PDA

View Full Version : لماذا يفشل 90 بالمائة من المتداولين؟

cairodevil
04-09-2020, 06:34
أ) نقص المعرفة
ب) قلة ممارسة التداول
ج) الاستهانة بسوق الفوركس ، وعدم أخذها على محمل الجد
د) إصدار الأوامر دون تحليل السوق
هـ) التداول مقابل الاتجاه
و) عدم استخدام وقف الخسارة
ز) استخدام حجم كبير
ح) الجشع عامل مهم أيضا
ط) عدم إدارة رؤوس الأموال جيدا

egypt3030
04-09-2020, 07:14
كما ذكرت حضرتك الكثير من النقاط ولكن النقطة الاكبر والاهم هي الاستعجال
في بدء التداول علي الحساب الحقيقي

sayed11
04-09-2020, 08:27
هاااااام جدا يفشل 90 في المئه من المتداولين بسبب الاسباب الذي ذكرتها ولكن يمكن ان اضيف عليهم واحد نقص المعرفه الكامله بالسوق وحجم المخاطره الحقيقيه الذي سوف يواجهها بداخل هذا السوق قله الاوقات التي يجلس عليها لممارسه التداول او بمعنى اصح قله الخبره اثناء تداول ورقم ثلاثه عدم اعطاء الصبح انه مش مقدر حجم السوق الكبير ان هو شغال فيه والدخول عشوائي او دخول بناء على توصيات وناس ليس لديهم خبره وعدم استخدام وقف الخساره كما ذكرت ابوهم جدا لان بدون وقف الخساره سوف يبقى حسابك ينزف الى ان ينتهي وهذه المشكله وجدوا بعض الاشخاص لا يعملون بها ويقولون مهما صعد السعر سوف ينزل ومهما نزل سوف يصعد فانا لا احط ستوب لوز و ان حضرتك بتستخدم حجم لوط كبير كبير قوي كمان عن راس مال كبير يدخل بمغامره كبيره جدا لما بيكون عندك توتر وانا وانت جوه السكر مدام يخليك تاخذ قرارات غلط جدا الطباعه من يعني فتاك بالطبع ممكن يكسب كم مره من خسرك 10 بس او ممكن العكس بس غلطه واحده في صفقه واحده انت خسرت كل اللي انت عملته والنقط الاخيره ان انت ما بتعملش يعني اداره كويسه اداره راس المال بتاعك لازم تعمل نسبه مخاطره بسيطه شويه في الاول لحد ما تكبر حسابك و يكون لديك استراتيجيه التداول ناجحه و كويسه جدا اداره راس المال هتنجح هتخليك تعمل اللي انت مكنتش تتخيل اللي انت بتعمله انا بتكلم كل الكلام ده عن تجربه مش باتكلم وخلاص واهم مافي الامر العامل النفسي الذي يجعل منك دنيا يتحرك بك السوق كيف ما يشاء وقت ما شاء بسبب هذا يمكنك اخذ القرارات خاطئه تؤثر عليك و على حسابك كل شيء في الفوركس او البورصه عموما يتلاعب اعصابك ويتمركز حول العامل النفسي فقط كل الموضوع عامل نفسي وضغط عصبي و زغلله عين بمعنى اصح يعني مثلا تقدر تقول لي ليه في منصه امتى 4 لما بتكون كسبان بيكون اللون ازرق ولما بكون خسران بيكون لونه احمر لو بحثت ولم موجوده بس اسمع ان ممكن يظهر لك ان هو موضوع تافه جدا جدا جدا بس لما تدخل وتعرف انت بجد هات غير نظرتك عن السوق بطريقه ثانيه خالص لو في يوم هم بيفكروا ازاي و عايزين يعملوا معك ايه ويجي شغال الدنيا دي كده كلها ازاي انت تعرف تفطر من السوداء كويس وانت مطمئن وهتفهم حاجات ما كنتش افهمها في اوقات ثانيه يعني مثلا اللون الازرق بيخلي في دافع عن الطمع والخوف عند الانسان في نفس الوقت الطمع اللي بيخليك تدخل لما تلاقي الصفقه كسبانه يخليك تدخن صفقه ثانيه والخوف عندك ازرق وانت كسبان هو اللي بيخليك تخرج من الصفقه بسرعه واللون الاحمر بيعمل حاله من الهلع وعد الاطمئنان عند اي انسان في العالم دي نبذه بسيطه بس انت ممكن تخش وتعرف ليه الالوان على المنصه لما بيكون كسبان بيكون احمر و لما بتكون خسران بتكون ازرق وانت هتعرف كويس ان هي اللعبه كلها على الاعصاب وعلى النفسيه المتداول مش اكثر السوق كله سهل بالنسبه لي ولكن النقطه اللي ما بعرفش اتغلب عليها في كثير من الاحيان وهي دي سبب ان انا ما بعرفش اكتب في السوق غير فيها اوقات معينه هو ان انا ما بعرفش اسيطع علي الطمع هوه صفه اساسيه في الانسان بس التحكم في بيكون صعب جدا او التحكم في نفسك بمعنى اصح انما هم بيعرفوا ازي يتحم فيك كويس قوي هم مش معنى كده هم اللي بتقول لك الصبح ولا لا انا ممكن اعمل لك حاجات اخليك ان تدخل تدخل او تعمل الحاجه اللي انا عايزه من غير ما اقول لك تعملها ده علم النفس ده يعني الموضوع تبقى جدا الموضوع ده مش سهل بجد لو دورت وراها نظرتك حضرتك هتتغير عن السوق تمام يعني

RAHIME DZ
04-09-2020, 09:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لاغلب المداوليين يفشلون بنسب عالية هي لثلاثة أسباب
السبب الأول نفسية غير منضبطة متسرعة جشعة مدمن تداول و السبب الثاني و هو إدارة رأس مال و عدم استعمالها بصرامة و ثالثا عدم تعلمك أسس التداول و التحليلات الفنية و الأساسية
تقبلو مروري

doaa sary
04-09-2020, 12:11
بالفعل اخى الكريم مثل ماذكرت فى اسباب كتير للفشل والخسارة بيقع فيها معظم المتداوالين ودة السبب ان النسبة كبيرة جدا واللى بيكسب ويستمر عدد قليل بالنسبة للخاسرين
طبعا اهم حاجة التعليم الجيد والتدريب
استراتيجية جيدة
خطة عمل
الالتزام بتارجت يومى
الالتزام بلوت مناسب وادارة راس المال

ابوعلى
04-11-2020, 00:10
السلا مع ليكم ورحمه الله اخى الكريم بيفشلو لانى هما مش بيتعلمو كويس وعاوزين يربحو من غير تعلم ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل مرورى اخى الكريم

moisaid
04-11-2020, 00:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا يا طيب
فشل اغلبية المتاجرين في سوق الفوركس
يرجع فشل أغلبية المتاجرين في سوق تجارة العملات الأجنبية راجع
لجهلهم للسوق و جعلهم لهذا العلم
الفشل راجع لتسرعهم يريدون الربح السريع
الفشل راجع لعدم تعلمهم و تدربهم
الفشل راجع لعتمدهم على الصفقات المعلبة
الفشل راجع لأنهم فشلة و لا يجتهدون
و كما هو معلوم لكل مجتهد نصيب