PDA

View Full Version : لماذا ينصح الجميع بعدم الإفراط في المخاطرة أثناء التداول؟

o123
04-10-2020, 16:20
لماذا ينصح الجميع بعدم الإفراط في المخاطرة أثناء التداول؟
كلما زاد معدل انخفاض الرصيد أو drawdown، كلما كانت استعادة الحساب إلى وضعه الأصلي أكثر صعوبة.
على سبيل المثال، دعنا نفترض أنك فتحت حساب لتداول الفوركس برصيد 1,000$ (هذا المبلغ يكفي بالكاد للبدء، وحتى إذا لم ترتكب أي أخطاء فإنك ستحتاج للتداول بنجاح لفترة طويلة حتى تتمكن من تنمية رأسمالك وتحقيق عائد مجدي في نهاية المطاف).
دعنا نفترض أنك قررت المخاطرة بنسبة 50% من رصيد الحساب في الصفقة الأولى.
إذا خسرت هذه الصفقة، عندها سيكون معدل تراجع الرصيد هو 50% فيما لن يتبقى سوى 500$ في حسابك.
ما الذي ستحتاجه في هذه الحالة للتعافي من خسائر هذه الصفقة والعودة إلى نقطة البداية؟
قد تعتقد للوهلة الأولى أنك تحتاج أيضاً إلى ربح بنسبة 50% — ولكن هذه حسبة خاطئة لأنك في هذه الحالة لن تستعيد سوى نصف الخسائر.
واقع الأمر أنك تحتاج إلى ربح 100% من الرصيد الحالي، أي 500$ أخرى، فقط للعودة إلى الرصيد الأولي عند 1,000$
مع ملاحظة أنك في هذه الحالة ستعود إلى نقطة البداية وسيتعين عليك العمل مرة أخرى للبدء في تحقيق الأرباح.

على الجانب الآخر، إذا قررت ألا تزيد نسبة المخاطرة عن 10%، وخسرت بالفعل أولى صفقاتك، عندها سيتراجع رصيد الحساب إلى 900$.
أنت بحاجة في هذه الحالة لتحقيق أرباح بنسبة 11.1% لتعويض هذه الخسارة والعودة بالرصيد إلى 1,000$.
بالطبع يمكنك ملاحظة مدى ضآلة هذا الفارق عند مقارنته بالنسب الواردة في المثال الأول، أي 50% و100%؟
في السيناريو الأول ستواجه صعوبة كبيرة في إدارة الحساب بعد تكبد الخسارة الأولى كما أن صفقة أخرى فاشلة ستكون كافية لتصفير الحساب.

