PDA

View Full Version : الهارمونيك يساعد على تحديد أفضل نقاط الدخول و الخروج

borisforex
12-19-2019, 02:19
انماط الهارمونيك هي أنماط تم تشكيلها على الرسم البياني ويمكنها اكتشاف الانعكاس المحتمل الذي قد يحدث في السوق أثناء التداول ، وهناك العديد من أنواع هذه الأنماط التي يتكون كل نوع منها في السوق بعد وقت طويلة ويجب أن ندرس كل هذه الأنواع جيدًا حتى نتمكن من تحديد أفضل نقطة دخول يمكننا استخدامها لفتح صفقة بيع أو شراء في السوق, و دلك بناءً على النموذج المكوّن وهناك العديد من الأشخاص يستخدمون مؤشر فيبوناتشي بجانب هذه الأنماط لتحديد أفضل نقاط الخروج التي يمكننا استخدامها للخروج من السوق.
الفكرة الأساسية للهارمونيك هي التعرف على التصحيح المحتمل للاتجاه. يمكن القول إنها طريقة للبحث عن الفرص من خلال إيجاد الوقت المناسب الدي قد يتغير فيه الاتجاه .
و يجب أن تكون حذرًا في تطبيقه حتى لو كنت قد أتقنته, و عليك الانتظار حتى يتم تشكيل النماذج قبل فتح صفقات البيع أو الشراء كما الصبر أمر لا بد منه إذا كنت ترغب في القيام بتحليل ممتاز.

ادا اعجبك الموضوع فلا تنسى دعمي بالضغط على زر الاعجاب و بالتوفيق للجميع.

ForexGuru
12-19-2019, 02:39
الهارمونيك كويس لكني مش بستخدم كل النماذج بتاعته
يعني انا بحب مثلا النموذج اللي هو
ab = cd
بس انه مفيش وكويس
اللي هو مثلا السوق يطلع 100 نقطه ويصحح 50 يقوم طالع تاني كمان 100
لو السوق واضح بخش علي ال100 التانيه لو مش واضح بخش عكس النموذج بعد تقفيله

Maro3030
12-19-2019, 02:49
لو الكلام ده صحيح لفكرة الأساسية للهارمونيك هي التعرف على التصحيح المحتمل للاتجاه. يمكن القول إنها طريقة للبحث عن الفرص من خلال إيجاد الوقت المناسب الدي قد يتغير فيه الاتجاه يبقي بالهارمونيك يمكن الاعتماد عليه في تحديد الاتجاه لأي عمله للربح منها

Ahmed Mansour
12-19-2019, 06:13
هو الهارمونيك ليه نظام مختلف شويه فى الشغل ومش اى حد يتكلم عنه اعتقد اللى يتكلم عن الهارومنيك علشان بس مش يقول اى كلام ويقول كلام منطقى وحقيقى والناس فعلا تستفيد منه لازم يكون شغال بالهارمونيك مش قرا كلمتين عنه ولا نسخ الكلام دا من اى موقع وخلاص دا لو الناس فعلا عايز تفيد الاعضاء بمعلومات كويسه ممكن تساعدهم فى تعلم نظام ولا استراتيجيه تحقق ليهم ارباح اللى اعرفه بقا انا عن الهارمونيك من الاشكال اللى بنشوفها هو شغال بالتصحيح يعنى اكتمل النموذج اى نموذج بقا مش هاتفرق فاانته بتدخل مع التصحيح وبيكون باهداف كبيره علشان مابيكونش فى خروج ودخول اكتر من مرا يعنى دلوقتى اكتمل نمذج ما مثلا وهاتدخل بيع فانته هاتدخل فى الصفقه وهاتفضل معاها لحد مايكمتمل النهايه عايز تخرج فى اى وقت برحتك لكن فكره انه يدينى نقطه دخول تانيه دى مش موجوده هى مرا وانتهت عايز تدخل نته بقا بشكل عشوائى من اى نقطه طالما هاتدخل فى النموذج مش عكسه ماشى بس دا يبقى شغل عشوائى مش على اساس الهارمونيك فعلا

zizoo999
12-19-2019, 10:41
انماط الهارمونيك هي أنماط تم تشكيلها على الرسم البياني ويمكنها اكتشاف الانعكاس المحتمل الذي قد يحدث في السوق أثناء التداول ، وهناك العديد من أنواع هذه الأنماط التي يتكون كل نوع منها في السوق بعد وقت طويلة ويجب أن ندرس كل هذه الأنواع جيدًا حتى نتمكن من تحديد أفضل نقطة دخول يمكننا استخدامها لفتح صفقة بيع أو شراء في السوق, و دلك بناءً على النموذج المكوّن وهناك العديد من الأشخاص يستخدمون مؤشر فيبوناتشي بجانب هذه الأنماط لتحديد أفضل نقاط الخروج التي يمكننا استخدامها للخروج من السوق.
الفكرة الأساسية للهارمونيك هي التعرف على التصحيح المحتمل للاتجاه. يمكن القول إنها طريقة للبحث عن الفرص من خلال إيجاد الوقت المناسب الدي قد يتغير فيه الاتجاه .
و يجب أن تكون حذرًا في تطبيقه حتى لو كنت قد أتقنته, و عليك الانتظار حتى يتم تشكيل النماذج قبل فتح صفقات البيع أو الشراء كما الصبر أمر لا بد منه إذا كنت ترغب في القيام بتحليل ممتاز.

ادا اعجبك الموضوع فلا تنسى دعمي بالضغط على زر الاعجاب و بالتوفيق للجميع.

شكرا لك اخى على الموضوع
فالتداول باستعمال نماذج الهرمونيك من النماذج الجيده جدا فى التداول نظرا لاعتمادها على خطوط الفيبوناتشى
و لكن انا شخصيا افضل عدم الدخول بصفقه الا اذا كانت متوافقه مع التحليل الفنى

ashrafshaqwer
12-19-2019, 13:25
مش شرط الهارمونيك اخي الكريم يوجد طرق كثيرة في معرفة الدخول والخروج عن طريق الاستراتيجيات او الدعوم والمقاومات.

qqq10
12-19-2019, 19:19
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الكريم بخصوص الموضوع الخاص بيك

فعلا العمل بطريقه التداول الهارمونيك له عده مميزات
1: الاهداف تكون كبيره جدا ومتعدده وليست هدف واحد
2: الاستوب لوز الخاص بالصفقات يكون صغير جدا مقارنه بالاهداف
3: وجود اكثر من نموذج لتوقع انعكاس الاسعار منه
4: الدقه العاليه في مناطق الدخول والمستويات الاهداف
5:المخاطره في النماذج تكون بسيطه جدا ومربحه في حاله استخدام اداره راس المال

في الختام نتمي التوفيق للجميع في اسواق المال الفوركس
والسلام عليكم ورحمه الله