PDA

View Full Version : هل بثق في توصيات أحد

Maro3030
12-22-2019, 01:34
هل أنت من الناس اللي بتفضل تاخد توصيات من الآخرين وتناول بيها ولا بتعتمد علي نفسك وتحليلك في الفوركس لأن الثقه في الفوركس بتكون مش مضمونه ابدا لأنه سوق متغير جداا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مصطفي السيد
12-22-2019, 03:15
انا عن نفسي لا احب التوصيات فما هي الا اجتهادات شخصيه من الاخرين وقد يقول قائل انهم محترفين واقول انه مهما كانوا فانا احب الاعتماد علي نفسي اعلم نفسي وادربها وساصل انشاء الله الي ما وصلوا اليه ثم ان التوصيات القويه غالبا ما تكون مدفوعه فبدلا من ان احمل نفسي تكاليف باهظه اتعلم واجتهد افضل

mohammedbash
12-22-2019, 03:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا لا انصح با اتباع توصيحات احد لان صاحب التوصيات حتى ادا كان متداول ناجح ويعطي توصيات صحيحة لاكن برضوا تبقى توصيات غير مفهومة وغير مضبوطة لان هدا التوصيات لن تبقى معك با استمرار فسوف تنقطع عنك اضافة الي 95 % من الدين يبيعون التوصيات والدين يروجون لصفقاتهم هم مجموعة فاشلين فان كان يحقق الارباح لن يبحث عن ارباح عن طريق التوصيات او الاشتراك في قناة التلجرام حتى
الافضل هو تطوير مهاراتك في التحليل الفني واكتساب الخبرة اللازمة هدا هو الافضل

Ahmed Mansour
12-22-2019, 06:16
بص هو انته لو متابع حد مثلا على الفيسوك او التليجرام مافيش حد بيقدم توصيات كلها غلط ودا طبيعى فى ناس بتحقق ارباح وتحقق خسائر المشكله مش فى انك تاخد توصيه وتطلع صح ولا غلط المشكله هو ان انته هاتفضل تعتمد على الشخص دا لحد امتى والشخص اللى اتعلم دا ما انته بتشوف اهوه بيدخل صفقات صح وصفقات غلط يعنى فى ربح وفى خساره هو احسن منك فى ايه اللى قدريتعلم ويشتغل ورغم انك شايفه كويس لدرجه انك تمشى وراه وانته مغمض كدا طيب ماتحاول تبقى زيه تتعلم وتشتغل وهاتغلط برضوه زى ماهو بيغلط يعنى الصفقات اللى بتحقق ارباح والصفقات اللى بتحقق خسائر موجوده وهاتفضل موجوده يبقى اشتغل انا بقا بنفسى احسن

zakariacr07
12-22-2019, 06:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته.

في بدايتي في الفوركس كنت أعتمد على التوصيات أخي الكريم لكن عند خسارة صفقة ما أتحمل المسؤولية و لا ألقي باللوم على أحد لأنه لم يتم إجباري على دخول الصفقة و بما أن الفوركس فيه ربح و خسارة فالثقة لا يعتمد عليها في هذا الموضوع بالذاث لأن نسبة نجاح الصفقة تكون مقدرة بالإعتماد على تحليل معين مما يجعلنا نتوقع الربح و الخسارة معا ، لكن الحمد لله الأن أعتمد على تحليلي الخاص و في بعض الأحيان أقارنه بتحليل الخبراء لمعرفة إذا كان مشابه أو لا .

benmezroua1
12-22-2019, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة
على حسب الاشخاص حيث يوجد العديد ممن يفهمون السوق و كمثال هنا
في المنتدى يوجد من يضع تحليل كامل يحتوي على التحليل الفني و الاساسي
كما يوجد من يضع تحليل يتضمن رسومات فقط

ashrafshaqwer
12-22-2019, 14:00
والله انا واحد من الناس اللي بدخل علي التلجرام وباخذ التوصيات بس بحاول اتابع واحد او اتنين كويسين اعمل معهم تحياتي علي سؤالك. تحياتي لكي