!
الحل الدي اجده منصف ان يقوم العميل باغلاق عقوده بنفسه واعاده فتحها بنفسه هكدا يخرج من كل هدا اللبس والله اعلم
اما ما يعرف بالحساب الاسلامي فانت بالمصري كدا كدا دافع الفوايد لكن بطريقه غير مباشره ومضللة لك
ت بحت للدكتور محمد القري استاد في الاقتصاد الاسلامي ومستشر سابق لمجموعه من المصارف (الابناك) الاسلاميه
استعرض الرأي المحرم للرافعه والرأي الدي يبيحها في حاله واحد في ضفوف العلماء استعرض الخلاف بالتفصيل
والرأي الدي يجيز الرافعه اجازها في حاله فتح الصفقات واغلاقها في نفس اليوم يعني تجنب السواب المحتسب عن التبييت... الحاله الواحده التي دكرت لم تشمل ما يسمى ب الحساب الاسلامي !!!!!!!!!!!!!!!!!1
الخلاصه هنا
8955
بص يا اخى علشان اكون صريح معاك يا اخى مفيش حاجة فى الكون موحده غير لا اله الا الله واى حاجة بعد كده فيها محل جدال واكثر من رأى وانا ممكن اجيب لحضرتك اثبات برده على صحة الحساب الاسلامى وشرعيته علشان كده استفتى قلبك وربنا معاك

kaa
03-17-2014, 16:22
الحساب الاسلامى حقيقة وهو يكون حساب خالى من الفائدة
والحساب الاسلامى موجود فى انستا واصبح متوافر فى جميع الشركات

ebram
03-17-2014, 18:11
الخلاصه هنا
8955
ببساطه كلامك غير حقيقي
لان هو لو هيعطل الخانه بتاعت التتبيت
كان بالتاكيد هيطالب الحساب بالفوائد
لكن هذا لن يحدث ابدا
انا بقالي ما لا يقل عن 7 سنوات فالفوركس واتعامل بالحساب الاسلامي بدون اي مشاكل

gr53
03-26-2014, 00:14
و لا أدري كيف تقول بعكس ذلك لو عندك إثبات على كلامك نتمنى توضيحه

forexuwk
03-26-2014, 10:51
يااخي الكريم اولا اتفق معك ان هناك فوائد غير مباشره على الحسابات الاسلاميه ... لكن لابد ان تعلم شيئا وانها ليست بالحرام فمثلا
اذا اودعت مبلغا ما من المال ف بنك اسلامي وعند سحبه بعد سنه مثلا ستجد ان هناك فوائد ولكنها ليست كبيره كتلك التي ف البنوك العاديه .. اتمنى ان تكون وجهة نظري واضحه ..
وبعدين حاجه تانيه احنا علشان نتجنب ده خالص لازم نتاجر ع فريم ساعه او اقل

samsimsom
03-26-2014, 12:30
من يقول ان الفوركس حلال يعطينا فتوى
واضحة تبين ان نظام المارجن حلال
ضيعنا ما يكفي من حياتنا في هذا السوق
ولا نريد أن نضيع المزيد

EGY LOVER
03-26-2014, 14:23
نعم اخي الكريم الحساب الاسلامي موجود وليس وهم
وهو حساب خالي من الفوائد
وبذلك تكون ارباحك بعيده عن الشبهه الربويه

awa
03-26-2014, 14:37
الحساب الاسلامى وهم فى بعض البروكرز اللى يتعطل خانة السواب بس تضيف السواب
و لكن انيستا ليس فيها حساب اسلامى وهمى لان انيستا امينة فى هذه النقطة بل لا تحتسب اى سواب فى الحساب الاسلامى

creatorman1978
03-26-2014, 14:46
السؤال الذى يحيرنى هنا ... ماذا تستفيد الشركة عوضا عن الغاء فوائد التبييت ...
وايضا لماذا لا يستفيد جميع المتداولين ويدخلو فى الحساب الاسلامى ؟؟

mohamed bnali
03-26-2014, 15:46
الحسابات التي تفتحها شركة انستا فركس التي تمتاز بوضعها الحسابات الاسلامية
والحسابات الاسلامية هيا لخالية من الربى ومن التبييت وتجعلك تتاجر على يقين بانك تتاجر في الحلال وتكتسب الحلال وحساباتك حلال
اما الحسابات التي توجد عند كتير من الشرمالت غهي لا تخلو من الفوائد ومن التبييت وهدا كله ربى والربى حرام فيا لدين الاسلامي(اللهم اطعمنا حلال وارزقنا حلال وامتنا على الحلال وبعدنا على الحرام والاتجار في الحرام امين يارب العالمين)

walid08
03-26-2014, 19:15
السلام عليكم
هي في حقيقة يا اخي الحساب الاسلامي و لو كان غير اسلامي لما وضعوه و لم يتعبوا انفسهم
ولكن اذا اردت ان تتفادى الشبهات كل ما عليك هو تغلق صفقتك قبل ان تبيتها

احمدل سالم 22
03-26-2014, 23:26
لا اعرف ما مقدرا صدق الكلام
الذي تقوله لكن هذا فيه اتهام خطير
على الشركة ولابد من اثبات الكلام
الذي تقوله حتى نكون على بينه من امرنا

forex pop
03-26-2014, 23:33
ولكن لا اعلم ماصحة هذا الكلام بان الحسابات الاسلامية مجرد...
وهم وخداع ارجو ان تاتى بالدليل على ذلك وبالنسبة لغلق الصفقات ...
وفتحها مرة اخرى سيكون ذلك صعب بالنسبة للصفقات الخاسرة.....

merengue
03-26-2014, 23:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة والسلام علي النبي المختار . انا لا افهم ما المشكلة في الرافعة المالية اضن انها عادية

MAZROUR
03-26-2014, 23:40
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انني سمعت ان فيه بعض الشركات تدعى ان لديها حساب اسلامى
ولكنه وهم علشان تدفع المسلمين للتسجيل فيها وايداع اموالهم بها ولكن هنا لازم نفكر جيدا وان ندخل الشركات
ذات السمعه الطيبه بعيدا عن الكلام الزائف بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ahmed mohsen92
03-26-2014, 23:42
اولا ( السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة )
ثانيا الحساب الاسلامى يتميز عن نظيرة الحساب العادى انه لا يتم احتساب فؤائد على التبييت
او اى صورة من صور الفؤائد
بالتوفيق

naoual
03-26-2014, 23:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الحساب السلامي موجود اخي الكريم و يمكنك الاتصال بالدعم في شركتنا انستا و توفره لك

DRAGON1980
03-26-2014, 23:55
انا في رأيي أن الحسابات التي يطلق عليها اسلامية يكون ظاهر فيها أنها بدون فائدة
وهذا ما يعنيني أن أكون نيتي سليمة واطلب أن يكون الحساب بدون فوائد

ilyaselouafi
03-26-2014, 23:55
معروف انها ربا لانها بتتخصم وبتتضاف ولو فكرت بدماغك اكتر هتلاقي ان حتي لو مش اسلامي

mehildin
03-27-2014, 01:11
السلام عليكم اخي الكريم.
مشكور على طرحك بس انا ما فهمت كيف يعني بياخد البروكر فائدة التبييت ؟؟طيب يا اخي انا ما بينخصم مني اذا قمت بالتبييت.ممكن تفسر؟
دمتم برعاية الله

Heisenberg
03-29-2014, 13:47
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

a7med84
03-29-2014, 14:05
هو الفارق ما بينه وبين الححساب العادى بسيط

يعنى على فوائدة التبييت وانا ومعظم الاعضاء ما بنستناش على صفقات ليوم اخر فى الفوركس

مش عارف علشان ما افتيش بسي عموما اتمنى الخير

nivenomar58
03-29-2014, 14:11
السلام عليكم اخى الحقيقة انا لا اتفق معك فى رأيك فالحياب الاسلامى موجود بدون ادنى شك وشركة انيستا فوركس من الشركات الكبيرة التى تتيح لك الاختيار من بين الحساب الاسلامى او لا وفى الحساب الاسلامى انت بعيد كل البعد عن الفوائد الربوية المحرمة ويصبح الربح الذى تحقق حلال فيها.

AHMEDALAA
03-29-2014, 14:13
اكيد فى فرق بين الحساب الاسلامى والحساب اللى مش اسلامى
وهى الفوائد ان الحساب اللى مش اسلامى بيكون عليه فوائد
عكس الحساب الاسلامى اللى خالى من اى فوائد
واكيد الفوائد حرام وربا

gr53
04-07-2014, 08:28
و لا أدري كيف تقول بعكس ذلك لو عندك إثبات على كلامك نتمنى توضيحه

Mohamed Morsy
04-13-2014, 14:38
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انني سمعت ان فيه بعض الشركات على اساس تدعى ان لديها حساب اسلامى
ولكنه وهم علشان تدفع المسلمين للتسجيل فيها وايداع اموالهم بها ولكن هنا لازم من اي هنا يكون نفكر جيدا وان ندخل الشركات
ذات السمعه الطيبه بعيدا عن الكلام الزائف بالتوفيق للجميع ان شاء الله .

maghribia
04-13-2014, 14:39
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

الحساب الاسلمي فهو مهم
جدا لاننا كلنا مسلين و يجب علنيا ان نعمل وف قالحساب اسلمي
تقبل احتراماتيى

razorrtx
04-13-2014, 14:44

shouman00
04-13-2014, 17:13
بصراحة كلام كبير انا ما بعرفش من ناحيه دينيه ايه الموقف بالزبط يا ريت حد من اللي عندهم خبرا يقولولنا ويعني لو مش عايز حرام ما ابيت السفقة؟؟

maasofiane
04-13-2014, 20:07
الحساب الإسلامي ليس وهم بل هو حقيقىة حية لأن الحساب الإسلامى يكون خالى من الفائدة
والحساب الإسلامي متوافر فى انستا ويجب ان نطلب بان يكون الحساب خالي من الفائدة لتجنب
الرزق الحرام

INTHENAMEOFALLA
04-13-2014, 20:12
الحساب الاسلامى للفوركس حساب حقيقى ولا يقبل الشك به والدليل على ذلك ان اغلب المتعاملين مع الفوركس من الدول العربية يفتحوا حساب اسلامى طبعا بدون مخالفة على هذه النقطة

salimned
04-14-2014, 22:42
السلام عليكم نعم اخي يوجد الحساب الاسلامي في الشركة وهو خالي من الفوائد تماما على صفقاتك
ليس كالحسابات العادية التي تحتسب عليها الفوائد عند تبييت صفقاتك بها و بالتوفيق لك.

soooonor
04-14-2014, 22:52
اخى الفاضل ...لماذا هذه الموضوعات التى تسبب قلق لدى المتداولين ..خاصة الجدد منهم

يمكن ان نحاول ان نغلق صفقاتنا فى نفس اليوم لتجنب الشبهات ...و ان كانت هناك بعض الصفقات قد تبقى مفتوحة لأيام طويلة رغما عنا

afillane
04-14-2014, 23:02
لا اعتقد ان الامر بهذا الشكل او فيه خداع لانه لم يسبق لي ان دفعت اي رسوم على الصفقات المبيتة او ما شلبه والله اعلم على العموم

ab.mustapha
04-15-2014, 00:56
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام اخي لا توجد هناك فوائد في الحساب الاسلامي
والله ولي التوفيق
وشكرا لك على الموضوع
.

mhmd12
04-16-2014, 08:17
لا يعتبر الحساب الاسلامى وهم فى التجارة و انا اعتقد ان التجارة فى الفوركس على الحساب الحقيقى لا يوجد فيها ربا و انا لا افضل الربا فى تجارتى لانها حرام فى الارباح فى الفوركس

forex.slayer
04-16-2014, 13:44
لا طبعا يا اخى الكريم بجد مش وهم خالص يا باشا وبجد اهم حاجه فعلا ان الواحد يقتح حخساب اسلامى عشان يبقى واصق ان مش فى اى فايدة للحساب

eletrebi
04-16-2014, 13:46
اخى الفاضل انا قرات من قبل موضوعين
موضوع يحلل الفوركس وموضوع اخر يحرمة
والنقطة الحرام فى الفوركس هى الهامش

midouknight
04-16-2014, 13:51
اهلا بك أخي الغالي
أضن أنها ليست أوهام أخي حتى أن جميع الحسابات الاسلامية ليس بها ايت فوائد على الصفقات المبيتة

forex24day
04-19-2014, 18:20
مما لا شك فيه ان المسلمين يحبو التجارة فى الحساب الاسلامى بعيدا عن الفوائد التى هى حرام بالنسبة لنا ويجب علينا التجارة فى الفوركس و الوصول الى ربح حلال بعيد عن المخاطرة فى ارباح حرا

hobmed
04-19-2014, 20:50
قال تعالى: {وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ} [آل عمران:133] ، الله يدعونا إلى أن نسارع إلى أسباب المغفرة وأسباب الجنة، وهي التوبة الصادقة، والأعمال الصالحة، ثم يبين أن الجنة أعدت للمتقين، كما أن النار أعدت للكافرين، فالجنة أعدها الله للمتقين.

gr53
04-26-2014, 20:10
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

كيف يكون هناك تلاعب و رصيدك واضح أمامك و أنت من يحسب ما يدخل و ما يخرج من الحساب
يعني لو التلاعب موجود ستد رصيدك أقل ممن قمت بحسابه

st2s
04-27-2014, 00:08
سؤال يطرح نفسه هل هناك فعلا بروكر يغلق الصفقات ويعيد فتحها...معادله صعبة هل تعرف معنى ان يدفع عنها هى ليست واهم بل هى حقيقىة حي ان الحساب الاسلامى يكون خالى من الفائدة والحساب الاسمى متوافر فى انستا ويجب ان نطلب بان يكون الحساب خاى من الفائدة

baite
04-27-2014, 00:17
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

karam22
04-27-2014, 00:24
لو كانت الشركة تعلن لك وتقول انه لا وجود لفوائد علي تبييت الصفقات وتدخلك في شريحة العمل بدون فوائد او سواب
وتري هذا فعليا يحدث وتعمل علي هذا الاساس ولا وجود دليل او شرح علي تغير ذلك علي الصفقات
اذن الخداع يعود علي الشركة وليس علي من يتاجر بلا فوائد

rojan22
04-27-2014, 00:27
السلام علیکم، لا یا اخی الحساب الأسلامی هی لیس وهم وأنما حقیقه حیه، هناک کثیر من المسلمین بعمنی الکلمه یوءمنون بیها، لأنها فعلا خالیه من الفوائد، بالتوفیق

Ammar Tayeb abdelkader
04-27-2014, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
وصلاة وسلام على محمد وألي محمد أجمعين
حقيقة أخي الكريم عند تفعله تتخلص من الربا والكسب الحرام
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

dragonx
04-27-2014, 01:01
الحسابات الاسلامية الخاصة بانستا فوركس حقيقة وليست وهمية ويجب ان تنوه عن ذلك عند فتح حساب : وتختار ان حسابك هو حساب اسلامي

فلن تدفع الفائدة على شيء بعد هذا الخيار اخي

fahd1988
04-27-2014, 01:32
يعني لابد لي من غلق الصفقة قبل مرور 24 ساعة لكي لاتصبح بها فوائد أمر غريب يقولون أنه حساب إسلامي وفيه فائدة
الله إيسهل المال الحلال ويبعد عنا الحرام إنشاأ الله

yara alaa
04-27-2014, 05:50
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
يا اخي فعلا الحساب الاسلامي اضمن واحسن وغير مستغل

جمال محمدين
04-27-2014, 12:32
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الحساب الاسلامي حساب شرعي وحلال لانه خالي من الفوائد والربا 100%

samoray13
04-27-2014, 15:23
اخي لو كان الامر كذلك لكانت تلك النسبة تقطع من ارباحنا لكن هذا لا يحصل على الاطلاق لهذا اخي في المرة القادمة الافضل ان ترفق اتباتات مع المواضيع التي تطرحها وليس فقط ارسال اتهامات بدون دليل

sakouiissam
04-27-2014, 15:25
الكُره له أسبابه..
الحب يأتي بلا أسباب.. فالتبرير الوحيد للحب، هو: الحب نفسه.

