PDA

View Full Version : كم مرة خسرات بسبب العامل النفسي

Mahmoud abuzaid
04-10-2020, 02:02
انا معظم صفقاتي تغلق علي خسائر بسبب العامل النفسي

Hossam Ahmed Mohamed
04-10-2020, 06:22
اخي الفاضل... شكرا لطرحك هذا الموضوع المهم
العامل النفسي مهم جدا في التداول حيث ان ذلك يعطي اشارات خاطئة ودخول صفقات خطا ومن ثم الخسارة
ولكن بعد ان قلت ما سبق اريد ان اشراكك شي جديد تعلمتة من احد المحللين المحترفينلعلك تجد فيه بعض الافادة:
فلنفرض ان حسابك 200 دولار وانت فتحت صفقة ب 0.01 وللاسف الصفقة خطا او عكست . لا تقم باغلاقها علي الفور حيث هذا كان خطائ
الزوج محتاج ان يعكس عليك ب 20,000 نقطة علشان تخسر حسابك كله ودة صعب شوية ( من غير ما ناخد في الاعتبار ان في صفقات تانية شغاله وبتكسب والرصيد بيزيد خلاص الصفقة الخاسرة )
انا جربت الموضوع دة النهاردة والصراحة نتيجة مبهرة ( مكسب 25 دولار ولسه الصفقات اللي كانت عاكسة شغالة وبتكسب ومستمر فيها )

ياريت اكون قدرت ان افيدك ونصيحتي قم بالتجربة علي الديمو علشان تتاكد الاول قبل الحساب الحقيقي

M.Mespah
04-10-2020, 10:25
على رأي الفنان عادل إمام في فيلم شمس الزناتي لما قال " بتعرف تعد لحد كام ؟ " :1f606:

من لا يسخر في الفوريكس لن يربح والعكس صحيح من يربح سوف يخسر ولكن العامل النفسي له الجزء الأكبر في الخسارة دائما يليه التداول بطريقة سليمة

تحياتي

doaa sary
04-10-2020, 13:30
اكيد كتير معظم الاسباب 99% منها هى بسبب العامل النفسى
الخوف عامل نفسى التردد عام نفسى
الاستعجال عدم الصبر كلة تحت بند العامل النفسى وانك متكونش واثق من تحليلك وقراراك وتمشى ورا اى توصية ولا تحيل
طبعا بخلاف التعليم والتدريب الجيد
اهم حاجة اننا نحاوال نتحكم بعواطفنا ونقلل الاخطاء المتسببة بالخساير

e_magdi
04-10-2020, 14:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
السيطرة على العامل النفسي مهمة جدا أثناء التداول فى سوق العملات الأجنبية لانه اذا عندك اى مشاكل تواجهها فى حياتك
فلابد اما ان تسيطر على هذه المشاكل ولا تفكر بها أثناء التداول او التوقف نهائيا عن التداول هذه الفترة حتى لا تخسر حسابك
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

alaa50
04-10-2020, 17:51
اولا اسف لتجربتك السيئه واتمنى تقدر تصلح اخطائك لكن انت موضحتش ايه هو العامل النفسى اللى ادى لخسارتك
على الاقل كنت قول موقف نقدر نقولك بالظبط ايه الخطأ اللى وقعت فيه وايه حله
لانك فى النهايه لما تكتب موضوع هنا فانت محتاج اراء الناس ومساعدتهم لتجاوز ازمتك
فلازم كنت تحدد الموقف اللى ادى لخسارتك وفى النهايه اقدر انصحك ان التحكم فى المشاعر اساسه وجود خطة تداول والعمل دائما على الالتزام بيها

sayed11
04-10-2020, 18:41
صدقني والله العظيم ثلاثه سبب خساره خساره اكثر الناس في السوق هو العامل النفسي والخوف تكون خايف على حسابك وشويه حاجات ثانيه وانت عايز تخلص ابقى هتخرج بسرعه قوي اللي انت بتحط الفلوس تبقى محتاجها فهد هتخسرها كل ده بياثر عليك لازم لما تحطي صورتك وانت مش محتاج لها لو انت محتاج لها 90 في الميه هتخسرها الا لو حد فك الحظر مره واثنين وثلاثه ممكن تكسب وتطلع باربع كويسه بس العامل النفسي هو اساس السوق السوق هو عباره على اللعبه على نفسيتي المتداول فقط مش اكثر لو عرفت ان انت تغلب عليها انت هتبقى ملك السوق حتى لو مش معك استراتيجيه كويس تكسب منها بس على الاقل هتقدر تعرف الاماكن والاوقات اللي يدخل منها وتخرج منها في السوق هو ده الاحتراف لكن مش الاحتراف انت بقى وخلاص الاستراتيجيه هي اللي بتعرف تسوق التفسير بس مش اكثر

ابوعلى
04-10-2020, 23:31
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم الخسارة فى الفوركس شىء اساسى ف ى الاول لحد انت ما تبقى متعلم وتتعود نفسيا على المتاجرة ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل مرورى اخ ى الكريم