PDA

View Full Version : عملتوا ايه بالبونص فى شهر يناير ؟

Reem Tarek
01-27-2020, 04:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الاعزاء في هذا المنتدى الرائع

طبعا شهر يناير اعتقد كان شهر مميز و السوق كان واضح فيه عكس الشهرين الى فاتوا ، اتمنى تكونوا كسبتوا و ربحتوا فيه

يا ريت تقولنا الاخطاء الى وقعتوا فيها و برضو الإيجابيات لو فيه إيجابيات

انا عن نفسى سحب ٥٣ $ و اتمرجنت انهارده للاسف بسبب التسرع و العند

و عايز اقول كلمة
ظننت أن كل خسارة تعلمنى الا أخطأ مرة آخرى و لكنها ما تزيدنى الا اوجاعا .. الحمدلله و معوضة بإذن الله

ملحوظة : يا ريت الناس إلى هترد ترد على قد السؤال ، عايز تجاوب على السؤال جاوب ، بلاش بقى الكلام بتاع السؤال دا مش مكانه هنا و شغل التعالم دا ، مش عجبك السؤال متدخلش تقرأه اصلا ، لكن دخلت يبقى تحترم الناس و متصدعناش بكلام انت نفسك عارف أنه ملوش لازمة و بلاش تكرهونا فى المنتدى ابوس ايديكوا .

شاركونا تجاربكم و بالتوفيق للجميع فى المستقبل

Nada2000
01-27-2020, 06:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
اخى العزيز ان سؤالك بخصوص ماذا فعلنا ببونص شهر ١.
كان السوق فيه غير واضح اطلاقا. وكانت هناك تقلبات فى السوق نتيجه الاخبار بين أمريكا وايران والتى تسببت بكروسات الين. وصعود الذهب بطريقه مجنونه. وبصراحهانا احب التداول على الذهب لان تحركاته سريعه وقد يخطف فوق المائة نقطه فى اقل من ساعه. وبالفعل قد خسرت كل راس مالى فى الذهب هذا الشهر لانى دخلت بغير اداره راس مال. وكان تحركات الدهب عكس ما توقعت وعكس ما توقع الكثير من المحللين. فقد استمر فى الصعود رغم التفاؤل بالدولار. ولكن هذا ما اراده الله أن يتم خساره راس مالى. ولكن اتمنى التعويض فى الشهر القادم وان ياتينى بونص يكون ممتاز اقدر من خلاله تعويض ما فاتنة هذا الشهر ان شاء الله.
اتمنى للجميع المكسب المستمر وان تكونوا بصحه وسلامه يارب.

amedz
01-27-2020, 08:45
اخي الكريم للاسف الشديد خلال شهر يناير لما اقوم بسحب اي ربح على العكس الشهر الماضي حيث اننى في شهر ديسمبر الماضي حققت ارباح جيده رغم صعوبه التداول في شهر ديسمبر ولكن في شهر يناير الحالي للاسف الشديد عندما وصل البونص قمت بالدخول في الصفقات في الاسبوع الاول وكانت اغلب الصفقات خاسرة ثم بعد ذلك استطعت تعويض الخسارة وحققت بعض الارباح القليلة ولم اقوم بسحب هذه الارباح لانها كانت قليلة ثم قمت بالدخول في صفقه على زوج الباوند دولار في يوم الجمعه الماضي وكانت صفقه شراء ولكن بعد ان كانت الصفقه رابحة هبط السعر فجاة وتم ضرب امر وقف الخسارة وخسرت الارباح التي تم تحقيقها والان انا حسابي كما هو بدون اي ربع واتمنى ان احقق ارباح خلال الفتره القادمه

theprof
01-27-2020, 08:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وبعد تحيه طيبه وبعد بالنسبه لموضوعك عن انا عملت ايه ببونص الشهر اللي فات للاسف انا كدا بقالي شهرين واقف لانه كان حصل مشكله في حسابي وملحقتش اربط حسابي فبالتالي البونص موصلش للحساب طبعا ولكن افضل شي انت ممكن تعمله بالبونص هو انه تحط لنفسك اهداف وتحط لنفسك خطه مشكله البونص هو انه لو عليك اي تعويض فالموضوع بيكون صعب التعويض فبتشوف اكيد صفقه تكون نسبه نجاحها كويسه وبتدخل فول مارجن.بونص الشهر اللي قبل الماضي بعد ماوصلني البونص الحمد لله قدرت اسحب منه ضعف البونص كل دا بفضل فقط الاعتماد على الاستراتيجية وقوه نقاط الدخول والخروج من الصفقات.وفي الاخير تقبل تحياتي واتمني اني اكون وفقت وافدتك
ملحوظه بقا.ياريت انك تحترمي الاعضاء شويه يااخت ريم ولما الاعضاء بتقولك موضوعك مكانه مش هنا يبقا دا من وجهه نظره فلازم تحترميها يعني ايه متصدعناش ويعني ايه متدخلش تجاوب عموما حبيت انوه بس بالنقطه دي لاننا هنا الاحترام هو المفروض يكون السائد بينا