دائماً ما نردد - على المستوى السياسي - هذه العبارة: "لا نتدخل بشؤون الآخرين"..
و.. "ما يحدث في البلد الفلاني هو شأن داخلي، لا علاقة لنا به ".. سأقف بجانب هذه العبارة لو أنها كانت تتحدث عن " الأرجنتين " مثلاً.
ولكنني لا أستطيع هضمها إذا كان هذا البلد الفلاني " هو: العراق أو إيران أو حتى قطر.
العالم العربي عن بكرة أبيه (وأمه أيضاً.. إن كان لها بكرة).. صار يؤمن بأن "ما يحدث لا يعنيه" لهذا ترى إيران تلعب بكل "شؤونه الداخلية" وهو يتفرج.. وأحياناً يُصفّر ويصفق.

Heisenberg
04-30-2014, 08:45
السلام عليكم و- رحمة الله وبركاته
أهلاً بيك
لا توجد هناك فوائد في الحساب الاسلامي و المبلغ
اجرائك لصفقتك

mariya
04-30-2014, 13:47
لا اظن أن الشركة تتعامل بهذا الأسلوب فلو تعاملت بهذا الأسلوب لكان مصيرها ان يفر المسلمون عنها جميعا حسب رأي الشخصصي وانتم لكم اراءكم

asem ebrahim
04-30-2014, 14:26
فعلا الواحد محتار لكن ياخي اعتقد ان كلامك ممكن يكون صح لان الحساب الاسلامي مش بيتحسب عليه فوائد تبييت ماشي لكن لو مش هيتحسب ماكان كل التجار حتي غير المسلمين هيختاروا حساب اسلامي عشان ميتحسبش عليهم فوائد الصراحه نفسي افهمها دي

ahmad moh
04-30-2014, 14:32
لا شكان المسلمين يحبو التجارة فى الحساب الاسلامى بعيدا عن الفوائد التى هى حرام بالنسبة لنا ويجب علينا التجارة فى الفوركس و الوصول الى ربح حلال

gr53
05-04-2014, 04:00
كيف يكون هناك تلاعب و رصيدك واضح أمامك و أنت من يحسب ما يدخل و ما يخرج من الحساب
يعني لو التلاعب موجود ستجد رصيدك أقل مما هو معلوم لديك

ahmed morsy
05-08-2014, 16:50
لا يعتبر الحساب الاسلامى وهم فى التـجارة و انا اعـتقد ان التجارة فى الفوركس على الحساب الحقيقى
لا يوجد فيها ربا و انا لا افضل الربا فى تجارتى لانـها حرام فى الارباح فى الفوركس
تقبل مروري

rojan22
05-08-2014, 16:51
السلام علیکم، لا یا اخی الحساب الأسلامی هی لیس وهم وأنما حقیقه حیه، هناک کثیر من المسلمین بعمنی الکلمه یوءمنون بیها، لأنها فعلا خالیه من الفوائد، باتوفیق

abo heba
05-09-2014, 02:06
اهلا بك
ما نقوم بالاتفاق عليه اثناء فتح الحساب ان التداول ف الفوركس بالنظام الاسلامى الخالى من السواب او فوائد التبييت
ولا تظهر لدينا فى الحساب اما ما يتم غير ذلك اعتقد انه مسئوليه القائمين عليه

AMLAK
05-09-2014, 02:16
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه لو كانت
الشركة تعلن لك وتقول انه لا وجود لفوائد علي تبييت الصفقات وتدخلك في شريحة العمل بدون فوائد او سواب
وتري هذا فعليا يحدث وتعمل علي هذا الاساس ولا وجود دليل او شرح علي تغير ذلك علي الصفقات اذن الخداع
يعود علي الشركة وليس علي من يتاجر بلا فوائد تحياتي للجميع

ابوعرب
05-09-2014, 03:51
السلام عليكم ورحمه الله...باعتقادي انو ما في شي بهالشركات بدون فوائد..
لانو لو ما بتاخد الشركة فوائد علي صفقاتك كان ما استفادت شي..
وبعدين موضوع الحساب الاسلامي هادا حقيقه بس حرام نقول عنه اسلامي..لانو ما بيتطبق ما شريعتنا الاسلاميه..
ولا مع الدين الاسلامي...فقط المرابحه هلي ما تطبق مع الدين الاسلامي...

MOHAMMED EN NADOURI
05-09-2014, 11:00
بعد أن تؤدي الممارسة الأولية دورها في ترسيخ المفاهيم الأساسية بشكل كامل وهذا ما قد يستغرق أسبوع أو أقل أو أكثر على
حسب مقدار الوقت الذي تمنحه للممارسة العملية .
عليك أن تبدأ في الاهتمام بتحقيق الربح والخسارة في عملياتك .
تابع حركة الأسعار في برنامج الرسوم البيانية وحاول تطبيق ما تعلمته في جزء التحليل الفني , اكتشف نقاط المقاومة والدعم ,
حاول معرفة ميل السعر و ا رقب حركة الشموع أو القضبان بالنسبة لحركة معدل السعر – – Moving average ا رقب الوضع
لفترة ثم حاول أن تبني تصور معين للاتجاه المستقبلي لحركة السعر ثم قم بش ا رء العملات وبيعها على أساس هذا التص ور وانظر
كيف ستكون النتيجة , فإذا حققت ربحا حاول أن تعلم لماذا صدق توقعك واذا واجهت خسارة فحاول أن تعلم لماذا لم يصدق
توقعك مالذي حدث وجعل السعر يتحرك باتجاه معاكس لما توقعت ؟

mohamead
05-09-2014, 11:02
اشكرك اخي الكريم علي هدا الموضوع الجميل جدا انا لسة جديد في مجال الفوريكس
انا بصراحة مش فاهيم يعني اي الحساب الاسلمي بس انا حبية احت راي

kaa
05-09-2014, 12:51
الحساب الاسلامى هو واقع انا اعرف فى الحساب الاسامى انه يكون حساب خالى من الفائدة
وهل انت متاكد من ذلك الكلام فى لانى قرات ان الحساب الاسلامى لا يتم احتساب فية اى فائدة

ruse
05-11-2014, 17:57
اعضاء المنتدى فوركس العرب اهلا وسهلا بكم
والله اخى الكريم اعمل على الحساب الاسلامى وموثوق فيه واتعامل معه بكل جد
والله الموفق والمستعان .. وان شاء الله بالتوفيق والنجاح للجميع

mahmoudexr
05-11-2014, 18:14
بسم الله الرحمان الرحيم
مشكور اخي الكريم لتوضيح على الحساب الاسلامي
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

didaaass
05-11-2014, 18:39
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
انا منكرش اخى العزيز انة ممكن يكون هناك شبهة تلاعب فى موضوع
الحساب الاسلامى لكن لازم يكون اشتراكى اسلامى برضة اخى الكريم

anawri1996
05-11-2014, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته اشكركم علي هذا الموضوع الرائع والمميز والذي يستهال المقدرة والتميز ودمتم اوفياء لنا والي المنتدي وتقبلوا مروري

