PDA

View Full Version : او ما يعرف بالانسان الالى؟ eaما رائيك فى ال

Pages : [1] 2 3 4 5 6

forexBOSS
05-24-2012, 17:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا جربت موضوع الانسان الالى و عملى مبالغ كويسه بس بعد كده خسرنى فلوس كتير:( و كان بيعمل صفقات خاسره فانا مش عارف استمر عليه ولا اعتمد على نفسى احسن ارجو الكل يشارك برائيه فى الموضوع ده

that is me
05-24-2012, 17:24
بالنسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى ثم دخول الصفقات التى يحددها لى تحليلى فهذا النوع اضمن بكثير من استخدام التداول الالى

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 17:47
ياناااااااااااااااااااااا اااااس

محدش يدور على الانسان الالى والكلااام ده كل

مفهوش مكسب ولا منفعه

مفيش احسن من المتاجره بنفسك

اعتمد على نفسك وقرارك من نفسك

علشان تفضل مستمر كويس فى المجال ده

forexBOSS
05-24-2012, 17:52

مفهوش مكسب ولا منفعه

طبعا كلامك صح بس برده هو الانسان الالى عملى بعض المكاسب بس اعتقد ان الاعتماد على النفس
هيحقق مبالغ اكتر و الاعتماد على توصيات الخبراء

kingman
05-24-2012, 17:53
الموضوع مش موضوع ايهم افضل الموضوع من يستطيع الأستفادة من التداول الآلى فالتداول الآلى يحتاج الى اتسراتيجية ناجحة وان وجدت هذه الأستراتيجية سيكون تداول ناجح جدا لكن من الصعب ان يجد المتاجر مثل هذه الأستراتيحية بسهولة ولذلك يبقى التداول التقليدى واليدوى هو المناسب للمرونة والتغيير مع الظروف وتحليل السوق والله اعلم

mosghaly
05-24-2012, 19:42
انا لا افضل هذا النوع من هذا الاسلوب وهذا الاسلوب اصلا ينبع من شخص يريد ان يحقق مكاسب دون ان يتعب وهذا لا يوصل اي شخص الي اي نجاح علي الاطلاق

magic777
05-24-2012, 23:16
لا احب التعامل مع هذا النظام حتى مع اعتماده على استراتيجيه جيده
وده لسبب بسيط جدا انه اغلبهم لا يستمرون في السوق فترات تزيد عن 6 شهور مثلا وبدل مابيحققوا ليك ربح بتقلب خساره
وده لطبيعه تغير حركه السوق كل فتره
لذلك اعتمد على التداول اليدوي

nader
05-25-2012, 02:33
التجارة باستخدام الروبوت نوع جديد ولازال قيد التجريب من طرف الكثير من التجار . لكن اعلبهم يشتكي منه
في نظري ان يعتمد الانسان على معرفته الخاصة في سوق الفوركس حتى لو كان عرضة للخسارة فالتعلم لا يأتي بين عشية وضحاها ويجب ان نتمتع بالكثير من الصبر والتأني للوصول الى الهدف
اضن اذا تعلم الانسان اساسيات الفوركس وكيفية ادارة راس المال والمخاطر فهذا سوف ينعكس على ادائه في حياته اليومية وتجارته بالفوركس ايضا وهذا هو المنشود

sunlight
05-25-2012, 16:48
الموضوع مش موضوع ايهم افضل الموضوع من يستطيع الأستفادة من التداول الآلى فالتداول الآلى يحتاج الى اتسراتيجية ناجحة وان وجدت هذه الأستراتيجية سيكون تداول ناجح جدا لكن من الصعب ان يجد المتاجر مثل هذه الأستراتيحية بسهولة ولذلك يبقى التداول التقليدى واليدوى هو المناسب للمرونة والتغيير مع الظروف وتحليل السوق والله اعلم

ايوه كدا يا وديع
صح كلامك يا كين التقليدى هو الافضل لاننا بنمر كل يوم بمتغيرات ومع هذه المتغيرات عقلنا بيشتغل وبيعرف يتخطاها لكن الانسان الالى مبرمج على شىء معين لو تغير هذا الشىء لا يفهمه ويخسر

Shady Moustafa
05-25-2012, 19:00

انا جربت موضوع الانسان الالى و عملى مبالغ كويسه بس بعد كده خسرنى فلوس كتير:( و كان بيعمل صفقات خاسره فانا مش عارف استمر عليه ولا اعتمد على نفسى احسن ارجو الكل يشارك برائيه فى الموضوع ده

مفهوش مكسب ولا منفعه

يا جماعه اسمحولى أنا مش متفق معاكوا لأأن مينفعش تحكموا على المتاجره الاليه بناء على تجربة أكسبرت واحد ثانيا يجب عمل باك تيست للاكسبرت بجميع اعداداته قبل البدء بتجربته ديمو وقبل ابدء باستخدامه على الحساب الحقيقى ومعلومه كمان اغلب الاكسبرتات المنتشره بتجيب نتايج سئيه وبعضها نتايج كويسه وسعات خساير لانها محتاجه مبرمج يعدلها برمجيا ونادرا ما حتلاقى حد يساعد حد فى المجال ده وخصوصا فى الاكسبرتات لانه لو اكسبرت نجح وعمل نتايج رهيبه بستوب لوس وبدرجة امان عاليه لن يشاركه احد مع احد

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 19:05
ياباشا انا بكلمك

من منطلق انى شفت اكسبرتات كتيررره وشغل ناس كتيررر

بلاقى الاكسبربت يجيب نتائج حلوه فى البدايه ويجى بعد كده حصل مشاكل ويبوظ الدنيا

هو بص الاكسبربت ده عايز واحد يعدل عليه طووول

لانه مش هيفضل شغال ثابت مظبوط

forexBOSS
05-25-2012, 19:28

اخى انا اتفق معك تماما الانسان الالى محتاج خبير يعرف يشغله كويس لان فى ناس بتكسب منه كتير بس لحد علمى انه بيجيب فلوس
لمده بعد كده بيخسرك و مش بيجيب فلوس عالطول

ramid
05-25-2012, 20:59
اعتمد على تحليلك الخاص وعلى معرفتك لظروفك الخاصة التي انت ادري الناس بها يقول المثل :
ما حك جلدك الا ظفرك

kingman
05-25-2012, 22:12
ياباشا انا بكلمك

لانه مش هيفضل شغال ثابت مظبوط
متفق معاك من طبعا فظروف السوق دايما متغيرة وممكن يوم الحركة فيه غير مستقرة او لا تخدم الأكسبرت بطريقة عمله فى هذه اليوم او الفترة لكن يجب ان يكون الأكسبرت يعتمد على ادارة راس مال جيدة بحيث اذا حدث خلل على طريقة الأكسبرت يستطيع المتاجر ان يتدارك الموقف ويوقف الأكسبرت وعموما الأكسبرت بيجرب قبل التداول عليه فترات كبيرة حتى يثبت نفسه لكن المهم يكون مبنى على اساس جيد

AhmedMagnifico
06-23-2012, 20:53
يا عمى انسان الى ايه وبتاع ايه
انت كده بتغامر ع الفاضى !!

aminos
06-23-2012, 20:59
السلام عليكم
دعك من الإنسان الألي و إعتمد على نفسك
فلا يوجد أحسن منك أنت يا صديقي

mohamed1happy
06-23-2012, 21:38
منصحش حد يتاجر بالانساان الالي ده فهو ده ضااار جدا مفيش أحسن من ان الوااااااحد يحلل بنفسه ويمشي علي تحليلاته الخاصة به وان تعتمد علي معرفتك في الفوركس افضل بكثيييييييير

deadlyfox
06-23-2012, 23:01
انا مابفضلش الطريقه دى فى التحليل
انا بفضل انى احلل بنفسى افضل من كده

ahmed saleh
06-23-2012, 23:05
انا اعقد فعلا انة الاعتماد على نفسك حتى لة المتعة الخاصة انك حققت المكاسب هذة بنفسك
وبعلمك وخبرتك هذا ذاتة لة مذاق خاص لة ولا تعتمد على احد غيرك فى التاجرة

---------- Post added at 11:05 PM ---------- Previous post was at 11:04 PM ----------

مفهوش مكسب ولا منفعه

معلش يا محمد انا عايز اعرف هو الانسان الالى دة عبارة عن اية والتجارة فية بتبقى عن طريق تية
لانى اول مرة اسمع عن الانسان الالى دة فى الفوركس

kimokonolove
06-23-2012, 23:32

الأكسبيرت يا غالى لازم تعملة باك تست قوى لفترات طويلة
ولو نجح بنسبة 90% باك تست ما يفضاش الا شىء واحد وهو ان ترى اعضاء يعملون بة على الحقيقى
ثانيآ لابد من تجربتة على الديمو لمدة لا تقل عن 3 اشهر بسرفر فى بى اس
ولو نجح كل هذا لابد من متابعتة يوميآ على حسابك الحقيقى لأن فى صدور اخبار معظم الأكسبيرتات لا تعمل جيدآ

kingman
06-24-2012, 03:11
يا عمى انسان الى ايه وبتاع ايه
انت كده بتغامر ع الفاضى !!

