PDA

View Full Version : بخصوص قانون انستا للتداول اثناء الاخبار وارجو نشر الموضوع

Pages : [1] 2 3 4

dr.eman abdallah
12-21-2013, 10:57
السلام عليكم
انا غير متابعة للاخبار بشكل عام ولكن بعلق طلبات شرا و بيع كتير , فأكيد ساعة الخبر هيتحرك السعر وينفذ الامر المعلق
فى هذه الحالة هل اكون مخالفة للقوانين؟؟
وهل يجمد حسابى ام تلغى الصفقات فقط؟؟
ارجو من المشرفين الرد وجزاكم الله خيرا

eiie
02-16-2014, 17:47
وكنتيجة طبيعية حدثت زيادة في الكمية المعروضة من النقود، وهو ما أدى لتضخم كبير وأرتفاع في أسعار السلع والخدمات؛ وبدأت الدول التي وقعت في فخ التضخم تستورد كميات كبيرة من الذهب لموازنة المعروض من النقود مع ما يعادلها من الذهب، ولكن قامت الحرب العالمية التي أوقفت سبل التجارة بين الدول وبالتالي توقفت عمليات استيراد الذهب، وتدهور الاقتصاد العالمي ما بين الحربين العالميتين وبدأت دول العالم تسعى لحل سريع ينقذ الاقتصاد العالمي.

the best
02-20-2014, 04:44
قبل أن يتم إتخاذ القرار، يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى في حال إتخاذ هذا القرار. كما أنه لا يوصى أبداً بوضع كامل رأس المال في عملية تداول فوركس واحدة،

محمود مرعى
02-20-2014, 04:52
السلام عليكم
انا غير متابعة للاخبار بشكل عام ولكن بعلق طلبات شرا و بيع كتير , فأكيد ساعة الخبر هيتحرك السعر وينفذ الامر المعلق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخى الفاضل هذا طبعا من الوارد حدوثه اثناء تعليقك للصفقة بس انا عايز اقولك ان الشراء او البيع اثناء صدور الاخبار غير مخالف لقوانين المنتدى اطلاقا بالعكس انت لو حققت ربح اثناء صدور الاخبار بيتحسب ليك وبينضاف الى المحفظة عادى جدا ولا يجمد حسابك ولا اى حاجة من الكلام ده بتحصل خالص

zinga6
02-20-2014, 18:38
أمر دخول وقف يعتقد أنه عندما يكسر الزخم في السوق من خلال مستوى معين، و
سيستمر معدل في هذا الاتجاه. تنفيذ أمر وقف دخول قد تنطوي على درجة محدودة

harimeche
02-22-2014, 14:56
تاجر عـــــــــــادي ولا تخف لكن في إينيستا لا يجب ان تفوت أرباحك

10 في المئة من حستبك وقت الأخبــــــــــار أما بالنسبة لأمور المعلقة

فهي عادية

payza
02-22-2014, 16:11
ممكن تقرا موضوعي اللي في التوقيع يا
اخي العزيز وانت هتعرف المتاجرو وقت الاخبار ممنوعة اولا

---------------------------------------------------------------

menoer1248
02-22-2014, 17:10
ان الذي يقول ان انتستافوركس تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء التسجيل في حساب تجاري في الشركة لاني صراحة لم اجد اي شرط في التداول على الاخبار لذا اعتبره مسموحا بعدم ثبوته في النص القانوني او البند في النص

korbosli
02-22-2014, 17:24
السلام عليكم
ارجو من المشرفين الرد وجزاكم الله خيراوكنتيجة طبيعية حدثت زيادة في الكمية المعروضة من النقود، وهو ما أدى لتضخم كبير وأرتفاع في أسعار السلع والخدمات؛ وبدأت الدول التي وقعت في فخ التضخم تستورد كميات كبيرة من الذهب لموازنة المعروض من النقود مع ما يعادلها من الذهب، ولكن قامت الحرب العالمية التي أوقفت سبل التجارة بين الدول وبالتالي توقفت عمليات استيراد الذهب، وتدهور الاقتصاد العالمي ما بين الحربين العالميتين وبدأت دول العالم تسعى لحل سريع ينقذ الاقتصاد العالم

zinga7
02-22-2014, 17:30
ينتظر بصبر الاجهزة التجارة المثالي لتحدث أثناء الانتكاسات صغرى وكبرى الاتجاه في بعض
القطاعات، والفهارس أو أسواق واسعة بأكملها. ويستمد تصميم هذه الاجهزة المحتملة من

hajarforex
02-22-2014, 17:32
القونون فهو قانون و يجب احترمه كيفما كان
الوضع و يكفما كانت النتاءج
و خاصة فيما يخص الوقانين التي تكون في شكرة اسنتا

wentwor
02-22-2014, 17:34
السلام عليكم و رحمة الله شركة انستافوركس لا تمنع التداول اثناء صدور الاخبار ولن يتجمد
حسابك وفغلا الاستراتيجية مربحة وبالتوفيق

moumi20081
02-22-2014, 17:39
اخى الفاضل هذا طبعا من الوارد حدوثه اثناء تعليقك للصفقة بس انا عايز اقولك ان الشراء او البيع اثناء صدور الاخبار غير مخالف لقوانين المنتدى اطلاقا بالعكس انت لو حققت ربح اثناء صدور الاخبار بيتحسب ليك وبينضاف الى المحفظة عادى جدا ولا يجمد حسابك ولا اى حاجة من الكلام ده بتحصل خالص بالتوفيق

Hossam Samy
02-22-2014, 17:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
انستا مش بتمنع لمتاجرة ف اي وقت
لكن هي بتدي 10% ربح بس ف الصفقة وقت الاخبار
غير كده مفيش قوانين وقت الاخبار

anamoody
02-22-2014, 17:55
لا يا اخى الفاضل غير مخالف للقوانين تداول فى اى وقت تشاء ولكن وقت الاخبار هو من اخطر اوقات التداول
وشركة اينستا لا تمنع اى شئ او حتى تأخذ اى جزء من البونص

houdabluegolden
02-22-2014, 18:43
المتداولة وقت الأخبار في شركة انستا لها قواعد معينة وهي أنه من الأفضل عدم فتح الصفقة في وقت الخبر نفسه أو قبله بدقائق قليلة
ولكن في حالة أن الصفقة كانت مفتوحة قبل الخبر بساعة مثلاً فليست هناك مشكلة لأنك لم تقصد بذلك المتاجرة وقت الخبر وأعتقد أن ذلك أفضل ويمكن من خلاله الاستفادة من تأثير الأخبار

Essouayah Foued
02-23-2014, 23:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
المتاجرة وقت الأخبار تصبح ممنوعة في حالة تحقيق التاجر لنسبة
أرباح تتجاوز 10 في المائة من راس ماله و الله أعلم
تقبل مروري أخي الكريم

lobo
02-23-2014, 23:43
السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
اول اخي التداول وقت الاخبار قد يؤدي الى مخاطرة كبيرة وخاصتا اذا تصرف السعر عكس توقعاتك فستكون الخسارة وخيمة وخاصتا اذا كنت مبتدئ
ثانيا شركة الوساطة انستافوركس لا تضع قيود على التداول وقت الاخبار فقط يجب الا يتجاوز ربح الصفقة الواحدة 10% وهذا هو الشرط الذي تضعه الشركة لزبائنها.

salim telecom
02-24-2014, 00:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كيف الحال اخي الحبيب
انا شخصيا تداولت و قت الاخبار و كان الامر عادي اخي الحبيب
وفي الاخر تقبل احترامي

salimned
02-24-2014, 00:12
السلام عليكم
نعم اخي يمكنك العمل في وقت الاخبار
بشكل عادي و لكن حاول ان تعقد صفقتك
قبل صدور الخبر ب 10 دقائق لانه مخالف ان تضعه في الوقت المحدد
موفق اخي.

karam22
02-24-2014, 00:14
هو قانون المتاجرة وقت الاخبار معرف وهو الا يذيد ربح كل صفقة عن 10% من قيمة مبلغك الاساسي في حسابك
وفتح واغلاق الصفة لا يتم قبل مرور 5 دقائق علي وقت فتحها .............