Ammar Tayeb abdelkader
05-11-2014, 19:19
الشركه لم تاخد منك اى عمولات فى حاله فتح حساب اسلامى
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

عاشق الفوركس
05-11-2014, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي الكريم على الطرح وعلى المعلومات الجد قيمة التى قدمتها لنا امل ان تفيد وسيفيد منها الاخوة في المنتدى ان شاء الله ،بالتوفيق لك ,اخي الفاضل ,ولكل الاخوة الكرام

midooo258261
05-11-2014, 19:44
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم الحساب الاسلامي حقيقة فعلا لانه مفيش اي رسوم على التنييب ولا عملو على توفير الرافعة المالية
تقبل ودي واحترامي

الربح من الفوركس
05-11-2014, 20:22
اخى مشكور على الموضوع وبالفعل اعتقد ان الحساب الاسلامى اساسى ولا يوجد ما يشكك فى هذا وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

rojan22
05-11-2014, 20:23
السلام علیکم، لا یا اخی الحساب الأسلامی هی لیس وهم وأنما حقیقه حیه، هناک کثیر من المسلمین بعمنی الکلمه یوءمنون بیها، لأنها فعلا خالیه من الفوائد، بالتوفیق

godfather
05-11-2014, 20:59
انيستا مش بتعمل كدة و مش بتاخد اى سواب او فوائد ربوية
فعلا من اى حد و ممكن تحرب بنفسك لكن ممكن يكون فى شركات تانية مش ملتزمة و بتاخد سواب

medo.66543
05-17-2014, 15:16
اخي لو كان الامر كذلك لكانت تلك النسـبة تقطع من ارباحنا لكن هذا لا يحصل
على الاطلاق لهذا اخي في المرة القادمة الافضل ان ترفق اتباتات مع المواضيع
التي تطرحها وليس فقط ارسال اتهامات بدون دليل
تحياتي

chomehdi
05-18-2014, 17:08
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
مهم جدا يا أخي موضوع ممتاز تحياتي وفي إنتضار المزيد

benchou-ahfd
05-18-2014, 18:06
انما الاعمال بالنيات يا صديقي نحن اعطينا ثقتنا و قلنا حساب اسلامى و انطلقنا على بركة الله ان صدق لا نعلم ذلك و ان كذب لا نعلم ذلك و لا وزر علينا في جهلنا انما الوزر على من تعمد

maasofiane
05-24-2014, 14:56
أخي كلامك غير واضح هل تقصد أن هناك من يتحكم في صفقاتي
دون علمي ليحسب علي اسبريد زائد أم ماذا فما نعلمه جميعا أن الحساب
الإسلامي خال من السواب أرجو منك التوضيح أكثر

mahmoudexr
05-24-2014, 15:09
بسم الله الرحمان الرحيم
ربا نظريتك صحيحة اخي وعليك بجلب دليل
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

ali.22595
05-26-2014, 21:03
السلام عليكم
اخي الفاضل الحسابات الاسلامية الخاصة بانستا فوركس حـقيقة وليست وهمية ويجب
ان تنوه عن ذلك عند فتح حساب : وتختار ان حسابك هو حساب اسلامي فلن تدفع الفائدة
على شيء بعد هذا الخيار اخي

ladharimohamed
05-26-2014, 21:32
بسم الله الرحمان الرحيم
أخي الكريم الحلال بين و الحرام بين و أنا لست عالم دين لكي أفتي لكني أن التجارة حلال و الفوركس هو نوع من التجارة بيع و شراء لذلك لا أرى مشكلة في ذلك
مع الشكر

forexarabi
05-26-2014, 21:40
السلام عليكم
الشكر لك اخى الكريم على هذا الحرص على سلامة الناحية الدينية
الغامضة على الكثير من حيث الحلال والحرمة لمكاسبنا من نشاطنا فى التداول فى اسواق التداول المالىالفوركس تحديدا
فانا لحدى الان لم اصل لقناعة شافية فى الامر

xdorex
05-28-2014, 19:16
مرحبا اخي الكريم كلامك لا معنى له انت تقول امور لا اساس لها من الصحه فشركات الوسطاء
ادا كانت لديهم حسابات اسلاميه فدالك يعني ان الحساب خالي من الفوائد تماما واد تم حتساب الفائده سيضهر الفرق في البروفيت

gr53
05-30-2014, 21:50
فعلا الواحد محتار لكن ياخي اعتقد ان كلامك ممكن يكون صح لان الحساب الاسلامي مش بيتحسب عليه فوائد تبييت ماشي لكن لو مش هيتحسب ماكان كل التجار حتي غير المسلمين هيختاروا حساب اسلامي عشان ميتحسبش عليهم فوائد الصراحه نفسي افهمها دي

أعتقد أن شركات الوساطة ليست على جهل بهذا فهى تعلم جيدا أن الحساب الإسلامي لو فتح للجميع لتداول فيه الكل
لكن بياناتك الشخصية كاملة و بلدك عندها و عليه تفتح لك الاختيار يعني تظام خاص بالمسلمين لجذبهم

rojan22
05-30-2014, 21:52
السلام علیکم، الحساب الأسلامی هی لیس وهم وأنما حقیقه حیه، هناك کثیر من المسلمین بعمنی الکلمه یوءمنون بیها، لأنها فعلا خالیه من الفوائد،
هناک الاف المسلمین یتاجرون فی الفورکس علێ هاذا الحساب، بالتوفیق

doaa sary
05-30-2014, 22:09
والله احنا بنعمل اللى علينا ونختار حساب اسلامى
وعموما الفوركس فى كذا حاجة وفتاوى ناس بتحرم بعض الاشياء فية
لاكن محدش عارف الحقيقة بالظبط
نتمناا ان يكون حلال

WASEM DALLOUL
05-30-2014, 22:14
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المشاركة الجيده والمفيده حول الحساب الأسلامي وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

forexdad1965
05-30-2014, 22:23
الحساب الاسلامى سواب فرى فعلا و انا سألت ناس جربوا المسألة و عرفوا
ان الحساب خالى من عمولة التبييت عن تجربة لعدة مرات متتالية

azeddi
05-30-2014, 22:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته والصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم أما بعد
شكرا اخي الكريم على الموضوع الممتاز و رالرائع

amal.m500
06-08-2014, 14:40
اخي الفاضل . مما لا شك فيه ان المسلمين يحبو التجارة فى الحساب الاسلامى
بعيدا عن الفوائد التى هى حرام بالنسبة لنا ويجب علينا التجارة فى الفوركس والوصول
الى ربح حلال بعيد عن المخـاطرة فى ارباح حرام

malak_maloka
06-08-2014, 14:57
اعتقد ان مش وهم يا اخي لاننا مستمرين من فتره كبيره في الحسبا ولا يوجد اى تبيبت عليه
حتى لو استمرت الصفقه ايام وشهور لايوجد عليها فوايد اعتقد ان فعلا في حساب اسلامي والكثير يعلم ذلك

ilyes chaieb
06-10-2014, 21:29
لا يا غالي الحسابات الاسلامية حقيقة و ليس وهم
طالما انت مشترك و فاتح حسابك من النوع الاسلامى تأكد مفيش عليه اي رسومات او فوائد تبييت
تقبل مرورى
-------------------------

abdelmadjid41
06-10-2014, 21:39
خي لو كان الامر كذلك لكانت تلك النسبة تقطع من ارباحنا لكن هذا لا يحصل على الاطلاق لهذا اخي في المرة القادمة الافضل ان ترفق اتباتات مع المواضيع التي تطرحها وليس فقط ارسال اتهامات بدون دليل

