PDA

View Full Version : اوقات عمل السوق ؟

Pages : [1] 2

egyptian200100
12-22-2013, 02:29
اولا حابب اعرف ليه البورصة الكبيرة اللى زى الفوركس ليه تقفل ؟
ثانيا احب اعرف ليه فروقات التوقيت بين البلاد ؟
وايه هو وقت افتتاح السوق فى مصر
ووقت اغلاق السوق ؟
ارجو التوضيح

Johnson Dwayn
02-18-2014, 23:45
الجواب
إذا كان عندك علم تدعو إلى الله على بصيرة فلا تلتفت إلى من ثبطك، بل تدعو إلى الله، وتعلم الناس، وتأمر بالمعروف، وتنهى عن المنكر، مع الحلم والصبر والاحتساب وطيب الكلام، كما قال الله جل وعلا: {وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ} [التوبة:71] ،

the best
02-20-2014, 04:33
تخيل القدرة على القيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا، و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية.

osamamamoon
02-27-2014, 15:41
لقيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا، و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية

ahmed kabo
02-27-2014, 18:13
الراحة حاجة عادية اخى الكيم وكل مهنة او مؤسسة الزم يبقى ليها ايام راحة وبالنسبة للمواعيد فى موضوع فى المنتدى هبقى احطلك الرابط بتاعة فية كل المواعيد بالتوفيق للجميع

gr53
03-08-2014, 10:21
ووقت اغلاق السوق ؟
ارجو التوضيح

إغلاق الفوركس أو الإجازة الأسبوعية بسبب أن البنوك أيضا تكون إجازة فكيف يعمل السوق
و بخصوص التوقيتات فهذا الرابط تعرف منه توقيتات الأسواق العالمية في مصر و غيرها من بلدان العالم
http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=Egypt;

ilyes chaieb
03-08-2014, 10:24
اخى الكريم السوق يغلق يوم السبت و الاحد و ده يوم راحة الموضفين
و ينتح يوم الاثنين , المهم غي تلك الفترة لا يمكن تفعيل الصفقات
تقبل مرورى

latraaa
03-08-2014, 12:12
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي تطرقت إليهاو التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام في تداولاتهم إن شاء الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

nivenomar58
03-08-2014, 12:17
ايوة فعلا حضرتك سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين.

abdelaziz 10
03-08-2014, 12:24
الفوركس يغلق يا اخي يومي السبت والاحد كاجازة حتى يرتاح المتداولون من التحليل والتداول خاصة الغرب
بالنسبة للعرب فالاحسن في رايي لو كانت الاجازة يوم الجمعة لان السبت والاحد يعني بالخصوص الغرب

sendrela
03-08-2014, 12:27
تخى الكريم لقد سبقنى احد الاعضاء الكرام واعطاك رابط لتوقيتات الاسواق فى الفوركس وهى مهم جدا ان تعرفها

وتوقيت جرنيتش يختلف عن مصر انك تزود ساعتين عن جرنيتش ..وايضا السوق يغلق من مساء الجمعه وحتى مساء الاحد

تحيتى

aymen176
03-08-2014, 12:35
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية اتقدم لك بالشكر شكرا لك على الموضوع المهم وال رائع والذي يستحق القرائة والتمعن

doola2020
03-16-2014, 15:17
أخي انظر الي هذه الصورة وستجد فيها كل الاوقات التي تريد ان تعرفها ويارب تفيدك وهذه الصورة منقولة من أحد الاعضاء هنا في المنتدي
http://im89.gulfup.com/6COHj.jpg (http://www.gulfup.com/?VyPNdy)

salimned
03-17-2014, 18:12
السلام عليكم طبعا اخي السوق بقفل في ايام الاجارزة كي ياخد المضاربون
ايام الراحة بالنسبة اليهم و بعدها بيومين يستانف نشاطه و بالتوفيق لك.

Heisenberg
03-27-2014, 20:49
السلام عليكم و رحمــة الله و بركاته
المشكلة في شركات الفوركس لأو البروكر و ليس في الفوركس أو السوق
الاختلافات تكون بسبب أن كل شركة تعتمد توقيت بلدها و لا تعتمد توقيت موحد بينها
تحياتي لك و بالتوفيق

saro123
03-27-2014, 20:56
السوق بيقفل لان الشركات الوسيطة هى التى تعلق الابواب وليس تحرمات السوق وبالتالى انت بتلاقى السو قاوقات كتيرة فاتح على جابات
بعد هذة الاجازة

anassdr2
03-27-2014, 21:14
ايوة فعلا حضرتك سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين.

houdabluegolden
03-27-2014, 23:26
اعتقد ان اغلاق الفوركس هو مجرد يومين اجازة مثل اي وظيفة اخرى لان مفيش وظيفة موجودة طوال الوقت
واعتقد ان 5 ايام في الاسبوع كافية جدا للتداول لان حضرتك في الوقت ده تقدر تفتح صفقات زي ما تحب

doaa sary
03-28-2014, 01:00
السوق شغال 5ايام بالاسبوع واجازة يوم السبت والاحد اظن عادى يومين
ثانيا معاد فتح واغلاق السوق فا هو بيقفل يوم الجمعه 11مساءا ويفتح الاحد11مساءا

malak558
03-28-2014, 01:05
والله بالنسبه لاجازه البورصه ف انا حقيقى معرفش
ليه فى اجازه فى البورصه ومفيش فى الفوركس اما
عن التوقيت ف سوق الفوركس بيفتح بتوقيت القاهره
يوم الاحد الساعه 11 بليل واغلاق السوق بيكون يوم
الجمعه

forex90
03-31-2014, 20:24
وقت افتتاح الاسواقا لاوربية والامركيكو اخى الكريم هوة بيكون حولى الساعة 3 الى السعاة 5 بتوقف
مصر القاهرة وهوة الوقت دة اللى السوق بتحرك فية حركة قوية جدلا لان السويلة فى الاسواق دية كبيرة جدا تحرك السوق

samsimsom
03-31-2014, 20:29
التجارة 24 ساعه منذ يوم الاحد الساعه 5 مساءا توقيت نيويورك الشرقي est
حتى يوم الجمعه 4 مساءا توقيت نيويورك الشرقي.
لتجارةالنفط والذهب
والفضه التجارة 24 ساعه منذ يوم الاحد الساعه 6 مساءا توقيت نيويورك الشرقي est حتى يوم الجمعه 4 مساءا توقيت نيويورك الشرقي.
الساعه العالميه للتجارة بالعملات

mahmoudexr
03-31-2014, 20:45
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكور اخي الكريم على فتح موضوع النقاش بفضلك استفدنا
السلام عليكم

gamal20
03-31-2014, 21:19
مواضيع اوقات العمل المحدده للسوق اخى الكريم كثيره جدا بالمنتدى
تقدر تبحث فى المنتدى وان شاء الله ستجد الكثير من المواضيع

arabien
03-31-2014, 21:22
سلام عليكم ورحمة الله
بنسبة للسؤال الأول أخي فهو طبيعي إنه هذا السوق يغلق لأن فيه شغالين في البورصة لكل دول وفيه شغالين في البنوك المركزية و العادية . وفيه شركة استثمارية ....
وكل هؤلاء يلزمه راحة أسبوعية .
أما السؤال الثاني أخي الكريم ؛ طبعاً الثامنة صباحاً في مصر ليست نفسها في أمريكا أو في يابان أو روسيا ...
وكل منصة تداول تستعملها مبرمجة على توقيت الدولة للبروكر .
أرجو أن أكون افادتك.

soooonor
03-31-2014, 21:34
اولا سوق الفوركس بيقفل فى موعد اغلاق البورصات العالمية التى لا تعمل ايام السبت و الاحد ..فسوق الفوركس يعتمد فى حركته على حرمة البورصات و لا يعمل بمعزل عنها

فروقات التوقيت بين البلاد سببها خط جرينتش و خطوط الطول و دوران الارض حول نفسها

فى مصر يغلق السوق فى الساعة الثانية عش يوم الجمعة و يفتح فى الثانية عشر يوم الاحد

walid08
03-31-2014, 21:34
السلام عليكم
هناك يا اخي صورة تجدها في مختلف المنتديات و المواقع على توقيت gmt و انت احسب الوقت الخاص بك انا لا توجد عندي حاليا و لكن سأبحث لك عنها و ارسلها لك

Ahmed2020eg
03-31-2014, 21:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... السبب ان البورصه بتقفل ان هناك وقت عطله في البنوك لذا الفوركس ياخذ اجارزه ايضا

gr53
04-09-2014, 00:35
الفوركس يغلق يا اخي يومي السبت والاحد كاجازة حتى يرتاح المتداولون من التحليل والتداول خاصة الغرب
بالنسبة للعرب فالاحسن في رايي لو كانت الاجازة يوم الجمعة لان السبت والاحد يعني بالخصوص الغرب

إغلاق الفوركس يكون مع إغلاق البنوك فلا يمكن أن يعمل السوق و البنوك في إجازة يعني لا علاقة لها بغرب و لا عرب
كما أنه لا يوجد ما يسمى بإجازة يوم الجمعة أو غيرها في الدين أو أمر تداوله الناس ليس أكثر