محمد المحضار
02-24-2014, 00:20
ان الذي يقول انتستافوركس تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء التسجيل في حساب تجاري في الشركة لاني صراحة لم اجد اي شرط في التداول على الاخبار لذا اعتبره مسموحا بعدم ثبوته في النص القانوني او البند في النص_

ilyes chaieb
02-24-2014, 00:23
بالطبع اذا اتفعل الامر المعلق اثناء الاخبار
يجب عدم تجاوز 10% ارباح من راس المال
لانك حتكون قد خالفت القانون
تقبل مرورى

ahmedibrahim258259
02-24-2014, 01:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اعتقد انه ليس هناك اي مشكلة مع تعليق الصفقات فهذا غير مخالف لقوانين الشركة واكيد لو مخالف كانوا قفلوا موضوع تعليق الصفقات
تقبلي مروري

ahmedhawash
02-26-2014, 11:08
الدخول مع الاخبار مفهوش مخالفه لقوانين بس لو دخلت مع الخبر

وعملت ربح اكبر من 10 فى المئه من رأس المال هيتم خصم الزياده عن ال 10 فى المئه من الرابح

والله المستعان

lema
02-26-2014, 11:26
طبعا الذى اعلمة ان انستا تمنع اذا حققت ارباح كبيرة من خلا الاخبار ان تقوم بسحب تلك الارباح وتقوم بالغائها
فلا يجب ان تزيد عن 10% تقريبا عن قيمة الحساب

mohamedsaleh134
02-26-2014, 11:31
انا لسه جديد برضوا عايز اعرف التداول وقت صدور الاخبار ايه الاجراءات العقابية اللي بتأخذها الشركة تجاه العميل
هل هي فعلا بتعمل بلوك للحساب و لا بتوجه تحذير و لا ايه بالظبط؟
تقبل مروري و بالتوفيق

transakshan6
02-26-2014, 11:36
اختي الكريمه لازم تتابعي اوقات الاخبار حتي لا تتعرضي للحظر الوقف ده شئ اساسي اصلا انك تقرائيهم
عشان تحفظي حقق في الربح و الخساره إيضا!
تحياتي لك

fatma abdelhay
02-26-2014, 11:37
مافيش اى مشكله وقت الاخبار اخى يعنى مش هيحصل حاجه غير انك لو كسبت فى وقت الاخبار اكتر من 10% من حسابك
هيتم خصمهم بس
والاحسن اخى انك ترضى بالقليل وتقفل على ربح ولو مثلا 5% جيد :happy:

saad197920
02-26-2014, 11:43
والله يا اختى الدكتورة الجميلة ان خبر منع التداول لشركة انستا فوركس على الاخبار هو خبر كاذب ولا توجد اى مشكلة فى التداول على الاخبار مع الشركة وان اردتى التأكد من ذلك اتصلى بالدعم الحى عن طريق الشات وهم سيؤكدون لكى كلامى اكثر .

ebram
02-26-2014, 11:49
يا اخى الفاضل هذا طبعا من الوارد حدوثه اثناء تعليقك للصفقة بس انا عايز اقولك ان الشراء او البيع اثناء صدور الاخبار غير مخالف لقوانين المنتدى اطلاقا بالعكس انت لو حققت ربح اثناء صدور الاخبار بيتحسب ليك وبينضاف الى المحفظة عادى جدا ولا يجمد حسابك ولا اى حاجة من الكلام ده بتحصل خالص
هو في شرط بيقول اخي الكريم
لا يجوز تحقيق ارباح من الصفقه في وقت الاخبار تزيد عن 10% من قيمه الحساب
يعني انت لو دخلت بلوت قليل في وقت الاخبار ده مسموح بيه

gamal20
02-26-2014, 11:55
والله اخى الكريم انا سمعت فى الموضوع ده كلام كتير زى ان بيكون ليك نسبه عشره فى الميه من الارباح
وقت الاخبار وناس تانيه تقولك عادى هتاخد الربح كله انا عن نفسى اخدت وقت خبر مره حوالى
20 دولار وسحبتهم كلهم بدون اى مشاكل

سضقض
02-26-2014, 18:53
على حسب علمي لا يا اخى الفاضل غير مخالف للقوانين تداول فى اى وقت تشاء ولكن وقت الاخبار هو من اخطر اوقات التداول
وشركة اينستا لا تمنع اى شئ او حتى تأخذ اى جزء من البونص . بالتوفيق

zinga8
02-27-2014, 15:36
في الخارج. وعلاوة على ذلك، يمكن للبيانات تؤثر مباشرة جميع الأسواق المالية، ولكن خصوصا الأجنبية
قيمة صرف الدولار. تشير الطلب على واردات السلع والخدمات الأجنبية هنا و

zinga7
02-28-2014, 19:11
صناديق التحوط - اكتسبت سمعة صناديق التحوط المضاربة على العملة في العدوانية الأخيرة
سنوات. ليس هناك شك في أنه مع زيادة مبلغ من المال من بعض هذه الاستثمارات
لقد المركبات الخاضعة للإدارة، وحجم وسيولة أسواق الصرف الأجنبي جدا

اميرة نفسى
02-28-2014, 21:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اختى الفاضله ان موضوعك جميل وشيق ولكن لن اعرف افيدك لاننى مبتدئه والله ولى التوفيق

nizar17
03-13-2014, 14:07
انا لا اعتقد ان شركة انستافوركس تقوم بمثل هاته الانتهاكات لاعضائها فهي شركة مميزة للغاية
و تحاول افادة اعضائها بدرجة اولي غير بعض الشركات الاخري الانتهازية
تحياتي للجميع

aa7med
03-13-2014, 14:26
مشكورين
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله
تحياتي لكم

baite
03-13-2014, 15:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الجميل لا اخي الكريم حسب ما قرات بخصوص التداول وقت الاخبار لا يجب ات تتعدى ارباحك 10 في 100

abdotitim
03-13-2014, 15:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع مهم للجمييع ونتمنى الاستفاده للجميع
بارك لله فييك نعم هنآلك قانون في اوقات آلاخبار اي انك لا تتجاوز 10% من الربح

LTF
03-13-2014, 16:03
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الكريم المتاجرة وقت الأخبار لا تقبل بها شركة أنيستا وهو من ضمن الشروط في الأتفاقية التي قبلت بها عند فتحك للحساب ....فالرجاء الأنتباه الى هذا النوع من المتاجرة....قد يؤدي الى غلق الحساب نهائيا

a7med84
03-13-2014, 16:15
المتاجره مع الاحخبار ممكن تبتعد عنها لو انت لا تجيد هذا النوع من التداول

ولكن لو هتدخل بالبونص يبقى بلوت صغير لان لوة الربح تعدى 10 % الشركه تأخد اللى تعدى كده

عبد الحكيم
03-13-2014, 18:26
يجمد الحساب هو أن يبقى لفترة غير قابل للاستعمال ثم يعود أم ان تغلقه فلن تراه ابدا كل ما عليك تجنب هذا الامر وان المتاجرىة وقت الأرباح تسمح بنسبة 10 بالمئة من رأس المال

doaa sary
03-13-2014, 18:49
للاسف ارباح كتير الحساب هيتقفل يعنى قللى اللوت
عشان تتفادى مشكلة اغلاق الحساب ممنوع

ashrafko
03-13-2014, 23:12
اخى الحبيب لا يجب الا يتعدى الربح من الصفقة 10% من راس المال سواء فى وقت الاخبار او غيرها كما ان الصفقة يجب الا تقل عن 5 دقائق

abdelhalim
03-13-2014, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ليس هناك قوانين اخي لا تنخدع بهده الاقاويل المهم يكونمدة الصفقة أكثر من 5 د
وكل التوفيق لك يا رب
سلام

hamza.geek
03-14-2014, 00:17
قبل أن يتم إتخاذ القرار، يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى في حال إتخاذ هذا القرار. كما أنه لا يوصى أبداً بوضع كامل رأس المال في عملية تداول فوركس واحدة،

forexman3
03-14-2014, 01:38
شوف ياغالى
بالنسبة لى فانا لم اسمع عن منع الاوامر المعلقة الا اذا
كانت صفقات هيدج فهذا يعرض الحساب للحظر
لذلك ان كانت الاوامر غير الهيدج فلاباس

trader101
03-14-2014, 01:48
في الحقيقة اعتقد ان طريقتك جيدة لما انت متاكدة من انها مخالفة للقوانين فهي نفس الطريقة تقريبا التي اتبعها مند مدة على حسابي في انستا ولم يغلق اعتقد ان الطريقة المخالفة هي عدم تجاوز مدة الصفقة 5 دقائق على ما اعتقد

salimned
03-14-2014, 05:05
السلام عليكم
انا اعتقد انه لا يوجد شرط يمنع التداول وقت
الاخبار لاني عملت عليها من قبل و سحبت ارباح
من دون مشاكل و قد شاهدت الكثير من المواضيع تتحدث حول هدا الامر و لم افهم
موفق اخي.