BOUCHA-AFES
06-11-2014, 17:11
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
الفوائد تعتبر ربوية وبما انه الحساب الاسلامالي هو خالي متك تلك الفوائد الربوية لذالك اعتقد انه حلال والله اعلم بهاذا

borhan
06-11-2014, 17:13
السلام عليكم اخي مشكور على طرح الموضوع الاكثر من الرائع الحساب الاسلامي
ليحتوي على غوائد التبيت هذا هي خاصية الحساب الاسلامي

hellelali2
06-11-2014, 17:25
الحساب الاسلامي بعد علي الشبهات والحمد لله رب العالمين وانا اعتقد ان كل مسلم عليه التداول وفق الحساب الاسلامي و المشكل الكبير الحقيقي هو الطريقة المميزة في التحليل

abdelaziz 10
06-11-2014, 22:07
الحساب الاسلامي يا اخي على الاقل لا يضم الفوائد وما الى ذلك مما يحمي الحساب من الربا التي تعتبر حرام
امام مسالة الرافعة المالية وحكمها الشرعي فالله اعلم طبعا ولكن اغلب الناس تقول بانها حلال ولا مشاكل فيها

ehab_salah
06-19-2014, 12:26
اخي الكريم .. شكرا على الموضوع الدي قدمته وعلى الفركة وعلى الشرح
ولكن أرى أن الموضوع يحتاج إلى الكثير من التفصيل والشرح الوافي
والذي لابد من العمل عليه و المقابلة بالنقاش والتحليل القيم .
تحياتي

chomehdi
06-22-2014, 01:40
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا جزيل الشكر على المعلومات
المهمة فلا فيها إفادة للجميع وننتظر منكم المزيد إنشاء الله

lola_koty
06-22-2014, 19:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا عن نفسي مش اعرف بس اكيد حقيقي لان في رقبات علي الشريكات

abdelaziz 10
06-22-2014, 21:06
موضوعك يدخل الشك الى الراس يا اخي ولكن ساقوم هذه المرة بمراسلة صديق لي يدرس الفقه والشريعة واخد منه تفسير
في الواقع لا اظن ان الحساب الاسلامي وهم لان الفوائد لا تحتسب وهذا امر ملموس في الحساب وليس كلام كما اشرت

gaa75
06-23-2014, 04:04
الحساب الاسلامى ليس وهم الحساب الاسلامى شى واقى جدا
وفى الحساب الاسمى لن يتم احتساب اى فائدة على الصفقات التى تبقى مفتوحة لى ايام اخرى

mazn
06-23-2014, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله
لا يمكن للشركة كبيرة أن تخسر زبائنها من المسلمين لانهم في تزايد مستمر في تجارة الفوركس والشركات تتهاتف على الدول الاسلامية

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

hema2013
06-23-2014, 12:45
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة الحساب الاسلامى يمكن ان تكون حقيقة ولكن لا يمكن للشركة ان تخسر عملائها لهذا السبب لان المسلمين نسبتهم اكتر فلابد من جلبهم للشركة ويربحو فيه وينفعوها
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

waleed hassona
06-26-2014, 09:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ----اخي الكريم الحساب الاسلامى يسمى
اسلامى لان ليس عليه فوائد وستجد هذا على المنصه لاتوجد فوائد على صفقاتك فكيف هو وهم

mounim1994
07-12-2014, 06:26
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
شكرا جزيلا على هدا الموضوع الرائع و بالتوفيق للجميع

1 million
07-12-2014, 09:27
اعتقد ان مثل هذه الفوائد اما تضاف الى الحساب كل ليلة او تخصم منه
و هذا حسب الفائدة التي تقوم البنوك بفرضها على شركة الوساطة

فاتن فتحي
07-12-2014, 11:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكر على هذا التوضيح المفيد ونرجو منك المزيد فى هذا المجال وكل المجالات
والله ولى التوفيق

aymanso
07-12-2014, 11:46
السلام عليكم اخى شكرا على هذا الموضوع الذى يستفيد منة كل الموجودين فى هذا المنتدى سواء كلن المبتداء او التاجر ذو الخبرة حيث يجب للكل ان يستمر فى القراءة وفهم المواضيع الجديدة باستمرار حتى يقدر ان يفهم سوق الفوركس ونتمنى منك ومن الاعضاء المزيد من المواضيع التى توضح الفوركس بطريقة تسهل للكل ان يفهمة وبالتوفيق للجميع

abdelhak redouane
07-12-2014, 11:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم انا ارى اخي ان كانت هناك لديك آراء فعليك العمل على تقديمها بالدلائل والبراهين لان النصيحة بدون حجج ليس لها معنى في عالمنا الاسلامي وهذا كي نقنع الآخرين ونكون لنا السلطة عليهم في الراي
بالتوفيق للجميع

YOSAF
07-12-2014, 11:51
السلام عليكم
أخي الحساب الإسلامي حقيقي لدى الإنستا ممكن يكون دخلك الشك لكن هدا
يبقى مجرد رأي من وجهة نضرك و كيف حللت الأمور

poop
07-12-2014, 12:20
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
لا يا اخى الكريم الحساب الاسلامى حقيقه
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

محمد السيد محمد
07-12-2014, 14:14
شوف انا حاسس انك بتجيب معلومة صحيحة .. مجرد احساس
واحنا طبعا ما بنحكمش بالاحاسيس .. كان نفسي تجيب دليل على كلامك افهمه
وانا بصراحة مش فاهم انت بتقول ايه

maha elsayed
07-12-2014, 16:36
االسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم لحساب الاسلامى حقيقه
يااخى وتقدر اى حد يتاجر بيعا عموما تقبل تحياتى يا ريت

kachary
07-12-2014, 16:40
صراحة اخي دائما اتسائل مالدي تستفيد منه الشركة بتقديم هده الخدمة لنا كمسلمين لكن لم اجد جواب اما
تقولي اننا ندفع فوائد ربوية بدون علمنا فاضن انك اخطات هنا فانا لم ينقص من مالي شيئ وارباحي وخسارتي محسوبة

DABDOUB
07-12-2014, 20:29
اعتقد انه حقيقةو ليس وهم لان الصفقات لا تعمل بفائة تبييت
ة لا الاحظ ابا ان الفائدة تضاف او تنقص في الفقة عندما ارى الربح اة لبخسارة فهي تتناسب مع عدد نقط الحاصل

ramdani
07-12-2014, 20:52
السلام عليكم اخي الكريم ببطبيعة الحال هناك حسابات اسلامية و لا يهمنا ادا كانت الشركة ربوية المهم انه لديك حساب اسلامي

RomanyMoreed
07-18-2014, 00:05
السلام عليكم روحمه الله وبركاته

بفضل وجود الحسابات الاسلاميه يتوافيد الكثير من الاخوة العرب علي الاشتراك والتداول في سوق العملات الاجنبيه

بالتوفيق

Ahmed2020eg
07-19-2014, 00:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات جميله مشكوور اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع الاعضاء

aysamiman
07-19-2014, 17:15

payza
07-20-2014, 14:24
الحساب االسلامي دا بيكون يعني خالي منا الفوياد ياا خي ودي بتكون فوايد ربوية
علي الصفقات اللي بتخليها يوم او يومين اختار اسلامي افضل ليييييييييك

hema2013
07-20-2014, 14:26
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد ولابد من الرافعة المالية لمضاعفة المال فقطولابد من الحساب التجريبى فهو مهم وللتجربة علية وللتعلم علية فقط
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

ahmedhathout
07-20-2014, 14:54
كلام حضرتك غير صحيح لاني الرصيد بتاعي مش بينقص اي
سنت غير الصفقات الخاسره فقط غير كدا مش بينقص اي حاجه

