PDA

View Full Version : كيف يمكن استثمار أموال في البورصة وما نسبة أرباحها السنوية وكيفية التداول؟

Pages : [1] 2

alihmila
12-23-2013, 20:30
كيف يمكن استثمار أموال في البورصة وما نسبة أرباحها السنوية وكيفية التداول؟
نكرر بعض ما قلناه سابقًا بداية لا بد أن تحدد المبلغ المراد استثماره بحيث لا يتجاوز 50% من إجمالي السيولة المتاحة لك وتحدد المدة الزمنية، ثم تقوم بمتابعة حركة الأسعار بالبورصة وتختار الشركات بناء على معايير مالية وفنية سبق إيضاحها ويتم التداول عن طريق شركات سمسرة مرخص لها لتنفيذ أوامر الشراء والبيع للعميل.

نكرر نقطة هامة هي أن البورصة ليست مغارة علي بابا، فلا بد أن تحدد الخسارة التي تستطيع أن تتحملها قبل المكسب، حتى تحدد متى تخرج قبل أن يهلك أغلب المال.

وعلى الجانب الآخر يتوقع أن يكون العائد الذي يتحقق من البورصة إذا ما تم اتباع القواعد السليمة للشراء والبيع يكون أعلى من عائد كثير من أوجه الاستثمار الأخرى مثل البنوك وغيرها نظرًا لأن المستثمر في البورصة يتعرض لمخاطر أكبر، وكما هو معروف أن العائد يتساوى مع المخاطرة.

XxBlackDevilxX
12-24-2013, 08:53
كلام راااااائع
تســـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــلم يا غااااالي
وتقبـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــل مروري

sheheshehe
12-24-2013, 14:39
معلومه جميله ونتمنى المزيد

walidmax1974
12-28-2013, 21:06
السلام عليكم ... اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر
و شكرا

reus
12-28-2013, 22:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
تسلم يا برنس كلام معقول شكرا ومستنى منك كل جديد
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

abo heba
01-22-2014, 13:32
اهلا بك
اعتقد ان الاداره السليمه فى الفوركس هى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذا
ولكن 50 % من السيوله كثيره وخصوصا فى الفوركس واعتقد ان نسبه المخاطره المعقوله 10 %
تحياتى لك

shico73
01-24-2014, 19:42
اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر

ahmedibrahim258259
01-24-2014, 20:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته البورصة انا احب المتاجرة بها لانها بها مخاطر عالية انا احب لمتاجرة بالفوركس فقط لانه الى حد ما امن
تقبل مروري

MASTERH5
01-24-2014, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا للمعلومات دى
فعلا قواعد اساسية لازم نتبعها قبل التداول
تقبل مرورى

a7med84
07-05-2014, 02:40
اخى الكريم خلى الكلام على البورصه فى العملات زى الفوركس هنا

ممكن من خلال الايداع او البونص زى ما هنا فى انستا اخهى الكريم

والله المستعان

red
07-06-2014, 20:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا اخي
موضوع هام جدا للاعضاء الناشطين في مجال التداول بالعملات
اسال الله ان يوفقنا جميعا

---------- Post added at 06:14 PM ---------- Previous post was at 06:01 PM ----------

شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع و الجهد المبذول من طرفك
وفقك الله

emadomar
07-07-2014, 14:04
سلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تسلم كلام معقول شكرا ومستنى منك كل جديد
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام

creatorman1978
07-10-2014, 12:37
اخى هذا المنتدى خاص بالتداول على الاوراق المالية الفوركس وليس البورصة ولذلك لا اعتقد انك ستحصل على اجابة شافية لسؤالك .. حاول البحث عن مكان مخصص للبورصة ... بالتوفيق

abokarem
08-24-2014, 13:18
السلام عليكم
لا اعرف الكثير من التعامل مع البورصه والى الان لم ادخل الى البورصه واتمنى ان يكون لدى تدخل فى البورصه
ولا اعرف ما هو الربح وما هى الخساره

حسنى صادق
08-24-2014, 14:15
يا اخى العزيز عاوز اقولك سيبك من البورصة عاشان فيها مشكاات و استحواذات تحدث بصورة متكررة من الممكن ان تحدث ضررا لكو انت مستثمر فى البورصة لكن الفوركس على الاقل لا يمكن ان يحدث هذا

محمد عبد اللطيف
10-28-2014, 21:04
السلام عليكم
للاسف ليس لدى اى خبرات فى التعامل مع الورصه واعتقد ان 50 % مما يملكه كثير للغايه ويجب ان يكون
هناك خبراء للتعامل وليس مجرد دخول اى مبتدىء

malsagher
10-29-2014, 07:17
سوق الأوراق المالية
من ويكيبيديا، الموسوعة الحرة
بورصة لندن في مدينة لندن.
بورصة نيويورك، مدينة نيويورك.
بورصة هونغ كونغ

البورصة أو سوق الأوراق المالية ، سوق لكنها تختلف عن غيرها من الأسواق، فهي لا تعرض ولا تملك في معظم الأحوال البضائع والسلع، ولكن البضاعة التي يتم تداولها بها ليست أصول حقيقية بل أوراق مالية أو أصول مالية، وغالباً ما تكون هذه البضائع أسهم وسندات. والبورصة سوق لها قواعد قانونية وفنية تحكم أدائها وتحكم كيفية اختيار ورقة مالية معينه وتوقيت التصرف فيها وقد يتعرض المستثمر غير الرشيد أو غير المؤهل لخسارة كبرى في حال قيامه بشراء أو بيع الاوراق المالية في البورصة لأنه استند في استنتاجاته في البيع أو الشراء إلى بيانات خاطئة أو غير دقيقة أو أنه أساء تقدير تلك البيانات.

وبالنظر إلى جو المنافسة الحرة في البورصة (سوق الأوراق المالية) فإن ذلك قاد في كثير من الأحيان إلى عمليات مضاربة شديدة انهارت فيها مؤسسات مالية وشركات كبرى، كما حصل في الإثنين الأسود في بورصة نيويورك، أو الاثنين الأسود الآخر الشهير في الكويت عام 1983 عندما بلغت الخسائر في سوق المناخ للاوراق المالية قرابة 22 مليار دولار. أو كارثة فبراير في سوق الأسهم السعودية حيث فقد المؤشر 50% من قيمته كما فقدت معظم المتداولين السعوديين 75% من رؤوس أموالهم وأيضاً الثلاثاء الأسود يوم 14-3-2006.

ويشار إلى مستوى سوق الأسهم بما يسمى نقطة، ويتم إحصاء النقاط للخسارة والارتفاع بما يسمى سعر الإغلاق للسوق في اليوم.

ويعتمد المتداولون (المتعاملون) عموماً على أسلوبين في اختيار الأسهم، التحليل الفني وهو أسلوب يمكن من فحص الاوراق المالية وفقا لتطور سعرها وتحركات السعر التاريخية وباستخدام الرسوم البيانيه وذلك لتحديد توقيت التصرف بمعنى متى يتم شراء السهم أو بيعه أو الاحتفاظ به والتحليل الأساسي وهو فحص للقوائم المالية وذلك وصولا إلى القيمة الحقيقة للسهم بحيث يساعد التحليل الأساسي في التعرف على الاسهم ذات الخلل السعرى أي المسعره باقل أو بأعلى من قيمتها الحقيقية، ولا يمكن القول ان التحيل الفنى أفضل من التحليل الأساسي اوالعكس ولكن المستثمر يحتاج للتحليل الأساسي لاختيار الأوراق المالية الجيدة ويحتاج للتحليل الفنى للمساعدة في تحديد توقيت اتخاذ القرار، وجدير بالذكر أن أنصار التحليل الفنى يرون أنهم هم الأدق والأفضل حيث أنهم يتنبؤا بالمستقبل باستخدام فكرة التاريخ يعيد نفسه بينما يعتبروا التحليل الأساسي تحليل قاصر لكونه يعتمد على أحداث ماضيه تاريخية. ويتغير سعر السهم في سوق الاسهم كنتيجة مباشرة لتغير نسب العرض والطلب على هذا السهم أو ذاك، ففي حالة الإقبال الشديد على الشراء فإن طلبات البيع رخيصة الثمن سوف تنفذ, وتبدء الطلبات الأكثر سعرا بالظهور ويبدأ معها السعر بالارتفاع, وهذا على عكس مايجري في حال الإقبال على البيع.

melered
10-30-2014, 02:41
كلام راااااائع
تســـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــلم يا غااااالي
وتقبـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــل مروري

