PDA

View Full Version : العملات المهجنه

bilalmax
12-29-2019, 00:59
السلام عليكم

هي العملات التي يتم شراءها او بيعها مقابل عملات اخرى غير الدولار الامريكي وتسمى (croses)
ومن اشهر العملات المهجنه التي يتم التداول بها في سوق العملات هي:
اليورو مقابل الجنيه الاسترليني Eur/gbp
اليور مقابل الين الياباني Eur/jpy
اليورو مقابل الفرنك السويسريeur/chf
الجنيه الاسترليني مقابل الين اليابانيgbp/jpy
الجنيه الاسترليني مقابل الفرنك السويسريgbp/chf

الا ان اغلبية النتعاملون من التجار ينصب تركيزهم على بيع وشراء العملات الرئيسيه الاربع بشكل رئيسي .
فانني انصح نفسي اولا والمبتدئين ثانيا ( طبعا خبرا المنتدى هم من ينصحونا) ان يبداو بالتركيز على العملات الرئيسيه الاربع .
العملات الرئيسيه
اليورو
الجنيه الاسترليني
الين الياباني
الفرنك السويسري

Ahmed Mansour
12-29-2019, 06:54
ماشى موضوع مافيش فى مشكله لكن تفتكر الموضوع دا ممكن يغير ايه فى وجهه نظرى فى الشغل وبلاش انا تفتكر الموضوع دا غير وجهه نظرك انته فى الشغل مافتكرش عادى يعنى ماتفركش معايا عملات رئيسيه عملات ثانويه عملات مهجنه مهما تكون الاسماء يعنى مش هاتفرق معايا المهم يكون زوج عليه سيوله ومعروف وعليه شغل بشكل يومى اقدر افتح الشارت واحدد الاتجاه العام للزوج واشتغل وخلاص مش فارق بقا معايا مهجن مش مهجن مش هايغر حاجه يعنى فى الصفقه

MUHAMEDHELMY
12-29-2019, 08:32
الصراحة انا مش معاك في موضوع اننا نركز على الازواج المعروفة او الاساسية مفيش اي مشكلة انك تتادول على اي زوج حتى لو ماتعرفش هو يرجع لاي دولة المهم انك تقدر تحلله و تحدد اماكن دخول كويسة ناهيك بقى ان لازم يكون عليه سيولة و حركة فعلية مش مجرد زوج على المنصة و خلاص، و عموما اوقات كتير الازواج الاساسية بتمشي بشكل عرضى بالأسبوع و الاتنين و مش بيكون عليهم اي فرص فبيكون البديل ازواك الكروسات و بيكون عليها فرص كتير و بنحقق منها ارباح كويسة .