gr53
03-14-2014, 10:17
السلام عليكم

لا مخالفة عليك فانستا لا تمنع المتاجرة وقت الأخبار و لا في أي وقت آخر
و أظن أن الصفقة مادمت فتحتها قبل الخبر فسيكون لك الربح كاملا

sabirdaba
03-14-2014, 16:19
أخي لقد قيل الكثير من هذا الكلام لكن لا صحة له الشركة مسموح العمل فيها والتداول في جميع الاوقات سواء صدور الاخبار او غيره لهذا اطمئن من هذه الناحية

ahmed212
03-14-2014, 16:22
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبووب فعلا ياريت حد يفيدنا ويفهمنا النقطة بتاعت التداول وقت الاخبار والانزلاق السعرى

abosaif2014
03-14-2014, 16:26
اختي الفاضله لا توجد شركة تمنعك عن التداول لوقت معين والدليل علي ذلك ان لو كلامك صحيح كانت الشركة وقفت التعامل في هذه الاوقات

عدي
03-14-2014, 22:51
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته... اخي الكريم ممكن المتاجره خلال الاخبار و لكن لن تأخذ اكثر من 10% من الربح و بالتوفيق

nihed trabelsi
03-15-2014, 00:36
اختي الكريمة عندما يقوم احدنا بتعليق امر شراء او بيع فهو يسجل من تاريخه في المرحلة الاولى و ثم يسجل تاريخ تفعيله فلا حرج ان كان تاريخ التعليق بعيد عن وقت الخبر

sendrela
03-15-2014, 00:38
على ما اظن ان انيستا لا تعترض ابدا عن اى تداول وقت الاخبار ولكن لابد لاى صفقه ان لا يقل زمنها عن خمس دقائق حتى يتم احتسابها لك

ووغير كده افعل ما شئت من متاجره وقت الاخبار او بأى وقت آخر فكل هذا متاح بشركه انيستا

تحيتى

doola2020
03-16-2014, 15:39
لا يا دكتورة ايمان انتي ممكن عملي أوامر معلقة براحتك لكن المشكلة ان اللي هيتحسبلك هو ربح عشرة في المائة فقط من الارباح

محمد أبو بكر
03-26-2014, 14:48
السلام عليكم
تاجر عـــــــــــادي ولا تخف لكن في إينيستا
لا يجب ان تفوت أرباحك 10 في المئة من حستبك وقت الأخبــــــــــار
أما بالنسبة لأمور المعلقة فهي عادية

Heisenberg
03-29-2014, 17:10
هو قانون المتاجرة وقت الاخبار معرف وهو الا يزيد ربح الصفقة عن 10% من قيمة مبلغك الاساسي في حسابك
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

medomohmedsahen
03-29-2014, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
شكرا جزيلا علي المعلومات القيمة التي افدتنا بها و ارجو ان تكون في ميزال حسناتك
لك منى كل الاحترام
بالتوفيق

slow
03-30-2014, 13:49
سلام عليكم القونون فهو قانون و يجب احترمه كيفما كان
الوضع و يكفما كانت النتاءج
و خاصة فيما يخص الوقانين التي تكون في شكرة اسنتا

Hossam Samy
03-30-2014, 14:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
انستا بعتقد انه بتسمح ب10% بس
من الارباح وقت الاخبار وبظن
انها نسبة قليلة جدا مقارنة بمبلغ البونص

سمير تيارت
03-31-2014, 00:45
لكن هي بتدي 10% ربح بس ف
الصفقة وقت الاخبار

ahmed kabo
03-31-2014, 03:07
اكيد اخى الكرمي هتقع فى مشكلة وبصراحة مش عارف اية الحل فى الموضوع دة واخاف اقولك الارباح تتخصم والحساب ممكن يتقفل ممكن تكلم حد من الشكرة نفسها بالتوفيق للجميع

ruse
04-07-2014, 12:29
السلام عليكم
الدخول مع الاخبار مفهوش مخالفه لقوانين بس لو دخلت مع الخبر
وعملت ربح اكبر من 10 فى المئه من رأس المال
هيتم خصم الزياده عن ال 10 فى المئه من الرابح

naoual
04-07-2014, 12:32
اختي الكريمة مشكورة على طرحك لهذا السؤال انا ايضا كنت اود الجواب عليه بالضبط و الحمد لله اخواننا الاعضاء لم يقصروا مشكورين

ab.mustapha
04-07-2014, 13:22
خبر منع التداول لشركة انستا فوركس على الاخبار هو خبر كاذب
ولا توجد اى مشكلة فى التداول على الاخبار مع الشركة
والله ولي التوفيق
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
.

sabirdaba
04-07-2014, 13:33
خبر منع التداول لشركة انستا فوركس على الاخبار هو خبر كاذب
ولا توجد اى مشكلة فى التداول على الاخبار مع الشركة
والله ولي التوفيق
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
. أوافقك في كلامك اخي الكريم انا تداولة مرارا وتكرارا على الاخبار واغلقت صفقاتي في وقت لم يتجاوز الدقيقة ولم يحصل اي مشاكل معي في السحب وسحبت ارباحي بشكل كامل

latraaa
04-07-2014, 14:09
لا أعتقد أنك سوف تكوني مخالفة القوانين و لكن أتمنى ان تكون الأمور واضحة في العملية و لا داعي للخلط كثيرا في الأمر، أتمنى أ نراك تحققين الكثير من النتائج القيمة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

zezo-89
04-07-2014, 14:11
فهي عادية
بالتوفيق للجميع

Mohamed Morsy
04-12-2014, 15:54
انا شايف انه فعلا اخي هتقع فى مشكلة وبصراحة مش عارف اية الحل فى الموضوع دة واخاف اقولك الارباح تتخصم وعلى والحساب
وممكن يتقفل ممكن تكلم حد من الشكرة نفسها بالتوفيق للجميع..

Abo Hamdy
04-12-2014, 16:06
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
انت كده دخلت وقت الاخبار اما لو الصفقة قبل الاخبار عادي جدا بس بردك تقدر تداول بس متحققش اكتر من 10% ربح

arelewa
04-12-2014, 16:24
اخى انت من الممكن ان تقوم بعمل عمليات كثيرة على الفوركس و تقوم باخذ ارباح عالية و هذا يعتمد على نسبة ذكاءك و قوة العزيمة و الصبر
و ايضا من الممكن ان تقوم بالتجارة على الاخبار المتاحة لك و هذا يزيد من قوة الارباح و اسثمار مزيد من الاموال

gehad87
04-25-2014, 18:03
في حالة ان الصفقات ساعة الخبر القوي حققت ارباح اكتر من 10% من حجم راس المال الموجود بالحساب
بيتم مراجعة الارباح وتصحيحها عند السحب واحتساب فقط 10 % من حجم راس المال ارباح ولا يتم غلق الحساب او تجميده
لكن محاولات الغش والاحتيالهي اللي بتتسبب في غلق الحسابات والحرمان من الارباح
زي مثلا حسابين بونص يتفتحوا من نفس الاي بي لشخصين مختلفين

gr53
04-25-2014, 20:23
لا مخالفة عليك فانستا لا تمنع المتاجرة وقت الأخبار و لا في أي وقت آخر فكل الأوقات مسوح فيها بالتداول
و بخصوص الأرباح فلا يخصم منها شيء فكل ما تربحه يدخل محفظتك و يمكنك سحبه

حليس مختار
04-28-2014, 00:06
هو قانون المتاجرة وقت الاخبار معرف وهو الا يذيد ربح كل صفقة عن 10%
من قيمة مبلغك الاساسي في حسابك
وفتح واغلاق الصفة لا يتم قبل مرور 5 دقائق علي وقت فتحها ...

AMLAK
04-28-2014, 00:08
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان انيستا لا تعترض
ابدا عن اى تداول وقت الاخبار ولكن لابد لاى صفقه ان لا يقل زمنها عن خمس دقائق حتى يتم احتسابها لك ووغير
كده افعل ما شئت من متاجره وقت الاخبار او بأى وقت آخر فكل هذا متاح بشركه انيستا تحياتي للجميع

remas
04-28-2014, 19:31
يعنى الافضل انك متشغلش نفسك لو عاوز تشتغل على الاخبار بكل سهوله اشتغل فى شركه تانيه
غير كده انستا جيده وساء اسكالبنج او هيدج او غيره

Bouani
04-29-2014, 23:30
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل
حسب قوانين الانستا يحق لك التداول وقت الأخبار
بس يا ريت الربح لا يتجاوز 10 بالمائة من رأس المال
بالتوفيق

hunter_world
04-30-2014, 00:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا اعتقد انهم بيخصمو من المكسب بتاعك 90% بس ودا الي انا اعرفو

med5
04-30-2014, 00:07
هلاً بكم

تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء

التسجيل في حساب تجاري في الشركة لاني صراحة لم اجد اي

شرط في التداول على الاخبار لذا اعتبره مسموحا بعدم ثبوته

بتوفيق

gr53
05-05-2014, 20:07
لا مخالفة عليك فانستا لا تمنع المتاجرة وقت الأخبار و لا في أي وقت آخر فكل الأوقات مسوح فيها بالتداول
و بخصوص الأرباح فلا يخصم منها شيء فكل ما تربحه يدخل محفظتك

ahmed morsy
05-09-2014, 17:40
اكيد اخى الكرمي هتقع فى مشكلة وبصراحة مـش عارف اية الحل فى الموضوع دة واخاف اقولك الارباح تتخصم
والحساب ممكن يتقفل ممكن تكلم حد من الشركة نفسـها بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

ahmedhathout
05-11-2014, 01:06
اهم حاجه لا تتجاوز ارباح 10% من قيمه الحساب لان ممكن حسابك يتقفل
او تريح دماغك وتتجنب الخبر احسن

abo heba
05-11-2014, 02:12
عليكم السلام
للاسف لا اعرف الكثير عن التداول وقت الاخبار لانى اتابع السعر وادخل اينما وجدت فرصه ووقتى لا يسمح لى كثيرا بمتابعه الاخبار ونادرا
ما اكون متواجد اثناء الاخبار الهامه والتى ممكن ان تحرك السعر كثيرا

mai66
05-11-2014, 02:14
السلام عليم
انا قالى سنتين فى شركة انستا وحسابى شغل ميه ميه
ولكن يوجد وقف ولا شئ
عند وقف الحساب يكون فى مخالفة صارخة من اصحاب الحسابات وهى اللعب فيهم
غير ذلك كل شئ تمام

fatoma elsayd
05-11-2014, 02:21
وعليكم السلام ورحمه الله
التجاره فى وقت الاخبار عاديه جدا ومافيهاش اى مخالفة لقوانين انستا
ولكن القانون المهم اللى المفرود الكل ياخد باله منه وهو وقت الصفقه لازم يزيد عن 5 دقائق
تقبل مرورى وبالتوفيق :yahoo:

gr53
05-12-2014, 07:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا اعتقد انهم بيخصمو من المكسب بتاعك 90% بس ودا الي انا اعرفو

يا أخي التداول وقت الأخبار في انستا مثل أي وقت متاجرة آخر لا فرق
فلا خصم و لا إيقاف و لا شيء من ذلك كل ما يجب أن تلتزم به ألا تقل الصفقة عن 5 دقائق

rami007
05-14-2014, 21:25
السلام عليكم
طبعا الذى اعلمة ان انستا تمنع اذا
حققت ارباح كبيرة من خلا الاخبار ان
تقوم بسحب تلك الارباح وتقوم بالغائها
سلام تحياتي
بالتوفيق

rami007
05-16-2014, 20:59
السلام عليكم
مافيش اى مشكله وقت الاخبار اخى يعن
ى مش هيحصل حاجه غير انك
لو كسبت فى وقت الاخبار
اكتر من 10% من حسابك
هيتم خصمهم بس
سلام تحياتي
بالتوفيق

بوهضار
05-17-2014, 15:15
الــســلام عــلــيــكــم ورحــمــة الله وبــركــاتــه والــصـــلاة والــســلام عــلــى رســول الله
اخي التداول وقت الاخبار ليس مهخالفا ولاكن انما هو لايجب تحقيق اكثر من 10 بالمئة من راس المال

بالتوفيق

mahmoudgalal
05-17-2014, 15:17
يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى في حال إتخاذ هذا القرار.
كما أنه لا يوصى أبداً بوضع كامل رأس المال في عملية تداول فوركس واحدة،

INTHENAMEOFALLA
05-17-2014, 15:57
اعتقد ان القوانين واضحة بخصوص الصفقات اللى بتكون فى وقت الاخبار بس كل الحكاية اننا بنفسر القوانين غلط او مش بنعرف معناها السليم لكن مش فى اى سفقات بتتغلى ولا حسابات بتتجمد

ahmedibrahim258260
05-17-2014, 16:23
بسم الله الرحمن الرحيم مفيش اي مخالفه من التداول وقت الاخبار ولكن اهم حاجه ان الحد الادني لفتح الصفقه بيكون خمس دقتيق اقل من كده تكوني مخالفه لقوانين الشركه تقبل تحياتي

الربح من الفوركس
05-17-2014, 17:06
اخى الحبيب اعتقد ان التداول وقت الاخبار يجب الا يزيد الربح عن 10% من راس المال وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

medo.66543
05-20-2014, 20:01
انا اعتقد انه فعلا اخي هتقع فى مشكلة وبصراحة مش عارف اية الحل فى الموضوع دة
واخاف اقولك الارباح تتخصم وعلى والحساب ومـمكن يتقفل ممكن تكلم حد من الشكرة
نفسها بالتوفيق للجميع
تحياتي

ali.22595
05-26-2014, 10:03
السلام عليكم
لا أعتقد أنك سوف تكوني مخالفة القوانين و لكن أتمنى ان تكون الأمور واضحة في العملية
ولا داعي للخلط كثيرا في الأمر، أتمنى أ نراك تحققين الكثير من النـتائج القيمة إن شاء الله
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

gr53
06-16-2014, 15:32
التداول وقت الأخبار في انستا مثل أي وقت متاجرة آخر لا فرق
فلا خصم و لا إيقاف و لا شيء من ذلك كل ما يجب أن تلتزم به ألا تقل الصفقة عن 5 دقائق

8150017
06-16-2014, 15:35
والله انا قرات فى المنتدى ان التجاره وقت الاخبار لو حصل وربحت يجب الا يتعدى الربح 10 فى المائه من راس المال
مش عارف اذا كان هذا الموضوع مقصور على حساب البونص فقط ام حتى للبيوضع راس مال ولا عارف ازاى افتح صفقه واحسبها
ربنا معاك

zizo10
06-16-2014, 15:46
والله أخي لا أعرف كنت أريد أن اطرح مثل هذا السؤال في المنتدى أنا أيضاً كي أعرف الإجابة لأني أنا أيضاً أقوم بوضع أوامر معلقة عند سعر محدد وكلنا يعرف سرعة تحرك السعر عند الخبر ف أرجو من أصحاب الخبرة الإجابة

eslamsallam
06-16-2014, 16:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا موضوع المتاجرة اثناء التداول ليست مخالفة للقوانين ابدا
حتى اذا حصلتى علي ربح فيضاف اللي حسابك عادى جدا
لكن انا لافضل ذلك

ynwa1892
06-16-2014, 17:02
السلام اخي
اثناء فتح حساب تجاري في شركة انستا لم اقرء في شروط بند التسجيل عدم التداول وقت الاخبار اضافة يجب ان تكون الارباح 10% من راس المال

hellelali2
06-16-2014, 17:04
اخي لا يمنعك هدا من التداول فقط الانضباط والعمل وفق استراتجية جيدة للتداول بحيث يكون التداول خاضعا لمجموعة من الضوابط وانا اعتقد ان التداول في انستا مريح جدا ولاكن لا بد من العمل وفق مبادء المتجارة التي تفرضها انستا من خلال التداول بالبونص

afillane
06-16-2014, 17:28
اعلم اخي ان التداول وقت الاخبار مثله مثل الاوقات العادية ولا خوف عليك من خصم الارباح او ما يروج من اشاعات

saro123
06-16-2014, 17:34
الى اعرفة ان اهم شئ انك لا تضع صفقات بيندنج اوردر تفتح وقت الاخبار لابد ان يكون قبل الصفقة ربع ساعه
وبعد الصفقة ربع ساعه ايضا هذا هو الشرط الاساسى

ehab_salah
06-22-2014, 23:48
السلام عليكم .. انا اعتقد انه ليس هناك اي مشكلة مع تعليق
الصفقات فهذا غير مخالف لقوانين الشركة و اكيد لو مخالف
كانوا قفلوا موضوع تعليق الصفقات .. تقبلي مروري
...
تحياتي

rami007
06-25-2014, 20:17
السلام عليكم
طبعا الذى اعلمة ان انستا تمنع اذا حققت
ارباح كبيرة من خلا الاخبار ان تقوم
بسحب تلك الارباح وتقوم بالغائها
سلام تحياتي
بالتوفيق

