PDA

View Full Version : مراجعة حول تغيير العملة المصرية بالدولار بغرض الاحتفاظ بها

Reem Tarek
04-10-2020, 18:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الكرام في هذا المنتدى الرائع أهلا وسهلا بكم

من اشهر عمليات الادخار فى مصر و قد يكون فى الوطن العربى ، عملية الاحتفاظ بالاموال على هيئة دولار بدل العملة بتاعته ، لانه خايف قيمة الدولار تزيد و قيمة الجنية المصرى تقل جامد و فى الحالة دى هو هيخسر فلوسه جامد
و قطعا بعد ما قررت الحكومة من فترة كبيرة تعويم الجنية و الدولار ترتفع ارتفاع مهول مشوفنهوش بينزل خالص غير اول السنادى فى ٢٠٢٠ نزل حوالى ٢ جنية

فهل دا فعال و ممكن اعمله عشان احافظ على قيمة فلوسى من أنها تقل ؟
خلينا نتكلم فى الموضوع دا من ناحية الإيجابيات و السلبيات
أو المزايا و العيوب

اولا المزبا :
- مش هتخلبك محتار طول الوقت و هتحط فلوسك و انت متطمن لان حتى لو الجنية قيمته قلت ، انت ضامن أن الدولار ثابت بالنسبالك فبالتالى انت لسه محافظ على وضعك
بس قبل ما تاخد الخطوة دى شوف الى انت تقدر تشتريه بالدولار هو الى تقدر تشتريه بالمصرى و لا لا

- لو قلت قيمة المصرى يبقى يا هناك و يا سعدك ، لان انت معاك دولارات فيهمك تبيعها باعلى سعر

- السياسة الأمريكية مطمئنة أن الدولار بيفضل قوى غالبا فأنت حاطت فى بطنك بطيخة صيغة لانه حتى لو نزل هينزل براحة مش هنزل جامد ، و لو نزل جامد يبقى هيصعد قريب فمفيش داعى للقلق و الاستعجال

العيوب :

- انا مش شايف الموضوع ليه عيوب كتير غير أن فكة المصرى ممكن تجيب حاجات فى مصر اكتر من الدولار
يعنى ايه ؟ يعنى فى مصر لو معاك ١٦٠٠ جنية فى جيبك هيجيبوا حاجات اكتر من الى بيجيبوهم ١٠٠$ فى أمريكا مثلا
لان أسعارنا تعتبر رخيصة بالنسبالهم

- لو اتلغى التعويم فجأة هتتغفل تغفيلة العمر

بالتوفيق ان شاء الله

https://mrkzgulfup.com/uploads/15865334269981.png (https://mrkzgulfup.com/)مركز الخليج (https://mrkzgulfup.com/)

Midoo55
05-07-2020, 10:53
تحياتي اولا
بالنسبه لموضوعك عن تغير العمله المصريه الي دولار والاحتفاظ بها انا بالطبع اؤيد رأيك تماماولكن ، عندي تعقيب علي رأيك دا حضرتك لا مانع اطلاقا من تحويل العمله المصريه الي دولار ولكن انا
اختلف معك في امر واحد فقط هو الاحتفاظ بها لأن من الوارد جدا ان حضرتك تغيري الدولار الواحد
ب ١٨ جنيه وتحتفظي بها ويأتي سعر الدولار وينزل الي 16 مثلا في هذا الوقت
الموضوع سوف يكلفك خسائر ضخمه جدا لو كان رأس المال ضخم وغير ثابت
ايضا من وجهة نظري ايضا ان حضرتك تغيري العمله بهدف التجاره فيها ولا تحتفظي اطلاقا
بأي عمله موجةده عندك لأن سعر العملات متغير ومتقلب وغير ثابت اطلاقا حيث ان الدولار
تابع للإقتصاد الامريكي ومرتبط به واذا صعد الدولار الامريكي ممكن يهبط تاني بسرغه

elmister25
07-09-2020, 11:52
اخي الفاضل تقبل تحياتي اولا اما ثانيا الجنيه المصري اصبح ليس له قيمه وسط العملات الاخرى حتى عملات بعض الدول العربيه مثل عمله الكويت اصبح الدينار الكويتي تقريبا بحوالى 28 جنيه مصري لذلك يلجا الجميع الان الى بيع الجنيه المصري وتحويله الي عملع اخرى سواء كانت دولار او دينار كويتي ايا كانت هذه العمله المهم ان هم يتخلصوا من الجنيه المصرى لانه بالفعل اصبح ليس له قيمه وخصوصا بعد التعويم الذي تم تقريبا في عام 2018 للجنيه المصري انخفض قيمته وسط العملات الاخرى انا شخصيا بارجح بيع الجنيه المصري وتحويله الى اي عمله اخرى بالادخار وهو افضل من الذهب حاليا لاني باعتقادي ان الذهب سوف ينخفض قيمته في اواخر عام 2021.تقبل تحياتي وموفق ان شاء الله

fares14
07-09-2020, 15:46
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته.
اهلا ومرحبا بكل اخواني واخواتي ومدير منتدى فوركس العرب تحيه طيبه لشخصكم الكريم وبعد.
موضوعنا اليوم يتحدث عن تغيير العمله المصرية بالدولار الأمريكي من أجل الاحتفاظ بها
بدايه يجب ان نعلم ان الدولار من أقوى العملات على مستوى العالم أن لم تكن هي الأقوى فالجميع يتسارع على شراء الدولار الأمريكي والمحافظه عليه وبالاخص إذا كان هناك شحوح في السيولة النقدية للدولار فيقوم الجميع بشرائه وادخاره من أجل أن يرتفع السعر مره اخرى فيقوم بعمليه البيع او ان يقوم بادخاره من أجل الاستيراد به ولكن فكره ادخار الدولار ينتابها الكثير من المخاطر وبالاخص بعد أن تعافي الاقتصاد المصري واصبح هناك نوع من التوازن بين كل من الدولار الأمريكي والجنيه المصري فلا انصح الجميع بادخاره الان كما أنه من الوارد جدا أن تدعم الحكومه المصريه الجنيه المصري فأقل قيمه الدولار أمام الجنيه بسبب الدعم وهو ما ينذر بخساره كبيره على المدخر إذا كان يدخر مبلغ مالي كبير ولكن أكثر مميزات ادخار الدولار الأمريكي هو أنه في ظل الأزمات الاقتصادية داخل البلاد يرتفع الدولار أمام الجنيه مما يرفع من سعره ويكون فرصه قويه للمدخرين وفي نهاية المقال تقبلوا فائق إحترامي وتقديري لشخصكم الكريم وشكرا.

MahmoudGz
08-30-2020, 23:15
السلام عليكم
الاحتفاظ بالعملات الاجنبية بغرض العائد الكبير بيكون افضل من الاحتفاظ بالعملة المحلية بالنسبة للعائد السنوي لليها في البنوك
من جانب بتقدم البنوك عائد اكبر علي الايداع بالعملات الصعبة مثل اليورو والدولار الامريكي
في حين ان العائد بالعملة المحلية او الجنية المصري بيكون اقل في نسبة العائد .ايضا ايداع وتمويل الحسابات بالعملات الاجنبية
بيكون لية فارق كبير جدا بين نسبة العائد والتضخمم لان كلما كان التضخم اكبر والعائد اقل .فان الاموال بتفقد قيمتها تدريجيا معي الوقت