PDA

View Full Version : خسائر متتالية

Fathallah
04-09-2020, 13:36
عنوان الموضوع عارف انه محزن بس للأسف دى حقيقه

طيب ايه هيا الاسباب اللى بتخلينا نخسر ؟
1 / الاستعجال
2 / الطمع ( ادارة رأس المال )
3 / التحليل الخطأ

انا اعرف ناس محللين هما بصراحه ممتازين وممكن يكون عندهم استراتيجيات وصلو لها عن طريق الممارسه والخبره
بس لسه بيخسرو ومش بيكسبو زى ما هما متوقعين او زى ما هما عايزين والسبب ذكرته فى البدايه الاستعجال والطمع والتحليل الخطأ

طيب الحل ايه ؟
1 / عدم الاستعجال
2 / عدم الطمع ( ادارة رأس المال )
3 / التحليل الصح

1 / عدم الاستعجال وهو انك تنتظر نقطة دخول قويه جداً جداً للتداول عليها ممكن متجيش غير كل اسبوع مره

2 / عدم الطمع وهو ان يكون عندى ادارة رأس مال بأي شكل انا اخطط له بس يحميني فى حالة حدوث خسائر

3 / التحليل الصح في ناس تقولك التحليل مهم بنسبة 25% بنسبة 50% كل واحد يقول النسبه اللى تريحه لان النسبه هتختلف اذا اختلف ادارة رأس مالك
طيب الوقتى بالنسبه للوضع الحالي انا شايف ان التحليل مهم بنسبة 80%

وانا مش حابب اتفلسف على الناس انا عايز فى الاخر اقول للناس اذا مش هنبقا جروب واحد ونحلل عملة او سلعه واحده هتفضل انت تخسر وانا اخسر ومش هتوصل
لحاجه من اللى انت نفسك توصل لها الا اذا اراد ربك

ده موضوع انا عملته نقدر نوصل ب 10$ الى 1500$ بعد ربح 10 صفقات
والدخول مش فل مارجن ولا حاجه فى ادارة رأس مال واذا خسرنا صفقه هنتعامل معاها بشكل مدروس ونكمل الرحله
طيب فى واحد شايفه بيقول مبلغ بسيط 10$
كل ما زاد رأس المال زاد الهدف اكيد مش محتاجه توضيح
10$ - 1500$
100$ - 15000$
1000$ - 150000$
بالتعاون نصل بـ 10$ الى 1500$
انا بدأت اول مره وخسرت 3 صفقات وخسرت 10$ وبعد كدا عملت ايداع 10$ وفتحت فل مرجن وخسرتها

وبدأت من كام يوم مره تالته وانشاء الله اتوفق فى الرحله

بس محتاج ناس تنضم معايا ناس عندها خبره فى التحليل بجد وعلى فكره مش معنى ان انا بطلب ان الناس تبقا ايد واحده ويحللو عمله واحده مع بعض عشان يقدرو يستفادو ان انا مبتدئ لا الحمد لله عندى خبره ممتازه ومش غرور والله بس عمرك سمعت عن صندوق استثماري وعندهم متداول واحد بيتداول لحساب الصندوق مظنش

doaa sary
04-09-2020, 16:33
اخى الكريم بالنسبة للخساير سببها معروف اننا معندناش الخبرة الكافية بالعمل على الحساب الحقيقى
اننا بندخل صفقات كتير باليوم
اننا مبنستخدمش استوب لوز
بنطمع ونعلى اللوت
كلها اسباب بتتسبب بالخساير
فالازمنتعلم ونتدرب جيدا نتبع خطة عمل واستراتيجية ونبعد عن الطمع ونرضى بربح قليل مناسب

mohammedbash
04-09-2020, 18:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
في حالة الخسارة المتتالية على المتتداول ان يقوم بمراجعة استراتيجية ومراجعة السوق من جديد حتى يتسنى له معرفة الاخطاء المرتكبة ويحاول تصحيحها عبر حساب الديميو هدا ادا كانت اخطاء فنية
اما ادا كانت اخطاء سايكلوجيا فهذا يعني بان على المتداول ان يتعلم كيفية السيطرة على قراراتة والتحكم الصارم بعواطفة الشخصية نظرا لارتبطاط هدا العلم العلم با العلوم الاخرى مثل علم النفس وهي اصعب مرحلة سوف تمر على المتداول هي التحكم بسياكولجية الخاصة والانفعالات التي قد تحدث عند التداول

ابوعلى
04-09-2020, 23:46
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم الخسائر المتتاليه بتخل الواحد عنده قله ثقه فى نفسك بس انت لازم تعرف انى الواحد لو معندوش ثقه فى التداوال مش هيعرف يربح تقبل مرورى اخى الكريم

Abdullah81
04-10-2020, 00:20
الاستعجال مشكلة كبيرة جدا كلنا بنوقع فيها كان الفرصة لن تتكرر مرة اخرى وده بيسكون السبب فى الدخول المبكر
وبيكون من نقاط سيئة جدا عشان كده الصبر مهم جدا والابتعاد عن الاستعجال ضرورى

مصطفي السيد
04-10-2020, 01:10
اخي الكريم اعتقد ان مبلغ 10 دولار في التداول غير واقعي بالمره فالاحتمال الاقرب هو خسارتها سريعا والمطلوب ان تدخل باقل لوت ممكن وباقوي استراتيجيه لديك وتصبر طويلا ربما يحالفك الحظ

e_magdi
04-10-2020, 14:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
الخسارة المتتالية للمتداول فى حساب التداول فى سوق الفوركس تكون لها الكثير من الاسباب حيث يجب علية مراجعة
استراتيجية التداول الخاصة به والتحليل الجيد للصفقات قبل دخولها واتباع ادارة رأس المال وعدم الطمع اثناء التداول
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى