PDA

View Full Version : فتوى مهمه هل من تعليق

Pages : [1] 2 3 4

egyptian200100
12-22-2013, 00:37
أحبتي في الله،،،
كثر الحديث مؤخراً عن شرعية المتاجرة في سوق العملات باستخدام "المارجن" أو "الهامش"
90469046

eiie
02-16-2014, 17:41
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء.

the best
02-20-2014, 04:37
من أجل تحقيق الأرباح في أسواق فوركس، عليك أن تقوم بالدراسة و البحث و إمتلاك حجم عملي من المعلومات فيما يتعلق بأسواق فوركس قبل الدخول إلى ساحة المعركة و المقامرة بكل ما تمتلكه من مال لك و لعائلتك. عليك على الأقل تعلّم أساسيات فوركس

osamamamoon
02-27-2014, 14:27
تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء.

zinga7
02-28-2014, 20:49
الدولار الأمريكي - الدولار هو العملة الولايات المتحدة في العالم الرئيسية - وهو مقياس عالمي ل
تقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية. ونقلت جميع العملات عموما في الدولار الأمريكي

anamoody
02-28-2014, 20:51
اخى الفاضل كثير من المفتيين الذى اقروا ان الفوركس حلالا و التداول على العملة حلالا
لكن حرموا التداول على السلع االاخرى وانا عن نفسى ارى ان الفوركس حلالا لانه ليس ضربة حظ بل يحتاج لتحليل و تعب

ahmad moh
02-28-2014, 20:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شو يعني حلال ولا حرام الصوره مش واضحه نهائيا يا ريت لو حدا يفيدينا بشكل اكيد

Zikoo
02-28-2014, 20:55
السلام عليكم ورحمةًالله تعالى وبركاته
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد
واتمنى اك التوفيق يا اخي الكريم والسلام عليكم ورحمةًالله تعالى وبركاته

moto1
03-12-2014, 18:02
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء

من أجل تحقيق الأرباح في أسواق فوركس، عليك أن تقوم بالدراسة و البحث و إمتلاك حجم عملي من المعلومات فيما يتعلق بأسواق فوركس قبل الدخول إلى ساحة المعركة و المقامرة بكل ما تمتلكه من مال لك و لعائلتك. عليك على الأقل تعلّم أساسيات فوركس

يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال

ahmedibrahim258259
03-12-2014, 21:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كتر الكلام وكلن القول الفصل بشرعية الفوركس على الاساس الاسلامي وهو عدم اخذ ربا على القرض اللي هو الرافعة المالية او عدم اخذ رسوم تبييت الصفقة اما بالنسبة للمارجن فالاحسن انه لو ترفرت راس المال من غير رافعة يبقى احسن
تقبل مروري

sabirdaba
03-12-2014, 21:38
طبعا الموضوع هذا عليه جدال كبير بين المختصين لكن طبعا انا اتعالم في هذا السوق بعد ما اقتنعت انه لا يوجد اي شيء مخالف للشرع وطبعا هذا بالنسبة للحساب الاسلامي اما الحسابات الاخرى فالكل يعرف انها تحتوى على تعاملات ربوية

amermazzen
03-12-2014, 21:42
السلام عليكم أولا قبل كل شيئء كل انسان قنوع بما يفعل يا أخي الكريم الفتاوى كثيرة ومتوفرة فقط ابحث عنها وطالع انتي قرر ما تفعل أظن أن الكثبير نمن الفتاوي حللت الفوركس شرك الابتعاد عن المتاجرة بالمعادن وبالبعض منها اما الباقي فهو حلال ل غبار عليه بالتوفيق للجميع.

Asma Atika
03-12-2014, 22:46
على حد علمي لا يوجد فتاوى كاملة في هذا المموضوع يوجد من حلل ويوجد من حرم
لكن يبقى الحسا ب الاسلامي وقراءة السوق جيدا قبل المخاطرة " المقامرة" ضمان للمتداول بان الفوركس ليس فيه ما يتعاكي مهع الدين والله اعلم

DRAGON1980
03-12-2014, 22:47
الدولار الأمريكي - الدولار هو العملة الولايات المتحدة في العالم الرئيسية - وهو مقياس عالمي ل
تقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية. ونقلت جميع العملات عموما في الدولار الأمريكي

a7med84
03-15-2014, 12:01
شكرا لك على الصور واتمنى ان يكون فعلا هناك فتوى فى هذا الامر

وناس كتير بتتكلم فى الموضوع ده وجدال كبير ومش عارفين فين الصح

crazy
03-15-2014, 12:56
ممكن ترفع الصورتين مره تانيه لان الصوره صغيره جدا ومش قادر اقرء محتواه
او حتي ممكن تكتبلنا ملخص الفتوي كتابتنا تحياتي .

lema
03-15-2014, 13:13
انا ارى ان الهامش لا يوجد فية اى حرام طالما انة لا يوجد اى فائدة علية وبالتالى هو يعتبر قرض ليس ربوى
كما نسمية قرض حسن فلا يوجد اى سبب للحرمانية والله اعلم

ebram
03-15-2014, 13:23
اخى الفاضل كثير من المفتيين الذى اقروا ان الفوركس حلالا و التداول على العملة حلالا
لكن حرموا التداول على السلع االاخرى وانا عن نفسى ارى ان الفوركس حلالا لانه ليس ضربة حظ بل يحتاج لتحليل و تعب

فعلا اخ مودي
لان ببساطه في ناس بتعلق فشلها علي موضوع الحلال والحرام
لازم نكون مقتنعين ان العمل الي بنشتغل بيه حلال حتي نستطيع ان ننجز فيه
والي مش مقتنع بيه يبعد عنه افضل
دي حريه

sabirdaba
03-15-2014, 14:00
ممكن ترفع الصورتين مره تانيه لان الصوره صغيره جدا ومش قادر اقرء محتواه
او حتي ممكن تكتبلنا ملخص الفتوي كتابتنا تحياتي . أوافقك الرأس الصورة صغيرة جدا وغير واضح ما هو مكتوب بها هل هي من الفتاوة التي تحرم او تحلل لهذا نطلب من الاخر صاحب الموضوع ان يعيد رفع الصورة

ilyes chaieb
03-15-2014, 14:33
رغم ان الصورة غير واضحة الا ان المتفق عليه ان تجارة الفوركس بنظام الهامش هو حرام
و المتاجرة على المعادن ايضا حرام
و الله اعلم
بس العمل بالفوركس بدون رافعة مالية و فقط على العملات هو حلال و الله العمل
تقبل مرورى
,,,,,,,,،،،،،،،،،،،,,,,,,,,,,,

fatma abdelhay
03-15-2014, 14:37
السلام عليكم استاذى الفاضل
الكثير قال حرام ولكن لو ع السلع والكثير قال حلال لو حساب اسلامى ومافيهوش فوايد
وياريت حضرتك تنزل الصور بطريقه افضل من دى لان مافيش اى حاجه باينه اصلا
وبالتوفيق :yahoo:

HABIB19
03-15-2014, 14:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الدولار هو العملة الولايات المتحدة في العالم الرئيسية - وهو مقياس عالمي ل
تقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية. ونقلت جميع العملات عموما.§§§§§

OLSOPIDRO
03-15-2014, 15:12
السلام عليكم اخوتي الكرام اظن ان الاقرار بان الفوركس حلال شيئ مفروغ منه بما انه فيه اجتهاد وتعب في الكسب .اما بخصوص التبادل فا من زمان والناس بتدبال في ما بينها سواء عمله او سلعه او منتوج
والى غير ذللك .لمنى تدخل اعضاء ماسيه وذهبيه بخصوص حلال وحرام وشكرا.