هى هتبقى مغامرة اذا الواحد اعتمد على اكسبيرت لايعلمه جيدا ولايعلم ادائه ولاطريقة عمله
لكن اذا كان يعلم على ماذا يعتمد وقادر على تقييمه وجربه فترة جيدة على الديمو فاكيد مش بيضيع وقته والسوق ده عايز بذل الجهد والتجريب للوصول للأفضل

talal
06-24-2012, 03:13
لا اعتقد ان ذلك جيد فانا جربت الكثير من الاكسبرتات ولكن دون فائدة الاكسبرت لا يعطي نتائج جيدة وهو لا يفقه الكثير فهو يتصرف حسب معلومات ينفدها وحتى وان كان ذلك خطأ او ان السعر يتجه الى العكس فهو يدخل عكس ويخسر الكثير من النقاط

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 03:30
لا اعتمد عليه نهائيا فنهايته دائما الهلاك ونهاية الحساب
احاول التعلم والتحليل بنفسي واحقق هدفي اليومي واريح نفسي من القلق اللي بيبقا موجود والالي شغال

sunlight
06-24-2012, 03:32
لا اعتمد عليه نهائيا فنهايته دائما الهلاك ونهاية الحساب
احاول التعلم والتحليل بنفسي واحقق هدفي اليومي واريح نفسي من القلق اللي بيبقا موجود والالي شغال

الذى يسمى الانسان الالى ليس جيدا وعايز نت موصول طول اليوم ولو النت انقطع بيتقفل والصفقه بتاعتك قول لها باى باى او لو حالفك الحظ وكسبت انا عن نفسى احب ان اشغل عقلى واعتم على نفسى كثيرا

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:17
يا اخي الله سبحانه وتعالى خلقلك عقل افضل من 100000 انسان آلي لماذا لا تستغل نعمة

الله وتعتمد على نفسك وتحلل وتتوكل على الله

sho
06-24-2012, 05:25
بصراحة انا لا افضل التداول عن طريق الروبوت نهائى .. قرأت كثيرا عنة وجميع من تداول بة حقق خسائر فادحة لذلك لم اجاول ان اتعلم التداول بة او التوقف عندة طويلا

magic777
06-24-2012, 15:38
هى هتبقى مغامرة اذا الواحد اعتمد على اكسبيرت لايعلمه جيدا ولايعلم ادائه ولاطريقة عمله
لكن اذا كان يعلم على ماذا يعتمد وقادر على تقييمه وجربه فترة جيدة على الديمو فاكيد مش بيضيع وقته والسوق ده عايز بذل الجهد والتجريب للوصول للأفضل

اكيد طبعا خاصه لو مش هو اللي عمله بأيده وكلنا طبعا هنا معندناش فكره عن برمجه الاكسبرتات علشان نعمل لنفسنا
اكسبرت ونكون مطمنيين لاداءه .. بس دي ممكن تكون مرحله متقدمه لما نتمكن من السوق الاول وبعد كده ممكن نتعلم البرمجه ونعمل اكسبرت
يريحنا من تعب المتابعه

ahmed
06-24-2012, 15:40
انا لم اجربه من قبل ولكنى من خلال تجارب الاخرين اعتقد انه غير مجدى
والافضل هو المتاجرة اليدويه

كريم
06-24-2012, 15:44
الي ايه يا عم ه شغل اي كلام و عبط و بيضحكوا بيه على

المبتدئين اشتغل بنفسك افضل و حلل بنفسك

و كفاية اعتماد على الحاجات ده و لو عايز تكون ناجح

لازم تحاول و الله يوفق الجميع

hesham itch
06-24-2012, 20:29
بالطبع لو استخدمت عقلك وفهمك هيبقى افضل من الاى ايه او مايعرف بالانسان
الالى وايضا لانك ستكون اكثر حرصا على حسابك واموالك

assidi saber
06-25-2012, 00:13
لا احب التعامل مع هذا النظام لان هذا الاسلوب اصلا ينبع من شخص يريد ان يحقق مكاسب دون ان يتعب

KOGI
06-25-2012, 08:43
الموضوع مش موضوع ايهم افضل الموضوع من يستطيع الأستفادة من التداول الآلى فالتداول الآلى يحتاج الى اتسراتيجية ناجحة وان وجدت هذه الأستراتيجية سيكون تداول ناجح جدا

2x1
06-25-2012, 10:03
يا جماعه اسمحولى أنا مش متفق معاكوا لأأن مينفعش تحكموا على المتاجره الاليه بناء على تجربة أكسبرت واحد ثانيا يجب عمل باك تيست للاكسبرت بجميع اعداداته قبل البدء بتجربته ديمو وقبل ابدء باستخدامه على الحساب الحقيقى ومعلومه كمان اغلب الاكسبرتات المنتشره بتجيب نتايج سئيه وبعضها نتايج كويسه وسعات خساير لانها محتاجه مبرمج يعدلها برمجيا ونادرا ما حتلاقى حد يساعد حد فى المجال ده وخصوصا فى الاكسبرتات لانه لو اكسبرت نجح وعمل نتايج رهيبه بستوب لوس وبدرجة امان عاليه لن يشاركه احد مع احد
فعلا اخي لابد من اكسبرت جيد عشان تكون مطمن كفاية وللاسف مش مضمون قوي الحكاية دي كل واحد بيوصل لاكسبرت ناجح بيحتفظ بية لنفسة

ahmed
06-25-2012, 10:49
الموضوع مش موضوع ايهم افضل الموضوع من يستطيع الأستفادة من التداول الآلى فالتداول الآلى يحتاج الى اتسراتيجية ناجحة وان وجدت هذه الأستراتيجية سيكون تداول ناجح جدا

كلامك منطقى بس اعتقد السوق بيقول غير كدة
لان التداول الالى فعلا بيقدر يخلصك من نقطه العاطفه تماما
بس بيهمل نقطه تانيه مهمه فى السوق وهى المرونه
دى طبعا مش هتلاقيها فى اى تداول الى

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:14
كلامك منطقى بس اعتقد السوق بيقول غير كدة
لان التداول الالى فعلا بيقدر يخلصك من نقطه العاطفه تماما
بس بيهمل نقطه تانيه مهمه فى السوق وهى المرونه
دى طبعا مش هتلاقيها فى اى تداول الى

ياباشا متفكرش التداول الالى هيحقق الارباح الخياليه برده زى اليدوى
او هيبقا ناجح بصفه مستمره
والله انا لا ارتاح للعمل على هذا النظام

ولكن اريد دراسته من باب العلم بالشى

zikooo014
06-25-2012, 12:02
اول مره اسمع عن المتاجره بالانسان الالي دي
بس ان جيت للحق مفيش من انك تحلل بنفسك و تقتنص الفرض بنفسك

abdallah elbaz
06-25-2012, 12:38
لالالا اكيد حاجه زي كدا غير مضمونه الافضل ليك الاعتماد على التحليل الاساسي وانك تقوم بالمتاجره بنفسك دون الاعتماد على الالي

kareem
06-25-2012, 12:52
المتابعة بنفسك أفضل بكتير بالإضافة لزيادة خبرتك الشخصية وتحل قراراتك بنفسك وانا شخصيا لا أميل لهذا النوع الأفضل أن تعتمد على نفسك مع العلم ان هناك الكثير نجح معهم الموضوع والأفضل تجرب أولا قبل البدأ برأس مال حقيقى

dodovedo
06-26-2012, 20:45
اخى الكريم
بالنسبه لى انا افضل انى اتاجر بنفسى بدماغى يعنى مش متاجره اليه
تقبل ودى

mohamedfx2005
06-26-2012, 20:50
السلام عليكم ورحمة الله
احسن شيء يا اخي هو الاعتماد على النفس لكن اذا كنت انت من برمج الاكسبرت وهو يطبق استراتيجيتك بحذافيرها فهذا ممتاز من غيرهذا لا انصحك باستعمال الاكسبرتات لانك كما قلت في البداية تربحك وفي النهاية المارجن

tarek22
06-26-2012, 20:57
انا ايضا اخي لا افضل هذه الطريقة لانها غير مضمونة بل ارى ان التدال بالتحليل افضل

saad
06-26-2012, 22:43
لا اعتقد ان ذلك جيد فانا جربت الكثير من الاكسبرتات ولكن دون فائدة الاكسبرت لا يعطي نتائج جيدة وهو لا يفقه الكثير فهو يتصرف حسب معلومات ينفدها وحتى وان كان ذلك خطأ او ان السعر يتجه الى العكس فهو يدخل عكس ويخسر الكثير من النقاط

mahmod_hoda2008
06-26-2012, 23:32
الانسان الالى كويس لاننا ممكن نعتمد على فى حاجات كتير فى حياتنا يعنى الانسان الالى ممكن يعمل شغل شاق الانسان العادى ميقدرش يعمله بس ياريت الشركة اللى بتنتج الانسان الالى المفروض ينزل باسعار مناسبة عشان يكون متوفر للبيع وعشان كل واحد يقدر يكون عند انسان الى احنا ممكن نستخدم الالى فى حاجات كتير جدا فى حياتنا

yassoo011
06-27-2012, 07:18
ممكن يكون خسر بسبب التقلبات في السوق
ولكن المتاجرة بنفسك احسن لانك تكتسب الخبرة في الفوركس
وتنمي نفسك لكي تكون محترف بالفوركس وهذا ما نتمنى الوصول اليه جميعا

zahran
06-27-2012, 07:23
وجهه نظرى فى موضوع الاكسبيرتات عموما مهما كانت ومهما ستكون .. انها فاشله ولا يجب الاعتماد عليها
اولا المتاجر الذى له استراتيجي معينه سيقوم بعمل اكسبرت لها وطبعا احنا عارفين ان مفيش استراتيجيه نسبه نجاحها ميه فى الميه . والاكسبيرت دا مبيفهمش غير اللى الواحد بيقولهوله . فكدا كدا هيخسر اكيد

abdello052
06-28-2012, 05:12
النسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى ثم دخول الصفقات التى يحددها لى تحليلى فهذا النوع اضمن بكثير من استخدام التداول الالى

HUSSENEY
06-28-2012, 20:33
الرزق اللى يجى من غير تعب يبقى حرام
والاكسبرتات اظن انها مقامرة

khaled zizo
06-29-2012, 05:48
اللي عمله بأيده وكلنا طبعا هنا معندناش فكره عن برمجه الاكسبرتات علشان نعمل لنفسنا
اكسبرت ونكون مطمنيين لاداءه .. بس دي ممكن تكون مرحله متقدمه لما نتمكن من السوق الاول وبعد كده ممكن نتعلم البرمجه ونعمل اكسبرت
يريحنا من تعب

Desperate
06-29-2012, 07:18
انا الصراحة بكره التعامل بيهم
بس بجربهم على الديمو بس
مش عشان حاجه غير معرفة بس تصرفاته فى المواقف السهلة والصعبة

الافضل الواحد يتعامل مع السوق بشكل مباشر عشان يحث بلذة الربح

derfcase
06-29-2012, 08:36
هل من الممكن ان تذكر لنا يا اخي الكريم اسم برنامج الانسان الالي هذا - و هل هو اكسبيرت ام تمبلت - ام انه مجموعة مؤشرات تعطي اوامر او اشارات معينة للدخول يدويا او اوتوماتيكيا ؟
بانتظار التوضيح

compaq0
06-29-2012, 15:45
يا اخى هل نريد المال بدون اى عناء هل دخلنا الى هذا السوق و وضعنا به رسا مال لكى نعتمد على انسان الى لكى يتاجر لنا؟علينا ببذل بعض المجهود و الاعتماد على انفسنا من اجل الحصول على الارباح

mhmd
06-29-2012, 17:31
التحليل اليدوي افضل من الاوتماتيك

سيبك انت من اي مؤشرات او اي تحليل اتوماتيك

حاول تعود نفسك انت علي الرسم والتحليل بنفسك

magic777
06-29-2012, 17:36
يا اخى هل نريد المال بدون اى عناء هل دخلنا الى هذا السوق و وضعنا به رسا مال لكى نعتمد على انسان الى لكى يتاجر لنا؟علينا ببذل بعض المجهود و الاعتماد على انفسنا من اجل الحصول على الارباح

