PDA

View Full Version : استخدام الرافعة المالية العالية فى التداول فى سوق الفوركس ؟

e_magdi
04-10-2020, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
استخدام الرافعة المالية فى التداول فى سوق العملات الأجنبية يختلف من شخص الى اخر فبعض الاأشخاص يفضل الرافعة الصغيرة
والبعض الأخر يفضل العمل برافعة مالية كبيرة . فما هو الفرق فى العمل برافعة قليلة ورافعة كبيرة وما فائدة كل منهما فى التداول ؟؟

fafa280384
04-10-2020, 16:32
السلام عليكم اخي الرافعة الكبيرة تسمح لك بتدوال الرأس مال الصغير كأنه كبير لكن خطير جدا يكاد يكون قمار اعطيك مثال انك عندك رأس مال ١$ تمام اخذت رافعة مالية ١،١٠٠٠ تستطيع فتح في صفقة واحدة مثلا النقطة الواحدة ١٠سنت ودولار فيه ١٠٠سنت بمعني لو نزل فقط ب١٠نقاط يصفر الرصيد وكما نعرف السوق متذبذب كثيرا و١٠نقاط قليلة جدا

sayed11
04-10-2020, 19:51
استخدام الرافعه الماليه سلاح ذو حدين اذا استخدمته بطريقه صحيحه سوف تربح وتضاعف راس مال كيان الرافعه الماليه هي كل مهمتها انها تضاعف راس مالك حساب الرافعه الماليه اللي انت محترم ممكن تختار 1 الى 500 او 1 الى 400 الى 300 او 1 الى 1000 في بعض الشركات يوجد الكثير من الرافعات الماليه وانواعها الذي يجب علينا ان نعرفه كيف ومتى نستخدمها لانها لا تصلح لكل الاوقات ولكنه يفضل الرافعه الماليه 1الي 400الاكثر امانا بالنسبه لي والاكثر تفاعليه والتي تتحكم في يمكنني الا ازود الصفقات او تقيد الحساب باني لا اسمع اولا ادخل صفا بمغامره عاليه سوف تخسرني ولكن برده لما بكون كسبان ممكن اعمل حساب من فصل مبلغ صغير ورفع مليء عاليه وادخل بكل ثقه وربنا خائف ان هي في شهر اربعه و ساعات و ربنا بيكرم و بيطلع منها واروع كويسه جدا جدا جدا جدا دي فاجر الرافعه الماليه بالنسبه لي انا بالنسبه للناس المبتدئين كله بيحب يخلي الرافعه الماليه عاليه جدا عنده بس بعد كده هو اللي بيرجع يستغل ان امه تخليه يدخل صفقات اكثر من هو مفروض دخلها هيخش وهو بيخسر

ابوعلى
04-10-2020, 23:36
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم استخدام الرافعه اتلماليه الواحد لازم يعرف الرافعه الماليه وشرحها ايه علشان يقدر يستفاد ان شاء الله ربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل مرورى اخى الكريم