BOULBOUL2
07-20-2014, 16:40
اهلا وسهلا بجميع اعضاء المنتدى يا ربت تكونى بخير
ازاى يعنى ارجو التوضيح اكثر
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع

zinou
07-20-2014, 17:15
إن التسمية الرئيسية لهذا النوع من الحسابات هي فري سواب اي ما يعادله بالعربية الحسابات الخالية من فوائد التبييت , و بالتالي حيث ان هذه الفوائد و الرسوم مخالفة للشريعة الاسلامية و حيث ان هذا النوع من الحسابات مطابق مع الشريعة الاسلامية كما بين علماء الدين بالتالي تم ربط التسمية الاولى مع التسمية الثانوية للحساب و هي الحساب الاسلامي .
الحساب الاسلامي هو نظام مستقل و مميز بخاصيته الاسلامية حيث يمكن طرحه للعملاء ذوي الاحتياجات المتعلقة بالشريعة الاسلامية فقط و يعتبر هذا الحساب احدى اهم خطوات النجاح في مجال التداول
أما من حيث التقنية و مبدأ العمل فهو يعتمد مبدأ ربط العقود بشبكة التداول اللامركزية و يتم حسم العمولة من العميل حسب حجم الصفقة و بالتالي يتم تسديد رسوم التبييت من حساب البنك و ليس من حساب العميل و هذا مبين بشكل شفاف و صريح في كشف حساب العميل من خلال معلومات الدخول التي يحصل عليها بعد فتح وتمويل الحساب .

killer007
07-20-2014, 18:26
انا لا اعتقد ان هناك تلاعب بـ الحساب لإسلامي علشان ليس به فوائد و هذا هو المهم اما الباقي قد يكون اشاعات
موفق اخي

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bouani
07-20-2014, 19:07
السلام عليكم و رحمة الله أخي الكريم
الحساب الاسلامي الاسلامي او الخالي من الفوائد حقيقي
لماذا وهم أنا قد جربته عديد المرات و كله تمام و الحمد لله
بس في شركات أخرى حتى و ان عملت حساب اسلامي فهي تبعث لك معالم أخرى
يعني ربا من طريق ملتوية

zidan
07-21-2014, 01:42
انا افضل التجارة فى الفوركس على حساب اسلامى حتى اتمكن من الوصول الى الارباح الكبيرة من الحساب الاسلامى بعيد عن الحرام و الشبوهات من الفائده فى الحساب العادى

maao2004
07-21-2014, 01:54
اكيد فى فرق بين الحساب الاسلامى والحساب اللى مش اسلامى
وهى الفوائد ان الحساب اللى مش اسلامى بيكون عليه فوائد

rafik23
07-21-2014, 01:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته....مشكوور اخي علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير وبالتوفيق ان شاء الله

عدي
07-22-2014, 00:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...موضوع ممتاز و مفيد جدا للجميع مشكووور اخي الكريم و بالتوفيق ان شاء الله لك و لجمبع اعضاء المنتدي الكرام

Mohamd-95
07-22-2014, 01:06
موضوع يستحق القراءة و مفيد للجميع و اتمنى لك التوفيق اخي الكريم
انا لازلت مبتدئ في الفوركس
تقبل مروري اخي الكريم

farouk100082
07-22-2014, 01:08
ارجو منك ان تزدنا بمعلوات اكثر فى ذلك الموضوع كى يتضح الامر اكبر
وهل بمعنى كلامك انه لا يجب ان تطول الصفقة عن يوم واحد

gr53
07-22-2014, 21:10
أعتقد أن شركات الوساطة ليست على جهل بهذا فهى تعلم جيدا أن الحساب الإسلامي لو فتح للجميع لتداول فيه الكل
لكن بياناتك الشخصية كاملة و بلدك عندها و عليه تفتح لك الاختيار

abderrahmenanis
08-22-2014, 20:03

marouansat
08-22-2014, 20:04
اخي لا توجد هناك فوائد في الحساب الاسلامي و المبلغ
اجرائك لصفقتك و الحساب العادي فيه فائدة عند تبييت الصفقات

sharshabil
08-22-2014, 23:38
من خلال تجربتي هي ليست وهم يااخي
لان الفوائد قي كتير من الاحيان تكون موجبة يعني ممكن ان الشركة ان كانت الموجبو اكبر من السالبة تكون هي ربحانة
في الحساب الاسلامي

ahora
08-23-2014, 03:18
الحساب الاسلامي لا جدال فيه لانه الفائدة التي تضاف او تخصم غي نهاية يوم التداول غير موجودة
بالتوفيق لك اخي الكريم و ركز اكثر على صفقاتك

abdelaziz 10
08-23-2014, 11:44
لا اعرف بالضبط انما في نية كل متاجر بالحساب الاسلامي انه يتاجر في الحلال طبعا
انا استغرب لما هناك اختلاف في حكم الفوركس الشرعي والقران الكريم واحد

msamir2013
09-06-2014, 18:49
اخى ما اظن ذلك وبكل بساطة تقدر انك تعرف الكلام دة من خلال مراجعه صفقاتك السابقة

خصوصا الصفقات التى اخذت اكثر من يوم وهتلاقى ان الحسابات كلها مظبوطة ولو كلامك صحيح هتلاقى فى فرق فى الصفقات والنقاط

eslamsallam
09-17-2014, 04:17

ihabblida
09-20-2014, 00:06
أخي الكريم الحساب الأسلامي حقيقة وليس وهم
لأنو خالي من فوائد تبييت الصفقات
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

maasofiane
09-20-2014, 00:31
أخي كلامك غير واضح هل تقصد أن هناك من يتحكم في صفقاتي دون علمي
ليحسب علي اسبريد زائد أم ماذا فما نعلمه جميعا أن الحساب الإسلامي خال
من السواب أرجو منك التوضيح أكثر

pacMAN
09-20-2014, 21:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ...
بكل بساطة هي حقيقة و ليست وهم لأنها خالية من الفوائض و الربى
معضم الشركات تعطي هذه الخدمة لربح المتداولين المسلمين
تقبل مروري و بالأرباح إن شاء الله

abokarem
09-20-2014, 21:57
عليكم السلام
الحمد لله ما هو امامنا ان التداول بالنظام الاسلامى وخالى من الفوائد وبالرغم اننى اسمع واقرا ان هناك فائده ولكنها ليست موجوده انما مخفيه ولكننى يهمنى ما امامى
ويظهر لدى ان الحساب خالى من الفوائد

simo_akon
09-20-2014, 22:13
والله انا الي اعرفوا انوا الحساب اسلامي موجود وفتحت حسابي على اساس كده
وادا كان هدا غير صحيح فهم يأخدون دنوبنا

Elrayes
09-23-2014, 20:15
فعلا موضوع محير جدا حكاية تمرير الصفقات و الاسواب ده و انا فعلا رجعت للمكان اللي اتعلمت فيه و طرحت السؤال ده
و معاه مذا سؤال و لما نشوف الرد هيكون ايه

AMLAK
09-26-2014, 14:51
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم بتمنالك كل خير وموضوع جيد الفرق بين الحساب الاسلامي والغير هي الفوائد وطبععا الفوائد معروف انها ربا لانها بتتخصم وبتتضاف ولو فكرت بدماغك اكتر هتلاقي ان حتي لو مش اسلامي انت هتختار حساب بدون فوائد عشان ميتخصمش منك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

مصراوى
09-26-2014, 14:58
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالعمل من خلال حساب اسلامى خالى من الفوائد ولابد من احترام ثقة العملاء فى هذا الامر وبالتوفيق

nada2012
09-26-2014, 15:47
الــــــسلام علـــــيكم ورحـــــمه الله وبركاته ...... نعم يا اخ ى الحساب الاسالتمى
بلا شك حقيقه عموما يا ريت تتقبل تحياتى يا رييييييييييييييييييت

---------- Post added at 12:47 PM ---------- Previous post was at 12:09 PM ----------

الــــــسلام علـــــيكم ورحـــــمه الله وبركاته ...... لا يا اخى الحساب الاسلامى
فى الفوركس حقيقه طبعا عوما يا ريت تتقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييييي ت

payza
09-27-2014, 18:52
لكن اخي لا شكان المسلمين يحبو التجارة فى الحساب الاسلامى بعيدا عن الفوائد التى هى حرام بالنسبة لنا ويجب علينا التجارة فى الفوركس و الوصول الى ربح حلال والله اعلم

كريـــم
09-28-2014, 17:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
. اعضاء المنتدى فوركس العرب اهلا وسهلا بكم
والله اخى الكريم اعمل على الحساب الاسلامى
وموثوق فيه واتعامل معه بكل جد
والله الموفق والمستعان .. وان شاء الله
بالتوفيق والنجاح للجميع

بيهوززز
09-28-2014, 23:00

تقبلوا مروري وفائق شكري وتقديري.؟..

ahmed9933
09-29-2014, 10:06
انت هتختار حساب بدون فوائد

amermazzen
10-11-2014, 20:56
السلام عليكم ورحمة الله اخي لا توجد هناك فوائد في الحساب الاسلامي و المبلغ الدي ينقص منك هو عمولة الشركة التي تاخدها عند اجرائك لصفقتك المهم يبقى التعلم الجيد اساس النجاح من خلال التعلم خاصة على الحساب التجريبي الذي يعتبر بوابة التجر فب التعلم وكسب الخبرة.

محمد عز الدين عيد خضري
10-11-2014, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
اعتقد انه ليس وهم بل حقيقة وهناك فتاوي عديدة اباحت الفوركس طالما لا يوجد به فوائد ربوية
اتمني لك التوفيق
تحياتي

ynwa1892
10-11-2014, 22:34
السلام اخي الشركة وضعت حسابات اسلامية وهي معرضة للمراقبة فبل خوف اخي على الامور الربوية فات محصن من طرف الشركة
وفقك الله

aliali
10-11-2014, 22:50
بالتوفيق للجميع اخى

---------- Post added at 07:50 PM ---------- Previous post was at 07:40 PM ----------

بالتوفيق اخى

antonioforex
10-18-2014, 16:42
السلام عليكم
اخي الحساب الاسلامي موجود في الشركة و هو بدون فوائد عند اجراء صفقاتك اما
الحساب العادي فبه فوائد على صغفاتك عند تبييتها.

ranou
10-19-2014, 23:14
السلام عليكم
الحساب العادي فبه فوائد على صغفاتك عند تبييتها.

algeria
10-19-2014, 23:53
أخي الكريم الحساب السلامي في الفوركس حقيقة وليس وهم و الحمد لله
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

Murad
10-20-2014, 00:21
موضوع مميز اعتقد انك على حق من الصعب ان نثق ان شركات الوساطة تفعل ذلك
من الممكن انها تخدعنا فقط بالمسميات

مصطفى حمدان
10-20-2014, 15:26
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل اساس اى عمل النية فمع وجود النية يصح العمل يعنى الشركة بتقدملك حساب على انه خالى من الفوائد وانت بتسجل على هذا الاساس ولا تمتلك اى دليل على عكس ذلك والله اعلى واعلم

loco2014
10-20-2014, 15:56
انا بصراحة لم افهم قصدك اخي الكريم لكن اود ان اقول لك ان الحساب
الاسلامي لشركة انشت فوركس فهو اسلامي و خالي من اي فوائد

kalepsso
10-20-2014, 16:02
السلام عليكم
الحساب العادي فبه فوائد على صغفاتك عند تبييتها

noureddineb
10-20-2014, 16:31
اعتقد اننا لا نتحمل المسؤولية اذ غابت عنا الحقيقة لكن الحساب الاسلامي يجب ان يكون من شركة عربية اسلامية 100 وهذا نوعا ما مستحيل
اسال الله لي ولكم التوفيق

balou
10-20-2014, 16:47
اخي لا يوجد فوائد حساب اسلامي
مفهوم كلامي اعتقد هذا

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

oo0khaled0oo
10-20-2014, 16:51
الشركات كلها بتريح الذبون يعني ايه يعني بتاخد الفوائد باليمين و تديك البديل بالشمال الرافعه الماليه التي لا يمكنك الاستغناء عنها الي لو كان راس مالك الاف ع الاقل من الدولارات هههه

asafiforex
10-20-2014, 17:03
بص يااخي الكريم اولا اتفق معك ان هناك فوائد غير مباشره على الحسابات الاسلاميه ... لكن لابد ان تعلم شيئا وانها ليست بالحرام فمثلا
وبعدين حاجه تانيه احنا علشان نتجنب ده خالص لازم نتاجر ع فريم ساعه او اقل والصفقه تنتهي ف نفس اليوم .. وبالتوفيق دوما

ashrafshawky
10-20-2014, 17:14
اخى الكريم اعتقد ان الحساب الاسلامى حقيقة طالما ان الشركة ملتزمة بمصداقيتها وبالتوفيق للجميع والربح الدائم من عملاق الاسواق

samsimsom
10-20-2014, 19:37
مش عايز اخش كثير بالدين لاني بصراحة غير متمكن
ويجب ان اعرف ماذا اقول وماذا اكتب لان هذا سأحاسب عليه يوم القيامة

سؤالي : كيف يتم احتساب الفوائد على الحسابات الاسلامية وحسابك لم ينقص شيء او يزيد بشيء ؟
اين الفائدة في الموضوع ؟؟
ان اعرف الفائدة هي زيادة حجم المبلغ الذي نقوم بأيداعه او اقراضه
يعني زيادة على المقرض -- ما يسمى ربح
يعني نقص على المقترض -- يعني خسارة

فياريت لو عندك معلومات عن كيف تتم احتساب الفائدة في الحسابات الاسلامية

لانو خذ ببالك السواب يمكن ان يزيد ويمكن ان ينقص .. لا يوجد زيادة دائما
وهذا يتم تحديدة بناءً على نوع العقد وعلى الايام ... الخ

yacrao
10-20-2014, 20:29
يمكن انك ما تقول حقيقة لكن لم يضهر سواب بهاته الطريقة وانما رببمى رسم تبييت الصفقة وليس فوائد اخي الكريم هناك فرق كبير في هذا المفهوم ويجب التاكد قبل الحكم على الشركة

Mohamed Fadhel
10-20-2014, 20:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تفق معك ان هناك فوائد غير مباشره على الحسابات الاسلاميه ... لكن لابد ان تعلم شيئا وانها ليست بالحرام فمثلا
اذا اودعت مبلغا ما من المال ف بنك اسلامي وعند سحبه بعد سنه مثلا ستجد ان هناك فوائد ولكنها ليست كبيره كتلك التي ف البنوك العاديه
شكرا على الموضوع المميز
تقبل مروري و بالتوفيق