واصلا حتى لو اعتمد عليه مش هيحقق ليه مكسب مستمر ممكن يحقق ليه مكسب في فتره ويقلب في فتره اخرى
لانه غالبا بيكون مبني على شرط معينه اذا اختلف شرط منها فقد مصداقيته
وده هيحصل اكيد في سوق متقلب زي سوق الفوركس

safiforex
06-29-2012, 17:39
واصلا حتى لو اعتمد عليه مش هيحقق ليه مكسب مستمر ممكن يحقق ليه مكسب في فتره ويقلب في فتره اخرى
لانه غالبا بيكون مبني على شرط معينه اذا اختلف شرط منها فقد مصداقيته
وده هيحصل اكيد في سوق متقلب زي سوق الفوركس

نعم صحيح ما ذكرت اخي الكريم و لهذا فانا لا افضل اطلاقا على العمل بالتداول الالي
احب ان ارى نما اتداول عليه و ان اتوافق مع الكثير من الشروط الخارجية عن الشروط المتعلقة بالسوق

shwaikich
06-29-2012, 17:53
انا لا انصح باستخدام الانسان الالي او الوثوق به لانه ليس متغير بسرعة
فربما يتغير السعر و يحتاج الالي لفترة حتى ينسجم و يتغير للسعر الجديد مما يؤثر سلبيا

---------- Post added at 02:53 PM ---------- Previous post was at 02:51 PM ----------

اعتقد ان الطريقة السليمة و الجيدة هي التحليل و التخليل و الدراسة للظروف المحيطة و التي بدورها تعمل على الوصول للنتيجة المرجوة الصحيحة افضل من الرجل الالي

H!m0
06-30-2012, 14:08
لا أعتقد أن المتاجرة الألية جيدة لأني أعتقد أنه مثل الاسكريبت يدخول وفق ضروف معينة
و يجب الاعتماد على النفس و المطالعى على الأخبار لأنه فيه متغيرات كثيرا و أيام غير جيدة للدخول

elssayed
06-30-2012, 14:28
انت تعتمد علي نفسك افضل وتشغل بايدك عشان تقدر تدير فلوسك
لكن الالي ممكن يكسبك فترة وفترة تانية يخسرك كل اللي انت عماته

magic777
06-30-2012, 15:09
لا أعتقد أن المتاجرة الألية جيدة لأني أعتقد أنه مثل الاسكريبت يدخول وفق ضروف معينة
و يجب الاعتماد على النفس و المطالعى على الأخبار لأنه فيه متغيرات كثيرا و أيام غير جيدة للدخول

وكمان هو هيفضل شغال لما برمج عليه ولو حصل اي ظرف طارئ مثلا او اخبار قويه
ممكن يخسرك خساره كبيره اذا كان في البرنامج بتاعه مافيش اي خطه للتعامل مع هذه المواقف مثلا
وده برده عيب قوي في نظم المتاجره الآليه

madoxegy
06-30-2012, 15:11
ياصديقى اعتمد على ما تراه انت وليس ما يراه الانسان الالى
بالنسبة لى افضل التجارة اليدوى

A7mad_Aziz
06-30-2012, 15:27
اخي انا عمري ما اعتمدت على الاكسبرت في المتاجرة ولا عمري اقتنعت ان في اكسبرت ناجح حتى لو كان مدفوع..نصيحة اخي لا تنصاع وراء العروض المزيفة والمغرية وبتكون نتاجئها في النهاية سيئة جداً

HUSSENEY
06-30-2012, 19:33
اخي انا عمري ما اعتمدت على الاكسبرت في المتاجرة ولا عمري اقتنعت ان في اكسبرت ناجح حتى لو كان مدفوع..نصيحة اخي لا تنصاع وراء العروض المزيفة والمغرية وبتكون نتاجئها في النهاية سيئة جداً

كلام منطقى فاالانسان هو من اخترع الاكسببرت
وبالتالى يكون مخك افضل من مليوووووووون اكسبرت
فى المتاجرة وربط الاحداث ببعضها

Rami
06-30-2012, 19:35
انا افضل الاعتماد على النفس مع انه فى اكسبيرتات
بتكسب دهب على حد قولهم
لا ان الافضل الاعتماد النفس لانه ممكن يخسرك بكل سهولة
تحياتى لك

Amgad91
06-30-2012, 23:28
بصراحة لا افضلها على الاطلاق لانها دائما ما تسبب خسارة كبيرة حتى وان حققت ارباح في البداية وذلك لانها لا تعمل جيدا في كل ظروف السوق وفي اوقات الاخبار بالذات
تكون نتائجها كارثية فهي لا تراعي ادارة راس المال ولا نفسية المتاجرين وانما تعتمد على مؤشرات ومعادلات فقط
ارى ان المتاجرة اليدوية هي الافضل بكل تأكيد

moonlight
06-30-2012, 23:36
اعتقد ان تقوم بنفسك وتعتمد على نفسك افضل بكثير من الاعتماد على الروبوت
فى التداول لكى تقوم بتحليلات الخاصة بك وتدير كل شئ بنفسك افضل

mage
06-30-2012, 23:48
الاكسبيرت انا نفسى اتمكن فى يوم انى اقدر اتعلمه واتاجر بيه لانى بجد نفسى فى حاجة يمكننى من خلالها ان اتداول فى الفوركس واحقق من خلالها نسبة ارباح كبيرة فى وقت قصير وفى نفس الوقت بدون اى تدخل منك فى سوق الفوركس

a5rzamn
06-30-2012, 23:48
انا يا اخي العزيز اول مره اسمع بالمتداول الالي

ما بعرف اذا ممكن شركة الوساطه تتحكم فيه او كيف نظامه

يا ريت حد يوضحلنا النقطه هاي

waleed adel
07-01-2012, 18:29

اعتمد على نفسك تحلل بنفسك وتركز مع الشارت وتتابع الاخبار جيدا وقرارك بالبيع او الشراء يكون من نفسك

Rami
07-01-2012, 18:33
اعتقد ان تقوم بنفسك وتعتمد على نفسك افضل بكثير من الاعتماد على الروبوت
فى التداول لكى تقوم بتحليلات الخاصة بك وتدير كل شئ بنفسك افضل

التحليلات الخاصة بالمتداول تزيد من خبرته
وتنمى قدراته على التداول
لكن هذا ليس موجود فى المتداول الالى
تحياتى لك

waleed adel
07-03-2012, 16:55
الاكسبيرت انا نفسى اتمكن فى يوم انى اقدر اتعلمه واتاجر بيه لانى بجد نفسى فى حاجة يمكننى من خلالها ان اتداول فى الفوركس واحقق من خلالها نسبة ارباح كبيرة فى وقت قصير وفى نفس الوقت بدون اى تدخل منك فى سوق الفوركس

انا جربت الكثير من الاكسبرتات ولكن دون فائدة الاكسبرت
لا يعطي نتائج جيدة

siafari
07-03-2012, 17:07
وعليكم السلام

سوف تخسر ادا استمريت فيه

اعتمد على تحليلك اخي وان شاء الله تشوف الخير

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 17:09
انا جربت الكثير من الاكسبرتات ولكن دون فائدة الاكسبرت
لا يعطي نتائج جيدة

كلامك شبه مظبوط اخي الكريم هو فعلا لا يعطوا نتائج جيدة
ولكن هذا لا يمنع ان اذا كان الاكسبيرت مبرمج ع يد مبرمج محترم طبقا لاستراتيجية ناجحة فسيعمل الاكسبيرت جيدا جدا لفترة ليست بقليلة فبطبيعة الحال الكسبيرت يحتاج دائما للصيانة والتعديل

pimo
07-03-2012, 18:33
انا انصحك بالتداول بنفسك احسن من البحث عن الروبوهات التي لا تنفع الا في الحسابات الكبيرة والتعلم بالتداول سوف يكسبك خبرة تحتاجها في مشوارك في تجارة العملات هذا افضل لك

madoxegy
07-03-2012, 18:36
ياصديقى اعتمد على ما تراه انت وليس ما يراه الانسان الالى
بالنسبة لى افضل التجارة اليدوى

ahmed rabee
07-03-2012, 19:34
في الواقع وعن تجربه شخصيه مع التجارة الاليه من خلال الزولو تريد

حققت بعض المكاسب في البدايه ولكن تكبدت خسائر كبيرة جدا بسبب المتداولين وتهورهم

افضل التعلم وان تبدا بنفسك حتي تكتسب الخبرة اللازمه لان تصبح تاجر ناجح

aboualy
07-03-2012, 19:37
اعتقد ان هذه الاكسبرتات لا تحقق نجاح مستمر ولكن هى تعطى نتائج جيدة لفترة ثم تعطى نتائج سلبية بعد فترة من الوقت
والتحليل الفنى افضل كثيرا من هذه الاكسبرتات لان النظرة الشخصية للشارت تصنع فارق كبير بين متاجر واخرى

ehab
07-08-2012, 23:23
ولا احاول ان اقترب منه حيث انه ياتى بنهاية الاكونت وخسارة فادحه

sabre
07-08-2012, 23:29
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انت طبعا بتقصد الاكسبرت الالى واليك هذة النصائح لا تشتغل على اى اكسبرت الا اذا كنت انت صاحب فكرته ودا علشان تعرف تتعامل معاة ازاى فى اصعب ظروف السوق وازاى ممكن تتدخل انت فى الوقت المناسب

hehelibeb
07-13-2012, 14:50
لا أحب الأمور الآلية

أنا أفضل كل ما هو يدوي

تقبل مروري

Rami
07-13-2012, 14:51
وعليكم السلام

سوف تخسر ادا استمريت فيه

اعتمد على تحليلك اخي وان شاء الله تشوف الخير

لكن التداول اليدوى يحتاج الى
خبرة كبيرة فى التداول لكى تعتمد على نفسك
بارك الله فى جهودكم الكريمة

wazwaz
07-13-2012, 15:09
أنا ايضا كنت أستخدم هذه الخاصية والمعروفة بالإكسريبتات وطبعا في البداية ربحت مبالغ جيدة لكن بعدها بدأ يدخل لصفقات خاسرة وخسرت كل شيء لا أعرف سبب ربحه لبعض الصفقات وخسارته لصفقات أخرى لكن كل ما أعرفه أنه من الأفضل أن نتداول يدويا لأن تلك الخاصية عبارة عن ملف مبرمج وليست إنسان يحس بتغييرات السوق ومتى يتوجب عليه الإغلاق قبل تحقيق الهدف !

