PDA

View Full Version : اذا انطبق عليك هذا فأنت فاشل في مجال الفوركس

Mahmoud abuzaid
04-10-2020, 02:08
أحيانا تدخل صفقة و بعدين تكتشف انك مش عارف اتجاه السوق ايه المهم الصفقة تحقق خسائر تغلق الصفقة و تفتح صفقة شراء علي نفسي الزوج و تلاحظ أيضا الصفقة تحقيق خسائر ساعتها تحس اني السوق بيعندك و تقول لنفسك هو السوق كان مستني ادخل شراء علشان ينزل تبا لهذا الحد

لو حصل معاك كده. انت في مجال الفوركس ليس علي الطريق الصحيح

Hossam Ahmed Mohamed
04-10-2020, 06:16
اخي الفاضل... شكرا لطرحك هذا الموضوع المهم
كانت هذه استراتيجيتي بان اخرج باقل خسائر الي وقت قريب حين بدأت بدراسة الفوركس مع احد المحللين المحترفين وشرح لي الاتي:
فلنفرض ان حسابك 200 دولار وانت فتحت صفقة ب 0.01 وللاسف الصفقة خطا او عكست . لا تقم باغلاقها علي الفور حيث هذا كان خطائ
الزوج محتاج ان يعكس عليك ب 20,000 نقطة علشان تخسر حسابك كله ودة صعب شوية ( من غير ما ناخد في الاعتبار ان في صفقات تانية شغاله وبتكسب والرصيد بيزيد خلاص الصفقة الخاسرة )
انا جربت الموضوع دة النهاردة والصراحة نتيجة مبهرة ( مكسب 25 دولار ولسه الصفقات اللي كانت عاكسة شغالة وبتكسب ومستمر فيها )

ياريت اكون قدرت ان افيدك ونصيحتي قم بالتجربة علي الديمو علشان تتاكد الاول قبل الحساب الحقيقي

doaa sary
04-10-2020, 13:39
بالفعل من الاخطاء الكبيرة اللى بتتسبب بالخسارة اننا ندخل صفقه عشوائية بالحظ وبدون تحليل ولما نخسر نقفل الصفقه وندخل عكس وبرضة بنخسر بالنهاية لان الفوركس مش لعبة بل عمل جاد ولازم ندخل الصفقه عل اسس لازم نحلل كويس جدا ونتتظر اشارة دخول قوية العمل بالحظ فشل

e_magdi
04-10-2020, 13:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
من وجهه نظرى عند الخسارة من اى زوج من ازواج العملات الأجنبية فى اى صفقة لا تقوم بدخول صفقة علية مجددا
لان هذا يعتبر عكس الاتجاه العام وفى النهاية ينتهى بالخسارة والتراجع مرة اخرى فى حساب التداول الخاص بك
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

ابوعلى
04-10-2020, 23:57
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم انت كلامك صح والله اى واحد مبتدىء بيحصل معاه الكام ده ربنا يوفق الجميع ان شاء الله وتتعلم والواحد يكسب تقبل مرورى اخى الكريم