PDA

View Full Version : الصبر .. علاج القلق والاحباط .

Mamdouh mahmoud
01-05-2020, 08:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زملائى الاعزاء
كل مبتدئ على المنتدى قد استغرق وقتا قوته شهرا على الاكثر قبل ان يستلم البونص من المنتدى لبداية رحلته فى سوق تداول العملات الفوركس .
وخلال هذه الفترة قد تحتاج الى الدعم النفسي الذاتى لانك تفعل دون مقابل ولا تعى ما وراء ذلك .
ولذلك اوجه كلامى لكل متداول مبتدئ معنا هنا فى انتظار البونص الشهر القادم .

اولا عليك ان تتجول فى اروقة المنتدى على الدوام قبل الرد والمشاركات .
ثانيا بما انك لم تحقق شئ فى البداية .. الا انك قد تحصل الكثير من المعلومات والخبرات التى تكتسبها من اعمال الممارسين قبلك فى الفوركس .
ثالثا يجب ان توضح دائما انك عضو جديد لا تملك معلومة حقيقية عن ممارسة حقيقية .
رابعا اذا كنت تقوم بالرد على موضوع فيكون ردك ذو جدية .
خامسا سارع باثقالك بمفاهيم المؤشرات والاستراتجيات والتحليلات لسهولة عملك وقت ارسال البونص لك .
سادسا اتمنى لنفسي للجميع النجاح فى تحقيق الربح .

برجاء تقييم موضوعى بالشكر والردود لمزيد من كل ما هو جديد فى عالم المال والاعمال ...

عبد الحميد1969
01-05-2020, 12:48
ما يفشل الكثير من الناس في إدراكه هو أنه لا يجب عليك التخطيط لجني الأرباح فقط من صفقة واحدة، أو ببساطة العمل على نقاط الخروج و الخروج من صفقاتك - ولكن يجب عليك أيضًا أن تبني إستراتيجية فوركس واضحة و أن تضع اهداف الادارة المالية أمامك لكي تتمكن من تحقيق مكاسب على مدار المدى الطويل. و هنا تصبح القدرة على الإدارة المالية و تطبيقها بشكل حكيم على رأس مالك الإستثماري أمرًا في بالغ الأهمية.

Ahmed Mansour
01-05-2020, 16:22
دا الصبر هو نفس يعتبر مرض محتاج علاج يعنى انا لما اصبر على صفقه خسرانه لحد ما اشوف حسابى صفر دا مش يعتبر مرض محتاج للعلاج والعكس برضوه لما افضل صابر على صفقه كسبانه وابص الاقى الصفقه رجعت لنقطه البدايه لا وراحت مكمله وراحت ضربه الاستوب مش دا فى حد ذاته يعتبر مرض محتاج للعلاج فا انا مش معاك ابدا ان الصبر يعتبر علاجا للقلق والاحباط وبعدين ايه الاحباط دا وازاى اصلا الصبر يعتبر علاج للاحباط يعنى انا لما اكون محبط من اى حاجه اصبر ماشتغلش على نفسى يعنى واتعلم واعرف انا بغلط فى ايه كل اللى اعمله اصبر وبس