mohamed 300
07-13-2012, 15:10
من الافضل ان تعتمد على نفسك ,لان الكثير من الاستراتجيات التى تتعامل مع الحاسب الالى ,تكون خسائر اكثير من الارباح ,ولكن عليك ان تكون تاجر بمعنى الكلمه ,وتتعرف على الطرق التى من الممكن ان تربح بها

elzeel
07-13-2012, 16:57
قد يفيدك احيانا وقد يضرك كثيرا فهو الى ليس له عقل
اما انت فلديك عقل وقادر على المتابعه اولتحليل وتغييرا ارائك وفقا لحركه السوق

willy
07-13-2012, 17:16
يااخي اعتمد على نفسك لان المتاجر الالي لايرى ماتراه قد ترى انت فرصة جيدة هو لايراها حسب شروطه التي يعمل بها كذلك انا لم ارى حتى الان في كل المنتديات باكسبرت ناجح ويعنمد عليه

naitsi
07-13-2012, 20:24
السلام عليكم
انا لا افضل هذا النوع من هذا الاسلوب وهذا الاسلوب اصلا ينبع من شخص يريد ان يحقق مكاسب دون ان يتعب
وهذا لا يوصل اي شخص الي اي نجاح علي الاطلاق

swingawy
07-13-2012, 22:53
والله هيا فكره كويسه
بس المشكله لو حدث اى مشاكل فى السيرفر
ساعتها ممكن صفقتك ما تتوقف وتخسر كتير يا اخى

لذلك ادخل مع شركه انستا لان سيرفرها ممتاز

delpi
07-13-2012, 23:02
اكيد طبعا كلامك صح100 100 دي ممكن تكون مرحله متقدمه لما نتمكن من السوق الاول وبعد كده ممكن نتعلم البرمجه ونعمل اكسبرت
يريحنا من تعب المتابعه

salah.bmw
07-14-2012, 01:02
انا عن نفسي لا افضل المتاجرة عن طريق الالي
انا يلي احلل وانا يلي افتح صفقة وانا يلي انهيها علشان الوم نفسي ما الوم اي حد

essam1985
07-17-2012, 12:21
بصراحة حتي الان لم اجد و لا اكسبيرت يستطيع ان يتعامل مع كل الظروف

الا اكسبيرت واحد بس كانت مكاسبه مش كتير قوي

و لكنه نجح في 2008 و حتي الان

اسمه morfius odd bot

BRUFEN
07-19-2012, 01:54
أخي الكريم من اكثر من سنة وزياد شوي
تابعت موضوع لإكسبرت روسي للفترة الآسيوية بدانا بالتطبيق كانت الإعدادات التي جاء بها صاحب الموضوع جميله جداً ومربحة
ولكن لا اعلم لماذا يريد التعديل او الحصول على إعدادات أفضل المهم إستطاع الحصول على إعدادات على مدار الساعه
وخلال شهرين أعتقد او ثلاثة شهور وصل تدبيل الحساب إلى أكثر من 1000$ بحساب تجريبي مع انه يقول بانه بنفس الوقت يعمل على حساب حقيقي آخر
ولكن بعدها بدأت مشكلة اليونان وكان هذا في الأسبوع الاول عندما قرأنا عن ديونها وتغيرت طريقة الغكسبرت وتمرج الحساب

اخي الكريم ميزة هذه الإكسبرتات إذا كانت ناجحة اول ما توصل لربح او لرأس مالك على طول سحب رأس مال وترك الأرباح تعمل
لأني تابعت إستراتيجيات كثيرة ومنها أعضاء لإستراتيجياتهم وتم تدبيل الحسابات بطريقة يدوية ولكن بعدها بفترة تمرجن الحساب

هذا يعني بان هذه الإستراتيجيات لا تنفع بكل الاوقات ولن تصمد على مدار السنه فيجب ان تحذر
لو ان الإستراتيجيات تنفع لما تعب احد بتطويرها والبحث عن فلتر ومجهود وتجارب وتعب

والإكسبرت أساساً هو احد الإستراتيجيات يقوم صاحبها او المبرمج ببرمجت شروط الدخول والخروج بنفس الطريقة اليدوية
فأرجو منك تجربت الإكسبرت ديمو قبل قبل وضعه على الحقيقي

vamoscapitos
07-19-2012, 01:58
انا شخصيا افضل المتاجرة بنفسي

اولا لاني اعرف ماذا فتحت الصفقة

وثانيا حتى لو خسرت اكيد ساكون تعلمت واخذت تجربة

اما المتداول الالي فلن ينفعك

kingman
07-19-2012, 02:48
انا شخصيا افضل المتاجرة بنفسي

اولا لاني اعرف ماذا فتحت الصفقة

وثانيا حتى لو خسرت اكيد ساكون تعلمت واخذت تجربة

اما المتداول الالي فلن ينفعك

هو اكيد هيكون مفيد لو الواحد امتلك استراتيجية بشروط محددة وجربها فترة طويلة ويعلم بمدى نجاحها فاكيد ان يتم تحويلها الى اكسيبرت هيكون شئ مميز ومريح للمتاجر

mohamed yossef
07-19-2012, 11:39
نصيحة يا غالى اعتمد على نفسك افضل من ان تقون بالاعتماد على المتاجرة الالية
ولا انصحك ابدا اخى العزيز بذلك النوع من المتاجرات لان فيه خسارة مؤكدة مهما اثبت من نتائج مؤقتة

ahmed
07-19-2012, 11:42
اعتد على نفسك فى المتاجرة افضل يا اخى لسبب بسيط
اننى سمعت عن مليون متاجرة اليه خاسرة والقليل مشكوك فيه هو الناجح

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 11:46

اى انسان الى تقصد اخى الكريم
حسب ما فهمت من كلامك تقصد الاكسبيرت expert
وترجمتها بالعربيه الخبير
الاكسبيرت هو برنامج معد لا اداء وظائف معينه
عن نفسى لا انصح به ابدا وحاول تحلل فنيا بنفسك

realyone
07-19-2012, 11:47
صحيح ان الأكسبيرت هي برمجه لأستراتيجيه ما,لكن هناك فرق عندما تتاجر يدويا فانك تراقب اوقات الأخبار فإذا قربت وقت الأخبار فغالبا لا تفتح صفقة,اما الأكسبيرت فهي تعمل على البرمجه وتفتح صفقات في اي وقت حتى في اوقات الأخبار مما قد يؤدي الى الخساره,لهذا السبب لا افضل التداول الآلي

osama00971
07-19-2012, 11:48
اكيد الافضل اخي ان تتاجر بنفسك ولا تجاذف
باي شيء اخر صدقني

Forex Eyes
07-19-2012, 12:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لكن ما هو الانسان الالي هدا
هل تقصد الاكسبريت الدي يقوم بالتداول لوحده ام تقصد شيء اخر

Aker001
07-19-2012, 12:11
التداول الآلى يحتاج الى اتسراتيجية ناجحة وان وجدت هذه الأستراتيجية سيكون تداول ناجح جدا لكن من الصعب ان يجد المتاجر مثل هذه الأستراتيحية بسهولة ولذلك يبقى التداول التقليدى واليدوى هو المناسب

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 12:16
صحيح ان الأكسبيرت هي برمجه لأستراتيجيه ما,لكن هناك فرق عندما تتاجر يدويا فانك تراقب اوقات الأخبار فإذا قربت وقت الأخبار فغالبا لا تفتح صفقة,اما الأكسبيرت فهي تعمل على البرمجه وتفتح صفقات في اي وقت حتى في اوقات الأخبار مما قد يؤدي الى الخساره,لهذا السبب لا افضل التداول الآلي

نعم معك كل الحق التداول الالى
خالى من اى تفكير ومن اى عاطفه
انما هو برنامج معد لاداء وظائف محدده بغض النظر عن الظروف التى ستجرى فيها عمليه التداول

waleed adel
07-19-2012, 12:41
لا افضل هذا النوع من هذا الاسلوب وهذا الاسلوب اصلا ينبع من شخص
يريد ان يحقق مكاسب دون ان يتعب

SlaiteR
07-19-2012, 16:41
اناا ما اعتمد على اي احد

انه يخاطر بمالي

افضل انا بنفسي انا احلل

ولا ابقي مصيري بين يدي كمبيوتر

nrgslawi
07-19-2012, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي المتاجرة بالانسان الالي هي مخاطرة كبيرة جدا ويمكن ان تتسبب في هلاك حسابك انصحك بالابتعاد عنها

marem2007
07-19-2012, 17:31
لا انصحكم بالبحث في هذا المجال لانكم هتلاقو اكسبرتات كتيرة بتكسب بس هتلاقي غلطة هضيعلك الحساب كلة
اللهم بلغت اللهم اشهد

Shady Moustafa
07-19-2012, 17:33
شئتم ام ابيتم التداول الالى هو الافضل بكل المقاييس والتداول الالى سيكون هو مستقبل التداول فى العالم واعتقد بعد 10 سنين سينقرض التداول اليدوى

pimo
07-19-2012, 17:56
اذا كنت تريد
ان تصل الي الاحترافية في التداول في الفوركس انصحك بايجاد استراتجيتك بنفسك وان تعتمد كليا عليها في تحقيق الربح والابتعاد الكلي عن التداول الالي الذي لا ينفع

magic777
07-19-2012, 18:34
اذا كنت تريد
ان تصل الي الاحترافية في التداول في الفوركس انصحك بايجاد استراتجيتك بنفسك وان تعتمد كليا عليها في تحقيق الربح والابتعاد الكلي عن التداول الالي الذي لا ينفع

هو لما نلاقي طريقه كويسه نقدر نشتغل بيها ونوظفها صح في الفوركس ممكن بعد كده نعمل ليها اكسبرت
ونكون عارفين طريقه عمله وهنا هينفعنا اكتر لاننا اللي مخترعين طريقه العمل بنفسنا
غير بأه لما نشنغل باكسبرت مش عارفيين طريقه عمله كامله ايه او على ماذا يعتمد

Aker001
07-19-2012, 18:35
مفهوش مكسب ولا منفعه

msh4egy
07-20-2012, 15:09

magic777
07-20-2012, 22:54

الاكسبرت مش هيفيد حد الا اللي صنعه وعارف طريقه العمل اليدويه به وقادر يغير منه مع اي تغير في حركه العملات
ويطور عليه لكن اللي بياخده جاهز مبيبقاش عارف في اغلب الاحيان طريقه العمل اليدويه به
وبالتالي مبيقدرش يوظفه صح في السوق او يطور عليه

mahmoud1
07-20-2012, 23:01

انا اول مرة اسمع عن موضوع ى دة لكن انا بفضل انه اعمل بنفسى واتعلم واستفاد والخسارة ورادة لكن اسمه بتعمل وبحاول انه اصلح من اخطاء لكن لو مثلا انسان الى او اى مدير حسابات تاجر ليك وخسرت انت اللى حاتكون خسران فلوس وكمان خسران انك ما اتعلمت وما عرفت كان سبب الخسارة اية

bilalo200
07-20-2012, 23:08
السلام عليكم
اضن ان المتاجرة التقلدية افضل لانك المتحكم في جميع الصفقات

ashraf el-araby
07-20-2012, 23:15
افضل انك تعتمد على نفسك فى المتاجرة وتبعد عن الانسان الالى وده هيخليك تكتسب خبرة اكبر فى هذا المجال وبالتالى هيكون مكسبك اكتر بالتوفيق

havic
07-20-2012, 23:24
انا لا افضل استخدام الروبوت لانه لا يمكن السيطرة على الخسائر و لا تجد اي استفادة فيه من ناحية الخبرة و التجربة
لذا افضل التداول اليدوي

mostafakamal
07-24-2012, 23:26
اولا انا لا احب العمل مع المتاجر الالى او ما يسمى الاكسبيرت ادفايزر ولكن احب العمل على المؤشرات وفكرته
لان هذا المتاجر الالى لا اعرف كيف يتصرف فى حالة الانفجارات السعرية او قلة التداول وقصر السوق على نقط صغيرة
وهكذا

mido
07-24-2012, 23:49
اخي الكريم
بالنسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kero
07-24-2012, 23:54
ده الطبيعى يااخى
الاكسبيرتاتفعلا بتحقق ارباح خيالية ف وقت قصير
لكن بتخسره ف وقت اسرع اعتمد على نفسك افضل فى التداول

saad
07-25-2012, 04:57

mena
07-26-2012, 11:16
تنفيذ الاستراتيجيات بشكل آلي: تنفيذ تلقائي للأوامر التي يضعها المستثمر بمجرد وصول السوق إلى هذه الأهداف
إدارة الأموال بطريقه حكيمة وخاليه من عامل المخاطرة,حيث أن نسبة المخاطرة التي يمكن للمستثمر تحديدها لا تتعدى ال 5% من رأس المال

Ahmed Salama
07-26-2012, 14:04
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
لا يوجد افضل من الاعتماد على نفسك بحيث اذا خسرت فلا تلوم احد الا نفسك ولا تعتمد على الانسان الالى لانة لايوج من وراء مكسب او منفعة واظن انة اذا كسبك مرة فانة سوف يخسرك عشرات المرات والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته

master_egypt
07-26-2012, 14:15
لا يوجد افضل من الاعتماد على نفسك بحيث اذا خسرت فلا تلوم احد الا نفسك ولا تعتمد على الانسان الالى لانة لايوج من وراء مكسب او منفعة واظن انة اذا كسبك مرة فانة سوف يخسرك عشرات المرات والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته

انا بايدك يا احمد ف كلامك دة
فعلا الاعتماد ع النفس عشان مترجعش تلوم حد غير نفسك وبس

morx123
07-26-2012, 14:25
لم اسمع به
واعتقد ان سلبياته اكثر من منفعته
فاحذر منه

Aker001
07-26-2012, 14:26
لا انصحكم بالبحث في هذا المجال لانكم هتلاقو
اكسبرتات كتيرة بتكسب بس هتلاقي غلطة هضيعلك الحساب

magic777
07-26-2012, 22:02

طبعا اخي الاعتماد على المتاجره اليدويه هنا الافضل لكي يتعلم المتاجر ويصل الى مرحله الاحتراف في المجال
وبعد كده لما يقدر يعمل لنفسه خطه عمل جيده يقدر بعد كده
يعمل اكسبرت ليها يكون هو اللي عامل فكرته

safiforex
07-26-2012, 22:10
طبعا اخي الاعتماد على المتاجره اليدويه هنا الافضل لكي يتعلم المتاجر ويصل الى مرحله الاحتراف في المجال
وبعد كده لما يقدر يعمل لنفسه خطه عمل جيده يقدر بعد كده
يعمل اكسبرت ليها يكون هو اللي عامل فكرته
صحيح اخي الكريم فالمتاجرة اليديوية افضل بكثير من التداول الالي
و انا لا احب ان التداول بالروبتات ، المهم ان اتداول بيدي لاعرف ما افعل و حسب ما ارى من تحليل

kero
07-26-2012, 22:49
صحيح اخي الكريم فالمتاجرة اليديوية افضل بكثير من التداول الالي
و انا لا احب ان التداول بالروبتات ، المهم ان اتداول بيدي لاعرف ما افعل و حسب ما ارى من تحليل
كلامك صحيح اخى انا اتفق معك لا يوجد شىء افضل من التداول اليدورى
التداول الالى لن يكون مثل العقل البشرى اطلاقا ولا يتجنب الاخبار ولا الحركة السرييعة والمفاجاة فى السوق

العوامى
07-29-2012, 11:02
هناك منها المربح وهناك المدمر للحساب وان كنت افضل التجارة اليدوية عنها ولكن
هناك اسبيرتات اعدادها لا تكادد تعد على اصابع اليد الواحدة مضمونة جدا ولكن تحتاج الى راس مال عالى جدا جدا جدا ومن جانبى ارى ان شخصا يملك راس مال كبير مع ادارتة ادارة حكيمة يستطيع ان يحقق نفس نتائج الاكسبيرت واكثر

zeina
07-31-2012, 01:44
انا من كارهى التداول الالى ودا لانى خبراتى فية قليلة وتجربتى معاة سيئة جدا .. لذلك قررت ابتعد عنو واكتفى بالتداول اليدوى واعمل حاجتى بايدى ولا اتداول بروبوت يخسرنى كل ما املك

sunlight
07-31-2012, 01:48
اعتقد ان الاكسبريتات دى ليست جيده ولو كانت هاتلاقيها بمبالغ جامده وطبعا المجنون هو اللى هايدفع ثمن باهظ لكى يجرب اكسبريت مش عارف اصله لذلك يجب علينا ان نضع الاستراتيجيه التى تخصنا مع المؤشر المناسب ونعتمد على انفسنا

eng2012
07-31-2012, 01:53
اعتقد انه من الممكن ان يحقق لنا الربح بكل سهوله ولكن لا نستطيع ان نتعلم منه كيف نكتسب الخبره ونصبح تجار ناجحين فى تجاره العملات الاجنبيه

shemo
07-31-2012, 19:04
هو جيد ولكن ليس فى كل الاحوالى لان احيانا يؤدى الى خساره فيجب ان تعتمد على التداول اليدوى افضل

Spiderhoof
08-08-2012, 03:01
بلاش موضوع الالي ده المفروض التاجر دماغه في راسه
ولازم الواحد يكون معتمد علي نفسه ويكون عنده ثقه في نفسه

dollyabdallah
08-08-2012, 04:03

tamid0
08-08-2012, 04:08
السلام عليكم ورحمة الله
اعتقد التجارة دي مش مضمونة لازم اتاجر بنفسي بالتوفيق للجميع
تحياتي على التوضيح

tariktanjaoui
08-08-2012, 04:45
حسب تجربتي المتواضعة اظن المتاجرة ب الانسان الالى قد تودي الى ضياع الراس مال وخسارته لهذا السبس افضل و انصحك باستعمال التداول اليدوي لما فيه من منافع اولها تطوير مستواك اثناء التداول واكتساب المزيد من الخبرة مع توالي الصفقات

hend
08-08-2012, 16:43
ههههههههههه معلش الخساره متعوضة انا الى اعرفه ان الواحد لازم يحاسب قبل كل حاجة
ويحسبها صح انت تلاقيك اخطات التقدير عشان كدا لازم تعيد حصاباتك

jamalsale
08-08-2012, 18:19
أنا لا أعتمد على الربوت ولم الجأ له يوما لأني اعتمد على التحليل الأساسي
و أقوم بالعمل بنفسي و أعتمد على نصائح الخبراء في هذا المجال

ahmedyousef33
08-08-2012, 18:27
لااعتمد الا على نفسى لانك بالتداول اليدوى ستكون اسرع فى اداره الامر وايجاد حل عند وقوع اى مشكله اما الانسان الالى فكما قلن الى لايمكنه التصرف الا فيما مدرب عليه ولا يحسن التصرف من تلقاء نفسه

saidyousef
08-08-2012, 18:28
لا اعتقد ذلك جيد فانا جربت الكثير من الاكسبرتات ولكن دون فائدة الاكسبرت لا يعطي نتائج جيدة وهو لا يفقه الكثير فهو يتصرف حسب معلومات ينفدها وحتى وان كان ذلك خطأ او ان السعر يتجه الى العكس فهو يدخل عكس ويخسر الكثير من النقاط

mohamedlee
08-08-2012, 18:32
ما فيش افضل ولا احسن من المتعة من تحليلك بنفسك وجنى ثمار مجهودك وتعبك فى التحليل الفنى بعد تحقيق النقاط المخططة وبالنسبة للاعتماد على مجهود الغير
فهذا لا يفيد ولا ينفع ابدا وان اصاب فى مرة او مرتين فانة لن يصيب دائما فنصيحة حاول تتعلم وتجتهد فى التحليل الفنى وباذن الله هاتحقق اضعاف ما كان الانسان
الالى يحققة لك وهايكون فيه بركة كمان ربنا معاك ويوفقك

simo patrik 9
08-08-2012, 18:32
بالنسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى ثم دخول الصفقات التى يحددها لى تحليلى فهذا النوع

mokhtar26
08-12-2012, 13:37
السلام عليكم
الخبير الالي نظريا حل مثالي للتداول لكن المشكلة انه لا يوجد مبرمجون اكفاء
للقيام بالبرمجة على اكمل وجه و انا مهووس بها و لم اجد ضالتي بعد

Gravity
08-12-2012, 13:48
خخخ رجل آلي اخي ..
كأنك داخل صفقة بالحظ
لا هو انسان خبير ولا اي شي .. بس شغل حظ فقط
اعتمد على نفسك اخي .. او ابحث عن خبير

themaxprofit1
08-12-2012, 16:25
دا انا معرفهوش عشان انا لسة جديد فى مجال التداول والفوركس عشان انا لسة لحد دلوقتى ومبتدء فى المجال دا

Mohamed Osman
08-12-2012, 16:31
الاعتماد على النفس وضرب الثقة فيها هو الحل الافضل للوصول الى الربح المقنع لك اما الانسان الالى يعمل بطريقة الحظ فهو مبرمج على دخول صفقات معينة حتى ولو كانت خاسرة

mannon
08-12-2012, 16:51
الاعتماد على النفس وضرب الثقة فيها هو الحل الافضل للوصول الى الربح المقنع لك اما الانسان الالى يعمل بطريقة الحظ فهو مبرمج على دخول صفقات معينة حتى ولو كانت خاسرة

لأ على فكرة موضوع المتاجرة الالية مش معناه ان العقل البشرى لا يعمل ، فمن من الاساس اخترغ هذا النظام
المهم بس يكون عندنا الثقة فى نفسنا وفى هذا المجال

Noah
08-12-2012, 17:58
اخى الكريم الاكسبرت من الوسائل الجيدة جاد وان تحدثت عنه وانت لا تعلم عنه شئ قد ترى الكثير من الانتقاد من البعض ولكنه بالفعل وسيلة مميزة جدا فى الفوركس

racrab88
08-12-2012, 18:53
أرى أنه أفضل وسيلة هي متابعة السوق و أخباره و الاعتماد على التداول بنفسك ، فإذا حققت مكاسب ستكون راضيا عنها و من جهة ثانية ستتعلم أصول الفوركس و قواعده و سيمنحك فرصة لجني الكثير إن شاء الله في المستقبل

ebtehag
08-14-2012, 15:39
والله اخى الكريم الموضوع ده انا لا افضله على الاطلاق افضل انى اتعلم الاول كويس وافضل الاعتماد على النفس فى كل شىء وليس على اية برامج ينفذها اكسبرت او غيره لانى مش هحس باى متعه غير وانا شغال بايدى واعتقد انه دا راى الغالبيه من المضاربين بيفضلو اكده

otakon
08-14-2012, 15:43
الانسان الالي او الاكسبيرت مابيفيدك بشي هو اصلا من صنع البشر ثاني شي
افضل لك التداول بنفسك وكسب الخبره في هذا السوق لانها لاتاتي الا مع السنين

elking
08-14-2012, 16:36
انا لا احب ان اجعل اى اكسبيرت يشتغل على حسابى حتى لا اخسر الكثير والكثير

hossam hossam
08-25-2012, 23:30
ياريت ياباشا تقول لينا اذي بتستخدم الانسان الالي اكيد طريقه جديد ودي المتاجره
بتقبه بي نظام عشوائي يعني واحد تاني بيتاجر ولا ايه

silver
08-25-2012, 23:47
احب الاكسبيرتات

ولكن بشرط ان تكون بادارة مالية وبوقف خسارة لان اغلب الناس يخسرون اموالهم بسببهم

ahmedgalal
09-19-2012, 06:16
انا عن نفسى لا اعتقد ان ذلك جيد فانا
جربت الكثير من الاكسبرتات ولكن دون فائدة
الاكسبرت لا يعطي نتائج جيدة وهو لا يفقه الكثير
فهو يتصرف حسب معلومات ينفدها وحتى
وان كان ذلك خطأ او ان السعر يتجه الى العكس
فهو يدخل عكس ويخسر الكثير من النقاط
والله يوفق الجميع فى سوق ا لفوركس

mohamedmmk
09-19-2012, 14:30
اخي المتاجرة بالانسان الالي هي مخاطرة كبيرة جدا ويمكن ان تتسبب في هلاك حسابك انصحك بالابتعاد عنها
وايضا ممكن يحقق لك مكاسب لاكنى انصحك بالابتعاد

YASER83
09-19-2012, 17:05
السلام عليكم
المتاجرة الالية غالبا ما سيتخدمها الغرب لبرمجة الطريقة الخاصة لكل متداول
لذا تجده يفضل اذا استخدمه الاخرون لأن معظمهم لا يعرفون الاساس الذي بني عليه هذا المتاجر الالي

sky44
09-19-2012, 17:07
شخصيا انا لا افضل هذا النوع من المتاجرة اي المتاجرة الالية لانها تشكل خطر على الحساب و ليست وسيلة آمنة للمتاجرة لهذا افضل المتاجرة اليدوية لانها تكون اكثر مصداقية من الاخرى

ash988246
09-19-2012, 21:07

الاعتماد على المتاجرة الألية له شروط حسب طريقة التجارة من حيث حجم العقد وعدد النقاط وأشياء أخرة كثيرة لابد من تداركها من خلال التجريب لفترة على حساب تجريبي

vip1988
09-19-2012, 21:08
اخي الكريم انصحك انك تعتمد على نفسك وجهودك وتكتسب الخبره من التعلم ومن الاخرين افضل من اي شيء وشكرا

elkhawaga
09-19-2012, 21:09
لا لا انا مش بحب انسان الى و مش انسان الى
الواحد يشتغل كدة بايده و يطفح الدم علشان يجيب القرش

sambosalah
09-19-2012, 21:12
بالتوفيق اخي الكريم وان شاء الله النجاح ومزيدا من التقدم لك وللجميع ان شا الله

mrhero
09-22-2012, 20:36
منصحش حد يتاجر بالانساان الالي ده فهو ده ضااار جدا مفيش أحسن من ان الواحد
يحلل بنفسه ويمشي علي تحليلاته الخاصة به وان تعتمد علي معرفتك في الفوركس افضل بكثير

azifek
09-23-2012, 02:41
حسب رأيي الشخصي لو تتعلم بنفسك و ذلك بتخيص أوقات معينة للتجارة أحسن لك من أن يتم التلاعب من أموالك
و إلا فأقترح عليك أن تقوم باستخدام نظام نسخ الصفقات الذي توفره انستا لعملائها

نور العمر
09-23-2012, 02:47
هى هتبقى مغامرة اذا الواحد اعتمد على اكسبيرت لايعلمه جيدا ولايعلم ادائه ولاطريقة عمله لكن اذا كان يعلم على ماذا يعتمد وقادر على تقييمه وجربه فترة جيدة على الديمو فاكيد مش بيضيع وقته والسوق ده عايز بذل الجهد والتجريب للوصول للأفضل انا بقى مع الرأى دة و شايفة انه راى صائب و دى وجهة نظرى و حبيت اقولها

dina
09-23-2012, 03:02
حضرتك بتقول انه خسرك كتير ازاى لسه بتسال
تعتمد على نفسك ولا لاء هو فى الاول كان كويس وبدا دلوقتى خلاص يخسرك
اكيد مش محتناجة سؤال المفروض تسيبه وتعتمد على نفسك طبعا

hedraf
09-23-2012, 03:10
بالنسبة لى لا افضل العمل بالانسان الالى واحب ان اتاجر بنفسى لان الانسان الالى مجرد بياخد اوامر منك وبينفذها ولا يهمه انك تكسب او تخسر لكن لما تتاجر بنفسك هتعرف امتى تبتدى وتوقف الصفقة فى الوقت المناسب

loco
09-23-2012, 03:12
السلام عليكم اخي انا افضل ان اخسر فلوسي بنفسي احسن ماعطيهم لانسان الي واستن ان يكسبني
الافضل ان تعتمدعلى نفسك رغم ان هدا البرنامج عنده صمعة جيدة في كسب الاموال

4ex
09-23-2012, 06:46

fnaan
09-23-2012, 07:22
والله انا على فكره الموضوع دا حتى الان مش لاقى له اجابه بالتأكيد ان التدوال اليدوى افضل لآنك بتتحكم فى كل الامور وبتعمل تحليلاتك بما يناسب السوق وحسب رؤيتك ووجهة نظرك ووجهة نظر من اهم اكثر خبره منك لكن البعض جرب اكسبيرتات وبيقول انها حققت معاه مكسب معقول مع نسبة خسائر قليله مع العلم انى لقيت شركات تدوال بيكون هديتها ليك اكسبريت مش بونص ويثبتوا ان الحسابات الى شغاله عليه لايقف محققه مكسب معقول ودا انا شوفته بنفسى بس محتار جدا بس الحاجه الى الى حد ما انا متأكد منها ان الاكسبيرت بيكون ناجح لو معدل الربح قليل لكن لو معدل الربح عالى اغلب التجارب معاه فشلت

Mido0o-style
09-23-2012, 07:27
لا يعرف بالأنسان الالى لمعلوماتك الـ ea
هو أختصار لكلمة expert adviser

و تعنى الترجمة الحرفية لها الناصح الخبيرو لكنها تعنى نظام المتاجرة الالى و ليس الأنسان الالى بالتأكيد و انا لا أعترف بها صراحة فى المتاجرة على الأأطلاق.

ms602
09-23-2012, 08:27
إذا تم اختيار الظرف المناسب للتداول الآلي وفق استراتيجية محددة فقد تكسب
عدم الإعتماد كلية على التداول الآلي

HOUSAMMI
09-23-2012, 12:12

اخى لا تستمر على حاجة بتخسر بطبيعة الحال وحاول تتعلم صح او تطبق صح وتثق بنفسك

او توفر وقت للمتاجرة لو دى كانت احدى مشكلاتك ،،، ياريت تختبر الاسكريتات وقت طول على الديمو وباقل لوط على الحقيقى مع المتابعة شبة اليومية للنتائج

magic777
09-23-2012, 20:54
اخى لا تستمر على حاجة بتخسر بطبيعة الحال وحاول تتعلم صح او تطبق صح وتثق بنفسك

او توفر وقت للمتاجرة لو دى كانت احدى مشكلاتك ،،، ياريت تختبر الاسكريتات وقت طول على الديمو وباقل لوط على الحقيقى مع المتابعة شبة اليومية للنتائج

الافضل احسن البعد عن الاكسبرتات دي لانه مش هيتعلم منها حاجه حتى لو استفاد بعض الارباح
واعرف ان الطرق السهله للربح في المجال ده اقرب طريق للخساره

mohamed alalfy
09-24-2012, 17:26
السلام عليكم
هذا الانسان الاى فى بعض الاحيان
تعمل بعض المنتديات التى تبع هذا النوع
على غش المستخدم
وشكر الله سعيكم

علاء بدران
09-24-2012, 17:28
مفضلش خالص االمعل من خلال الانسان الى
لانة قد يخسر كثير وايضا بهذا الشكل ساستمر جاهلا عن
اشياء كثيرة فى السوق لذا افضل الاعتماد على النفس واقوم بالتحليل الجيد
وحاول ان اعمل بنفسى

nabil9
09-24-2012, 17:30
والله انا ليس لدى اى خبره
لآنى جديد فى مجال الفوركس وربنا يسهل لينا جميعاً

pips
09-24-2012, 17:34
الإنسان الآلي أو الروبوت يتبع لوغاريتمات مهيئة مسبقا من طرف أشخاص
و لكن في بعض الأحيان هذه الوغاريتمات تكون فيها ثغرات خطيرة
فالمرجو الحظر

anass
09-24-2012, 17:39
السلام عليكم
اخي لا يجب عليك ان تعتمد على الانسان الالي 100% لازم تكون عندك خبرة و احتراف في ذالك لكي تتبع استراتيجية جيد و بالتوفيق ان شاء الله
و شكرا

moody
09-24-2012, 17:47
السلام عليكم
انا الان ما زلت مبتدء ولا
اعرف ما هو الانسان الالي
اذا يوجد لديكم فكرة عنه زودونا بمعلوماتكم
تقبل مروري

keko
09-24-2012, 19:10
معرفش اواىانت اصلا تثق فى ان تترك اموالك وراس مالك بدون ان تديره بنفسك فانا لا احب هذا النوع من التداول ان اعتمد
على غيرى بل احب ان اقوم بفتح الصفقه بنفسى ووضع تحليلى الخاص وابتعد تماما عن ما تسميه بالانسان الالى

simo512
09-26-2012, 13:48

مفهوش مكسب ولا منفعه

mohamedgo12
09-26-2012, 13:53

mansourito
09-26-2012, 14:00
شوف اخي لو كان الاسكريبت هذا خسرك كثيرا فالاحسن ان تتداول بنفسك وتنسى هذا الاسكريبت لأنه لا يعتمد على الاخبار وعلى ما يحدث

mohamed saad
09-29-2012, 18:09
انت تقصد التداول عن طريق الاكسبيرتات والله يا اخي لا انصحك بها نهائي فأي اكسبيرت مهما كانت ارباحه لابد وحتما يأتي ويخسرك ولن يربحك اي صفقة لسبب بسيط انه يضرب من جانب شركات الفوركس حيث على حد علمي ان معظم الشركات تتابع الحسابات التي تربح وتبحث عن كيفية عمل هذا الحساب وللاسف انها تستطيع ان تصل الى اذا كنت تستخدم اكسبيرتات ام لا وتستطيع ان تضرب هذا الاكسبيرت

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 19:44
اعتمد على نفسك اخى وتعلم واتقن الفوركس ولا تعتمد على احد فى تجارتك
لانه دايما ستجد نفس النتيجه فى النهايه وهى الخساره

sami
09-29-2012, 19:50
أنا أنصحك أخي الفاضل بالتداول اليدوي أخي الكريم و أن تبتعد عن التداول بالإكسبيرتات أو ما يعرف
بالمتاجر الآلي لأن معظم الإكسبيرتات برأيي المتواضع فاشلة و خاصة التي تتاجر بطريقة المضاعفات فعند
فتح صفقات عكس الترند تحدث الكارثة و يفقد المضارب حسابه خاصة عندما يعكس السعر لعدد كبير من
النقاط دون تصحيح

mr.cavally
09-29-2012, 20:07
بالفعل اخى لا يوجد اكسرت يحقق لك كل ما تتمناه
الافضل ان تعتمد على التحليل اليدوى من خلال التحليل الفنى

asmaa omar
09-29-2012, 20:15
اولا هو لا يسمى بالانسان الالى بل يسمى بالاكسبيرت ادفيسور
اى الخبير الالى والافضل ان تتاجر يدويا لكى تتعرف على المتغيرات فى السوق التى لا يستطيع هو التعرف عليها

m.o.b
09-30-2012, 04:46
بالنسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى ثم دخول الصفقات التى يحددها لى تحليلى فهذا النوع اضمن بكثير من استخدام التداول الالى

shaimaa1
09-30-2012, 10:02
التداول الالى يمكن ان يكون ولكن يمكن ان تخسر فلوس مقابل شراؤه وتكون النتيجه سلبيه ويحقق خسائر فيجب التاكد منه

mohamed eldamnhorey
09-30-2012, 11:47
التداول الالى يمكن ان يكون ولكن يمكن ان تخسر فلوس مقابل شراؤه وتكون النتيجه سلبيه ويحقق خسائر فيجب التاكد منه

مفيش احسن وافضل من التداول اليدوى - سيبك انت لا تفكر بشراء اكسبيرت ولا تفكر بتشغيل تداول الى الا للعلم بالشى وعدم الجهل به

kameleddinm
09-30-2012, 11:57
يا اخي اعتمد على نفسك و ال تتيع اي اليات في هذا الموضوع
تعلم التحليل و من ثم البدء بالمتاجرة بنفسك

hwida nada
09-30-2012, 12:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ياريت من فضلكم تعرفونا ايه هو التدوال الالى
ولو فى استراتيجية معينة نمشى علياها يبقى افضل كتير
سمعت عنه فى اعلانات بعض المواقع لكن مفكرتش حتى ادخل الموضوع واعرف ايه هو التداول الالى

osamaelnino
09-30-2012, 12:13
انا افضله اذا كان ينفذ الاستراتيجية بالظبط
لانه يلغى عيوب تدخل المشاعر

omran
09-30-2012, 12:42
هو فى كتير بيتعامل معاه ولكن وقت ثبات السوق وعدم حصول تذبذب فيه او تغيير فى حركته
فلو السوق ذاهب فى ثبات عليك باستخدامه ولكن لو يوجد تقلب فى السوق فالافضل هو انك تتعامل انت

forexfun
10-02-2012, 13:08

zakaria1987
10-02-2012, 15:10

أنا لا أفضل هذا النوع من التجارة و إنما أعتمد على نفسي في المتاجرة
عن طريق التحليل الكلاسيكي لأن مثل ها الإسبريت لا ينفع مع الحسابات
الصغيرة و لا يجعلك تتعلم شيئا في سوق الفورس إا ضللت تتعامل به

ro2a
10-02-2012, 16:59
لا طبعا دا اسلوب خطأ جدا دا كده مفيهوش تعب وازاي مكسب من غير تعب اعتقد ان عمرك ما هتكسب كده
ولو كسبت شويه هتخسر بعد كده اشتغل بنفسك بخطتك واستراتيجيتك وعقلك

magic777
10-02-2012, 17:38
لا طبعا دا اسلوب خطأ جدا دا كده مفيهوش تعب وازاي مكسب من غير تعب اعتقد ان عمرك ما هتكسب كده
ولو كسبت شويه هتخسر بعد كده اشتغل بنفسك بخطتك واستراتيجيتك وعقلك

ده غير ان الطرق دي بتكون مربحه في فتره وبعدكده بتخسر المتاجر اللي مش بيعرف يعدل فيها تبعا لتغير
حاله السوق لانه اساسا مش عارف ليه السوق اتغير او ايه سبب الخسائر ولا حتى سبب ارباحه السابقه

nany13
10-02-2012, 18:01
السلام عليكم

فعلا انا جربت التداول الالى

فاشل جدا مع ان فى شركه كانت بتمدحلى فيه

بس كله كدب

و بالتوفيق لنا جميعاااااا

yasser habola
10-02-2012, 21:35
انت تقصد اخي اكسيبرت او المتاجرة الالية فهي استراتيجية اخي لكن مكونة من برمجة تعمل بشكل الي في فتح
وغلق الصفقات عن طريق اشارات معينة تحددها الاستراتيجية فهي تخسر وتربح لكن انصحك بالمتاجرة بدون اكسيبرت افضل لك ولحسابك

forexfun
10-04-2012, 04:27

MAGDY
10-04-2012, 04:35

من المؤكد ، ومما لا شك فيه
أن الإعتماد على النفس ، هو أفضل أسلوب
ولا إكسبيرتات ولا حتى استراتيجيات
قراءة وفهم واطلاع ودراسة وبحث عن كل صغيرة وكبيرة تخص الفوركس
تحياتى

moheb
10-04-2012, 05:13
السلام عليكم
يريت محدش يحكم علي الالي من اول مره لاني جربته وشغال كويس معايه رغم اني مبتدء
وتمنياتي لكم بالتوفيق والنجاح

hams
10-04-2012, 05:29
السلام عليكم

احسن حاجه العقل البشرى عشان الانسان الانسان الالى مبرمج على شى معين ومش حيقدر يتغير عن المتبرمج عليه وده حيسبب خساره كبيره مفيش افضل من انك انت الى تتجار بنفسك وتتعلم اساسيات الفوركس والمكسب مش حيجى على طول لازم صبر

m.mokhtar01
10-04-2012, 05:38
انا مش فاهم الناس ازاي بتثق في حجات الكترونية اكتر من ثقتهم بنفسهم طول ما انت مش واثق في نفسك عمرك ما هتنجح

محمد رشاد
10-04-2012, 05:49
افضل انك تعتمد على نفسك علشان تتابع اخر التطورات وتشتغل بدماغك
هيكون افضل من الانسان الالى بكتير

adam
10-04-2012, 10:16
اعتمد على نفسك اخي الكريم ولا تعتمد على غيرك سواء كان انسان الي ام حي الاهم من ذلك اكتسابك الخبرة الكافية للقدرة على مواجهة السوق واعتماد اساليب متطورة تمكنك من تحقيق ما تصبو اليه في هذا السوق وفقك الله اخي الكريم

nayef567
10-04-2012, 10:45
الانسان الالي من اسمه تعرف انه شخص الي ليس ينسان وهو يقوم ائنا بصفقات خاسرة اتمنا اني اافدنك

hassan347
10-04-2012, 10:58

السلام عليكم ورحمه الله

ودى عايزه سؤال برضو اكيد اعتمد على نفسك ولو عايز تشغل اكسبيرت شغله ويبقى تحت اشرافك لانى بصراحه انا مش مقتنع باللى اسمه اكسبيرت ده

