PDA

View Full Version : ::::::::::: معلومة كل يوم :::::::::::::::

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 20:34
مساء الخير احلى عالم

سوف اقدم لكم يومياً معلومات فى هذا الموضوع

جميع المعلومات متعلقه بمجال الفوركس

شكراً لكم وانتظرونى

يمكنكم ايضاً

اضافة معلومات معى

ارجوكم كل واحد يطلع المعلومه من راسه وليس من منتدى اخر

تحياتى

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 20:44
هل تعلم ان الميتا تريدر

صناعه روسيه

kingman
05-24-2012, 20:48
بالتوفيق اخى الفاضل فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله
وبمناسبة الميتاتريدر فان اعلن القائمين عليه انه سوف يتوقف العمل على نسخ الميتاتريدر الأقل من 416 ابتداءا من الشهر القادم بأذن الله
وطبعا يجب على كل متاجر تحديث الميتاتريدر قبل هذا الموعد كى يتمكن الدخول الى حسابه

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 20:51
انت تقصد الاصدار الخامس ياغالى ام ماذا

انا اللى اعرفه ان ميتا تريدر 5 قريبا فى الاسواق

هتنزل رسمى وكامله

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 15:45
لا تخالف الاتجاه العام

اتبع الترند ولاتخالفه

واعلم ان الترند صديقك
لا تخالفه واتبعه فى اى مكان يتجه

kingman
05-25-2012, 15:48
بالتوفيق اخى الفاضل فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله
وبمناسبة الميتاتريدر فان اعلن القائمين عليه انه سوف يتوقف العمل على نسخ الميتاتريدر الأقل من 416 ابتداءا من الشهر القادم بأذن الله
وطبعا يجب على كل متاجر تحديث الميتاتريدر قبل هذا الموعد كى يتمكن الدخول الى حسابه

لا اقصد ميتاتريدر اربعة وده نص الرسالة من انستا
Old MetaTrader 4 versions are not supported any longer
Dear customers,
We would like to inform you that from June 1, 2012, on all the trading terminals older than version 416 shall stop functioning, for the developer does not support old versions of MetaTrader 4 any longer.

In order to check your software build, select the About option in the Help section of your trading terminal.

We kindly ask you to pay due attention to this notification. We suggest that you either update your trading terminals in advance or download new distributions from our website.

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 15:59
هل تعلم ان حجم التداول يومياً فى هذا السوق يصل الى 3 ترليون يومياً

معنى كلمة اسبريد

تعنى الفرق بين سعر البيع والشراء

وهو العمولة التى تأخذها منك الشركة

اثناء دخولك اى صفقة

وليكن اسبريد اليورو دولار يكون 2 بيب وفى بعض الشركات بتكون اقل

kingman
05-25-2012, 22:36

معنى كلمة اسبريد

اثناء دخولك اى صفقة

ونحن دائما نسمع عن ان سوق الفوركس يحتوى على اكبر سيولة فى الأسواق المالية وانه كل يوم فى ازدياد وده واضح جدا من التقلبات الشديدة عليها وحركاته التى تعبر عن حجم هذا السيولة والله اعلم
وبخصوص الأسبريد دائما بيكون اقل اسبريد فى كل الزواج هو زوج الزعيم والساحر وفى كثير من الأوقات فى وقت السيولة العالية بيكون اقل من نقطة فى بعض الشركات ذات الأسبريد المتحرك

magic777
05-26-2012, 01:36
لا اقصد ميتاتريدر اربعة وده نص الرسالة من انستا
Old MetaTrader 4 versions are not supported any longer
Dear customers,
We would like to inform you that from June 1, 2012, on all the trading terminals older than version 416 shall stop functioning, for the developer does not support old versions of MetaTrader 4 any longer.

In order to check your software build, select the About option in the Help section of your trading terminal.

We kindly ask you to pay due attention to this notification. We suggest that you either update your trading terminals in advance or download new distributions from our website.
هما اصلا بيبعتوا رساله لما بتفتحه كل لما المتياتريد يتحدث
يطلبوا منك انك تحدث البرنامج
وحتى لو الغوا الاصدار ده وانت لسه محدثتش تقدر ساعتها تسطب النسخه المحدثه من موقع الشركه وتلغي القديمه اللي عندك عادي

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 13:31
هل تعلم ان شركة انستا فوركس

من اكبر الشركات فى الرافعه الماليه على الساحه

الرافعه الماليه الموجوده بها

1:1000

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 21:05
نصيحه يااحبائى المبتدئين
الخروج الخاطيء من السوق : إذا دخلت في عقد وكان السوق يسير عكس اتجاهك تأكد أن تخرج بتوقيت جيد ، لا تحاول مضاعفة الخسارة ، إذا كان السوق يسير في الاتجاه الصحيح لا تقنع نفسك بالخروج سريعا لأنك متعب بل عليك التعامل مع التعب والإجهاد على انه جزء من عملك وفى المقابل لا تطمع كثيرا وعليك أن تحسن الخروج في موقع مناسب .

sunlight
05-26-2012, 21:08
نصيحه يااحبائى المبتدئين
الخروج الخاطيء من السوق : إذا دخلت في عقد وكان السوق يسير عكس اتجاهك تأكد أن تخرج بتوقيت جيد ، لا تحاول مضاعفة الخسارة ، إذا كان السوق يسير في الاتجاه الصحيح لا تقنع نفسك بالخروج سريعا لأنك متعب بل عليك التعامل مع التعب والإجهاد على انه جزء من عملك وفى المقابل لا تطمع كثيرا وعليك أن تحسن الخروج في موقع مناسب .

اتمنى ان اسمع هذه النصيحه واظل اكررها مليون مره حتى اتعلمها فأنا
كل مره ادخل فى صفقه والسوق يقلب عليا وساعات يرجع تانى ويقلل الخساره ونفسى الاماره بالسوء تقول ليا انتظر ستربح وتظل تردد هذه التفاهات حتى اجد نفسى بعد ما كنت خاسر 3 نقط ولا حتى 10 نقط اصبحت 40 او 30
يا ناس حد يشوفلى حل فى الدماغ دى

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 21:12
ياعمنا متستعجلش احنا بقنا سنين

ولسه بنتعلم ومش كبار على الخساره

وحده وحده

ركز بس وهدى اعصابك وقت المتاجره

شكلك عصبى اوى ههههههههههههه

الامور فى الاول بتقى صعبه لكن مع الوقت ياحبيبى هيكون كل شئ تمام وهتربح باذن الله اعمل بس اللى انا قولتلك عليه

jans
05-26-2012, 21:29
بارك الله فيك على هذه المعلومات
هل شركة انستا فوركس
لديها اكثر من برنامج تداول غير الميتا تراند

magic777
05-27-2012, 00:02
نصيحه يااحبائى المبتدئين

هيا نصيحه جيده فعلا
بس كيف نحدد الوقت الصحيح للخروج باقل خساره
لو انت دخولك خاطئ من البدايه وعكس عليك السعر كتير هتعمل ايه علشان تحدد امتى تخرج وهل هتستخدم الهيدج بدلا من الخروج بالخساره دي ولا ايه؟

Mohamed90
05-27-2012, 13:51
بارك الله فيك اخي على المعلومات القيمة و نحتاج مواصلة لذلك و مزيد من المعلومات للتعم الافادة بين الاخوة و موضوع جميل اخي و يجب انتباه لهده النقط التي ذكرت بعناية

kingman
05-27-2012, 17:27
نصيحه يااحبائى المبتدئين

الخروج الخاطئ احد اسباب الخسائر فى هذا السقو ودايما الخروج من السوق او الدخول اليه يحتاج قدر كبير من المرونة فى التعالم مع السقو واكثر شئ بيتعرض ليه المتاجر وبيبقى مهلك له هو عند انعكاس السوق عليه واصراره عدم الخروج وانظار ان يعود السعر مرة اخرى لنقطة الدخو لاو تحقيق ربح وكتير بيكون سبب مرجن للحساب

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 18:44
المتاجرة بدون خطة: تحقيق الربح لا يمكن أن يكون يوما هو الخطة للتجارة ، خطة التجارة هي برنامج العمل لتحقيق النجاح ويجب أن تحدد أهدافك من السوق وإذا لم يكن لك هدفا هذا يعنى أنه لا يوجد لديك خطة وسوف تخسر في النهاية )هناك إحصائية تفيد بان 95% من الخاسرين يخرجون من السوق بسبب عدم وجود خطة لديهم

ramid
05-27-2012, 19:35
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هاته المعلومات الخفيفة والهامة في نفس الوقت
انها طريقة جميلة في مشاركتنا معلوماتك القيمة
اتمنى ان تواصل في ابداعك هذا

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 20:13
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هاته المعلومات الخفيفة والهامة في نفس الوقت
انها طريقة جميلة في مشاركتنا معلوماتك القيمة
اتمنى ان تواصل في ابداعك هذا
ياغالى لا شكر الله يكرمك على واجب

والله لا احب الشكر واى كلااام فيه مجاملات

انا احب ان افيد واستفيد

بارك الله فيك ورزقك من حيث لا تحتسب

هل تعلم اخى الكريم

معنى كلمة بورصة :
لبورصة هي عبارة عن سوق تجاري به الكثير من المتاجرين، من اهم هؤلاء المتاجرين هم المستثمرين والبنوك وصناديق الاستثمار وشركات الوساطة والمضاربين ، وهناك العديد والعديد من الاشياء التي تتم المتاجرة بها وفقا لنوع البورصة ، فهناك بورصة الأسهم والسندات (والتي يتم فيها تبادل أسهم الشركات والسندات) ، وبورصات السلع الأساسية ( مثل القمح والبترول) ، وبورصة العملات التي يتم فيها بيع وشراء العملات الأساسية

عمرو
05-27-2012, 21:55
نصيحه يااحبائى المبتدئين

معلومات قيمة تقدمها اخى محمد
فعلا اكبر مشكلة هى معرفة وقت الخروج الامن وهو وقت انعكاس السوق وتغير الاتجاه ولكن مشكلتنا اننا لا نرضى بالخسائر ونكابر ونعيش على امل ان يتحول ويرتد الاتجاه الى صالحنا وكأن الفوركس يسير بالحظ او بالصدفه
والهيدج من اساليب تقليل الخسائر ة ولكن له خبراءة فهو سلاح ذو حدين ان استطعت ان تتعلمة ممكن ان تخرج سالما

shero
05-27-2012, 22:24
بارك الله فيك على هذه المعلومات
هل شركة انستا فوركس
لديها اكثر من برنامج تداول غير الميتا تراند

نعم شركة انستا فوركس لديها اكتر من برنامج تداول بما يناسب احتياجاتك كمتاجر , بالاضافة الى الميتاتريد 4 و 5 العاديين , توجد منصة التداول المتعددة والتى تسمح لك بادارة اكثر من حساب من منصة واحدة ولكن يشترط فيها ان تكون الحسابات على سيرفر واحد حتى يفتح البرنامج او يغلق الصفقات بسهولة وفى وقت واحد لجميع الحسابات

عمرو
05-27-2012, 22:44
نعم شركة انستا فوركس لديها اكتر من برنامج تداول بما يناسب احتياجاتك كمتاجر , بالاضافة الى الميتاتريد 4 و 5 العاديين , توجد منصة التداول المتعددة والتى تسمح لك بادارة اكثر من حساب من منصة واحدة ولكن يشترط فيها ان تكون الحسابات على سيرفر واحد حتى يفتح البرنامج او يغلق الصفقات بسهولة وفى وقت واحد لجميع الحسابات

الموضوع لا يخص شركة بعينها انما الموضوع عن نصائح نابعة عن تجارب وانا ارى ان العلم هو اساس الموضوع والتدريب على الديمو هو الاصل وضبط النفس والسير على خطة ممنهجة وليس عشوائيا مع احكام جماح نفسك فى فكرة الثراء السريع والبعد عن الطمع والجشع وبذلك تصل لما تتمناه فى الفوركس وهذه هى افكار الخبراء بالاجماع وغير ذلك هو الخطأ بعينة

mando
05-28-2012, 01:22

مشكور على المعلومات القيمة دى لكن هذه المعلومة غير صحيحة
لانها فى شركة اخرى الرافعه المالية 1.2000

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 03:54
مشكور على المعلومات القيمة دى لكن هذه المعلومة غير صحيحة
لانها فى شركة اخرى الرافعه المالية 1.2000

شكراً على التصحيح ياماندووو

لم اسمع عن هذه الشركة من قبل ياغاالى

بس الرافعه دى جنانينه

رافعه كبيره جداً

DZforex
05-28-2012, 09:23
مشكووور محمد عى هذه المعلومات القيمة ساكون معكم باذن الله اشراككم كل يوم
معلومة جديدة

ahmed
05-28-2012, 11:47
هل تعلم ان السعر لا يحترم اى تحليل طوال الوقت
فاحيانا التحليل او الاستراتيجيه تصيب واحيانا تغفو
ولكن هل تعلم ان العبرة بالنهايه؟

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 18:30

فى اوقات كتيررر السوق لا يحترم تحليلك ويخالف تحليلك

ولكن بنقول لو السوق احترم تحليلك بنسبة 70% يبقا انت زى الفل لا بأس

لكن طبيعى يعنى انى مش كل صفقة هتكون رابحه معنا

اهم شئ المحصله النهائية ياعزيزى

14) لا تدخل السوق أثناء ورود الأخبار الاقتصادية : أغلب الحركات الكبيرة تحدث قبل وأثناء وبعد وقت الأخبار، حيث يكون حجم التداول ضخما وكمية العقود كبيرة جدا وتكون الحركة حقيقية وتأخذ اتجاها مطردا ، ومن غير المستحسن الدخول إلى السوق خلال هذه الفترة ، (قارن حركة السوق في الأوقات الهادئة عندما يكون السوق تحت سيطرة البنوك من خلال تجارة عملائهم).

sunlight
05-28-2012, 19:34
فى اوقات كتيررر السوق لا يحترم تحليلك ويخالف تحليلك

ولكن بنقول لو السوق احترم تحليلك بنسبة 70% يبقا انت زى الفل لا بأس

لكن طبيعى يعنى انى مش كل صفقة هتكون رابحه معنا

اهم شئ المحصله النهائية ياعزيزى

14) لا تدخل السوق أثناء ورود الأخبار الاقتصادية : أغلب الحركات الكبيرة تحدث قبل وأثناء وبعد وقت الأخبار، حيث يكون حجم التداول ضخما وكمية العقود كبيرة جدا وتكون الحركة حقيقية وتأخذ اتجاها مطردا ، ومن غير المستحسن الدخول إلى السوق خلال هذه الفترة ، (قارن حركة السوق في الأوقات الهادئة عندما يكون السوق تحت سيطرة البنوك من خلال تجارة عملائهم).

