PDA

View Full Version : الفشل هو اول خطوة للنجاح ..!! للتحفيز

sherif hussein
02-19-2020, 05:46
أهلا بكم احبائي أعضاء منتدى فوركس العرب ،،، تحياتي لكم جميعاً :1f377::1f33b:

الفشل هو اول خطوه للنجاح ،،، كلنا بداءنا مشوارنا في الفوركس بالمارجن كول والخساره

كل واحد فينا كان عنده هدف فيه مننا اللي قدر يوصل لهدفه وفي اللي استسلم وخرج وفيه اللي مازال بيسعي ويعافرعشان يحقق هدفه و سيصل ان شاء الله ..

:1f448: بس لازم دراسة ، لازم ناخد بالأسباب ، لازم نعرف وندرك كويس حجم السوق وحجمنا ، لازم نمشي بمبدأ التراكم وبلاش طمع وتسرع ،، السوق هيعيش واحنا هنموووت
دولار فوق دولار فوق دولار فوق دولار هتوصل لهدفك .. بس خدها بهدووووء و براحة

لازم نبقى مدركين كويس جداً إلى أن السوق ده مش بتحركه دعوم ومقاومات و ترندات ،،، السوق بيتحرك و بيتشكل أتجـــاهه بحسب نتائج مؤشرات
الإقتصاد الكلي للدولة صاحبة العملة الي انت بتتداول عليها

لازم نحط خطة لنفسنا و تكون طويلة المدى ونحترمها ، حاول وحاول وحاول وهتوصل لدرجة انك تكون عندك ثقة في تحليلك ولست بحاجة
لتوصيات او تحليلات من احد

بالتوفيق لي ولكم جميعاً ... شكرا للجميع :2764:

goodjob2020
02-19-2020, 06:02
أهلا بكم احبائي أعضاء منتدى فوركس العرب ،،، تحياتي لكم جميعاً :1f377::1f33b:

الفشل هو اول خطوه للنجاح ،،، كلنا بداءنا مشوارنا في الفوركس بالمارجن كول والخساره

كل واحد فينا كان عنده هدف فيه مننا اللي قدر يوصل لهدفه وفي اللي استسلم وخرج وفيه اللي مازال بيسعي ويعافرعشان يحقق هدفه و سيصل ان شاء الله ..

:1f448: بس لازم دراسة ، لازم ناخد بالأسباب ، لازم نعرف وندرك كويس حجم السوق وحجمنا ، لازم نمشي بمبدأ التراكم وبلاش طمع وتسرع ،، السوق هيعيش واحنا هنموووت
دولار فوق دولار فوق دولار فوق دولار هتوصل لهدفك .. بس خدها بهدووووء و براحة

لازم نبقى مدركين كويس جداً إلى أن السوق ده مش بتحركه دعوم ومقاومات و ترندات ،،، السوق بيتحرك و بيتشكل أتجـــاهه بحسب نتائج مؤشرات
الإقتصاد الكلي للدولة صاحبة العملة الي انت بتتداول عليها

لازم نحط خطة لنفسنا و تكون طويلة المدى ونحترمها ، حاول وحاول وحاول وهتوصل لدرجة انك تكون عندك ثقة في تحليلك ولست بحاجة
لتوصيات او تحليلات من احد

بالتوفيق لي ولكم جميعاً ... شكرا للجميع :2764:

يسعى الجميع للوصول إلى النجاح في الحياة بكافة تفاصيلها، لكن تتغير الأحوال من يوم لآخر، فقد يحمل اليوم الأول نجاحاً باهراً، ويحمل اليوم الثاني فشلاً، وحزناً، لذالك المتابعة والمثابرة على تحقيق المطلوب أر هام للغاية مهما كلف ذالك من تحديات . شكرا للتحفيز

faymes
02-19-2020, 09:06
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
أن الخسائر لها ايجابيات ايضا حيث انك تتعلم من
الاخطاء التي ارتكبتها و بالتالي لا تقوم بتكرارها و هذا
عامل ايجابي حيث اكتساب الخبرة يساعد على فهم السوق بشكل أفضل

Mahmoud abuzaid
02-19-2020, 11:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم يسعندي ويشرفني أن أقوم بالرد علي هذا الموضوع بالنسبة لي انه الفشل هو فعلا اول سلم النجاح و لكن لمن لشخص عنده أرادة و يمكنه أن يتعلم من أخطاء الماضي

moisaid
02-19-2020, 11:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا يا طيب
الفشل أراها كلمة قاصية في حق كل مجتهد
و انما نقول التعثر لأن التعثر يتبعه النهوض و القيام بمحاولة أخرى و اجتهاد أكبر لتحقيق المراد
أما الفشل هو نتاج لمن لا يجتهد و يأخذ وقته و حقه في العلم المعرفة الفاشل دائما متسرع
أما من يتعثر و يقوم و يعاود و يجتهد و يحاول فهذا ليس بفاشل و انما مجتهد يتحدى العثرات من أجل النجاح
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد

doaa sary
02-19-2020, 14:12
طبيعى اخى الكريم انا ببداية دخولنا سوق الفوركس بنخسر مرة واتنين لان لسة مفيش الخبرة الكافية اللى تخلينا نفهم السوق ونكسب
لاكن مع الوقت كل دة بيقل وبنلاقى اننا فهمنا اكتر واتعلمنا واتدربنا واشتغلنا على نفسنا وبذلنا مجهود
بعدها بتبتدى الارباح تهل وتقل الخساير ونستفاد الخسارة مش نهاية الدنيا لكنها البداية ماقبل الربح