Wassa04
06-25-2014, 20:30
السلام عليكم و رحمته الله و بركاته
مرحبا اخي طبعا لا انت انتظرت لحظة صدور الخبر
و هدا اجتهاد من عندك فكيف يكون مخالف للقانون

عاشق الفوركس
06-25-2014, 21:12
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم التجارة وقت الاخبار خطيرة على حسابك من طرف الشركة انانصحك ان تتدوال بشكل يدوي افضل ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله ,

ahmed kabo
06-25-2014, 22:40
والله اخى الكريم اللى اعرفة ان الحسابات البونص ممكن تتلغى على طول انما لو حسابك شم بونص يعنى حقيقى بيتعمل تعديل للربح بالتوفيق للجميع

الاسد التاجر
06-25-2014, 22:42
لا اخي مافيه منع ولا حاجه انا كلمت الاون لاين
واكدلي مافيه اي مشاكل بس فيه ناس يحدثو
بلبله في المنتدى لدوافع في قلوبهم

ahmed kabo
06-26-2014, 10:45
والله اخىا لكريم يفضل الموضوع على حسب بقا لو حسابك بونص يبقى ممكن انة يتلغى انما لو بفلوسك يبقى هيتم تعديل لاربح وعلى حسب الكلام دة بيسرى على الاخبار القوية فقط بالتوفيق للجميع

brahim.alg
06-28-2014, 17:24

Skrizar
06-28-2014, 17:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أختي الكريمة
النني لا أزال مبتدئ في المجال ، و لم أبدئ في التجارة بعد ، و تقبلي مروري

kachary
06-28-2014, 17:54
السلام عليكم اخي الكريم ليس هناك شيئ اسمه تجميد الحساب او الايقاف لمجرد هدا السبب البسيط وانا غالبا ما اتاجر في اوقات الاخبار
ولا اواجه اي مشكلة انما بند انستا ينص على ان ادا تجاوزت ارباحك ال 10 في المئة من الحساب فهي لها الحق لكي تقتص بعض الارباح

lyes1977
06-28-2014, 18:32
نعم اخي الكريم هذا عادي جدا وجائز مع شركة انيستا ولا يوجد اي اشكال سواءا كانت عمليات البيع او الشراء بالاوامر المعلقة او المباشرة فقط هناك مشكلة ويجب مراعاتها وهي وجوب استمرار الصفقة لمدة تفوق الخمس دقائق شكرا وبالتوفيق

عدي
06-28-2014, 18:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... هذا كلام وهمي لا تصدقه اخي و بالتوفيق ليك ان شاء الله و لجميع الاعضاء الكرام

محمود مرعى
06-28-2014, 19:01
السلام عليكم

لا طبعا يا دكتورة ايمان حضرتك كده اكيد مش بتخترقى القوانين الخاصة بشركة انستا فى هذا الموضوع وكمان اكيد الشركة عارفة ان كل صفقة مفتوحة امتع واغلقت امته وطالما ان الامر معلق انا اعتقد ان السعر لما بيوصل للى انتى عايزة توصلى ليه وتشترى عنده الصفقة هتم مباشرة من غير الرجوع اليكى وده عادى جدا

mmidom
06-28-2014, 19:07
لكن هي بتدي 10% ربح بس ف الصفقة وقت الاخبار

محمد السيد محمد
06-28-2014, 19:51
شوفي يا دكتورة ايمان عبد الله انت لا هتكوني مخالفة للقوانين
ولا هيجمد حسابك ولا هتلغى الصفقات .. كل الحكايىة ان الربح اللي هيزيد عن 10% من راس المال المبدئي هيتلغي

afillane
06-28-2014, 20:02
التداول وقت الاخبار مثله مثل باقي التداول في الاوقات العادية ولا اعتقد انه في فرق بين الامرين انما هذه اشاعة شائعة

ansaldo
06-30-2014, 00:13
هو قانون المتاجرة وقت الاخبار معرف وهو الا يذيد ربح كل صفقة عن 10% من قيمة مبلغك الاساسي في حسابك
وفتح واغلاق الصفة لا يتم قبل مرور 5 دقائق علي وقت فتحها

examido300
06-30-2014, 00:14

RomanyMoreed
07-15-2014, 14:21

المتاجرة وقت الاخبار مفهاش اي مشاكل علي الاطلاق لكن يجب علي ارباحك الا تزيد عن رأس المال ب 10%

تحياتي

عاشق الفوركس
07-15-2014, 19:08
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،نعم لا تنفع الاوامر المعلقة لذي الشركة ممكن تكون في عمق الخبر ولا تحتسب الارباح ويعلق الحساب ايضا ،أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

wanxe
07-15-2014, 19:54
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

amermazzen
07-16-2014, 00:51
السلام عليكم ورحمة أهي الكريم أدخل عادي ولا تخف لكن في إينيستا لا يجب ان تفوت أرباحك 10 في المئة من حستبك وقت الأخبــــــــــار أما بالنسبة لأمور المعلقة التعلم الجيد اساس النجاح في الفوركيس من اجل بناء قاهعدة قوية تمكنك من الربح في الفوركس.

maao2008
07-16-2014, 01:19
وكنتيجة طبيعية حدثت زيادة في الكمية المعروضة من النقود، وهو ما أدى لتضخم كبير وأرتفاع في أسعار السلع والخدمات؛ وبدأت الدول التي وقعت في فخ التضخم تستورد كميات كبيرة من الذهب لموازنة المعروض من النقود مع ما يعادلها من الذهب، ولكن قامت الحرب العالمية التي أوقفت سبل التجارة بين الدول وبالتالي توقفت عمليات استيراد الذهب، وتدهور الاقتصاد العالمي ما بين الحربين العالميتين وبدأت دول العالم تسعى لحل سريع ينقذ الاقتصاد العالمي.

عدي
07-17-2014, 00:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... موضوع جميل اخي الكريم بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

gr53
07-25-2014, 03:02
التداول وقت الأخبار في انستا مثل أي وقت متاجرة آخرى لا فرق

mounim1994
07-25-2014, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة وبالتوفيق للجميع

masry92
07-25-2014, 20:40
وكنتيجة طبيعية حدثت زيادة في الكمية المعروضة من النقود، وهو ما أدى لتضخم كبير وأرتفاع في أسعار السلع والخدمات
ولكن قامت الحرب العالمية التي أوقفت سبل التجارة بين الدول وبالتالي توقفت عمليات استيراد الذهب، وتدهور الاقتصاد العالمي ما بين الحربين العالميتين وبدأت دول العالم تسعى لحل سريع ينقذ الاقتصاد العالم

BOULBOUL2
07-27-2014, 21:30

fte2020
07-27-2014, 21:35
السلام عليكم طبعا الذى اعلمة ان انستا تمنع اذا حققت ارباح كبيرة من خلا الاخبار ان تقوم بسحب تلك الارباح وتقوم بالغائها
فلا يجب ان تزيد عن 10% تقريبا عن قيمة الحساب.