Hassan Owen
11-30-2014, 00:01
السلام عليكم ... اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و شكرا

maghribia
11-30-2014, 00:08
سلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
الاستثمرا الافضل للامولا ف يالفوركس
فهو يكون على العملات و ليس البروصة

تقبل احتراماتيى

toutou1
11-30-2014, 05:21
شكرا اخي

houcin
11-30-2014, 05:43
شكرا اخي

aissa00
12-05-2014, 12:18
السلام عليكم
اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة
فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم
هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال
تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من
سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر
بالتوفيق للجميع

maha mas
12-05-2014, 14:04
لســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع استثمارؤ الاموال فى الفوركس يا اخى

ايمان الباز
12-05-2014, 16:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكل الاعضاء كيف اخباركم
مشكوره اخي علي المعلومات جزاك الله خيرا
بالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

ynwa1892
12-05-2014, 18:44
السلام اخي البورصة مختلفة تماما على الفوركس هنا ايداع وسحب وشركات وساطة لا توجد اسهم اوخسارات كبيرة انت الذي تخطط كيف تربح
وفقك الله

abdelhak redouane
12-05-2014, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار الهام لكني جد متاسف لاني لم استطع ان افيدك في هذا الباب لاني لااعرف كيفية التجارة في مجال البورصة ارجو ان تجد الاجابة لدى باقي الاعضاء في المنتدى
بالتوفيق للجميع

belhadjnokia
12-05-2014, 19:05
أشكرك أخي الفاضل على موضوعك وأشكر أيضا الأعضاء
الكرام على ردودهم الرائعة والمفيدة و أشكر منضمي والمسؤلين
الدين يسهرون على منتدى الفوركس الجميل جدا كما أطلب منك
أخي العزيز المزيد من الاجتهاد
و الكثير من المواضيع ...

Saudi
12-05-2014, 20:18
السلام عليكم
هذا الاستفسار الهام لكني جد متاسف لاني لم استطع
ان افيدك في هذا الباب لاني لااعرف

lyes1977
12-05-2014, 21:23
السلام عليكم ورحمة الله نعالى وبركاته
اهلا وسهلا بالاخ الكريم في المنتدى الكريم والله شرح جميل للمقبلين على التداول على الاسهم سواءا في سوق الفوركس او على مستوى بعض البورصات العالمية الكبيرة ، شكرا جزيلا اخي المحترم لهذه الفكرة وبالتوفيق للجميع

forex44
12-05-2014, 21:47
اشكرك اخى الكريم على هذا الموضوع
فعلا الفوركس ليست مغارة على بابا كما ذكرت حضرتك
ويجب ايضا ان يكون المال فائض عن حاجة الشخص

benchou-ahfd
12-06-2014, 11:48
حركة الاسهام ليست فيها حركة كبيرة و بالتالي الارباح فيها ليست كبيرة في حالة البيع او الشراء و لكن الاسهم تمكنك من الاشتراك في الشركات و ممكن ملكيتها ان تجاوزت 51 من المائة من اسهم الشركة

dalirap
12-06-2014, 12:19
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي لا يمكن تحديد نسبة الأرباح السنويت ، لأن هذا المجال فيه ربح وخسارة

DANDOUNE
12-07-2014, 04:16
و شكرا

chouai
12-11-2014, 21:17
شكرا اخي

DANDOUNE
12-14-2014, 02:56
و شكرا

ASMAA TAHA
12-14-2014, 03:14
البورصة تشبه الفوركس الى حد كبير اذا فهمت الفوركس جيدا تستطيع فهم البورصة
وايضا العكس صحيخ ولكننا نشدد على ان السندات محرمة شرعا لانها تعتمد على ارباح فقط اى تاخذ منها ربح دائم
انا الاسهم فهى تعتمد على ارباح وخسائر على حسب نتائج المشروع

sarass11a
12-14-2014, 03:47
السلام عليكم اخى الكريم اتمنى لك التوفيق لكنى لسة مبتدئة فى هذا المجال و لا اعرف فيه الكثير و اتمنى من اخواتى فى المنتدى ان يفيدونا و تقبل مرورى و بالتوفيق للجميع وتحياتى لكم جميعا

adil17
12-14-2014, 10:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكور اخي الفاضل على طرحك لهذا الموضوع القيم و الذي استفدنا منه و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لكم التوفيق و النجاح جميعا

madmax07
12-14-2014, 11:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم عن كيف يمكن استثمار أموال في البورصة اتمنى يستفيد منه الجميع خصوصا المبتدئين

ibrahim forex
12-14-2014, 12:13
اخى الفاضل التداول فى الفوركس اهم شئ لكى تنجح فى الفوركس هى ادارة راس المال جيدا
وان تبعد عن الطمع وتختار الاستراتيحية المناسبة للتداول فى الفوركس اتمنالك التوفيق

حسنى صادق
12-14-2014, 12:16
اعتقد ان الاستثمار فى البورصة هو من الامور الخطيرة التى بما تؤثر بطريق اكبر على راس المال لانة فى البورصة لا يوجد استخدام للرافعة المالية

amermazzen
12-15-2014, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخيي الكريم على الموضوع الجيد في كيفية اشتثمار أموال البورصة شخصيا أظن أن الادارة السليمة فى الفوركس هى طريق النجاح لابد من كسب الخبرة الكافية التي ستاعد في المتاجرة الحقيقية.

chouai
12-19-2014, 13:22

sarass11a
12-21-2014, 18:49
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

nagwann
12-24-2014, 11:22
جزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
بس البورصة حاجة والفوريكس حاجة تانية البورصة اسهم

ahmed mahmoud abdelhady
12-24-2014, 21:47
السلام عليكم ...
اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و شكرا
تقبل مروري ♥♥

Mohamed Morsy
12-25-2014, 17:31
اهلا وسهلا بالاخ الكريم في المنتدى الكـريم والله شرح جميل للمقبلين على التداول على الاسهم سواءا في سوق الفوركس
او على مستوى بعض البورصات العالمية الكبيرة ، شـكرا جزيلا اخي المحترم لهذه الفكرة و بالتوفيق للجميع
تحياتي ...

remas
12-31-2014, 22:45
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
تعلم وضارب باموالك وبنسبه معقوله تربح من السوق

sawsan5a
01-02-2015, 18:55
نورت اخى الكريم المنتدى
وجزاك الله خيرا على هذا الطرح والمعلومات
الطيبه اسال الله ان يجعلها فى ميزان اعمالك
بالتوفيق

hpacer
01-03-2015, 07:27
السلام عليكم
لا اعرف الكثير من التعامل مع البورصه والى الان لم ادخل
الى البورصه واتمنى ان يكون لدى تدخل فى البورصه
ولا اعرف ما هو الربح وما هى الخساره

alkieskam
01-03-2015, 11:00
بسم الله الرحمن الرحيم اخي العزيز انت تحدثت عن اهم نقطهفالمكسب في البورصه يكون عند ارتفاع سعر العمله فقط في البورصه بيتم دفع عمولات للسماسره او الوسطاء حتي يراقب حاله البورصه فذلفعليك ان تكتسب معلومات عن الشئ الذي تضارب به في البورصه

molaa
01-03-2015, 14:10
اخى هذا المنتدى خاص بالتداول على الاوراق المالية الفوركس وليس البورصة ولذلك لا اعتقد انك ستحصل على اجابة شافية لسؤالك .. حاول البحث عن مكان مخصص للبورصة ... بالتوفيق

snnaky
01-10-2015, 18:18
خى الفوركس برغم التشابة من الناحية الفنية والتحليل بشكل عام الا انة يختلف فى كثير جدا من العوامل المؤثرة
الفوركس تؤثر فية الأخبار بشكل مختلف تماما واكثر سخونه عن البورصة
ايضا احجام التداول لا تؤثر لأن السوق ضخم جدا وايضا يعمل طول الأسبوع ولا يتوقف عدا العطلات فقط والفولاركس لا تتداول بكل مالك بل الرافعة تعطيك هذا

m7.shagar
01-10-2015, 18:19
السلام عليكم ... .شكراا يا ااخى على المعلومات الجميلهدى وربنا يوفقك
... ادعو لجميع الاعضاء بالتوفيق في المنتدي الجميل وكحساب التداول

