PDA

View Full Version : سحب الارباح

forex_man1
02-01-2020, 09:50
السلام عليكم ورحمة الله

هو لو الواحد هنا خسر البونص في شهر من الشهور هل في الشهر اللي بعده لازم يعوض اللي خسره عشان يسحب والا يكفي المكسب وخلاص؟

إذا أعجبك فلا تنسى الشكر والتقييم

tohamy4
02-01-2020, 11:20
مرحبا
اذا تم قفل الصفقات على خسارة منك اذال ملزم بتعويض البونص
اذا تم الخروج استوب اوت غير ملزم بتعويض
شرح مبسط
وجدت الخسارة ف حسابك وقفلت الصقفة يدوى على حسارة مثل 45 دولار وحسابك كان ف الاصل 50 دولار
ملزم بتعويض
اذا قفل حسابك ع حسارة 45 دولار وقفلت استوب اوت غير ملزم ولديك 5 دولار تنظر حتى تستلم االبونص وتاجر بية مع ال 5

بعض الحل اذا قفلتها انت ع خسارة ويوجد مبلغ ضغير افتح صفقة عكس السوق وخليها تغلق استوب اوت
حتى تتبعد من التعويض :1f639:

Eman eltaib
02-01-2020, 11:39
مرحبا
اذا تم قفل الصفقات على خسارة منك اذال ملزم بتعويض البونص
اذا تم الخروج استوب اوت غير ملزم بتعويض
شرح مبسط
وجدت الخسارة ف حسابك وقفلت الصقفة يدوى على حسارة مثل 45 دولار وحسابك كان ف الاصل 50 دولار
ملزم بتعويض
اذا قفل حسابك ع حسارة 45 دولار وقفلت استوب اوت غير ملزم ولديك 5 دولار تنظر حتى تستلم االبونص وتاجر بية مع ال 5

بعض الحل اذا قفلتها انت ع خسارة ويوجد مبلغ ضغير افتح صفقة عكس السوق وخليها تغلق استوب اوت
حتى تتبعد من التعويض :1f639:

مشكور اخي الكريم علي الافادة ولي سؤال ارجو الاجابه عليه طيب والمبلغ اللي بالسالب اللي مكتوب في الربح دا عباره عن ايه ولو حققت مكسب تاني ياتري بيتشال المبلغ اللي بالسالب ويتحط مكاني ربحي ولا ايه بالظبط مع العلم ان صفقاتي خسرتها باستوب اوت ولا دخل لي في ذلك
مجهود مشكور عليه وفي انتظار المزيد من الموضوعات الهامه
تمنياتي لك وللجميع واياكم بالتوفيق
تحياتي وتقبل مروري

tohamy4
02-01-2020, 13:18
مشكور اخي الكريم علي الافادة ولي سؤال ارجو الاجابه عليه طيب والمبلغ اللي بالسالب اللي مكتوب في الربح دا عباره عن ايه ولو حققت مكسب تاني ياتري بيتشال المبلغ اللي بالسالب ويتحط مكاني ربحي ولا ايه بالظبط مع العلم ان صفقاتي خسرتها باستوب اوت ولا دخل لي في ذلك
تحياتي وتقبل مروري

لو تم تصفير الحساب بالسالب بخروج استوب اوت عندما تتلقى البونص الجديد سوف يتم محو السالب ويتم اضافتة بدون تعويض السالب
الاهم يكون الخروج استوب اوت
لكن للامانة عندما يكون ف خبر كبير وحركة عنيفة يحدث خروج بالسالب
وبونص ع رافعة 1.100 يعنى قيمة المارجن تقريبا 90 ف المائة ف انستا
لكن ربنا يعوضك يارب ومادام خروج استوب اوت لا تعويض للبونص والسالب ان شاء الله

moisaid
02-01-2020, 13:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا يا طيب
بخصوص خسارة البونص ليس غليك تعويض أي شيء
فقط انتظر اضافة البونص في بداية الشهر الموالي
لكن لابد لك من الاجتهاد و العمل على الحفاظ على البونص و الربح منه
فقط التزم و اصبر و اعمل بادارة رأس مال جيدة
دون أن تنسى القناعة
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد

doaa sary
02-01-2020, 13:54
اخى الكريم حسب الصفقات اتقفت ازاى يعنى لو حضرتك اللى قفلت كل الصفقات يدوى هتعوض لا محالة لاكن لو الشركة اللى قفلت لانك اتمرجنت يعنى راح كل رصيدك ساعتها مفيش تعويض وبسهولة عشان تعرف عليك تعويض او لا اعمل سحب وشوف هل مسموحلك بالسحب ولا مكتوب بالسالب لو بالسالب يبقى هتعوض المكتوب

ehsan
02-01-2020, 17:09
تحياتي وتقبل مروري

اولا المبالغ بالسالب هي مقدار الخسارة بالصفقة وعند الخروج يحذف من الرصيد
ثانيا يجب الانتباه الى swap
فهذا المبلغ مهما كان بسيطا سيحذف من الارباح حال الخروج من الصفقة
ارجو ان تكون المداخلة مفيدة
احترامي لحضرتك