a_hessen
01-27-2020, 09:22
السلام عليكم ورحمه الله
اهلا بك اخي الكريم
ان بونص شهر يناير لم ياتي بعد وان البونص الذي قد تم الحصول عليه في شهر يناير هو بونص شهر ديسمبر وان الطبيعي في البونص ان الجميع يتداول به وانه قد ربح من البونص بعض الاعضاء وقد خسر بعض الاعضاء ويوجد بعض الاعضاء محتاجين البونص الجديد وسيكون هذا هو حال كل شهر وكل بونص فلا يوجد جديد غير ذلك ونتمني ان تقل الخسائر لمن خسر وان يتحكم في نفسه وان يلتزم فان الخساره لا تاتي الا بعدم الالتزم وان الارباح قد تاتي بالالتزام وقد تاتي مصادفه فان من حصل علي الارباح مصادفه فانه يجب ان يلزم فقد ربح ولكن قد لا تدوم لان السوق ليس صريح ولا واضح مثل كل مره وان الذي ينتظر البونص وان تكرر ذلك فانه يجب ان يهتم اكثر ويبحث ما الخطا حتي يقوم باصلاحه ونتمني ان يوفق الجميع في عمله في المنتدي وفي التداول ولا يضيع تعب احد
تحياتي لك وللجميع

tazi larbi
01-27-2020, 10:06
السلام عليكم اخي الكريم انا الحمد لله وصل البونص ومازلت اتدوال به لكن بحذر شديد لاننا في بداية السنة وانصح اخوتي الكرام كل مرة نقول ونعيد حذاري حذاري من الافراط في التداول والابتعاد عن المخاطرة البقاء فقط مع الادارة الصارمة فلا ستوب ولا شئ يحميك من الخسارة اكثر من الادارة الصارمة لراس المال هي الحامي الوحيد لمالك مهما تداولت ومهما كانت صفقاتك عشوائية فانت محمي من المرجنة والخسائر الكبيرة بها .
فمثلا لو كان عندك 200 دولار وفتحت صفقة فقطب 0.10 سنت لبد ان يتمرجن حسابك بعد 2000نقطة ونادرا ما يحدث مثل هذا الانعكاس على اي زوج .
وفي حالة بداية الانعكاس سيتتمكن من التعويض بصفقة بلوت مضاعف مع الاتجاه الجديد لكن لو كننت وضعت كل ما تملك في صفقة واحدة بلوت كبير او وزعتها على صفقات كثيرة ستجد نفسك خارج السوق في اقرب الاجال وهذا ما حدث معي في عدة مرات لم اراعي فيها الادارة الجيدة لراس المال لكنني ابتعدت عن اي تداول مفرط وصفقة واحدة تبقيني في السوق افضل اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Abo Hamdy
01-27-2020, 10:07
الحمدلله كانت تجربتي مع البونص والصفقات مربحة وبدأت السنة الجديدة بتحقيق ارباح معقولة بعد ما اخيرا اتوصلت ببونص حلو بعد اكتر من 4 شهور بتوصل ببونص قليل ومش عارف السبب كان ايه ولكن مع الاسف لما جيت اسحب الحساب اتقفل وطلبت التوضيح من الشركة للاسف الشركة مبعتتش سبب مقنع وكان السبب اللي اتقال ان الشركة من حقها تقفل الحساب في اي وقت رغم اني اتعاملت مع الشركة بقالي اكتر من سنتين متواصلتين من غير مشاكل والصفقة مكنش مر عليها اي خبر وقعدت يومين والربح مكنش فيه اي مخاطرة لكن يلا الحمدلله ان شاء الله الشهر الجاي يكون بداية الخير ونبتدي مرة جديدة مع السنة الجديدة ونصيحتي لاي حد بيتداول بالبونص في الفترة الحالية انه ميتهورش وياخد باله كويس من ظروف وتقلبات السوق وبالتوفيق للجميع في الربح والسحب.

Midoo55
01-27-2020, 10:17
تحياتي وبعد بالنسبه للرد علي سؤالك البونص في الشهر السابق كان ممتاز جدا صراحتا وانا شخصيا استفدت كثيرا من هذا
البونص والسبب في ذلك انني بدأت اغير من طريقة تداولي حيث اصبحت استخدم
امر وقف الخساره وبدأت ادخل بلوتات صغيره وليست كبيره وبالتالي الحمد
لله دخلت اكثر من صفقه لا شك انني خسرت في بعض الصفقات ولكن علي الجانب الاخر الحمد لله ربحت
ايضا
ففي خلال هذا الشهر تصل ارباحي الي ٤٠ دولا ر الي الان ولكن
انا مازلت متعلق في صفقة اليورو دولار لانني شاري اليورو دولار ولا ادري هل سيصعد
تم ان الامور ستسير عكس ما اريد علي اي حال سوف انتظر هذا الاسبوع لأري ما يحدث في السوق خلال الفتره المقبله
اتمني ان اليورو دولار
يعود الي الصعود مره اخري واحول خلال هذا الاسبوع ارباحي

himaya
01-27-2020, 11:47
السلام عليكم أخي الفاضل

أولا أود التدخل بشأن ملاحظتك أخي وهي أنك أنت أو أنا أو أي حد في المنتدى لايجب أن يكون منظوره سلبي لردود الإخوة حول موضوع ما فحتى لو تعرضنا للنقد في موضوع ما فهدا لايعني أنهم لديهم مشكلة مع صاحب الموضوع وإنما أكيد أنه أخطأ وهم وضعوه في الصورة وهدا أمر عادي جدا سواءا حدث معك أو معي أو مع اي عضو آخر منا.

