PDA

View Full Version : في اي نوع من انواع التحليل تفضل أن تشتغل

Mahmoud abuzaid
04-10-2020, 01:59
انا شخصا اعتمد علي المؤشرات و التحليل الفني و بعض الوقت للتحليل الاساسي

Hossam Ahmed Mohamed
04-10-2020, 06:27
اخي الفاضل... انا افضل استخدام التحليل الاساسي حيث انة لا يعتمد علي نفسية المتداولين وبالطبع لا اقلل من قيمة التحليل الفني والموشرات ولكن اري دائما ان السعر هو القائد والمؤشر هو التابع له الا في حالات معينة
ولذلك انا اقوم بدمج التحليل الاساسي مع الفني للوصول لاحسن نتيجة ممكنه

moniem elaribi
04-10-2020, 11:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركته
تحياتي اليك أخي الفاضل على مجهودك القيم
عن نفسي أفضل تحليل الفني و اعتمد عليه بشكل رئيسي اما تحليل اساسي فهو فقط لدعم تحليلات استعن بتحليل اساسي فقط الاستئناس و شكرا أخي الفاضل و تقبل مني مروري

fafa280384
04-10-2020, 11:46
السلام عليكم انا عن نفسي احلل الفني اولا وفي نفس الوقت يكون عندي نظرة تحليل خبري وكانوا متوافقين ادخل باتباع زوج واحد

doaa sary
04-10-2020, 13:12
انا كمان بشتغل بالتحليلين الفنى والاساسى
بالنسبة للتحليل الاساسى هو رقم 1 وبدخل على الاخبار القوية فقط لاكن عيوب الاخبار انها مش موجودة كل يوم ممكن اسبوع فية خبر ممكن اسبوع مفيش ولا خبر
فابكون مضطرة للعمل بالتحليل الفنى الايام اللى مفهاش اخبار
مع العلم ان التحليلين مهمين جدا ولايقل تحليل منهم اهمية عن الاخر

e_magdi
04-10-2020, 14:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
بالنسبة لى فأنا افضل التحليل الفنى عن طريق مستوبات العرض والطلب بالاضافة الى نماذج الهارمونيك واستخدام نسب الفيبوناتشي
وبالاضافة الى متابعة الأحداث الموجودة فى الأجندة الاقتصادية على مدار اليوم وتأثيرها على حركة الأزواج على شارت التداول
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

ابوعلى
04-10-2020, 23:56
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انا افضل التحليل الفنى والواحد بيتعلم ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل مرورى اخى الكريم