abduall mohamed ewis
03-15-2014, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله

abdotitim
03-15-2014, 15:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع فيه فايده كبيره لجمييع الاعضاء
بارك الله فيك على الطرح نعم هنآك الكتيير من الفتاوى تتحدت عن دالك بالتوفيق لك

doola2020
03-16-2014, 15:27
بص احنا مش محتاجين فتوى عشان نعرف انه حلال ولا حرام هل انت لقيت شغلانة تانية وقلت لها لأ ، كلنا عارفين انه عامل زي القمار بس هنعمل ايه

salimned
03-17-2014, 18:41
السلام عليكم شكرا لك اخي على توضيحك لشرعية العمل في الفوركس و قد صدرت العديد
من الفتاوي التي توجز دلك من الشيوخ و اتمنى ان تفيدنا بجديدك دائما في المنتدى .

mahmoud bakr
03-17-2014, 19:08
اختلفت اراء العلماء حول الفوركس
هناك من يقول حلال والاخرين حرام

hunter_world
03-17-2014, 23:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي توضيحك لاجل هذه القديه فا يوجد كثير ما يتكلم عن الفتوي لاكن انا عن نفسي مش شايف انو حرام

merwanmadrid
03-17-2014, 23:52
السلام عليك اخي نعم اخي لقد كثر الكلام عن هذا لكن في الانشطة الاستثمارية لبدة من التبادل لان الاقتصاد تطور و اصبح هذا شيئا عاديا

asafiforex
03-18-2014, 00:11
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء.

shimaa33
03-18-2014, 00:43
والله اللي انا مقتنعة بيه يا اخي الكريم ان الفوركس فعلا مش حرام
بس اللي بردو مقتنعة بيه ان المتاجرة بالهامش حرام مش قالوا استفتي قلبك وفعلا قلبي مش مرتاح للمتاجرة بالهامش خالص

reda4bux
03-18-2014, 00:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي : لتحقيق الأرباح في أسواق فوركس، عليك أن تقوم بالدراسة و البحث و إمتلاك حجم عملي من المعلومات فيما يتعلق بالأسواق
على كل حال أتمنى لك كل التوفيق إن شاء الله

maasofiane
03-18-2014, 01:28
لكن حرموا التداول على السلع االاخرى بالإضافة الى أنهم و ضعو حساب اسلامي للتخلص
من هذه المسألة

balou1991
03-18-2014, 02:22
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

forex90
03-20-2014, 13:42
الصورة صغيرة جدا للاسف ارفعها على موقع رفع ثم ارفقها فى النمنتدى لا ترفع على المنتدى لان الصو بتكون صغيرة والفوركس لا تبيت الصفثقات حتى لو حسابك اسلايمى لان البييت بيدخل فى الربا بيتخصم بشكل غير مباشر فى الحسابت الغير اسلامية

sky44
03-20-2014, 13:46
لقد سمعنا يا اخي الكثير من الفتاوي منها ما يحرم و منها ما يحلل لكن يبقى الفوركس عبارة عن سوق للعملات نقوم فيه بالبيع و الشراء و هذا ليس حرام فلو حرمنا هذا سوف نحرم جميع عمليات البيع و الشراح التي نعرف بالاضافة الى اننا نبدل جهد كبير في الربح فيه هذا المجال و ليس لعبة حظ كما يعتبره البعض

Abo Hamdy
03-20-2014, 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الحبيب
تعددت الفتاوي نحو موضوع الفوركس
صدق اللي انت مايل له وشوف تاني
هتلاقي فتاوي كتير بتحلله وفتاوي بتحرمه

selmon
03-20-2014, 14:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور اخي لتوضحيك هذه الفتوي انا مش شففتها قبل كدا مشكوراخي يوتقبل مروري

Abo Hamdy
03-20-2014, 15:24
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
هتلاقي مليون فتوي عن الفوركس
حبة يقولو حلال وحبة يقولو حرام

ahmadinho100
03-20-2014, 16:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن يا اخي تشرح لنا ماهي المتاجرة بالمرجان او هامش لاني مازلت عضو جديد في المنتدى و مازلت اتعلم التحاليل

el andaloussi
03-20-2014, 17:31
أخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بخصوص التجارة في العملات فهي كباقي التجارات لأنك لا تتقضى ربى ولا تعطي ربا وهذا هو المهم

abdelaziz 10
03-20-2014, 22:47
اظن يا اخي ان الحكم في الفوركس يتفق جل المفتون عى ان حكمه الشرعي حلال والله اعلم طبعا
انما الرافعة المالية لا اعلم بالضبط هل هي مصدر تشكيك ام انها عادية لا مشكلة فيها ابدا

محمد أبو بكر
03-22-2014, 14:20
السلام عليكم و رحمته و بركاته
الدولار الأمريكي - الدولار هو العملة الولايات المتحدة في العالم الرئيسية -
وهو مقياس عالمي لتقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية
ونقلت جميع العملات عموما في الدولار الأمريكي
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله

ahmedmomen
03-24-2014, 01:41
أنا اعتقد ان الفوركس حلال شرعا وفي فتاوي من شيوخ كتير بتحلل تجارة العملات لكن في حاجات تانية حرام
زي الهايب وده حاجة غير الفوركس وكمان المتاجرة في المعادن والسلع مثل الدهب وكذلك الفوائد على تبييت الصفقات

poop3
03-24-2014, 03:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
والله لم اسمع عن فتوى حقيقيه صحيحه
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

احمدل سالم 22
03-28-2014, 00:09
اشكرك على الفتوى الشرعية الخاصة
بالتداول ولكن اتمنى ان تكون من مصدر
مؤثوق وأن يكون هناك اكثر من عالم قد
اجاز التداول

Heisenberg
03-29-2014, 14:11
صدرت العديد
من الفتاوي التي توجز دلك من الشيوخ
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

عبد الحكيم
03-29-2014, 14:40
لا يوجد تعليق عن أي فتوى فانا لست أهلتا للتعليق يا أخي ان أردت مصداقية فعليك التوجه نحو أحد العملاء أو ممن يملكون العلم من أجل التحليل والمناقشة ولا أعرف مصدر المعلمومة

Hossam Samy
03-29-2014, 20:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
بص مهما قالت الفتوي ف لو
المتاجرة بنظام الهامش والمارجن حرام
يبقي الفوركس كله ملهوش لزمة اصلت

tayaa1256
03-29-2014, 20:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم اظن ان الاقرار بان الفوركس حلال شيئ مفروغ منه بما انه فيه اجتهاد وتعب في الكسب .اما بخصوص التبادل فا من زمان والناس بتدبال في ما بينها سواء عمله او سلعه او منتوج

ssnsafi
03-29-2014, 21:14

فعلا انا اتفق معك وبصراحة عندما قرأت كتاب يشرح الفوركس وكيف يعمل لم اجد فيه أي شيئ محرم شرعا وبعد ذلك قرأت فتاوى شرعية تحلل الفوركس بشكله الحال ان كان يخلو من الفائدة واعتقد ان من حرم الفوركس وهم بعض الفقهاء لم يفهموا طريقة عمله او كيف يتم وعلى العموم مازال الامر غير واضح ولكن البعض حلله وايضا افتي نفسك والحمد لله لم اشعر ان به ما حرمته الشريعة الاسلامية

mgw
03-29-2014, 22:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
لحد دلوقتى مفيش اى فتوى صريحه تثبت ان الفوركس
حرام شرعا لانه فى رائى زى البروصه يا اخى وتقبل مرورى

forex90
03-29-2014, 22:13
طبعا الحديث عن الماجرن والهامش او الرفعىة اخى الكريم هنا الكثر من الفتاوى التى حرمت
التداول باستخدام الرافعة المالية يجب عليك ان تتاجر فقط براسم الك لان الرافعة المالية عليها فوائد تبييت ربوية

ahmed kabo
03-29-2014, 23:32
اولا اخى الكريم مشكور على مجهوداتك طبعا بس للاسف الصور اللى انتا ضايفها صغيرة الحجم مش عارف اشوفها حتى بالتوفيق للجميع

merengue
03-29-2014, 23:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين . لمن هذه الفتوي ؟ و من اين حصلت عليها ؟

soooonor
03-29-2014, 23:42
الصورة صغيرة جدا و لم اتمكن من قراءتها ..ولكن تجارة العملات عمل يحتاج الى تعلم و جهد و طالما ان الحساب اسلامى و لا يتم حساب اى عمولات تبييت على الصفقات المفتوحة فى ان شاء الله ليس بها شبهة

Hossam Samy
03-29-2014, 23:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
ناس كتير بتقول الفوركس حلال وهي
من جواها حاسة انه حرام والعكس صحيح
الفوركس مجال مشكوك فيه ومحدش يقدر يقول انه حلال او حرام

saro123
03-29-2014, 23:51
انا ارى ان الهامش لا يوجد فية اى فوائد وبالتالى ما هو الحرام فى استخدام ذلك الهامش لا يوجد
طالما ان الحساب اسلامى خالى من اى فوائد

slow
03-30-2014, 16:29
سلام عليكم طبعا الموضوع هذا عليه جدال كبير بين المختصين لكن طبعا انا اتعالم في هذا السوق بعد ما اقتنعت انه لا يوجد اي شيء مخالف للشرع وطبعا هذا بالنسبة للحساب الاسلامي اما الحسابات الاخرى فالكل يعرف انها تحتوى على تعاملات ربوية .

doaa sary
03-30-2014, 22:23
والله الله اعلم
محدش عارف الكلام كتير بين حرام وحلال
بالنسالى شيفاه مش لعبة قمار وحظ ده عبم وتعب سنين لحد ما بنقدر نحقق حاجة
وانا شيفاها تجارة بيع وشراء مش حراااام

dont
03-30-2014, 23:35
الصورة غير واضحة ويجب انك ترفع صورة واضحة حتى نقرا تلك افتوى
وانا على حسب ماقرات من فوى قرات ان الفوركس حلال

poop3
03-30-2014, 23:55
شكرا لك على الفتوى
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

ahmed kabo
03-31-2014, 02:08
هى شكلها مهمة جدا بس ياريت اخىالكريم تحطك روابط للصورة علاشن م ظاهرة بجودة كويسة عندى فايريت تبعتها او تنزلها تانى بالتوفيق للجميع

dont
03-31-2014, 06:15
التداول فى الفوركس غن طريق الهامش حلال ولا وجد اى حرامنية ويجب ان يكون الحسبا اسلامى حتى يكون الربح من الفوركس حلال والحساب اااسمى موجود فى انستا

mgw
03-31-2014, 12:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
مفيش فتوي مباشرة بتقول الفروكس حلال او حرام
وتعددت الفتاوي ووجهات النظر في المنطقة ديه

dont
03-31-2014, 18:05
التداول فى الفوركس غن طريق الهامش حلال ولا وجد اى حرامنية وويوجد دليل على ذلك
وبكل صراحة مش عارف اقرا افتوى لان الصورة غير واضحة خلاص

manforex2
03-31-2014, 19:59
السلام عليكم
اخى الحبيب لقد تابعت كثيرا من المواضيع التى تتعلق
بمشروعية الفوركس والى الان لم يتفق العلماء على حكم
فمنهم من اجاز ومنهم من حرم

gr53
04-09-2014, 19:25
كثرت الفتاوى و الحديث عن شرعية الفوركس و الرافعة المالية هناك من يحلل و هناك من يحرم
و أرى أن الاختلاف لنا مادمت ابتعدت عن الفوائد فلا حرمانية بإذن الله

INTHENAMEOFALLA
04-09-2014, 19:35
ليس كل انسان يستطيع الافتاء وخصوصا فى الحلال والحرام لان ذلك سوف يترتب عليه اشياء كبيرة قد تضر وقد تنفع وعلى الانسان ان يكون حذر فى الكلام وفى هذه الفتاوى التى ليس من اختصاصنا القول بها

latraaa
04-09-2014, 19:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على الفتوى و هي صادرة من مفتي فلسطين على ما أعتقدن و لكن الشيء المهم هو لمادا لا يتفق العلماء كلهم على فتوى جامعة و يرفعوا اللبس الدي يحصل في هجدا المجال

sabirdaba
04-10-2014, 14:01
اخي الكريم الصورة غير واضحة حاولت ان اقرأها لكن لصغرها لم استطع ذلك ياريت لو انك تعيد رفعها وبحجم اكبر حتى نستطيع قراءتها المهم ان الفتاوى كثيرة المهم هو ان تقوم بما انت مؤمن به وتعتقد انه الصح لكن طبعا ان كان مخالف للشرع لا يجوز

SheShe
04-19-2014, 20:58
طبعا الحديث عن الماجرن والهامش او الرفعىة اخى الكريم ومن هنا الكثر من الفتاوى
التى حرمت التداول وان باستخدام الرافعة المالية يجب عليك ان تتاجر فقط براسم الك
لان الرافعة المالية عليها فوائد تبييت ربوية
تقبل مروري ...

loubhan
04-19-2014, 22:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم جدا ومفييد للاغلبيه
مشكوور على الطرح اخي نعم هده الايام في الاونه الاخيره اصبح الحديث كبيرا عن شرعيه الفوركس

حليس مختار
04-25-2014, 22:20
الكثير قال حرام ولكن لو ع السلع والكثير قال حلال
لو حساب اسلامى ومافيهوش فوايد
وياريت حضرتك تنزل الصور بطريقه افضل من
دى لان مافيش اى حاجه باينه اصلا
وبالتوفيق

baite
04-25-2014, 22:52
اخي الكريم هذا الموضوع حول شرعية الفوركس اثار جدل كبير وهناك العديد من الاجتهادات بهذا الخصوص
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

walid08
04-25-2014, 23:27
السلام عليكم
والله يا اخي الصور تبدو صغيرة جدا و لا تقرأ بالعين المجردة حاول رفعها من جديد و كبرها
اما عن التحليل و التحريم فلكل منا عقل و كل واحد كيف يستخدمه

reda2001
04-25-2014, 23:52
هذه جيد جدا موضوع مفيد للغايه حقا
اتمنا ان يكون فى مزيد من هذا التقنيات والتعليم

Bouani
04-26-2014, 00:13
قد تعددت الفتاوي بهذا الصدد جدا
و أنا عن نفسي أرى الأنسب أنه كل واحد يطالع الفتاوي و يختار أيها أقرب للصواب
و يشوف أيها تحتوي على أدلة ثابتة و من مفتي مشهود له
و الله ولي التوفيق

godfather
04-26-2014, 00:28
السلام عليكم يا ريت ترفع الصورة بشكل احسن لانها صغيرة جدا
و على فكرة انا عارف ان الفوركس حلال لكن لها ضوابط

saad197920
04-26-2014, 00:45
والله يا اخى الفاضل ان الصورة مش واضح منها حاجة خالص حتى بعد ان قمت بتكبيرها نرجو من سيادتك
اعادة رفعها مرة اخرى بشكل افضل حتى يتسنى لنا القراءة ونستفيد بأذن الله ....

Ammar Tayeb abdelkader
04-26-2014, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الحساب الإسلامي و الابتعاد عن تجارة المعادن يكفي أن نقول حلال والله أعلم
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

tazi larbi
04-26-2014, 01:00
السلام عليكم لقد تم الفصل في الامر من قبل الكثير من السادة الفقهاء لكن لتفادي الشبهات اولا العمل بحساب اسلامي وفي النهاية يمكن الاستغناء عن ارافعة لو توفر لك راس مال جيد ممكن ان تعمل دونها هكدا تكون في التمام اتمنى لكم النجاح والله الموفق

محمد السيد محمد
04-26-2014, 01:37
والله لسة فيه واحد محرر موضوع خاص بالسسؤال عن الحرمة والحل
وان قلت له اطلع على النتستجد هذه الفتوي مشروحة لذا فارجو من الله ان يعثر عليكم

kaa
04-26-2014, 01:45
الفتوى فى الفوركس حتى الان كثير جدا
ولكن الفوركس لليس حرام ولكن يوجد قواعد يجب ان نعرفها منها انه يكون الحساب خالى من الفائد ة

galal saber
04-26-2014, 01:47
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين وضوع جميل و مشوق و نرجوا المزيد من المواضيع و شــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــكـــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــرا

Ahmed2020eg
04-26-2014, 01:52
كتر الكلام وكلن القول الفصل بشرعية الفوركس على الاساس الاسلامي وهو عدم اخذ ربا على القرض اللي هو الرافعة المالية

ahmad moh
04-26-2014, 01:56
كتر الكلام وكلن القول الفصل بشرعية الفوركس على الاساس الاسلامي وهو عدم اخذ ربا على القرض اللي هو الرافعة المالية او عدم اخذ رسوم تبييت الصفقة

The King Algeria
04-26-2014, 01:57
السلام عليكم اخي الكريم ماشاء الله خبر رائع و مهم يعني الان
نطمئن ان ما نحقه من ارباح ليس حراما و الحمد للــه

kaa
04-26-2014, 06:11
الفتوى فى الفوركس حتى الان كثير جدا
ولكن الفوركس لليس حرام بحكم انى قرات فتوى تقول ان الفوركس حلال ولكن بشرط عدم وجود فائدة

menoer1248
04-26-2014, 09:28
اخي الكريم انصحك ان تقرا الفتوى الاخيرة التي صدرت عن كثير من الفقهاء حول الحسابات الاسلامية حيث اجازها الكثيرون
لان الفتوى المحرمة للفوركس كانت ايام لم يكن اي حساب اسلامي وكانت الركات تاخذ عمولة التبييت
والان قد تم حل المشلكة ولا حرج في الفوركس الان
انا مطمئن جدا

lambarkia
04-26-2014, 10:18
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ،
عن نفسي لا يمكنني الإجابة أخي ، لأن هذا هو تدخل في الدين ، والتدخل في الدين لا يجوز الا للعلماء
بالتوفيق لكـ ، تقبل مروري البسيط ،

abdelhak redouane
04-26-2014, 11:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذه المعلومة ولكني ارى ان التجارة في عالم الفوركس ليس لها دخل بالامور الشرعية خاصة اذا كان الحساب اسلاميا وان كان هناك ريب او شك في قلبك من التجارة هل هي حلال ام حرام فعليك الاتصال بالعلماء الماهلين ليعطزك الفتوة الشرعية الحقيقة
بالتوفيق للجميع

عدي
04-26-2014, 11:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الصوره مش واضحه اخي الكريم يا ريت تقولنا الفتوي دي بتقول انه حلال ولا حرام و بالتوفيق

adam21s
04-26-2014, 11:18
الســــلام علـــيكم ورحمـــــــة الله تعـــالى وبركاتــــه
اخي موضوع قيم فهذه الفتوى قيمة للاشخاص
المترددين في دخول عالم الفوركس

mohamed bnali
04-26-2014, 12:05
تشكر استادي المحترم على فتواك او اقتباس الفتوى بمن تصح لهم الفتوى
وهي لاولي ا لاختصاص من علمائنا وفقهائنا في الدين والشريعة
استادي العزيز نحن نتجر والتجارة حلال ما دامت على حق وصواب بدون تظليل ولا التواء او نصب مادامت خالية من الربى والتبييت
وقد تكلمت عن العمل بنظام الهامش فمادامت شركات الوساطة تعطيك المال ولا تاخد عليه ربى ولا فوائد
فكانها تقدم لك سلفة ولا تطلب منك الا راس المال الربح لك والخسارة عليك هدا في نظري الشخصي
والعلم اليقين عند من يفتي وتصح له الفتوى من علمائنا وفقهائنا
وتقبلوا احترامي

abo heba
04-26-2014, 16:22
للاسف الصوره والكتابه غير واضحه بالمره واتمنى ان تضع الفتوى بخط كبير او ان تكون الصوره واضحه
واتمنى ان تضع ملخص لما قرا تلنستفيد جميعا

st2s
04-26-2014, 18:02
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حمن أجل تحقيق الأرباح في أسواق فوركس، عليك أن تقوم بالدراسة و البحث و إمتلاك حجم عملي من المعلومات فيما يتعلق بأسواق فوركس قبل الدخول إلى ساحة المعركة

zizou12
04-26-2014, 18:27

BILALBEN
04-28-2014, 22:49

fatimaido
04-28-2014, 23:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك نتمنى الإفاده للجميع
مشكوور على الطرح نعم اخي فتوى ليست لدي خبره فيها وننتظر من اهل الخبراء التوضيح في دالك

forexman3
05-04-2014, 04:18
شوف ياغالى
يجب ان تعلم ان اختلاف العلماء فى مسئلة هى رحمة بالامة
لان الاختلاف يكون فى الامور الظنية وكل فريق على حسب ادلته
وفهمه لهذه الادلة لذلك لا تضيق واسعا

ahmed morsy
05-07-2014, 19:52
لقد تم الفصل في الامر من قبل الكثير من السادة الفقهاء لكن لـتفادي الشبهات اولا العمل بحساب اسلامي وفي النهاية يمكن الاستغناء
عن ارافعة لو توفر لك راس مال جيد ممـكن ان تعمل دونها هـكذا تكون في التمام اتمنى لكم النجاح
تقبل مروري

gr53
05-11-2014, 22:58
كثرت الفتاوى و الحديث عن شرعية الفوركس و الرافعة المالية هناك من يحلل و هناك من يحرم
و أرى أن الاختلاف لنا مادمت ابتعدت عن الفوائد و غيرها من الشبهات

khaled14
05-12-2014, 00:06
بارك الله فك اخي على ه التوضيح بخصوص فتوى الفوركس
شكرا لك
تقبل مروري

FiFi
05-12-2014, 00:09
ولن العلماء اختلفو كثيرا في هي الشيء بخصوص فتوى الفوركس
على العموم مشكور اخي الكريم

medo.66543
05-17-2014, 17:10
اخي الغالي الفتوى فى الفوركس حتى الان كثير جدا ولكن الفوركس مش حرام
بحكم انى قرات فتوى تقول ان الفوركس حـلال ولكن بشرط عدم وجود فائدة
تحياتي

zezo-89
05-23-2014, 09:59
اظن يا اخي ان الحكم في الفوركس يتفق جل المفتون عى ان حكمه الشرعي حلال والله اعلم طبعا
انما الرافعة المالية لا اعلم بالضبط هل هي مصدر تشكيك ام انها عادية لا مشكلة فيها ابدا
تمنياتي بالتوفيق للجميع

الربح من الفوركس
05-23-2014, 10:00
اخى الحبيب اعتقد ان التداول من خلال حساب اسلامى خالى من الفوائد حلال ويجب العمل على هذا الامر وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

BILALBEN
05-23-2014, 15:23

esshazly
05-23-2014, 15:37
السلام عليكم ولرحمة الله وبركاتة .........انا فعلا سمعت عن فتاوى بحرمة الفوركس والتعامل بة والمتاجرة فية بس انا شايف ان معظم اللى انا سألتهم مش فاهمين المسائل الاقتصادية

ali.22595
05-26-2014, 20:29
السلام عليكم
اخى الفاضل ان الصورة مش واضح منها حاجة خالص حتى بعد ان قمت بتكبيرها نرجو
من سيادتك اعـادة رفعها مرة اخرى بشكل افضل حتى يتسنى لنا القراءة ونستفيد بأذن الله

waleed hassona
05-29-2014, 20:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتنا بمنتدانا الجميل اخى الكريم لابد طبعاان نسال
ونعرف شرعيه الفوركس حتى نعمل بامان فى هذا المجال

gr53
06-16-2014, 18:56
و أرى أن الاختلاف لنا مادمنا أبتعدنا عن الفوائد و القروض المنفعية

mounim1994
06-16-2014, 19:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
انا مازلت مبتدئ و ليست لدي الخبرة الكافية و بالتوفيق للجميع

GM.LAVAL
06-19-2014, 06:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... بسم الله الرحمن الرحيم .
فعلا اخى الكريم كثير الحديث عن المارجن لان المارجن فعلا مهم جدا ومفيد للكثير فهو يمكننا من دخول الفوةركس دون الحاجة الى مبالغ طائلة وهذا امر جيد جدا

chomehdi
06-22-2014, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
شكرا إخواني على الموضوع المفيد جزاكم الله خيرا

karam22
06-22-2014, 01:38
يا راجل حرام عليك
الصورة المرفقة صغيرة جدا ولا حرف واحد ظاهر منها عشام كنا نعرف ونزيد في العلم والمعرفة ............................

lola_koty
06-22-2014, 19:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم انا مش فهام والله واخي الكريم الموضع بس تقبل مروري بخالص الشكر

abdelaziz 10
06-22-2014, 21:02
فعلا هناك يا اخي اختلاف من حيث الفتاوى التي تخص موضوع شرعية الفوركس وحكمه الا ان المحللة له اكثر من المحرمة له
من جهة اخرى الحسابات الاسلامية كانت في رايي هي السبيل الوحيد لجعل الفوركس حلال والله اعلم لانها بلا فوائد ولا ربا

rojan22
06-22-2014, 21:07
السلام علیکم،
کثرت حدیث عن شرعیة العمل فی فورکس،
لکن للاسف لحد هاذا الوقت لیس هناك فتوه بالاجماع فی هاذا الخصوص،
فاتمنێ ذالك قریبا،
بالتوفیق للجمیع

gaa75
06-23-2014, 03:50
التداول فى الفوركس حلال ولكن لكى يكون الفوركس حلال يجب انه يكون التداول الى من الفائدة
وهى الفائدة التى تفرض على الصفقات التىتبقى اايم اخرى مفتوحة وتلك الفائدة حرام

mazn
06-23-2014, 09:45
السلام عليكم ورحمة الله
لكن حرموا التداول على السلع االاخرى

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

waleed hassona
06-26-2014, 10:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ----اخي الكريم ان كنت
تبحث عن فتاوى صحيحه فالبحث فى جوجل اكتب راى مجمع البحوث الاسلاميه فى العمل بالفوركس

gr53
07-19-2014, 22:23
و أرى أن الاختلاف لنا و مادمت ابتعدت عن الفوائد فلا شبهة فيه بإذن الله

elshaer1410
07-19-2014, 22:26
جزاك الله كل خير اخي
وفتح لك ابواب الرزق كلها
انت فعلآ طرحت معلومات جميله ومفيده
في دوام الصحه والتقدم الي الافضل
وشكرآ لك

AMLAK
07-19-2014, 22:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم كثرت الفتاوى و الحديث
عن شرعية الفوركس و الرافعة المالية هناك من يحلل و هناك من يحرم و أرى أن الاختلاف
لنا مادمت ابتعدت عن الفوائد و غيرها من الشبهات مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

عدي
07-19-2014, 22:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

Ahmed2020eg
07-19-2014, 22:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد و منسق جميل بارك الله فيك اخي الكريم و زادك من الخير و بالتوفيق ان شاء الله

midoo
07-20-2014, 00:27

maao2008
07-20-2014, 00:28

gr53
08-03-2014, 01:06
و أرى أن الاختلاف لنا مادمت تبتعد عن الفوائد المحرمة شرعا و عن التداول على المعادن و السلع فهو حلال بإذن الله

nassr15
08-03-2014, 01:59
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخي الكريم الفتوي كثير شوف اللي يريحك وتكون واثق منها لأن الواحد مايقدرش يفتي في الحاجت دي

ayoubmlk
08-03-2014, 02:04
اظن يا اخي ان الحكم في الفوركس يتفق جل المفتون عى ان حكمه الشرعي حلال ولكن بشرط عدم وجود فائدة
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

zinga
08-04-2014, 16:14
هذه الزيادة في الأرباح ولكن ليس من دون ثمن، والثمن هو زيادة
التخفيض التدريجي. هذه هي النقطة التي يأتي تفضيل شخصي وخطر النفور
فيها يبين ملخص الأداء لاستراتيجية المخاطرة 50٪ من صافي
الربح

abderrahmenanis
08-22-2014, 15:56

abdelaziz 10
08-22-2014, 21:01
اظن ان موضوع حكم الفوركس الشرعي تطرقت له الكثير من المواضيع سابقا وحديثا كما نعلم
انما في النتيجة دائما تجد فتاوي تقول ان السوق حرام واخرى تقول العكس وفعلا الواحد احتار

ayoubmlk
08-22-2014, 21:30
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اظن يا اخي ان الحكم في الفوركس يتفق جل المفتون عى ان حكمه الشرعي
حلال ولكن بشرط عدم وجود فائدة

marouansat
08-24-2014, 07:28
تقبل مروري

zinga11
08-25-2014, 16:10
احتمالات كونه كان على حق أو خطأ متشابهة في جوهرها. ومع ذلك، ويرجع ذلك إلى انخفاض
هوامش، والاحتمالات لكسب المال في العقود الآجلة هي على الأرجح أقل من تلك التي لجعل
المال في الأسهم.

abdelaziz 10
08-29-2014, 00:11
في الواقع انا شخصيا اتاجر وكلي شك في حكم السوق شرعا والامر يجعلني غير مرتاح
بالتالي هو فقط تحدي بالنسبة لي اني انجح في السوق وبعدها اقرر اواصل ام لا

dranass92
08-29-2014, 01:07

abdelhalim2015
08-29-2014, 01:11
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم
لمعلوماتك القيمة تحياتي لك و لجميع الاعضاء
لا تحرمنا من جديدك يا غالي

ali12
08-29-2014, 01:11
السلام عليكم
تبادل العملات شيئ طبيعي وعادي جدا بحيت اننا حتى لا نستشعر
ان بعض المنتجات جاءت من خلال تبادل العملات مع الدول الاخرى

msamir2013
09-07-2014, 17:01
اخى الفاضل ارجوا اعادة رفع الصور بجودة افضل حتى يتسنى على الجميع قرائتها

لان بصراحة الصور الموجودة بالموضوع من الصعب قرائتها او فهم ما بداخلها

koko1
09-07-2014, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كتر الكلام وكلن القول الفصل بشرعية الفوركس على الاساس الاسلامي وهو عدم اخذ ربا على القرض اللي هو الرافعة المالية او عدم اخذ رسوم تبييت الصفقة اما بالنسبة للمارجن فالاحسن انه لو ترفرت راس المال من غير رافعة يبقى احسن
تقبل مروري

cian s
09-07-2014, 17:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا علمت ان العلماء استقروا على ان التداول على السلع حرام اما تجاره العملات فهى حلال وبالتوفيق

أبو عقبة
09-07-2014, 17:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الصورة المضافة لم أستطع قراءتها فهي غير واضحة .. فليتها كانت واضحة
أما أنا شخصيا فإني أعتقد أن الهامش حلال و أتمسك بأقوال من يفتي بحلاله

nabigha
09-07-2014, 18:02
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
شكرا لك على هذا الموضوع الجميل
انا اعرف ان التداول في المعادن حرام
ولكن في العملات ليس هناك فتوى صريحة
وشكرا

MMMOOO
09-12-2014, 14:55
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

sharshabil
09-13-2014, 16:58
صاحب الفتوى يجب ان يدرس جيدا الفوركي و يعربف المنطلق الذي يشتغل بيه
الفزرس و لا يفتي ممجرد قراء لاتزم تعمق الهماش متل العربون و لا شيء فبه غير مسروع

محمود2014
09-13-2014, 17:13
اخى الكريم تبدول العملات لا بلعب دور فى الاستثمارية فقد بلا فى كثر
من المجالة فى تحقيق اربح بم يعدل دخل شهراء موغيره

lyes1977
09-13-2014, 17:54
اهلا وسهلا بك اخي الكريم انا قرات الكثير من الفتاوى الصادرة عن بعض الشيوخ الكرام ونها على سبيل المثال فتوى لمفتي القدس على ما اعتقد وقد قمت بتحميلها وهي تجيز كلها العمل بالفوركس والله اعلم، اشكرك مرة اخرى اخي الفاضل وبالتوفيق للجميع

abokarem
09-13-2014, 18:35
السلام عليكم
لقد قرات العديد من الفتاوى التى تقول بان التداول فى الفوركس حلال وبعضها يقول حرام ويستند على السواب او فوائد التييت والحمد لله
الحسابات اسلاميه خاليه من الفوائد او قرض جر نفع

berserkern
09-13-2014, 20:08
اهم شيئ بالنسبة لمتداول الفوركس هو الابتعاد عن الفائدة الربوية لان ذلك هو المحرم قطعا لكن التداول في حد ذاته فهنالك العديد والعديد من الفتاوي التي تبيحه و تجيزه و بدلائل كثيرة جدا انا شخصيا اقنعتي و ارتحت لها كثيرا ، تبقى مسالة الذهب هي التي لم يحسم فيها بعد

mody555
09-13-2014, 20:09
المفاهيم الأساسية المتقدمة في تحليلهم.

يتم وضع التركيز على أهمية إدارة المخاطر خلال السنة العليا، وهذا غالبا ما يعتبر أهم شيء بالنسبة للتجار الجدد للتعلم قبل أن يتمكنوا من العثور على النجاح المستمر في الأسواق المالية

hunter_world
09-13-2014, 23:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخاوني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم مشكور علي توضيحك الفتاوي دي اخي الكريم وتقبل مروري

Ahmed2020eg
09-13-2014, 23:15

sharshabil
09-14-2014, 01:26
الهمش يا اخي نستعمله في جحياتنال اليوميةو هو يشبه
الى حد كبير العيبةون الذي نقدمه من اجل شراء اي شييؤ و بيلاش تعقيدات

rojan22
09-14-2014, 01:28
السلام علیکم،
کثرت حدیث عن شرعیة العمل فی فورکس،
لکن للاسف لحد الان لیس هناك فتوه واضحه و صریحه بالاجماع،
فنتمنێ ذالك، بالتوفیق

أسماء نعناع
09-16-2014, 14:45
موضوع المارجن او الهامش ده كثير من الشيوخ قالوا انهم مش فاهمين اي العمل بيه لازم اللى يشرح لشيخ عشان يفنتينا صح ان يكون فاهم اي اللى بتعمله شركات الوساطة بالضبط

BrahimForex
09-18-2014, 23:24
السلام عليكم لا اظن اخي الكريم ان الفوركس حرام هناك العديد من الفتاوي تحلل التداول بالفوركس التداول بالذهب هو الحرام ليس العملات

Ahmed Taher M
09-19-2014, 13:57

---------- Post added at 10:57 AM ---------- Previous post was at 10:49 AM ----------

abdou19
09-19-2014, 14:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ام بعد اخي الكريم

اشكرك على الموضوع المميز و أريد ان اعطيك تعقيب صغير جدا الفوركس حلال اخي

مصراوى
09-19-2014, 14:12
اخى الكريم انا ارى ان العمل من خلال حساب اسلامى خالى من الفوائد هو الافضل على الاطلاق للربح الحلبال وبالتوفيق

forexii
09-23-2014, 12:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
بصراحةاعتقد انه لم يتم الحسم بعد في موضوع شرعية الفوركس و الله اعلم

dranass92
09-23-2014, 12:39
وبالتوفيق

ynwa1892
09-23-2014, 12:39
السلام اخي
مؤخرا ضهرت العديد من الفتاوي التي اثبتت ان الفوركس حلال 100/100 فلا خوف اخي انشئ حساب اسلامي ولا خوف من الحرام
وفقك الله

nihadmad
09-23-2014, 12:50
بسم الله الرحمن الرحيم
جزاكم الله الفردوس الاعلى من الجنان
وبارك الله فيك تقبل الله من ومنكم صالح الأعمال...

midoo
09-23-2014, 13:15
التداول فى الفوركس غن طريق الهامش حلال ولا وجد اى حرامنية ويجب ان يكون الحسبا اسلامى حتى يكون الربح من الفوركس حلال والحساب اااسمى موجود فى انستا

شبه منحرف
09-23-2014, 13:32
انا نفسى العرب يبطلو بقى حكاية الفتاوى بتاعة شيوخ الفته دى ونركز فى شغلنا افضل ياسيدى مش مقتنع بالفوركس وشايفه حرام ماتدخلهوش فالفوركس لايعبا بجهازك العصبى ياعزيزى

ndoe
09-23-2014, 14:04
الهامش يعتبر بمثابة قرض تاخذة من الشركة وهى لا تتعاطى اى فوائد منك اذن ما العيب فى ذلك
ولكن انصح الجميع ان يقوم بالقراءة عن الامر

MRN2014
09-23-2014, 14:22
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Ahmed Taher M
09-23-2014, 15:15
تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء.

walter white
09-27-2014, 20:26
نعم اخي لقد كثر الكلام عن هذا
صدرت العديد ممن الفتاوي التي توجز دلك من الشيوخ و اتمنى ان تفيدنا بجديدك دائما في المنتدى

بيهوززز
09-27-2014, 23:03
تحية طيبة..

تقبلوا مروري

benchou-ahfd
09-28-2014, 00:50
نعم الصورة غير بينة تمتما ثم لماذا هذا الجدل العقيم ان كنت اقتنعت ادخل السوق على بركة الله و ان لم تقتنع اذهب عنه الى غير رجعة و لا تلتفت خلفك لانه و لا واحد منا عالم فقيه كلنااخذنا من شيوخ عن قناعة

haffoudhi
09-28-2014, 01:03
مشكور على الطرح اخي افضل شيئ للتحليل بين العلاقات في الازواج هو على الفريمات من الاكبر للاصغر.وعموما الخبرة لا تأتي في يوم وليله

ayham111
09-28-2014, 01:10
السلام عليكم
أخي انا اعطيك وجهة نظري بنظري ان الفوركس حلال لانه يحتاج وق وعمل وجهد لكن لااعطيك فتوى ولكن الكثيرمن المشايخ قالو انه حلال

salimtec
09-28-2014, 01:14
السلام عليكم و رحمة الله
الله اعلم أخي فهناك الكثير من يقول و الكثير الأخر يقول العكس و هكذا هنا اسأل انت نفسك تجد الجواب
تقبل مروري بالتوفيق للجميع

dalirap
09-28-2014, 01:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
حسب معلوماتي أن تجارة الفوركس ليست حرام

hassene
09-28-2014, 01:44
كثرت الفتاوى و الحديث عن شرعية الفوركس و الرافعة المالية, اعتقد ان التداول
من خلال حساب اسلامى خالى من الفوائد حلال ويجب العمل على هذا الامر

marem2007
09-28-2014, 05:01
بص هو الصراحة الموضوع دة اقال فية كلام كتير جدا من هل حرام او حلال ولكن كل واحد بيتاجر رغم عدم المرفة او تضارب الاقاويل

payza
09-28-2014, 07:46
فتاوي كتير لكن يجب ان تعلم ان اختلاف العلماء فى مسئلة هى رحمة بالامة
لان الاختلاف يكون فى الامور الظنية وكل فريق على حسب ادلته............

aysamiman
09-28-2014, 11:47
كثير من المفتيين الذى اقروا ان الفوركس حلالا و التداول على العملة حلالا

dranass92
09-28-2014, 11:54
السلام عليكم ورحمة الله

بيهوززز
09-28-2014, 22:44
تحية طيبة اخوتي بالمنتدى..

تقبلوا مروري

marem2007
09-30-2014, 13:22
بص هو الصراحة الموضوع دة اقال فية كلام كتير جدا
من هل حرام او حلال ولكن كل واحد بيتاجر رغم عدم المرفة او تضارب الاقاويل

awa
10-02-2014, 20:30
الصور صغيرة لدرجة انى معرفتش اقرأ حاجة بس انا متأكد ان تجارة الفوركس على
العملات بدون سواب هو حلال و السواب تتجنبها بحساب اسلامى

downlaod1
10-02-2014, 20:57
تقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية. ونقلت جميع العملات عموما

mohamedsaber
10-02-2014, 21:14
الصورة مش واضحة اخي عموما اعتقد انها صدرت من المجلس الاعلي للافتاء الموجود بمدينة القدس
هذة الفتوي مهمة فعلا لانها صدرت من مصدر موثوق للافتاء واعتقد بفتح حسابات اسلامية تكون تجارتنا حلال
من المهم ان نستمع لفتوي اصحاب العلم والمعرفة فقط لان الفتوي ليس من السهل اصدارها بل تحتاج الي تفكير عميق والاستدلال بالقران والسنة
تقبل مروري اخي

محمد عز الدين عيد خضري
10-02-2014, 21:16
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
الصورة صغيرة جدا ارجوا التكبير
اتمني لك التوفيق
تحياتي

mody555
10-03-2014, 13:58
كما سنحضّر مقالات قبل قرارات الفائدة الرئيسية، فتعرف حينئذ السيناريوهات المحتملة. لقد نشرنا مؤخرًا مقالاً قبل صدور قرار فائدة بنك الاحتياطي الأسترالي أوائل نوفمبر.

manforex2
10-03-2014, 15:50
شوف اخى الكريم
بصراحة انا مش شايف اى حاجة من الصورة التى رفعتها
ولكن فتوى اجازة العمل بنظام الهامش موجودة فى اكثر من منتدى

payoneer
10-03-2014, 16:05
بسم الله الرحمن الرحيم
الفوريكس تجاره وهي حلال والفتوى ومشايخنا على راسنا من فوق واي شي يأمروا فيه حتى لو طلبوا مني ترك الفوريكس ساتركه

medo2013
10-03-2014, 16:10
انا ارى ان الهامش يعمل على تقوية الصفقات وتبقى اقوى مع العملاء الجدد الذين ليس لديهم راس مال كبير للدخول فى الصفقات ولذلك يجب الاهتمام بالهامش الذى يضاعف راس المال للصفقات التى تدخلها واللة المستعان

ahora
10-03-2014, 20:31
شكرا لك اخي الكريم على وضعك هذا الموضوعفي المنتدى
اتمنى ان يتمكن الاعضاء من الاستفادة منه في تقرير ما يهمهم من التداول في سوق الفوركس او لا

mody555
10-03-2014, 22:57
المسألة ذروتها وبرزت الى العلن بشكل كبير في العام 1907 خلال الأزمة التي تعرف "بالذعر المصرفي". في هذه الفترة، خسرت

downlaod1
10-03-2014, 23:11
تقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية. ونقلت جميع العملات عموما.§§§§§

haleeim
10-04-2014, 11:45

mohyedal
10-04-2014, 11:48
الشيء الغريب هنا هو ان البلدان التي تصدر فيها فتاوي
تحريم الفوركس هي نفسها التي تنشر اشهارات التداول
في الفوركس في مواقعها على النيت فماذا يعني هذا

mohamed saad
10-04-2014, 13:06
اخي الكريم هناك تضارب في الفتاوي بين مختلف العلماء حول شرعية الفوركس من عدمة فالبعض احله والبعض الاخر حرمه والاثنان ابدوا الاسباب لذلك الموضوع متروك لتقديرك الشخصي فاستفتي قلبك قبل ان تقدم عليه ومن الممكن ايضا ان تقوم بإخراج صدقة من كل ربح تربحه حتى تغسل اي شبهة حرمانية في الرزق وانا ارى ان الفوركس ليس به اي حرمانية لانه مجال تجاري وان الرافعة المالية لا تعد قرض انما مبلغ نقترضه من الشركة ويعود مرة اخرى والعمولة التي تحصل عليها الشركة هي نظير الخدمات التي تقدمها للمتداول

downlaod1
10-05-2014, 10:42
السلام عليكم اخوتي الكرام اظن ان الاقرار بان الفوركس حلال شيئ مفروغ منه بما انه فيه اجتهاد وتعب في الكسب .اما بخصوص التبادل فا من زمان والناس بتدبال في ما بينها سواء عمله او سلعه او منتوج
والى غير ذللك

mohammed hussien
10-06-2014, 16:49

ashrafshawky
10-06-2014, 16:56
اخى الفاضل اعتقد انة طالما انك تعمل من خلال الحساب الاسلامى الخالى من الفوائد الربوية فهذا هو الافضل وبالتوفيق

مجنون الفوركس
10-06-2014, 18:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على التوضيح ، و اتمنى التوفيق للجميع ^_^

marem2007
10-11-2014, 02:10
بص هو الصراحة الموضوع دة اقال فية كلام كتير جدا من هل حرام او حلال ولكن كل واحد بيتاجر رغم عدم المرفة او تضارب الاقاويل

vaaas
10-16-2014, 23:43

galmp01
10-17-2014, 18:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن يا اخي تشرح لنا ماهي المتاجرة بالمرجان او هامش لاني مازلت عضو جديد في المنتدى و مازلت اتعلم التحاليل

ifs
10-18-2014, 21:16
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي اكيد الامر فيه شبهة و لهذا انا انصح ب جعل الرافعة 1/1 تقبل مروري والسلام عليكم

Ahmed Khalfallah
10-18-2014, 21:17
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
من اجل المضاربه يجب عليك الدراسه جيدا
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه

talal alsaleh
10-18-2014, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
انا حسب راي الشخصي
ان الفوركس صدرت فيه الكثير من الفتاوى الشرعية
منها ما قال انه حلال ومنه من حرمه
ولكن اغلب الفتاوى حللت فوركس عن طريق حساب إسلامي
والله ولي التوفيق
وشكراً لكم

abdelloo31
10-20-2014, 06:52
دولار هو العملة الولايات المتحدة في العالم الرئيسية - وهو مقياس عالمي ل تقييم تداول أي عملة أخرى على العملات الأجنبية. ونقلت جميع العملات

abusmra
10-20-2014, 07:21
لا يلعب تبادل العملات دورًا في الانشطة الاستثمارية فقط، ولكن أيضًا يظهر جليًا في الحياة الطبيعية للأفراد، فعلى سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء

mida2014
10-20-2014, 10:14
السلام عليكم اخي الافضل عدم الدخول في متاهات اخي الفوركس تجارة كباقي التجارات ومدام الحساب اللدي تتعامل به اسلامي لامشكلة في دالك اخي
المهم التاكيد ان يكون حسابك اسلامي وخالي من الفوائد الربوية

منى ابراهيم ابو المعاطى
10-20-2014, 10:16
اعتقد بالشبهه لانه مال جار فائدة لمانحه

adil17
10-20-2014, 10:22
اخي الكريم كل و فتواه في هذا الزمن لم نجد من نتبع فالكل يفتي و كل يفتي على هواه الله يجيرنا

halmp
10-20-2014, 12:07

dellos
10-20-2014, 12:09
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز انا شخصيا لا اتعامل بالهامش بتجارتي وايضا تجارة المعادن لها عدة فتاوي انها لا يجوز تداول بها
تحياتي لك

payza
10-20-2014, 18:03
بصراحة كثرت الفتاوى و الحديث عن شرعية الفوركس و الرافعة المالية هناك من يحلل و هناك من يحرم
و أرى أن الاختلاف لنا مادمت ابتعدت عن الفوائد........

ranou
10-20-2014, 19:01
بصراحة كثرت الفتاوى و الحديث عن شرعية الفوركس و الرافعة المالية هناك من يحلل و هناك من يحرم
و أرى أن الاختلاف لنا مادمت ابتعدت عن الفوائد........

antonioforex
10-20-2014, 19:12
السلام عليكم
نعم اخي اظن ان الكثير من الاخوة شرح الامر للمتاجرة بهده الطريقة لدلك
يجب ان نفهم ما هو المارجن كي نعرف طبيعة عملنا.

malika01
10-20-2014, 20:03
اخي الكريم الصورة غير واضحة حاولت ان اقرأها لكن لصغرها لم استطع ذلك ياريت لو انك تعيد رفعها وبحجم اكبر حتى نستطيع قراءتها المهم ان الفتاوى كثيرة المهم هو ان تقوم بما انت مؤمن به وتعتقد انه الصح لكن طبعا ان كان مخالف للشرع لا يجوز

محمود مرعى
10-20-2014, 20:09
أحبتي في الله،،،
كثر الحديث مؤخراً عن شرعية المتاجرة في سوق العملات باستخدام "المارجن" أو "الهامش"
90469046

بص يا اخى الفاضل انا مش هقلل من قيمة موضوعك اللى انت كاتبه لكن هقولك على حاجة واحدة بس وهى انى كنت قرأت اكثر من موضوع خاص بالنقطة دى وان الرافعة
المالية حلال انك تشترك بيها لتنك من الممكن انك فى تجارة عينية انك تستلف من صاحبك اى مبلغ مالى من اجل التجارة وبعد كده ترده اليه مرة ثانية بعد التجارة ما تتم

intidar
10-20-2014, 20:15
فعلا من الامور المتناولة في احاديث المنتدى ان الفوركس حرام حتى مسالة الرافعة المالية وهذا امر جد مهم في رايي
انما للاسف يظل الموضوع بين اشارة لانه حلال وتارة اخرى انه حرام والواحد منا لا يعرف ماذا يتبع

mghorab90
10-20-2014, 20:22
لقد تم الفصل في الامر من قبل الكثير من السادة الفقهاء لكن لـتفادي الشبهات اولا العمل بحساب اسلامي وفي النهاية يمكن الاستغناء عن ارافعة لو توفر لك راس مال جيد ممـكن ان تعمل دونها هـكذا تكون في التمام اتمنى لكم النجاح
تقبل مروري

noureddineb
10-20-2014, 20:53
اعتقد ان لكل شيخ راي في هذا السوق هو محل اختلاف بين العلماء اضن ان الراجح هو حلال لكن بشروط
اسال الله لي ولكم التوفيق

alsatry85
10-20-2014, 20:53

ابو جعفر الطيار
10-20-2014, 20:56
السلام عليكم اخي العزيز
الغالب يتجه نحو التحليل
اما صورة الفتوى عنك مش واضحة
ارجو انك تنسخها واتطلعها كتابة
علشان كلنا بنفهم وتسهل المناقشة

Ahmed2020eg
10-20-2014, 22:32

marwafawzy122
10-20-2014, 22:40
الفوركس يا آخى الفاضل مجال حلال فهو ليس مقامرة تعتمد على الحظ فقط ولكن هو علم وعمل وليس ضربة حظ ولا توجد فتوى تجزم بأن هذا المجال حرام 100% بل هو تعب وعمل وليس بالسهولة الوصول إلى النجاح فيه ...

magana02
10-21-2014, 13:57
اخي الكريم انصحك ان تقرا الفتوى الاخيرة التي صدرت عن كثير من الفقهاء حول الحسابات الاسلامية حيث اجازها الكثيرون
لان الفتوى المحرمة للفوركس كانت ايام لم يكن اي حساب اسلامي وكانت الركات تاخذ عمولة التبييت
والان قد تم حل المشلكة ولا حرج في الفوركس الان
انا مطمئن جدا

Ahmed2020eg
10-21-2014, 16:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شو يعني حلال ولا حرام الصوره مش واضحه نهائيا يا ريت لو حدا يفيدينا بشكل اكيد

Sama20
10-21-2014, 17:01
السسسسسسسسسسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخواني اهلا بكم
من قال لااعرف فقد افتي
بعض المشايخ اقرؤ بشرعيه الفوركس والتدوال
وحرموا المتاجرة علي الذهب لما فيه من تكنيز للذهب
وفي راي انه حلال والله اعلم

vito 90
10-21-2014, 17:10
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الكريم, الصور صغيرة جدا و لا يمكن قرائة الكتابة فيها. :(
تقبل مروري

calom
10-21-2014, 19:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بارك الله فيك نتمنى الإفاده للجميع
مشكوور على الطرح نعم اخي فتوى ليست لدي خبره فيها وننتظر من اهل الخبراء التوضيح في دالك

wampl
10-22-2014, 01:25
السلام عليكم
اخى الفاضل ان الصورة مش واضح منها حاجة خالص حتى بعد ان قمت بتكبيرها نرجو
من سيادتك اعـادة رفعها مرة اخرى بشكل افضل حتى يتسنى لنا القراءة ونستفيد بأذن الله

banlo
10-22-2014, 17:41
طبعا الموضوع هذا عليه جدال كبير بين المختصين لكن طبعا انا اتعالم في هذا السوق بعد ما اقتنعت انه لا يوجد اي شيء مخالف للشرع وطبعا هذا بالنسبة للحساب الاسلامي اما الحسابات الاخرى فالكل يعرف انها تحتوى على تعاملات ربوية

hakim1
10-22-2014, 17:52
السلام عليكم اخي الفاضل التداول في سوق العملة حلال لانه عمل يحتاج الى مجهود كما انه يحتمل الربح والخسارة وهذه هي شروط العمل الحلال

xalmp01
10-23-2014, 01:22

magana02
10-23-2014, 14:37

abdoux
10-23-2014, 14:44
كثير من المفتيين الذى اقروا ان الفوركس حلالا و التداول على العملة حلالا

ProForex
10-24-2014, 13:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم هناك العديد من الفتاوى في الفوركس المهم أن نتوكل على الله ونكتفي من هدا كله

مروة
10-24-2014, 13:33
وشكرا

ramdani
10-24-2014, 13:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم شرعية المتاجرة في سوق العملات واضحة فهي جائزة شرعا

ranou
10-24-2014, 14:41

mida2014
10-24-2014, 18:17
السلام عليكم اخي كثير من الفتاوي اجازت تجارة العمولات وحللتها فقط هناك اختلاف على المتاجرة في الذهب والمعادن لدالك اجتنب التداول عليهم
اتنمنى لك التوفيق اخي الكريم

nomynas
10-24-2014, 18:22
السلام عليكم أغلب المفتيين يقولون بأن الفوركس حلال عند المتاجرة بالعملة فهدا يعتبر حلالا و شخصيا أجد أن الفوركس حلال و أينما ذهبت ستجد من يقول بأن الفوركس حلال و البعض يقولون بأنه حرام

haythem99
10-24-2014, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم هناك العديد من الفتاوى في الفوركس المهم أن نتوكل على الله ونكتفي من هدا كله
سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء

---------- Post added at 04:06 PM ---------- Previous post was at 04:05 PM ----------

سبيل المثال عند احتياج مستهلك سعودي لدواء يصنع في الولايات المتحدة الأميركية ، فإنه يقوم بشراء هذا الدواء بالدولار الأميركي، أي أنه يقوم باستبدال الريال السعودي بالدولار الأميركي حتى يتمكن من شراء الدواء

Azeddinovic
10-24-2014, 19:28
السلام الفوركس هو سوق جد متقلب ينبغي اخد الاحتياط وعدم التسرع في
المتاجرة و استعمال الستوب لوز لانه جد مفيد للتحكم في راس المال و الربح