Murad
04-09-2014, 00:46
السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته .. اعتقد ان الايام التي لا يعمل فيها السوق وهو يومي السبت والاحد هذا بسبب ان سوق الفوركس مربوط بالبنوك المركزية العالمية
ولا يمكن العمل وقت اغلاق البنوك المركزية العالمية

faris
04-09-2014, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
انت مش متخيل عدد البشر اللى بيتداول يوميا كام انت
فاكر انك لوحدك اللى بتشترى وبتبيع فى الفوركس - الموضوع
كبير ومحتاج وقت

Mohamed Morsy
04-12-2014, 02:41
هناك يا غالي صورة تجدها في مختلف المنتديات و المواقع على توقيت جرينتش
وانت احسب الوقت الخاص بك انا لا توجد على عندي حاليا و لكن سأبحث لك عنها
وارسلها لك.
تقبل مروري...

sabirdaba
04-12-2014, 15:13
اخي الكريم الموضوع هذا هو عالمي سوق الفوركس هو سوق عالمي وهو في الغالب كل التعاملات فيه لها ارتباط كبير بكبريات البنوك العالمية لهذا فانت تجد السوق يغلق السبت والاحد لان كل البنوك حول العالم تغلق في هذين اليومين

SheShe
04-19-2014, 22:52
اعتقد ان اغلاق الفوركس هو مجرد يومين اجازة مثل اي وظيفة تانية عادي لان مفيش وظيفة موجودة طوال الوقت
واعتقد ان 5 ايام في الاسبوع كافية جدا للتداول لان حضرتك في الوقت ممكن يكون ده تقدر تفتح صفقات زي ما تحب
تقبل مروري ...

st2s
04-21-2014, 16:43
الجواب
إذا كان عندك علم تدعو إلى الله على بصيرة فلا تلتفت إلى من ثبطك، بل تدعو إلى الله، وتعلم الناس، وتأمر بالمعروف، وتنهى عن المنكر، مع الحلم والصبر والاحتساب وطيب الكلام، كما قال الله جل وعلا: {وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ} [التوبة:71] ،الجواب
إذا كان عندك علم تدعو إلى الله على بصيرة فلا تلتفت إلى من ثبطك، بل تدعو إلى الله، وتعلم الناس، وتأمر بالمعروف، وتنهى عن المنكر، مع الحلم والصبر والاحتساب وطيب الكلام، كما قال الله جل وعلا: {وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ} [التوبة:71] ،

جمال محمدين
04-21-2014, 16:58
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك اخي في هذا المنتدي الاكثر من رائع
البورصة مش بتقفل بس الجلسة اللي بيتكلمو فيها عن السعر وبيحركوه بتكون قافلة

ahmedibrahim258260
04-21-2014, 17:13
بسم الله الرحمن الرحيم اكيد اخي الكريم اي حاجة في الدنيا لازم تقفل وليها اجازة واجازة الفوركس هي بتوقيت مصر من الساعة ال11:59 مساءا يوم الجمعه وحتى الساعة 11:59 مساءا يوم الاحد يعني 48 ساعة بالظبط
تقبل تحياتي

selmon
04-25-2014, 00:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم اصل دي بين بنوك كتير اوي ومش بيقف لان دا بيقفل دا بيفتح دا بيسلم دا بس

ahmedibrahim258259
04-26-2014, 18:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اوقات عمل الفوركس بتوقيت مصر هو الساعة 11:59 مساءا مو يوم الاحد الى يوم الجمعه الساعة 11:59 مساءا يعني العطلة يومين السبت والاحد
تقبل مروري

naoual
04-26-2014, 18:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم بالنسبة لي اظن ان السوق لا تنغلق على طول الايم والا لما توجد جابت

---------- Post added at 03:53 PM ---------- Previous post was at 03:49 PM ----------

اظن انها تغلق في الميتاترايدر فقط اما توقيت افتتاح السوق فمع العاشرة ليلا يوم الاحد بتوقيت غرينيتش
وتغلق مع الثامنة ليلا ليوم الجمعة بتوقيت غرينيتش

BILALBEN
04-28-2014, 23:02
بنسبة للسؤال الأول أخي فهو طبيعي إنه هذا السوق يغلق لأن فيه شغالين في البورصة لكل دول وفيه شغالين في البنوك المركزية و العادية . وفيه شركة استثمارية ....
أما السؤال الثاني أخي الكريم ؛ طبعاً الثامنة صباحاً في مصر ليست نفسها في أمريكا أو في يابان أو روسيا ...

maghribia
04-28-2014, 23:10
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
ان اوقات العمل في سوق الفوركس فهي معروفة متقريبا
وهي الاسوقا العالمية المعرةف و من مثلها سوق الاورمبي التي هي الاقوةى
تقبل احتراماتيى

Bouani
04-28-2014, 23:41
السلام عليكم و رحمة الله
أخي الكريم لمعرفة توقيت فتح الأسواق
اذهب لموقع فوركس فاكتوري و اظبط اعدادات الوقت
و سوف يعطيك الأوقات حسب بلادك

forexman3
05-04-2014, 04:16
شوف ياغالى
بالنسبة للبورصة المصرية فهى حكومية وتتبع قوانين عقيمة
ثانيا اذا اردت ان تحسب الوقت الصحيح بتوقيت مصر
شوف الفرق بين توقيت مصر وجرينتش قد ايه
وانت هتعرف التوقيت المصرى

ahmed morsy
05-07-2014, 19:51
مواضيع اوقات العـمل المحدده للسوق اخى الكـريم كثيره جدا بالمنتدى
تقدر تبحث فى المنـتدى وان شاء الله ستجد الكـثير من المواضيع
تقبل مروري

gr53
05-11-2014, 23:00
إغلاق الفوركس يكون مع إغلاق البنوك فلا يمكن أن يعمل السوق و البنوك في إجازة يعني لا علاقة لها بغرب و لا عرب
كما أنه لا يوجد في الدين ما يسمى بإجازة يوم الجمعة فنحن من صنعنا هذه الفكرة

ahmad moh
05-11-2014, 23:05
يغلق يا اخي يومي السبت والاحد كاجازة حتى يرتاح المتداولون من التحليل والتداول خاصة الغرب

INTHENAMEOFALLA
05-11-2014, 23:13
البورصة تغلق لان البنوك فى هذه الايام تغلق كيف تتعامل مع العملات والبنوك مغلقة فروقات التوقيت بين البلاد بسبب اختلاف موقع كل بلد على خط الاستواء
وقت افتتاح السوق فى مصر الساعة 12 مساء الاحد واغلاق السوق الجمعة 12 مساء

ssnsafi
05-11-2014, 23:21
الفوركس غير البورصة فالبورصة لها ساعات محددة في اليوم ولا تستمر 24 ساعة اما بدء عمل السوق فبامكانك الدخول الى موقع فوركس ماركت اورس ... فهو يعطيك موعد افتتاح كل سوق سواء سوق هونغ كونغ او لندن او باقي الاسواق .. اما في مصر فلم افهم ماذا تقصد وان قصدت بتوقيت مصر فان هذا الموقع تحدد فيه الساعة على توقيت مصر وسيعطيك متى افتتاح الاسوةاق ومتى اغلاقها حسب التوقيت المصري

BrahimForex
05-11-2014, 23:46
سوق الفوركس يعمل طيلة ايام الاسبوع باستتناء يومي السبت و الاحد و يبدا في الساعة التاسعة في يوم الاحد و بالتوفيق

رفيق محمد
05-11-2014, 23:48
اى بورصة فى الدنيا ياعزيزى لازم تقفل فى اجازات
لازم البشر ياخد اجازات يرتاح فيها وبالتوفيق للك ياعزيزى فى هذا السوق الصعب
وربنا يوسع عليك

khaled14
05-12-2014, 00:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اجل لانو الفوركس شيء والبورصة شيء تاني لانو البورصة تداول فيها 4 ساعات
في اليوم واما الفوركس 24ساعه

FiFi
05-12-2014, 00:04
هناك فرق كبير البورصة والفوركس لانو الفوةركس شغال 24 ساعه معدا يومين
لي هما وقت اغلاق السوق السبت والاحد
واما البورصة العكس

Hassan Owen
05-12-2014, 18:49
السلام عليك يا اخي العزيز ان يومين السبت و الاحد هما اجازة في سوق فوركس لانه تكون فيه البنوك مغلقة و يكون راحة من اجل العاملين ف السوق من موظفين و متداولين و غيرهم و الفرق ف التوقيت هو امر عادي مثل الصلاة و التوقيت المصري هتلاقيه 2+ هو التوقيت المصري يعني هات توقيت غرينيتش و زود عليه ساعتين

sabirdaba
05-19-2014, 15:09
الفوركس اخي ليس له مكان محدد او مقر وهو يعمل مع الابناك اي مادام هناك ابناك تتحرك فالسوق سيعمل لكن طبعا في اخر الاسبوع الابناك كلها على مستوى العالم تتوقف لهذا عادي ان الفوركس كذلك سوف يتوقف

rojan22
05-19-2014, 15:14
السلام علیکم، بالنسبه لأوقت افتتاح و غلق سوق فورکس،
السوق مفتح 24 ساعه فی 5 ایام من الأسبوع، یغلق فی الساعه 12 لیلا بتوقیت گرینتج یوم الجمعه،
و یرجع یفتح ساعه 12 لیلا یوم الأحد بنفس التوقیت، بالتوفیق

forexmania
05-19-2014, 15:26
سوق الفوركس هو يتشتغل من يوم الاثنين الى يوم الجمعة وفي بعض الاحيان تكون بعض الاجازات الاستثنائية لكن بالنسبة لتوقيت العمل فهو يختلف من بلد لاخر لدى انصحك باستعمال محول الاوقات

