PDA

View Full Version : خطأ بسيط يمكن أن يقودك إلى خسارة كل شيء

borisforex
12-22-2019, 16:03
الفوركس هو مجال يمكن أن يحدث فيه أي شيء إذا ارتكبت خطأ. خطأ بسيط يمكن أن يقودك إلى خسارة كل شيء, لهذا السبب يجب أن تتخذ كل خطوة بعناية.
و كتاجر فوركس ، فيجب ألا تفتح أي صفقات عشوائية دون أي تحليل و يجب عليك اتباع المعايير التالية :

1. تحديث استراتجيتك بانتظام مع التحليل السليم جنبا إلى جنب مع tp و sl.
2. لاحظ الجزء الذي ارتكبته خطأ في الصفقات السابقة و تصحيحها في الصفقات التالية.
3. إنشاء خطة التداول الخاصة بك. تحليل السوق وفقا لخطة التداول الخاصة بك. لا تحكم على السوق أبدًا بشكل عشوائي.
4. إذا قمت بفتح أي صفقة عن طريق الخطأ ، فأغلقها على الفور.

doaa sary
12-22-2019, 17:51
صحيح احيانا بنرتكب اخطاء بتؤدى اى خساير فادحة فى الحساب وربما مارجن كول زى مثلا صفقه غير مدروسة وفجاءة يجى خبر او الزوج يعكس ونخسر فا لازم قبل ماندخل صفقه نفكر كويس جدا ونحللها وندرس الموضوع من كل النواحى خطة عمل جيدة واستراتيجة وذهن حاضر وصبر لاقتناص الفرص القوية فقط والمناسبة

مصطفي السيد
12-22-2019, 18:03
اخي الكريم اتفق معك فان تداول الفوركس يحتاج الي دقه شديده في التحليل وفي ضبط الصفقه وتحديد نقطه الاستوب لوز وقياس تذبذب السعر حتي لا يضربها خلال ذلك وهكذا فان اي خطأ يمكن ان يؤدي الي خساره الحساب وعلينا ان نطور من انفسنا باستمرار ونراجع اخطائنا ونستفيد منها في صفقاتنا التاليه

Ahmed Mansour
12-22-2019, 18:30
هو مافيش خطأ بسيط وخطأ مش بسيط وبالذات فى الفوركس اى خطا ولو بسيط جدا هاتدفع تمنه كبير المجال دا مابيرحمش ممكن موضوع الخطا البسيط والخطأ الغير بسيط دا يبقى فى اى مجال تانى لكن فى مجال العملات والبورصات بشكل عام بورصه العملات بقا بورصه الاسهم اى خطأ هنا مهما كان ولو كان خطأ بسيط جدا ممكن يكون سبب فى خساره حسابك كله علشان العامل النفسى هنا هايكون ليه تاثير اكبر عليك وعلى اداره الصفقه اللى هاتكون سبب فى الخساره يعنى الخطا الصغير دا ممكن يكون سبب فى خساره صغيره وبتاثير الخساره البسيطه دى ماتقدرش تتحكم فى نفسك وفى اداره شغلك بشكل سليم وتتحول الخساره البسيطه الى كارثه وفى النهايه حسابك يتمرجن

Maro3030
12-22-2019, 19:39
فعلا الكلام صح جداا في أخطاء كتير ممكن نرتكبها واحنا بتداول يعني اي خطأ صغير طبعا هياثر تأثير سلبي علي التداول لكن انا مش عارفه أي السبب الرئيسي اللي هيوصلنا للخساره لأن الخساره في عوامل كتير ب تأثر في الوجود للخساره ومشكور أخي علي الموضوع

ashrafshaqwer
12-23-2019, 00:32
الاخطاء كثيره اخي الكريم ممكن تؤدي الخسارة ومن ضمن الاسباب هيه عدم الالتزام بادارة راس المال وعدم العمل بالاستوب لوز وعدم الثقة بالنفس وان تتعرض للخسارة فتكون مش عارف تعمل ايه ومش عارف تاخد قرار بسبب عدم الثقة لديك نتيجه الخسارة فبالتوفيق لكم جميعا.