PDA

View Full Version : استفسار بخصوص بونص انستا .. ارجو المساعدة من الخبراء

sherif hussein
03-23-2020, 15:59
السلام عليكم أعضاء و زوار منتدى فوركس العرب الكرام

+++++++

أرجو الإفاده من أصحاب الخبرة والتعامل الطويل مع بونص انستا

أنا لو أخدت بونص شهر فبراير 100 دولار و تداولت به وخسرته وأصبح الرصيد صفر

و أخدت بونص شهر مارس 100 دولار مثلا

هل كده انا مطالب بالتداول على الــ 100 دولار الجديدة وتعويض الــ 100 دولار
الي خسرتها من قبل ؟؟

يعني المفروض يكون رصيدي 200 دولار عشان اقدر اسحب اي ربح احققه بعد الــ 200 دولار ؟؟

وشكرا لكم أصدقائي

Maro3030
03-23-2020, 16:22
أخي الكريم بالنسبه للرد علي موضوعك بخصوص البونص أخي أما كنت أتساءل مثلك ولكن انت عندما تتمرجن أي حسابك لا يصبح به أي رصيد وانت لم تغلق الصفقات بنفسك ولكنها تغلق من دون تدخل منك فأنت غير مطالب بتعويض أي شي وكل صفقه تربح ها في الشهر الجديد ستستطيع سحب أرباحك بالكامل وأما عن غلق الصفقات بيدك أو أمر وقف الخساره فأنت مطالب بتعويض كل ما تعلقه بيدك من خلال أي صفقه وأي صفقه تغلق ها أنت سواء بقليل او كثير فعليك تعويضه في الحساب ليعود الي البونص الأصلي التي جاءك ومن بعدها تستطيع السحب أي شي ومن احصاءيه البونص في موقع إنستافوركس بإمكانك معرفه قيمه البونص التي تستطيع أن تسحبها وبالتوفيق للجميع والسلام ختام.

doaa sary
03-23-2020, 20:36
اخى الكريم لو خسرت كل راس المال يعنى اتمرجنت والصفقه قفلت لوحدها لان مفيش هامش متاح مش هتعوض حاجة وتشتغل عادى
لكن لو حضرتك اللى قافل اخر صفقه بايدك هتعوض يعنى لو فاتح صفقه من حسابك ال100 دولار والخسارة وصلت سالب80 او 90 روحت قفلتها بنفسك هتعوض اة

ابوعلى
03-23-2020, 21:45
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم الاستفسار بخصوص البونص انت غير مطالب بتعويض اة خسارة او صفقه قفلت لوحدها واتمرجنت لكن انك انت تقفلها بايدك انت كده مطالب بتعويض الخسارة وربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل مرورى اخى الكريم

lordamine
03-23-2020, 21:52
طبعا اخي الكرسم اذا قمت بالتداول و اقفلت الصفقات على خسارة فيجب عليك تعويض الخسائر.أما اذا تمرجن حسابك في ذلك الوقت لا يجب عليك تعويض اي شيء. و يمكنك ان تبدا من جديد