PDA

View Full Version : العامل النفسى العامل الاساسى للخساره

Ahmed Mansour
01-11-2020, 17:36
خلينا نكون متفقين بس انه مافش قاعده ثابت فى اى مجال سواء بقا عملات او بورصات الاسهم او اى نشاط تجارى تانى لكن انا بتكلم عن الغالبيه العظمى وعن تجربتي انا الشخصيه هو انى كل مرا بخسر فيها تقريبا كدا بيكون بنفس السبب وتقريبا برضوه بنفس الاسلوب والطريقه بكون شغال كويس جدا مده كبيره وحت طمع ضغيره كدا تخلينى ادخل صفقه بحجم اكبر شويه ودى بتطون بدايه النهايه طبعا بتون صفقه غلط فالخساره بتكون كبيره الى حدا ما تبداء بقا تتوتر تغير الاستوب فالخساره تكبر التوتر يزيد ماتقدرش تسيطر على نفسك تروح داخل صفقه تانيه بحجم اكبر وفى نفس الاتجاه يعنى لو كانت الصفقه الاولى بيع فابتكون الصفقه التانيه بيع برضوه وتقدر تقول انته كدا خلاص بتتمرجن للاسف المشكله دى تحديدا هى اللى بتحصلى كل مرا بخسر فيها تفتكروا انا بس اللى كدا ولا اى متداول تانى بتكون هى نفس المشكله طبعا مش اقدر نفس الاسلوب لكن اقصد لو بتخسر كل مرا بيكون بنفس السبب ونفس الاسلوب

Eman eltaib
01-11-2020, 18:09
اتفق معك تماما بأن العامل النفسي له تأثيره سواء الابجالي او السللي فاذا كان حال المتداول النفسيه وقت التداول جيد سبياعده هذا علي تحقيق مكسب له والعكس اذا كانت حالته النفسيه سيئه يتكون الخسارة الصديق الاول له واتفق معك ايضا ان الطمع وقت التداول سيسرع من تحقيق الخسارة والخسارة الفادحه كمان فلذلك علي المتداول قبل ان يبدا في تداوله ان يسيطر ويتحكم في كافة مشاعره السلبية حتي لا تؤثر عليه اثناء تداوله
مجهود مشكور عليه وفي انتظار المزيد من الموضوعات الهامه
تمنياتي لك وللجميع واياكم بالتوفيق
تحياتي

mah2020
01-11-2020, 18:13
اخي الفاضل من اجل الحد من الضغط النفسي مش اى صفقة تدخلها حتى لو انت واثق انك هتكسب منها ادخل باقل عقد ولازم تحلل الصفقة
قبل ما تدخلها التزم بهدف واستوب والصفقة الخاسرة طول ما هى عكس الاتجاه اتخلص منها اصبر على الصفقة الخاسرة لو مع الاتجاه فقط
وممكن تعمل تبريد وتخرج من الاتنين على زيرو خساارة او ربح بسيط العوامل النفسيه التي يتعرض لها المتداول كثيره جدا ولا يكفيها رد واحد
او صفحه واحده لشرحها ولاكن يجب عليك المعرفه جيدا ان هذا العامل هو سبب ربحك او خسارتك في هذا السوق اذا استطعت السيطره عليه
تكون قد ملكت السوق بنسبه كبيره واصبحت خسارتك اقل بكثير من السابق واعتقد ان الكثير مننا يعرف معناها ولاكن المشكله تكمن
في عدم الألتزام بها تجد شخص راس ماله قليل ويدخل بحجم صفقه عالي مقارنه برأس ماله وعدما ينعكس السعر بنقاط قليله يصل
حسابه إلى نقطه الصفر والمرجنه بالتوفيق لك تقبل مروري