PDA

View Full Version : لا تسحب أرباحك يوميا فقط استمر في الكسب

borisforex
04-13-2020, 15:14
إذا كنت تاجرًا جيدًا وخبيرًا في مجال تجارة الفوركس وتربح جيدًا من هذا العمل ، فهذا الموضوع مخصص لك ولا تحسب أرباحك يومًا بعد يوم فقط
بل استمر في الكسب واستمر في التداول ولا تهتم بالربح لانه سيكون لك دائما وسيبقى في حسابك و اسحب فقط في نهاية الاسبوع ثم بعدها ابدا اسبوع جديد مع التزامات جديدة و اهداف جديدة.

doaa sary
04-13-2020, 20:34
اخى الكريم اسمحلى اخالفك فى الرايى احنا هنا كلنا بنعمل بالبونص من حقنا اة نكبر راس مالنا لكن فى نفس الوقت لازم نسحب ونستفاد لاننا موجودين هنا عشان الاموال ونستفاد
فا الطبيعى لما تشتغل اسبوع مثلا كسبت 50 دولار فا تسحب لو حتى 25 دولار تفرح نفسك بيها وتستفاد منها وتسيب الباقى بالحساب لكن ضد انك متسحبش وتكمل تداوال وتتمرجن فى الاخر بدون استفادة

Abdelrahman ewas
04-13-2020, 20:56
السلام عليكم
انا موافق علي الفكره بس لازم يبقي في حدود انا مثلا ممكن اعمل مبلغ معين لما اوصله اسحب منه نسبه معين واسيب جزاء من الارباح كل ما كان راس المال كبير تقدر تخش صفقات افضل وتحمي نفسك من الخساره في اوقات كتير
تمنياتي لكم بالتوفيق

algendy
04-13-2020, 22:13
السلام عليكم و رحمة الله ،
يا أخى الكريم سحب الارباح طبعا شئ جيد فى ظاهره ولكن ايضا يجب ان يكون ذلك ضمن ادارة راس المال بحيث تضع فى الحسبان كم سيؤثر ذلك فى حساب التداول و حجم الربح و الخسارة فى الصفقات بعد ذلك

tohamy4
04-13-2020, 22:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة مرحبا اخى الغالى كل شخص لدية هدف والافضل ان نستمر الارباح ايضا هذا سوف يزيد من قدرة الحساب وهل تسمح ان احكى لك انا ماذا افعل اذا ربح فى صفقة مثل 20 دولار اخش صفقة بحجم الارباح لو صابت وربحت تمام اذا خسرت اكون خرجت لا مكسب ولا خسارة واحيانا اسحب نصف الارباح واترك النصف الثانى فى الحساب للتزويد الحساب وللاستمار فى السوق ولذلك كل شخص لدية هدف يمكن تحديد اذا كان يرغب فى تكبير الحستاب او السحب اول ب اول شكرا لك اخى وفقك الله

e_magdi
04-13-2020, 22:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
اهلا بيك اخي الكريم ,
اتفق معك فى وجهه النظر أنه يجب التداول باستمرار فى سوق الفوركس وعدم سحب الربح يوميا ويفضل سحب الربح شهريا
لمعرفة نسبة الربح التى تقوم بتحقيقها شهريا من التاول فى سوق العملات الأجنبية وتكبير رأس المال الموجود فى حساب التداول
. وشكرا على مشاركتك بهذا الموضوع
فموضوعك هام ومفيد وننتظر منك نشر المزيد من الأسئلة والمواضيع الجديدة والهامة لافادة الجميع في منتدي فوركس العرب .
ربنا يوفقنا جميعا . تقبل مرورى

ابوعلى
04-14-2020, 03:47
السلام عليكم اخى الكريم
انى الواحد يكسب فى مجال الفوركس ان كان لسه مبتدىء اكيد تلاقيه يسحب بتبقى فرحه جميله الصراحه اما الواحد كسب اول مره ويسحب المكسب بس الصراحه انا اتفق معاك انى الواحد طالما هو ماشى بسيستم وبيعرف يكسب الزاى وهيكبر المكسب فعادى يسيب المبلغ ويكبرة ويسحب اسبوعى مثلا او ممكن يسحب الارباح شهريااو وقت اما يحتاج ربنا يوفق الجميع ان شاء الله
تقبل مرورى

mohammedbash
04-14-2020, 06:50
هو فعلا شيء جميل ان الانسان يعمل على تكبير وتوسعة راس المال ولاكن هدا ايضا يحتاج الي خطة ويجب دراستها مثل دراسة الخطة التداولية وخطة ادارة راس المال وبالتالي تعطي نسبة من الارباح تدهب الي صالح توسعة راس المال اما وضع جميع المبالغ هنا وتخسرها فهدا خطا