ثانيا بخصوص العمل في هدا الشهر بالنسبة لي فهو متوسط ودائما مايكون جيد في بداية الشهر وهو ماكان معي حيث في الاسبوع الأول حققت ربح تعدر 100 دولار لكن الاسبوع الثاني لم احقق اي شيئ ونتمنا هدا الأسبوع أن يكون جيد لنا ولجميع من هم معنا في هدا المنتدى ولما لا تحقيق أرباح جيدة فقط الرزانة في التداول والإلتزام فهم أهم شيئ في التداول.

موفق أخي العزيز

skylol
01-27-2020, 11:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختي الغالية بخصوص سؤالك عن بونص شهر ديسمبر 2019 فالحمدلله انا استطعت ان احقق منه ارباح مقوبلة حيث اني حققت ارباح تتجاوز 400 دولارو الحمدلله استطعت سحبها كلها مع العلم بان هناك صفقة ضربت التاك بروفت عند صدور الاخبار ولكن بعد صدور الخبر بخمس دقائق ما العلم بان الصفقة تم فتحها قبل صدور الاخبار بنصف ساعة المهم ان الصفقة ضربت التاك بروفت بعد خمس جقائق من صدور الخبر وهذا ما جعل الشركة لا تلغي ارباح الصفقة حيث كان الارباح كبيرة لذلك عندما تكون داخل صفقة ويكون في خبر اياك واغلاقها الا بعد انتهاء تأثير الخبر ممكن بعد خمس دقائق او 10 دقائق اتمنى اكون قد افدت الموضوع وبالتوفيق للجميع

ashraf aly
01-27-2020, 12:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
في الحقيقه انا انتظر بونص هذا الشهر بفارغ الصبر حيث انني لم احصل على اي بونص من قبل واتمنى ان احصل على بونص جيد خلال هذا الشهر ولكنني اتداول على حساب تجريبي منذ شهر تقريبا وحتى الان حقق ارباح ممتازه على هذا الحساب التجريبي وسوف استخدم نفس طريقه التداول هذه على الحساب الحقيقي عندما ياتي البونص و اتمنى ان استطيع تحقيق ارباح من خلال البونص الذي احصل عليه لانني ارى اعضاء كثيرون هنا فى المنتدى قد حققوا الارباح من بونص الشركه وهذا يعتبر امر جيد خصوصا للاعضاء الذين لا يمتلكون راس مال للتداول به كما هو الحال معي واتمنى للجميع المزيد من الارباح والتوفيق

mah2020
01-27-2020, 13:21
اولا يجب عليك احترم اراي الجميع واي نقد ليس للشخص بحد عينه ولكن من السؤال المطروح و مفيش اي عضو مجرب علي انه يوافقك علي رايك لان هذه المسابقه وضعت للنقاش والتويضح وليس من اجل الاتفاق علي راي واحد انا مش مجبر اني اوافقك الراي في اي موضوع انا بقول راي ووجه نظري ومش من حقك ولا من حق اي عضو اخر انه يقول لحد متدخلش ومتشاركش لو مش عجبك انت مش مدير في المنتدي ولا تملك اي سلطه داخل المنتدي غير كلمتك علي نفسك فقط مش انت الي هتقيم كلام مين كويس وكلام مين مالوش لازمه زي ما قولت المنتدي فيه مشرفين هما اصحاب القول الفصل ويايت بقا انت الي تحترم ان في ناس اكبر منك في السن بتدخل تشارك في المسابقه وكويس جدااا ان المشرفين بيدخلو المسابقه ومتابعين والمخالف يا بيتم خذفه او حظره او نقل الموضوع زي ما حصل من كام يوم

Reem Tarek
01-27-2020, 14:04
اولا يجب عليك احترم اراي الجميع واي نقد ليس للشخص بحد عينه ولكن من السؤال المطروح و مفيش اي عضو مجرب علي انه يوافقك علي رايك لان هذه المسابقه وضعت للنقاش والتويضح وليس من اجل الاتفاق علي راي واحد انا مش مجبر اني اوافقك الراي في اي موضوع انا بقول راي ووجه نظري ومش من حقك ولا من حق اي عضو اخر انه يقول لحد متدخلش ومتشاركش لو مش عجبك انت مش مدير في المنتدي ولا تملك اي سلطه داخل المنتدي غير كلمتك علي نفسك فقط مش انت الي هتقيم كلام مين كويس وكلام مين مالوش لازمه زي ما قولت المنتدي فيه مشرفين هما اصحاب القول الفصل ويايت بقا انت الي تحترم ان في ناس اكبر منك في السن بتدخل تشارك في المسابقه وكويس جدااا ان المشرفين بيدخلو المسابقه ومتابعين والمخالف يا بيتم خذفه او حظره او نقل الموضوع زي ما حصل من كام يوم