حدث معى هذا ولكنى لم اعلم ان هناك خبرا ما
كنت اتاجر عادى فى يوم من الايام وشاهدت السعر يعكس فى ثانيه والخساره تجرى بطريق انى جلست اضحك من سرعه
تحرك السعر وبعد ماخص خلصت الفلوس واتقفل الحساب

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 19:40
ابقا تابع الاخبار ياصن لايت على فوركس فاكتورى

وقبل ما تدخل الصفقة شوفه هيجى خبر امتى يحرك السعر واحسبها صح

واتعلم من الخطأ اللى حصلك ده وان شاء الله ميتكررش مره اخرى

الله معك

forexBOSS
05-28-2012, 19:55
انا عايز اقول معلومه بعيده عن الفوركس لكن مفيده جدا للتجار و اعتقدد ان فيه كتير سمع المعلومه دى انا لما كنت بتابع الفوركس والمنتديات و بجلس فتره طويله امام الجهاز كان بيجيلى التهاب فى عينى ووجع شديد لحد مواحد اخصائى قال لى ان اضع كوب من الشاى امام الكمبيوتر ليمتص الاشعه و يحافظ على عنيك و فعلا محستش بوجع فى عينى لكن متشربش الشاى لانه بيمتص الاشعه بداخلهو ديه اشعه ضاره اعتقد ان كتير سمعها بس اكيد فى ناس متعرفهاش

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 20:01
انا عايز اقول معلومه بعيده عن الفوركس لكن مفيده جدا للتجار و اعتقدد ان فيه كتير سمع المعلومه دى انا لما كنت بتابع الفوركس والمنتديات و بجلس فتره طويله امام الجهاز كان بيجيلى التهاب فى عينى ووجع شديد لحد مواحد اخصائى قال لى ان اضع كوب من الشاى امام الكمبيوتر ليمتص الاشعه و يحافظ على عنيك و فعلا محستش بوجع فى عينى لكن متشربش الشاى لانه بيمتص الاشعه بداخلهو ديه اشعه ضاره اعتقد ان كتير سمعها بس اكيد فى ناس متعرفهاش

طب ايه علاقة الشاى بالاشعه دى
يابوس

هل انت جربت موضوع الشاى ده بالفعل ام ماذا ؟

forexBOSS
05-28-2012, 20:18
طبعا جربته و صدقنى نفع و عينى ماوجعتنيش اليوم ده الشاى بيمتص اى شعاع خارج من الشاشه و مبتعديش منه
و مش حلو لما تشرب الشاى بعد كده لان الاشعه الضاره متدخلش الجسم و بعدين جرب و انت مش خسران حاجه

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 20:39
خلااااص ياغالى جارى التجربه وحقوق الطبع والنشر محفوظة ليك ياغالى

انت صاحب المعلومه دى

تحياتى لك

kingman
05-28-2012, 20:42
طبعا جربته و صدقنى نفع و عينى ماوجعتنيش اليوم ده الشاى بيمتص اى شعاع خارج من الشاشه و مبتعديش منه
و مش حلو لما تشرب الشاى بعد كده لان الاشعه الضاره متدخلش الجسم و بعدين جرب و انت مش خسران حاجه

حقيقى انا اول مرة اسمه الموضوع وهل ده فعلا مبنى على اساس علمى ؟
ياريت يكون ده فعلا صحيح هيريح الواحد كتير وان شاء الله سوف ابحث فى المووضع واجربه لكن ايضا مايرهق العين ليس فقط الأشعة وانما التركيز لفترات طويله حتى من غير اشعة فالتركيز فى اى شئ فترات طويلة مثل قراءة كتاب يرهق العين

realyone
06-11-2012, 13:37
بصراحه معلومات مهمه جدا للمبتدئيين,اتمنى تثبيت هذا الموضوع بما فيه من معلومات مهمه تخص الفوركس,اعتبر هذا الموضوع موسوعه الفوركس لان فيه كل شي يخص الفوركس وبالأختصار المفيد والكل سوف يدلي بما عنده من المعلومات القيمه في مجال الفوركس لكل يعم الفائده للجميع

AhmedMagnifico
06-11-2012, 13:52
بصراحة موضوع هائل وكم رهيب من المعلومات
وهنالك الكثير من المعلومات التى اراها لاول مرة
شكراً لك اخى محمد :)

fafa280384
06-11-2012, 13:54
هل تعلم ان الميتا تريدر

صناعه روسيه

اه عن جد والله اول مرة اسمع هذه المعلومة
صح الروسيين عندهم دور كبير في فوركس

fafa280384
06-11-2012, 13:56

هتنزل رسمى وكامله
اخي هناك فعلا بعض الشركات بدات الحسابات الحقيقية ميتاتريد 5
لا اريد ذكرها لكي لا اخاف القوانين وانا جربته
يعني فيه مميزات كثيرة حلوة وخاصة مفكرة

fafa280384
06-11-2012, 14:00

معنى كلمة اسبريد

اثناء دخولك اى صفقة

صح لكن اظن اكثر لانه المعلومة عندها سنين
ومع زيادة انتشار فوركس
وعملاء اظن تعدى هذا الرقم

Texxon
06-11-2012, 14:01
أفضل مقوله سمعتها في الفوركس ( هي ان الفوركس لعبة انتظار ) كلما استطعت الانتظار أطول حتىتقتنص الفرصة المناسبة عندها سوف تستطيع اقتناص النقاط والخروج برج في أغلب الصفقات، اما اذا دخلت كل الصفقات ولم تتريث فأنت تعرف النتيجة

kingman
06-11-2012, 21:49
أفضل مقوله سمعتها في الفوركس ( هي ان الفوركس لعبة انتظار ) كلما استطعت الانتظار أطول حتىتقتنص الفرصة المناسبة عندها سوف تستطيع اقتناص النقاط والخروج برج في أغلب الصفقات، اما اذا دخلت كل الصفقات ولم تتريث فأنت تعرف النتيجة

وفيه مقولة مقاربة جدا لها وهى تقول لاتذهب الى السعر واجعله ياتى اليك واعتقد ان هذا الصحيح وبيبقى عامل نجاح للمتاجر للبعض عن التسرع والخطأ واتن يعتمد على تحليله وينتظر السعر ياتى الى نقاطه وتفعيل اوامره فكثيرا مايكون التسرع وتعجل الربح هو سبب خسائرنا وافضل شئ هو التانى والألتزام بمبادئ التجارة الناجحة فى هذا السوق

AhmedMagnifico
06-11-2012, 22:15
وفيه مقولة مقاربة جدا لها وهى تقول لاتذهب الى السعر واجعله ياتى اليك واعتقد ان هذا الصحيح وبيبقى عامل نجاح للمتاجر للبعض عن التسرع والخطأ واتن يعتمد على تحليله وينتظر السعر ياتى الى نقاطه وتفعيل اوامره فكثيرا مايكون التسرع وتعجل الربح هو سبب خسائرنا وافضل شئ هو التانى والألتزام بمبادئ التجارة الناجحة فى هذا السوق
مقولتين اجمد من بعض
بس بصراحة عجبتنى جداً التانيه فى التانى والالتزام بمبادئك حتى لا تخسر الكثير !!

sobissa
06-11-2012, 22:25
هل تعلم ان اليابانين هم من الأوائل الذين عتمدوا على تحليل الأسعار لكافة المتجات بداية بالقمح الى ملا نهاية لهذا نجد مؤشرات يابانية كثيرة للتحليل مثل الشموع اليابانية والايشوموكو

sobissa
06-11-2012, 22:29
أشكر الأخ الذي وضع معلومة الشاي أمام الشاشة لمتصاص الأشعة لكن نجرب ونشوف لأن الكل يعاني من مشكل الأشعة على العين بسبب الجلوس الطويل أما الشاشة

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 22:46
أشكر الأخ الذي وضع معلومة الشاي أمام الشاشة لمتصاص الأشعة لكن نجرب ونشوف لأن الكل يعاني من مشكل الأشعة على العين بسبب الجلوس الطويل أما الشاشة

مساء الخير ياغالى
هل انت جربت المعلومه دى ياغالى ولا ايه ؟

ياريت لو جربت تقولنا ايه النتيجه

ana1990
06-11-2012, 23:41
هل تعلم ان شركات التداول بتقدم برنامج المتاتريدر 4 و الميتاتريدر 5 على المحمول و معظم المتعاملين المحترفين يتعاملون به حتى تستطيع ان تتداول في الشارع و في كل الاوقات و في رايي ان فعلا التداول من المحمول اسهل ان شاء الله شهرين و اجيب موبيلي الجديد و اقدم لكم شرح مباشر من عليه

hamalm
06-12-2012, 00:17

اعتقد والله اعلم انه مش صحيح ايه علاقة الشاى بالاشعه غير انك تشربه وانت بتنتظر الصفقه هتكسب ولا تخسر وشكرا لصاحب المعلومه

2x1
06-12-2012, 14:29
الله عليك يا برنس معلومات فعلا مهمة هتفيدنا

دايما وخصوصا انها متجددة بارك الله فيك

ahmed saleh
06-12-2012, 14:37
انا اقدر هذة المعلومات بس انا كنت انصح لو ممكن اننا نعمل كانها ورشة عمل يومية على
الفوركس يعنى لو حد عندة معلومة اننا ممكن نتاجر على زوج معين النهاردة او بعد يوم بسبب خبر مهم او حاجة
اظن اننا ممكن نشتغل مع بعض وكل واحد يقول معلومة عن الصفقات الجيدة الى ممكن تتفتح فى اليوم
وانا دة صعب وممكن نخصص الصفحة دة للتناقش عليها على الصفقات الجيدة

21cent
06-12-2012, 15:30
مساء الخير احلى عالم

شكراً لكم وانتظرونى

يمكنكم ايضاً

اضافة معلومات معى

تحياتى
هل تعلم ان
الاستوب لوز هو امان السوق
وليس يدمر الحساب ويقل من المخاطرة خصوصا بادارة راس المال الجيد تكون مع خطه جيدة يكون المتاجر
ناجح فى الفوركس

magic777
06-12-2012, 15:43

بص هو النجاح في الفوركس يعتمد اساسا على النقاط اللي انت بتختارها كنقاط دخول وخروج لصفقاتك
وطبعا بيعتمد على تحليلك
فهو كل المطلوب منك هنا انك تحلل صح وتحط اوامرك ويتستنى السعر يجي لنقطتك ماتروحش انت ليه
وبكده تضمن بأذن الله 50 في الميه من نسبه نجاح صفقاتك

sho
06-12-2012, 15:55
موضوع جميل ومعلومات قصيرة وسريعة ولكن مهمة ومفيدة جدا جزاك اللة خير... موضوع الرافعة المالية فى انستا 1:1000 اعتقد انها من اهم مزايا شركة انستا وان كان بعض الناس بتتخوف منها لما بها من سنبة مخاطرة عالية الا اننى افضل الرافعة 1:1000 كثيرا

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 19:09
موضوع جميل ومعلومات قصيرة وسريعة ولكن مهمة ومفيدة جدا جزاك اللة خير... موضوع الرافعة المالية فى انستا 1:1000 اعتقد انها من اهم مزايا شركة انستا وان كان بعض الناس بتتخوف منها لما بها من سنبة مخاطرة عالية الا اننى افضل الرافعة 1:1000 كثيرا

تمام ياغالى

وبيدك تختار قيمة الرافعه كمان

يعنى مش اجبارى عليك فى شركة انستا الرافعه الكبيره دى

كل شئ محتاج

الله يكرمك

AhmedMagnifico
06-12-2012, 20:02
اكرر شكرى موضوع جميل جداً وما استفدت منه ايضاً موضوع الرافعة المالية الكبيرة
بالفعل انستا كل يوم تبدع وتعلوا فى نظرى :)

