PDA

View Full Version : الاعتماد على أرباح الفوركس

Ahmed Mansour
01-25-2020, 05:58
الاعتماد على أرباح الفوركس إذا كنت تتداول الفوركس بدوام كامل فأنت على الأرجح لا تملك أي مصادر أخرى للدخل هذا يعني أنك أموالك قد تتبدد في أي لحظة إذا تعرضت لسلسلة من الخسائر المتتالية بل حتى قد تخسر إيداعك الأولي إذا كانت لديك وظيفة يومية بينما تتداول الفوركس بشكل متقطع فهذا يعني أنك لست مضطراً للاعتماد بشكل مفرط على الأرباح الناتجة من تداول الفوركس أما إذا قررت الانتقال إلى التداول بدوام كامل فهذا سيتطلب ادخار أموال كافية للإنفاق على احتياجاتك الضرورية وإعادة تمويل الحساب للحفاظ على رصيده عند مواجهة خسائر كبيرة

MUHAMEDHELMY
01-25-2020, 08:53
السلام عليكم استاذ احمد، فعلا فكرة ان الشخص يعتمد على التداول بشكل كامل للدخل الشخصي موضوع في غاية الخطورة، لان الموضوع ده هأيسبب ضغط كبير جداً على المتداول و ده هيأثر على نفسية المتداول و بالتالي النتيجة مش هأتكون كويسة، لازم اي فلوس بنتداول بيها تكون خارج اي احتياجات مالية شخصية لان في حالة لا قدر الله خسارة المال بشكل كامل ده هأيشكل خسارة كبيرة جدا للمتداول و مش هايكون ليه مصدر دخل تاني.

Mahmoud Rashwan
01-25-2020, 09:14
السلام عليكم ورحمه الله..

تحية طيبة وبعد أخي الكريم بالنسبة للاعتماد. علي أرباح الفوركس دا يعتبر كأنك مثلا بتركن علي حيطة مايلة مثل ما يقال في الأمثال لأن الفوركس عامة تجارة مش مضمونة لانه سوق عالمي وانت بتشتغل وسط حيتان ورجال اعمال ضخمة بأموال هائلة وبنوك مركزية فأنت وسطهم لا تزكر ممكن في لحظة رأس مالك يطير وتخرج من السوق فماذا تفعل وقتها اذا كنت تعتمد علي ارباح الفوركس فقط ..
ممكن تشتغل فوركس بجانب وظيفتك الأساسية نعم كدعم لحياتك ومستواك المادي إلي ان تتمكن منه وتحقق رأس مال جيد وربح جيد منه وقتها ممكن تعتمد علي ارباح الفوركس..

تمنياتي لك وللجميع التوفيق والنجاح الدائم

doaa sary
01-25-2020, 19:36
فى اللى يملك فينا وظيفه اساسية والفوركس بالنسبالة عمل جانبى ودة شيئ كويس
لكن فى ايضا اللى الفوركس مصدر دخلة الوحيد
وانا منهم بشتغل بالفوركس بس لاكن لما بخسر معنديش مشكلة لاننا بناخد راس مال جديد كل شهر اللى هو بونص المنتدى
يعنى سهل نعوض خسايرنا ونكمل مرة تانية