sayed11
04-10-2020, 20:03
حضرتك لما تفرق في التداول يعني هتكون صفقات اكثر من ال انت بتدخلها او انك هتطمع او ان هيكون معك مكسب في صفقه و تحب ان انت تدخل نفس السابقه في نفس الاتجاه علشان تعزز الربح او علشان تكسب اكثر وفى الحاله دى انت هتخسر بنسبه كبيره الا لو ربنا يكرمك و بس يعني مش معكم عكس عليك كثير انت ما بدل ما كنت هات ربح 200 دولار لا انتهت ربح فوق ال 800 دولار ولكن دعونا نتخيل الوضع الاسود اذا عكس عليك فعلا السعر ولو لم يعد توفي بالتاكيد تخسر اضعاف ما كنتش متوقع انك تخسر لما تدخل في مغامره عاليه ولهذا جميعنا من صاحب ان لا يتم دخول صفقات كثيره او بمعنى اصح عدم الافراط فى المخاطر لانك لصق هي مخاطره على راس المال كل صفات تدخل هي مخاطر على رسم لله حاول على قد ماتقدر التي تحافظ عليه يعني مثلا النهارده النهارده النهارده الجمعه بتاريخ 4 10 20 20 السوق متحركتش اساسا انا داخل سابقه الصفقه بالضبط انا في النصف اللي في بريد واصل معي واسطه على كل الشركات اللي انا بتداول معها اي يعني خمس شركات وخمس شركات من الشركات المعروفه جدا الاسبرين يتواصل فيها على صور وصل للست نقط يعني ما فيش حركه خالص ولا الباوند دولار اساسا يتحرك النهارده حوالي 13 نقطه بس طول اليوم دلوقتي لغايه الساعه 7 بتوقيت مصر هو بيتحرك بس حاول تتصرف لقطه طول اليوم انا داخل الشقه و بسبب الاسبرين دوت انا مش عارف اخره كام لو عايز اخرج اخرج خساره بسبب الاسبرين صدقتي بنفسها فوق وتحت ولا بيكسب ولا بيخسر من ساعه ما فتحت هو انا اللي كسبت ولا خسرت فروع برده من الافراد في التداول انه هو انا عارف من النهارده في اجازه النهارده هيكون السوق بطيئون النهارده هيكون الزوج في مشكله ومش هيتحرق برده دخلت دي برده نوع من انواع الافراط فى التداول مش كل الافراد اللي انت تدخل صفقات عليها او ان انت تغير فلوس كثير لا لا يا النوع المغامره بتكون كثير ونقعد مخدره بكثير جدا انك انت ما عندكش درايه كامله او دراسه كفر السوق ودخل على خبر مثلا خبر الكادي تدخل عليه و انت ما عندكش اي خبره خبر زي الفائده الامريكيه للدولار لو انت ما عندكش خبره كافيه لما تدخل كده انت بتغير بحسابك او كده انت برده كده انت بتفرق جامد جدا في حسابك لان لو مشيت معك انت هتكسب مش هاقول لك مشاكل انت هتكسب جامد كمان هتاخذ لك 100 200 نقطه في كم دقيقه في حاجه بسيطه جدا بس المشكله ان انت ما عندكش خبره انت تحليل تعرف اذا كان الخبر ده هيجي للعمره للعمله ولا ثانيه ما هو لون سنبل العمله وانت داخل عكس كده فكري انت هتفضل انت في الطريق مش هتعرف تحلها كويس انا ما انت لو محل لها كويس انت هتعرف تكتب كويس ده نوع من الافراد انكل للمبتدئين بيستنوا الاخبار عشان يدخل عليها لا كده لا كده ما هو كده وكده انت كده بتلعب انت كده مش بتشتغل في كده مش داخل بناء علي دراسه لا انت داخل بناء على الاحساس او توصيات من احد ثاني وشكرا

doaa sary
04-10-2020, 21:34
اخى الكريم لان المخاطرة من اخطر الحجات اللى بتخسرنا سريعا
فا لازم نلتزم بلوت مناسب
ومنطمعش الطمع اسوء صفه تضر بالمتداوال
فا الطبيعى اننا نحدد نسبة خسارة لاتزيد عن10% من راس المال ونلتزم بيها الاهم من اربح المحافظة عى راس المال لاطول فترة ممكنة

e_magdi
04-10-2020, 23:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
المخاطرة خطيرة جدا على حساب التداول ولذلك لا ينصح أحد بها والجميع ينصح بادارة رأس المال فى حساب التداول الخاص بك
للتداول فى امان بعيدا عن الخسارة لا قدر الله أو التراجع الكبير الذى من الممكن ان يحدث اذا قام المتداول بالمخاطرة بالحساب
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

ابوعلى
04-10-2020, 23:13
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم لانى انت الحكايه مش بالافراط فى التداوال انما الحكايه انك انت تقدر تكسب وربنا يوفق الجميع ان شاء الله تقبل مرورى اخى الكريم

moisaid
04-10-2020, 23:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا يا طيب
المخاطرة في سوق تجارة العملات الأجنبية
بما سوق الفوركس سوق يعتمد على الدراسة و التحليل فلابد للمتاجر من أن يعلم ن المخاطرة هي الأخرى لا مكان لها في السوق
لابد من الالتزام بادارة رأس مال محكمة و العمل على السير بتبات نحو الربح المرجو خلال رحلتك التداولية
مع التطوير و تكبير رأس المال و الزيادة في الربح في كل مرة يكبر فيها الحساب
أما المخاطرة العالية فهي سبب و سبيل للخسارة
خير ان شاء الله للجميع
بالتوفيق و السداد