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 20:38

بالتوفيق لك ياغالى
ودائماً ياغالى شركة انستا
تعمل على رضاء عملائها وتهتم بكل ما هو مفيد ونافع للعملاء الكرام

Mr.GooDMaN
06-12-2012, 21:04
هههههههههههههههههه المعلومات قيمة جدا اخي محمد جزاك الله خيرا
ولكن كدة مبقتش كل يوم معلومة بقيت كل 10 دقايق معلومة ههههههههههه
:-p

magic777
06-12-2012, 22:51

المهم بأه تدور على طريقه متاجره كويسه وخطه عمل منظمه كده باداره راس مال مناسبه
علشان تقدر تستغل الرافعه دي احسن استغلال وتحقق منها ربح جيد بطرق منظم
وفي نفس الوقت تحمي حاسبك من المارجن كول او الخساره الكبيره

realyone
06-12-2012, 23:08
انا لاافضل رافعه كبيره لأنه تسبب في مرجنة الحساب بسرعه,الأفضل استعمال رافعه 1:100 وعندما يكبر حسابك بشكل تدريجي فانك لن تحتاج الى رافعه كبيره فحسابك يكون هو رافعه ,فكذا انت تكون بامان من مرجنة حسابك

kingman
06-13-2012, 00:37

انا ايضا منذ ان عرفت انستا كنت بفضلها جدا عشان الرافعة العالية 1000:1 وخصوصا لما كانت بدايتى مع حسابات صغيرة كانت بتريحنى فى الشغل جدا وحاليا انا بحتاج هذه الرافعة فى التعامل مع الأخبار وكنت بستخدمها مع انستا الى وقت قريب ولكنى توقف متابعة هذه الطريقة بسبب وجود شرط فى انستا يحجم الربح من الأخبار

2x1
06-19-2012, 17:45
انا ايضا منذ ان عرفت انستا كنت بفضلها جدا عشان الرافعة العالية 1000:1 وخصوصا لما كانت بدايتى مع حسابات صغيرة كانت بتريحنى فى الشغل جدا وحاليا انا بحتاج هذه الرافعة فى التعامل مع الأخبار وكنت بستخدمها مع انستا الى وقت قريب ولكنى توقف متابعة هذه الطريقة بسبب وجود شرط فى انستا يحجم الربح من الأخبار

مش فاهم يعني اية يحجم الربح من الاخبار
ارجو توضيح لاني لسة بتعلم

كريم
06-19-2012, 17:56

الكينج مان قصده بكل بساطه انه بيحب يتاجر على الأخبار و لما انت بتاجر على الأخبار فور صدورها السعر هيتحرك لأعلى بنسبة بسيطة حوالي 20 نقطة

فلذلك يريد فتح صفقة بحجم اكبر لكي يستفيد بسبب الحركة البسيطة فيقوم باستخدام الرافعه 1:1000 لكي يستطيع شراء لوت اكبر

و الله يوفق الجميع

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 18:17

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 18:21
الف شكر اخى الفاضل جزاك الله عنا كل خير
ولكن ما مصير منصه ميتاتريدر4
هل سيتم الاستغناء عنها قريبا من قبل شركات الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:22
الف شكر اخى الفاضل جزاك الله عنا كل خير
ولكن ما مصير منصه ميتاتريدر4
هل سيتم الاستغناء عنها قريبا من قبل شركات الفوركس

اعتقد اكل هيتنقل على ميتا تريدر 5

كله هيواكب العصر جديد

كل لما المنصه تتطور اكيد الشركات كلها هطور منصتها

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 18:27
اعتقد اكل هيتنقل على ميتا تريدر 5

كله هيواكب العصر جديد

كل لما المنصه تتطور اكيد الشركات كلها هطور منصتها

طيب هل يوجد طريقه او اسلوب اخى الكريم
استطيع ان احول بها بعض المؤشرات التى تعمل على منصه ميتاتريدر 4 لكى تعمل على منصه ميتاتريدر 5
ولك جزيل الشكر

kingman
06-19-2012, 22:49

يعنى مثلا يااخى ممكن استخدم حساب صغير للدخول على خبر بامر معلق ومثلا عايز افتح عقد مينى فى الرافعة العالية مثلا يلزمنى 10 دولا او 15 كى اى فتح هذا العقد وحتى لو خسرت مش هخسره غيره
بعكس لو رافعة منخفضة هيبقى المبلغ اكبر وهخسره يبقى الرافعة حجمتلى الخسارة

KOGI
06-20-2012, 00:38
حجم التداول يومياً فى هذا السوق يصل الى 3 ترليون يومياً

معنى كلمة اسبريد

magic777
06-20-2012, 01:13
طيب هل يوجد طريقه او اسلوب اخى الكريم
استطيع ان احول بها بعض المؤشرات التى تعمل على منصه ميتاتريدر 4 لكى تعمل على منصه ميتاتريدر 5
ولك جزيل الشكر

اعتقد انك ممكن تسأل ناس بتفهم في البرمجه واعتقد ان ميتاتريد 5 مش بيقبل مؤشرات كتير بتعمل على متياتريد 4
واصلا الاغلبيه هنا مازالت تعمل على متياتريد 4 واصلا مافيش فرق كبير بين الاتنين
فخليك على متياتريد 4 وريح نفسك احسن

amrmorasamir
06-20-2012, 01:34
المعلومه اللى عندى مقتبسه من احد الاعضاء قبل كده
وهى اداره المال سر راحه البال
جمله رائعه والله ومعبره جدا عن راحه البال

mage
06-20-2012, 01:37
اعتقد انك ممكن تسأل ناس بتفهم في البرمجه واعتقد ان ميتاتريد 5 مش بيقبل مؤشرات كتير بتعمل على متياتريد 4

يا باشا الجميع ما زال يعمل مع الميتا تريدر 4 ولن نتركه فى الوقت الحالى لانه الاصدار الافضل والاسهل والاصدار الاكتر انتشارا فى الفوركس والذى تم عمل ه نسبة كبيرة جدا من المؤشرات الفنية التى نستخدمها كثيرا ولا نستطيع ان نترك هذه المؤشرات

moonlight
06-20-2012, 04:27
العقل والحكمة وادارة رأس المال طريق نجاحك في الفوركس
الطمع والخوف هم الد اعدائك في الفوركس متى ما تغلبت عليهم حينها تستطيع ان تنتصر على الفوركس

ma90do
06-20-2012, 04:30
العقل والحكمة وادارة رأس المال طريق نجاحك في الفوركس
الطمع والخوف هم الد اعدائك في الفوركس متى ما تغلبت عليهم حينها تستطيع ان تنتصر على الفوركس

طبعا دي من ادوات النجاح في هذا المجال مع الاستراتيجيه المناسبه مع استقرار السوق تقدر تحقق ارباح جيده جديا بس ليس بمصطلح انك تنتصر لانك سياتيك يوما وتخسر وليس جميع ارباحك وانما يكون جزء منها

magic777
06-20-2012, 19:05
يا باشا الجميع ما زال يعمل مع الميتا تريدر 4 ولن نتركه فى الوقت الحالى لانه الاصدار الافضل والاسهل والاصدار الاكتر انتشارا فى الفوركس والذى تم عمل ه نسبة كبيرة جدا من المؤشرات الفنية التى نستخدمها كثيرا ولا نستطيع ان نترك هذه المؤشرات

طبعا اخي وكلنا متعودين على متياتريد 4 ولكن فيه ناس عايزه تجرب متياتريد 5 علشان تتعرف على امكانياته
وسمعت ان فيه فريمات اكتر وفيه ناس بتحتاج تعمل على الفريمات دي
زي فريم العشر دقايق والتمن ساعات مثلا

AhmedMagnifico
06-20-2012, 20:17
بصراحة الموضوع دا من اجمل المواضيع فى المنتدى
متابعه بشكل يومى وفى انتظار الجديد
ربنا يوفقنا جميعاً

deadlyfox
06-20-2012, 20:43
بالتوفبق ياكبير
وربنا معاك

Amgad91
06-20-2012, 20:47

معنى كلمة اسبريد

اثناء دخولك اى صفقة

اعتقد ان حجم التداول في اسواق الفوركس يتجاوز هذا الرقم الآن و يصل إلى اكثر من 4 تريليون دولار
منها 73 في المائة تقريبا في تداول العملات
التي تحظي بنصيب الاسد و الشعبية الاكبر
و الباقي مقسم بين الاستوك و غيرها

Mostafa Mando
06-20-2012, 20:58
الفوركس عمل خطير تعامل معه بحذر لإنه يمكنه

ان يجعلك غنيا ويمكنه ايضاً ان يجعلك تخسر كل ما تملك

انت الذي تحدد هذا عن طريق تعليمك وخبرتك وادارة راس مالك

لذلك احرص على احترام ادارة راس المال

fafa280384
06-20-2012, 20:59
موضوع يستحق التثبيت لاستفادة منه اكثره ويسهل ايجاده

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 21:00
موضوع يستحق التثبيت لاستفادة منه اكثره ويسهل ايجاده

صح ياغالى والله فعلاً معاك حق

كله بايدك

ممكن تضيع نفسك - وممكن تصبح غنى ومعك اموال كثيره من الفوركس

طرق الفشل معروفه - وطرق النجاح معروفه

ايهما تختار لنفسك

fafa280384
06-20-2012, 21:02
نصيحه يااحبائى المبتدئين
عندك الحق معاندة السوق اول بوادر الخسارة
يجب اتباع الاتجاه دائما

i5land_man
06-20-2012, 21:03

كله بايدك

ايهما تختار لنفسك
اكيد حختار طريق النجاح وحبقي مستعد لبذل المجهود والوقت اللازمين للتعلم واكتساب المهارات اللازمة
وربنا يوفقنا جميعا ونختار الاخذ باسباب النجاح

tariktanjaoui
06-20-2012, 21:34
السلام عليكم
اود ان اشكرك اخي على هذه المبادرة الطيبة حيث ستفيدنا ان شاء الله بكم هائل من المعلومات و اتمنى لك متابعة موفقة باذن الله

Hell Rozar
06-20-2012, 21:48
هل تعلم ان سوق الفوركس تاسس عام 1971 لاجراء المعاملات المالية بين البنوك فى التجارة العالمية

issa pipi
06-20-2012, 22:11
السلام عليكم

aminos
06-20-2012, 22:26

نعم شركة انستا فوركس تتميز بالرافعة المالية لديها
يمكن لك المتاجرة بأي قدر تريده
و جميلة جدا لأصحاب المتاجرة بالاسكالبنج

The Mester X
06-20-2012, 22:49

الرافعه الماليه الموجوده

ايوه بفعل اخي انستا تعتبر من اكبر الشركات الفوركس
و لها مميزات خاصة و لها افضل التسهيلات
و لها مصداقية و شعبية كبيرة و لا ننسى
ان لها اكبر رافعة كما ذكرت اخي و تبقى الافضل صراحة

abo ali
06-20-2012, 22:56
شكرا على مجهودك الكبير فى اعطاء المعلومات للمبتدئين وكلامك مظبوط ان الواحد لازم مايطمعش
ويصبر ودة عمل كويس والواحد دايما يعرف ويقرا اكتر ومايتسرعش والله كريم

kingman
06-21-2012, 00:40
نعم شركة انستا فوركس تتميز بالرافعة المالية لديها
يمكن لك المتاجرة بأي قدر تريده
و جميلة جدا لأصحاب المتاجرة بالاسكالبنج
انا عموما بشوف فى انستا الكثير من المميزات وخصوصا الأسبريد الثابت مع الرافعة العالية وبحثت عن شركة مثلها توفر رافعة عالية واسبريد ثابت لكنى الى الآن لم اجد فمايوجد رافعة عالية مع اسبريد متحرك

talal
06-21-2012, 01:15
معلومات جيدة نتمنى الاستفادة منها وشكرا لك على هذه المعلومات
وسوف نقوم ايضا بطرح المعلومت التي لدينا وذلك لتطوير الافكار والحصول على المعلومات القيمة ووزيادة الخبرات

Mostafa Mando
06-21-2012, 02:47

كله بايدك

ايهما تختار لنفسك

بالفعل يا اخي محمد الانسان دائماً معه مفتاح الحياة السعيدة

لكن يلجأ دائماً لطريق الحياة الصعب غصبن عنه لعدم درايه وخبرته

magic777
06-21-2012, 21:36
بالفعل يا اخي محمد الانسان دائماً معه مفتاح الحياة السعيدة

لكن يلجأ دائماً لطريق الحياة الصعب غصبن عنه لعدم درايه وخبرته

قصدك لعدم حبه للتعب والاجتهاد والالتزام علشان يوصل للي هو عاوزه وربنا قال وخلقنا الانسان عجولا
ودي طبيعه اغلب البشر هنا لكن اللي عاوز يوصل بيحاول دايما يصبر للنهايه

HARRY POTTEER
06-21-2012, 21:54
قصدك لعدم حبه للتعب والاجتهاد والالتزام علشان يوصل للي هو عاوزه وربنا قال وخلقنا الانسان عجولا