asafiforex
07-27-2014, 22:08

samieh
07-28-2014, 13:42
فى حالة فتح صفقات وقت الاخبار يحسب لكى فقط 10 % من قيمة
المكسب او الربح ولا يحتسب الربح بأكمله لان هو ده قانون انستا للتداول
وقت الاخبار
ولا تلغى صفقاتك او يغلق الحساب
بالتوفيق

gr53
08-07-2014, 17:20
السلام عليكم

البيع و الشراء وقت صدور الخبر غير مخالف لقوانين الشركة و أرباحك محسوبة
فانستا فوركس لا تمنع التداول في أي وقت لكن الصفقة لا تقل عن 5 دقائق

speeder
08-07-2014, 18:16
بالنسبة لقانون الشركة ممنوع المتاجرة وقت الاخبار القوية
معنى لا تفتح الصفقة اثر صدور الخبر و لا تغلقها وقت الخبر
و تجاوزت نسبة الارباح 10% مخالف حسب قانون الشركة

iprahem
08-07-2014, 19:59
فى هذه المواقف يجب اولآ قبل التداول عدم التسرع
والنظر فى المخاطر والماكسب التى من عليها كنتيجة اتداول او لا

abdou19
08-07-2014, 22:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته أما بعد اخي الكريم

اشكرك على الموضوع القيم و نتمنى منك المزيد.ساعة الخبر تكون صعبة للغاية

abderrahmenanis
08-21-2014, 16:29

Ahmed2020eg
08-22-2014, 00:28

marouansat
08-24-2014, 05:17
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

tedjboyka
09-04-2014, 16:59

ihabblida
09-20-2014, 18:04
أخي الكريم في هده الحالة
تعتبر بأنك قمت بفتح صفقات في وقت الأخبار و لكن لا يتم تجميد حسابك
ارجوا أ نأكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

hassene
09-20-2014, 18:44
يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى, افوركس تمنع التداول
اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء التسجيل

dalirap
09-21-2014, 01:47
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
في حال أنك تداولت وقت الأخبار لا جوب أن تربح أكثر من 10% في الصفقة وإلا سوف يحذف كل الربح

أسماء نعناع
09-21-2014, 15:07
اعتقد ان سمعت اخ من المحترفين في المجال هنا بيقول ان التداول في انستا وقت نزول الاخبار شيء عادي ولا يتم خصم اي ارباح ولا اي شيء

aysamiman
09-21-2014, 15:44
يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى في حال إتخاذ هذا القرار
كما أنه لا يوصى أبداً بوضع كامل رأس المال في عملية تداول فوركس واحدة

forexii
09-23-2014, 12:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
انتبه اخي اذا قمت بالمتاجر وقت الاخبار و حققت اكثر من 10 في المئة ربح سوف يتمغلق حسابك عند القيام بالسحب

GirL
09-23-2014, 12:22
سمعت كل الناس انو تقول المتاجرة وقت الاخبار ممنوع منعا باتا
والله اعلم

walter white
09-27-2014, 19:58
بالطبع اذا اتفعل الامر المعلق اثناء الاخبار
يجب عدم تجاوز 10% ارباح
والاحسن اخى انك ترضى بالقليل وتقفل على ربح ولو مثلا 5% جيد

فريــــد
09-28-2014, 03:14
لا يا اخى الفاضل غير مخالف للقوانين تداول فى اى
وقت تشاء ولكن وقت الاخبار هو من اخطر اوقات التداول
وشركة اينستا لا تمنع اى شئ او
حتى تأخذ اى جزء من البونص

payza
09-28-2014, 07:03
هو في قاونون بتاع ال 10 % وقت االخبار انك لا تربح اكتير من 10 % من الرصيد لو دخلت في حالة خبر قوي فقط والله الموفق اخي

dranass92
09-28-2014, 13:02
ان الذي يقول انتستافوركس تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء التسجيل في حساب تجاري في الشركة لاني صراحة لم اجد اي شرط في التداول على الاخبار لذا اعتبره مسموحا بعدم ثبوته في النص القانوني او البند في النص_

awa
09-30-2014, 22:29
الطريقة دية مش مخالفة للقوانين على الاطلاق بس لو اعتبرتها الشركة تجارة
على الخبر يبقى من حقهم ان يجعلوا ارباحك لا تتعدى 10 % من قيمة حسابك

ahora
10-02-2014, 20:45
لن يتجمد حسابك و لن يغلق لان شركة انستا فوركس لا تقوم بمنع التداول وقت الاخبار
الشركة تقوم بخصم ما يفوق 10 بالمائة من الارباح لسبب لا اعلمه

الشاعر
10-02-2014, 21:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوتي واحبتي في اله شكرآ لكم جدآ علي ما قدمتم من معلومات في غايه الاهميه والافاده والربح والي الافضل بأذن الله

w3ad
10-02-2014, 22:57
على ما اظن ان انيستا لا تعترض ابدا عن اى تداول وقت الاخبار ولكن لابد لاى صفقه ان لا يقل زمنها عن خمس دقائق حتى يتم احتسابها لك

ووغير كده افعل ما شئت من متاجره وقت الاخبار او بأى وقت آخر فكل هذا متاح بشركه انيستا

mody555
10-03-2014, 11:35
التّجار هم على حقّ أكثر من 50% من الوقت، بيد أنّهم يخسرون أموالاً على التجارات الخاسرة تفوق تلك التي يكسبونها على

haleeim
10-03-2014, 12:39
على حسب علمي لا يا اخى الفاضل غير مخالف للقوانين تداول فى اى وقت تشاء ولكن وقت الاخبار هو من اخطر اوقات التداول

مجنون الفوركس
10-03-2014, 14:15
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم ان على المتاجر اولا قبل ان يخوض مضاربة يجب ان ينضر الى تواقيت الاخبار ، و العمل بحساب تلك الاخبار

downlaod1
10-03-2014, 14:25
انتستافوركس تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء التسجيل في حساب تجاري في الشركة لاني صراحة لم اجد اي شرط في التداول على الاخبار لذا اعتبره مسموحا بعدم ثبوته في النص القانوني او البند في النص_

mostafa gamal
10-03-2014, 16:29
السلام عليكم .... المتاجرة وقت الخبر غير ممنوع و لكن يجب ان لا يتجاوز الربح عشرة بالمائة من راس مالك
جعل الله يومكم خير من امسكم و غدكم خير من يومكم .... تحياتي

ifs
10-03-2014, 17:17
بسم الله الرحمان الرحيم
الامر المعلق عادي اخي فهو غير مخالف اما المتاجرة وقت الاخبار فلا تتجاوز عشرة بالمئة من حسابك كربح تقبل مروري والسلام عليكم

Azeddinovic
10-03-2014, 17:58
السلام منتدى متميز اود ان اشير انه بالنسبة للمبتدئين ان لا يتسرعوا
وان يضعوا خطة متكاملة و ناجحة من اجل استتمار جيد لراس المال
و الربح الوفير

mohammed hussien
10-07-2014, 05:37
قبل أن يتم إتخاذ القرار، يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى في حال إتخاذ هذا القرار.
كما أنه لا يوصى أبداً بوضع كامل رأس المال في عملية تداول فوركس واحدة،

مصطفى حمدان
10-20-2014, 13:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختى الفاضلة التداول اثناء الاخبار غير ممنوع ولكن يشترط الا تزيدقيمة الارباح عن 10 % من قيمة راس المال ولذلك يجب مراعاة هذا الشرط او الدخول قبل صدور الخبر بوقت بسيط

ranou
10-21-2014, 15:09

balou
10-21-2014, 15:44
اعتقد انه لم تخالف قوانين
لا تقلق مفهوم اخي

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

abdelhak redouane
10-21-2014, 16:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور انا ارى ان شركة انستا فوركس تمنع التداةول اثناء الاخيار ولا تجيزها وان كان هناك تداول فانها تاخذ رسوم قد تصل الى 95بالمئة من الربح المتحصل عليه
بالتوفيق للجميع

ميمو
10-21-2014, 16:30
السلام عليكم اخي الكريم بعد البحث في النت معظم الاعضاء يقولون ان لا مشكلة في التداول اثناء الاخبار وتقبل مروري

oo0khaled0oo
10-21-2014, 16:43
لا بأذن الله لن يتم الغاء الصفقات ولا حاجه بس انتي متاكده من اسلوبك ده الصفقه تفتح و عادي الاستوب يضرب او لو فتج اكتر من صفقه مره واحده

adil17
10-21-2014, 16:46
اخي الكريم تاجر عادي و ان شاء الله لن يحصل الا الخير انا دئما ادخل الصفقات بدون متابعة الاخبار و لم يحصل اي مكروه

md5diablo
10-26-2014, 01:24
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، ادا كن من عملاء انستا فوركس اخي الكريم فالبيع اثناء صدور الاخبار غير مخالف لقوانين الشركه اخي الكريم

