PDA

View Full Version : المتوسط المتحرك البسيط

abdelawal abdelrahman
12-22-2019, 23:07
المتوسط المتحرك البسيط ليس سوى متوسط سعر الأصل خلال فترة زمنية محددة. ويمكن أن تعتمد المتوسطات المتحركة البسيطة على أي أسعار إغلاق. سواء كانت لفترة 5 دقائق أو ساعة أو يوم أو أسبوع أو شهر.

فالمتوسط المتحرك البسيط لفترة 3 أيام هو مجموع أسعار الإغلاق اليومي على مدار الأيام الثلاثة السابقة مقسومًا على 3. وكما هو واضح من اسمه، فالمتوسط يواصل التحرك، حيث يتم حذف النقاط السعرية القديمة من الحساب وإضافة البيانات الجديدة عندما تكون متاحة

Maro3030
12-23-2019, 02:08
المتوسط المتحرك البسيط ليس سوى متوسط سعر الأصل خلال فترة زمنية محددة. ويمكن أن تعتمد المتوسطات المتحركة البسيطة على أي أسعار إغلاق. سواء كانت لفترة 5 دقائق أو ساعة أو يوم أو أسبوع أو شهر انا عرفت انهارده معلومه جديده ب فضلك أخي مشكور عليها

Ahmed Mansour
12-23-2019, 06:06
لو بتتكلم عن الموفينجات ومؤشر الموفينج هو شرح بسيط جدا طبعا وبدائى على الاخر يعنى لو انته مهتم بالموضوع المتوستطات دا حاول تتعمق اكتر من كدا يعنى لو حابب تشتغل باستخدام المؤشر دا انته حر لكن انا شخصيا لا افضل ابدا الشغل بمؤشر الموفينجات ولا اى مؤشر تانى عموما فابالنسبه للشرح يعنى لو اى عضو جديد معانا مافتكرش انه بالموضوع البسيط دا قدر يعرف اى معلومات عن المتوسط يعنى محتاجين شرح بشكل مفصل عن كدا ولو فى صور لشغل الموفينجات على الشارت يبقى الموضوع اقوى بكتير وهايبقى مفيد اوى لكل الاعضاء والمهتمين بالموفينجات

ashrafshaqwer
12-23-2019, 17:24
موضوع رائع عن المتوسط لقد استفدت منه كثيرا بس لو هيبقي فيه رسومات عن طريق الشارت هيبقي افضل طبعا بس مجهود رائع تستحق الشكر عليه.