Ahmed2020eg
10-20-2014, 21:05

talal alsaleh
10-20-2014, 21:07
اخي الكريم
الحساب الاسلامي هو حقيقة وواقعي وموجود في الفوركس وليس وهما
واتمنى من كل قلبي التوفيق والنجاح للجميع
وشكراً لكم

محمود مرعى
10-20-2014, 21:25
الخلاصه هنا
8955

لا يا اخى الفاضل والحساب الاسلامى حقيقى جدا واسلنى انا لانى كنت بسيب الصفقة مفتوحة لمدة لا تقل عن شهر وشهرين وكان لا يتم خصم منى اى شئ ولا حتى احتساب
عمولات تبييت وانا متأكد من الاجابة دى وموضوع الهامش ده يا اخى الفاضل فطالما انك بتاخد الرافعة وتردها تانى يبقى حلال تقريبا وبمعنى انك لو اخدت من صاحبك مبلغ
10000 جنية علشان تجيب بضاعة ب12000 جنية لانك معاك 2000 فقط هل علشان ميبقاش استلاف الاموال حرام تبيع البضاعة كلها فى يوم واحد بيتهيألى صعب

aminoos
10-20-2014, 21:33

والحساب الاسلا مى متوافر فى انستا ويجب ان نطلب بان يكون الحساب خاى من الفائدة

calom
10-21-2014, 01:57
لسلام عليكم نعم اخي يوجد الحساب الاسلامي في الشركة وهو خالي من الفوائد تماما على صفقاتك
ليس كالحسابات العادية التي تحتسب عليها الفوائد عند تبييت صفقاتك بها و بالتوفيق لك.

wampl
10-21-2014, 12:08
يعني لو التلاعب موجود ستد رصيدك أقل ممن قمت بحسابه

ahmed_com
10-21-2014, 12:29
اهلا بكم اعضاء النتدى
لمن لديه خبرة في الموضوع الرجاء منه التفاعل ليستفيد الجميع
شكرا جزيلا و السلام عليكم

aliali
10-22-2014, 02:01

wamlp02
10-22-2014, 15:18
خاصية فريدة أخرى لسوق فوركس هي أن سوق مباشرة "فوق المنضدة"، بمعنى أنه لا يوجد تبادر مركزي (مثل سوق الأسهم) تتم فيه المعاملات. بدلاً من ذلك، تتم معاملات الدرجة الأولى في "سوق البنوك الداخلية"، و الذي هو عبارة عن تشكيلة من أكبر البنوك المركزية المالية في العالم،

medo2013
10-22-2014, 15:25
من اهم الاشياء التى تعتبر كويسة بس انا الحقيقة متعملتش معاة ولكن انا اعرف ان بيتعامل على الطريقة الاسلامبية ولكن الحساب العاى بياخد مبلغ من ربحك وبيخليها حق دخولك السوق وحق ما هو دخلك وفتح الصفقات

tedjboyka
10-22-2014, 15:37
لا اعرف ولكن انا لا تاخذ منى فوائد على حسابى
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

abo_yehia
10-22-2014, 15:45
كلام خطير لازم يكون في دليل عليه وعموماً انت عارف ان البوركر مستفيد من فرق السبريد ازاي هو هيدفع فرق السبريد كل يوم ممكن توضح شوية مع دليل لو أمكن تقبل مروري واحترامي الشديد للشخصك الكريم

marwafawzy122
10-22-2014, 16:13
الفوركس يا آخى الفاضل مجال حلال فهو ليس مقامرة تعتمد على الحظ فقط ولكن هو علم وعمل وليس ضربة حظ ولا توجد فتوى تجزم بأن هذا المجال حرام 100% بل هو تعب وعمل وليس بالسهولة الوصول إلى النجاح فيه ...

lyes1977
10-22-2014, 16:26
نعم اخي الكريم ان شركة انيستا فوركس تتيح هذا النوع من الحسابات الاسلامية الخالية من الفوائد الربوية وهي حقيقة وليس وهمية وهذا عن تجربة شخصية ، اشكرك اخي على الموضوع وبالتوفيق

ProForex
10-22-2014, 16:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحساب الإسلامي بالتأكيد حقيقة لأن الفوائد لا تحسب علينا في الحساب الإسلامي وبالتوفيق للجميع

mosbah11
10-22-2014, 16:53
اهلا وسهلا فيك يا غالي
مش عايز اخش كثير بالدين لاني بصراحة غير متمكن
ويجب ان اعرف ماذا اقول وماذا اكتب لان هذا سأحاسب عليه يوم القيامة

سؤالي : كيف يتم احتساب الفوائد على الحسابات الاسلامية وحسابك لم ينقص شيء او يزيد بشيء ؟
اين الفائدة في الموضوع ؟؟
ان اعرف الفائدة هي زيادة حجم المبلغ الذي نقوم بأيداعه او اقراضه
يعني زيادة على المقرض -- ما يسمى ربح
يعني نقص على المقترض -- يعني خسارة

فياريت لو عندك معلومات عن كيف تتم احتساب الفائدة في الحسابات الاسلامية

لانو خذ ببالك السواب يمكن ان يزيد ويمكن ان ينقص .. لا يوجد زيادة دائما
وهذا يتم تحديدة بناءً على نوع العقد وعلى الايام ... الخ

أسماء نعناع
10-29-2014, 15:21

DABDOUB
11-03-2014, 01:31
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
الحساب الاسلامي حساب شرعي وحلال لانه خالي من الفوائد والربا 100%

mehenni
11-03-2014, 01:47
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل الله اعلم اخي انا حسب راي لاا يوجد مشكلة في هاذا المجال و حسب اقوال الا عضاء
و الله اعلم المهم شكرا اخي و بالتوفيق

kimo.san
11-03-2014, 03:48
حقيقه طبعا الحساب الاسلامى فى ناس كتير مستخدمينه وباين اوى انه عاملينه من غير اى فوائد واحب اشكرك كل الشكر على هذاالعنوان الفعلا هادف واحب ان انوه لالجميع على ان يقروا مثل هذه العنوانين والمقالات الهادفه

zoza
11-03-2014, 03:54
اولا دعنا ان نعرف ما هو الحساب الاسلامى وماذا يفعل ياريت كل واحد يقدر يقول اي ههو الحساب الاسلامى وهل هو الى خالى من الفاوئد بس ولا الى هو فيه حاجات تانيه ولك كل الشكر والتقدير

alikimo
11-03-2014, 06:55
هو حقيقه بالفعل يوجد العديد من الناس قدو يخلو الحساب بتاعهم اسلامى انهم منعو الفوائد فيه فكلها علشان طبعا الفوايد حرام وبدا قدر و يحوله الى حساب اسسلامى خالص وشكرا لك كل الشكر

maao2008
11-03-2014, 10:05
لسلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد

bimbo
11-03-2014, 10:09
ابسم الله وصلاة وسلام على رسول الله
سف اخي العزيز ليس لي علم بهذا الموضوع
لذاااحاول البحث عليه في مراجع اخرى
فنحن هنا لنتعلم ونبحث ونجرب
بتوفيق انشاء الله

محمد عبد اللطيف
11-03-2014, 10:46
عليكم السلام
اعتقد ان الذى امامنا هو حساب خالى من الفوائد ولا تفرض عليه اى عمولات او سواب وهو ما يهمنى اما ان كانت مخفيه
ولا تؤثر على الحساب اعتقد لا يعنينى لانى لم ارى بعينى لاحكم عليه والله اعلم

noureldin777
11-05-2014, 21:09
الحسابات الاسلاميه عللي حد علمي مفيش عليها فوايد
هم بس بياخدوا الاسبيرد اللي معروف و المتفق عليه
ولكن انت لما بتختار حساب اسلامي الفوايتتشال لوحدها
ع حد علمي
بالتوفيق