PDA

View Full Version : لماذا المؤشرات مفيدة؟

abdelawal abdelrahman
12-22-2019, 23:26
المؤشرات الفنية هي أدوات تحليلية يستخدمها المستثمرون والمتداولون في دراسة الأسعار السابقة وتوقع الحركة السعرية في المستقبل. وفي حين أن المحللين الأساسيين يقومون بدراسة التقارير الاقتصادية لوضع إستراتيجياتهم، يعتمد المحللون الفنيون عادة على المؤشرات فقط لمساعدتهم في تفسير الأسواق المالية. ويكمن الهدف النهائي للمؤشرات الفنية في تحديد مناطق "الشراء" و "البيع" المحتملة على الرسم البياني للسعر.

فعلى سبيل المثال، فالتقاطع بين متوسطين متحركين بسيطين غالبًا ما يعقبه تغير في الاتجاه ويمثل واحدة من إشارات التداول الأساسية. وبناء على ذلك، فمن خلال النظر إلى تقاطع المتوسط المتحرك على الرسم البياني للسعر، يمكن للمتداولين تحديد المناطق التي من المحتمل أن يقوم الاتجاه عندها بتغيير مساره.

ومن الأشكال المتقدمة للتحليل الفني استخدام "الإستراتيجيات" لتحديد قواعد الدخول والخروج. وإستراتيجية التداول الفني هي عبارة عن مجموعة من القواعد التي تحدد كيف سيتم فتح الصفقات وإغلاقها. وفي العادة، تتضمن الإستراتيجيات استخدامًا تفصيليًا لمؤشر واحد أو أكثر للتركيز على المناطق التي يكون فيها احتمال لتحقيق نتيجة تداول ناجحة وأفضل من المعتاد.

ومن المزايا المهمة لاستخدام الإستراتيجيات المعتمدة على المؤشرات في التداول والاستثمار هي أن هذه الأساليب يمكن أن تساعد في تقليل فرصة تأثير عواطفنا على عملية اتخاذ القرار.

Maro3030
12-23-2019, 01:49
نحن نفضل التعامل مع الاستراتيجيات
ومن الأشكال المتقدمة للتحليل الفني استخدام "الإستراتيجيات" لتحديد قواعد الدخول والخروج. وإستراتيجية التداول الفني هي عبارة عن مجموعة من القواعد التي تحدد كيف سيتم فتح الصفقات وإغلاقها. وفي العادة، تتضمن الإستراتيجيات استخدامًا تفصيليًا لمؤشر واحد أو أكثر للتركيز على المناطق التي يكون فيها احتمال لتحقيق نتيجة تداول ناجحة وأفضل من المعتاد ومشكور أخي علي الموضوع

Ahmed Mansour
12-23-2019, 08:28
شوف هو مافيش حاجه فى العالم دا كله سواء كان شغل بقا دراسه حياه شخصيه اكيده بنسبه 100% لكن خلينى انا بقا اقولك انى متاكد بنسبه100%انك عمرك ما اشتغلت فى الفوركس او عمرك ماشتغلت بالمؤشرات الفنيه اللى انته بتقول عليها انها مفيده اصلك لو كنت اشتغلت بالمؤشرات دى كلها بقا بعضها ولا حتى مؤشر واحد بس عمرك ماكنت ابدا هاتقول الكلمه دى ولا تكتب الموضوع دا ابدا الموضوع دا كل كلمه فيه تبقى العكس هو الصحيح يعنى نمسك كلمه كلمه من اول العنوان لحد اخر كلمه فى الموضوع ونعكسها علشان بس يكون موضوع صح ومفيد ونقدر نشكرك عليه لكن صدقنى غير كدا يبقى موضوع تقريبا كدا خيال علمى

ashrafshaqwer
12-23-2019, 17:42
شوف هو مافيش حاجه فى العالم دا كله سواء كان شغل بقا دراسه حياه شخصيه اكيده بنسبه 100% لكن خلينى انا بقا اقولك انى متاكد بنسبه100%انك عمرك ما اشتغلت فى الفوركس او عمرك ماشتغلت بالمؤشرات الفنيه اللى انته بتقول عليها انها مفيده اصلك لو كنت اشتغلت بالمؤشرات دى كلها بقا بعضها ولا حتى مؤشر واحد بس عمرك ماكنت ابدا هاتقول الكلمه دى ولا تكتب الموضوع دا ابدا الموضوع دا كل كلمه فيه تبقى العكس هو الصحيح يعنى نمسك كلمه كلمه من اول العنوان لحد اخر كلمه فى الموضوع ونعكسها علشان بس يكون موضوع صح ومفيد ونقدر نشكرك عليه لكن صدقنى غير كدا يبقى موضوع تقريبا كدا خيال علمى

انا اديتك شكر ليه اخي الكريم ودايما بديك شكر عشان كلامك مظبوط احيانا بس انا شايف من غير زعل ان دايما ردودك انتقاد للشخص اللي عامل موضوع الا اذا حضرتك انت بقا مشرف في المنتدي ياريت تقول كلمه للراجل وتسيبة يشتغل وكلنا هنا موجودين نفيد بعضينا البعض.