بغض النظر عن اسلوبك فى الكلام عنى

بس انا مقولتش الى انت كاتبه اصلا و لو انت مفهمتش كلامى فدى مشكلتك ، لان كلامى كان واضح

بالعكس أنا بقول للناس متعملش الى انت كاتبه ، بقول للناس متبقوش انتو مشرفين فى المنتدى و و تقعدوا تدايقونا بردودكم و دا صح و دا غلط

و فى ناس معينين بيدخلوا فى كل سؤال بيقولوا نفس الكلام بتاع السؤال مكرر و السؤال مش مكانه هنا و الكلام دا .

طيب حضرتك مدير المنتدى ؟ .. عينوك مشرف و احنا مش واخدين بالنا ؟ لا .. إذن لماذا تتحدث ؟

رغم كلامك معايا لكن انا معنديش مشكلة معاك أو مع غيرك ...مشكلتى مش فى الناس إلى عاملين علينا أولياء يرحمونا شوية و يعرفوا أن فى ناس بتدير و مهمتك انت انك ترد على السؤال لو انت عارف تجاوب مش انك تعلمنى الصح و تفرض عليا آرائك ..

بس كده

بالنسبة بقى لاستخدامك اللون الأحمر بافراط فى الرد عليا بخط بولد ... فلما إنك بترد عليا انت لازم تتعلم الرد البروفيشنال و مينفعش تستخدم اللون الأحمر بصورة مبالغ فيها كده لان دا ليه اضرار كتيره على العين و الأعصاب .

و تقدر تشوف اللينك دا لمعلومات اكتر

https://www.verywellmind.com/the-color-psychology-of-red-2795821

انا علقت على اللون الأحمر عشان انت بترد عليا انا ....لكن لو لقيتك كاتب فى اى حتة باللون الاحمر فدى حاجة متخصنيش

.

ilyas omari
01-27-2020, 14:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اولا مبروك عليك السحب ولكل عضو استطاع ان يقوم بالربح من البونص هذا الشهر و حتى ول بدولارات قليلة و الذين لم يربحوا سيكون لهم الحظ الأوفر في البونص آت القادمة لانه هذا هو السوق مرة يكون جيد و صفقات ممتازة و مرات صفقات بتعكس علينا و نتمرجن
بالنسبة لي انا هذا ثاني شهر لي معكم و لم أكن تتداول لانه تقريبا وصلني بونص ضعيف جدا بسسب انني لم اعمل الشهر الماضي لا علينا و لكن أرى أن السوق هذا الشهر كان جيد جدا و يوفر فرص كثيرة و أرباح جيدة جدا حيث أن الباوند هذا الشهر كان قوي جدا الي جانب الدولار مع ضعف الين الياباني أمام سلة العملات كلها و ضعف اليورو بعد ان تم البقاء على الفائدة كما هي و التي جعلته ينهار تماما
خسارة البونص امر عادي لان الكل بيخسر و لكن الواحد لازم يتعلم من أخطائه دوما و يتحنبها فكل خسارة بسبب يجب أن لا تتم إعادتها و هذا بسبب انه لابد من محاولة كسب ربح في آخر شهر و محاولة عدم تضييع البونص لان ذلك يحبط المتداول نفسيا بسبب الخسارة هذه و بالتالي أرى انه من الأفضل اي ربح محقق وجب سحبه و حتى لو قليل حتى لا يتعرض العضو الي خيبة امل و تضيع مجهودات طيلة الشهر كذلك ان لا يحاول ان يطمع و يكبر اللوت و بالتالي يتمرحن في يوم او يومين فقط لهذا دوما نحاول نكسب و نطور من قدراتنا في السوق حتى نكون افضل في المستقبل

amrelkomy
01-27-2020, 14:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخت ريم بعد التحية والتقدير
انا للاسف كان معمولي حظر لمدة شهر ولم يصلني اي بونص مع العلم انه قد تم تغير العداد بقيمة 100 دولار لاكني لم احصل عليها حتي الان وعندما سالت قسم الدعم قال لي انه سوف يتم نزوله مع بونص الشهر الجديد واديني مستني نزول البونص علي خير
اما بالنسبة للناس الي بتدخل تعلق علي اي موضوع بانه مكرر ومفكرين ان الموضوع كده في صالحهم احب اقولك انهم نفس الناس بره الي بتبلغ علي المواضيع المنسوخة وتيجي تكلميهم تلاقيهم ملايكة فلا داعي ان تتحدثي معهم لانك هتوجعي دماغك علي الفاضي

