PDA

View Full Version : مبدأ " أنا حاسس ان السعر بيع أو شراء " خطأ كبير في التداول ...

sherif hussein
03-14-2020, 00:07
السلام عليكم أعضاء و زوار منتدى فوركس العرب الكـــرام ،،، تحيـــاتي للجميع

اتعلمنا واتربينا في حياتنا علي أن 1 + 1 = 2 صح كده ؟! ... تمام ، طيب ينفع نطبق القاعده دي على الشارت ..؟!

في المقال ده هحاول معاكم نوصل لحل في توقع السعر ونقدر نحقق نتائج كويسة بنسبة كبيرة

في قاعده بتقولك تداول بما تراه عينك وليس بما تعتقده .. يعني ايه الكلام ده ..؟

كلنا عارفين ان الي بيحرك السوق في المقام الأول هو الاخبار الاقتصادية والسياسة النقدية للبنوك المركزية لانهم هم المتحكمين في هذا السوق وبالتالي نفهم من كده ان المسبب الرئيسي للحركة هو الاخبار ،،، دي أول حاجة لازم ندرسها و نتعمق فيها ألا وهي التحليل الاساسي بجميع جوانبه

والتحليل الاساسي واسع وكبير عندك مثلاً : لازم تعرف يعني ايه اسعار الفائده و ليه البنوك بتستخدمها و بتستخدمها في أي وقت وايه الغرض من استخدامها ، لازم تعرف ان في حاجة اسمها الدورة الاقتصادية بتمر بيها أي دولة وأي اقتصاد في الدنيا
لازم تعرف و تقرأ عن التضخم والكساد ومعدلات البطالة و ازاي البنوك المركزية بتتدخل بضخ سيولة او بسحب سيولة او برفع الفائدة أو بخفضها علشان يحاولوا يوصلوا بالاقتصاد لوضع كويس .

بإختصار ... التحليل الاساسي والاخباري مهم جدا جدا

نيجي بقى لموضوعنا الأساسي في المقال وهو هل أنا اقدر أستعمل مبدأ " انا حاسس أنه هيحصل كذا او كذا "

في الحقيقة موضوع الاحساس نابع من مشاعرك وأحاسيسك ، وكلنا عارفين أن التحليل الفني وإدارة
رأس المال بيمنعوك أنك تتداول بإحساسك

لما تيجي تنظر للشارت تعامل معه على ان 1+1=2 ... يعني التحليل الفني بيقولك الاتجاه صديقك فــ لازم تمشي مع الاتجاه ، لو صاعد ابحث عن فرص الشراء ولو هابط ابحث عن فرص البيع ، ولو انت من عشاق التداول في التصحيحات فــ ده محتاج منك خبرة بالسوق لان ممكن جدا التصحيح ما يوصلش لهدفك و السعر يرجع يكمل في اتجاهه .

تاني حاجه التحليل الفني بيقولك بيع من القمة واشتري من القاع ، لا تخالف هذه القاعده ، ما تقولش لأ انا حاسس انه هيكسر قاع او قمه ، لا انتظر وبلاش تتداول بإحساسك لانه خطأ .

حد من أصداقئنا يجي يقولي بس السوق بردو أوقات بيكسر قيعان وقمم ولا يحترمها ،،، هقولك انه احنا بنتكلم عن قواعد يعني بنسبة كبيرة السعر بيرتد من القمم والقيعان و بيمشي في اتجاهات ، فــ لازم تتعامل معاه بهذا المبدأ ،، وفي النهاية هتلاقي ان تعاملك مع الشارت بواقعيه والابتعاد عن الاحساس راجع عليك بنتائج كويسة وبتلاقي ان نسبة صفقاتك الكسبانه كبيرة مقارنةً بالصفقات الخاسرة .

دمتم سالمين وبالتوفيق للجميع ،،،

farouk360
03-14-2020, 01:21
من أهم المخاطر التى تواجه معظم التجار فى سوق الفوركس الا وهو أن يتأثر التاجر بالمشاعر والعواطف النفسية التى يتعرض لها
أثناء التداول لأنه سوف يترتب على ذلك بنسب مؤكدة ال. اتخاذ قرار الدخول والخروج من الصفقة بشكل خاطىء لذلك تعامل مع
السوق بطريقة عقلانية ليس لها اى علاقة بالعواطف النفسية

Elli
03-14-2020, 04:08
السلام عليكم
مم أخطر الاخطاء التي يقع فيها الناس خاصة في بداية رحلتهم بهذا المجال هو الاعتماد على الحس او النظر الى الشارت واتباع الاحساس وللأسف السوق ليس هكذا فربما تصيب مرة ولكن لن تسلم كل مرة للأسف
فيجب دراسة السوق والادوات والاستراتيجيات وعدم تحاهل الاخبار السياسية والاقتصادية لضمان الاستمرار بهذا المجال
تحياتي

ouss2020
03-28-2020, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم يسعندي ويشرفني أن أقوم بقراءة هذا الموضوع المفيد و أقييمك و أشكرك على الإفادة حظ موفق و أتمنى لك التوفيق و النجاح لك و للكل نشاء الله .

RAHIME DZ
03-28-2020, 01:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
المجال الوحيد لتقطع كل العواطف و المشاعر في تحديد الهدف يعني الابتعاد عن استعمال حدسك و شعورك كل مايدعي انك تستعمل تحليل لمعطيات وأرقام متلازمة مع الأخبار مع السيطرة على إدارة رأس مالك و هكدا بدون أي مشاعر لأن يوجد الكثيرين لوقوع في فخها
تقبلو مروري موفقين

Mahmoud abuzaid
03-28-2020, 03:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم يسعندي ويشرفني أن أقوم بالرد علي هذا الموضوع بالنسبة الأحساس فان أساس الفوركس في التعلم و الاتفاق والفهم ولا مكان للمشاعر ولا حساس

doaa sary
03-28-2020, 11:24
اخى الكريم التداوال مش بالاحساس كتير فى بداية دخولنا الفوركس وكان الخبرة معدومة فا كنا بندخل بالحظ وعشوائى بكلمة انا حاسس ان السوق هابط فا ابيع او حاسس انة صاعد فا اشترى
الا ان الفوركس مش لعبة ولا بيعتمد على الاحساس الفوركس لازم نتعلم جيدا فى تحليل فنى واساسى واستراتيجيات مختلفة تساعدنا على توقع الاتجاه الصحيح