Yamen123
01-17-2015, 18:17
شكرا للمعلومات دى
تقبل مرورى،

ansaldo
01-18-2015, 00:55
اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار الهام لكني جد متاسف لاني لم استطع ان افيدك في هذا الباب لاني لااعرف كيفية التجارة في مجال البورصة ارجو ان تجد الاجابة لدى باقي الاعضاء في المنتدى
بالتوفيق للجميع

kokou
01-20-2015, 12:50
شكرا اخي

kimoaaq
01-20-2015, 13:36
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة لا اتاجر بالبروصة محتاجة امال كبيرة و خطر اوى شكرا تقبل مرورى اخى الكريم

sharshabil
01-20-2015, 16:16
نسبة الارباح او الخسارو يحددها اسلوبك و حكته في المتاجرة
و تحددها حجم راس المال ايصا اذ كال ا كان كبير كلكما كان افضل

sarass11a
01-21-2015, 15:25
نورت اخى الكريم المنتدى
ومشكور على هذا الشرح الرائع
بالتوفيق لك وللجميع تقبل مرورى

mesteraden
01-27-2015, 15:31
أخي الكريم لقد ذكرت ان المخاطره في البورصه 50%اعتقد ان هذا النسبة من المخاطره عاليه جدا يعني اذا خسرت معناته انك ستخسر نصف رأس مالك من البورصه لهذا لاانصح بالمخاطره بالنسبة 50%من رأس المال واتمنى لك التوفيق

dolaxx123
01-29-2015, 16:29
لزا مقنرد نحققق الكثير اخى كارم باتلوفيق كلو قتبتل حياىت لكاخى اكلرم وقتبلت حياىت لكاخ اكلمر باتلوفيق كلو تقبتل حياىت لكاخى اكلريم
باتلوفيق لك

mons
01-29-2015, 19:09
مشكور يااخي الكريم على الموضوع عن لأستثمار الأموال في البورصه بالفعل الأستثمار في البورصه عائدتها كبيره جدا ولكن مثل ماذكرت ان البورصه مجال اسثماري خطير جدا لهذا فإن العائدات تكون كبيره على حساب نسبة المخاطره العاليه في البورصه وتقبل مروري

samirovski
01-29-2015, 19:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,اخواني و اخواتي الارباح التي يمكن
ان تجنيها من هده السوق يمكن ان تكون خيالية لا يتوقعها عقلك و لكن يمكن ان تخسر
الا حياتك فيه ايضا

nada 200
01-29-2015, 21:07
الانسان طبيعى انه عاطفى جدا بيتأثر بكل شئ ومن اتفه الاسباب ولازم نتحكم فى مشاعرنا وعواطقنا على قدر المستطاع
حيث انها من وجهة نظرى سلاح ولكن ضدى واحب اقول مش لازم...

jasonKBX
01-29-2015, 21:21
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭ ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺃﺷﻜﺮﻙ ﺃﺧﻲ ﺍﻟﻌﺰﻳﺰ ﻋﻠﻲ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺍﻟﻬﺎﻡ
ﻭ ﺃﺭﺟﻮ ﺃﻥ ﺗﻌﻢ ﺍﻟﻔﺎﺋﺪﺓ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ
و السلام

hicham1991
01-29-2015, 21:47

chouai
02-07-2015, 15:55

aminox009
02-07-2015, 16:05
نعم اخي الكريم تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره

kokou
02-09-2015, 01:32

Doodysamsom
02-09-2015, 02:23
شكرا لك اخى الكريم على معلومتك... عن..
كيفية استثمار الاموال فى البورصة.... والتداول بها بالسوووووق

the professor
02-09-2015, 03:02
بارك الله فيك علـى المـوضوع الجمـيل والطـرح الممـيز
أفـدتنا بمـعلومات قـيمة ومفيدة جـزاك الله خـيرا
نحـن في انتظـار مواضيـعك الجديـدة والرائـعة
لـك مـني أجمـل التحـيات ودمـت فـي أمـان الله وحفـظه
تحيـاتي الحـارة

fatimaazgouk
02-09-2015, 03:18
لسلام عليكم ... اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و شكرا

retared10
02-09-2015, 03:49
نكرر بعض ما قلناه سابقًا بداية لا بد أن تحدد المبلغ المراد استثماره بحيث لا يتجاوز 50% من إجمالي السيولة المتاحة لك وتحدد المدة الزمنية، ثم تقوم بمتابعة حركة الأسعار بالبورصة وتختار الشركات بناء على معايير مالية وفنية سبق إيضاحها ويتم التداول عن طريق شركات سمسرة مرخص لها لتنفيذ أوامر الشراء والبيع للعميل.

نكرر نقطة هامة هي أن البورصة ليست مغارة علي بابا، فلا بد أن تحدد الخسارة التي تستطيع أن تتحملها قبل المكسب، حتى تحدد متى تخرج قبل أن يهلك أغلب المال.

وعلى الجانب الآخر يتوقع أن يكون العائد الذي يتحقق من البورصة إذا ما تم اتباع القواعد السليمة للشراء والبيع يكون أعلى من عائد كثير من أوجه الاستثمار الأخرى مثل البنوك وغيرها نظرًا لأن المستثمر في البورصة يتعرض لمخاطر أكبر، وكما هو معروف أن العائد يتساوى مع المخاطرة.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
مشكور علي هذا الطرح المتميز جزاك الله كل خير
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

mooor
02-09-2015, 05:49
اخي العزيز اشكرك علي هذة المعلومة الرائعة فلقد استفدت منها الكثير
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

retared10
02-09-2015, 08:18

مشكور علي هذا الطرح المتميز و هذا الكلام الجميل

faroukbadr8051
02-09-2015, 10:51
ممكن استثمار أموال في البورصة وما نسبة أرباحها السنوية لكن البورصه صعبه خط كبير جدا العملا افضل المنتدى بيقدم ليك فرصة مميزة لتحقيق الربح فاغتنمها اتعلم واصبر وحقق احلامك من انستا فوركس

payza
02-09-2015, 18:39
ممكن تحط امواللك في البورصة لو انت متعلم التحليل الفني ممكن تدخل يا غالي الصفقات وتدخل بلوت قليل مناسب لراس المال والله الموفق .........................

sheka10
02-15-2015, 13:31
أخي الحبيب شكرا جدا على هذا الموضوع والمعلومات الجميلة والرائعة الذي استفيد منها دايما واحب ان جميع الأعضاء يستفيدون منها
والله المستعان

ilyess
02-15-2015, 20:53
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله
تسلم يالغالي و مشكور على الموضوع

walidqse
02-15-2015, 21:49
اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار الهام لكني جد متاسف لاني لم استطع ان افيدك في هذا الباب لاني لااعرف كيفية التجارة في مجال البورصة ارجو ان تجد الاجابة لدى باقي الاعضاء في المنتدى
بالتوفيق للجميع

yaso2012
02-15-2015, 21:59

aseer
02-16-2015, 12:44
السلام علىكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم بعد التحيه ثم بعد موضوع رائع

تسلم ايدك على الشرح المميز اتمنى من الجمع ان يكون استفاد من الشرح اخى الكريم

hadymetwally4773
02-16-2015, 14:13
عادى جدا خش على المنتدى التعليمى وافهم ان الا اعرافوا العمل ت ا بصراحه الردود والمشاركات في المنتدى تزيد راس مالك و البونص عن كل رد هى 10 سنت وبالنسبة لقسم الدردشة وقسم نادى المتداولين" فستكون قيمة البونص عن كل رد هى 5 سنت 50 دولار أمريكى ملاحظة ان الحد الاقصى المتحصل عليه شهريا من البونص مقابل المشاركات هو 100 دولار فقط

younesbaleeg1195
02-16-2015, 15:27
انا اعتمد فى تداولاتى على العملات الاجنبيه من خلال التداول فى الفوركس وليس بالاعتماد على البورصات ولكن كل ما اعرفه عن البورصات انها تعتمد على الاسهم والسندات واتمنى من الجميع ان يتداول فى الفوركس وليس فى البورصات

مصراوى
02-16-2015, 15:29
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل ان تقوم بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى والتعلم من خلالة مع التدريب على الحساب التجريبى وبالتوفيق للجميع

sheka10
02-16-2015, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق

---------- Post added at 05:23 PM ---------- Previous post was at 05:16 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق

netteler
02-17-2015, 20:43
السلام عليكم ورحمه الله بركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا على مشاركتك معا
ممتاز موضوعك يا اخي بصراحة لم يكن عندي ادنى فكرة عن الفروقات بين سوق البورصة وسوق الفوركس موضوعك يلخص اهم مزايا الفوركس مقارنة بسوق البورصة ولكن على ماسمعت ان سوق الفوركس اخطر بكثير مقارنة بسوق البورصة والاسهم ولا اعرف ماصدق هذا الكلام !!!