Ayman Abdellatif
01-27-2020, 14:56
اخى الفاضل اولا مبرووك عليك السحب و اتمنى لك دائما التوفيق بالطبع سوف تختلف نتائج الاعضاء
بالنسبة للتعامل مع بونص الشهر الماضى و بداية هذا العام حيث كانت البداية قوية للاسواق بتحركات
ايجابية على بعض الاداوات الاستثمارية و البعض سلبى على بعض تلك الاداوات و الحمد لله استفدت
من البونص الا اننى احافظ على ما اتوصل الية من المنتدى و اتاجر بنسبة 5% فقط منه و ارى ان
سؤالك قد اصبح محروقا بما فيه الكفايا بمعنى سبق تكرارة الشهر الماضى و الشهر الذى سبقة ايضا
فارى ان تقييم شخص عن اخر لا يهم احد فمثلا اذا ما عرفت ان احد الاعضاء استفاد من البونص بتدبيل
حسابة اكثر من مرة هل هذا سوف يحفزك فى شئ اعتقد لا لانه له اسلوبة فى التداول و انت لك اسلوبك و ينبغى ان تشغل
نفسك بما يخصك انت ولا تنتبهه لما فعله الغير طور من اسلوبك و تعلم اكثر فهذا افضل لك عن متابعة الغير
فيما فعله بالبونص الذى وصله من المنتدى ، تقبل مرورى مع تمنياتى لك بالتوفيق و ارجو الا نرى سؤالك
عن ماذا فعلت بالبونص الذى اخذته فى شهر يناير فى الشهر القادم ايضا لان الاجابة تقريبا سوف تكون واحدة

mah2020
01-27-2020, 15:26
بغض النظر عن اسلوبك فى الكلام عنى

بس انا مقولتش الى انت كاتبه اصلا و لو انت مفهمتش كلامى فدى مشكلتك ، لان كلامى كان واضح

بالعكس أنا بقول للناس متعملش الى انت كاتبه ، بقول للناس متبقوش انتو مشرفين فى المنتدى و و تقعدوا تدايقونا بردودكم و دا صح و دا غلط

و فى ناس معينين بيدخلوا فى كل سؤال بيقولوا نفس الكلام بتاع السؤال مكرر و السؤال مش مكانه هنا و الكلام دا .

طيب حضرتك مدير المنتدى ؟ .. عينوك مشرف و احنا مش واخدين بالنا ؟ لا .. إذن لماذا تتحدث ؟

رغم كلامك معايا لكن انا معنديش مشكلة معاك أو مع غيرك ...مشكلتى مش فى الناس إلى عاملين علينا أولياء يرحمونا شوية و يعرفوا أن فى ناس بتدير و مهمتك انت انك ترد على السؤال لو انت عارف تجاوب مش انك تعلمنى الصح و تفرض عليا آرائك ..

بس كده

بالنسبة بقى لاستخدامك اللون الأحمر بافراط فى الرد عليا بخط بولد ... فلما إنك بترد عليا انت لازم تتعلم الرد البروفيشنال و مينفعش تستخدم اللون الأحمر بصورة مبالغ فيها كده لان دا ليه اضرار كتيره على العين و الأعصاب .

و تقدر تشوف اللينك دا لمعلومات اكتر

https://www.verywellmind.com/the-color-psychology-of-red-2795821

انا علقت على اللون الأحمر عشان انت بترد عليا انا ....لكن لو لقيتك كاتب فى اى حتة باللون الاحمر فدى حاجة متخصنيش

.

اسلوب ايه يا غالي هو انت ماخدتش بالك انت كاتب ايه ولا ايه
معلش اقرا الي انت كاتبه تاني يمكت تاخد بالك
https://forex-arabic.com/customavatars/1671379707.jpg (https://top4top.io/)
انت واجب عليك انك تتقبل جميع وجهات النظر سواء كان علي صواب او خطاء
ولا انا يا غالي عندي اي مشكله معاك ولا مع غيرك بس انتو الي بتخدو النقد علي محمل شخصي مش عارف ليه؟؟

للاسف ولله لسه عضو في المنتدي مش مدير بس انا برد علي سؤالك وعلى سؤال غيرك عشان دا حقي في المنتدي وحق اي عضو يرد علي اي موضوع مش انت الي هتحدد ارد فين ومردش فين و لو مش عجبك شروط المسابقه الي من واضح انك مقرتهاش كلم المدير وقولو غير شروط المسابقه الي انت عملها عشان الي مش عجبه حد او الي مش علي هواه رد حد ميدخلش يرد علي موضوعه
https://forex-arabic.com/customavatars/945004718.jpg (https://top4top.io/)

doaa sary
01-27-2020, 15:40
بصراحة انا اصلا مدخلتش ولا صفقه فى الشهرين اللى فاتو كان عندى حوار تفعيل الحساب اللى خد اكتر من شهر وكان فى الحساب ارباح المسابقه بتاعه الجولة التامنة
فا مدخلتش ولا صفقه الشهر اللى فات والحمد لله الحساب لسة متفعل اخيرا من حوالى اسبوع وعقبال ماسحبت الفلوس الموجودة ووصلت اخيرا النهاردة يعتبر اول يوم تداوال ليا
من شهر 12 الى اللحظة ولسة مش عارفه النتيجة هتكون اية فاتحه صفقه باوند ين شراء من الصبح والى الان لسة موصلتش للهدف والسوق يوم الاتنين اصلا
يعتبر هادى والسيولة قليلة وبندم انى دخلت الصفقه لانها سكالبينج وبرغم كدا طولت لكن باذن الله تقفل على خير
فا انا بصراحة لسة لا اشتغلت ولا كسبت ولا خسرت اهو لسة ببتدى وربنا يسهل واقدر اكسب اى مبلغ واستفاد بية عقبال مايوصل بونص الشهر الجديد