مروة
10-26-2014, 13:17
أمر دخول وقف يعتقد أنه عندما يكسر الزخم في السوق من خلال مستوى معين، و
والفوركس رغم جماله الا انه ملوش كبير وعايزاستعداد نفسى قبل دخول اى صفقة
تحياتى

محمد ميدو
10-26-2014, 13:25
اهم حاجة تتابع الاخبار اول باول عشان متخسرش بسببها كتير على العموم بلتوفيق ان شاء الله لك ولنا
تحياتى للكل ان شاء الله بتحقيق عائد محترم

aboomar13
10-26-2014, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,
اخي الكريم لم يسبق لي ان سمعت بان شرطة انستافوركس لديها قوانين محددة بالنسبة للتداول وقت الاخبار الاقتصادية او انها تسمح لك بان تربح نسب معينة فقط
وارجو من الاعضاء ممن لديهم معلومات دقيقة عن ها الموضوع ان يفيدونا فيه ولكم مني جزيل الشكر

forexabdo2014
10-27-2014, 07:24
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
ربنا يوفقنا واياكم انشاء الله
ان الذي يقول ان انتستافوركس تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا
تقبل مروري

eslamsallam
10-27-2014, 11:43
مر دخول وقف يعتقد أنه عندما يكسر الزخم في السوق من خلال مستوى معين، و

Ahmed2020eg
10-27-2014, 14:07

فهي عادية

DABDOUB
11-03-2014, 13:21
اعتقد ان القوانين واضحة بخصوص الصفقات اللى بتكون فى وقت الاخبار بس كل الحكاية اننا بنفسر
القوانين غلط او مش بنعرف معناها السليم لكن مش فى اى سفقات بتتغلى ولا حسابات بتتجمد

medo2013
11-03-2014, 13:40
هناك قوانين انستا التى تعمل على الربح ومن اهما الربح من الصفقات المتداولين ومن اهمها وكمان لابد من البعد عن الاخبار التى فى وقتها التجار بيسحبو صفقاتهم من السوق عشان يتجنو الخسارة التى ممكن تكون فى الصفقات

abo_yehia
11-03-2014, 13:49
انت في أمان ما دامت فهم قوانين المتاجرة لدى البوكر انيستافوركس لديها قوانين للمتاجرة وقت الاخبار أولا عدم الدخول بالوت عالي يحقق لك ربح اكثر من عشرة في المائه من حسابك تقبل مروري واحترامي الشديد للشخصك الكريم

alyelsawy79
11-07-2014, 16:43

zouhirflava
11-09-2014, 17:18
اختي الكريمه لازم تتابعي اوقات الاخبار حتي لا تتعرضي للحظر الوقف ده شئ اساسي اصلا انك تقرائيهم
عشان تحفظي حقق في الربح و الخساره إيضا!
تحياتي لك

sharshabil
11-09-2014, 17:21
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الكريم المتاجرة وقت الأخبار لا تقبل بها شركة أنيستا وهو من ضمن الشروط في الأتفاقية التي قبلت بها عند فتحك للحساب ...
.فالرجاء الأنتباه الى هذا النوع من المتاجرة....قد يؤدي الى غلق الحساب نهائيا

ام زياد
11-09-2014, 17:26
التداول وقت الأخبار يتم بشكل طبيعي طالما تم الاتزام بما ورد في اتفاقية العميل التي وافق العضو عليها . أنا لم أصادف مشاكل في هذا الموضوع حتى الآن ويارب يكتب للجميع الربح الوفير

مصراوى
11-09-2014, 17:26
اخى الكريم اعتقد انة لابد من التعرف على اوقات الاخبار للابتعاد عن السوق فى هذا الوقت للحفاظ على راس المال منالضياع والاستمرار فى السوق

mooor
11-09-2014, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله
اخي العزيز المتاجرة يجب ان تكون قبل الخبر حتي يحتسب المكسب فاذا قمت في وقت الصعود مثلا فسوف يحتس و لكن كبونص تتداول به ولكن لا تخرجه

ahmed mahmoud abdelhady
11-09-2014, 18:27
التاجر المثالى يتحل بالمثابرة لتحدث اثنااااء الانكاسات الصغرب والكبري فى الاتجاه لبعض القطاعات والفهارس

---------- Post added at 03:27 PM ---------- Previous post was at 03:25 PM ----------

فعليك بالتحلى بكل ما قيل ولله التوفيق

breakss08
11-11-2014, 00:07
لكن هي بتدي 10% ربح بس ف
الصفقة وقت الاخبار

garen
11-11-2014, 21:53
انا اعتقد انه ليس هناك اي مشكلة مع تعليق الصفقات فهذا غير مخالف لقوانين الشركة واكيد لو مخالف كانوا قفلوا موضوع تعليق الصفقات

waleed hassona
11-12-2014, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس
العرب الكرام ... اذا تفعل الامر ساعة صدور الخبر فستعامل الصفقه على انك تداولت
وقت الاخبار وستاخذ 10 بالمائه فقط من مكسب الصفقه

downlaod3
11-12-2014, 21:10
لكن هي بتدي 10% ربح بس ف
الصفقة وقت الاخبار

mayali
11-12-2014, 21:51
فهي عادية
بالتوفيق للجميع

downlaod3
11-12-2014, 21:58
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

doola2020
11-14-2014, 14:15
ولكن مشكلة الاخبار أن يكون فيها تذبذب يعني بتلاقي السعر يطلع مرة واحدة وفي خلال دقيقة واحدة تلاقيه هبط تاني وهبوط جامد

aliali
11-20-2014, 01:17

hpacer
11-20-2014, 03:28
بسم الله الرحمن الرحيم و الصلاة والسلام على رسول الله الكريم أما
بعد أخي العزيز فهمة القليل لو ممكن من فضلك أن توضح الكثير للمعرفة
والاستفادة وشكرا أخي العزيز الكريم.....

mkamal
11-20-2014, 03:43
بارك الله في اخي على الموضوع وبودي اجاوبك ولكن انا جديد في ميدان البورصة والفوركس ننتظر الخبراء
تقبل مروري

esshazly
11-20-2014, 05:16
السلام عليكم .ينتظر بصبر الاجهزة التجارة المثالي لتحدث أثناء الانتكاسات صغرى وكبرى الاتجاه في بعض . بالتوفيق ان شاء الله في حساب التداول مع انستا ومنتدي فوركس العرب

alikimo
11-20-2014, 05:35
اه يعتبر فى شركه انستا طبعا مخالفه كبير هاوى بتقدر ناه من خلال الى انت عملتو دا بتاخد منك نقط بتشيلها منك وانشاء الهل تبقا محقق الى انت عايزه شكرا لك اخى الكريم وبالتوفيق

ihab331
11-20-2014, 10:14
أخي الكريم شركة أنستا ﻻ تسمح بان تربح أكثر من 10% من رأس مالك في صفقة بناءا على اﻷخبار
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح وشكرا

ahlamtyu
11-20-2014, 10:18
وعليكم السلام انا اري براي الضعيف انه لا يجوز التداول وقت الاخبار ولكن ليس لا الشركه تمنع ذالك لا ساعه الخبر السعر يقوم بالحركه المجنونه اي ااننا لا نعرف الي اين يستقر ولكن بخصوص سوالك انا اري انا لا يتم قفل حسابك

خيرالدين مهدي
11-20-2014, 10:40
اخي الركيم مسموح ان تتاجر الوقت الذي يساعدك انت
لا يهم الاخبار ام غير ذالك
لنا الشركة لا تجمد الحساب ... يعني كلو عادي
اشتغل واربح ان شاء الله