خبير الفوركس
05-19-2014, 15:30
قم بتحديد وقت مناسب لك يومياً للعملفي سوق العملات ، لأنه يحتاج الى وقت طويل ومتابعة مستمرة للمؤشرات والأخبارومتابعة وادارة اموالك يتميز الفوركس بإمكانية ان تتعلم كيفية التداول عن طريق حسابك

---------- Post added at 12:30 PM ---------- Previous post was at 12:28 PM ----------

الاوقات المناسبة هي اوقات نشرة الاخبار الاقتصادية و اليساعة 3 عصرا لانها اوقات عمل حقيقية و ان تجارة العملات forex هي افضل وسيلة لجني المال الوفير والكثير على الإطلاق

dont
05-19-2014, 15:33
السوق يفتح بتوقيت مصر الساعة 12 صباح الاثنين ويغلق يوم الجمعة الساعة 11 مساء الجمعة وبذلك يكون السوق مفتوح طوال الخسمة ايام 24 ساعة فى اليوم وهذا من اكبر مزايا الفركس

الربح من الفوركس
05-19-2014, 16:27
اخى الحبيب السوق يفتح 5 ايام فى الاسبوع 24 ساعة يوميا وهناك السبت والاحد اجازة كل اسبوع وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

zezo-89
05-20-2014, 15:12
اعتقد ان اغلاق الفوركس هو مجرد يومين اجازة مثل اي وظيفة تانية عادي لان مفيش وظيفة موجودة طوال الوقت
تمنياتي بالتوفيق للجميع

MAZROUR
05-20-2014, 16:55
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات
الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان
فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين بالتوفيق للجميع ان شاء الله

lyes1977
05-20-2014, 16:57
نعم اخي الفاضل السوق يقفل يومي السبت والاحد لسبب واحد فقط وهو ان اغلب البنوك العالمية تاخذ اجازة في هذين اليومين وكذالك اكبر الشركات القابضة وشركات التامين والاسواق العالمية الكبيرة ...الخ مما يؤثر على سير نشاط البورصة وفي باقي ايام الاسبوع يكون كل الوقت قابل للتداول

صلاح2014
05-20-2014, 18:34
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق
انا لا استطيع افادتك فى هده الاسؤال اخى
واسعد الله اوقاتك وشكرا على هدا الموضوع
والى اللقاء اخى والسلام عليكم ورحمة الله

alemdar92
05-20-2014, 18:53
اولا و باس الله الرحمان الرحيم و الصلات و السلام علي اشرف المرسلين و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
في الحقيقة شؤال وجيه و انا حاليا عندي القليل من العمل بعد قليل ساعطيك رابط يساعدك و الله مستعان

msamir2013
05-20-2014, 19:22
اخى دة بيكون نتيجة ان فى الدول الاوربية بيكون اجازات البنوك يوم السبت والاحد

زى ما عندك البنوك بتاخد الجمعة والسبت اجازة

midooo258261
05-20-2014, 19:27
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم وقت افتتاح السوق الفوركس بيكون يوم الاتنين الساعة ال12 صباحا اما اغلاقه فبيكون يوم الجمعه الساعة 11:59 مساءا
تقبل ودي واحترامي

ali.22595
05-26-2014, 10:07
اخي الفاضل
هناك يا غالي صورة تجدها في مختلف المنتديات و المواقع على توقيت
جرينتش وانت احسب الوقت الخاص بك انا لا توجد على عندي حاليا
ولكن سأبحث لك عنـها وارسلها لك

abo heba
05-26-2014, 11:17
اهلا بك
اعتقد ان البورصه لها مواعيد للفتح والاغلاق ولكنى للاسف لم ادخل اليها ولم اتعلم الا على الفوركس مباشره
وان كنت تسال اسئله عن البورصات وفروق التوقيت للاسف حسب تواجد كل بلد

aysamiman
05-26-2014, 11:46
فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير
يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية

محمد السيد محمد
05-26-2014, 13:11
ليه البورصة الكبيرة اللى زى الفوركس ليه تقفل .. اقولك عشان اللي بيشتغلوا فيها بشر ولازم يستريحو
ليه فروقات التوقيت بين البلاد .. عشان الشمس مش بتطكلع في وقت واحد على كل دول العالم
وقت افتتاح السوق فى مصر .. سوق ايه بقه ياسيدي مش تحدد اوعي تقول الفوركس على كل حال بيفتح الساعة 00.00يوم الاتنين
بيغلق في نفس الوقت يوم الجمعة

gr53
05-28-2014, 19:23
اى بورصة فى الدنيا ياعزيزى لازم تقفل فى اجازات
لازم البشر ياخد اجازات يرتاح فيها وبالتوفيق للك ياعزيزى فى هذا السوق الصعب
وربنا يوسع عليك

أكيد الإجازة الأسبوعية التي يغلق فيها السوق نحتاجها كثيرا خصوصا لمن يتواجد بصورة شبه دائمة أمام الشارت
فالسوق يغلق يومي السبت و الأحد و تكون فرصة لراحة العقل و الأعصاب من عمل الأسبوع

anamoody
05-29-2014, 05:23
اخى الكريم طبيعى ان السوق يغلق فهو يعتبر اكبر سوق فى العالم و شئ عادى الا يعمل لمدة يومين
و اى سوق له اجازات اخى الكريم اما فروقات التوقيت فهذا شئ موجود من زمان و مصر ليس لها سوق من الاساس فى الفوركس

ebram
05-29-2014, 08:59
ووقت اغلاق السوق ؟
ارجو التوضيح

هرد علي في لي بتقفل.. الاسواق العالميه بتشتغل من فتره الي اخري زي بورصه مصر مثلا
..
وده يعني بتفتح بورصه اوروباا وبعد كده امريكا وبعد كده فتره هايه وتفتح اسيا .
وعلشان كده الفورق فالتوقيت
وبتقفل علشان اجازه بتكون في البورصات دي

abderrahmenanis
05-29-2014, 11:49
لقيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا،
و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية

el andaloussi
05-29-2014, 13:55
أخي الكريم سلام الله عليكم ورحمته تعالى وبركاته سوق الفوركس
يعمل على مكدار الأربع والعشرين ساعة ما أعرفه خمس أيام أسبوعيـــاً وهذا السوق من أضخم الاسواق العالمية هذا كل

ehab_salah
06-05-2014, 21:21
وقت افتتاح الاسواقا لاوربية والامركيكو اخى الكريم هوة بيـكون حولى الساعة 3 الى
السعاة 5 بتوقف مصر القاهرة وهوة الوقت دة اللى السوق بتحرك فية حركة قوية جدلا
لان السيولة فى الاسواق دية كبيرة جدا تحرك السوق ..

GM.LAVAL
06-06-2014, 09:13
ووقت اغلاق السوق ؟
ارجو التوضيح

اكيد الفوركس بتقفل اخى الكريم لان دول ناس بشر واكيد يستحقون بعض الراحة يعنى مش هيبا كلو عمل فى عمل دا يبى شئ ممل
الفرق بين توقيت البلاد هذا محتاج موضوع خاص لان توقيت جرينتش هو الاساس
افتتاح السوق يبدأ بداية يوم الاثنين بالضبط اى الساعة 12 ليلا والله اعلم
اغلاق السوق يكون يوم الجمعة الساعة 12 ليلا اى بداية يوم السبت والله اعلم

maao2008
06-06-2014, 10:16
تقبل مرورى

nivenomar66
06-06-2014, 10:16
السلام عليكم اخى سؤال عن سبب اغلاق الفوركس غريب جدا يعنى حضرتك تقدر تشتغل فى شغلك لمدة سبعة ايام وكل يوم اربعة وعشرون ساعة اعتقد انك لن تستطيع وكذلك الفركس فالراحة مطلوبة اخى كما ان البنوك تغلق فى ذلك الوقت فكيف سيعمل الفوركس وتتاجر فيه والبنوك مغلقة اما عن وقت السوق بالتوقيت القاهرة اعتقد انه فى موضوع خاص بذلك احد الاعضاء وضع لك رابطه.

Sama20
06-06-2014, 10:38
اعرف ليه البورصة الكبيرة اللى زى الفوركس ليه تقفل ؟
ووقت اغلاق السوق ؟
:rules::rules::rules:

---------- Post added at 07:36 AM ---------- Previous post was at 07:33 AM ----------

إغلاق الفوركس أو الإجازة الأسبوعية بسبب أن البنوك أيضا تكون إجازة فكيف يعمل السوق

---------- Post added at 07:38 AM ---------- Previous post was at 07:36 AM ----------

فروقات التوقيت بين البلاد تكون تبع خط الاستواء بعضها يكون نها وبعضها ليل
:yahoo::yahoo:
افتتاح وقت السوق في مصر من الساعة 8 صباحا

BOUCHA-AFES
06-06-2014, 12:27
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اباب قفل السوق هو اخذ اجازة والارتياح والسوق شغال 5 ايام في الاسبوع 24 على 24 ساعة

gr53
06-17-2014, 23:02
الإجازة الأسبوعية التي يغلق فيها السوق نحتاجها كثيرا خصوصا لمن يتواجد بصورة شبه دائمة أمام الشارت
فالسوق يغلق يومي السبت و الأحد و هى فرصة لنا حتى نريح العقل و الأعصاب و نستعد لمواجهات جديدة

Jo.Cena
06-18-2014, 05:47
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
اوقات افتتاحه في مصر هي من 11 مساء يوم الاحد حتي 11 مساء يوم الجمعة والفترة اللي بين الجمعة والاحد دي هي الاجازة

mazn
06-18-2014, 09:47
السلام عليكم ورحمة الله
مواضيع اوقات العـمل المحدده للسوق اخى الكـريم كثيره جدا بالمنتدى
تقدر تبحث فى المنـتدى وان شاء الله ستجد الكـثير من المواضيع
اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

aymanso
06-18-2014, 11:29
السلام عليكم اخى بانسبة لاوقات المتاجرة تختلف من شخص الى اخر وحسب المواعيد المناسبة بكل شخص وبالنسبة لى انا متاجر يومي و اتداول كل يوم على طول الاسبوع و لا اضيع اي يوم و الفرص لاتاتي دئما و الحمد لله في خسارة و ربح وبالتوفيق للجميع

wanxe
06-18-2014, 12:40
سما أخي ورحمة له عليك أولاً مرحباً بك في فوركس عربي إنه موضوع مهم وجيد لكن خبرتي محددات لا تكفيك لأنني مبتدء في حدة لمشروع ورمضان كريم أخي لعزيز

8150017
06-18-2014, 12:42
الفوركس سوق مثل اى سوق فيه موظفين ولازم يكون لهم اجازه يومين فى الاسبوع وفى الاعياد وايضا شركات الوساطه فيها موظفين لازم لهم اجازه
بالنسبه لمصر فتح السوق يكون من كل يوم احد الساعه 12 مساء ويغلق من كل يوم جمعه الساعه 12 مساء مع مرعاة التوقيت الصيفى والشتوى

sabirdaba
06-18-2014, 13:34
اخي الكريم عادي ان السوق يغلق لان السوق مرتبط بحركة الاسعار وطبعا الاسعار تتحرك عندما تكون هناك تجارة في العملات وطبعا هذا اختصاص البنوك وطبعا مادامت البنوك تغلق في اخر الاسبوع فأكيد الفوركس ايضا سيتوقف

anassdr2
06-18-2014, 14:16

mounim1994
06-18-2014, 14:35
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة والسلام على اشرف المرسلين اخي الكريم
السبت و الاحد اجازة بالنسبة للفوركس وبالتوفيق للجميع

hunter_world
06-30-2014, 03:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم السوق يويما معادا السبت والاحد بس اجازه

asifali
07-01-2014, 13:53
الراحة حاجة عادية اخى الكيم وكل مهنة او مؤسسة الزم يبقى ليها ايام راحة وبالنسبة للمواعيد فى موضوع فى المنتدى هبقى احطلك الرابط بتاعة فية كل المواعيد بالتوفيق للجميع الفوركس يغلق يا اخي يومي السبت والاحد كاجازة حتى يرتاح المتداولون من التحليل والتداول خاصة الغرب

othman1
07-01-2014, 14:09
ان الفوركس هي سوق تعمل على مدار 24 ساعة ولكن على الرغم من دلك فان فروعها (سوق نيويرك و سوف لندن وسوق توكيوا)
لها وقت محدد للعمل على سبيل المثال سوق لند يعمل 8 الى 11,07 هناك بعض المواقع المختصة بهدا الامر وشكرا
واتمنى ان اكون افدتك

Mino
07-01-2014, 15:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركتو اهل المنتدى الكرام ام بعد اخى الكريم السوق يعمل 5 ايام فى الاسبوع لكن يوم الحد السوق اجازة ويوم الجمعة حال السوف بيبفا فى النازل واغلب الناس مش بتاجر فى شكران

ali2000
07-02-2014, 01:52
اخي العزيز ان سوق الفوركس يعمل على مدى اربع وعشرين ساعه بدون توقف ولكن استراحة السوق تكون على شكل يومان هما يومان السبت والاحد من الاسبوع ويعمل في الايام الخمسة الباقيه ولك كل التقدير والاحترام

farouk100082
07-02-2014, 01:55
ان النظام الاوربى ناجح لانه لا يحمل نفسه اكثر من طاقته وبالتالى هم يحترمون الوقت لذلك هم ناجحون
وبالتالى هم يريحون انفسهم من التداول اثناء العطلات الاسبوعية كى لا ينهارو ذهنيا

MAGDYABDO
07-02-2014, 02:27
انت الاول تعرف الفرق بين توقيت بلدك وتوقيت جرينيتش
وبعد كده تعرف توقيت فتح الوق بالنسبه لجرينتش

eragon
07-02-2014, 17:29
اي حاجه لازم يكون ليها عطلة رسميــة
بالنسبة في مصر السوق بيقفل طبعا يوميا في الاسبوع السبت والاحد ويتم فتح السوق
حوالي الساعه 2 باليل ,,

poop
07-08-2014, 12:44
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
فى مواقع متخصصه اخى الكريم بتجيب لك اوقات عمل البوصات العالميه
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

ynwa1892
07-08-2014, 13:36
السلام اخي
يغلق السوق لانه يوم عطل عند الموضفين وهو يوم السبت والاحد لازم راحة ياخي
وفقك الله

Hassan Owen
07-08-2014, 14:04

Nabil Wagdy
07-08-2014, 14:07
وقت افتتاح الاسواقا لاوربية والامركيكو اخى الكريم هوة بيكون حولى
الساعة 3 الى الساعة تكون 5 بتوقف مصر القاهرة وهوة الوقت دة اللى السوق
بتحرك فية حركة قوية جدلا لان السويلة فى الاسواق دية كبيرة جدا تحرك السوق

DABDOUB
07-08-2014, 20:26
السوق مفتوح طوال ايام الاسبوع 24 ساعة في اليوم ما عدا السبت و الاحد
و طبيعي يقفل لان البنوك تكون مقفلة و هي تعتبر محرك لسوق العملات يا اخي

abdelaziz 10
07-08-2014, 20:38
هناك من يريد فعلا ان الاجازة تكون في الفوركس وهناك من يتمنى لو العمل مستمر بلا اجازات ابدا
بالتالي الافضل اننا نحسن الاستفادة من اوقات افتتاح الفوركس ونتداول في الاوقات المناسبة فيه

baite
07-09-2014, 15:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,نشكر جميع الاخوان على المواضيع الشيقة و المفيدة.

العطلةالاسبوعية موجود في جميع الشركات اخي و الاوقات على حسب الدول

اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

benchou-ahfd
07-09-2014, 15:45
إغلاق الفوركس أو التوقف الأسبوعي ذلك أن البنوك تقفل اما عن اوقات التداول فهي على الرابط التالي بالتوفيق ان شاء الله

http://forex.timezoneconverter.com/i...imezone=Egypt

MAGDYABDO
07-09-2014, 17:28
عشان زى اى شغالنه ةالناس اللى بتشتغل فيها بتحتاج تاخد اجازه
البنوك ومقرات البورصه وكده

abdelaziz 10
07-09-2014, 20:42
الفوركس يا اخي يقفل طبعا لان تلك الفترة التي يقفل فيها تعتبر بمثابة اجازة يرتاح فيها المتاجرون نسبيا
انما انا شخصيا اتمنى لو ان الفوركس لا يقفل ابدا لان الاجازة اصلا لا استفيد منها فالافضل نربح فيها

choko
07-09-2014, 20:45
الفوركس يعمل كامل ايام الاسبوع بدون انقطاع
باستثناء السبت والاحد راحة اسبوعية وفي اوقات العطل بمناسبة الاعياد

malak_maloka
07-11-2014, 01:02
اعتقد يااخي انهم موظفين ايضا وبيبقي فتره راحه ليهم يعنى مينفعشي انك تعمل 24 ساعه يوميا
ومتواصل بدون ما تأخذ راحه اعتقد ان دي راحه للشركات ووقت افتتاح السوق في مصر مثل اى بلد على ما اعتقد

Yopi
07-11-2014, 01:09
السلام عليكم ورحمة الله اخي اولا لو لم اكن تغلق البورصة لما كنا سنرتاح و سنتقلق
كثيرا نظراللظغط اليومي و مع انني لا احب الراحة يومي السبت و الاحدالا انني اقر بايجابيتها رمضان كريم

abdelaziz 10
07-11-2014, 02:29
طبعا سوق الفوركس يعمل خلال ال 24 ساعة متواصلة من مساء الاحد الى مساء الجمعة اي 5 ايام
انما المتاجر الشاطر هو الذي يغرف متى يتداول في الوقت المناسب ومتى يبرم الصفقة في الوقت الجيد

بشير حمدان
07-11-2014, 02:34
السلام عليكم
ان الفوركس سوق مفتوح على مدار 24 ساعه ما عدا السبت والاحد ودى اجازه فى اوروبا وامريكا . اما مواعيد الافتتاح فتتبادل البورصات الافتتاح معا ليكونوا سوق على مدار اليوم

abdelaziz 10
07-12-2014, 02:32
السوق الفوركسي يعمل على اساس اسواق عديدة ولكن الاهم اننا نركز على السوق الامريكي والاوربي
السبب يا اخي ان السوق الامريكي والاوروبي فيه سيولة جيدة وممكن نحسم في الصفقات بسرعة

keraunos3
07-12-2014, 03:07
السلام عليك أخي
و يفتح يوم الاثنين , المهم في تلك الفترة لا يمكن تفعيل الصفقات

wargita
07-12-2014, 03:08
أخي الفاضل هنالك العديد من الكتابات حول هذا الموضوع وكنت قد تطرقت إليه في السابق.
فأنصحك بالإضطلاع عليه
http://forex-masr.com/showthread.php?83356-%D8%A3%D9%88%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%B3%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA

1 million
07-12-2014, 09:51
اخي الكريم لا اعرف موعد فتح سوق الفوركس حسب توقيت مصر
لكن سوق الفوركس يعمل من يوم الاثنين حتى يوم الجمعة مساءا و لا يتوقف

abdelhak redouane
07-12-2014, 14:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذ الاقتراح انا ارى ان التوقيت سوق الفوركس يكون موعد الافتتاح يوم الاحد على الساعة التاسعة ليلا بتوقيت قرينتس العاشرة ليلا بتوقيت مصر ويغلق يوم الجمعة على نفس التوقيت المحلي الذي كان فيه الافتتاح
بالتوفيق للجميع

maha elsayed
07-12-2014, 16:35
االسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم لفوركس مفتوح ال24 ساعه
طول الاسبوع يا اخى عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريت

DABDOUB
07-12-2014, 20:42
سوق الفوركس يقفل لان متعلق البنوك المركزية فهي تقفا ايام اليبت و الاحد
و بالتالي لا يمكت ان يشتغل الفوركس ايم السبت و الاحد و ايا العطل ايضا

RomanyMoreed
07-18-2014, 00:07
السلام عليكم روحمه الله وبركاته

مفيش حاجه في الدنيا دي شغل مثلآ مش بيكون فية اجازة وده شئ معروف عالميآ ان كل عمل وله اجازة

بالتوفيق

Ahmed2020eg
07-19-2014, 00:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات جميله مشكوور اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع الاعضاء

egymax3d
07-19-2014, 00:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع جميل اخى يستحق الاهتمام والردود رائعة من اصحاب الخبرة ولى كل من ساهم فى الموضوع من افكار واراء بارك الله فيك وبالتوفيق اخى ولى كل اعضاء المنتدى

shellfish_ssa
07-19-2014, 00:48
بسم الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مشكورا اخى الفاضل على طرح وشرح الموضوع بشكل مبسط وسهل ونتمنى كل الاستفاده للاخوه الاعضاء
داخل المنتدى وجزاكم الله خيرا وافادكم ودمتم فى امان الله

صلاح2014
07-19-2014, 01:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم
بسم الله الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه
ومن تبعه باحسان الى يوم الدين ومرحبا واهلا وسهلا بك اخى الكريم فى منتدى الفوركس العرب
شكرا على هده المعلومات الممتازة اخى التى احطنا بها وعلى هدا الشرح اخى
يوم السبت والاحد اخى الكريم السوق يغلق وباقى ايام الاسبوع مفتوح اخى
وافضل اوقات التداول اخى الكريم هى اوقت النهار اخى
وشكرا على هدا الموضوع

عدي
07-19-2014, 16:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع مفيد جدا جميل بارك الله فيك اخي و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق ان شاء الله

Saadqnet
07-19-2014, 16:32
ان سوق البورصة فيه عطلة اسبوعية يومي السبت و الاحد بتوقيت غرينتش+2 اي بتوقيت القدس بالاضافة الى انه يوجد عطلات في
الاعياد الرسمية والعالمية و أعتقد أن السبب في ذلك انه في سواق البورصة العالمية و الشركات موظفين و يجب ان توفر لهم عطلة
اسبوعية و عطلة الاعياد مثل بقية الناس.

gr53
07-26-2014, 21:26
الإجازة الأسبوعية التي يغلق فيها السوق نحتاجها كثيرا خصوصا لمن يتواجد بصورة شبه دائمة أمام الشارت
فالسوق يغلق يومي السبت و الأحد و هى فرصة لنا حتى نريح أعصابنا

AMLAK
07-26-2014, 21:28
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم ايوة فعلا حضرتك سوق الفوركس هوه سوق
عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس
يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

BOULBOUL2
07-26-2014, 23:19
اخى الكريم هوة بيكون حولى الساعة 3 الى السعاة 5 بتوقف
مصر القاهرة وهوة الوقت دة اللى السوق بتحرك فية حركة قوية جدلا لان السويلة فى الاسواق دية كبيرة جدا تحرك السوق

samih
07-27-2014, 00:36
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا غالى على المعلومات على الموضوع الرائع هذا وجزااك الله على تعبك هذا
( سبحان الله وبحمده *** سبحان الله العظيم )

zidan
07-27-2014, 02:30
البورصات الكبرى بتفتح فى اوقات مختلفة يعنى بورصة استراليا و اليابان بيفتحو الساعه 1 صباحا و لندن و المانيا بيفتحو حوالى الساعه 9 صباحا و نيويورك بتفتح حوالى 2 بعد الظهر كل يوم ما عدا السبت و الاحد

sharshabil
07-28-2014, 14:55
سوق الفوركس يا اخي مرتبط بالبنوك المركزية
و هي تكون نغلقة ايام السبت و الاحد اذن لا ب ان يغلق الفولاكس ايضا بالنسبة لفروقات التوقيت شيء عادي يا اخي

kutlarvadisi
07-28-2014, 14:58
غلاق الفوركس أو الإجازة الأسبوعية بسبب أن البنوك أيضا تكون إجازة فكيف يعمل السوق
و بخصوص التوقيتات فهذا الرابط تعرف منه توقيتات الأسواق العالمية في مصر و غيرها من بلدان العالم
http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=Africa/Casablanca;

zidan
07-28-2014, 15:30
السوق الخاص بالفوركس بيقفل كل يوم جمعة مساء و بيفتح فى يوم الاثنين فى منتصف الليل يعنى بين يومى الاحد و الاثنين و اعتقد ان اجازة فى البونك يومى السبت و الاحد حول العالم و لهذا اجازة فى الفوركس

karam22
07-28-2014, 16:07
لابد من الاجازة الاسبوعية اخي الكريم لانها مرتبطة ببورصات وبنوك عالمية وتلك البنوك لها اجازة وتغلق في ميعاد ثابت

wanxe
07-28-2014, 16:07
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

marouansat
07-28-2014, 16:08
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم
و على المعلومات التي تطرقت إليها
و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام

maha elsayed
07-28-2014, 16:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. السوق يعمل يا اخى من الاتنين
الى الجمعه عموما يا اخى تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييييييييت

wanxe
07-28-2014, 16:26
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

gr53
08-06-2014, 11:59
فالسوق يغلق يومي السبت و الأحد و هى فرصة لنا حتى نرتاح قليلا

mohamed bnali
08-06-2014, 14:17
اخي المحترم لا تحتاج اوقات مع غرفة تداول العمولات فالسوق منفتح 24/24 و5 ايام في ا لاسبوع
وسيولة 5 ترليون او ما يزيد
اما في البرصات الاخرى فلكل دولة برصتها ولا تستطيع التداول فيها الا بحضورك في الزمان والمكان او ما ينوب عنك
اما فيبرصة العمولات فتستطيع التداول على النت لا مركز ولا تركز الكل على الهوى
والرابح في هده الغرفة هو الدي يختار اوقاته ودائما حضوره موجود في السوق وربحه موفور من النت
وربحه لا يكون ماديا كجميع البرصات ولكن معنويا الفرق بين الاسعار
وفي دلك ربح كبير وتروات كثيرة وقد يستغلها الصابرون والمتمرسون
وتقبل مروري

zinga
08-09-2014, 16:37
في حيث كان هناك مؤشر الاستوكاستك على الرسم البياني تحت. أو قد تكون لديه
ذهبت إلى أحدث تجعل من مليون دولار التداول في سوق الأسهم الندوة وجدت
إلى أن استخدام القوة المؤشر النسبية هو الطريق المؤكد أن سوق الأوراق المالية
الأرباح.

gr53
08-19-2014, 04:56
ووقت اغلاق السوق ؟
ارجو التوضيح

الإجازة الأسبوعية للفوركس بسبب ربطها بالبنوك فكيف يعمل السوق و البنوك مغلقة
و فروقات التوقيت ابحث عنها في كتب الجغرافيا و هذا يساعد كثيرا المتاجر في تحديد للوقت المناسب للتداول
http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=Africa/Cairo&refresh=5

sharshabil
08-25-2014, 02:23
الفوركس يقفا ايان السبت وةالاحد
لانه تعلق بالبنوك و طبعا البنوك لا تشتغل نهايو الاسبوع و لهدا الفوركس يفقل ايضا

BOULBOUL2
08-27-2014, 01:03

magic777
08-27-2014, 22:03

هيا طبعا البنوك وغيرها بيكون فيها ناس شغاليين بمواعيد يعني الي بيعمل في المراكز دي وكده بيكون ملتزم بالعمل بمواعيد وكده
مش اي حاجه غير لما يكون بيعمل مع نفسه وكده صعب

asafiforex
08-27-2014, 22:19

marwafawzy122
08-27-2014, 22:38
نعم يا اخى الفاضل وهذا بالفعل ما يميز هذا السوق الكبير سوق الفوركس هو سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين....

downlaod1
08-27-2014, 22:43
إغلاق الفوركس أو الإجازة الأسبوعية بسبب أن البنوك

Ahmed2020eg
08-27-2014, 22:55
الراحة حاجة عادية اخى الكيم وكل مهنة او مؤسسة الزم يبقى ليها ايام راحة وبالنسبة للمواعيد فى موضوع فى المنتدى هبقى احطلك الرابط بتاعة فية كل المواعيد بالتوفيق للجميع

sharshabil
08-28-2014, 01:48
الفزرمسيقفل ايام عطلة الاسبوع لان ليس هعناك بنوك
تعمل تلك الايسام و ططبعا عو مرتبط بالبنوك لهذا لا يوج فوكس سبت واحد

a7med84
08-28-2014, 06:26
زى ا عمل اخى الكريم بيكون له اجازه اسبوعيه

وبعدين ده مهم حتى للمتداولين والشركات التى تعمل فى هذا السوق

والله يوفقك

Sama20
08-28-2014, 07:08
صباح الخير
اخي الكريم
البورصات مرتبطه ارتباط وثيق بالبنوك
لذاايام عطلات البنوك تكون كذلك عطله في البورصه
المواعيد الخاصه بفتح واغلاق البورصات لها رابط خاص
تفضل مجموعه من الاعضاء المنتدي مشكورين بطرحها
واي معلومه ممكن تعرفها من القسم التعليمي في المنتدي
ولك جزيل الشكر
والله الموفق للجميع

LAWMAN
08-28-2014, 07:18
اجابه سؤالك الأول هي انه في البورصه العادية يكون لها مقر او مركز محدد يتم فيه التعامل ومن الطبيعى ان العاملين لن يظلوا يعملون طوال 24 ساعه
اجابه سؤالك التانى فروقات التوقيت بين البلدان هذا سؤال اعتقد انه يجيب على نفسه فلان مثلا نحن في الصباح بينما في أمريكا الليل وفى روسيا منتصف اليوم
اجابه سؤالك التالت فأعتقد ان الوقت يكون من التاسعه صباحا حتى الرابعه عصر ولكنى غير متأكد الصراحه

ضرغام المالكي
08-28-2014, 07:52
نعم يا اخى الفاضل وهذا بالفعل ما يميز هذا السوق الكبير سوق الفوركس هو سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع
وشكرا جزيلا على طرح الموضوع وانت نزلت هاذ الموضوع ليس فقط للكسب بل هاذ موضوع هادف جزيل الشكر

ahora
08-28-2014, 10:07
بالنسبة للبورصة مختلفة عن سوق الاسهم و خاصة بالشركات فقط
تغلق لأن لديها وقت عمل محدد أما بالنسبة لفروق التوقيت تستطيع ان تسخدم توقيت غرينيتش أفضل

zinga12
08-28-2014, 14:01
للمضاربة في العقود الآجلة. على وجه التحديد، وغالبا ما يتم استخدام الرهون العقارية الثانية أو قروض المنازل لهذا
الغرض.

AMLAK
08-31-2014, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي الكريم على هدا الموضوع ايوة فعلا حضرتك
سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان
سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين بالتوفيق لك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

ayoubmlk
08-31-2014, 01:40
السوق مفتوح طوال ايام الاسبوع 24 ساعة في اليوم ما عدا السبت و الاحد
لان البنوك تكون مقفلة و هي تعتبر محرك لسوق العملات
اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

nassr15
08-31-2014, 01:44
أخي الكريم لأن الفوركس اللي هي البورصه الكبيره اللي بيشتغل بيها بن ادمين ومحتاين الراحه أكيد وخصوصا الغلطه هنا مش حلوه

alemdar92
08-31-2014, 18:50
اولا السلام عليكم و رحمة الله وبركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين اما بعد
سهل جدا لان اكيد هناك اوقات فراغ و ليس الناس دائما يضاربون اكيد هناك راحة

أسماء نعناع
09-02-2014, 23:22
مش عارف بتقف صراحة ليه بس بتهيالى لتفعيل دورة راس المال اللي في السوق وقت الفتح يوم الاحد وغلق السوق يوم الجمعة 12 مساءا في موضوع عن الاوقات

tedjboyka
09-05-2014, 20:26
خيل القدرة على القيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا، و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية.

gehad87
09-20-2014, 03:54
اسواق الاسهم العالمية بيبقا لها مواعيد عمل زيها زي اي شركة بيبقا العمل فيها بالكتير 8 ساعات في الجلسة الواحدة
بس سوق الفوركس بيقعد على مدار اليوم لان التداول فيه بيبقا على عملات بلدان كتير حول العالم وكل عملة بتتاثر بالاخبار الاقتصادية اللي بتصدر من بلدها
وعن اداء السوق المالي اللي فيها

doaa sary
09-21-2014, 17:43
انا اعارف ان السوق ديما شغال معادا في اوقات معينه وهي في وقت السوق بيبقي اجزه يوم السبت والاحد واعياد الميلاد اخي الكريم بس

مصراوى
09-21-2014, 17:45
اخى الكريم العمل فى الفوركس 5 ايام اسبوعيا على مدار 24 ساعة وغلق السوق يومان فى الاسبوع وبالتوفيق للجمبيع

forexii
09-23-2014, 12:33
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
هناك العديد منالمواضيعبهذا الشان انصحك باستعمال خاصية البحث

walter white
09-27-2014, 20:00
مواضيع اوقات العمل المحدده للسوق اخى الكريم كثيره جدا بالمنتدى
مشكور اخي الكريم على فتح موضوع النقاش بفضلك استفدنا
السلام عليكم

فريــــد
09-28-2014, 03:10
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر
اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية
اتقدم لك بالشكر شكرا لك على الموضوع المهم وال رائع والذي
يستحق القرائة والتمعن

payza
09-28-2014, 06:45
السلام عليكم حضرتك سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع...........

كريـــم
09-28-2014, 18:04
اولا سوق الفوركس بيقفل فى موعد اغلاق البورصات العالمية
التى لا تعمل ايام السبت و الاحد ..فسوق الفوركس يعتمد فى
حركته على حرمة البورصات و لا يعمل بمعزل عنها

فروقات التوقيت بين البلاد سببها خط جرينتش و خطوط
الطول و دوران الارض حول نفسها

فى مصر يغلق السوق فى الساعة الثانية عش يوم الجمعة و يفتح فى الثانية عشر يوم الاحد

awa
10-01-2014, 19:42
لازم يبقى معاك جدول اوقات كل البورصات بتوقيت مصر و دة هيفيدك فى الفوركس
و انا سوف ابحث لك عن هذا الجدول و سوف اضعه فى بوست اخر

haleeim
10-05-2014, 12:08
تقبل مرورى

payoneer
10-05-2014, 12:15
بسم الله الرحمن الرحيم
السبت والجمعه مغلق
تكون اوقات السوق القوية في التقاء البورصات العالمية

w3ad
10-05-2014, 12:20
اخى الكريم طبيعى ان السوق يغلق فهو يعتبر اكبر سوق فى العالم و شئ عادى الا يعمل لمدة يومين
و اى سوق له اجازات اخى الكريم اما فروقات التوقيت فهذا شئ موجود من زمان و مصر ليس لها سوق من الاساس فى الفوركس

mohamedsaber
10-05-2014, 12:41
اعتقد ان سبب الاغلاق هو انها ايام عطلة عمل في كثير من الدول في العالم فيها تكون البنوك مغلقة وهي التي تساعدنا علي فتح الصفقات
اختلاف التوقيت بين البلاد بسبب اختلاف المواقع بالنسبة لخط الاستواء والله اعلم
لكن تستطيع ان تضبط توقيت بلدك في اي موقع او تعرف الفروقات بين البلاد التي تريدها
تقبل مروري اخي

w3ad
10-05-2014, 14:50

mohammed hussien
10-06-2014, 12:02
لقيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا، و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية

amermazzen
10-06-2014, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم مشكور على الموضوع القيم و على المعلومات التي تطرقت إليهاو التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام لابد من التعلم الجيد في الفوركس لأن التعلم الجيد اساس النجاح يجب متابعة أوقات السوق من فتح وأغلاق لأن السوق تفتح يوم الأحد في الساعة 22.00 وتغلق فينغس الساعة من يوم الجمعة.

ashrafshawky
10-06-2014, 12:58
اخى الكريم لك كل الشكر على الموضوع وبالفعل استفدت منة وننتظر المزيد من المواضيع الجيدة والمفيدة وبالتوفيق للجميع والربح

payza
10-06-2014, 13:23
اعرف كدا سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع......

vaaas
10-12-2014, 01:25
تخى الكريم لقد سبقنى احد الاعضاء الكرام واعطاك رابط لتوقيتات الاسواق فى الفوركس وهى مهم جدا ان تعرفها

وتوقيت جرنيتش يختلف عن مصر انك تزود ساعتين عن جرنيتش ..وايضا السوق يغلق من مساء الجمعه وحتى مساء الاحد

تحيتى

AMLAK
10-17-2014, 18:08
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الفوركس يغلق يومي السبت والاحد كاجازة حتى يرتاح المتداولون من التحليل والتداول خاصة الغرب بالنسبة للعرب فالاحسن في رايي لو كانت الاجازة يوم الجمعة لان السبت والاحد يعني بالخصوص الغرب بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

dellos
10-17-2014, 18:10
السلام عليكم
مرحبا اخي نعم سوق الفوركس له عطلة نهاية الاسبوع حيث لا يتم التداول فيه حتى يوم الاثنين اما عن اغلاق السوق فيكون الجمعة باليلل اما الافتتاح فيكون يوم الاحد
باليلل

مصطفى حمدان
10-20-2014, 12:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل من الطبيعى ان تكون هناك ايام راحة للعمالين فى هذا المجال وبالتالى ياتى يومى اغلاق البورصة اما بالنسبة لفروق التوقيت فالبورصة تعمل بالتوقيت العالمى وليس لدولة معينة

ranou
10-21-2014, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم مشكور على الموضوع القيم و على المعلومات التي تطرقت إليهاو التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام لابد من التعلم الجيد في الفوركس لأن التعلم الجيد اساس النجاح يجب متابعة أوقات السوق من فتح وأغلاق لأن السوق تفتح يوم الأحد في الساعة 22.00 وتغلق فينغس الساعة من يوم الجمعة.

algeria
10-27-2014, 09:39
أخي الكريم .
يعمل سوق الفوركس 24/24 في يوم و 5 أيام في الأسبوع
أرجوا أن أكون قد افدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

Ahmed2020eg
10-27-2014, 15:15

ahmed_com
10-27-2014, 15:59
اهلا بكم اعضاء النتدى
لمن لديه خبرة في المجال الرجاء منه التفاعل ليستفيد الجميع
شكرا جزيلا يا صاحب الموضوع
السلام عليكم

عبدالله محمد111
10-27-2014, 16:05
السلام عليكم ورحمة من الله وبركاته اخي الحبيب اشكرك بشدة علي طرح مثل هذه الموضيع التي تفيد الكل
وتفيد المبتدئين في الحصول علي خبرة من تعليقات اصحاب الخبرة والتعلم منهم
وشكرا لك اخي علي طرحك لهذا الموضوع وموفق

محمد ميدو
10-27-2014, 16:17
مهو فى ناس بتشتغل عشان نشوف الشارت اللى قدامنا اكيد لازم يحتاجو راحة برضه من الشغل اخى الكريم هو بيقفل يوم سبت وحد بس غير الايام دى 24 ساعة السوق فاتح وكل دولة وليها ميعاد افتتاح لها

marem2007
10-27-2014, 16:35
اوقات عمل السوق مهمة جدا انك تكون عارف رالمواعيد الي بتفتح فيها اسواق الفوركي او البنوك بشكل عامومن اكبرهم سيدني وطوكيو

ramdani
10-27-2014, 16:45
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم اوقات عمل السوق مختلفة بين البورصة و الفوركس هدا الاخير مفتوح طول اليوم

mghorab90
10-27-2014, 16:49
اولا سوق الفوركس بيقفل فى موعد اغلاق البورصات العالمية التى لا تعمل ايام السبت و الاحد ..فسوق الفوركس يعتمد فى حركته على حرمة البورصات و لا يعمل بمعزل عنها فروقات التوقيت بين البلاد سببها خط جرينتش و خطوط الطول و دوران الارض حول نفسها فى مصر يغلق السوق فى الساعة الثانية عش يوم الجمعة و يفتح فى الثانية عشر يوم الاحد

Jek_So
10-27-2014, 16:53
كل منصة لديها اوقات تعمل عليها واوقات تغلق فيها مثلا منصة شركة انستا تفتح يوم الاحد 10 ليلا
وتغلق يوم الجمعة العاشرة ليلا بتوقيت الجزائر وفروق التوقيت يختلف بين بلد واخر فمثلا مصر اعتقد +2 على توقيت الجزائر

kingman
10-27-2014, 19:41
مواعيد السوق متاحة ومعروفة للجميع ويجب على كل متاجر ان يعرف مواعيد افتتاح واغلاق كل بورصة عالمية واوقات السيولة العالية وكذلك وقت الاخبار القوية والبيانات الاقتصادية حتى لايتعرض لمفاجآت اثناء التداول فكثيرا ماجهلنا وقت خبر او وقت سيوله عالية وكانت النتيجة غير محموده

forexabdo2014
10-31-2014, 06:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

hassene
10-31-2014, 06:29
يوم عطل عند الموضفين وهو يوم السبت والاحد, تلك الفترة
التي يقفل فيها تعتبر بمثابة اجازة يرتاح فيها المتاجرون

DABDOUB
11-01-2014, 13:55
ان الفوركس هي سوق تعمل على مدار 24 ساعة ولكن على الرغم من دلك فان فروعها (سوق نيويرك و سوف لندن وسوق توكيوا)
لها وقت محدد للعمل على سبيل المثال سوق لند يعمل 8 الى 11,07 هناك بعض المواقع المختصة بهدا الامر وشكرا
واتمنى ان اكون افدتك

breakss08
11-12-2014, 01:20
اعتقد ان البورصه لها مواعيد للفتح والاغلاق ولكنى للاسف لم ادخل اليها ولم اتعلم الا على الفوركس مباشره
وان كنت تسال اسئله عن البورصات وفروق التوقيت للاسف حسب تواجد كل بلد

tawfik200
11-12-2014, 01:31
سلام عليكم ورحمة الله وبراكته اخواني الكرام يجب ان تكون دا خبرة كافية لتماش مع السوق حتي تعرف اوقات المناسبة للدخول في صفقة

mayali
11-12-2014, 17:50

ProForex
11-12-2014, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أوقات عمل سوق الفوركس يكون خلال 5 جلسات الأوربية والأمريكية والبريطانية والاسيوية والاسترالية

mooor
11-12-2014, 19:05
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
ان السوق المصرية بتبدء الساعة 10 صباحا و تغلق الساعة 2:30 مسائا
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

hamdochi
11-12-2014, 19:42
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني الاعضاء الكرام اعتقد ان هناك من يريد فعلا ان الاجازة تكون
في الفوركس وهناك من يتمنى لو العمل مستمر بلا اجازات ابدا بالتالي الافضل اننا نحسن الاستفادة من اوقات
افتتاح الفوركس ونتداول في الاوقات المناسبة فيه بالتوفيق لجميع المتداولين ان شاء الله تعالى

mooor
11-12-2014, 19:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
ان السوق المصرية تفتح الساعة 10 الصبح و تغلق الساعة 2:30 مساءا
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

Azeddinovic
11-14-2014, 22:11
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها

maha mass
11-14-2014, 22:39
الســــــــــلام عل ـــيكم ورحـــمه الله وبركاته ....... شكرا يا اخى على طرح الموضوع
الاكتر من رائع والمفيج عن اوقات عمل السوق يا اخى فى الفوركس

y4x
11-14-2014, 23:08
السوق يا اخي بيفتح الساعه 12 ليلا يوم الاثنين

ويقفل الساعه 12 ليلا يوم الجمعه

بس مش حلو ابدا ايام الاجازه

انا مش بحب ايام الاجازه

worldg04
11-18-2014, 19:32
اعتقد يااخي انهم موظفين ايضا وبيبقي فتره راحه ليهم يعنى مينفعشي انك تعمل 24 ساعه يوميا
ومتواصل بدون ما تأخذ راحه اعتقد ان دي راحه للشركات ووقت افتتاح السوق في مصر مثل اى بلد على ما اعتقد

may0
11-18-2014, 19:32
ايوة فعلا حضرتك سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام
فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين.

aliali
11-20-2014, 11:39
اخى الكريم هوة بيكون حولى الساعة 3 الى السعاة 5 بتوقف

marina
11-20-2014, 13:26
تخيل القدرة على القيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا، و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية.

alimohamed
11-20-2014, 15:24
وقت افتتاح الاسواق الاوربية والامركية اخى الكريم هوة بيكون حولى الساعة 3 الى السعاهة 5 بتوقف مصر القاهرة وهوة الوقت دة اللى السوق بتحرك فية حركة قوية جدلا لان السيولة فى الاسواق دية كبيرة جدا تحرك السوق

amenaali
11-22-2014, 17:59
نعم يا اخى الفاضل وهذا بالفعل ما يميز هذا السوق الكبير سوق الفوركس هو سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة
فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع
وشكرا جزيلا على طرح الموضوع وانت نزلت هاذ الموضوع ليس فقط للكسب بل هاذ موضوع هادف جزيل الشكر

monayaa
11-22-2014, 17:59
نعم يا اخى الفاضل وهذا بالفعل ما يميز هذا السوق الكبير سوق الفوركس هو سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة
فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين....

garen
11-22-2014, 18:01
سوق الفوركس هوه سوق عملاق لتداول العملات الاجنبية وهوه مفتوح 24 ساعة فى اليوم خمسة ايام فى الاسبوع اى ان سوق الفوركس يغلق يومان فى الاسبوع واعتقد ان الاجازة دى راحة للموظفين

ام زياد
11-22-2014, 18:06
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفاضل تخيل القدرة على القيام بتداولات لمدة عام خلال يومين، و هكذا، فأنت لست بحاجة لكي تنتظر لترى إن كانت الإستراتيجية ناجحة أم لا، و يمكنك تحديد النواحي التي بحاجة إلى تحسين خلال وقت قصير. يمكن التصور و الإختبار و التحسين خلال وقت قصير للغاية.

al.hany
11-26-2014, 18:55
اعتقد فى اخر النها ار اوى اليوم بيقا دا الوقت الى بتقدر انك تستغله فى فتح السوق بالنسبه لك بسوره كبيهر اوى وشكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا وان السوق دا هتقدر انك تستفيد منه بصوره كبيره شكرا للللللك

allh
11-26-2014, 19:30
السوق بييغلق اوقات الجمعه والسب فى المساء بتوقيت ام الدنيا وان دا هوالى هتقدر انك تمنع نفسك من المتدالوه بشكل كبير وان التداول فى الوقت دا بيبقا ممكنوع حتى هتلاقى المنصه عندك مغلقه بشكل بكير شكرا لك وبالتوفيق انشاء الله تحياتى

hmadnahc
11-26-2014, 20:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اللهم علمنا ما ينفعنا و انفعنا بما علمتنا انك انت الغفور الرحيم اما بعد انا يا اخي ليست لدي و لآ ادنى فكرة عن هاذا الموضوع

Ahmed2020eg
11-26-2014, 21:30

alis
11-27-2014, 01:48
اعتقد ان الفورقات الدول مش بتقدر انك تعرفها غير من خلال التوقيتات العامليه شكرا لك وبالتوفيق وان طبعا دا ليك جدا مفيد اوى وان كمان الاسواق كله اوقتها مبتبقاش شبه بعض شكرا اخى الكريم وبالتوفيق

eslam22
11-27-2014, 02:45
اعتقد ان القت الى السوق بيتقفل فيه بيبقا ايم اجازاته الجمعه والسبت بقا علشان تقدر تتعامل وتقف على رجلك من الاول لو فى حاله خساه وان كمان لزام تبقا عارف تتعامل ازاى فى الفوكرس فى اوقات السوق شكرا لك

omar223
11-27-2014, 09:08

karim01
11-27-2014, 18:21
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية اتقدم لك بالشكر شكرا لك على الموضوع المهم وال رائع والذي يستحق القرائة والتمعن

esshazly
11-28-2014, 02:13
السلام عليكم ... السوق بيعمل 5 ايام في الاسبوع من الاتنين الي الي الجمعه وكمان 24 ساعه طول ال 5 ايام ... عيش يا معلم ... بالتوفيق ان شاء الله اتمني لك دوام النجاح ان شاء الله

toutou1
11-28-2014, 14:41
اعتقد فى اخر النها ار اوى اليوم بيقا دا الوقت الى بتقدر انك تستغله فى فتح السوق بالنسبه لك بسوره كبيهر اوى وشكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع المهم جدا وان السوق دا هتقدر انك تستفيد منه بصوره كبيره شكرا للللللك

zoza
11-28-2014, 15:09
الفروق الى بتبقا فى البلاد دى علشان السوق ليه توقيت علىالمى بيبقا على كل البلاد الى ب تببقا فى العالم والمفروض ان البلاد دى هى الى تظبط موعيدها على السوق الى احنا فيه بس مش اكتر وان دا امر مهم جدا لازم تبقا عارفه شكرا لك

---------- Post added at 02:09 PM ---------- Previous post was at 02:07 PM ----------

عليك بالتجريب فى كل الايام الى انت ممكن تتاجر من خلالها وان دا الى هيقدر يففيدك بشكل كبير وان كمان المتاجره فىالوقت المناسب هيقدر انه يديدك الكثير من الاشياء المهمه جدا وان كمان لازم تعرف ان اهم الاوقات بتبقا دائما فى الصباح اخى الكريم وتقبل تحياتى

dalirap
11-28-2014, 15:31
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
سوق الفوركس يعمل 24 / 24 و-5 /7 ويمكن دخول السوق عن طريق الأنترنات

myaer
11-29-2014, 09:05
كل منصة لديها اوقات تعمل عليها واوقات تغلق فيها مثلا منصة شركة انستا تفتح يوم الاحد 10 ليلا
وتغلق يوم الجمعة العاشرة ليلا بتوقيت الجزائر وفروق التوقيت يختلف بين بلد واخر فمثلا مصر اعتقد +2 على توقيت الجزائر

ameera
11-29-2014, 09:05
السلام عليكم
مرحبا اخي نعم سوق الفوركس له عطلة نهاية الاسبوع حيث لا يتم التداول فيه حتى يوم الاثنين اما
عن اغلاق السوق فيكون الجمعة باليلل اما الافتتاح فيكون يوم الاحد
باليلل

sabritech
11-29-2014, 09:32
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد شكرا لطرحه وياريت الكل يستفاد من
اخي الكريم مشكور

بالتوفيق اخي العزيز

Wassa04
11-30-2014, 01:11
مرحبا اخي الكريم الفوركس يعمل يوميا اكثر من
البورصة حقيقة ليس لدي فكرة حول بورصة مصر تقبل مروري

medo2013
11-30-2014, 01:18
السوق مفتوح خمس ايام فى الاسبوع ولكن هذة الايام يمكنك التجارة فيها عدا وقت الاخبار بيكون ممنوع الددخول فية والتجارة علية فى شركة انيتستا والسوق يغلق الجعة بالليل 12 ويفتح الاحد الصبح يبقى بيغلق يومان

The King Algeria
11-30-2014, 01:19
السلام عليكم اخي الكريم السوق يعمل ابتداءا من يوم
الاثنين الى غاية يوم الجمعة و هو لايتوقف ابدا الا في اوقات العطلة الي هيا يومي السبت و الاحد

medomedomedo
11-30-2014, 01:42
حابب اعرف ليه البورصة الكبيرة اللى زى الفوركس ليه تقفل ؟
البورصه الكبيره بتقفل لانه قائمه علي مواعيد معينه يوميا اما الفوركس فهو مستمر من فتره الي فتره
هذا عادي هناك فروق توقيث بين البلاد ويمكن ان تحل المشكله لو بتعتمد علي موقع فوركس فاكتوري بتظبيطه علي وقت بلدك لتعرف مواعيد افتتاح واغلاق السوق
يوم الاحد يتم افتتاح السوق بتوقيت مصر الساعه 12
ووقت اغلاق السوق ؟
يكون يوم الجمعه مساء الساعه 11 او 12 بتوقيت مصر

juba7abood
11-30-2014, 02:11
السلام عليكم
تقبل مروري ♪♪♪

salichou
11-30-2014, 15:07
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:
من يوم الاحد في الليل الي يوم الجمعة يعمل السوق

omar223
11-30-2014, 15:28
وقت افتتاح الاسواقا لاوربية والامركيكو اخى الكريم هوة بيكون حولى
الساعة 3 الى الساعة تكون 5 بتوقف مصر القاهرة وهوة الوقت دة اللى السوق
بتحرك فية حركة قوية جدلا لان السويلة فى الاسواق دية كبيرة جدا تحرك السوق

rachid00
12-05-2014, 03:35

meriam01
12-05-2014, 14:08
وقت افتتاح الاسواقا لاوربية والامركيكو اخى الكريم هوة بيكون حولى الساعة 3 الى السعاة 5 بتوقف

gr53
12-12-2014, 16:34
الإجازة الأسبوعية للفوركس بسبب ربطها بالبنوك فكيف يعمل السوق و البنوك مغلقة
و فروقات التوقيت ابحث عنها في كتب الجغرافيا و هذا يساعد كثيرا المتاجر في تحديد الوقت المناسب للمتاجرة

bibou
12-12-2014, 16:46
hkgfhgflkhmjkgdsfjklsqs
fsdfdsjkfsdkgfdskgjfsdkgjfdg
sgfgjkfdgjfdkgfjdgkfdjgfdg$dfjgfdkgfdkg*fdkjgfdkgf dgfdgfjdsklfjkdsl*kjdfksdfdsklfdsk
fjsdkfjdskfsdkfj

hamza01
12-12-2014, 17:27
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد خير البشر
اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو في البداية
اتقدم لك بالشكر شكرا لك على الموضوع المهم وال رائع والذي
يستحق القرائة والتمعن

ايمان الباز
12-18-2014, 19:36
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
السوق بينغلق الساعه 12 مساء ليله الجمعه ويفتح 12 مساء ليله الاحد
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله

nada 200
12-18-2014, 21:39
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع اوقات عمل السوق يا اخى يا ريييييييييييييييت

sarass11a
12-20-2014, 22:48
87

نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى