PDA

View Full Version : في ناس حياتهم متلخصه في الفوركس فقط انت مع ام ضد

Maro3030
03-04-2020, 02:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يوجد ناس معينه تخلت عن العمل في اي مكان وفقط اصبح كل شغلهم الشاغل التعامل فقط
مع لشاشات طوال الوقت وكانه اللعبه التي تسلي يومهم هل انت تتفق مه هذا ان يصبح الفوركس
هو حياتك او انه يكون له وقت مخصص قليل اثناء اليوم لتقوم انت بعمل اخر
الاعضاء يقوموا بالمناقشه علي هذا الموضوع
وبالتوفيق للجميع والسلام ختام.

kareemeldakrory
03-04-2020, 15:34
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم

انا كدا فعلا لاسف ولاسف اصحت ازهق بسرعة بالعكس روتين الحياة اليومية افضل بكثير حتى لو من غير فلوس لقد اكتشف ان الحياة ليست للمال فقط صدقنى اصبحت احسد العاملين خارج الشاشة والموظفين فيم يخرجون ويحركون اجسادهم الصراحة لم ارى ضغط عصبى فى عمل اصعب من الفوركس لقد قررت انا اعمل فى وضيفة حارج الفوركس والفوركس يكون فقط فى قوت فراغى

doaa sary
03-04-2020, 21:36
اخى الكريم لو فى وظيفه اساسية مينفعش نسيبها عشان الفوركس لان ببساطة الفوركس مش مضمون لكن ينفع كاعمل جانبى
لكن اللى معندوش وظيفه اساسا فا ممكن يعتمد على الفوركس
وضد انى افضل 24 ساعه متابعه للشارت الطبيعى انى احدد ساعتين تلاتة فى اليوم فقط

moniem elaribi
03-05-2020, 02:43
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
شكرا أخي الفاضل على الموضوع القيم
كلامك صحيح إدمان الفوركس أمري سلبي يجعلك تهمل حياتك و من حولك بسبب تركيز شديد و إعطاء كل الوقت الفوركس على متداول ان يضع نظام للوقت و أولوية حتى لا يجعل من الفوركس كل شيء عن نفسي وقعت لي أمور سلبية كثيرة بسبب الفوركس منها قد ضيعت فرص كثيرة للعمل على أرض الواقع بسبب حب لتداول و تركيز على التعلم و تحياتي اليك أخي الفاضل و تقبل مني مروري

mohsin555
03-10-2020, 23:59
انا كدا فعلا لاسف ولاسف اصحت ازهق بسرعة بالعكس روتين الحياة اليومية افضل بكثير حتى لو من غير فلوس لقد اكتشف ان الحياة ليست للمال فقط صدقنى اصبحت احسد العاملين خارج الشاشة والموظفين فيم يخرجون ويحركون اجسادهم الصراحة لم ارى ضغط عصبى فى عمل اصعب من الفوركس لقد قررت انا اعمل فى وضيفة حارج الفوركس والفوركس يكون فقط فى قوت فراغى

engomar612
03-12-2020, 18:41
والله انا شايف ان العمل فى الفوركس لوحده ميزة وليست عيب
مش هبقى مقيد بمواعيد ذهاب للعمل او مواعيد خروج من الشركة
هتكون حياتى ملكى ممكن اروح البحر واستمتع بيومى ومعايا اللابتوب بتاعى
ممكن اقعد مع اصحابى على كافيه واللابتوب مفتوح
وممكن كمان اعمله تنبيه لما يوصل السعر لمستوى معين او لما شروط الاستراتيجية اللى بشتغل بيها تتحقق

Afaf El Nahal
03-12-2020, 19:28
السلام عليكم اعضاء منتدى الفوركس الاعزاء
اشكرك عزيزي على هذا الموضوع وبالفعل هناك اشخاص التداول لديهم على مدار الساعه اي 24 ساعه ولكن هذا الضرر للشخص المتداول من خلال خبرتي الشخصيه وفضل ان يكون هناك وقت معين للتداول ولا يكون الفرق هو كل شيء في يومه في الكثير من المتداولين هناك يكون الفوريكس ادمان بالنسبه لهم وانا واحده منهم في بدايه تعلم هذا المجال فانصحكم اعزائي بعدم متابعه الشارت ومتابعه المنصه 24 ساعه وهو يمكن ان يؤثر سلبيا على حياتك فخصص وقتك بما يتوافق مع معاييرك واحتياجاتك حتى يكون تاثيره ايجابي لك و بالتوفيق لي و لكم جميعا اعزائي

Eslam Mohammed Helal
03-15-2020, 09:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يوجد ناس معينه تخلت عن العمل في اي مكان وفقط اصبح كل شغلهم الشاغل التعامل فقط
مع لشاشات طوال الوقت وكانه اللعبه التي تسلي يومهم هل انت تتفق مه هذا ان يصبح الفوركس
هو حياتك او انه يكون له وقت مخصص قليل اثناء اليوم لتقوم انت بعمل اخر
الاعضاء يقوموا بالمناقشه علي هذا الموضوع
وبالتوفيق للجميع والسلام ختام.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اري من وجمة نظري المتواضعه ان احد اهم عوامل النجاح فى الفوركس هو البعد عن الشاشة لفترات فصيانه الحالة النفسيه وضبطها والحفاظ على الصفاء الذهني يتطلب غلق الشاشات من حين لاخر والاستمتاع بالحياه
كما انه من احد عيوب هذا العمل هو عدم وجود عدد ساعات محدد وان السوق مفتوع 24 ساعه على مدار 5 ايام فى الاسبوع لذلك
يجب ان يكون الانضباط للمتداول ذاتى راجع من التزامه تجاه نفسه واسرته وحياته الشخصيه حتى تكتمل الفائده