السلام عليكم

lola12
11-20-2014, 10:49
لا يا اخى الفاضل غير مخالف للقوانين تداول فى اى وقت تشاء ولكن وقت الاخبار هو من اخطر اوقات التداول

doola2020
11-21-2014, 12:02
أنا جربت هذه الطريقة كثيرا فكنت ساعات بسحب بدون أي مشاكل وساعات كانوا بيقفلولي حسابي بس أنا كنت بفضل خمس دقايق فاتح الصفقة

lola12
11-21-2014, 14:18

tedjboyka
11-21-2014, 14:23

mela
11-21-2014, 22:29

BOULBOUL2
11-21-2014, 23:41

magic777
11-21-2014, 23:50

ده مش قانون اخي ده اقتراح بس علشان تضمن انك متخسرش كتير من حسابك وانه يستحمل معاك الانعكاسات وكده وطبعا ده بيكون منك انت
يعني تعمل اداره راس مال جيده

hichamhiya
11-22-2014, 22:23
سلام الله عليكم ورحمته تعالى وبركاته وسبحان الله وبحمده والسلام على أشرف المرسلين أما بعد أخي الكريم أختي الكريمة يشرفني تداول هدا الموضوع معكم و أنه موضوع جيد وشكرا ودمتم في رعاية الله

houcin
12-01-2014, 01:24

siimo
12-01-2014, 02:02
اهلا بك اخي الفاضل اظن شركة انستا
لا تمنعك من المتاجرة وقت الاخبار انا اتاجر عادي

xdorex
12-04-2014, 15:12
فقط لا تكون الارباح اكبر من 10 في المئة من الايداع الاولي لان دالك مخالف وقد تعرض حسابك للحضر
كما حدث عي تم حضر حسابي به 2000 دولار وكانت خيبة امل كبيره جدا لي

aouragh
12-04-2014, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله
ليست لدي ادنى فكرة اخي عن الموضوع لكن اتمنى المساعدة من الاخوان و تقبل مروري
اتمنى لك التوفيق و شكرا

Badreddine
12-04-2014, 17:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ما زلت مبتدئا ، إذا لا أستطيع أن أجيبك عن سؤالك
لكن أظن أن هناك أشخاص ، يستطيعون . تقبلي مروري
بالتوفيق للجميع إن شاء الله

waelee
12-08-2014, 03:41
اعتقد ان الموضوع دا بشكل كبير امرمهم جدا لازم ان احنا نبقا عارفينه اخى الكريم وان شاف ان الموضوع الاخبار دا يعتبر ليه ميزه كبيره جدا وانا شاف ان الواحد لو قدر انه يبقا ليه مميزات كبيهر ف دا امرهم جدا

magedaly
12-08-2014, 10:54
شركه انستا تسمح بالتداول فى اى وقت خلال 24 ساعه حتى لوكان هناك اخبار ولكن من الافضل عدم التداول فى ذلك الوقت لانه يمكن ان يؤدى بك الخساره حيث يجب ان تنتظر نهايه الخبر وبعد ذلك تقوم بتحليل ذلك الخبر وبعد ذلك تحدد هل ستشترى ام تبيع بناءه على ذلك

ibrahim forex
12-08-2014, 11:56
المفروض متابعة الاخبار فى البداية تحاول ان تعرف كل الاخبار حتى تقرر الوقت المناسب للدخول فى الصفقة
وان تبتعد عن التجارة وقت صدور الاخبر لانه وقت صعب جدا لا يتعامل معه الا الخبراء

nassar.ali
12-08-2014, 12:31
ان شركة انستا لاتسمح بالمتاجرة وقت الاخبار واذا كنت ستتاجرة ستمنك من الربح 10 فى المائه على حد علمى واظن ان المتاجرة وقت الاخبار من اخطر الاوقات تداولا والله الموفق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

rachid00
12-08-2014, 16:20
فهي عادية
بالتوفيق للجميع

gr53
12-13-2014, 10:39
التداول وقت الأخبار في انستا مثل أي وقت متاجرة آخرى لا فرق

madmax07
12-13-2014, 11:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم .كل يحتسب لك ربح او خسارة انت وشطارتك الاسبريد يتغير حسب الخبار.

Mohamed Fadhel
12-13-2014, 12:44
قبل أن يتم إتخاذ القرار، يجب على المتداول أولاً أن يقوم بتحليل ما قد تكون الفوائد القصوى و المخاطر الكبرى في حال إتخاذ هذا القرار
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

chouai
12-20-2014, 21:14

nagwann
12-23-2014, 13:10
شكرا لك اخي على الموضوع الرائع
التداول اثناء تداول الخبر فى منتهى الخطورة قد يعصف بصاحبه لمرجنة حسابه

malopj
12-23-2014, 15:26

mida2014
12-23-2014, 16:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي اضن ان التداول وقت الاخبار غير مسموح به لان الشركة تعطيك فقط 10بالمئة من الارباح والباقي لايحتسب
وهده الشروط وجب الاطلاع عليها قبل التداول

juba7abood
12-25-2014, 01:59
السلام عليكم
ارجو من المشرفين الرد وجزاكم الله خيراوكنتيجة طبيعية حدثت زيادة في الكمية المعروضة من النقود، وهو ما أدى لتضخم كبير وأرتفاع في أسعار السلع والخدمات؛ وبدأت الدول التي وقعت في فخ التضخم تستورد كميات كبيرة من الذهب لموازنة المعروض من النقود مع ما يعادلها من الذهب، ولكن قامت الحرب العالمية التي أوقفت سبل التجارة بين الدول وبالتالي توقفت عمليات استيراد الذهب، وتدهور الاقتصاد العالمي ما بين الحربين العالميتين وبدأت دول العالم تسعى لحل سريع ينقذ الاقتصاد العالم
-
تقبل مروري ♣♣♣

wafaaff
12-25-2014, 18:32
شركه انستا تسمح بالتداول فى اى وقت خلال 24 ساعه حتى لوكان هناك اخبار ولكن من الافضل عدم التداول فى ذلك الوقت لانه يمكن ان يؤدى بك الخساره حيث يجب ان تنتظر نهايه الخبر وبعد ذلك تقوم بتحليل ذلك الخبر وبعد ذلك تحدد هل ستشترى ام تبيع بناءه على ذلك

saloma
12-26-2014, 23:58
اخى الفاضل هذا طبعا من الوارد حدوثه اثناء تعليقك للصفقة بس انا عايز اقولك ان الشراء او البيع اثناء صدور الاخبار غير مخالف لقوانين المنتدى اطلاقا بالعكس انت لو حققت ربح اثناء صدور الاخبار بيتحسب ليك وبينضاف الى المحفظة عادى جدا ولا يجمد حسابك ولا اى حاجة من الكلام ده بتحصل خالص بالتوفيق

Hassan Owen
12-28-2014, 23:34

The King Algeria
12-28-2014, 23:34
السلام عليكم اخي الكريم انستا تحرص على اختيار الافضل لعملائها و الابتعاد عن الاخبار
فيه جانب اجابي لنا وهو انه يحمي حساباتنا من المارجن كول ياعزيزي

saloma
12-29-2014, 21:47
ان الذي يقول انتستافوركس تمنع التداول اثناء الخبر هو اما ان يكون شاكا او متوهما او انه لم يقرا الاتفاقية التي يجدها اثناء التسجيل في حساب تجاري في الشركة لاني صراحة لم اجد اي شرط في التداول على الاخبار لذا اعتبره مسموحا بعدم ثبوته في النص القانوني او البند في النص

karimi01
12-31-2014, 01:17

jasonKBX
12-31-2014, 02:06
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ ﻋﻠﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻟﻬﺎﻡ
ﻭ ﺃﺭﺟﻮ ﺃﻥ ﺗﻌﻢ ﺍﻟﻔﺎﺋﺪﺓ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ
ﻭ ﺷﻜﺮﺍ

الاسد التاجر
12-31-2014, 02:08
الحساب الحقيقي مافيه اي مشاكل بس حسابالبونص
توصل لغلق الحسابفيبعض الحالات لان انت كذا
مخالف للقانون المتفق عليه مع الشركه

mousa67
12-31-2014, 16:41
هو في شرط بيقول اخي الكريم
لا يجوز تحقيق ارباح من الصفقه في وقت الاخبار تزيد عن 10% من قيمه الحساب
يعني انت لو دخلت بلوت قليل في وقت الاخبار ده مسموح بيه

ansaldo
01-01-2015, 00:56

sawsan5a
01-06-2015, 07:54
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

omar20
01-06-2015, 14:39

ro2a22
01-06-2015, 14:39

فهي عادية

karim02
01-06-2015, 14:47
أنت غير متابع للأخبار بشكل عام وكيف تتداول بدون التحليل الفني للأخبار إدا كانت لديك فكرة فدنا ؛ وأما بالنسبة للعقوبة من طرف الشركة ليس لدي بها علم ؛ وأظن إنك لم تتداول في وقت الخبر وهدا من حسن حظك

kokou
01-11-2015, 22:27

kokou
01-19-2015, 20:28
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

sarass11a
01-21-2015, 00:39
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى