PDA

View Full Version : هل العمل فى هذه الشركة حلال

SHADOW
12-30-2013, 05:35
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته كنت اود ان اعلم إن كان العمل فى هذه الشركة حلال ام حرام مع العلم انى اقصد الربح من خلال مشاركات المنتدى فقط
وشكرا جزيلا

---------- Post added at 02:35 AM ---------- Previous post was at 02:33 AM ----------

شباب سؤال اخر ليش صورتى الشخصية ما تظهر وللعلم انا واضع الصورة ممكن يكون هذا خطأ فى المنتدى ام ايش

محمد عز الدين عيد خضري
12-30-2013, 05:38
ههههههههههه الموضوع بسيط اخي الكريم
مبدئيا المنتدي مش شركة , كل الحكاية اني المنتدي بيعطينا هدية 10 سنت علي كل مشاركة
وهوا بيستفاد اكيد باكبر تواجد واكبر زوار ودا بيعطيه بيك رانك عالي بين المنتديات وتعامله مع انستا
والهديه ممكن تقبلها وممكن ما تتقبلها
وبالتوفيق

ashraf1988
12-31-2013, 06:50
مبدئيا المنتدي مش شركة , كل الحكاية اني المنتدي بيعطينا هدية 10 سنت علي كل مشاركة
وهوا بيستفاد اكيد باكبر تواجد واكبر زوار ودا بيعطيه بيك رانك عالي بين المنتديات وتعامله مع انستا
وبالتوفيق

كلامك صح اخي الكريم انا كنت عاوز اعرف المعلومة دي جزاك الله خير و فعلا دي مجرد هدية لتشيجعك مش اكتر و اقل

walidmax1974
12-31-2013, 21:36
السلام عليكم ... اخى الكريم الموضوع دة فكرت فيه و وصلت لقرار و اسأل الله انى اكون على حق حتى لا أضل زميل أو اخ المهم حضرتك حاليا بتتعلم من مشاركاتك
و ردودك اللى هيا البونص .. و بعد كدة حضرتك حتتعلم و ترد على استفسارات الزملاء الجداد بمعنى حضرتك تحولت الى ما يشبه الدعم الفنى للشركة يعنى موظف بس من المنزل
يعنى تشوف استفساراتهم و اسئلتهم و تجاوب عليها فحضرتك بكدة موظف فى فريق الدعم بالشركة .. و شكرا

doola2020
01-04-2014, 00:52
والله يا أخي ان كنت عايز تسأل إن كان العمل في هذه الشركة حلال ولا لأ ممكن تبقي تسأل واحد شيخ في الموضوع ده لكن احنا مانقدرش نفتي في شيئ زي ده

mohamed yousry
01-05-2014, 13:43
وبالتوفيق

balou1991
01-05-2014, 14:18
سلام عليكم و صلاة و سلام على رسول الله اشرف خلق و مرسالين اما بعد ان موضوعك مبسط كثير هي حكاية ان النتدى و ليست شركة انها تقدملك هدايا لتشيعك و هي تستفيد كذلك من زواها خاصة في شعبية الموقع

abo heba
01-10-2014, 01:40
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالفعل حلال اخى باذن الله فانت تاخذ مقابل ردودك ومشاركاتك وهى هديه من انيستا فانت تستفيد وهى ايضا المنتدى ياخذ
وضع بزياده عدد الاعضاء ونحن نتعلم الفوركس
تحياتى لك

الفنان الاسمر
01-10-2014, 01:46
العمل ان كان حلال ام حرام علينا كلنا ان نتاكد من ذلك حتى لايذهب سهر الليل والرد واعطاء الاسئلة من غير فائدة وهذا رايي انا وانتم ياريت نسمع ارائكم واراء الباقين يبين لنا عنلنا باذن الله تعالى وان شاء الله عملنا حلال لان به تعب بحق وليس بهين ان ناخذ العشرة سنتات الا بالجهد والاجوبة المعقولة

a7med84
05-16-2014, 03:00
اخى الكريم ان تقصد الفوركس بشكل عام ولا انستا

عموما اكيد تقصد الفوركس لان الموضوع ده محتاج جهه تدرس الموضوع وتصدر فتوى بيه

anawri1996
05-16-2014, 20:40
بسم الله الرحمان الرحيم اما بعد السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته اخي الكريم بالنسبة الي هذا الموضوع بتاعك ح انا كمان اريد الاجابة عليه وتقبل مروري

Mustapha.Ayadi
06-11-2014, 00:26
السلام عليكم،
شكرا لتفاعل الاخوة الاعضاء،
اخي الكريم الفوركس تجارة و التجارة حلال و لا ارى اي شيئ يمكن ان يجعل من الفوركس حرام.
كان الله في العون.

ahmed nasr
06-11-2014, 00:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معلومات هامة جدا وشكرا علي تلك الافادة الأكثر من رائعة والتي تفيد الجميع من الاشخاص ونتمني المزيد من السادة أعضاء المنتدي
وشكرا ..........

gehad87
06-28-2014, 12:20
المنتدى او الشركة انت اللي بتحدد الحل من الحرام بطريقة عملك
مثلا اذا انت خالفت القوانين وحصلت على البونص بالتحايل على القوانين يصبح المبلغ اللي جمعته حرام
بالشركة اذا انمتى خالفت القوانين او فتحت حساب غير اسلامي
يصبح العمل حرام كل واحد يقدر يخلي عمله حلال ويقدر يخليه حرام

RomanyMoreed
06-29-2014, 12:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

البونص اللي بتاخده ده مش ربح وده تاخده تتاجر بيه وثانيآ يوجد حسابات اسلاميه توفرها الشركة خاليه من الفوائد

abdox
07-04-2014, 09:16
بسم الله الرحمان الرحيم و صلى الله وسلم على اشرف المرسلين
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
هذا موضوع جيد

ahmedshawky7
07-28-2014, 06:21
المنتدى مش هيديك مكسب الا لو كان بيكسب وطبعا اول المكاسب بتكون من عدد الزوار والترافيك العالى اللى بتعليه على النت واللى بتخلى اسعار اعلاناته غاليه وفوق ما تتصور مفيش حد بيعمل حاجه لله

abokarem
08-22-2014, 18:43
عليكم السلام
باذن الله الحسابات بالنظام الاسلامى خالى من الفوائد الربويه وليس به اى شبهه حرام باذن الله
واعتقد انه حلال حسب ما رايته بعينى ومن التعامل والله اعلم

مروة
10-18-2014, 20:00
ممكن تبقي تسأل واحد شيخ في الموضوع ده

kalepsso
10-18-2014, 20:48
المنتدى او الشركة انت اللي بتحدد الحل من الحرام بطريقة عملك
مثلا اذا انت خالفت القوانين وحصلت على البونص بالتحايل على القوانين يصبح المبلغ اللي جمعته حرام
بالشركة اذا انمتى خالفت القوانين او فتحت حساب غير اسلامي
يصبح العمل حرام كل واحد يقدر يخلي عمله حلال ويقدر يخليه حرام

karam22
10-18-2014, 20:58
العمل من خلال المشاركات ليس له علاقة بالفوركس اخي الكريم انها فقط لتجميع مبلغ للمتاجرة به

محمد عبد اللطيف
10-21-2014, 13:24
عليكم السلام
اعتقد والله اعلى واعلم ان التداول بالنظام الاسلامى الخالى من الفوائد حلال والحسابات بالفعل
لدينا انها خاليه من فوائد السواب المحرمه والحمد لله

nassim muslim
10-30-2014, 23:31
اخي رغم بساطة السؤال الا انه صعب لان سؤالك يتعلق بالحلال والحرام . انا في نضري ولا اعمم حلال اولا لاننا لا ناخد فائدة اقصد مثل الربا لاكن ناخد فائدة عن مجهود نبدله وهو عن ثلاث مراحل الاولى الردود في فوريكس مصر والثانية موقع اينيستا فوريكس والمرحلة الثالثة هي التداول في منصة التداول التي تستوجب بدل جهد فكري مثل التركيز وهناك منا من لا ياكل ولا يشرب ولا يخرج مع اصدقائه وكل هدى ليربح 10 دولار ما اريد الوصل اليه اخي الفاضل اننا نبدل جهدا للحصل على هده الاموال

omar20014
11-02-2014, 19:20
وبالتوفيق

tharwat kamal
11-02-2014, 22:58
الموضوع ده كان اول ما حاولت اعرفوا ف بداية محاولتى معرفة الفوركس وشفت فتاوى كتير لمشايخ من الدول العربية وكانت كلها بتقول ان الفوركس حلال ودا الى انا حاسس بيه ان التجارة ف الفوركس حلال

ahmedibrahim258259
11-02-2014, 23:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اه طبعا طالما الحساب اسلامي اخي الكريم يبقى موش في اي مشكلة
تقبل مروري

كرم الطائي
11-10-2014, 08:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم هذة المشاركات التي تقدمها لنا المنتدى لحصول على هد ية مقابل 10ينة ليس حرتم لان انت تبذل جهد تقبل مروري
شكرا

amermazzen
11-10-2014, 11:35
السلام عليكم ورحمة الله مشكور أخي الكريم على الطرح للموضوضع اخي رغم بساطة السؤال الا انه صعب لان سؤالك يتعلق بالحلال والحرام هناك الكثير من الفتاوى في المتدى أو القوقل اسئل أهل الإختصاص وان شاء الله تجد الجواب المقنع.

Doodysamsom
11-19-2014, 01:08
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل حلال,,لانك بتاخد 10 سنت مقابل ردودك وتفاعلك مع الاعضاء ومشاركتك فى المنتدى
ايضا انت فى الاول بتستفيد من الاعضاء وبعدين بتفيدهم بارائك..
بالتوفيق

gold1
01-24-2015, 16:18
يمكنك اخي الكريم السؤال عنه و البحث عن طريق الويب
و تن شاء الله تجد الإجابة الكافية و الشافية عن سؤالك.
تقبلوا مروري و ان شاء الله بالخير و البركة.

ilyes chaieb
02-02-2015, 23:47
و عليكم السلام
في الحقيقة لا اعلم ما مدى شرعية البونص
على العموم ممكن تستفسر من اهل الذكر و تعلمنا بما توصلت اليه

مع اجمل تحياااااتى للجميع
-------------

mouhanned500
02-21-2015, 19:11
.............................السلام عليكم ..................................
.........................شكرا على موضوعك...............................
نعوذ بالله ان نربح ربح الحرام
هذا حلال اخي 100/100 الشركة تتيح الحسابات الاسلامية
.........................استودعكم الله.......................................

dhouioui20156
02-21-2015, 19:12
صديقي هذا ربح حلال من هذه الشركة فليبارك لنا الله فيه

hager omar
03-30-2015, 00:34
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش فاهمة السؤال بالضبط ولكن لو تقصد المنتدي فانت بتجمع بونص من خلال مشاركاتك او ردوك وبالنسبة لا نستا فهي شركة ذات مصداقية

تقبل مروروي

chennana
03-30-2015, 01:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم لا اعتقد بان اخذك للبونص حرام
كما ان التداول ايضا غير حرام

1 million
03-31-2015, 17:49
اخي الكريم
لماذا لا يكون العمل حلالا هنا في المنتدى
هل انت تسرق او تقوم بفعل غير مقبول
اتمنى لك التوفيق في التداول في سوق الفوركس

mamdouh.adil
08-03-2015, 02:16
سيدى الفاضل الصحفى عند نشره لمقال فى جريده هل راتبه حلال ام حرام ؟
انت هنا صحفى ولكن ان اخذت الموضع بجديه بمعن عند الرد على سؤال اما انك تعرف الاجابه او تبحث عنها وتحضر معلومه مفيده مقابل المبلغ اللى هتحصل عليه
او لا ترسل رد كما يفعل معظم الشباب هنا يرسل رد منسوخ من غيره هذا اعتقد انه استغلال وحرام
لكن انت تحصل على اجر مقابل معلومه
وشكرا

wafaa benhsain
08-03-2015, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الحمن الرحيم الموضوع بسيط اخي الكريم
وبالتوفيق تقبل مروري و تحياتي

لزهر
08-18-2015, 06:27
إن البونيص الذي يسلم لك من طرف منتدى الفوركس هدية ،وهو مقابل جهد بذلته لتنشيط المنتدى ،ولهذا فهو لا غبار عليه ،فمثله كمثل الذي يشارك في مسابقة ،أما عند التداول في شركات الوساطة كأنستا فوركس مثلا ، لو فرضنا أنك ذهبت إلى بنك ما لتصرف عملة بعملة أخرى ،فالشرط الوحيد لإباحة ذلك عند الفقهاء قديما وحديثا هو التقابض في المجلس حتى لا تقع في ربا النسيئة أي التأجيل وهذا محرم
وأنت عندما تسجل رسميا وتدخل في تجارة التداول فالأمر لا يستغرق إلا دقائق فإنك سلمت واستلمت إفتراضيا ثم بعد ذلك تسحب ربحك إن شئت ولو فرضا أنك بمجرد سحبك للمبلغ ولنفرض أنه بالأورو وجاءك شخص وقال لك من فضلك أحتاج لعملة الأورو وأريد أن أشتري منك بالدولار واتفقتما على ذلك فهذه المبادلة كذلك صحيحة وهي حلال لأنه تحقق شرط التقابض في المجلس ولا يهم زيادة الفرق بينهما لأنهما من جنسيين مختلفين ،أما لو قال لك أحد معارفك بعنى الأورو الذي بين يديك وسأتيك بالدولار غدا بعد رجوعي للمنزل فهذا ربا حتما ولا يجوز لأنك وقعت في ربا النسيئة.

osama147
08-18-2015, 07:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي بخصوص العمل فى المنتدي يكون حلال ام حرام لااعتقد انه يوجد به شيئ لانك انا تاخد مقابل تعبك اجر
والاجر هذا تتاجر به ومن ثمة تربح من المتاجرة وتاخد ربحك من اي صفقات تتم الربح منهاا
وشكراا لك وربنا يوفق الجميع

نادر صباح الدين
08-18-2015, 07:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز البونص الذي تكسبة من المنتدى لا شبهة فيه، لأنك تقدم جهدا مقابل مكافآة، فأنت تكتب وتحاور وتساهم في تنمية الموقع وتطويره، والشركة تقدم لك مكافأة 10 سنت عن كل مشاركة، ولكن لايمكن سحب البونص الذي يتراكم من خلال المشاركات، لأنه الشركة تقدم البونص لغايات ممارسة عملية التداول وليس أكثر، فإذا تمكنت من تحقيق ارباح عن طريق التداول صار في مقدورك الحصول عليها وسحبها بالطرق المبينة في الشركة، والله الموفق.

حسنى صادق
08-18-2015, 08:31
لا اعتقد ان هناك اى وجهة للتحريم للعمل فى هذة الشركة لانها تعطيك تعب ما فعلت من مجهود و لكن لابد من ان نتعلم كيفية الربح من البونص

العولقي
08-18-2015, 23:11
صورتك ظاهره اخي الحبيب وضوح الشمس

أما بونص المنتدى فأنت مخير ولست ملزم

الفراتي
08-19-2015, 22:03
السلام عليكم
كما جاوب اﻻعضاء اﻻعزاء فان البونص نحصل عليه نتيجة للمشاركه في المنتدى كنوع من التحفيز من قبل الشركه للتداول اما التداول فان الحساب اﻻسﻻمي كفيل ان شاء الله بان يكون حﻻل
وشكرا

nouri
08-20-2015, 18:51
والله يا أخي ان كنت تريد معرفة إن كان العمل في هذه الشركة حلال ولا لا ممكن تبقي تسأل واحد شيخ في هذا الموضوع

toovariche
08-20-2015, 19:03
المرجو منك أن تسأل فقيها وليس الاعضاء

med1985
08-21-2015, 20:51
سلام عليكم و صلاة و سلام على رسول الله اشرف خلق و مرسالين اما بعد ان موضوعك مبسط كثير هي حكاية ان النتدى و ليست شركة انها تقدملك هدايا لتشيعك و هي تستفيد كذلك من زواها خاصة في شعبية الموقع

ahmed bakry
10-01-2015, 05:59
انا بصراحة معرفش هل حلال ولا حرام لانه دى حاجة مش معلومة عندى بشكل كبير ودقيق علشان دى محتاجة فتوى وانا مش علامة يعنى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

murtadha alkaragolly
10-11-2015, 16:59
السلام عليكم
اخي ان المنتدى ليس شركة وانما ممهد لك الى شركة اسمها انستافوركس
وطبعا هذه فرصة ليس بها اي اشكال شرعي لانك ستبذل جهدا مع المنتدى

yassoo
10-14-2015, 23:55
نعم أخي الكريم على حد علمي فإن العمل في هذه الشركة حلال تماما
حيث أن الشركة تعطيك الخيار لفتح حساب إسلامي خالي من الفوائد
و هكذا فإن أرباحك ستكون حلال و العلم لله

Uchiha aymane
10-17-2015, 02:03
شكرا أولا على طرحك هذا الموضوع قد يجد أن هناك بعض الإخوةيحتاجونه فيه . حبيبي من دون أن أطيل عليك التداول فيه الحلال والحرام
أتمنتى أن أكون أفدتك إن شاء الله يا حبيبي
وفقك الله يا حبيبي

gadeer86
10-18-2015, 18:58
السلام عليـــكـــمو رحــمـــة الله و بــركـــــانـــه .. :
شكرا على طرح الموضوع.. اطمئن اخيان شاء الله حلال لا تقلق .. و بالنسبة للصورة لا اعلم ما المشكلة ..
بالتوفـــيـــق للــجــمــيع .. :)

hellelali2
10-18-2015, 18:58
اخي الكريم
لماذا لا يكون العمل حلالا هنا في المنتدى
هل انت تسرق او تقوم بفعل غير مقبول
اتمنى لك التوفيق في التداول في سوق الفوركس

hafa
10-23-2015, 15:31
السلام عليكم ... اخى الكريم الموضوع دة فكرت فيه و وصلت لقرار و اسأل الله انى اكون على حق حتى لا أضل زميل أو اخ المهم حضرتك حاليا بتتعلم من مشاركاتك
و ردودك اللى هيا البونص .. و بعد كدة حضرتك حتتعلم و ترد على استفسارات الزملاء الجداد بمعنى حضرتك تحولت الى ما يشبه الدعم الفنى للشركة يعنى موظف بس من المنزل
يعنى تشوف استفساراتهم و اسئلتهم و تجاوب عليها فحضرتك بكدة موظف فى فريق الدعم بالشركة .. و شكرا ......

hh

waleed shaaban
10-23-2015, 18:56
انت تاخذ من الشركه هدايه و ليس مال اخى الكريم و ما تقوم به المنتدى هو اجر لك على الدعايه للشرككه و اظن ان هذا الكلام ليسمن غبار عليه و من المؤكد ان الشركهتطلب منك ان تحقق ارباح بنفسك وليس لاحد شان بما حصلت عليه نت بونص الا ان تتاجر به ةاره ان شاء الله حلال

murtadha alkaragolly
11-06-2015, 16:10
السلام عليكم
اخي الكريم ان المنتدى يجمع اكبر قدر من المشتركين للاستفادة منهم مع شركة انستا فوركس والشركة تتكفل بالمبالغ التي تعطيها من خلال المنتدى

حسام بيه
11-06-2015, 16:13
اخي ان شا۶ الله حلال طالما ان الشرکة لاتأخذ فوائد علی حجز اللوت باسمک ولذلک تری اقبالا کبیرا علیها من العرب والمسلمین انا عن نفسي سمعت بها عبر فیدیو عربي بث علی الیوتیوب

tareq sleem
11-08-2015, 22:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع**
المفيد والجيد **وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام**والسلام عليكم ورحمة الله**

murtadha alkaragolly
11-09-2015, 09:32
السلام عليكم
اخي يمكنك فتح حساب اسلامي والذي يتوفر في اغلب شركات الوساطة وبذلك تطمئن من مشكلة التبييت والفوائد الربوية

اكرم التميمي
11-10-2015, 19:07
https://www.facebook.com/VistaBrokers/photos/a.1408905986033898.1073741828.1404791203112043/1643268232597671/?type=3

foreex
11-16-2015, 15:54
اخى الكريم ان تقصد الفوركس بشكل عام ولا انستا

عموما اكيد تقصد الفوركس لان الموضوع ده محتاج جهه تدرس الموضوع وتصدر فتوى بيه

ibrahim fahmy
11-17-2015, 17:29
وبالتوفيق

msalman1987
11-17-2015, 21:38
المنتدي مش شركة , كل الحكاية اني المنتدي بيعطينا هدية 10 سنت علي كل مشاركة

azouzisaif007@gmail.com
11-18-2015, 15:32
الموضوع دة فكرت فيه و وصلت لقرار و اسأل الله انى اكون على حق حتى لا أضل زميل أو اخ المهم حضرتك حاليا بتتعلم من مشاركاتك
يعنى تشوف استفساراتهم و اسئلتهم و تجاوب عليها فحضرتك بكدة موظف فى فريق الدعم بالشركة .. و شكرا

zaza1991
02-09-2016, 20:55
وبالتوفيق

zizo199
02-11-2016, 21:58
عليكم السلام
باذن الله الحسابات بالنظام الاسلامى خالى من الفوائد الربويه وليس به اى شبهه حرام باذن الله
واعتقد انه حلال حسب ما رايته بعينى ومن التعامل والله اعلم

صالح ابراهيمي
02-13-2016, 01:22
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تداول الذهب يتعلق باوضاع الاسواق العالميه وخصوصا الدولار الامريكي ففي الوقت الذي يكون الاقتصاد الامريكي ضعيف فان المستثمرون يتوجهون الى الذهب كمفر امن للتداول , كذلك يتعلق الذهب بالدولار الاسترالي والنيوزلندي والكندي كون

هذه الدول من الدول التي بها ثروه كبيره من الذهب فتحركات هذه العملات بها ملائمه ايجابيه مع الذهب

---------- Post added at 10:22 PM ---------- Previous post was at 02:38 AM ----------

:)السلام عليكم ورحمة الله، صديقنا العزيز البونص الذي يتم جمعه من المشاركات في المنتدى لايمكن تحويله إلى ارباح يمكن سحبها بأية طريقة من الطرق، ذلك أن البونص هو للتداول في شركة انستا حصرا، وما يمكن أن يترتب على التداول من ارباح يمكن سحبها بالطرق المتاحة في شركة انستا، من خلال تحويلها للبنوك الالكترونية التي تتعامل معها الشركة.

waledabdallkader
02-14-2016, 12:57
على فكره هو الموضع مفهوش اى حرمنيه عشان انت مقابل الفلوس الى انت بتخود بتاعمل تعليق او بتاعمل موضع وده
مكساب للمنتدى ولينا وربنا يجزي كل واحد عاى نيتوه

Khaledbonna
02-14-2016, 16:18
أسأل الله تعالي ان يبارك فيك .
بس حاول تسأل راجل شيخ عالم يقدر يفيدك
وربنا يبارك فيك ويوفقك .
تقبل مروري

smalspider
02-15-2016, 06:45
حضرتك بتشارك بتجربتك و خبراتك و الي كسبتك او خسرتك فلما لا انك تقدم للناس النصيحة و لو بمقابل صغير

---------- Post added at 03:45 AM ---------- Previous post was at 03:44 AM ----------

حضرتك بتشارك بتجربتك و خبراتك و الي كسبتك او خسرتك فلما لا انك تقدم للناس النصيحة و لو بمقابل صغير

alaaabdo
02-15-2016, 06:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هذا المجال حلال فعلا وموثوق وبعض الناس كسبو منه وكونو مستقبل باهر واشكر الذين فادوني في هذا المجال الي ان شاء الله احقق ما اتمناه واسعي الي الهبره من اصحاب الخبره في الفوركس وشكرا والله المتعالي علي كل شي

OsamaNasser
02-16-2016, 01:34
بالنسبه للارباح بتاعت المنتدي فانت مبقدرش تسحبها كفلوس لكنها بتتحول لحساب المتاجره في الفوركس ( ودي حاجه الفتاوي فيها كتير جدا شوفها بنفسك)
بالنسبه للصوه بتاعتك فهي ظاهره ومنوره الدنيا :)

صالح ابراهيمي
02-16-2016, 01:56
هذا كلام سليم ورائع وهو اساس التداول ويسهل على الحميع الدقة في التداول وهذا من اهم المبادئ التي يجب ان يتبعها خاصة المبتدئين في الدخول الى هذا المجال
اشكرك على هذا الشرح القيم والرائع واتمنى منك المزيد
اتمنى للجميع التوفيق والنجاح

krimokrimo
02-26-2016, 21:18
وبالتوفيق

ahmedyosri73
02-27-2016, 11:06
السلام عليكم وا رحمة الله وا بركاتة
الربح من المنتدى حلال طبعاا تانى شىء الربح من المنتدى اسمة بونص
يوحل على حساب انتسا للتداول وا سحب الارباح

حسام العدل
03-24-2016, 23:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد والجيد
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

mirooo91
05-22-2016, 15:48
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل حلال,,لانك بتاخد 10 سنت مقابل ردودك وتفاعلك مع الاعضاء ومشاركتك فى المنتدى
ايضا انت فى الاول بتستفيد من الاعضاء وبعدين بتفيدهم بارائك..
بالتوفيق

ميد
05-26-2016, 18:09
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته كنت اود ان اعلم إن كان العمل فى هذه الشركة حلال ام حرام مع العلم انى اقصد الربح من خلال مشاركات المنتدى فقط
وشكرا جزيلا

---------- Post added at 02:35 AM ---------- Previous post was at 02:33 AM ----------

شباب سؤال اخر ليش صورتى الشخصية ما تظهر وللعلم انا واضع الصورة ممكن يكون هذا خطأ فى المنتدى ام ايش

بص شركه الفوركس اوتجاره الفوركس حلال ام حرام استفتى قلبك واسال اهل
العلم ان كنتم لاتعلمون الفتاوى تقوله انها حلال والذنب على من افتى والله اعلم

ahmedyosri73
01-31-2017, 12:11
السلام عليكم وا رحمة الله وا بركاتة
المنتدى تابع لشركة انتسا فوركس وا هو تحفيز للاعضاء بيعطى لك على المشاركات 10 سنت
حتة يكون عندك تحفيز للتعلم وا النقاشات بين الاعضاء الكرام .

kariim18
02-08-2017, 13:52
عليكم السلام
اعتقد والله اعلى واعلم ان التداول بالنظام الاسلامى الخالى من الفوائد حلال والحسابات بالفعل
لدينا انها خاليه من فوائد السواب المحرمه والحمد لله

amin49
04-08-2017, 05:08
خويا قضية لحلال او لحرام
الا خذمت فهاذ الشركة فخاصك تسول
لآ امة فهاذ الشي او البحت في اليوتيب
وتقصي الحقيقة من اهل التقة

anas ahmed
04-09-2017, 04:31
اعتقد اخى الكريم انه لا يوجد اي حرمانيه في هذا الموضوع باذن الله فانت تاخذ مقابل ردودك ومشاركاتك وهى هديه من انيستا فانت تستفيد وهى ايضا المنتدى ياخذ
وضع بزياده عدد الاعضاء ونحن نتعلم الفوركس
تقبل مروري

abd elhamed
04-09-2017, 13:55

Aymen djouani
04-09-2017, 21:12
السلام عليك ورحمة الله تعالي وبركاته اخي الكريم لا أظن ان التداول ف الفوركس حرام لكن من باب الحيطة يجب استشارة اولي الهمة ومشكور تقبل مروري

zeze2017
04-09-2017, 21:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته-----------------
موضوع رائع انا سمعت ان العمل فى هذه الشركات ليس حرام لان التداول تجاره ولكن سمعت ايضا ان التداول فى المعادن هو فيه شبهه فى الحرمانيه فيفضل العمل على العملات وليس على
وليس على المعادن مثل الذهب والفضه وخلافه
وان شاء الله الخير للجميع

ابوفؤاد
04-10-2017, 00:19
انا اعتبر انىاخذ لقاءغملى من المنتدى و التالى التزم الشروط التى يتم الاتفاق عليها و كاى عمل فان الامر يكن سهل ان ذاك لترى ان كان حلال ام حرام فان تعاملت كما يتطلب منك فهو حلال و اما ان اختلت على المنتدى فهذا حرام

shimaa3434
04-10-2017, 12:39
اخي الفاضل إذا كنت تقصد العمل بالمشاركات في المنتدى، حضرتك بتعمل مجهود فبالتالي بتاخد مقابل هذا المجهود وهو البونص ولكن من شروطها للأخذها أن تقوم بتجربة ما تقوم بتعلمه.

yaseranwer
04-10-2017, 16:40
‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم علي طرح هذا الموضوع المهم ولكني لي وجهة نظر في هذا الموضوع فدائما ما تتعدد الاساليب والاستراتيجيات ويبقي دائما ادارة راس المال هي اهم اسباب النجاح لأي تداول علي الاطلاق مهما تعددت المؤشرات والتحليلات الفنية والاساسية وهذة هي وجهة نظري مع تمنياتي بالتوفيق والنجاح.