hunter_world
02-17-2015, 21:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ام بعد اخي الكريم موضع متميز بيجيب عن اساله كتير انا عن نفسي اعرف ان الفوركس افضل مجال لحد الان

zuma007
02-17-2015, 21:41

فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم
اسهل بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر

sheka10
02-19-2015, 20:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها

بهجت
02-19-2015, 20:27
السلام عليك اخى تحياتى لك

**********شكرا جزيلا لك للتوضيح****************
**************************نتمنى المزيد**********************

yaso2012
02-19-2015, 21:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته البورصة انا احب المتاجرة بها لانها بها مخاطر عالية انا احب لمتاجرة بالفوركس فقط لانه الى حد ما امن
تقبل مروري

---------- Post added at 06:12 PM ---------- Previous post was at 06:12 PM ----------

اهلا بك
اعتقد ان الاداره السليمه فى الفوركس هى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذا
ولكن 50 % من السيوله كثيره وخصوصا فى الفوركس واعتقد ان نسبه المخاطره المعقوله 10 %
تحياتى لك

Mohamed Ibrahm
02-20-2015, 02:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الحبيب فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و شكرا

sheka10
02-20-2015, 13:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق

salem11
02-20-2015, 16:55
الصبر حاجة والطمع حاجة تانية خالص
الصبر انك بتستنى لحد ما تتاكد من تحليلك اما
الطمع فهو لو الصفقه كسبانه تستنى بدون تحليل لاخذ اكتر الرباح وفى الاخر بتعكس عليك وبتخسر

morad100
02-20-2015, 17:30
لقد مررت بنفس تجربتك كنت اتردد في فتح الصفقات على حساب الديمو رغم اني لن اخسر شيئا لكن يظل دالك الخوف ينتابني لكن الحمد لله فقد تخلصت من الخوف وهو في الحقيقة امر روتيني ستتخلص منه بالمداومة باذن الله

antonioforex
02-20-2015, 17:41
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديمك لهدا الموضوع المهم حول طريقة استثمار الاموال في البورصة لاني
استفدت منه فعلا و اتمنى ان تثرينا بجديدك دائما بالمنتدى اخي العزيز سلام.

mooor
02-20-2015, 18:31
اخي العزيز اشكرك علي هذا المعلومات الاكثر من رائعة
بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

yaso2012
02-20-2015, 19:18
اهلا بك
تحياتى لك

---------- Post added at 04:18 PM ---------- Previous post was at 04:01 PM ----------

وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسوي

sherouk88
02-20-2015, 20:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل بتمالك كل خير وموضوع جديد وجيد وبشكرك ع طرح هذ الموضوع بالتوفيق لك وللجميع تقبل مرورى

baite
02-20-2015, 20:42
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

mawwalmammo
02-20-2015, 20:53
50في المائة هذا مبلغ كبير واكيد انك كنت تقصد من 50 0.05 في المائة
لان هذا هو الموصي به من قبل الخبراء حال التداول ان لا يزيد الصفقة عن 5 في المائة من راس المال في حال الخسارة
على كل حال مشكور

sheka10
02-22-2015, 01:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع

---------- Post added at 10:13 PM ---------- Previous post was at 06:20 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم مشكور جداااااااااا على المعلومات القيمة الجميلة التي استفيد منها ويجب أن يستفيد جميع الأعضاء منها والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق للجميع الأعضاء والله الموفق

محمد السيد محمد
02-22-2015, 01:50
نشكرك يا غالي على هذه المعلومة الغالية ونرجو منك ان تظل هكذا دائما تمد يد العون
لاخوانك المبتدئين جزاك الله خيرا .. وجعل هذا العمل يوم الحساب في ميزان حسناتك

AlaaEldien Ahmed
02-22-2015, 02:45
معلومه جميله ونتمنى المزيد
اتمني لك التوفيق في الفوركس وجني ارباح هائلة و تقبل مروري.

LOTFIHSE
02-22-2015, 14:37
بالتوفيق للجميع

ramy230
02-22-2015, 16:22
للشموع اليبانية دور لا يستهان به بل هي المقود الذي يقود سوق الفوركس اقصد التداول
لولا هذه الشموع كا ن الامر شبه مستحليل ان نعرف من اين جاء السعر هل هبط ام صعد
شكرا اخي

ayman nasr
02-22-2015, 17:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اى الكريم استفد كتير من معلوماتك
واتمنا التوفيق للجميع

oday4ever11
02-22-2015, 22:50

shihab
02-23-2015, 16:38
السلام عليكم ،
اخي الفاضل ... ،
كل الشكر والتقدير على الجهد الطيب وأتمنى أن يستفيد الجميع من هذا الطرح والتوجيه الرائعين .
مجهود رائع اخـــــ ــــــــي
تقبل مروري

chouai
02-26-2015, 14:56

remas
02-26-2015, 22:28
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
الالتزام والاداره السليمه لراس المال اساس اى نجاح
النسبه بتتوقف عى مدى نجاحك

kokou
03-02-2015, 11:40

tota88
03-02-2015, 12:26
مشكورأخى الفاضل على هذه المشاركة المميزة والجيده
التى تفيد الاعضاء الجدد فى المنتدى بدلا من التشتت فى الموضوعات التى لاتزيد عن شرح كلمتين دون شرح كافى مثل هذا
فى انتظار المزيد من هذه النوعيه من الموضوعات
تقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

user_21
03-02-2015, 18:50
اخي الفاضل ....فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات ...
والله المستعان

Yara1
03-02-2015, 19:08
خى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم

ابرا.مح
03-03-2015, 22:51

Schams
03-03-2015, 22:52
كل هذا يبقى حسب خبرتك انت فانت الوحيد من يعرف
يمكنك ان تتهد و تحصل على ارباح وفيرة
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع و ننتظر مزيدك من المواضيع الهادفة
التي تفيدنا نحن كمبتدئين و خبرتنا قليلى في عالم الفوركس
تقبل مروري اخي الكريم

طريق النجاح
03-03-2015, 22:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
انا دائما أفضل العمل في سوق تداول العملات الاجنبية اعتقد انه افضل بكثير من التداول في سوق الاسهم والبورصة

Hend salah
03-03-2015, 23:45
تحيااتي اخي العزيز::
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اشكرك اخي الكريم على مرورك الرائع ..
اتمنى لك ولجميع الاعضاء التوفيق والنجاح
تحياتي للجميع

salem max
03-03-2015, 23:52
السلام عليكم ...

و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل

بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر..................

Hend salah
03-03-2015, 23:52
تحيااتي اخي العزيز::
اشكرك اخي الكريم على مرورك الرائع ..
اتمنى لك ولجميع الاعضاء التوفيق والنجاح
تحياتي للجميع........

sherry mohamed
03-04-2015, 13:32
فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم

fothayaa
03-04-2015, 13:51
مشكور على ما قدمت من معلومات مميزة ولا احب البورصه عملات افضل ويوجد هناك تقريبا أكثر من 4500 سهم أدرجت في سوق نيويورك للأوراق المالية ، والـ3500 البورصه صعبه للغايه

الاسد التاجر
03-07-2015, 12:38
معلومة جمييلة شكرا لك اخي الكريم على هذا
المجهود الرائع بالتوفيق لك تقبل مروري

احمد محمد عبد الصبور
03-08-2015, 03:15

RomanyMoreed
03-09-2015, 15:29
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

اخي الكريم احنا نتعامل في سوق الفوركس وليس سوق البورصة ياريت نتكلم عن مواضيع هادفة ليس فقط مش اجل جمع البونص

asmahanzz
03-09-2015, 15:47
ممكن من خلال الايداع او البونص افتكر نفس كلامنا تقريبا العلم افضل وسيله للربح اصلا وهو الامثل لاى حد للوصول للربح ممكن من خلال العلم نوصل لما نتمنا واختار اى وسيله مناسه لحصد الربح المجال يحتاج تركيز فقط واستمراريه

ahmedabobaker
03-09-2015, 16:11
شكرا للمعلومات دى
تقبل مرورى

wael40
03-09-2015, 16:40
اخى هذا المنتدى خاص بالتداول على الاوراق المالية الفوركس وليس البورصة ولذلك لا اعتقد انك ستحصل على اجابة شافية لسؤالك .. حاول البحث عن مكان مخصص للبورصة

mola132
03-09-2015, 21:46
المهم العمل بهذه القوانين و ليس التعرف عليها فقط و التأكد من الفوركس سوق قائم على العلم و المعرفة
و على التخطيط السليم و لا يعترف بالعشوائية و من يعتمد على ذلك فهو خاسر

iman sabryy
03-13-2015, 02:38
البورصة تشبه الفوركس الى حد كبير اذا فهمت الفوركس جيدا تستطيع فهم البورصة
وايضا العكس صحيخ ولكننا نشدد على ان السندات محرمة شرعا لانها تعتمد على ارباح فقط اى تاخذ منها ربح دائم
انا الاسهم فهى تعتمد على ارباح وخسائر على حسب نتائج المشروع

ahmedmano
03-13-2015, 03:07
اخي الفاضلالسلام عليكم
شكرا علي هذه الملومات الجمبلة
يجب ان تراقب السوق جيدا
و الله الموفق و المستعان