احسن شيئ تعتمد على نفسك علشان انت عارف ايه حد الخساره اللى ممكن تخساره لا قدر الله لو حدثت

تحياتى لك

amr beni ata
10-04-2012, 11:05
انا بصراحه افضل المتاجره بنفسي
ولكن اول مره بسمع بالانسان لالي
وشو الاختلاف مع بام وكوبي

cristiano
10-22-2012, 00:40
ياباشا انا بكلمك

لانه مش هيفضل شغال ثابت مظبوط .

shaima
10-22-2012, 02:16
بالنسبة لى ان مبحبش التداول الالى نهائيا وبفضل التداول اليدوى فقط لا غير ومن خبرات كتير لكتير من المتداولين الجميع اجمع ان التداول الالى يحقق بعض الربح فى البداية ولكن بعدها يتسبب فى خسائر فادحة اعتقد انك تتداول تداول يدوى افضل كتير

derar
10-22-2012, 08:33
صباح الخير
اشتغل بنفسك شو قصة الانسان
الالي حاول ان تستفيد بنفسك
لن تخسر شيئا

فارس
10-22-2012, 08:46
طبعا اعتمد على نفسك مش محتاجة كلام انتة تحسب ارباح وتبدا
تتاجر بنفسك وتتعلم

ahmed1980
10-22-2012, 09:16
بسم الله الرحمن الرحيم
واين كل ما تحدثنا عنة من انه علم ودراسة وصبر
حتي تسطعين بذلك

forex.masr
10-22-2012, 09:22
والله يا اخى الكريم اساسا مفيش احسن من المتاجره بنفسك وبجد لان
فعلا اخى الكريم بيبقى الواحد مطمن حتى لو خسر

oudai
10-22-2012, 11:16
السلام عليكم
اخي المتاجر يجب عليك
ان تثق في الفوريكس
والمتداولين على الفوريكس ولاتخاف

شيرين
10-22-2012, 11:48

مفهوش مكسب ولا منفعه

فعلا والله الواحد لازم يعتمد علي نفسوا ويشغل مخموا عشان ينجح في المجال

amgad boles
10-22-2012, 11:53
انا لا أفضل المتاجرة الالية و ذلك بسبب انها الية
انت بنفسك تستطيع ان تتكيف مع السوق فى جميع احوالة و لكن الالى لن يستطيع

فارس
10-22-2012, 11:54
اخى الكريم انتة قولت بنفسك انة كسبك كتير وخسرك كتير طب لية
متعتمدش على نفسك وتكسب وتخسر بنفسك واهو تتعلم وتخد خبرة احسن

zia786
10-22-2012, 11:56

hasback
10-22-2012, 12:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وان خسرت الصفقة فمن خسر هل انت ام الالي اذا كنت تريد تحقيق الربح فالقواعد واضحة تعلم واكتسب التجربة اما ان تقوم بالكوبي او التوصيات او الالي فكل هذا لن يفيدك قد تكسب بعض الوقت لكن لن ليس كل الوقت ولن يكون لها طعم النجاح لانك لست من حقق النجاح

sarim
10-22-2012, 12:27
ياباشا متفكرش التداول الالى هيحقق الارباح الخياليه برده زى اليدوى
او هيبقا ناجح بصفه مستمره
والله انا لا ارتاح للعمل على هذا النظام

مرمر
10-22-2012, 12:40

مفهوش مكسب ولا منفعه

نعم الانسان الالي هو عقل الكتروني لو كان فعال لما انتهي الفوركس وكسب كل الناس واصبح الكل
مليونيرات انت المتحكم الوحيد لابد ان تعتمد علي
التحليلات الاساسيه وايضا تاخذ قرارك من نفسك

yassoo011
10-22-2012, 12:54
حتى لو بتاجر بالالي او فوركس كوبي يجب ان تتعلم
التجارة بنفسك لتستطيع ان تكسب ارباحك بنفسك وتزيدها

maf
10-22-2012, 12:57
لو وجدت اكسبرت جيد ومجرب علي حساب حقيقي ومحقق أرباح جيده
يكون افضل مائة مرة من التداول اليدوي لانه أريح للأعصاب وثابت في تحقيق الأرباح رغم قلتها

mohamed ezzat
10-22-2012, 13:13
جربت اساليب مشايهه وفى مجالات مختلفة لانى كنت اعلم فى التسويق على الانترنت
لا انصح بتاتا العمل مع البرمجيات الألية بشكل كامل
لابد من المتابعة بنفسك لانه مهما كانت دقة البرنامج ونجاحة يكون هناك أخطاء

sharif4
10-22-2012, 13:51
بالنسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى ثم دخول الصفقات التىوده لطبيعه تغير حركه السوق كل فتره
لذلك اعتمد على التداول اليدوي

lovemoon
10-22-2012, 13:54

انا مش قادر احكم عليه لأني مش عندي خبرة فيه
بس كل الاكسبرتات اللي جربتها فاشلة دايز يكون
فيه اكسبرت ناجح حتي لو بيتم بيعه الله اعلم

mohamedemara
10-22-2012, 13:54
انه من الممكن ان يحقق لنا الربح بكل سهوله ولكن
يجعلنا لا نستطيع ان نحقق الخبره والمهارات لاننا نتفرج على السوق فقط من خلاله

علاء
10-22-2012, 15:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا انكر على هذا النظام انه جيد ولكن لقترات ليس بطويله وايضا يحقق ربح مرضى ولمن المتاجره بنفسك تكون اكثر ايجابيه من هذه الانظمه
فالاعتماد على النفس والتحليا الخاص بك هو من اسباب النجاح

saasa
10-24-2012, 18:55
السلام عليكم اخي افضل التداول بنفسي حتى ولو خسرة
المهم اني تعلمت اشائ ممكن تفيدني في المستقبل

ameer
10-24-2012, 18:57
جربتة مرة واحدة وما في فرق بينة وبين الاكسبريت حسب حدا علمي ولا انصح بة ولا اقلل من شانة لاني لم اجربة ابدا ولا سنحت لي الفرصة للتجربة

CoRLeoN300
10-24-2012, 19:53
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لا أظن أن الانسان الالي مضمون يا أخي
و من الأحسن تعلم الفوركس لنفسك يا أخي
تحياتي

ahmedsaied
10-25-2012, 08:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى الفوركس واتمنى معلومات اكثر منكم ولكم جزيل الشكر وانا بستفيد كثيرا من ارائكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

blackknight
10-25-2012, 08:30
لا افضل هذه الطريقه شخصيا وانصحك بترك الانسان الالى والمتاجره بنفسك لانك لا تعرف ماهية عمله ومتاجرته
وانت كما ذكرت فقد خسرت بسببه الكثير لذلك لا انصحك بالعوده اليه او الاستمرار بالمتاجره بهذا الاسلوب

ramzy sayed
10-25-2012, 13:03
سبحان الله علىالانسان ربنا مدية عقل يفكر بية وهو يروح يدور على انسان الى يتجرلة والانسان الالى دة مهو اكيد انسان لية عقل هو الى عملة بردة ربنا ميزنا بالعقل عشان كدة لازم نستغل العقل دة عشان هو الى هيخلينا نحقق ارباح مش اى حاجة تانية

last12
10-25-2012, 13:16
بالنسبة لي انا لا افضل التعامل بالتداو الالي لانه يكون مبرمج وفق خطة معينة
واي شيء يهز العملة يكون خطر على فقدان حسابك

mozoabdo
10-25-2012, 13:55
الاكسبرتات المنتشره بتجيب نتايج سئيه وبعضها نتايج كويسه وسعات خساير لانها محتاجه مبرمج يعدلها برمجيا ونادرا ما حتلاقى حد يساعد حد فى المجال ده وخصوصا فى الاكسبرتات لانه لو اكسبرت نجح وعمل نتايج رهيبه بستوب لوس وبدرجة امان عالي

mohamed gharieb
10-25-2012, 15:37
بالنسبة لى لا افضل التداول باستخدام هذا النوع من المتاجرة حيث اننى افضل عمل التحليل الخاص بى

lala
10-25-2012, 21:19
بصراحه انا مجربتش موضوع الانسان الالى ده فانا فعلا كل اعتمادى بيكون على نفسى ولكن معرفش
هو موضوع الانسان الالى ده بجد وفعلا بتكون نتائجه مربحه ولا ايه النظام

brahim
10-26-2012, 01:37
السلام عليكم و رحمة الله
-------------------
انا مع الاخوة الرافضين لفكرة الرجل الالي
وافضل ان يتداول الشخص بفسه طبعا ستكون
مرة رابح ومرة خاسر لكن في النهاية ستكتسب الخبرة وهدا هو راس المال الجيد

ramy saad
10-26-2012, 02:19
السلام عليكم ورحمه الله انا مبتدأ ولم اجرب الموضوع ده ولكن الي انا اعرفه الي يخسرني بلاش منه والسلام عليكم ورحمه الله

foksh
10-26-2012, 02:23
من الافضل انك تشتغل بنفسك ولا تعتمد على الانسان الالى
لانه مجرد بيأخذ منك اوامر وينفذها ولا يفرق معه انت كسبان ولا خسران لكن لما تشتغل بنفسك هتعرف امتى تقفل الصفقة وتكون فائز منها

moustafa1000
10-26-2012, 02:27

كل دى مع احترامى اخى الكريم مجازفة طبعا فانت
خد قرارك من نفسك
اعتمد على نفسك وخلى قرارك من نفسك
علشان تفضل مستمر كويس فى مجال الفوركس

waleed elhadary
10-26-2012, 02:34
السلام عليكم انا مابفضلش الطريقه دى فى التحليل
انا بفضل انى احلل بنفسى افضل من كده

zezoo torky
10-26-2012, 03:24
ممكن تستخدم الانسان الالي في حساب تجريبي ولمدة معينة
بس الافضل ضع حطتك وتاجر بنفسك وربنا يوفقك ان شاء الله