Reem Tarek
01-27-2020, 15:53
اسلوب ايه يا غالي هو انت ماخدتش بالك انت كاتب ايه ولا ايه
معلش اقرا الي انت كاتبه تاني يمكت تاخد بالك
https://forex-arabic.com/customavatars/1671379707.jpg (https://top4top.io/)
انت واجب عليك انك تتقبل جميع وجهات النظر سواء كان علي صواب او خطاء
ولا انا يا غالي عندي اي مشكله معاك ولا مع غيرك بس انتو الي بتخدو النقد علي محمل شخصي مش عارف ليه؟؟

للاسف ولله لسه عضو في المنتدي مش مدير بس انا برد علي سؤالك وعلى سؤال غيرك عشان دا حقي في المنتدي وحق اي عضو يرد علي اي موضوع مش انت الي هتحدد ارد فين ومردش فين و لو مش عجبك شروط المسابقه الي من واضح انك مقرتهاش كلم المدير وقولو غير شروط المسابقه الي انت عملها عشان الي مش عجبه حد او الي مش علي هواه رد حد ميدخلش يرد علي موضوعه
https://forex-arabic.com/customavatars/945004718.jpg (https://top4top.io/)

اولا : دا اخر رد ليا عليك فى الموضوع دا لانى شايف أن الرد الى فات كان وافى و كافى .

ثانياً : انت بتبرر اسلوبك المستفز معايا بكلمة انت اسلوبك وحش ؟؟ افتراض ا مثلاً يعنى أنى اسلوبى انا وحش ، هل دا يستدعى انك تعاملنى باسلوب وحش زيىى هو احنا فى حرب اخى الفاضل ؟ .. احنا فى منتدى محترم لد

ثالثاً : انت حاطط خطوط تحت جزء من كلامى و سايب الجزء الى قبله ، الى لو حضرتك تعبت نفسك و قريته هتلاقينى كاتب " عايز تجاوب على السؤال جاوب " و بعد كده بدأت فى التخصيص انك تجاوب على السؤال و متمتنتقدنيش انا و لا تقعد تقولى بقى دا سؤال مكرر و دا سؤال مش عارف ماله كلامى واضح عايز ترد على السؤال رد لكن ملكش دعوة بشخصى انا فى مشرفين هما إلى يحكموا .

انت بتقول (انتو) بناخدوا الأمور بمحمل شخصى ، انا معرفش احنا مين ؟؟؟ بس عايز انبهك يا سيدى الفاضل انك موجه الكلام لشخصى انا ، فلازم هاخدها بمحمل شخصى لانك موجهها ليا انا

رابعا: الاسكرين الى انت جايبه التاني انا مش فاهم ايه علاقته بكلامك ، فين الشرط إلى بيقول أن انت كعضو ليك الحق انك تنتقدنى و تقولى انزل موضوع عن ايه و فين ؟؟ .. و اكتب ايه و مكتبش ايه ؟ .. الكلام دا من تخصص المشرفين فقط ، و لازم نحترمهم .

يعنى انت جايب سكرين حجة عليك اصلا .

و لو حابب تفهم الشروط اكتر ، فللعلم الشروط دى مترجمة من الانجليزى ، و كلمة "الاسئلة المزعجة "الى مكتوبة فى الردود دى معناها الأسئلة الصعبة إلى واقفة معايا ، و بيقولك فى الشرط انك يتجاوب على السؤال يا تستفيد من إجابة غيرك فيما معناه ... مقلكش خليك مشرف على الاعضاء و اتحكم فيهم و فى كلامهم .

اخيرا : انا سعيد انك تعلمت من خطأك فى الرد الاول و كتبت الرسالة باللون الازرق بدل اللون الأحمر المزعج .

بالتوفيق اخي الكريم .

mah2020
01-27-2020, 16:18
اولا : دا اخر رد ليا عليك فى الموضوع دا لانى شايف أن الرد الى فات كان وافى و كافى .

ثانياً : انت بتبرر اسلوبك المستفز معايا بكلمة انت اسلوبك وحش ؟؟ افتراض ا مثلاً يعنى أنى اسلوبى انا وحش ، هل دا يستدعى انك تعاملنى باسلوب وحش زيىى هو احنا فى حرب اخى الفاضل ؟ .. احنا فى منتدى محترم لد

ثالثاً : انت حاطط خطوط تحت جزء من كلامى و سايب الجزء الى قبله ، الى لو حضرتك تعبت نفسك و قريته هتلاقينى كاتب " عايز تجاوب على السؤال جاوب " و بعد كده بدأت فى التخصيص انك تجاوب على السؤال و متمتنتقدنيش انا و لا تقعد تقولى بقى دا سؤال مكرر و دا سؤال مش عارف ماله كلامى واضح عايز ترد على السؤال رد لكن ملكش دعوة بشخصى انا فى مشرفين هما إلى يحكموا .

انت بتقول (انتو) بناخدوا الأمور بمحمل شخصى ، انا معرفش احنا مين ؟؟؟ بس عايز انبهك يا سيدى الفاضل انك موجه الكلام لشخصى انا ، فلازم هاخدها بمحمل شخصى لانك موجهها ليا انا

رابعا: الاسكرين الى انت جايبه التاني انا مش فاهم ايه علاقته بكلامك ، فين الشرط إلى بيقول أن انت كعضو ليك الحق انك تنتقدنى و تقولى انزل موضوع عن ايه و فين ؟؟ .. و اكتب ايه و مكتبش ايه ؟ .. الكلام دا من تخصص المشرفين فقط ، و لازم نحترمهم .

يعنى انت جايب سكرين حجة عليك اصلا .

و لو حابب تفهم الشروط اكتر ، فللعلم الشروط دى مترجمة من الانجليزى ، و كلمة "الاسئلة المزعجة "الى مكتوبة فى الردود دى معناها الأسئلة الصعبة إلى واقفة معايا ، و بيقولك فى الشرط انك يتجاوب على السؤال يا تستفيد من إجابة غيرك فيما معناه ... مقلكش خليك مشرف على الاعضاء و اتحكم فيهم و فى كلامهم .

اخيرا : انا سعيد انك تعلمت من خطأك فى الرد الاول و كتبت الرسالة باللون الازرق بدل اللون الأحمر المزعج .

بالتوفيق اخي الكريم .

انت الي اسلوبك مستفز وللاسف انك مش شايف غلطك ودي في حد ذتها مصيبه انا بنصحك انك تتكلم بالسوب افضل من كده انت الي فسرت الكلام علي هواك
ترد او متردش انت حر انت شايف اني ردي
عليك مستفز ليك بردو انت حر انا لم اخطا في الكتابه بلون الاحمر ولكن احترام مني لان الون الاحمر عملك ضرر بس
والله بقا حضرتك مش فاهم الاسكرين او مش مستوعب الكلام اللي فيها دي مشكلتك مش مشكلتي
انا مقولتش انت تكتب ايه ولا تكتب فين انت الي بتفسر كلامي غلط الرد موجود عندك تقدر تقراه تاني انت الي عاوز تحجر علي راي غيرك في موضوعك

ragab012
01-27-2020, 17:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم الفاضل بخصوص سؤالك التي قمت بطرح الان بعد وصول بونص شهر 12 2019 كان قليل جدا حيث لم يتعدي بونص 25 دولار لذلك لم اتمكن من التداول الجيد بهم وادي اللي خساره البونص والمرجنه واتمنا انا تحصل على بونص جيد الخاص بشهر يناير 20 20 وذلك للتمكن من التداول وتحقيق بعض الارباح الجيده وسحبها واتمنى لجميع الاعضاء ولك شخصيا الحصول على بونص جيد وارباح جيده وتقبل مروري

salijiji0
01-27-2020, 18:51
السلام عليكم جميعا و بعد

نعلم جيدا ان حجم راس المال مهم جدا للتداول و كلما كبر الحجم كلما كان المتداول مرتاحا على الجانب النفسي لانه ينسى امر
مرجنة الحساب مهما بلغ انعكاس الصفقات عليه و خصوصا اذا كان يشتغل بادارة راس مال جيدة , لكننا في شركة انستافوركس
نعتمد اساسا على البونص الذي نعتقد ان تراكمه هو الاساس في تحقيق ارباح جيدة لكن الامر عكس التوقعات فيا ما مرة ياتيك
بونص صغير من 60 الى 150 دولار و تحقق منه ضعف الارباح او كامل الارباح و في مرات اخرى ياتيك بونص يفوق 300
دولار لكنك لا تحقق منه شيئا بسبب الدخول العشوائي او بسبب تكبير اللوت اكثر ما يمكن , بالنسبة لي خلال هذا الشهر اشتغلت على
حساب ديمو كثيرا بسبب مخاطر التداول خلال اخر السنة و حاولت ان اتدرب على استراتيجيات سكالبينج تعطيك من 20 الى 40 نقطة
و حققت بعض النجاح لكن ما يزال الطريق طويلا لظبط الاستراتيجية و تحقيق الارباح فقط مع تقليل ما امكن للخسائر و جعل النسبة تصل
الى غاية 80% من النجاح يعني في كل 10 صفقات تنجح في 8 و تخسر 2 و هاته نسبة محترمة جدا و لا بد ان اصلها في يوم من الايام
مع المثابرة و التدرب لهذا لا استطيع ان اقول كم ربحت خلال هذا الشهر لانني لم اتداول الا على حساب ديمو و لا بد بين الفينة و الاخرى من
جعل الديمو متنفسا لتطوير المهارات

بالنسبة لي فقد تمرجنت هاته الليلة بسبب صفقة ذهب تعلقت فيها بيع من يوم الجمعة الماضي دون ان احقق اي ربح خلال هذا الشهر
و هذا هو الشهر الرابع الذي لا احقق فيه اي ربح و لا اعرف ما السبب وراء ذلك حيث اصبحت اتخوف من وصول البونص و التداول
به لسبب ما , و هو ان اليونص لا بد ان يكون كبيرا لكي تكون مرتاحا في طريقة التداول

والله ولي التوفيق و السلام

nona5655
01-27-2020, 19:44
البونص وصل ومازلت اتدوال به إلا أن بحذر حاد لاننا في طليعة السنة وانصح اخوتي الكرام كل مرة نقول ونعيد حذاري حذاري من الافراط في التبادل والبعد عن الخطر المكث فحسب مع الادارة الصارمة فلا ستوب ولا شئ يحميك من الضياع اكثر من الادارة الصارمة لراس الثروة هي الحامي المنفرد لمالك مهما تداولت ومهما كانت صفقاتك عشوائية فانت محمي من المرجنة والدمار الكبيرة بها .فمثلا لو أنه عندك ستمائة دولار وفتحت إتفاقية تجارية فقطب 0.تسعين سنت لبد ان يتمرجن حسابك عقب 3000نقطة وقليلا ما ينشأ مثل ذلك الانعكاس على اي قرين .وفي موقف طليعة الانعكاس سيتتمكن من وبدل الإتلاف بصفقة بلوت مضاعف مع الوجهة الجديد إلا أن لو كننت وضعت كل ما لديها في إتفاقية تجارية واحدة بلوت هائل

alym
01-27-2020, 19:52
اختي الفاضله بونص هذا الشهر للاسف تم مرجنته في اول اسبوع بعد وصول البونص والسبب هو الطمع كما ان البونص
الذي وصلني خلال الشهر الماضي كان بونص قليل جدا للاسف انا لا اعرف التداول بالبونص القليل مع انني في السابق
كنت احصل على بونص جيد فكنت احقق منه ارباح جيد ة في التداول بمبلغ يزيد عن 1000 دولار تكون الارباح جيده
لكن التداول بمبلغ قليل اعتقد انه سوف تكون الارباح قليلا وبالتالي يتم الطمع و يتم الدخول في الصفقات بلو ت عالى ما
يتسبب في الخساره فانا خلال هذا الشهر قد خسرت البونص في اول اسبوع عندما تداولت على زوج الدولار ين وتم مرجنه
الحساب وانا الان انتظر بونص الشهر القادم والذي اتمنى ان استطيع تحقيق منه ارباح ان شاء الله

mostafa1998
01-27-2020, 20:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لم يكن على ما يرام فلم اسحب 10 % من رأس المال حتى حيث وصلني 217 دولار كبونص عن شهر ديسمبر اي البونص
الذي نزل في شهر يناير وثاني يوم نزول البونص ربحت من صفقة بيع للذهب 23 دولار وسحبتهم وفي نفس اليوم دخلت صفقة
بيع اخرى للذهب وارتد السعر عليا ودخلت اخرى وكلما ارتد عليا ادخل صفقة بيع اخرى حتى تمرجنت يوم الجمعة الماضية للاسف
تمرجنت وخسرت رأس مالي بسبب بديهات كلنا نعرفها وهي ادارة رأس المال ووضع استوب وعدم دخول تعزيزات كلما ارتد السعر
كلها اشياء لطالما تحدثنا بها هنا وفي كل الاماكن لكن وقت التداول يكون للنفسية يد وتغير الكثير من الاشياء التي مؤمن بها الشخص
بالتوفيق لي ولك ولجميع اعضاء المنتدى

بدر اشطيبي
01-31-2020, 01:46
السلام عليكم
اخي الفاضل مبروك عليك الارباح ومبروك السحب الذي تم بنجاح والحمد لله بالنسبة لي في شهر يناير فلم اتمكن من التداول بصورة جيدة باستخدام بونص ديسمبر وذلك بسبب انشغالات ومشاكل عائلية حالت بيني وبين التداول خلال هذا الشهر اللهم بعض الصفقات القليلة التي لم احقق فيها اي ربح يذكر بل خسرت قرابة 30 في المئة من الرصي .ويجب الاشارة اخي الفاضل الى ان التداول براسمال مهما كان صغيرا او كبيرا يجب الا يخرج عن اطار ادارة راس المال الصحيحة والصارمة حتى لا تفقد راسمالك فلا يهم كم حققت من ارباح بقدر ما يهم الحفاظ على راس المال للتداول به سواء خلال الشهر او خلال الشهر الموالي لكن لا تقم بمراكمة البونص بل قم بفتح الصفقات بشكل عادي لكن بدون مخاطر كبيرة.