AHMED FAWZYy
03-13-2015, 03:41

cian s
03-13-2015, 03:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل العزيز
انا احب لمتاجرة بالفوركس فقط لانه الى حد ما امن اما البورصة انا احب المتاجرة بها لانها بها مخاطر عالية
تقبل مرورى وخالص شكرى وتحياتى وبالتوفيق لك ولنا يا اخى

fo2sh
03-13-2015, 03:54
و ربنا يوفقك تقبل مروري

xwolf806
03-13-2015, 12:01

ahmed112
03-15-2015, 01:39
و شكرا

مامون سباعنة
03-15-2015, 09:26
تحية طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على مروورك ... اخي انصحك بالاستثماار في شركة انستاا
اتمنى لك ولجميع الاعضاء دوام التوفيق والنجاح
تقبل مرووري

مصطفى الشنديدى
03-15-2015, 09:42
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز

xwolf806
03-15-2015, 16:52
لسلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز

Mohamed Morsy
03-16-2015, 00:00
ممكن من خلال الايداع او البونص افتكر نفس كلامنا تقريبا العلم افضل وسيله للربح اصلا وهو الامثل لاى حد للوصول للربح
ممكن من خـلال العلم نوصل لما نتمنا واختار اى وسيله مناسه لحصد الربح المجال يحتاج تركيز فقط واستمراريه
تحياتي ...

tornado
03-16-2015, 18:08

شكرا اخى الغالى على المعلومه الجميله دى وجعله الله فى ميزان حسناتك يوم القيامه ان شاء الله تقبل مرورى اخى الغالى

بالتوفيق للجميع

mohamed007
03-16-2015, 18:10
و شكرا

ridabest
03-16-2015, 18:26
السلام عليكم بصراحة موضوع غاية في الاهمية استفدت منه واتمنى ان تكونو استفدتوا منه انتم ايضا و تذكروا دائما ان الرزق بيد الله فهو لا يبخل على عباده

محمود مرعى
03-16-2015, 19:09

والله يا اخى الفاضل انا عايز اقولك ان البورصة تختلف اختلاف كلى وجزئى عن الفوركس لان البورصة حضرتك بتعتمد فيها على
راس مالك فقط انما الفوركس حضرتك بتعتمد على الرافعة المالية التى تتيح ليك انك تتاجر باضعاف راس مالك وربنا يوفقك يارب

popa2015
03-17-2015, 21:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى على هذا الموضوع و علي مجهودك الرائع

سارة محمد
04-12-2015, 18:47
اهلا بك اخي وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠

ahmed mo
04-12-2015, 18:59
شكرا لعىا لمضووع االتعامل فى ذهذه الاسواق المالي بيكون له مخاطره كبيره مهم جدا ان يكون هناك خبره فى السوق زى الفوركس لانك انت صاحب القرار

roty
04-12-2015, 19:00
نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم

sherry mohamed
04-18-2015, 15:20

takirg
04-20-2015, 14:07
بسم الله الرحمن الرحيم
جزاك الله خير الجزاء ونفع بك،، على الطرح القيم
وجعله في ميزان حسناتك،،
وألبسك لباس التقوى والغفران
وجعلك ممن يظلهم الله

Yara1
04-20-2015, 19:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) :) :) :) :) :)
يبقى سوق الفوركس فعالا 24 ساعة في اليوم، وهو يعمل من خلال شبكة عالمية من المؤسسات الخاصة والشركات والمصارف. عمله غير المتوقف يقدم لك فرصة فريدة من نوعها: رد فعل لحظي لآخر الأخبار المالية.

الفوركس هو مزيج فريد من التداول، والاستثمار وتبادل العملات وفقا لأسعار محددة. بالإضافة إلى حجم تداوله الضخم، وحضوره العالمي، و رسوم التداول المنخفضة مقارنة مع الأسواق المالية الأخرى، واستخدام الرافعة المالية لزيادة هامش الربح يجعل سوق الفوركس لا مثيل له.

Miro1
04-20-2015, 20:02
ﺍﻟﺸﻲﺀ ﺍﻷﻭﻝ ﺍﻟﺬﻱ ﻳﺠﺐ ﻋﻠﻴﻚ ﻓﻌﻠﻪ ﻛﻤﺘﺎﺟﺮ ﺑﺎﻟﻔﻮﺭﻛﺲ، ﻭﺍﻟﺬﻱ
ﺳﻮﻑ ﻳﻘﻠﻞ ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻃﺮﺗﻚ ﺣﺘﻰ ﻣﻊ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺍﻟﺮﺍﻓﻌﺔ ﺍﻟﻤﺎﻟﻴﺔ
ﺑﺤﺴﺎﺑﻚ، ﻫﻮ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﺴﺘﻮﻯ ﻣﺨﺎﻃﺮﺗﻚ risk profile . ﺍﺟﻠﺲ
ﻭﺣﺪﺩ ﺍﻟﻤﻘﺪﺍﺭ ﺍﻟﺬﻱ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﺍﻟﻤﺨﺎﻃﺮﺓ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﺴﺎﺑﻚ ﺑﻜﻞ
ﺻﻔﻘﺔ؟ ﺇﺫﺍ ﻛﺎﻥ %2 ﻫﻮ ﺭﻗﻤﻚ ﺣﻈﻚ، ﺇﺫﻥ ﺗﺎﺟﺮ ﺑﻬﺬﻩ ﺍﻟﻘﺎﻋﺪﺓ
ﻛﺪﻟﻴﻠﻚ ﺍﻹﺭﺷﺎﺩﻱ . ﺇﺫﺍ ﺍﺧﺘﺮﺕ %2، ﻓﺄﻧﺖ ﺑﻼ ﺷﻚ ﻣﺘﻮﺍﺟﺪ
ﺑﺎﻟﻠﻌﺒﺔ ﻟﻤﺪﺓ ﻃﻮﻳﻠﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﺰﻣﻦ، ﺑﺮﺍﻓﻌﺔ ﺃﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﺍﻓﻌﺔ

aminalamor
04-20-2015, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الفاضل على هذا الاستفسار ان استثمار الاماول في البوصة يزيد من نسبة ارباح المتداول في السوق غير اني لا اعرف الطريقة ارجو ممن لديه المعلومات الكافية ان يفدنا ويفيدك في هذا المجال
بالتوفيق للجميع

esso gamal
04-20-2015, 20:15
من المعلوم أن المدخر لا يستبدل نقوده بسلع أو خدمات لإشباع رغبة عاجلة، إنّما ليستفيد بها في سد حاجة للمستقبل وهناك وسائل متعددة لتشجيع الادخار منها: الإعفاءات الضريبية، تشجيع إنشاء مؤسسات التوفير وشركات التأمين وصناديق التوفير، أي نشر الوعي الادخاري بين أفراد الشعب وتوجيهه إلى سوق الأوراق المالية عن طريق إذاعة أسعار الأوراق المالية ونشرها، كل ذلك من أجل توجيه الأنظار إلى التعامل في شراء الأسهم والسندات وجذب مدخرات الشعب وذلك يتيح للدولة تنفيذ الكثير من المشروعات الإنتاجية التي تعود فائدتها على الجميع علاوة على الفائدة التي يتمتع بها المكتتبون

محمود مرعى
04-20-2015, 20:59

اولا يا اخى الفاضل لازم حضرتك تعرف ان الفوركس مجال والبورصة مجال اخر لان حضرتك لو حبيت تستثمر فلوسك فى البورصة
فانت كده فى المكان الغلط انما لو عايز فوركس فحضرتك اللى بتقدر انك تحدد الربح اللى انت عايزه من اى صفقة ولازم تتعلم ازاى تتاجر بنفسك

دينا اسلام
04-20-2015, 20:59
لـــســـلام عـــلـــيـــكـــم ورحـــمـــة الـــلـــه وبـــركـــاتـــه .. هذا الموضوع جميل جدا و مفيد جدا جدا يا اخى و اتمنى لك كل التوفيق باذا الله تعالى

karam
04-20-2015, 21:10
................................
لا تستثمر اموالك في شيء واحد ونوع المحفظة الاستثمارية لديك لتنوع مصادر الدخل وتقليل المخاطر

mesteraden
05-01-2015, 16:18
شكرا جزيلا يااخي الكريم على هذا الموضوع عن الأستثمار الأموال في البورصه بالفعل الأستثمار في البورصه عائدتها كبيره جدا ولكن مثل ماذكرت ان البورصه مجال اسثماري خطير جدا لهذا فإن العائدات تكون كبيره على حساب نسبة المخاطره العاليه في البورصه وتقبل مروري أخي الكريم

Kiing
05-01-2015, 16:24
ممكن لان الاستفسار الهام متلا لكني جد متاسف لكي اقول اني لم استطع من الممكن افيدك في هذا الباب تم لاني لااعرف من كيفية التجارة حتي ان مجال البورصة شاسع و واسع

kada
05-01-2015, 17:09
سوق الأسهم وسوق العملات متسبهان من الناحية النظرية من حيت أومر البيع والشراء إلا انها تبقى اكتر خطورة من من سوق العمولات وذلك لطبيعة الإستثمار وكبر رأس المال المستثمر في هذا السوق المتقلبة

chirikhan
05-10-2015, 17:57
الواحد يا اخي لازم يتعلم تداول الفوركس قبل اي تفكير في الارباح او في النتائج اصلا
لازم اولا نتعلم الفوركس ونصير محترفين له انذاك ستتوضح لمامنا الصورة جيدا

hamdochi
05-14-2015, 13:44
مرحا بجميع اعضاء المنتدى المحترم شخصيا اعتقد ان هذا الاستفسار الهام لكني جد متاسف لاني لم استطع ان افيدك في هذا الباب لاني لااعرف تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من موضوع هام جدا للاعضاء الناشطين في مجال التداول بالعملات نتمنى منك المزيد بالتوفيق لك وللجميع

omer1
05-14-2015, 22:23
لا على ما اعتقد ان مافيش بلد رافضه الفوركس او ليها اعتراض عليه
والفوريكس متاح للجميع ملهوش علاقه بسن او جنس لمن يتقنه فقط

payza
05-15-2015, 17:00
سيدي لشموع اليبانية دور لا يستهان به بل هي المقود الذي يقود سوق الفوركس اقصد التداول
لولا هذه الشموع كا ن الامر شبه مستحليل......

adnan1969
05-15-2015, 17:08
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والذي يخص التاجره بالاسهم بس الاكثر يفضلون تجاره العملات لسعرعه حركتها بتوفيق لجميع

شهيرة
05-22-2015, 18:16
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة
و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر

Mohamed Morsy
05-26-2015, 12:11
ممكن من خلال الايداع او البونص .. افتكر نفس كلامنا تقريبا العلم افضل وسيله للربح اصلا وهو الامثل لاى
حد للوصول للربح ممكن من خـلال العـلم نوصل لما نتمنا واختار اى وسيله مناسه لحصد الربح المجال يحتاج
تركيز فقط واستمراريه
تحياتي ...

احمد سعيد على
05-26-2015, 12:16
اهلا بك
تحياتى لك

faridd
05-26-2015, 13:25
الامر ده ممكن ميحصلش بشكل يومى الموضوع بيعتمد على مزود المشرات الى انت بتقوم باختيارة
مزودى التوصبات بيكونوا مختلفين شويه زى ما هو فى كل شئ ونصيحه للمتداول يجب ان يكون حذراً

aymen done
05-26-2015, 15:02
التداول في هذا المجال يحمل او لا يحمل الخطوره وهذا يتوقف علي التاجر اللي بيتداول
لو كانت الخبره عاليه في هذا المجال فان الخطوره تقل الي ان تنعدم من اساسه
اما لو كانت الخبره في التداول ضعيفه يبقي درجه الخطوره عاليه

معتصم سباعنة
05-26-2015, 15:27
اشكرك اخي على الموضوع بالنسبة لي لا اعمل احصاء لارباح سنوية بل ارباح اسبوعية افضل
تقبل مروري

nda
05-26-2015, 20:41
انا لا اتفق معك في هذا الموضوع لان من يدخل هذا المجال وهو تداول العملات الاجنبيه لابد من ان يكون معتمد علي خبره عاليه لاداره راس ماله حتي لا توجد خطوره كما انت تقول في موضوعك

جابر1979
05-26-2015, 20:47
الاستتمار في البورصة هو من الأمور التي يفضلها اصحاب الأموال الكبيرة و التي تعود على أصحابها بالنفع و الربح الوفير ، و من الأمور التي استجدت في هذا الميدان الفوركس فقد اصبح من الأمور الاكثر شيوعا في العالم ،

babyzee
05-26-2015, 21:48
فبحسب رئي المتواضع فان الاداره السليمه فى الفوركس هى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذا ولكن 50 % من السيوله كثيره وخصوصا فى الفوركس واعتقد ان نسبه المخاطره المعقوله 10 والله موفق الجميع

MOHAMED forex00
05-26-2015, 22:54

ahmed bakry
05-31-2015, 08:51
كل الشكر والتقدير ليك بخصوص وضعك لملوضوع دة وشرحك له بخصوص استثمار البورصة بجانب العملات وبنسبة اد ايه وتقبل مرورى دايما على موضوعاتك وارجو منك المزيد

BABAOU
06-01-2015, 02:02
اهلا وسهلا بالاخ الكريم في المنتدى الكريم والله شرح جميل للمقبلين على التداول على الاسهم سواءا في سوق الفوركس او على مستوى بعض البورصات العالمية الكبيرة ، شكرا جزيلا اخي المحترم لهذه الفكرة وبالتوفيق للجميع

هاشم احمد
06-01-2015, 05:42
مرحبا اخي بالفعل سوق الفوركس يختلف بشكل كبير جدا عن سوق العملات
فسوق الفوركس لايمكن التلاعب بة لانة يمثل اقتصاد دول اما سوق الاسهم فيمكن
ان يوثر علية بسهول ويمثل شركات وليس اقتصاد دول

qeqe77
06-01-2015, 06:52
ان الفوركس والبورصه والاسهم شيء واحد الا انها تقام في البنوك مباشرة
وليست كالفوركس تقام من وراء اجهزة حاسوبية متطورة بشكل غير مباشر
وكلها

adiil
06-03-2015, 10:38
مشكور اخي الفاضل على شرحك لنا لكيفية استثمار الاموال في سوق العملات و نحن بالفعل استفدنا منك و جزاك الله كل خير من
هذا السوق

ahmed bakry
06-03-2015, 18:22
كل الشكر والتقدير ليك اخى الكريم على وضعك للنقاط دى والشرح دة والمعلومات الهامة دى وتقبل مرورى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

MOHAMED OSAMA
06-03-2015, 19:29
information كيف يمكن استثمار أموال في البورصة وما نسبة أرباحها السنوية وكيفية التداول؟

asxqw
06-03-2015, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة على البورصه فى العملات زى الفوركس مه فى الفوركس ه معقول شكرا ومستنى منك كل جديد بالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذا لكن 50 % من السيوله كثيره وخصوصا فى الفوركس واعتقد ان نسبه المخاطرب المتاجرة بها لانها بها مخاطر عالية انا احب لمتاجرة بالفوركس فقط لانه الى حده هنا ممكن من خلال

---------- Post added at 04:36 PM ---------- Previous post was at 04:35 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرامورصه فى العملات زى الفوركس مه فى الفوركس ه معقول شكرا ومستنى منك كل جديد بالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذا إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

محمود مرعى
06-03-2015, 19:45

والله يا اخى انا عايز اقول لحضرتك ان البورصة غير الفوركس اطلاقا وان المنتدى عندنا بيهتم بالفوركس فقط
ولو حضرتك قصدك على الفوركس فانت ان شاء الله ممكن تربح من خلال انك تشترى وتبيع بسعر اعلى

asxqw
06-03-2015, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة ام معقول شكرا ومستنى منكلام على البورصه فى العملات زى الفوركس هنا ممكن من خلال الايداع او البونص زى ما هنا فى انستا اخهى الكري كل جدي بالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و جميله ونتمنى ال ارباح

