PDA

View Full Version : هل هو تصحيح ولا ..... ؟؟؟؟؟

alihmila
12-21-2013, 20:51
هل هو تصحيح ولا ..... ؟؟؟؟؟

بعض المحللون بيقولوا تصحيح... والبعض بيقول لا..
طيب يعنىإيه تصحيح .... ببساطة يعنى فيه حاجة غلط ولازم نصلحها ... صح؟

طيب إيه الغلط اللي المحللين كانواشايفينه .. وأنت مش شايفه .. ولا هم بيبصوا على حاجة غير اللي إحنا بنبص عليها ...

هل كان فيه أسهم ارتفعت جدا وكانت أسعارها بارتفاعاتها فاقت كل المؤشرات .. وأنتم ما شفتوش
مؤشراتها ...؟

هل هذه الأسهم كانت تباع وتشترى على أسعارفوق المتوقع لها وأطاحت بكافة نقاط المقاومة الأولى والثانية والثالثة والرابعةووووو
هنا ....فيه حاجة غلط في أسعار السلع دى التي تفوق قيمتها السوقية ....
هنا بيحصل تصحيح للأسهم دى .. وتقلب .. وتبدأ في الخسارة..

طيب أناعاوز أعرف إمتي نعرف ان ده تصحيح ؟

لو كسر السهم كل نقاط المقاومة دون توقف ،دون أن نجد أخبار حقيقية تؤيد صعوده ولكنه يرتفع ويصعد والتفاؤل يسوده ...هنا لازميحصل تصحيح ولازم تخرج .. وإحنا شفنا حالات كتير زى دى .. وقلنا يا جماعة حدد لنفسكسقف للربح 25%أو 50% ولكن إخرج لما تلاقى اللي أنت عاوزه حصل ... وقلنا كذا مرةخسارة المكسب أفضل ألف مرة من خسارة رأس المال ... صح ياجماعة ..
عاوزين نحاولنتعلم من أخطاءنا .. عاوزين مانكررش الغلط .. عاوزين نحس إن إحنا لما بنقرأ حاجةبنستفيد منها .. وبنقرأ اللى بين السطور .. ونحاول نعمل سيناريوهات فى دماغنا .. لوخرجت بمكسب كذا دلوقتى احسن ولا أستنى مكسب كذا .. طيب لو السهم نزل عند كذا أخرجولا أستنى كذا ..
عاوزين نستفيد من اللى بيتقال .. مش تحليل السهم وطالع ولانازل وسلامو عليكم ..
عاوزين نتعلم من الأخطاء ....

طيب مش عاوزين نبكىعلى اللبن المسكوب .. زى ما بيقولوا ..
نعمل إيه .. لما يأتى طوفان التصحيح ؟

هوة دة السؤال دلوقتى ... نعمل إيه

فيه برضه كذا سيناريو ...

الأول :
واحد مذاكر ...خرج من ساعة ما قلنا إن المؤشرات إتملت جدا ، وكنا بنكتب المؤشر كذا وصل كذا .. وهوة ذاكر كويس وإقتنع باللى قلناه .. وخاف من خسارة رأس المال وإكتفى بالمكسب اللي كسبه وخرج ورضى بمكسبه ... ... مش إحنا قلنا كدة كذا مرة ..
طيب دة هيعمل إيه ....
يستنى جلستين متتاليتين ليتأكد من هدوء العاصفة .. وأن التصحيح خذ وقته وأرتاح وما بقاش عنده نفس تانى .. ووصلت الأسعار إلى مستويات شراء جيدة ..... يدخل يشترى بكل فلوسه ..
لآن بعد عاصفة التصحيح .. عاصفة الارتفاع

الثانى :
واحد ما ذاكرش معانا .. وكان كل همه يشوف الشارت فيه إيه هنا وهناك وفى منتدى تانى ويسأل ويعرف المحللين بيقولوا إيه وسلامو عليكوا ..وما خرجش لآنه مافهمش .. كان مستعجل .. عاوز يعرف ويجرى ....
طيب .. صاحبنا دة - وما أكثره وأنا بأعذره المرة دى بس - يعمل إيه ،يتصرف إزاى النهاردة ..
شوفوا صاحبنا دة يعمل حاجة من الأقتراحات دى وفقل لظروفكل واحد فينا ووفقا لنوع الأسهم اللي مشترى فيها ..يعنى التصرف في الأسهم اللي طلعتفجأة ومالهاش أي أساس مالي ... غير الأسهم القوية .. غير الأسهم اللي بتجامل ... غير غير غير ..

طيب .. إيه الاقتراحات :
1. يقف زى ما هوة وما يعملش حاجة لو حاسس إنه مش مضارب شاطر أو ظروفهما تسمحش يبقى قدام شاشة .. وينتظر حتى تهدأ العاصفة والأسعار هترجع تانى .. وهترجعأعلى من النهاردة .

2. لو مضارب شاطر ..ينسى متوسط سعره ، ويبيع بأعلى سعرفى الجلسة ، ويشترى تانى بسعر أقل طبعا علشان يقلل التكلفة .

3. لو معاكسيولة إدخل وإشترى من السهم اللى معاك لو سعره منخفض جدا وجاب أخره ... علشان تخفضمتوسطك وهتبيعه تانى ..ولو سهمك أصلا مش من الأسهم القوية اللى مرشحة ومنتخبة منالأسهم الصاعدة .. إبعد عنه وإدخل فى الأسهم الصاعدة وإعمل دورة تخفض بيها خسارتك ..
فرصة الدخول فى التصحيح فرصة جيدة ... لكن إنتظروا العاصفة حتى تهدأ ... وإتفرجوا .. حتى لو التصحيح خلص قل جلستين زى ما إتعلمنا ... برضه نتفرج ولو حتىجلسه .. حتى لو هنشترى بسعر أعلى شوية مش مهم .. أحسن ما أشترى وتبقى زى المثلالشعبى اللي بيقول " جة يكحلها عماها "

يا جماعة .. علشان خاطرى .. إقرواكويس .. مرة وإثتين وثلاثة ... وكل واحد يحلل أسهمه ويشوف ويقارن.

ahmedibrahim258259
12-25-2013, 12:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللي انا عارفه عن موضوع التصحيح ان السعر ماينفعش يبزل او يرتفع علطول من غير مايرتد وده اسمه تصحيح السعر والمضارب الناجح هو اللي يكون عارف عن طريق التحليل ومتابعة الاخبار ان السعر ممكن يوصل لنقطة دخوله الصفقة ام انه يبيع على خسارة قريبة

yassoo011
12-25-2013, 13:30
لو تعدى السعر التصحيح او لا تجد له تحليل فني فعليك عدم المغامرة والدخول في تجارة
عليك ان تنتظر الى ان تستقر حركة الازواج في السوق

merengue
12-25-2013, 17:44
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
هل من الاحسن الاعتماد علي الاكسبرتات او الاستراتجيات
او تنصحني بالاعتماد علي الاثنين معا ؟ و هل هنالك اكسبيرت ممتاز ؟
و شكرا

alemdar92
12-25-2013, 22:57
هل ان موضوع التصحيح ان السعر ماينفعش يبزل او يرتفع علطول من غير مايرتد وده اسمه تصحيح السعر والمضارب الناجح هو اللي يكون عارف عن طريق التحليل ومتابعة الاخبار ان السعر ممكن يوصل لنقطة دخوله الصفقة او العكس بالعكس ؟؟؟؟

ilyes chaieb
12-26-2013, 06:19
اخى الكريم عند الاختراااق و كسر الدعم او المقاومة السعر بيرجع بعد تحركه
الى نقطة الكسر و دى تتسمى اعااادة اختبار او تصحيح
و من ثم السعر يرجع من تان الى اتجاهه العادى

تقبل مرورى

Kendrici
12-26-2013, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي

نعم اخي بعد السرقة السهم اضن انه يتراجع للوراء ..

akomoto
12-26-2013, 21:51
افضل يوم الاتنين في المتاجرة و ايضا يوم الخميس دي احسن الايام بالنسبة لي و يكون السوق مليء بالصفقات و ايضا تكون التنبؤاة صحيحة فقط قليل من التحليل
و من بين اخطر الايام هو يوم الجمعة تكون فيه التحركات قوية و في الاتجاهين

chinwi
12-27-2013, 02:48
تســـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــلم
اخويوتقبـــــــــــــــــ ــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــل مروري

rkarim33
02-06-2014, 20:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكر خاص لصاحب الموضوع
فعلا الواحد دايما كل اما بيدخل فى مواضيع ف المنتدى بيستفاد كتير اوى وبارك الله فيكم جميعا
ويارب نفضل فى تقدم والى الامام

harimeche
02-08-2014, 16:34
هذا القسم يختص بتبادل برامج التداول الآلية المجانية والنقاشات حول أنظمة التداول الآلى

مـــا دخل هدا الموضوعـــ في التداولات الآلية ونقاشاتهــا

يجب نقل الموضوعــ إلى القسم المناسب

abdotitim
02-21-2014, 16:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جدا ومفييد جدا بالنسبة لنا
اهلا اخي التصحيح يقصدون به تصحيح لحركة السعر اي انه قد نزل 100 نقطة سيصحح بمعنى انه سيصعد

zakaria11
02-22-2014, 13:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ولا يرتد السعر دائمًا من مستويات الدعم والمقاومة، وفي الغالب يتجاوز السعر مستويات الدعم والمقاومة وهو ما يسمى بالكسر تقبل مرورى.

oneman
02-22-2014, 15:00
اذى بلغت القمه فوجه نضرك الى الاسفل لترى من ساعدك على الصعود اليها وانظر الى السماء ليثبت الله اقدامك عليها _________ اجمل رسم هندسى يقوم به الانسان ان يبنى جسرن من الامل فوق بحر من اليئس والاحباط _________ لن اصدقك بالطبع ان حدثتنى عن كلب يتكلم .......... ولاكنى سوف اصدقك بسهوله ان حدثتنى عن رجل ينبح

Essouayah Foued
02-28-2014, 19:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
التصحيح أو إعادة إختبار هي تسمية لنفس الحركة وهي
التي تسبق ألإتجاه الأصلي للزوج ويمكن اعتبارها إشارة قوية
تقبل مروري أخي الكريم

Hassan Owen
04-22-2014, 00:31
أخي أنت هنا في منتدي فوركس العرب وليس في مننتدي يتكلم عن التليفونات المحمولة ولكن إن كان عندك أي معلومة عن الفوركس بصفةعامة فتفضل بكتابتها مشكورا

reda2001
04-24-2014, 20:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عارفه عن موضوع التصحيح ان السعر ماينفعش يبزل او يرتفع علطول من غير مايرتد وده اسمه تصحيح السعر والمضارب الناجح هو اللي يكون عارف عن طريق التحليل

midooo258261
04-24-2014, 20:40
اهلاوسهلا اخواني بالمنتدي الكريم شكرا جزيلا اخي الكريم على هذه المعلومة الرائعة جعلها الله في ميزان حسناتك
تقبل ودي واحترامي

reda2001
04-25-2014, 21:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هذه جيد جدا موضوع مفيد للغايه حقا
اتمنا ان يكون فى مزيد من هذا التقنيات والتعليم

amermazzen
03-23-2015, 11:24
السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع الجيد الذي طرحته في المنتدى لأن الاكسبرتات تلعب دور كبير في مساعدة التاجر على كيفية الربح في السوق عن المتاجرة الآلية لابد من التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية التي تساعد التاجر في المتاجرة الحقيقية

abdelhak redouane
03-24-2015, 01:41
السلام عليكم ورحمة الله وبكاته مشكور اخي الكريم على هذه السلسة الرائعة والممتازة والتي تساهم في التعلم الجيد وعلى اختيار التحليل الوافي سواء كان هذا التحليلكلاسيكيا او فنيا او اخباريا كما ان الكسبرتات لها دور كبير في المتاجرة الالية و تساهم في الاعتماد على استراتيجية مناسبة وفعالة من اجل العمل بها على تحقيق الربح الذي يتمانه التاجر من خلال فتح الصفقات التي تتناسب والاستراتيجية والتحليل المختار غير اننا قبل تطبيقها علينا ان نجربها على الحساب التجريبي المعروف باسم الديمو
بالتوفيق لكل الاعضاء

asxqw
03-24-2015, 02:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة خاص لصاحب الموضوع الاتنين في المتاجرة و ايضا يوم الخميس دي احسن الايام بالنسبة لي و يكون السوق مليء بالصفقات و ايضا تكون التنبؤاة صحيحة فقط قليل من التحليل
و من بين اخطر الايام هو يوم الجمعة تكون فيه التحركات قوية فعلا الواحد دايما كل اما بيدخل فى مواضيع ف المنتدى بيستفاد كتير اوى وبارك الله فيكم جميعا ويارب نفضل فى تقدم

---------- Post added at 12:06 AM ---------- Previous post was at 12:03 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و خاص لصاحب الموضوع الاتنين في المتاجرة و ايضا يوم الخميس دي احسن الايام بالنسبة لي و يكون السوق مليء بالصفقات و ايضا تكون التنبؤاة صحيحة فقط قليل من التحليل لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

abdotitim
06-18-2015, 19:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع إن شاء الله مفيد للأغلبيه التجار شكرا
لقد جربت سابقا هدا الاكسبرت وكانت نتائجه مبهره بكل صراحه لدا وجب الالتزام بالشروط الدخول

osama147
06-18-2015, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي حاول ان لاتدخل السوق الا وانتا متاكد من الصفقة اقل شيئ 80% حاول ان تتجنب الخسارة السريعة
تقبل موروي وكل عام وانتم بخير رمضان كريم

HICHAM BELGHITI
06-19-2015, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا عل المعلومات والتجارب التي تشاركونها في النتدى
نتمنى أن يستفيد الجميع
سلام.......................................... .................................................. ....................................

hhpr1212
06-28-2015, 21:53
و معاكسيولة إدخل وإشترى من السهم اللى معاك لو سعره منخفض جدا وجاب أخره ... علشان تخفضمتوسطك وهتبيعه تانى ..ولو سهمك أصلا مش من الأسهم القوية اللى مرشحة ومنتخبة منالأسهم الصاعدة .. إبعد عنه وإدخل فى الأسهم الصاعدة وإعمل دورة تخفض بيها خسارتك ..
فرصة الدخول فى التصحيح فرصة جيدة ... لكن إنتظروا العاصفة حتى تهدأ ... وإتفرجوا .. حتى لو التصحيح خلص قل جلستين زى ما إتعلمنا ... برضه نتفرج ولو حتىجلسه .. حتى لو هنشترى بسعر أعلى شوية مش مهم .. أحسن ما أشترى وتبقى زى المثلالشعبى اللي بيقول

alihar316
07-06-2015, 23:59
و يستفيد منها الكثير مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح لهل هو تصحيح ولا فالمعلومة مميزة و قيمة وهامة أتمنى ان تعم الفائدة

fatimaido
08-24-2015, 15:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع إن شاء الله مفيد للأغلبيه المتداولين
في الاسبوع المقبل مع افتتاح السوق ان شاء الله رح اجرب هدا الموشر واقول النتايج

mohamed.amir
04-18-2016, 19:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
و الصلاة و السلام على رسول الله
اشكرك اخي الكريم على المؤشر الجيد
أن شاء الله تزيد تفيدنا باكثر من ذلك
و السلام

mama de
04-18-2016, 20:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشكرك اخى الكريم على التحليل الجيد وارجو منك المزيد من المعلومات والله الموفق
ارجو تقبل مرورى من شخصكم والله الموفق لنا جميعا

mohamedelfiky
04-18-2016, 22:08
لو تعدى السعر التصحيح او لا تجد له تحليل فني فعليك عدم المغامرة والدخول في تجارة
عليك ان تنتظر الى ان تستقر حركة الازواج في السوق

يحيى
04-18-2016, 22:15
بارك الله فيك علـى هذه المؤشرات القيمة وعلى هذا الطـرح الممـيز
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

محمد ابوغزاله
06-02-2016, 23:21
السلام عليكم اخى الكريم .........
والله بالنسبه لموضوع التصحيح على ما اعتقد بخبرتى المحدوده ان السعر بعد كسر نقطه مقاومه بيرتد لعمل اختبار ومن ثم يعود لاتجاهه الصحيح.
شكرا وتقبل مرورى

bensaci sohaib
06-03-2016, 02:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الذي وضحت فيه وجعلته كافي و مفيد للجميع
جعله الله في ميزان حسناتك
بالتوفيق إنشاء الله

mohamed.amir
12-22-2016, 13:54
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ ﻧﺘﻤﻰ ﻟﻚ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻭﺍﻹﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺟﻤﻴﻞ
ﺷﻜﺮﺍ ﻟﻚ ﺑﺲ ﻫﻮ ﺍﻟﻤﻴﺘﺎﺗﺮﻳﺪﺭ ﻋﻨﺪﻱ ﻣﻮ ﺭﺍﺿﻲ ﻳﺸﻐﻞ ﺍﻻﻛﺴﺒﺮﺗﺎﺕ ﺍﻟﺠﺪﻳﺪﻩ ﻣﺶ ﻋﺎﺭﻑ ﺍﻟﺴﺒﺐ

hany1978
12-23-2016, 23:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركات
اشكرك اخى على المقال ومجهودك فى تحضيره انت بالفعل قد الممت بعدة نقات غايه فى الاهميه
اهمها ان المكسب افضل بكثير من الخصارة وتقبلوا مرورى

ilyestoumi
04-20-2017, 15:00
بســـم الــــــله و الصلاة على رسول الله
السلام عليكم اعضاء منتدانا فوركس العرب
الاكسبيرت اداة صماء غير قادرة على الابداع
و الابتكار مشكور علي اكسبيرت

اتمنى لك ولجميع اخواني النجاح
تقبل مروري اخي .......

ragab012
04-21-2017, 10:37
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته وشكرا لك على هذا الموضوع يمكنك الذهاب الى القسم التعليمي بالمنتدى وسوف تجد ما تبحث عنه وبالتوفيق لك وللجميع ونتمنى الربح للجميع مبتدئ أو خبير بالفوركس وتقبل مروري اخي

mehdiradwan2
04-22-2017, 17:25
السلام عليكم و رحمة الله مشكور اخي على طرح هذا الموضـــوع دمتم في رعـــــــــــاية الــله .شكرا لك اخي الكريم على هذا الأكسبرت الذي سيساعدني اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

ahmed.mohamed
08-10-2017, 22:36
السعر لا يمكن أن يسير في شكل مستقيم و لهذا يعمل تصحيح بعد صعود قوي أو هبوط و دائما التصحيح يقاس بنسب الفيبوناتشي و لا يمكن اعتباره تصحيح بعد أن يخترق قمة أو قاع انطلق منها السعر

anas ahmed
08-11-2017, 00:42
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا لك اخي الكريم علي ما تقدمه لي و للزملاء في المنتدي من المعلومات الممتازه عن سوق الفوركس
و تقبل مروري

moh007
08-23-2017, 17:02
السلام عليكم اخي الكريم
موضوع مفيد جدا وشرح مميز شكرا جزيلا لك اخي الكريم على المعلومات القيمة ومفيدة
ارجو من جميع الاعضاء الاستفادة