مفتاح النجاح في هده الحياة هو الصبر و عدم الاستعجاال
لانه قد يؤدي الى الخسارة الكبيرة

aboualy
06-21-2012, 21:59

فعلا الاستعجال هو السبب فى الكثير من الخسائر التى نعانى منها فى الفوركس
فالكثير من المتداولين يرغب فى تحقيق الثراء سريعا ولذلك نجد ان اغلب من يعملون فى الفوركس يرغبون استخدام رافعة كبيرة حتى يستطيعوا تحقيق ارباح كبيرة بسرعة و لكن النتيجة فى الغالب تكون تحقيق خسائر كبيرة

konine
06-21-2012, 22:02
بالتوفيق إن شاء الله متابعين معك
مع نصايحك و معلوماتك
الله كريم

kingman
06-21-2012, 22:06
والطبيعاى فى الحياة مافيش حاجة بتجى بالساهل لازم دايما ورا اى نجاح تعب واجتهاد كى يصل الأنسان الى مايريد ام الاكتفاء بان يبجث عن اسهل الطرق واقصرها لتحقيق مايريد دون اجتهاد وعمل بالتاكيد مش هيقدر يوصل لما يريد

i5land_man
06-21-2012, 22:06
فعلا الاستعجال هو السبب فى الكثير من الخسائر التى نعانى منها فى الفوركس
فالكثير من المتداولين يرغب فى تحقيق الثراء سريعا ولذلك نجد ان اغلب من يعملون فى الفوركس يرغبون استخدام رافعة كبيرة حتى يستطيعوا تحقيق ارباح كبيرة بسرعة و لكن النتيجة فى الغالب تكون تحقيق خسائر كبيرة

الاستعجال عمروه ما كان في صالح المتاجر
لانه بيخليه مش مقدر لكل الظورف المؤثرة في حركة السعر
وبالتالي قراره مش بيكون منطقي
وفي الغالب بيخسر

mando
06-21-2012, 22:40
الاستعجال عمروه ما كان في صالح المتاجر
لانه بيخليه مش مقدر لكل الظورف المؤثرة في حركة السعر
وبالتالي قراره مش بيكون منطقي
وفي الغالب بيخسر

فعلا مشكلة الاستعجال لانه احيانا لو فى خسارة بتكون عايز تخش السوق عشان تعوض الخسارة وكمان انه فى استراتجيات
بتكون فرصها قليلة عشان كده الواحد بيحاول يخش السوق بتعويض الخسارة لكن لو الواحد صبر على الاستراتجية اللى بيعمل بيها ممكن يحقق مكسب كويس لكن فين الصبر بس ان شاء الله الواحد يحاول يلتزم ويطبق كل حاجة عرفها عن الفوركس واهما الصبر والالتزام وأدراة راس المال وعدم الاستعجال لمجرد الدخول فى السوق

kingman
06-22-2012, 22:54
فعلا مشكلة الاستعجال لانه احيانا لو فى خسارة بتكون عايز تخش السوق عشان تعوض الخسارة وكمان انه فى استراتجيات
بتكون فرصها قليلة عشان كده الواحد بيحاول يخش السوق بتعويض الخسارة لكن لو الواحد صبر على الاستراتجية اللى بيعمل بيها ممكن يحقق مكسب كويس لكن فين الصبر بس ان شاء الله الواحد يحاول يلتزم ويطبق كل حاجة عرفها عن الفوركس واهما الصبر والالتزام وأدراة راس المال وعدم الاستعجال لمجرد الدخول فى السوق
المشكلة فى اللى عايز يعوض الخسارة بسرعة بيبقى عنده قلق ومش بيقدر يصبر الا اذا فتح صفقة بسرعة املا فى تعويض خسارته وللأسف بيزيد الطين بله وبيقع فى خسارة تانية وافضل شئ لو الواحد يقدر يخرج ويبعد عن السوق الى حين رجوع اتزانه

elzeel
06-22-2012, 22:56
موضوع قيم جدا وبارك الله فيك يا استاذ محمد لانك بتضع مواضيع
تخص المبتدئين وبتساعدنا اننا نتعرف اكتر على الفوركس وكل مصطلحاته
والمعلومات اللى تقدر تخلينا نبدا فعلا عمليه المتاجره

sunlight
06-22-2012, 23:05
المشكلة فى اللى عايز يعوض الخسارة بسرعة بيبقى عنده قلق ومش بيقدر يصبر الا اذا فتح صفقة بسرعة املا فى تعويض خسارته وللأسف بيزيد الطين بله وبيقع فى خسارة تانية وافضل شئ لو الواحد يقدر يخرج ويبعد عن السوق الى حين رجوع اتزانه

نعم اغلب المتاجرين يريدون التعويض بدون التفكير كيف واين ولذلك يفتحو صفقات وفى النهايه تكون خساره عائمه او محققه لذلك يجب علينا التريث قبل فعل اى شىء وعدم العجله

Mostafa Mando
06-23-2012, 01:03
نعم اغلب المتاجرين يريدون التعويض بدون التفكير كيف واين ولذلك يفتحو صفقات وفى النهايه تكون خساره عائمه او محققه لذلك يجب علينا التريث قبل فعل اى شىء وعدم العجله

الفوركس يحتاج إلى شخص متزن ويتمهل قبل دخول الصفقة ويتقبل الخسارة كما يتقبل المكسب

بل يجلس مع نفسه ويرى اسباب الخسارة ويتعلم منها

hesham itch
06-23-2012, 01:22
هو ده التعاون اللى المفروض يكون متواجد بين المتاجرين لان كل واحد ليه
رزقه غير انك لما تساعد اى مبتدىء ده لا ينقص من ربحك شىء

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 01:23
هل تعلم ان نموذج الجارتلي هو نموذج توافقي اكتشف عن طريق شخص يسمي هارولد ماكنلي جارتلي كان مضارب بورصه في منتصف عام 1930 وكانت هذه الخدمه أولي الخدمات التي تطبق الأسلوب العلمي الأحصائي لتحليل سلوك البورصة .

Mostafa Mando
06-23-2012, 03:57

صحيح يا اخي فكلنا هنا في المنتدى اخوة عرب يحاول كل عضو على قدر استطاعته ان يساعد الآخر

assidi saber
06-23-2012, 11:35
ان شركة انستا هي من احسن الشركات عندي لانها لها مصدقية كبيرة في المسابقات التي تدرجها و كذلك في الاشياء الاخرى

i5land_man
06-23-2012, 11:36

انا بشوف انه مجرد اخراجك لملاحظاتك ومعلومات في اطار النقاش والحوار مع الغير
ده امر مفيد لغيرك وكمان ليك كمتاجر اكيد حتلاقي النقاش مثمر وحيعزز عندك المعلومة وياكدها

remo
06-23-2012, 12:28

انا دائما بقول ان المتاجر الخسران علية ان يبتعد عن الفوركس لفترة ويبدا من جديد ويجرب غلطة على حساب ديمو ويعالج هذا الخطا وبعدين يرجع تانى للفوركس بهدف المكسب مش التعويض

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 22:52

والله يازعيم انك تفيد غيرك دى

ليها ثواب كبير جداً عند ربنا

ورزقك بيزيد اكتر واكتر لانك كنت سبب فى ان حد يكسب او حد يتعلم معلومه

kingman
06-23-2012, 23:43
انا بشوف انه مجرد اخراجك لملاحظاتك ومعلومات في اطار النقاش والحوار مع الغير
ده امر مفيد لغيرك وكمان ليك كمتاجر اكيد حتلاقي النقاش مثمر وحيعزز عندك المعلومة وياكدها

كثيرا مايستفيد الواحد ومن النقاشات من معلومات بسيطة جدا كانت غالفة عنه لكن مع النقاش واراء ومشاركات الأخوة بيستفيد واكيد بيقدر يفيد ودى فايدة المشاركة فى اثراء الفكر وتبادل الخبرات

kimokonolove
06-23-2012, 23:45
مساء الخير احلى عالم

شكراً لكم وانتظرونى

يمكنكم ايضاً

اضافة معلومات معى

تحياتى

تسلم يا غالى
والموضوع هيفيد الأعضاء بالتاكيد
وباراك الله فيك وفي امثالك

Mostafa Mando
06-24-2012, 00:04
تسلم يا غالى
والموضوع هيفيد الأعضاء بالتاكيد
وباراك الله فيك وفي امثالك

بالفعل يا اخي الموضوع اكثر من رائع تسلم يا اخي محمد

وكل الاعضاء ستستفيد ان شاء الله م هذه المعلومات وربنا يوفق الجميع

tarek22
06-24-2012, 02:45
امر ليس غريب ان يكو الميتادريتر من صناعة روسية
فهم من رواد البرمجة

magic777
06-24-2012, 03:40
كثيرا مايستفيد الواحد ومن النقاشات من معلومات بسيطة جدا كانت غالفة عنه لكن مع النقاش واراء ومشاركات الأخوة بيستفيد واكيد بيقدر يفيد ودى فايدة المشاركة فى اثراء الفكر وتبادل الخبرات

تعرف ان جزء من خبره المتاجر بتكون فعلا اتبنت على المعلومات اللي بيقدر يطلعها من المناقشات
بينه وبين زملاؤه بالعمل وانها احسن الطرق اللي بتخليه يشغل دماغه وينمي خبرته اكتر في المجال
حتى الوصول لمستوى الاحتراف

nrgslawi
06-24-2012, 04:04
هل تعلم ان الميتا تريدر

صناعه روسيه

لولا الميتا ترايدر لما كنت اربح
انظر الى اين وصلت العقول

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 04:25

هههههههههههه
اهلا وسهلا اخى الكريم
الف شكر لنصائحك القيمه
ويبدو لى انك لم تفهم ما الموضوع اصلا
انا بتكلم فى حال ان شركات الوساطه اوقفت التعامل مع ميتاتريدر 4
واصبحت تتعامل فقط مع ميتاتريدر 5
فى هذه الحاله ما الحل
هل يوجد طريقه او اسلوب لتحويل مؤشرات ميتاتريد 4 لتعمل على ميتاتريدر 5
وعلى اى حال الف شكر اليك
مع خالص تحياتى

Mostafa Mando
06-24-2012, 04:38
امر ليس غريب ان يكو الميتادريتر من صناعة روسية
فهم من رواد البرمجة

صحيح يا اخي الروسيين من رواد برمجة الحاسوب ويستطيعوا ان يسيطروا على اي جهاز بالعالم

abdello052
06-26-2012, 03:05
التوفيق اخى الفاضل فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله

mage
06-26-2012, 03:39
صحيح يا اخي الروسيين من رواد برمجة الحاسوب ويستطيعوا ان يسيطروا على اي جهاز بالعالم

مش الروسيين فقط ولكن اليابان بها بعض العباقرة فى الحاسوب والى الان لا ننسى ان اليابان هى الدولة الاولى وما زالت الدولة اتلى لم يفعل مثلها احد روبوت يساعد الانسان فى الاعمال اعتقد ان مفيش دولة فى العالم وصلت للمرحلة دى

younesjoe
06-26-2012, 03:53
هل تعلمون ان لكل عملة عائداتها من اسواق المال يعني العملة التي يكون التداول عليها كبير تكون متصدرة هي الاولى
ولدينا الدولار في المرتبة الاولى
تم اليورو في المرتبة التانية

dodovedo
06-26-2012, 05:26
بعد اذن صاحب الموضوع طبعا انا هحط برده شويه معلومات فى التحليل الاساسى
لانى لاقيت فى ناس كتير بتسال عنه

---------- Post added at 05:21 AM ---------- Previous post was at 05:18 AM ----------

هبدا باساسيات التحليل الاساسى وهو الاقتصاد اللى بيحصل فى كل دوله

النمو الإقتصادى (Economic Growth)

النمو الإقتصادي يعنى النمو فى الدخل القومي وعادة يقاس بالتغير في النسبة المئوية للناتج القومي. يجب أن يكون الإرتفاع أو الإنخفاض فى النمو الإقتصادي ضمن النطاق الذى لايسبب اضرارا للإقتصاد .

اسباب زيادة النمو الإقتصادي هى زيادة الطلب وقلة العرض مما يؤدي إلى الضغط على المصادر الطبيعية والبشرية لتلبية الطلب وبالتالى زيادة عدد الموظفين والمصانع وزيادة الأجور وارتفاع اسعار المعروض .

أسباب بطئ أو تناقص النمو الإقتصادي هو قلة الطلب وزيادة العرض مما يؤدى إلى انخفاض
اسعار السلع وبالتالى انخفاض فى أجور العاملين أو فصل عددأ منهم واغلاق بعض المصانع مما يؤدى ألى ارتفاع نسبة البطالة

التضخم (inflation)

التضخم يعنى الزيادة فى أسعار السلع الأساسية مثل الخبز والوقود بنسبة أعلى من الزيادة فى رواتب المستهلكين ويقاس بما يسمي مؤشر سعر المستهلك .
التضخم له الكثير من السلبيات التى تمس المستهلك والمنتج وبالتالى الإقتصاد ككل الإرتفاع أو الإنخفاض فى أسعار الأسهم على المدي القصيردائما يكون نتيجة تشاؤم أو تفاؤل المتعاملين بسبب التضخم لذلك يجب أن تكون متابعا جيدأ لمؤشرات التضخم فى
الإقتصاد الأمريكي حتى تحدد التوقيت المناسب للشراء أو للبيع .

---------- Post added at 05:24 AM ---------- Previous post was at 05:21 AM ----------

معدل الفائدة ( interest rate)

معدل الفائدة يعنى نسبة الفائدة على القروض من البنوك والمؤسسات المالية ويحددها البنك المركزي للدولة
يعتبر رفع معدل الفائدة أو خفضه هو السلاح الذى يستخدمه البنك المركزي الفيدرالي الأمريكي لكبح جماح التضخم أو الزيادة السريعة أو البطئ الشديد فى النمو الإقتصادي .

ماذا يحدث عندما يتخذ البنك المركزي قرارا برفع معدل الفائدة؟

عندما يفكر المستثمر بالإقتراض من البنك للدخول فى مشروع أو فى البورصة سوف يقارن بين أرباحه وبين نسبة الفائدة على القرض حيث أن نسبة الفائدة على القرض سوف تقتطع من الأرباح العائدة من المشروع فهل الصافي مجدي للمستثمر أم لا ؟

إن كان مجديا فسوف يقترض المستثمر وإن كان غير ذلك فلن يقترض كلما زاد معدل الفائدة قلت نسبة الربح للشركات وبالتالى سوف تقل اسعار اسهمها فى البورصة .

مؤشر البورصة (market index)

مؤشر البورصة هو وحدة قياس أسعار الأسهم فى السوق بشكل عام على أساس يومي بحيث يكون موجب حين يكون عدد الأسهم التى ارتفعت أسعارها أكثر من عدد الأسهم التى انخفضت أسعارها خلال اليوم ذاته ؛ والعكس صحيح .

مؤشر داو جونز ( DowJones index)

يعبر أداء داو جونز عن اسعار اسهم شركات الصناعات التقليدية فى قطاعات التمويل والخدمات والتكنولوجيا والصحة والطاقة الإستهلاكية ويسمى بمؤشر الإقتصاد القديم .

---------- Post added at 05:26 AM ---------- Previous post was at 05:24 AM ----------

مؤشر ناسداك ( Nasdaq index)

ويعبر هذا المؤشر عن أداء اسعار اسهم الشركات ذات العلاقة بالتكنولوجيا الحديثة فى قطاعات الإتصالات والكمبيوتروالإنترنت والشبكات ويطلق عليه مؤشر الإقتصاد الحديث .

ستاندرد أند بورز 500 ( Standerd &poors 500 index )

يعبر عن أداء اسعار اسهم أفضل 500 شركة يتم تداول أسهمها فى السوق فى جميع القطاعات

بيانات الإقتصاد الأمريكي ( economic indicators)

هي بيانات أو تقارير تصدر بشكل شهري وبعضها بشكل أسبوعي وتعبر عن أداء الإقتصاد الأمريكي بشكل عام فى حال كانت نتائج هذه البيانات سلبية فإن أسعار الأسهم تنخفض نتيجة خوف المتعاملين من قيام البنك الفيدرالي بالتدخل ورفع سعر الفائدة ؛ وإن جاءت هذه البيانات إيجابية فإن أسعار الأسهم ترتفع نتيجة تفاؤل المتعاملين واقبالهم على الشراء .

تقرير الناتج القومي .( Gross demostic Products) GDP

وهو الذى يعبر عن نمو الإقتصاد الأمريكي إن كان يسير بمعدل سريع أو معتدل أو بطئ أو منكمش .

تقرير معدل الوظائف ( Job growth)

تقرير مبيعات التجزئة الأسبوعي ( Weekly retail sales)

تقرير مبيعات التجزئة الشهري ( Monthly retail sales)

معدل النمو فى أرباح الشركات ( Earnings Growth Rate)

تقرير مؤشر التصدير ( Exporting index)

مؤشر أسعار المنتجين ( Producer price index)

قوة الإقتصاد الصناعي ( Manafacturing Strength)

تقرير ثقة المستهلك ( Consumer Confidence)

تقرير سعر المستهلك (consumer price index)

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 22:51
بعد اذن صاحب الموضوع طبعا انا هحط برده شويه معلومات فى التحليل الاساسى
لانى لاقيت فى ناس كتير بتسال عنه

---------- Post added at 05:21 AM ---------- Previous post was at 05:18 AM ----------

هبدا باساسيات التحليل الاساسى وهو الاقتصاد اللى بيحصل فى كل دوله

النمو الإقتصادى (Economic Growth)

النمو الإقتصادي يعنى النمو فى الدخل القومي وعادة يقاس بالتغير في النسبة المئوية للناتج القومي. يجب أن يكون الإرتفاع أو الإنخفاض فى النمو الإقتصادي ضمن النطاق الذى لايسبب اضرارا للإقتصاد .

اسباب زيادة النمو الإقتصادي هى زيادة الطلب وقلة العرض مما يؤدي إلى الضغط على المصادر الطبيعية والبشرية لتلبية الطلب وبالتالى زيادة عدد الموظفين والمصانع وزيادة الأجور وارتفاع اسعار المعروض .

أسباب بطئ أو تناقص النمو الإقتصادي هو قلة الطلب وزيادة العرض مما يؤدى إلى انخفاض
اسعار السلع وبالتالى انخفاض فى أجور العاملين أو فصل عددأ منهم واغلاق بعض المصانع مما يؤدى ألى ارتفاع نسبة البطالة

التضخم (inflation)

التضخم يعنى الزيادة فى أسعار السلع الأساسية مثل الخبز والوقود بنسبة أعلى من الزيادة فى رواتب المستهلكين ويقاس بما يسمي مؤشر سعر المستهلك .
التضخم له الكثير من السلبيات التى تمس المستهلك والمنتج وبالتالى الإقتصاد ككل الإرتفاع أو الإنخفاض فى أسعار الأسهم على المدي القصيردائما يكون نتيجة تشاؤم أو تفاؤل المتعاملين بسبب التضخم لذلك يجب أن تكون متابعا جيدأ لمؤشرات التضخم فى
الإقتصاد الأمريكي حتى تحدد التوقيت المناسب للشراء أو للبيع .

---------- Post added at 05:24 AM ---------- Previous post was at 05:21 AM ----------

معدل الفائدة ( interest rate)

معدل الفائدة يعنى نسبة الفائدة على القروض من البنوك والمؤسسات المالية ويحددها البنك المركزي للدولة
يعتبر رفع معدل الفائدة أو خفضه هو السلاح الذى يستخدمه البنك المركزي الفيدرالي الأمريكي لكبح جماح التضخم أو الزيادة السريعة أو البطئ الشديد فى النمو الإقتصادي .

ماذا يحدث عندما يتخذ البنك المركزي قرارا برفع معدل الفائدة؟

عندما يفكر المستثمر بالإقتراض من البنك للدخول فى مشروع أو فى البورصة سوف يقارن بين أرباحه وبين نسبة الفائدة على القرض حيث أن نسبة الفائدة على القرض سوف تقتطع من الأرباح العائدة من المشروع فهل الصافي مجدي للمستثمر أم لا ؟

إن كان مجديا فسوف يقترض المستثمر وإن كان غير ذلك فلن يقترض كلما زاد معدل الفائدة قلت نسبة الربح للشركات وبالتالى سوف تقل اسعار اسهمها فى البورصة .

مؤشر البورصة (market index)

مؤشر البورصة هو وحدة قياس أسعار الأسهم فى السوق بشكل عام على أساس يومي بحيث يكون موجب حين يكون عدد الأسهم التى ارتفعت أسعارها أكثر من عدد الأسهم التى انخفضت أسعارها خلال اليوم ذاته ؛ والعكس صحيح .

مؤشر داو جونز ( DowJones index)

يعبر أداء داو جونز عن اسعار اسهم شركات الصناعات التقليدية فى قطاعات التمويل والخدمات والتكنولوجيا والصحة والطاقة الإستهلاكية ويسمى بمؤشر الإقتصاد القديم .

---------- Post added at 05:26 AM ---------- Previous post was at 05:24 AM ----------

مؤشر ناسداك ( Nasdaq index)

ويعبر هذا المؤشر عن أداء اسعار اسهم الشركات ذات العلاقة بالتكنولوجيا الحديثة فى قطاعات الإتصالات والكمبيوتروالإنترنت والشبكات ويطلق عليه مؤشر الإقتصاد الحديث .

ستاندرد أند بورز 500 ( Standerd &poors 500 index )

يعبر عن أداء اسعار اسهم أفضل 500 شركة يتم تداول أسهمها فى السوق فى جميع القطاعات

بيانات الإقتصاد الأمريكي ( economic indicators)

هي بيانات أو تقارير تصدر بشكل شهري وبعضها بشكل أسبوعي وتعبر عن أداء الإقتصاد الأمريكي بشكل عام فى حال كانت نتائج هذه البيانات سلبية فإن أسعار الأسهم تنخفض نتيجة خوف المتعاملين من قيام البنك الفيدرالي بالتدخل ورفع سعر الفائدة ؛ وإن جاءت هذه البيانات إيجابية فإن أسعار الأسهم ترتفع نتيجة تفاؤل المتعاملين واقبالهم على الشراء .

تقرير الناتج القومي .( Gross demostic Products) GDP

وهو الذى يعبر عن نمو الإقتصاد الأمريكي إن كان يسير بمعدل سريع أو معتدل أو بطئ أو منكمش .

تقرير معدل الوظائف ( Job growth)

تقرير مبيعات التجزئة الأسبوعي ( Weekly retail sales)

تقرير مبيعات التجزئة الشهري ( Monthly retail sales)

معدل النمو فى أرباح الشركات ( Earnings Growth Rate)

تقرير مؤشر التصدير ( Exporting index)

مؤشر أسعار المنتجين ( Producer price index)

قوة الإقتصاد الصناعي ( Manafacturing Strength)

تقرير ثقة المستهلك ( Consumer Confidence)

تقرير سعر المستهلك (consumer price index)

معلومات ممتاز اخى بس ياراجل الله يكرمك بلاااش كوبى وباست

اقرأ واكتب من دماغك لكن المنتدى يحذر اى شخص يقوم بعمل كوبى وباست من اى مكان

انا مش عايز تاخد حذر من المنتدى

ياله ربنا يوفقك والخطأ ده ميتكررش تانى

saad
06-26-2012, 23:09

HUSSENEY
06-29-2012, 04:34

معنى كلمة اسبريد

اثناء دخولك اى صفقة

سوق الفوركس يحتوى على اكبر سيولة فى الأسواق المالية وانه كل يوم فى ازدياد وده واضح جدا من التقلبات الشديدة عليها وحركاته التى تعبر عن حجم هذا السيولة والله اعلم
وبخصوص الأسبريد دائما بيكون اقل اسبريد فى كل الزواج هو زوج الزعيم والساحر وفى كثير من الأوقات فى وقت السيولة العالية بيكون اقل من نقطة فى بعض الشركات ذات الأسبريد المتحرك

compaq0
06-30-2012, 00:50

هناك شركات وساطه جديده على الساحه تعطى رافعه 1:3000 بعكس شركات الوساطه الامريكيه اعتقد ان اقصى رافعه تكون1:100 حفاظا على راس مال المضارب

H!m0
06-30-2012, 14:12
لا تخالف الاتجاه العام

اتبع الترند ولاتخالفه

واعلم ان الترند صديقك

هذه النصيحة الأغلى و كثيرا منا يجهلها أو لا يعطيها قيمة و بالفعل لو تدخل في الاتجاه مهما يعكس تجده يعود اليك أنا الدخول في العكس يجب اغلاق الصفقة على أقل الخسائر و اذا دخلت عكسه فأجل الهدف قليل و ضع وقف الخسارة

elssayed
06-30-2012, 14:23
مشكور علي المعلومات الجيدة
واللي هتوضح حاجات كتير مكناش ملاحظينها
وان شاء الله يستفيد الجميع من موضوعك الرائع ده

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 14:30
هناك شركات وساطه جديده على الساحه تعطى رافعه 1:3000 بعكس شركات الوساطه الامريكيه اعتقد ان اقصى رافعه تكون1:100 حفاظا على راس مال المضارب

معقوله يا اخى هذا

شركة تعطى 1:3000

انا اكتر رقم سمعته فى موضوع الرافعه الماليه ده

1:2000

لكن الرافعه اللى انت قولت عليها دى مزهله

تكرم خوى

jonaselk
06-30-2012, 14:33
السلام عليكم
تسلم أخي الغالي على المعلومات الرائعة
و أيضا على المجهودات الطيبة

magic777
06-30-2012, 14:56
معقوله يا اخى هذا

شركة تعطى 1:3000

انا اكتر رقم سمعته فى موضوع الرافعه الماليه ده

1:2000

لكن الرافعه اللى انت قولت عليها دى مزهله

تكرم خوى

لا فيه وانا قريت عنها بس هيا شركه جديده ومش فاكره الاسم وتقريبا كده من النوع النصاب
لان الكل اشتكى منها بعد فتره وكانت مديه بونص كمان ومحدش سحب منها على
ما اعتقد

Mostafa Mando
06-30-2012, 16:03
لا فيه وانا قريت عنها بس هيا شركه جديده ومش فاكره الاسم وتقريبا كده من النوع النصاب
لان الكل اشتكى منها بعد فتره وكانت مديه بونص كمان ومحدش سحب منها على
ما اعتقد

إذاً ما فائدة المميزات الرائعة والبونس الكبييير والشركة نصابة

ستضيع وقتك ومجهودك وممكن فلوسك لو استثمرت فيها

ارجوا ان تسجل في الشركات المعروفة مثل انستا فوركس الشركات الجديدة تكون غالباً نصابة

jihadazzam
06-30-2012, 16:07
السلام عليكم
شكرا لك اخي على المعلومات
بانتضار المعلومة غدا ان شاء الله
بالتوفيق للجميع

omar kapo
06-30-2012, 16:12
اهم شي ف الفوركس استخدام ادارة راس مال عالية جداااا
هي تحقق لك الارباح

sabre
06-30-2012, 16:18
نصيحه اذا لقيت نفسك بتكسب 4 او 5 مرات ورا بعض اعرف ان الخسارة قادمه
والعكس لو لقيت نفسك يتخسر 4 او 5 مرات ورا بعض اعرف ان المكسب قادم ان شاء الله

devloppman
06-30-2012, 16:53
معلومات قيمة لكن الحوار فيها أحسن
بادرة طيبة منك أخي

Mtec
06-30-2012, 16:54

بالتوفيق يا اخي
لكن الرافعة الاكبر من استا توجد ب اكسنس وهي 1:2000
المرجو ان تتأكد و صحح معلوماتك

mony
06-30-2012, 16:55

بالتاكيد انستا افضل وسيط فى اسيا وتتمتع بالعديد من المميزات التى تجعلها من افضل الشركات وتتميز بدعم فنى ممتاز وسرعه فى التحويل وسهوله المنصه

HUSSENEY
06-30-2012, 20:21
مشكووور محمد عن هذه المعلومات القيمة ساكون معكم باذن الله اشراككم كل يوم
معلومات جيدة وجديدة

mido303037
06-30-2012, 20:34
هل تعلم ان الفوركس بداياتة فى السبعينات
وقد انتقلت تجارة الفوركس عند العرب عن طريق الدول العربية الكبرى مثل الكويت والامارات

elazez
06-30-2012, 20:42
موضوع اكثر من رائع
تفاعل جميع من الاخوة الاعضاء
معلومات قيمة وجميلة
نتمني المشاركة والتفاعل المثمر

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:19
هل تعلم ان الفوركس بداياتة فى السبعينات
وقد انتقلت تجارة الفوركس عند العرب عن طريق الدول العربية الكبرى مثل الكويت والامارات
معلومة جميلة
وفعلاً الكويت الدولة الوحيدة المسموح فيها بتجارة الفوركس فى العرب

waleed adel
07-01-2012, 17:29
موضوع اكثر من رائع وبالاخص انه متجدد والمعلومات تزداد به
جزاك الله عنا كل خير

Rami
07-01-2012, 17:40

حسب علمى ايضا ليست المتقردة الوحيدة
بهذه الرافعة فهناك
اكسنس
وكلاهما روسية الاصل
تحياتى لك

Dentist Ahmed
07-01-2012, 19:23
الموضوع يتحلى بالمعلومات الرائعه والاكثر من شيقه
استفدت كثيرا من هذا الموضوع
اندهشت كثيرا لمعلومه ان شركه انستا فوركس هى فى الاصل روسيه

derfcase
07-05-2012, 05:41

هتنزل رسمى وكامله

ميتا تريدر 5 نزل فعلا ف الاسواق اخي الكريم
و تعمل به معظم الشركات الان - و علي راسهم شركة انستا

magic777
07-05-2012, 21:00

هو فعلا موجود اخي وفيه بعض المتاجريين بيشتغلوا عليه لكنه غير كامل برمجيا على ما اعتقد
وفيه كتير من المؤشرات الخاصه اللي بتشتغل على متياتريد 4 مش بشتغل على 5
ولازم تعيد برمجتها علشان كده بتلاقي الاغلبيه هنا لسه بيشتغلوا على متياتريد 4

kingman
07-06-2012, 01:44
بهذه الرافعة فهناك
اكسنس
وكلاهما روسية الاصل
تحياتى لك

هى اكسنس كانت من وقت قريب مثل انستا اقصى رافعة 1000:1 لكن الأن اصبحت اقصى رافعى فيها 2000:1 لكن فى اكسنس بيتم تخفيض الرفاعة وقت اغلاق وافتتاح الأسواق وهذا لايحدث فى انستا

ymn30
07-06-2012, 01:47
بهذه الرافعة فهناك
اكسنس
وكلاهما روسية الاصل
تحياتى لك

اظن اخى هى الشركة الوحيدة ال الرفعة بتعتها 1:1000 وانا من فترة كنت فاتح حساب فى شركات كتير لم اجد شركة الرافعة بتعتها مثل انستا

husamart
07-06-2012, 08:48
ما اعلمه ايضا بأن الروس لهم باع كبير في مجال افوركس وهو متفوقون فيه لدرجة كبير
وبصراحة من افضل المؤشرات التى اجدها هي صناعة روسية

---------- Post added at 05:40 AM ---------- Previous post was at 05:39 AM ----------

ميتاتريد 5 فعلا لم تم تدواله رسميا لوجود بعض النواقص التى يتم العمل على حلها
وقريبا سيكون في الاسوق وانا بصراحة متشوق له جداااااااااااااا

---------- Post added at 05:42 AM ---------- Previous post was at 05:40 AM ----------

the trend is your frind هناك مقولة شهيرة تقول

---------- Post added at 05:44 AM ---------- Previous post was at 05:42 AM ----------

معنى كلمة اسبريد

اثناء دخولك اى صفقة

وانا استغرب من بعض الاشخاص الذين يروجون لفكرة نهاية الفوركس
وعلى هذا الكم الهائل من السيولة كيف سينتهي الا بقيام الساعة والله اعلم

---------- Post added at 05:46 AM ---------- Previous post was at 05:44 AM ----------

نصيحه يااحبائى المبتدئين
الكثير من الخروجات الخاطئة تكون سبب في خسارة المتاجر لانه عندما يخسر عقد لا يخسر قليلا ولكنه عندما يربح يربح قليلا نظرا لخوفه من البقاء في العقد والخروج السريع

---------- Post added at 05:48 AM ---------- Previous post was at 05:46 AM ----------

المتاجرة بدون خطة: تحقيق الربح لا يمكن أن يكون يوما هو الخطة للتجارة ، خطة التجارة هي برنامج العمل لتحقيق النجاح ويجب أن تحدد أهدافك من السوق وإذا لم يكن لك هدفا هذا يعنى أنه لا يوجد لديك خطة وسوف تخسر في النهاية )هناك إحصائية تفيد بان 95% من الخاسرين يخرجون من السوق بسبب عدم وجود خطة لديهم
انا بشبه اللى نازل السوق بدون خطة زي الصياد اللى رايح بدون سنارة او شبكة
رح يخسر كل حاجة وهو يشوف الناس حواليه يتطلع سمك من المية

ARAB_PIGEON
07-06-2012, 08:49
اتمنى ان لا يتم العمل رسميا بميتاتريدر 5 وايقاف ميتاتريدر 4
حيث تعودنا على ميتاتريدر 4 والكثير من المؤشرات التى تعودنا عليها
وعرفنا طريقه عملها واصبحت تساعدنا
فى جنى بعض الارباح
لدينا الكثير والكثير من الاسئله هنا
منها على سبيل المثال هل هناك طريقه او وسيله او برنامج لتحويل مؤشرات ميتاتريدر 4 لتعمل على ميتاتريد5

hehelibeb
07-06-2012, 08:57
هل تعلم أن السر في الفوركس ليس الربح فقط

وإنما وقف الخسارة

husamart
07-06-2012, 09:03

يا جماعة قبل الفوركس انا ممن يكرهون الانتظار بشكل عام ف الحياه
ولكن الفوركس علمني شغلات كتير من ضمنها واهمها الانتظار الطويل والصبر

---------- Post added at 06:01 AM ---------- Previous post was at 05:58 AM ----------

انا اقدر هذة المعلومات بس انا كنت انصح لو ممكن اننا نعمل كانها ورشة عمل يومية على
الفوركس يعنى لو حد عندة معلومة اننا ممكن نتاجر على زوج معين النهاردة او بعد يوم بسبب خبر مهم او حاجة
اظن اننا ممكن نشتغل مع بعض وكل واحد يقول معلومة عن الصفقات الجيدة الى ممكن تتفتح فى اليوم
وانا دة صعب وممكن نخصص الصفحة دة للتناقش عليها على الصفقات الجيدة
انا بتفق معك يكون في ورشة جماعية في المنتدى تختص بزوج معين يتم من خلالها تحليل الزوج بس بدون توصيات

---------- Post added at 06:03 AM ---------- Previous post was at 06:01 AM ----------

انا لاافضل رافعه كبيره لأنه تسبب في مرجنة الحساب بسرعه,الأفضل استعمال رافعه 1:100 وعندما يكبر حسابك بشكل تدريجي فانك لن تحتاج الى رافعه كبيره فحسابك يكون هو رافعه ,فكذا انت تكون بامان من مرجنة حسابك

كلما قلت الرافعة كلما قلت امكانية خشارة الحساب
وهناك في الواليات المتحدة نظام يمنع زيادة الرافعة عن 1 الى 50 او 100 فقط حفاظا على اموال المستثمرين

hehelibeb
07-06-2012, 09:03
ليس الصبر فقط

علمنا كيف نقيم الإقتصاد العالمي

علمنا كيف نصبر على المال وهو يضيع بين أيدينا ونحن نحمد الله على كل حال

husamart
07-06-2012, 09:10

انت الذي تحدد هذا عن طريق تعليمك وخبرتك وادارة راس مالك

لذلك احرص على احترام ادارة راس المال

فعلاااااااا
هو سهل ممتنع
وكثر من الانس قضو حياتهم وهو يدفعون للفوركس ولم يربحو منه لانهم لم يتعلمو من خطأهم

---------- Post added at 06:09 AM ---------- Previous post was at 06:06 AM ----------

الفوركس يحتاج إلى شخص متزن ويتمهل قبل دخول الصفقة ويتقبل الخسارة كما يتقبل المكسب

بل يجلس مع نفسه ويرى اسباب الخسارة ويتعلم منها

تجد المتزن في الفوركس اخي متزن في طباعه حتى في الحياه
انا ارى ان الفوركس ليس شارت و كمبيوتر
هو منظومة أو اكاديمية لتعليم الشيء البعيد

---------- Post added at 06:10 AM ---------- Previous post was at 06:09 AM ----------

انا دائما بقول ان المتاجر الخسران علية ان يبتعد عن الفوركس لفترة ويبدا من جديد ويجرب غلطة على حساب ديمو ويعالج هذا الخطا وبعدين يرجع تانى للفوركس بهدف المكسب مش التعويض

هناك شخص في احدى المنتديات علمني انه عندما تخسر في الوركس
فعليك ان تعاقب نفسك بالعودة الى الديمو لمدة ثلاث ايام
فكرتو حلوة وعملتها وجابت نتائج مفيدة

hehelibeb
07-06-2012, 09:13
فعلاااااااا
هو سهل ممتنع
وكثر من الانس قضو حياتهم وهو يدفعون للفوركس ولم يربحو منه لانهم لم يتعلمو من خطأهم

---------- Post added at 06:09 AM ---------- Previous post was at 06:06 AM ----------

تجد المتزن في الفوركس اخي متزن في طباعه حتى في الحياه
انا ارى ان الفوركس ليس شارت و كمبيوتر
هو منظومة أو اكاديمية لتعليم الشيء البعيد

---------- Post added at 06:10 AM ---------- Previous post was at 06:09 AM ----------

هناك شخص في احدى المنتديات علمني انه عندما تخسر في الوركس
فعليك ان تعاقب نفسك بالعودة الى الديمو لمدة ثلاث ايام
فكرتو حلوة وعملتها وجابت نتائج مفيدة

ولكن الديمو غالبا ما نربح
لا يوجد به تأثير نفسي وبالتالي نحن نتاجر بكل أريحية

husamart
07-06-2012, 09:17
هل تعلم بأن السر في النجاح في الفوركس هو الربح اليومي القليل بمقاربة 20 نقطة
تجعلك تحصل على حوالى 50 في المائة من رأس مالك في الشهر لو كنت تتداول بألف دولار

kero
07-06-2012, 09:49

فعلا اخى انستا من افضل الشركات الا بتقدم رافعة مالية عالية وانا شخصيا استخدم اعلى رافعة مالية وهى 1:1000 وطبعا هذا لصغر راس المال الذى امتلكه ..شكرا لك على الموضوع الجيد

Mohamed90
07-06-2012, 12:02

السلام عليكم طبعا اخي الرافعة المالية الكبيرة مهمة للحساب الصغير
ولكن مع زيادة حجم الحساب افضل نقض من حجم الرافعة المالية للتقليل الاضرار طبعا

hesham1046
07-06-2012, 12:05
هل تعلم ان الرافعة المالية 1:1000 يكون اصغر لوط وهو 0.1 تكون قيمة النقطة هى 20 سنت لكل نقطة

ahmedalex
07-06-2012, 12:11
ثق فى نفسك جيدا حتى تستطيع اتخاذ القرار بناء على تحليلك العام له
اى معلومه استطيع الوصول اليها سوف اقوم بنرها فى هذا الموضوع

magic777
07-06-2012, 17:38
ثق فى نفسك جيدا حتى تستطيع اتخاذ القرار بناء على تحليلك العام له
اى معلومه استطيع الوصول اليها سوف اقوم بنرها فى هذا الموضوع

ياريت كل واحد فينا عنده معلومه غير معروفه ان يذكرها في الموضوع حتى لو كانت بسيطه بالنسبه له
ممكن برده تساعد حد تاني انه يلاقي فيها فكره عمل ونتعاون مع بعض لعمل استراتيجيه جيده مبنيه على تجميع معلوماتنا دي

husamart
07-07-2012, 18:13

طيب شو الاختلاف بينو وبين ميتا تريدر 4 او شو مميزاته؟؟

ehab
07-08-2012, 03:16
موفق ان شاء الله اخى العزيز وبالتوفيق وياريت تنزلنا كل يوم معلومة
مفيدة ومبسطة عن حاجة فى الفوركس ومشكور اخى الكريم

mohamed yossef
07-08-2012, 23:49
لو سمحت ممكن الاخ اللى نزل الميتاتريد 5 يتفضل
مشكورا ويشير الرابط لنا لانى لسه ما سمعت عن الاصدار الخامس حاجة وياريت يشرح لنا مميزاتها وتختلف عن الاصدار الرابع فى ايه

waleed adel
07-14-2012, 15:28
لو سمحت ممكن الاخ اللى نزل الميتاتريد 5 يتفضل
مشكورا ويشير الرابط لنا لانى لسه ما سمعت عن الاصدار الخامس حاجة وياريت يشرح لنا مميزاتها وتختلف عن الاصدار الرابع فى ايه

موجود يا اخى على موقع انستا تقدر تدخل على الموقع وستجد لينك لتحميل
الميتاتريد 5 وتضع بياناتك وتشتغل عليه بالفعل

sara123
07-14-2012, 15:33
فكرة رائعة ومدهشة جدا واعتقد أن هذا الموضوع سوف يكون بمثابة كتاب رائع يضم الكثير من المعلومات عن الفوركس التي تفيد المبتدئين والمحترفين كذلك ,,أريد أن أضيف نصيحة ..لا تنسى تحديد الاستوب لوز عند فتح صفقة لأنها سوف تقلل من الخسارة وأيضا من الخوف وأنا أفضل هذه الاداة وهي تفيدني جدا في التجارة

sa sa
07-14-2012, 15:52
هل تعلم ان الميتا تريدر

صناعه روسيه

شكرا اخي الفاضل علي موضوعك وان شاء الله في تقدم مستمر
انا ماسالتش نفسي ايه هي الدوله الي صنعت الميتاريدر شكرا علي المعلومه

Forex Eyes
07-14-2012, 16:27
هل تعلم ان الميتا تريدر

صناعه روسيه

امممممم معلومة جيدة اضفتها عندي
بالفعل لم اكن اعرف انه للاتحاد السفياتي
لهدا هو حربي بهده الطريقة :))

hossam eldeen mohamed
07-14-2012, 16:31

معنى كلمة اسبريد

اثناء دخولك اى صفقة

السلام عليكم
معلومة مفيدة مكنتش عارفها
شكراا ليك يا جميل

roka
07-14-2012, 17:07
مساء الخير احلى عالم

شكراً لكم وانتظرونى

يمكنكم ايضاً

اضافة معلومات معى

تحياتى

بجد فكرة حلوة جدا على الاقل كلنا نستفيد وكل واحد يقدم المعلومات اللى عنده

otakon
07-14-2012, 17:10

معنى كلمة اسبريد

طيب لماذا بعض الشركات ياخذون سبريد عالي
هل هذا دليل على نصبهم وضح لي كيف او ماذا ؟

اثناء دخولك اى صفقة

لماذا بعض الشركات يكون فيها سبريد عالي جدا ؟
هل هذا دليل على نصبهم ام ماذا؟

aminos
07-14-2012, 17:23

السلام عليكم
سؤال جميل لكن لا أضن أن إرتفاع قيمة السبريد
يدل على نصب الشركة
و الله أعلم

tarek22
07-14-2012, 23:29
وهى نصيحة غالية جدا ، وقف الخسارة هو الاهم والافضل لتفادى الوصول الى المارجنكول فى صفقة واحدة ، ولكن لابد ان تراعى مناطق وضع وقف الخسارة جيدا لانهاقد تنهك حسابك لو وضعت عشوائية

mido95
07-14-2012, 23:58

اعتقد يا اخى ان الرافعة المالية 1:1000 من اهم مميزات انستافوركس عن باقى شركات الفوركس لانهم اعلى رافعة عندهم بتكون 1:100 او 1:200 و فائدة الرافعة المالية الكبيرة فى انستافوركس انو يمكن تحقيق ارباح كبيرة بحسابات صغيرة

amrmorasamir
07-15-2012, 00:01
لا ياباشا مش دليل على نصبهم الشركات النصابه بتخلى الاسبريد قليل او طبيعى عشان تجذب الناس عشان تقدر تنصب عليهم

fx-man
07-15-2012, 00:15
هل تعلم ان نسبة كبيرة من الناجحين فى الفوركس وبيحققو ارباح ثابتة هم من فئة الطلاب وفى مرحلة عمرية صغيرة فى السن .

xtomorrow
07-15-2012, 00:26
فكرة طيبة اخي الكريم وهاته المفاهيم جد مهمة بالنسبة لمن بدا مسيرته في مجال الفوركس
لكن يا ريت لو تعمق شرحك لهه حتى يحسن الجميع الفهم

tarek22
07-17-2012, 02:54
يعني انا صراحة اتوقع ان من افضل النصائح الذهبية التي وجب الالتزام بها حقيقة هي مسالة الدخول بنسبة صغيرة فقط كمخاطرة من راس مالك في اي صفقة تريد ان تعقدها وها فعلا افضل للحفاظ على راس مالك من الخسارة

mido
07-17-2012, 03:38
اخي الكريم
بالتوفيق فى هذا الموضوع وان شاء الله نشارك معلوماتنا لتعم الفائدة على الجميع بأذن الله
تقبل مروري ولك فائق احترامي

forex4ever
07-17-2012, 03:44
موضوع جميل فعل
شكرا ياباشا على الموضوع القيم ده واسمحليا
اضيف احصائية اعتقد انها صحيحة بشكل او باخر
اعتقد ان نسبة الناجحين في الفوركس هيا 5% صح ؟؟؟ فقط منهم 0.25%جنس لطيف وبنات :)
ههههههههههههههههههههههههه ههههههه
احصائية من متابعتي للاعضاء في كل المنتديات الاجنبية والعربية

willy
07-17-2012, 03:49
طيب حلوة المعلومات دي وانا حنشط معلوماتكم شوية حد يعرف كلمة فوركس جت منين انا لااقصد معناها وانما منين اصلها ايه؟

tarek22
07-18-2012, 01:40
وبرضه استخدام امر وقف الخسارة بيعتبر حصن منيع واستخدامه فى خطر كبير جدا جدا على الحساب وبالتالى لابد من استخدامه

SlaiteR
07-19-2012, 19:31
موضوع رائع وحبيت اشارك

هل تعلم ان اليورو يشكل نسبة 57% من حجم العملات الاساسية

موضوع هادف بصراحة..!!

Noah
07-19-2012, 20:23
موضوع رائع وحبيت اشارك

هل تعلم ان اليورو يشكل نسبة 57% من حجم العملات الاساسية

موضوع هادف بصراحة..!!

شكرا لك على ذهه النصائح الهامة التى من خلالها نتعرف على باقى الاشياء الحديثة التى تساعدنا للعمل فى سوق الفوركس ولكن انا شخصيا ارى ان العمل فىا لفوركس يجعلنا بحاجة الى معرفة المزيد من المعلومات عنه

AMANI
07-21-2012, 14:47

DZforex
07-21-2012, 15:31
شكرا يا خي على هذه المعلومات جزاك الله خيرا

تحياتي

ahmed
07-21-2012, 15:34
هل تعلم ان تحليل اليورو دولا بشكل صحيح يوضح لك
كيف تتحرك العملات الرئيسه واتجاهاتها بسهوله

fafa280384
07-21-2012, 18:11
هل تعلمونة ان تجارة الفوركس تسمى تجارة الكبار
ومعظم الروؤساء عندهم حسابات في شركات فوركس في روسيا

tarek22
07-21-2012, 20:27
المغامرة فى الفوركس للاسف بتكون من اخطر الاشياء وممكن نقول انها بتكون مصحوبة بنهاية سريعة لحساب المتادول ، واعتقد ان الفوركس السر فية التزام وادارة مالية صحيحة

magic777
07-22-2012, 00:50
المغامرة فى الفوركس للاسف بتكون من اخطر الاشياء وممكن نقول انها بتكون مصحوبة بنهاية سريعة لحساب المتادول ، واعتقد ان الفوركس السر فية التزام وادارة مالية صحيحة

فعلا اخي المخاطره سبب اكتر الخسائر هنا للأسف وكلنا وقعنا ومازلنا نقع في نفس الخطأ وده
بيكون ضعف في طبيعه الانسان اللي دايما يحب الزياده
ولكن لازم نحاول بقدر الامكان التحكم في المشاعر دي وتوجييها للصح هنا

salah.bmw
07-22-2012, 01:18

ربنا يبارك فيك اخي محمد على هل المعلومات الرائعة
اما بلنسبة لشركة انستا انا مستني الشهر على احر من الجمر علشان ابلش معاها وابدأ بلشغل فيها لأني اتاجر على الفوركس من 3 سنوات مع شركة واحدة واكتر من مرة بتقص الستوب لوز قبل النقطة يلي خحاطتهة بنقطة او نقطتين

abdelaal
07-22-2012, 01:55
هل تعلم أن أكثر حالات التداول نشاطا من الساعة 1 ظهرا وحتي الساعة 4 ظهرا بتوقيت جرنتش
وذلك لتداخل الفترات لاكبر مركزيين ماليين في العالم وهما سوق لندن وسوق نيويورك

pimo
07-22-2012, 01:56
هل تعلم ان شركة انستافوركس تقدم عدة طرق لدفع والايداع ومن بينها كارد بيوينير وهو من نوع مستركارد وهو يعتبر من اسهل الوسائل التي عن طريقه تحصل علي اموالك في بضع ساعات اذا توفر في منطقتك ساحب الي يدعم كارد مستركارد الدولي

Shady Moustafa
07-22-2012, 02:01

يوجد شركات أخرى بتقدم روافع ماليه أكبر من
أنا مش بقلل من انستا فوركس بس بقول الحقائق طالما الموضوع عن المعلومات

mostafakamal
07-24-2012, 23:33
بالفعل معلومة الميتا تريدر انه صناعة روسية اول مرة اعرفها وبالنسبة للترند صعب ادخل عليه على طول
لان له ارتدادت وانعكاسات ممكن تفقدنا نقاط كثيرة وممكن تضيع معظم الحسابات الصغيرة

Aker001
07-24-2012, 23:37

hanona
07-24-2012, 23:46
بجد بستفاد كتير جدا من معلوماتك الي قرأتها لك وربنا يجعله في ميزان حسناتك وتستمر في
افادتنا علي طول وربنا معاك

wessam
07-24-2012, 23:55
شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع الذى يعطى لى ولكل المبتدئين الخبره فى هذا المجال

imadm201
07-25-2012, 00:17
و الله انستا فوركس اعجبتني كثيرا
و اعجابي بها هو الرافعة المالية 1.1000
شكر علي المعلومة

nrgslawi
07-25-2012, 00:25

نعم اخي هذا شيء جميل في انستا فوركس حيث يمكننا ربح الكثير من المال براس مال اقل

sabry
07-25-2012, 00:30
موضوع جميل لكن لما لاتضاف معلومات جديدة كل يوم وانحسر الرد على معلومات قليلة والرد عليها نريد تطوير الموضوع ياشباب حتى لو معلومة بسيطة فلازال كثير من الاخوة فى اول الطريق فى الفوركس وهيستفيد من اى معلومة

i5land_man
07-25-2012, 00:32
موضوع جميل لكن لما لاتضاف معلومات جديدة كل يوم وانحسر الرد على معلومات قليلة والرد عليها نريد تطوير الموضوع ياشباب حتى لو معلومة بسيطة فلازال كثير من الاخوة فى اول الطريق فى الفوركس وهيستفيد من اى معلومة
المعلومة التي اشارك بيها علي قدر خبرتي
لا تدخل صفقة ابدا الا وانت محدد لها مستوي جني الربح ومستوي وقف مناسب وذلك بعد تحليلك للسوق تحليل وافي وكافي

mabrahim
07-25-2012, 00:40
اسلام عليكم
والله اخبار جميلة جدا بتوفيق ال الجميع دائما عرب
دائم في صفوف الاول

zizo_a_86
07-25-2012, 01:03
لاول مرة اعرف ان منصة التداول من صنع روسى لكن الناس دى دماغها رائعة بالتوفيق فى افادة المنتدى يا اخى

kanzsea
07-25-2012, 01:26
معلومات مفيدة وجيدة جدا وفى معلومات اول مرة اعرفها مثل ان الميتا تريدر

صناعه روسيه

subzero
07-25-2012, 02:51
شكرا جزيلا يا اخى
هذة معلومات جميلة ومفيدة
و فكرة رائعة

saad
07-25-2012, 04:56
معلومة جديدة

lesa
07-25-2012, 04:59
لا تخالف الاتجاه العام

اتبع الترند ولاتخالفه

واعلم ان الترند صديقك

معلومة مهمة وانا اتبعتها فى التداول فانا اعلم ان الترند لا يكذب ومهما حدث اختلاف فى السعر فانة سريعا ما يعود ليمشى مع الترند لذلك اتبع الترند ولن تندم ابدا

tarek22
07-26-2012, 05:16
اهم شى الجميع يكون سعيد وصامت طول ما هو كسبان وبيكون بيصرخ لما خسران ومفتكرشى ان الفوركس ربح وخساره ليس خساره على طول ولا مكسب على طول
هذه مشكلة نفسية لا يمكن التخلص منها لان الانسان بطبيعته لا يقبل الخسارة فى الفوركس ولذلك يجب ان نكون اكثر واقعية ومعرفة ان الفوركس ربح وخسارة

dollyabdallah
07-26-2012, 05:36
معلومة جديدة

Aker001
07-26-2012, 05:41
السعر لا يحترم اى تحليل طوال الوقت
بالتوفيق

mena
07-26-2012, 11:09
أن يكون رأس المال مبلغ (فائض) أو زائد عن الحاجة.. كإدخار مثلا وخلافه. ولا يجب بأي حال من الأحوال أن تكون بحاجة له في تسيير أمورك الشخصية

mohamedlee
07-26-2012, 11:15
الله ينور عليك استاذ محمد معلومات قيمة وممتازة جدا
هو دة الكلام عاوزين معلومات جديدة كمان وكمان وحصرية ايضا
بارك الله فيك وتسلم ايدك استاذ محمد

Ahmed Salama
07-26-2012, 13:54
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
معلومة منى انهاردة عن خطوات التحليل الفنى
اولا خطوات التحليل الفني في رايئ هي البدايه بالتحليل الكلاسكيكي الذي يعتمد علي الموشرات الرئيسيه فقط مثل الموفينج افريج والبولينجر باندس ثانيا تحديد الترند ومناطق الدعم والمقاومه القويه وتجرتي اكثر من استراتيجيه للوصول الي افضل النتائج والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته

bell1895
07-26-2012, 16:20
مشكور اخي و بالتوفيق
انا بصراحة ما عندي اي معلومة انا خلوني اقرا و استفيد;)

morx123
07-26-2012, 20:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يشرفني الرد على موضوعك

معلومات قيمة
اشكرك من اعماق قلبي

Ahmed Salama
07-26-2012, 22:02

يوجد بعض المؤشرات المشهورة مثل الموفنجات و الماكد و ار اس اى و الأستوكاستيك و غيرها , شهرتها جائت من ان عدد كبير من المضاربين يعتمدون عليها , لكن ليس الأعتماد عليها فقط و اهمال بقية التحليل الفنى و الأساسى , فانا عن نفسى لا أتخذ اى قرار بناء على المؤشرات بأنواعها , لكن للأطمئنان فقط , فالتحليل الكلاسيكى هو الأهم عندى من المؤشرات

All 4 You
07-26-2012, 22:03
شكرآ حبيبي على المعلومآ الجيدة
بالفعل استفدت منهآ أخي
بالتوفيق

mohamed saad
07-27-2012, 00:04
هناك بعض المفاهيم الضرورية في سوق الفوركس ارجو من حضرتك ان توضحها للاخوة مثل التبريد والهدج والتعزيز والتريلنج ستوب ومفاهيم متعلقة بالتحليل الفني مثل اختراق وارتداد والاغلاق والانزلاق السعري والجاب او الفجوة السعرية اعتقد ان هذه المفاهيم هامة ويجب اي متاجر مبتديء ان يعرفها

waleed adel
07-29-2012, 00:46
معلومات رائعه واكثر من شيقه اخونا محمد
استفدت كثيرا منها ومنتظرين المزيد من موضوعاتك

uventene
07-29-2012, 09:01
ربنا يوفقك وتجبلنا معلومات جديده كل يوم والي عنده معلومه جديده يجبها لان اكيد كلنا هنستفيد منها وشكرا اخي ليك وجزالك الله كل خير

ameer
07-29-2012, 14:43
اشكرك اخي على جهودك وانشاء الله تكون معلومات قيمة وبارك الله بيك

ايه الجديد
07-30-2012, 20:34
موفق أخى محمد على الموضوع المميز
واردت ان ارفعه لك لكى تضيف جديد المعلومات
ومتابع معك ان شاء الله

mohamed 300
07-30-2012, 20:35
جيده جدا هذه الفكره ,من المؤكد انها سوف تكون شئ جيد ,لان هناك الكثير والكثير من المعلومات والاشياء التى نجهلهل فى عالم الفوركس

zeina
07-31-2012, 01:41

:50هل تعلم ان الرافعة المالية ليها مزايا وعيوب ويجب الحذر عند استخدامها وخاصة للمبتدئين واصحاب الحسابات الصغيرة وان امريكا بتستخدم رافعات مالية 1:

nemo emo
07-31-2012, 01:48
تأسس سوق فوركس(forex ) للمعاملات المالية بين البنوك عام 1971 عندما تحولت المعاملات في التجارة العالمية من استخدام قيم ثابتة للعملات لقيم التعويم. ويكون هذا ناتج مجموعة صفقات مالية يقوم بها وكلاء الأسواق المالية لتحويل كمية معينة من المال بعملة احدي البلدان لعملة بلد اخر بقيمة متفق عليها مسبقا لتاريخ معين. و يحدد سعر تحويل العملة المعينة بالنسبة لعملة اخري ببساطة: العرض والطلب للتحويل الذي يوافق عليه الطرفان

forexawy
07-31-2012, 19:22
لا تخالف الاتجاه العام

اتبع الترند ولاتخالفه

واعلم ان الترند صديقك

waleed adel
08-02-2012, 23:21
لا تخالف الاتجاه العام

اتبع الترند ولاتخالفه

واعلم ان الترند صديقك

معلومة قوية طبعا اخى دخولك مع الترند العام حتى لو عكس السعر
على صفقتك فاطمئن لرجوعه الى اتجاهه وربح صفقتك الخسرانه

sjc
08-02-2012, 23:27
مشكور على المعلومات الراـعة والجميلة
وطبعا انا عايز شرح لكيفية البدا بالمتاجرة على الحساب الحقيقي لو سمحت

silver
08-02-2012, 23:28
شكرا على هذه الروح الطية

وشكرا على الموضوع الممتاز لقد استفدنا كثيرا منه

بالتوفيق

mmm2013
08-08-2012, 18:42
اعتقد ان هذا الموضوع جيد جدا لاننا من الممكن ان نحقق المعرفه من خلاله واتمنى ان تزيد هذه المعلومات كثيرا حتى نتعلم من خلالها

hichemdz
08-08-2012, 18:51
الف شكر لك على المعلومات تسلم ان شاء الله
واصل العمل بارك الله فيك

samiam2012
08-08-2012, 18:54
معلومات مهمة واهم معلومة انك متدخلش عكس الترند العام وخليك ديما مع الاتجاه العام سوء بيع او شراء

saidyousef
08-08-2012, 18:55
فاحيانا التحليل او الاستراتيجيه تصيب واحيانا تفشل

marou49
08-08-2012, 19:04
هل تعلم أن
التحليل الصحيح لإتجاه تغير أسعار العملات؛
و
تحقيق الحد الادني من الخسارة عندما تكون حالة السوق غير سارة؛
و
التعامل المدروس مع الأموال المستخدمة في المتاجرة.
من أسباب النجااح

marou49
08-10-2012, 02:23
هل تعلم أن التحليل الاخباري يتضمن دراسة العوامل الاقتصادية والسياسية التي قد تؤثر علي سوق العملات

والهدف الرئيسي للتحليل الأساسي هو تحليل العوامل الرئيسية وتأثيرها علي ديناميكية الاسعار في سوق العملة

sultan
08-10-2012, 04:02
بصراحه معلومات مهمه جدا للمبتدئيين,اتمنى تثبيت هذا الموضوع بما فيه من معلومات مهمه تخص الفوركس,اعتبر هذا الموضوع موسوعه الفوركس لان فيه كل شي يخص الفوركس وبالأختصار المفيد والكل سوف يدلي بما عنده من المعلومات القيمه في مجال الفوركس لكل يعم الفائده للجميعي

marou49
08-11-2012, 01:47
هل تعلم أن
التحليل الفني وهو تحليل لحالة السوق ترتكز علي التغيرات السابقة للأسعار. وتستخدم في هذا التحليل الرسومات البيانة التي تعكس تغيرات الاسعار لفترة زمنية معينة. ويمكننا التحليل الفني كذلك من فهم حالة السوق العامة في الوقت الحالي

medhat
08-11-2012, 01:52
حلوه فكرت الصحافه اليوميه ده وطريقه هل تعلم طريقه مشوقه بدل الكلام الجاف على
طول الوقت ومعلومات مفيده بصيغه جديده شكرا

sunlight
08-11-2012, 01:57
معلومتى ان كثيرون من المتاجرين يربحون لوكن كثيرون يقعون ضحيه لهذا السوق المملوء بالمخاطر ولكن قليل منهم ناجون هل تعلمون لماذا هم ناجون لانهم يستخدمون اداره صارمه لرأس المال ويحاولون بشتى الطرق ان يتحكموا فى كل شىء ولا يخرج عن اداراتهم اى شىء

demitri86
08-11-2012, 01:59

نعم اخي

انا لما اتسجلت اول مرة مكنتش فاهم موضوع الرافعة المالية لكن بعدما تعلمت اكتشفت ان انستا فعلا شركة

مميزة

marou49
08-11-2012, 02:01
هل تعلم أن
التحليل النفسي هو تحليل سلوكيات المتاجرين في السوق وحالتهم النفسية وتوقعاتهم وآمالهم وتخوفاتهم. وهذا النوع من التحليل مهم جدا لان نسبة صحته عالية جداً. ويجب ان لا ننسي ان خلف محطات الحاسوب التي تعطي توقعات الاسعار بشر وعلي تصرفاتهم تعتمد في نهاية المطاف اسعار العملات

waleed adel
08-11-2012, 02:04
هل تعلم أن
التحليل النفسي هو تحليل سلوكيات المتاجرين في السوق وحالتهم النفسية وتوقعاتهم وآمالهم وتخوفاتهم. وهذا النوع من التحليل مهم جدا لان نسبة صحته عالية جداً. ويجب ان لا ننسي ان خلف محطات الحاسوب التي تعطي توقعات الاسعار بشر وعلي تصرفاتهم تعتمد في نهاية المطاف اسعار العملات

بالفعل اخى الكريم معلومة قيمة لان سلوك ونفسية كبار المستثمرين
هى التى تؤثر على اتجاه السعر

elmasry
08-11-2012, 02:10
نعم شركة انستا فوركس لديها اكتر من برنامج تداول بما يناسب احتياجاتك كمتاجر بالاضافة الى الميتاتريد 4 وهذا هو التميز

ahmedyousef33
08-11-2012, 02:20
لكن التحليلات دى غير عمليه لان كل وقت ظروف عمله متغيرة لكن الجزء المهم هو فهم حالة السوق فى الوقت الحالى

mahmoudemam
08-11-2012, 02:21
السعر لا يحترم اى تحليل طوال الوقت

nagynagy
08-11-2012, 02:43
ولكن هل تعلم ان العبرة بالنهايه???

---------- Post added at 11:43 PM ---------- Previous post was at 11:38 PM ----------

كثيرون من المتاجرين يربحون لوكن كثيرون يقعون ضحيه لهذا السوق المملوء بالمخاطر ولكن قليل منهم ناجون هل تعلمون لماذا هم ناجون لانهم يستخدمون اداره صارمه لرأس المال ويحاولون بشتى الطرق انيتحكموا فى كل شىء ولا يخرج عن اداراتهمش

lzw41188@gmail.com
08-12-2012, 01:53

صحيح أخي ولاكن هذه الرافعة لها إيجابيات وسلبيات
و الشركة لا تقترحها هكذا فقط بل يجب قراءة شروط الانتماء و المتاجرة جيدا
و كما تعلم أخي كلما زادت قيمة الرافعة كلما زادت نسبة الخوف على الرصيد

mannon
08-12-2012, 04:14
هل تعلم أن

التحليل النفسى دة اول مرة اسمع عنة بصراحة ؟ انا اعرف ان فى انواع بتهتم اكتر بتحليل الانفعالات والانطباعات وتاثير الحالات المزاجية على قرارات المتداولين بس اول مرة اعرف اسمها

noureen
08-12-2012, 04:23
هل تعلم أن التحليل الاخباري يتضمن دراسة العوامل الاقتصادية والسياسية التي قد تؤثر علي سوق العملات

والهدف الرئيسي للتحليل الأساسي هو تحليل العوامل الرئيسية وتأثيرها علي ديناميكية الاسعار في سوق العملة

نعم بالطيع و لكن لا يمكن الاعتماد على التحليل الاساسى وحد فى
الفوركس و الاعتماد عليه اعتماد تام للربح فلابد الاعتماد على التحليل الفنى ايضا