---------- Post added at 05:06 PM ---------- Previous post was at 05:05 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيدالا و هو دراسة ام معقول شكرا ومستنى منكلام على البورصه فى العملات زى الفوركس هنا ممكن من خلال الايداع او البونص زى ما هنا فى انستا اخهى الكري كل جدي بالتوفيق ليك ولينا جميعا ان منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Emam_gad
06-03-2015, 20:33
وهو عبارة عن خط متصل لنقاط سعر على الزمن و يبين هذا
أو سعر Bid المنحنى السعر بشكل واحد لا غير، سعر عرض
(Bid + Ask)/ أو أسعار الوسط 2 Ask طل

chirikhan
06-05-2015, 11:25
الفوركس يا اخي مثلها مثل اي سوق استثماري اخر انما لها بعض المميزات المعروفة والمفيدة
مثلا في الفوركس ممكن تتاجر اون لاين بلا اي تعب ولا ارهاق فقط كليك ودراسة لا غير

oguiba amine
06-05-2015, 11:44
تظهر البحوث أنّ مقدار رأس المال في حسابك الخاصّ بالتداول بإمكانه التأثير على نسبة ربحيتك. إنّ التّجار الذين يملكون 5000$ على الأقلّ من رأس المال يميلون الى استعمال نسب معتدلة أكثر من الرافعة المالية. ينبغي على التّجار التطلّع الى استخدام رافعة مالية فعّالة تبلغ 10 الى 1 أو أقلّ.

ehabbob
06-05-2015, 11:59
شكرا اخى العضو على ما قدمته من معلومات تفيد بها وتزيد بها معرفة باقى اعضاء المنتدى
والله ولي التوفيق

karim02
06-05-2015, 13:04
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

Eslam Anwar
06-09-2015, 12:38
شكرا اخي الفاضل على الموضوع الاكتر من رائع والفكرة الممتازة
و انا بالـنسبالي لا اعمل احصاء لارباح سنوية بل ارباح اسبوعية افضل

gootdf
06-09-2015, 21:54
ممكن من خلال الايداع او البونص .. افتكر نفس كلامنا تقريبا العلم افضل وسيله للربح اصلا وهو الامثل لاى
حد للوصول للربح ممكن من خـلال العـلم نوصل لما نتمنا واختار اى وسيله مناسه لحصد الربح المجال يحتاج
تركيز فقط واستمراريه

a7med sniper
06-09-2015, 22:03
ف السوق ومن خلال التعاملمع الرافعات المختلفه ممكن تبدا تداول بمبالغ صغيره جدا

وعموما خبره ومهاره المتاجر هى اللى بتفرق فى التعامل والارباح

MEDHAT MOUSTAFA
06-12-2015, 17:21
و شكرا

Emam_gad
06-12-2015, 17:47
لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

hliforexlati
06-20-2015, 02:37
البنك المركزي الأوروبي (ecb). ولا يزال اليورو مستقرًا مقابل العملات الأخرى خاصة الدولار الأمريكي ويتجه الى الانخفاض. قال “كريستيان نوير” عشو المجلس الحاكم في البنك المركزي الأوروبي أن قوة اليورو

MEDHAT MOUSTAFA
06-22-2015, 00:43
شكرا للمعلومات دى
تقبل مرورى

MOHAMED OSAMA
06-22-2015, 01:37
و شكرا

ali20
06-22-2015, 02:05
ايوة الربح فى الروك او البورصة بيكو ن كبير دا بس اهم شى انه يكون فية خبرة
ليس الفوركس مجرد انه التاجر يتداول وخلص واكدي بكدة مش هيكون فية ربح كبير اوايضا بيكون فية خسارة

razgallah
06-22-2015, 02:07
لسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
اما بعد

اود ان انبهك الى ان الفوركس افضل و اكثر ربحية اما الاسهم فيتطلب تعليمك من قبل شخص في البورصة
تقبل مروري

toujani95
06-22-2015, 02:12
مشكور اخي الغالي العزيز الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل المعلومة القيمة الرائع و المميز هذه النصائح و التوجيهات الهامة
جزاك الله

hmadnah123
06-22-2015, 03:46
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة

westside11
06-22-2015, 04:14
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع والشرح التساؤل المعلومة القيمة الرائع و المميز هذه النصائح و التوجيهات الهام مكن استثمار أموال في البورصة وما نسبة أرباحها السنوية وكيفية التداول فيه نتائج جيدة و التفكير الجيدو اتمنى لك النجاح المتواصل اخي الكريم

hmadnah123
06-22-2015, 07:57
تسلم يا برنس كلام معقول شكرا ومستنى منك كل جديد وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

Wassa04
06-22-2015, 17:54
مقال جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

محمد السيد
06-22-2015, 18:26
نشكرك يا عزيزي على هذه المعلومة القيمة بخصوص كيفية الاستثمار في البورصة ونرجو من حضرتك ان تظل
مادا يد العون هكذا لاخوانك .. وجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك يوم القيامة ..

Ayman Dollar
06-22-2015, 18:29
السلام عليكم
انا عن نفسي اقوم باستثمار البونص في العديد من الاوجه ومنها
الالاسهم واعمل بطريقة المؤشرات وهي الحمدلله مربحة ومريحة

raaslen316
06-22-2015, 19:16
موضوع هام جدا للاعضاء
الناشطين في مجال التداول بالعملات

---------- Post added at 05:16 PM ---------- Previous post was at 04:48 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
شكرا للمعلومات دى....فعلا قواعد اساسية لازم نتبعها قبل التداول ...
تقبل مرورى...
:p

ahmed bakry
06-23-2015, 00:43
كل الشكر الجزيل ليك واتمنا منك المزيد والمزيد من المعلوامات الهامة زى دى بخصوص البورصة ومجالها وتقبل دايما مرورى والسلام عليكم

mohamed 4exer
06-28-2015, 20:40
في تمام الساعة 13:55 بتوقيت وسط اوروبا فسيصدر مؤشر ثقة المستهلكين و الصادر عن مؤشر معهد ماتشيغان و ذلك عن شهر يونيو. نحن نرى بأن التوقع سيكون ايجابياً .
صدرت صباح اليوم في الصين انباء قوية

seifhd
06-28-2015, 20:56
الســـــــــــــلام على أعضـــــــــــــــاء المنتدى الكـــــــــــرام
مشـكور أخي بارك الله فيــــــــــــــــك و جزاك كل خيــــر
ســـــــــــــــــلام

abdoudurant
06-28-2015, 20:57
في تمام الساعة 13:55 بتوقيت وسط اوروبا فسيصدر مؤشر ثقة المستهلكين و الصادر عن مؤشر معهد ماتشيغان و ذلك عن شهر يونيو. نحن نرى بأن التوقع سيكون ايجابياً .
صدرت صباح اليوم في الصين انباء قوية

kokou
07-04-2015, 15:28
بالتوفيق للجميع

karim02
07-04-2015, 17:20
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

mechanical
07-06-2015, 05:01
السلام عليكم .... انت الحقيقة انك بتسال سوال عام جدا ولا يمكن الاجابة علية بالبساطة اللي انت متخيلها .... انت ممكن تشوف اية بالظبط اللي انت عايز تتداول فية واية اللي تستثمر فية
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي وادارة راس المال

.LAVAL.
07-07-2015, 15:52
[QUOTE=mechanical;6528439]السلام عليكم .... انت الحقيقة انك بتسال سوال عام جدا ولا يمكن الاجابة علية بالبساطة اللي انت متخيلها .... انت ممكن تشوف اية بالظبط اللي انت عايز تتداول فية واية اللي تستثمر فية
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي وادارة راس المال[/QUOT

sharshabil
07-07-2015, 18:32
الاساس لدوان الربج هو ادارة راس مال
و لا يمكن ان تكون سليمة ان كان رالس المال صغير و منتوسط و هذه هيا المشكلبة الكبيرة ...

saiddeco
07-08-2015, 07:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الأمر عبارة عن مغامرة خطيرة وخاص اذا كان الميدان جديدا عليك و ليس لديك أي فكرة عنه و عني طريقة عمل الفوركس و تضعه مكان لآخر الأموال و الربح السريغ

mohamed kabli
07-08-2015, 09:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي اريد ان اقول لك شكرا لك على هذه النصائح القيمة تحية لكل كافي و زوفري في الجزائر مزيريا وتحيا الجزائر
وشكرا لكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته باييييييييييييييييييييييي يييييييييي

waelmma
07-08-2015, 09:22
والله اخى العزيز اهم حاجة الخبرة فى هذا لمجال وكلما زادت خبرتك
زادت قدرتك على تحقيق الارباح والله يبارك فيك اخى

mido elmasry
07-08-2015, 10:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل alihmila
مشكور علي موضوعك كيف يمكن استثمار أموال في البورصه و ما نسبه أرباحها السنويه و كيفيه التداول
و رؤيتك لكيفيه أداره رأس المال و انه يجب الا تدخل صفقاتك بأكثر من 50% من قيمه رأس المال
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

waelmma
07-08-2015, 12:21
ان عملية التداول فى البورصة عملية شاقة اخى الكريم ولايقدر عليها اى شخص ولكن تحتاج الى التعلم المستمر
وبارك الله فيك اخى وربنا يكرمك ان شاء الله

مهند سباعنة
07-08-2015, 12:39
أخي الفاضل يمكنك ذلك من خلال ايداعك للمال او من خلال البونص الذي تحصل عليه من هنا و نسبة الارباح لا يمكن التنبؤ بها و يمكنك تعلم التداول من خلال المواقع المهتمة بذلك
تقبل مروري

atbill
07-08-2015, 12:50
السلام عليكم و رحمة الله
أتمنى فعلا دخول عالم البورصة مستقبلا
في الأخير أتنمنى لك كل التوفيق و النجاج في عالم الفوركس

حسنى صادق
07-08-2015, 13:30
الاستثمار فى الكثير من الاوقات لابد من ان يتم على ااسا من الدقة و الفهم الاساساى للعمل المبرمج و الدقيق فى الكثير من الاوقات الاخرى

---------- Post added at 01:30 PM ---------- Previous post was at 12:54 PM ----------

لا اعتقد انة من الممكن العمل عى الهمية المزيد فى السوق و من المفترض ان يكون هنلك استفهامات للعل عى اهمية السوق

drkim
07-13-2015, 19:19
تحياتى اخى احسنت القول

فاغلب المتاجرين يدخلون هذا المجال بلا دراسه وبلا معرفه للسوق وبلا هدف ايضا فهم يدخلون فقط للربح

ولا يعلمون ان هذا السوق ليس كمان يعتقدون وليس سهلا بل انه من اصعب المتاجرات ويحتاج الى خطه مسبقه

واداره رأس مال جيده وصارمه وهدف ودارسه عن الارباح والخسائر المحققه كل شهر وكيفيه تقليل الخسائر وهدف اخر يكون اخر العام باجمالى الارباح

Abdou1991
07-14-2015, 17:28
السلام عليكم تحية عطرة لجميع أعضاء المنتدى
مشكور علي موضوعك كيف يمكن استثمار أموال في البورصه و ما نسبه أرباحها السنويه و كيفيه التداول و رؤيتك لكيفيه أداره رأس المال و انه يجب الا تدخل صفقاتك بأكثر من 50% من قيمه رأس المال.
موفقيييين ان شاء الله بارك الله فيكم

lati4exer
07-20-2015, 12:56
منذ ثلاثة اشهر يوم الثلاثاء بعد الخسائر الحادة الليلة الماضية حيث تداول الدولار عند اعلي مستوي له منذ 14 شهرا في مقابل سلة من العملات الرئيسية مما خفض من جاذبية المعدن كتحوط للعملة.
قال بارناباس جان المحللي

mohamed ghardallou
07-20-2015, 13:02
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه موضوع جيد ولكن مبتدئ وأتعلم مشكور أخي

engaym
07-20-2015, 13:12
السلام عليكم اخى المنتدى هنا خاص بالفوركس وكل ما يتعلق بالفوركس ولكن اذا كنت تريد الاستثمار فى البورصة
فعليك ان تبحث عن المواقع التى تشرح البورص وبالتوفيق للجميع فى الفوركس

soad labib sadek
07-20-2015, 14:04
السبلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الفاضل اهلا و سهلا بك و بموضوعك المفيد جدا و به العديد من فنون ادارة راس المال الواجب التعرف عليها عند التداول في السوق و احب ان اضيف ان فنون راس المال في رايي الشخصي هو علم مرن مع الخبرة بتكتشف ان مفيش شيء ثابت او نسبة معينة ثابتة للمخاطرة لكل الاستراتيجيات و انما لكل استراتيجية فنونها الخاصة بها

تحياتي

dima09
07-21-2015, 00:49
عيد مبارك سعيد إخواني أخواتي رواد المنتدى،
أتمنى من الله العلي القدير أن يوفقكم في مسيرتكم،
أنا عضو التحقت مؤخرا بالمنتدى بعدما نصحني به أحد الأصدقاء،
و أتوق إلى أن أصبح عضوا فاعلا يه بإذن الله ،
ارجوا لا تبخلوا علي بتوجيهاتكم و آرائكم و شكرا.

sofien34
07-23-2015, 18:38
ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم و تعلم
متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم
من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على
العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق
العملات فى درجة استقراره و توقع حركات
المؤشر

karim02
07-23-2015, 18:54

ebramoh
07-23-2015, 20:39
تحياتي اخوتي بالمنتدى..
خى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم..
و تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات فى درجة استقراره و توقع حركات المؤشر..
تقبلوا مرورري..

abdougagi
07-23-2015, 20:52
لكي تصبح مستثمرا فعالا، تحتاج إلى خطة ترشدك خلال اختيارك للاستثمارات وأسلوبك في الشراء والمدة الزمنية التي تحتفظ خلالها بالاستثمارات ضمن محفظتك الخاصة والموعد الذي يتعين البيع خلاله. ويطلق على ذلك اسم استراتيجية الاستثمار.

boulafrah
07-24-2015, 13:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةحضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو كس هى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذان 50 % من السيوله كثيره وخصوصا فى الفوركس واان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم تعلم متى تدخل للشراء او للبيع و ايضا و الاهم من ذلك خلال تاريخ و ارباح الشركة و على العموم سوق الاسهم اسهل بكتير من سوق العملات فى

---------- Post added at 10:12 AM ---------- Previous post was at 10:11 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو كس هى طريق النجاح لانه ليس هناك اى ضامن فى العمل هذان 50 % من السيوله كثيره وخصوصا فى الفوركس واان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم تعلم متى تدخل خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

Kiing
07-27-2015, 17:15
اخى العزيز فعلا حضرتك تكلمت على اهم نقطة فى الموضوع الا و هو دراسة الاسهم جيدا و الاهم هو ان تختار مجموعة اسهم و تتابعهم تعلم متى تدخل للشراء او للبيع

الاصيل
07-27-2015, 17:20
اتوقع ان كلامك عن البورصه تقصد به الفوركس والا ليس لنا هنا علاقه بالبورصه
فالبورصه تحتاج مبالغ كبيرة جدا للدخول فيها
شكرا لك على هذه المعلومات وتمنياتى للجميع بالتوفيق

smartvision
07-28-2015, 04:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الأمر عبارة عن مغامرة خطيرة وخاص اذا كان الميدان جديدا عليك و ليس لديك أي فكرة عنه و عني طريقة عمل الفوركس و تضعه مكان لآخر الأموال و الربح السريغ

forexangi1
07-29-2015, 04:18
شكرا اخي

zineb01
07-29-2015, 09:27
السلام اخي البورصة مختلفة تماما على الفوركس هنا ايداع وسحب وشركات وساطة لا توجد اسهم اوخسارات كبيرة انت الذي تخطط كيف تربح
وفقك الله

faisseli
07-29-2015, 15:23
شكرا لك اخي الكريم على فتحك لهذا الموضوع وشرح استثمار الاموال
في البورصة ان شاء الله يستفيد منه جميع اعضاء المنتدى

molati
07-29-2015, 15:26
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الكريم اظن انه للشموع اليبانية دور لا يستهان به بل هي المقود الذي يقود سوق الفوركس اقصد التداول لولا هذه الشموع كا ن الامر شبه مستحليل ان نعرف من اين جاء السعر هل هبط ام صعد لكم تحياتي اعزائي الاعضاء

AH3
07-29-2015, 17:51
الشموع اليابانيه العمل بها الان اصبح مضيعه للوقت خاصه لو انت بتعمل على الفريمات الصغيره لان حاليا اصبح هنا تذبذب كبير وكل شركه ليها

alaa ali
07-29-2015, 17:52
اهلا بكم
المعلومات التي تطرقت إليها والتي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته
بالتوفيق