PDA

View Full Version : كيف تبنى نفسك

bilalmax
12-22-2019, 16:58
قبل ان نذهب ابعد فى دراسة الفوركس يجب على كل فرد ان يعلم :

1- جميع تجار الفوركس واعنى جميعهم بلا استثناء يخسرون المال فى المتجارة فى بعض الصفقات:

تسعين في المئة (90% ) من التجار يخسرون المال، ويرجع ذلك إلى حد كبير إلى عدم وجود تخطيط وتدريب وانضباط، وعدم وجود قواعد إدارة الأموال.

2- تجارة الفوركس ليست للعاطلين عن العمل.

ينبغى ان يكون لديك على الاقل 10000 دولار ( فى حساب مصغر ) لا تحتاجهم اى يمكن خسارتهم.

سوق الفوركس هى واحدة من الأسواق الأكثر شعبية بالنسبة للتكهنات، نظرا لحجمها الهائل، والسيولة، والميل للعملات للتحرك في الاتجاهات القوية.

المشكلة ان العديد من التجار يكون لديهم الامل الضال حيث يعتقد البعض انه سيكون مليونير فى اسرع وقت ولكن فى الواقع انهم يفتقدون الى الانضباط المطلوب لتعلم فن التداول.

ان تداول العملات ليس طريق للثراء السريع ولكنها تستغرق وقتا لتعلم التداول فيها ولذلك يجب على كل من يريد الدخول فى هذا السوق الضخم ان لا يستعجل وان يتدرب كثيرا على الحساب التجريبى.

mohammedbash
12-22-2019, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

هناك خطا في المفاهيم فالفوركس هو علم مبني على المعطيات الاقتصادية وعند اتخاد القرار المبني على التحليلات والمعطيات المتوفرة على الشارات من اجل اتخاد القرار وليس بطرقة مقامرة ومن يخسرون اموالهم هم من يدخلون المدال با اسلوب المقامرة حيث يضعون با اعتبارهم با نهم في لعبة قمار
ايضا ليس من الشرط الاساسي ان يكون راس مالك هو 10000 الف دولار بالعكس ربما حساب 100 دولار قد تجني منها ارباحا هائلة
كل ماهو مطلوب منك فقط الاجتهاد والانضباط وادارة راس المال بشكل صحيح واختيار مناطق الدخول والخروج

انا الان اتدرب على كيفية تحويل بونص 100 دولار الي 1000 دولار خلال فترة قليل 10 ايام في الحساب التجريبي وفي حالة تمكنت من تحويلة سوف انقل لكم هدا التجربة ليستفيد الاخوة من هدا الاستراتيجية بادن الله تعالى

Ahmed Mansour
12-22-2019, 19:24
انا معاك فى نقطه ان اى متداول مهما كان لازم يكون عنده صفقات بتخسر ودا طبيعى ومافيش اى مشكله فى انه يكون عندى صفقات بتكسب وصفقات بتخسر المهم ان تكون الصفقات اللى بتكسب هى الاكتر ونسبه الربح من الخساره تكون مضاعف فى كل صفقه علشان فى النهايه تطلع ربحان مع وجود صفقات خسرانه لكن نقطه الحساب اللى مش عارف يكون اد ايه انا مش معاك فى النقطه دى انا مايهمنيش الحساب اد ايه كبير ولا صغير اللى يهمنى اكتر هو انى اعرف اشتغل على الحساب دا مهما يكون بقا وموضوع الحساب التجريبى دا كارثه واسواء حاجه موجوده فى الفوركس بشكل عام